Audi A3 2010 1.4 tfsi 7 vaihteisen kuivakytkin 0AM / DQ200 mekatroniikan korjaus

Aloittaja fraatti, 31.07.18 - klo:23:17

« edellinen - seuraava »

fraatti

Jees eli johan tässä vierähti jakopääremontista vajaa vuosi niin nyt sitten on vuorossa näköjään dsg:n mekatroniikkan hajoaminen ja taas tarvis sormet liata. Kyseisessä kotterossa siis tällähetkellä noin 160tkm mittarissa. Toki kytkimen osalta edes näihin kilometreihin ei ole päästy ilman kytkimeen koskemista vaan takuuseen tuohon on vaihdettu jompikumpi tai molemmat kytkilevyt sekä ilmeisesti öljyt.

Tästäkin ajattelin selvitä itsekseen ilman rakkineen vientiä pajalle mahdollisuuksien mukaan.

Hommahan lähti siitä liikenteeseen että laitos teki tenän parkkipaikalle niin että ei suostunut enää liikkumaan eteen tai taaksepäin. Joko vikakoodien lukemisesta/nollaamisesta tai kuun asennosta johtuen autolla päästiin myöhemmin liikenteeseen mutta samaa oiretta tuntuu olevan vielä eikä tällähetkellä tuolla viitsi kovinpaljoa enää ajella ettei tuo korkkaa kokonaan.

Vikakoodeina tuosta tuli riittämätön paineen nousu P189C sekä P17BF hydraulipumppu. Livedatalla auton käydessä tyhjäkäyntiä näyttää että hydraulipumppu käy aina välillä jolloin paine sahaa noin 42-60barin väliä. Käyntiaika näyttää olevan noin 3-4s ja paineen lasku 60 -> 40bar kestää noin 9s. Pumppu käynee siis noin kolmasosan ajasta. Onko tämä normaali käyntitahti vai ilmaisee jo mekatroniikan vuotavan?



Vikakoodien ja googlettelujen perusteella vikana näissä on joko paineakun o-renkaat tai paineakun jalan pettäminen. Tämä ilmeisesti sitten johtuu joko äärimmillään olevasta pumpusta kulahtaneen kytkimen takia tai sitten yksinkertaisesta tuon mekatroniikan rungon pettämisestä paineakun kohdalta. Alkuun tapahtuma etenee niin että jalkaan ilmestyy mikrohalkeamia mistä paine laskee. Vian pitkittyessä koko paineakun kiinnitys sitten pettää ja koko akku ampuu itsensä irti ja jalasta lohkeaa palaset. Jos tuo pääsee tuohon asti niin sitten moko mekatroniikka saattaa olla entinen sen sisään pääseen metallimuhjun takia.

Koko mekatroniikan runko

Ilman paineakkua

Mikrohalkeama

Lopullinen tuho

(kuvat täältä: https://maktrans.net/0am-dsg7)

Ollaanko tässä nyt oikeilla jäljillä?
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Sitten vaihtoehtoina korjaukselle on mekatroniikan vaihtaminen vaihto-osaan jolloin vaihto-osa tarvii myös koodata autoon sopivaksi. Tästä pikaisesti katsottuna hinnat on 1200â,¬ ylöspäin suomessa. Käsittääkseni vagin myymä mekatroniikka on vieläkin heikko laadultaan ja uudelleen rakennettu voisi olla parempi.
Muutamia vaihtoehtoja jotka kuulostavat äkkiseltään arvokkaille:
http://www.mectronic.fi/tarjouspyynto/ (alkuperäinen 1200â,¬)
https://vaihteistokauppa.fi/category/293/0am-7-vaihteinen-kuivakytkin uudelleen korjattu 1450â,¬

Toinen vaihtoehto on lähettää osa esim puolaan korjattavaksi. Siellä tuo paineakun pesä koneistetaan pois ja laitetaan vastaava jalka joka on teräksestä tilalle. Tälle hinta on pikaisesti katsottuna noin 400$ ja tietysti rahdit molempiin suuntiin.

-> firma https://maktrans.net/0am-dsg7

Kolmas vaihtoehto on yrittää saada käsiinsä korjaussatsi missä tulee teräksinen insertti tuonne paineakun alkuperäisen kiinnityksen pohjalle. Tämä olisi varmaan helpoin vaihtoehto ja tuota osaa ei tarvisi silloin lähetellä edestakaisin. Laitoin tuonne tänään kyselyäkin satsin hinnasta. Vielä en ole saanut mitään vastausta.

Firma https://kinergo.eu/news/kinergo-introduced-the-newest-solutions-at-rematec-in-amsterdam/

Neljäs vaihtoehto on sitten tietysti tehdä kohdan kaksi työt itse/teettää tutuilla. Tähän en vaan jaksaisi lähteä.

Ja niin on viideskin vaihtoehto eli vaihtaa mekatroniikan runko toiseen runkoon jossa materiaalivahvuutta on kasvatettu. En tiedä onko nämä samoja runkoja mitä kiinalaiset myyvät. Kannattaako tämä ja jos ei niin miksi ei? Onko tuossa jotain mikä tekee hommasta haastavamman? Tuohon tarvittaneen uudet tiivisteet jokaiseen rakoon? Runko on vain noin 90$

https://maktrans.net/zaptchasti-akpp/audi-vw/dq200_0am-dsg-7spd-/%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BE-dq200_0am-dsg-7spd-/mechatronic-accumulator-case-gen2-dq200-0am
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Sitten öljyistä.

Täytyykö askista ottaa sekä mekatroniikan että itse vaihdelaation öljyt ulos vai riittääkö pelkästään mekatroniikan öljyt? Tämän kuvan perusteella missä askista on mekatroniikka irroitettu voisi kuvitella että kaikki öljyt tulee ulos?


Itse vaihdelaattikkoöljyjen määräksi on mainittu 1,7l. Eräs vaihtoohje:
http://www.furitech.com.au/index.php/volkswagen-0am-dsg-7-speed-dual-clutch-gearbox-oil-filling-procdure/
Castrolin öljyvalitsin taas antaa öljyksi Castrol Syntrans V FE 75W-80 ja alkuperäinen öljy taitaa olla G 052 171. Lootan pohjassa on roppu tyhjäystä varten ja määrä täyttö joka vaihteenvivuston kannen tai huohottimen kautta.

Sitten mekatroniikan öljy.
Tyhjäyksellä taitaa olla mekatroniikan pohjassa roppu ja täyttö onnistuu ainakin huohottimen korkin alta reijästä. Öljyksi G 004 000.

Näköjään tälläinenkin opus löytyi jossa on selitetty lootan toimintaa

https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=759171

Ja tuollainenkin osui silmiin josta löytyy suoraan ohjeet mekatroniikan irroittaimiseen ja asentamiseen. Helppoa kun lapselta veis karkin tälläisillä ohjeilla.

http://mrtn.m4ti.net/mk5/Jetta%20&%20Golf%20Variant/Workshop%20Manuals/Power%20Transmission/7-speed%20dual%20clutch%20gearbox%200AM.pdf
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

#3
Vielä kuudes vaihtoehto eli jos paineakun jalka on jo korkannut kokonaan ja laatikon huohottimesta tulee öljyä(ei onneksi vielä tässä siinä pisteessä). Tällöin koko mekatroniikka täytyy vaihtaa ja tässä vielä yksi mekatroniikan vaihtoehto 900$ puolasta:
https://maktrans.net/zaptchasti-akpp/audi-vw/dq200_0am-dsg-7spd-/%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BE-dq200_0am-dsg-7spd-/dsg-0am-dsg-7spd-0am325025-0am325066t?coolfilter=m:797

Kerätään tähän nyt tietoa jos sattus vaikka joskus jotain muutakin auttamaan saman vaivan kanssa...  :o
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

M_M

Lainaus käyttäjältä: fraatti - 01.08.18 - klo:00:37
Täytyykö askista ottaa sekä mekatroniikan että itse vaihdelaation öljyt ulos vai riittääkö pelkästään mekatroniikan öljyt? Tämän kuvan perusteella missä askista on mekatroniikka irroitettu voisi kuvitella että kaikki öljyt tulee ulos?

Muuhun en osaa sanoa, mutta tästä olen samaa mieltä eli kaikki öljyt tulevat ulos. Näissähän oli eräässä vaiheessa se kampanja jossa öljy vaihdettiin toisen tyyppiseen, jossa kyse oli nimenomaan vaihteiston puolen öljystä joka on kosketuksissa mekatroniikan elektroniikkaosiin. Joten kun mekatroniikka poistetaan niin vaihteistoöljyllä pitäisi olla reitti ulos lootasta.

Mielenkiintoinen projekti ja seuraan kyllä tarkkaan,  näyttää olevan hyvin dokumentoitu jo heti alkumetreillä!
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

fraatti

Tietääkö kukaan onnistuuko VCDS:llä tälläisen käytetyn/korjatun mekatroniikan koodaus autoon? Tämä lähinnä sitä ajatellen että jos osaa mekatroniikasta ei päädy lähettämään puolaan esim pitkän toimitus- sekä rahtiaikojen takia vaan haluaisi ostaa sieltä jo valmiiksi korjatun laitteen?

Itse mekatroniikan irroitusta varten tarvii olla tälläinen työkalu jotta kytkimen käyttövivut saa käännettyä pois tieltä. Tämä on nyt ensihätään sitten tilattu.
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

ttiikeri

Kannattaa tutkia eBay.de jos haluaa edullisia osia löytää tuohon projektiin. Haku vaikka Audi 8p1 dsg tai mechatronic tai dichtung. EBay.co.uk kannattaa myös tutkia
Audi A4 1.8 TFSI

fraatti

Tässä litania mitä tuohon remonttiin tarvitaan. Nämä tiivisteet ja osat siis tilasin tuolta vaihteistokauppa.fi:stä

0AM Mekatroniikan irroitustyökalu 39,90 â,¬
Tiiviste 0AM mekatroniikka/kuori 33,39 â,¬
Tiiviste 0AM Mekatroniikan kansi 17,90 â,¬
Automaattivaihteistoöljy Ravenol MTF-3 75W VAG 7-vaihteinen DSG 1L   27,80 â,¬   2kpl 55,60 â,¬
Hydrauliikkaöljy RAVENOL SSF VAG   14,90 â,¬
Yhteensä   161,69â,¬

Lisäksi sain yhteyden tuonne Liettuaan Kinergo.eu firmaan Mike nimiselle henkilölle. Yhden tuollaisen korjaussarjan hinta on 150$ + 21% vat + toimituskulut.
Tässä video kuinka tuo korjaussarja asennetaan kun paineakku ei ole vielä revennyt kiinnityksistään.
https://www.youtube.com/watch?v=h6qferAXYZc

Tässä taas kuva siitä miltä mekatroniikka näyttää sitten kun paineakku on revennyt kiinnityksistään. Tuossa kansikin on pullistunut paikoiltaan. Tälläisessä tilanteessa tarvii siis vaihtaa koko mekatroniikka.

Tässä video itse mekatroniikan purkamisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=aoB1tt_FLH0
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

#8
Siinä se koko komeus olisi sitten levällään. Luultavasti vian suhteenkin ollaan ihan oikeilla jäljillä, paineakun o-rengas oli pullahtanut kahdesta kohtaa ja lisäksi koko paineakku oli löysällä. Tuo ei vielä tullut selville että miksi se oli löysällä. Silmämääräisesti katsottuna paineakun kiinnitys ei näyttänyt haljenneelle. Itse mekatroniikan irroitus on varsin nopea ja helppo toimenpide.



Paineakkua avatessa koko tiiviste oli poikki. Samoin kytkintäkäyttävien käpälien haitaritiivisteet olivat niin haperot että vaativat vaihtamisen. Itseasissa jos joku tekee joskus vastaavan remontin niin kannattaa hommata suosiolla koko tiivistesarja.


Mekatroniikan purkamisessa harmaita hiuksia meinasi tuottaa kytkintäkäyttävien "painikkeiden" "sylinteriputket", nämä ovat seger-renkailla kiinni mekatroniikassa ja nämä täytyy ottaa irti. Missään noissa videoissa näiden poistamisesta ei ollut mitään mainintaa.



Siinä ne kaikki sälät odottamassa lisää tiivisteitä.


Vaihteistoöljyjä uloslaskiessa kiinnitin huomiota siihen että siellä oli pienenpientä metallisilppua joukossa eli ikiöljyjä ei ole keksitty tähänkään laatikkoon. Mekatroniikan öljyt olivat puhtaat. Vain mekatroniikan öljynsuodattimessa oli hiukan jotain moskaa. Osasyy koko tiivistesarjan tilaamiseen on myös se että tuossa mukana saa myös uuden öljynsuodattimen. Tuossa eräässä kuvassa se näkyy harmaanä möykkynä keskellä lohkoa.
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

#9
Tässä täydellisen tiivistesarjan sisältö


Ainiin. Jotta mekatroniikan saa irti, täytyy laatikko pakottaa vapaalle testerillä. Jos testeriä ei ole niin tämä onnistuu myös aikaisemmassa manuaalissa olevan ohjeen mukaan mekaanisesti.

Tietääkö kukaan mekatroniikan "basic settings" asetuksesta VCDS:llä tai jollain muulla softalla, mitä tuo tekee?
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

M_M

Basic settings käsittääkseni käy läpi kaikki vaihteet, määrittäen samalla missä kohtaa vaihteensiirtäjien liikerataa vaihde kytkeytyy. Noissa on kai anturit joiden perusteella mekatroniikka tietää missä siirtohaarukka sijaitsee? Täten opettelemalla haarukoiden rajat, varmistetaan ettei mekatroniikka "nosta kytkintä" ennen kuin vaihde on varmasti kytkeytynyt (ja toisaalta edellinen irrottanut).

Sen lisäksi basic settings opettelee molempien kytkimien tarttumispisteen. Siellä ei kai varsinaista anturia liikeradalle ole, vaan opettelu perustuu tarvittavaan hydraulipaineeseen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

fraatti

Noniin. Autosta tuli otettua ensimmäiset savut ja 1km testiajon perusteella kaikki näyttäisi toimivan kuten pitääkin, ei kuitenkaan parane nuolasta ennenkuin tipahtaa ja myös öljyt pysyy sisällä.

Muutamia kuvia:
Myös nämä alumiiniset mekatroniikkayksikön kiinnityspultit meni vaihtoon ja laakkonen osas velottaa niistä 24â,¬, maailmalla hinta 0,5â,¬/kpl


Näkymä vaihteistosta kohdasta johon mekatroniikka tulee kiinni


Menossa nippuun uusilla osilla


Mekatroniikan kylkilevyssä oleva hinkauma voisi viitata siihen että paineakku on ollut jo pidempään huonosti kiinni.


Mekatroniikan sähköpuoli


Laatikon ecu...


Ja sokerina pohjalla ecun sisältö joka oli täynnä öljyä. Siinähän se syy miks ne haluaa näihin vaihtaa vaihteistoöljyt ilmatteeks. Naurettavaa suunnittelua jos tuolta pitäisi öljyt pysyä poissa. Jostain syystä purkin täyttävä läpinäkyvä geeli oli myös varsin juoksevassa mallissa, liekö öljy liuottanut. Joissain muissa purkeissa tuo on ollut hiukan silikomaista. En uskaltanut puhdistaa tuota millään koska tuo on täynnä hiuksen ohuita johtimia ja pelkäsin myös sitä etten pesisi viimeisikin geelejä pois tai aiheuttaisi puhdistusaineilla vuotovirtoja. Valutin vain öljyt pois ja löin kannen kiinni uudella tiivisteellä. Tämä oli kyllä varsin heikko esitys kaikenkaikkiaa valmistajalta.



ps. jos aihe sopii paremmin jonnekin tee-se-itse tms osastolle niin modet voi siirtää halutessaa... ompahan nyt ainakin hiukan stooria jos joku haluaa joskus kokeilla samaa...  Ja jos joku kaipaa tuota erikoistyökalua millä kytkimen saa vapautettua niin sen saa multa 20â,¬:lla...
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

M_M

Miten mulla oli käsitys, että tuo ECU kuuluukin olla täynnä vaihteistoöljyä?  ???

Vai onko ne vaan itsekin huomanneet että öljy vuotaa sinne ja keksineet sitten että juu niin sen kuuluukin olla.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

a_jaba

On muuten hyvin dokumentoitu ja kerrottu projekti, ilo lukea ja seurata tälläsiä!

Kysymyskin projektiin liittyen vielä heräsi.. Saako mekatroniikan purettua laatikon kyljestä niin että laatikko on paikallaan autossa vai pitääkö koko aski tiputtaa pois mekatroniikan irrottamiseksi?

Lainaus käyttäjältä: M_M - 09.08.18 - klo:22:37
Miten mulla oli käsitys, että tuo ECU kuuluukin olla täynnä vaihteistoöljyä?  ???

Vai onko ne vaan itsekin huomanneet että öljy vuotaa sinne ja keksineet sitten että juu niin sen kuuluukin olla.  ;D

Itselle tuli tästä mieleen, että voisiko öljylle olla suunniteltu joku jäähdytysvaikutus ecun sisällä?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

fraatti

Lainaus käyttäjältä: M_M - 09.08.18 - klo:22:37
Miten mulla oli käsitys, että tuo ECU kuuluukin olla täynnä vaihteistoöljyä?  ???

Vai onko ne vaan itsekin huomanneet että öljy vuotaa sinne ja keksineet sitten että juu niin sen kuuluukin olla.  ;D

Mietin tätä samaa asiaa itsekin. Kuitenkin tuossa välissä on tiivistekin estämässä öljyn pääsemistä sinne. Toki se voi olla siellä myös estämässä ettei öljy pyöri siellä aivan holtittomasti. Toki tällöin odottaisin että läpinäkyvä tahna olisi kokonaan jotakuinkin kiinteää/joustavaa tuollaisen löysän valuvan tahnan sijaan. Nyt osa elektroniikasta oli suoraan alttiina öljylle.

Lisäksi paikka mistä tilasin tiivisteet mekatroniikkaan sanoi että kurkkaa ohjaimen sisään ettei oo öljyä. Ovat kuulemma joskus vuotaneet. Muuten en olisi sitä avannutkaan.
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.08.18 - klo:23:32
Kysymyskin projektiin liittyen vielä heräsi.. Saako mekatroniikan purettua laatikon kyljestä niin että laatikko on paikallaan autossa vai pitääkö koko aski tiputtaa pois mekatroniikan irrottamiseksi?

Ei tarvi ottaa vaihteistoa pois.
Pois tarvii purkaa vain ilmanputsarin kotelo ja ilmuletkut, akku ja sen teline sekä startti ja pohjapanssari. Muut ovat sitten liittimiä ja kannakkeita johdoille joita kulkee mekatroniikalle tai startille. Yksikköä irroitettaessa se on saatettava testerillä "vapaalle" ja tuolla erikoistyökalulla vapautettava kytkin. Öljyt valuttelin tietysti molemmista ulos kun auto oli ylhäällä. Työnä sellainen minkä voi tehdä vielä tunkin varassa, itsellä on kuitenkin nosturi käytössä.

Asennettaessa mekatroniikkaa tein alimpiin pultinreikiin noin 40mm pitkät "ohjurit" pulteista joista sahasin kannat pois eli juuri samalla tavalla kuin tehdas ohjeenkin mukaan käytetään ohjureita jotta vaihteesiirtimet menevät oikeille paikoille. Vaihteensiirtimien solenoidien akselit pitää mitata ennen asennusta että ne tulevat 25mm rungosta ulospäin että ovat oikeilla kohdilla. Nämä kaikki on neuvottuna tuossa WV workshop manuaalissa hyvin.

Kaikki M6 pultit vedin 10Nm kiereyteen ja M5 pultit 8Nm jotka ovat tuon kokoisille pulteille tyypillisiä arvoja. Itse DSG yksikön alumiinipultit myös 10Nm kuten ohjeessakin on. Paineakku sitten rannemomentilla "sopivasti". Tuonne väliin tyrkkäsin myös sinistä loctitea varmistamaan kiinnitys.
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Ainiin, itse jouduin ostamaan tuon kalliin (196â,¬) koko lootan tiiivistesarjan suomesta missä tulee kaikki stefatkin mukana. Tähän oli syy kiire. Näin ei kannata toimia vaan tilata täältä vain mekatroniikan tiivistesarja missä tulee myös öljynsuodatin mukana.



https://www.newco-autoline.de/index.php?atnr=A-SUK-0AM-MT
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

o.b.

Elektroniikkaosan kuuluu kaiketi lillua öljyssä. Se hoitaa komponenttien jäähdytyksen?

Öljy on myös parempi eristeaine kuin ilma. Se estää myös hapettumiset.

fraatti

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.08.18 - klo:00:16
Elektroniikkaosan kuuluu kaiketi lillua öljyssä. Se hoitaa komponenttien jäähdytyksen?

Öljy on myös parempi eristeaine kuin ilma. Se estää myös hapettumiset.

Nohnoh.... Voihan sen TCU:n täyttää öljyllä jos tykkää mutta minä jätän sen ulkopuolelle. Ja sinne se kuuluukin ;D

Öljynvaihto kampanjan lause kuului näin:
"As part of regular product monitoring, Skoda Auto a.s. has found that in vehicles with a DSG 7 Speed Gearbox filled with synthetic oil, the synthetic oil used can lead to an internal short circuit and to the blowing of the fuse for the Gearbox.  The failure causes the clutches to open and the vehicle freewheels.  The functions of all other systems (e.g. engine, steering, brakes and lights) are not affected."

Eli kyse oli vanhan öljyn sähköjohtavuudesta. Koska mikään osa ei ole kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa niin miksi sen pitäisi päästä vaihdelaatikon ohjaimen sisään? Jos sen pitäisi päästä niin kait sille sitten olisi suoraan jätetty reitti kulkea sisään/ulos. Nyt tiiviste oli samanlainen profiilitiiviste kuin mitä missä tahansa käytetään kun öljyt halutaan pitää jossain tietyssä paikassa. Missään en nähnyt minkään sortin reikää mistä öljyn kuuluisi kulkea mihinkään suuntaan.

Hiukan asiaa lisää penkomalla löytyy sellaista tarinaa että ajan saatossa öljy muuttuu kemiallisten reaktioiden kautta sähköä johtavaksi. Alunperin se ei johda sähköä. Näiden samojen syiden takia myös joihinkin autoihin on vaihdettu mekatroniikka yksiköitä samaan aikaan kun öljyt on vaihdettu. Tästä ei välttämättä ole kerrottu asiakkaalle. Tämä on riippunut ilmeisesti vuosimallista. Tätä asiaa(ja mm hapettumista) on käsitelty mm täällä: https://forums.vwvortex.com/showthread.php?6858488-DQ200-DSG-in-global-recall-Possibly-affects-Jetta-Hybrid&p=84534608&viewfull=1#post84534608

Liittyen elektroniikan öljyssä uimiseen löysin kommentin:
"Wow looks like that yellow sealant failed allowing the oil to come in from the plastic side. I would of guessed the oil would come in from the other side(cover side) to attack the TCU."
Tämän perusteella kyse on vuodosta joka tapahtuu jostain muualta kuin tuon ohjainyksikön kannen alta. Vuotava öljy on nimenomaan vaihdelaatiokkoöljyä. Valitettavasti linkki mihin kommetti viittaa ei enää toimi: http://www.auto-professionals.co.uk/showthread.php?tid=9492

Täällä on myös litania mitä kyrvähtänyt tcu aiheuttaa. :http://www.sinspeed.co.uk/multitronic-dsg-cvt-transmission-controller-tcm-tcu-repairs/
Yhdeksi syyksi mikä aiheuttaa yksikön palamista löytyy myös syy mekatroniikan hydrauliikkavuodosta. Vuoto aiheuttaa sen että hydraulipumpun ohjauspiiri ylikuormittuu ja palaa.
18226 P1818 Pressure Control Valve 2 N216 Electric Error
18222 P1814 Pressure Control Valve 1 (N215), Open / Short to Ground
18223 P1815 Pressure Control Solenoid 1 (N215), Short to B+
18227 P1819 Pressure Control Solenoid 2 (N216), Open / Short to Ground
18228 P1820 Pressure Control Solenoid 2 (N216), Short to B+
18231 P1823 Pressure Control Solenoid 3 (N217), electrical malfunction
18232 P1824 Pressure Control Solenoid 3 (N217), Open / Short to Ground
18233 P1825 Pressure Control Solenoid 3 (N217), Short to B+
18236 P1828 Pressure Control Solenoid 4 (N218), electrical malfunction
18237 P1829 Pressure Control Solenoid 4 (N218), Open / Short to Ground
18238 P1830 Pressure Control Valve 4 (N218), Short to Plus
18241 P1833 Pressure Control Solenoid 5 (N233), electrical malfunction
18242 P1834 Pressure Control Solenoid 5 (N233) Open / Short to Ground
18243 P1835 Pressure Control Solenoid 5 (N233) Short to B+
18246 P1838 Pressure Control Solenoid 6 (N371), electrical malfunction
18247 P1839 Pressure Control Solenoid 6 (N371) Open / Short to Ground
18248 P1840 Pressure Control Solenoid 6 (N371) Short to B+
19143 P2711 Unexpected / Implausible Mechanical Gear Disengagement, Intermittent
17134 P0750 Control Valve 1/Solenoid Valve N88 Function Disturbance
17137 P0753 Control Valve 1/Solenoid Valve N88 Electric Error
17114 P0730 Gearshift-/ Transmission Surveillance Wrong Gear Transmission Ratio
18165 P1757 Power Supply, Interruption
17111 P0272 Rounds Count Signal From Engine ECU, No Signal
17090 P0706 F125 Drive Position Sensor Signal Implausible
17106 P0722 Gearbox Speed Sensor G195 No Signal
18201 P1793 Gearbox Speed Sensor 2 G196 No Signal

Sitten vaihdelaatikon ohjaimia korjaavan yrityksen sivuilta, tämä riittänee jos perusteluiksi missä öljyn pitää olla ja missä ei?
(kuvateksti kuuluu "During a long period of time, gearbox oil comes in the control electronics compartment")



Itse korjausprosessista:
Vanhat silikonipohjaiset mämmit pestään pois ja korvataan uudella. (mallina jo muu yksikkö mutta ajatus on täysin sama)

Firman sivut täällä: http://www.tmt.lt/valdymo-bloku-remontas-galerija

Hinnaksi tuolla sanotaan elektroniikka yksikön fiksaamiselle öljyvuotojen osalta 580â,¬. Jos tämä yksilö vielä vihoittelee niin pesen sieltä nuo öljyn osittain liuottamat silikonit jotenkin pois sisältä ja isken uudet mämmit sisään. Täytyy nyt kuitenkin pitää kädet ristissä että vika olisi ollut vain tuossa hydrauliikan vuodossa... Kuitenkin hiukan mietityttää että miksi ko. vikakoodia oli jo aikaisemmin nollailtua useampaan kertaa. Onko yksikkö possahtanut jo joskus aikoja sitten ja koodeja on nollailtu jo merkkiliikkeessä? Muualla DSG:n sielunelämää ei ole tutkittu tai koskettu....  ::)
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Ja niin vielä tuosta "keltaisesta mämmistä" joka oli aikaisemmin mainittu ja vuodosta puheenollen... omassa kuvassani näiden keltaisten ovaalinmallisten kohdalla öljyssä on kuplia. Siitä se perkele vuotaa. Tältä sen yksikön kuuluisi näyttää.  :o

Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Vielä muutama kuva öljylaadusta/vuodosta vahingoittuneesta yksiköstä.






Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Öljyjen värierot mistä selviää heti kummasta öljystä on kyse:
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: fraatti - 10.08.18 - klo:02:48
Skoda Auto a.s. has found that in vehicles with a DSG 7 Speed Gearbox filled with synthetic oil, the synthetic oil used can lead to an internal short circuit and to the blowing of the fuse for the Gearbox.  The failure causes the clutches to open and the vehicle freewheels. 

Volkkarin golffeihin tällä kuivaseiskadsg:llä on ainakin kampanjana vaihdettu tuon synteettisen öljyn tilalle mineraaliöljyt...
Glf V TSI 90kW -09

o.b.

Oppia ikä kaikki ;) En ole tuollaista DSG7 autoa koskan omistanut ja yritän pysyäkin erossa ainakin noista vanhemmista yksilöistä. DSG6 kyllä löytyy taloudesta ja sen ostinkin mekatroniikka-vikaisena edullisesti. Siinä tuota elektroniikkaosaa ei pysty edes avamaan. Tai no pysty, mutta sitten ne kaikki seitinohuet hyppylangat menee poikki ::)

Ultraäänipesurilla sen vanhan mömmön saa varmaan lioteltua pois kunhan löytää oikean liuottimen. Uuden suoja-aineen löytäminen ja laittaminen voikin sitten olla haastavampaa. Muuntajaöljyn sekoitettu liivatejauhe tuskin toimii ;D


M_M

On se kieltämättä onneton esitys, ettei edes tuollaista elektroniikkaboksia ole saatu öljynpitäväksi.  :o
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jt

Voihan olla että alkuperäinen öljy on ollut "intrusiivista" eli se on jotenkin reagoinut tiivisteiden tms. kanssa ja on siksi vuotanut läpi. Nyt sitten vaihtamalla öljy toisentyyppiseen ja sellaiseen joka ei johda sähköä, saatetaan hanskata paitsi tuota sähkönjohtavuusongelmaa, myös sitä että uusi öljy ei olisi niin "läpitunkevaa"- 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

https://www.aliexpress.com/item/0AM927769D-69K-DQ200-7-Speed-7-DSG-0AM-OEM-Used-Transmission-Module-Double-Clutch-Control-Unit/32875170538.html

Oiskohan helpompi ostaa kiinalainen kunnostettu yksikkö ja ohjelmoiduttaa se osaavassa paikassa oikealla softalla? Verot ja tullithan tuosta varmaan menee. Ja tietty takuukin voi olla niin ja näin...

Saattaahan nuo uusiakin olla kun VW:llä on kiinassa tehtaita ja alihankkijoita. Varastoissahan aina on jonkun verran hävikkiä ;D

Enhancer

Tämä on varmasti kaikille VAG-tuotteiden parissa puuhaaville erittäin arvokas topic. Toki noita korjattuja mekatroniikkayksiköitä on alkanut jo saamaan edes jollain lailla kohtuulliseen hintaan, mutta nähtävästi tee-se-itse -korjaaminen on verrattain helposti tehtävissä myös.

Kiitos aloittajalle!
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

o.b.

Siitä öljynvaihto kampanjasta vielä sen verran, että propun aukaisemalla saa laskettua vajaan 90% öljyistä pois. Eli sitä vanhaa öljyä on noissa laatikoissa vielä yli 10% öljymäärästä. Tuskin noihin mitään huuhteluvaihtoa tehtiin?

Täyttömäärät propun kautta tyhjennettäessä 1,7 litraa ja mekatroniikan irroituksen jälkeen 1,9 litraa.

Tosiaan mielenkiintoinen ja opettavainen topic. Osaa ainakin pysyä erossa noista vanhoista DSG7:sta ;D

fraatti

Lainaus käyttäjältä: fraatti - 31.07.18 - klo:23:17
Livedatalla auton käydessä tyhjäkäyntiä näyttää että hydraulipumppu käy aina välillä jolloin paine sahaa noin 42-60barin väliä. Käyntiaika näyttää olevan noin 3-4s ja paineen lasku 60 -> 40bar kestää noin 9s. Pumppu käynee siis noin kolmasosan ajasta. Onko tämä normaali käyntitahti vai ilmaisee jo mekatroniikan vuotavan?

Kerrotaas tähän nyt muutoksia.

Uudelleen kasattuna paineen lasku kestää 15s ja nousu noin 2s. Tällöin pumppu pumppaa noin 8% ajasta.

Vanhassa systeemissä pumppausta kesti 28% ajasta.

Ero on jokatapauksessa kolmikertainen. Saattaa olla että laatikon softassa on joku aikaraja kuinka kauan paineen nousu saa kestää.

Livedatanäkymää parista eri softasta:


VCDS näyttää huomattavasti enemmän dataa:



Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.08.18 - klo:12:35
Siitä öljynvaihto kampanjasta vielä sen verran, että propun aukaisemalla saa laskettua vajaan 90% öljyistä pois. Eli sitä vanhaa öljyä on noissa laatikoissa vielä yli 10% öljymäärästä. Tuskin noihin mitään huuhteluvaihtoa tehtiin?

Tästä on itseasissa liikenteessa varsin ristiriitaista tietoa. Jossain on ollut jopa sellaista tietoa että valmistajalta olisi tullut suositus täyttää laatikko 2,1l öljyä.

Itse kampanjaan liittyen eräs yksityiskohta on sellainen että kaikkiinhan öljyjä ei ole vaihdettu. Se on riippunut siitä mikä versio mekatroniikasta autossa on. Lisäksi eri versioissa saattaa olla merkattu kolmella pienellä stanssilla öljyproppuun mitä öljyä laatikossa on. Tämän merkkauksen perusteella sitten öljyjä on joko vaihdettu tai jätetty vaihtamatta. Venäläisillä sivuilla oli varsin hyvin tietoa asiasta.

Toinen huvittava oli takuu venäjällä, siellä he myönsivät lisätakuun 5v/150tkm asti laatikolle. Tämä takuu vain ei koskenut audia vaan pelkästään seat, vw & skodaa.

Tähän pieneen detailijiin liittyen samaan koneeseen 1.4tfsi ei ollut voimassa tehtaan kampanja uusille jakopään osille. Audiin olisi saanut vanhat osat hintaan 1800â,¬ ja samaan aikaan vw yms myytiin uudempaa sarjaa jolloin tehdas osallistui kampajanaan. Osien hinta oli noin 400â,¬. Hommasin itse nämä vw kampajaan tarkoitetut osat koska moottori oli sama ja halusin uudemmat osat käyttöön.

Samoin audin rattilukon kanssa. Eräästä A6:sta meni rattilukko/ajonesto jumiin. Audissa merkkiliikkeessä vaihtoon olisi mennyt koko rattiakseli ohjainlaatikkoineen. WV tapauksessa ohjainboksin olisi saanut erikseen noin 500â,¬:lla. Korjasin itse boksin lopulta, kulut alle 20â,¬.

Ilmeisesti Audikuskeilla on vaan varaa maksaa....  ;D
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy