DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Tos®

Tiguanissa menee autoholdin kautta käsijarru päälle, kun auto on paikoillaan ja irrottaa turvavyön.
Sitten voi siirtää vaihdevivun P:lle.
Toki jyrkemmässä mäessä on viisasta ensin kytkeä käsijarru
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.03.20 - klo:10:04
Tuo on aika normaali juttu automaattivaihteisessa autossa. Jos pysäköi jyrkkään paikkaan, niin vaihdeloota pääsee helpoimmalla kun laittaa sen ensin vapaalle, kytkee käsijarrun ja nostaa jalan jarrulta että auto jää käsijarrun varaan. Sen jälkeen vasta loota P-asentoon.

Muuten voi auton koko paino jäädä tuon lootan parkkilukon varaan ja se on kyllä jäykkä siitä saada pois. Enempi ominaisuus kuin vika, mun mielestä.

En nyt automaattilaatikoiden ominaisuudeksi laskisi vaan ennemminkin tiettyjen DSG mallien ominaisuudeksi. Itsellä useammasta eri merkkisestä (MB, BMW, Toyota, Nissan, Volvo, Ford jne) automaatista kokemusta ja missään niistä ei kyseistä "ominaisuutta" ole havaittavissa, ei myöskään nykyisen auton pahamaineisessa DQ200 lootassa.

Ja kyllä, nykyisellä autolla olen tätä vartavasten kokeillut jyrkässä mäessä kun olen täältä lukenut asiasta ensimmäisen kerran. Auton kun jättää jyrkkään mäkeen laatikko P asentoon ilman käsijarrua niin yhden käden kevyt liike riittää siirtämään vaihteen P -> D.

Se on totta, että laatikko pääsee huomattavasti helpommalla jos jättää käsijarrun varaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tos®

https://www.caradvice.com.au/840587/2012-2014-volkswagen-golf-jetta-passat-polo-and-caddy-recalled/

Volkswagen Australia reports that the fluid loss can result in a loss of pressure within the transmission, reducing the vehicle’s drive functionality and increasing the risk of an accident that may cause serious injury to occupants or other road users.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mikama83

Onkohan normaalia että dq250 laatikossa 1. ja 2.vaihteella kuuluu sisälle aika voimakas vinkuminen tosi matalilla kierroksilla tasakaasulla, jos ajaa esim kaupan pihaan jne. Myös kolmonen on äänekkäämpi mutta ei niin paljon.

Autona Seat Leon cupra280 -15 ja ajettu 53tkm. Laatikon öljyt vaihdatin 50tkm kohdalla ja sen jälkeen huomannu tuon äänen, tosin saattanu olla aikaisemminkin jo. 7-vaihteinen dsg ei pitäny noin kovaa ääntä. Laatikko kyllä toimii normaalisti joten olisiko tämä vain ominaisuus? ::)

-karppa-

Ei vaihdelaatikon kuulu vinkua ja jos ominaisuus on öljynvaihdon jälkeen tullut voi sillä hyvinkin olla yhtäläisyys tuohon vinguntaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mikama83

Öljyn laatu oli ainakin oikea mitä kuitista katoin. Tasan 5 litraa oli laskutettu uudesta öljystä ja oletan että sen verran sitä vanhaa on tullu ulos. Näistä laatikoista ei taida saada tarkastettua öljyn määrää mistään että onko sitä tarpeeksi.

mikama83

Empä saanu enää muokattua edellistä viestiä. Mutta kävin juuri ajamassa ja nuo äänet kuuluu sekä kylmänä että kuumana kierroksilla 1600-2000r/min ja erityisen kovasti moottorijarrutuksessa. Voihan sen äänen joku muukin kai pitää kuin laatikko. Manuaalipuolella jos vaihtaa 3-->2 ja kierroksia vähän enemmän kuin 1200r/min, niin kuuluu vaimea kolaus..D-asennossa sitä ei kuule ja se vaihtaakin pienemmillä kierroksilla vasta.

Jos lämppärin puhallin on vajaalla puolella teholla ja siihen radiosta vähän ääntä päälle niin noita ääniä on jo hankala kuulla. Ehkä kuuntelen liian tarkkaan, mutta auto melko uusi mulle niin kaikkea tulee tarkkailtua.

Huppe

#2467
Lainaus käyttäjältä: Huppe - 19.03.20 - klo:13:09
Sain tietoa että 34H5 on tuo kampanjanmukainen huoltotyö jonka tekemättä jättäminen siis särki mekatroniikan. Google kertoo että kyseessä on vaihdelaatikon softan päivitys.

Joo, tästä saikin vääntää "ihan jonkin verran" ja tosiaan, tuo softapäivityksen tekemättä jättäminen särkee sen mekatroniikan. Se softapäivitys muuttaa "ventiileiden ajoituksia" jotka ohjaavat jotain, jos ja kun ajoitukset ovat tehdas-asennetussa softassa pielessä niin venttiilit kuluvat, tukkivat metallihiukkasilla mekatroniikan ja öljyt tulevat pihalle ja koko laitos menee paskaksi. 2045 euroa maksaa sen korjaus ilman "goodwilliä". Muita kustannuksia kohdallani lisäksi noin 600 euroa kotiinpaluusta ja rahdista jne. Toki sai lisäksi olla kuukauden ilman autoa kun ei ollut autoturvaa, se on kyllä ihan mun oma vikani ja pidän huolta jatkossa että moinen "autoturva" on aina voimassa.

Maahantuoja/myyjäliike tuoli tuossa vastaan "jonkin verran" (koska olen ensimmäinen omistaja?) mutta jäihän tuosta silti oppirahat maksettavaksi viasta minkä kanssa en ole millään tavoin syyllinen.
No parempi näin kuin kokonaan omasta pussista.

Auto siis vihdoin kunnossa.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Sokota09

Minkäs vuosimallin autoihin tuo kampanja teetettiin ja mistä sen voi selvittää, onko tämä toteutettu?

Huppe

2013 ostettu (tänään tasan 7v kun tilasin). Kampanja on voimassa edelleen ja se taisi alkaa 10/2016. Jos auto sattuu tohon väliin eikä ole käynyt ton jälkeen marmorilla päivityksessä niin sit se on tekemättä.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Daatta

Saattaa olla liian ilmiselvää, mutta kampanjan toteutuksen voi varmistaa marmorilta eli merkkiliikkeen huoltotiskiltä. Oma VW, Seat, Skoda tms. sivusto näyttää ainakin auton omistusaikana tehdyt kampanjat ja huollot.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Ja yleensä huoltokirjan takana on merkintä tehdyistä kampanjoista ??? Jos se merkintä puuttuu, niin sitten kannattaa kysyä merkkarilta.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 16.04.20 - klo:17:10
2013 ostettu (tänään tasan 7v kun tilasin). Kampanja on voimassa edelleen ja se taisi alkaa 10/2016. Jos auto sattuu tohon väliin eikä ole käynyt ton jälkeen marmorilla päivityksessä niin sit se on tekemättä.

Kyselin eilen huollosta, niin kampanja on tosiaan edelleen voimassa, mutta se on tarkoitettu vain kolmoskoppasten alkupään tuotantoon. Esim. 2016 malllivuoden autoihin ei ole liitetty enää tätä kampanjaa, eli näissä on jo päivitetty ohjelmisto tehtaalta tullessaan. Käytännössä kampanjan mukainen päivitys pitäisi tehdä autoihin, jotka ovat valmistettu ennen 2016 mallivuoden alkua. Valmistuskuukausi taitaa olla elokuu 2015 ja siitä taaksepäin?

mikama83

Eilen käyty koeajolla mekaanikon kanssa kun laatikosta kuuluu kova ulina ykkösellä ja myös vähän 2. Ja 3.vaihteella. Mekaanikko sanoi ettei ennen ole kuullu tämmöstä ääntä dq250 laatikosta kun kuulostaa mekaaniselta vialta. Maahantuojalle pistetty video ja odotellaan vastausta. Kalliiksi tulee jos nyt laatikko menee vaihtoon. Autolla ajettu 54tkm joten luulisi että suurimman osan sitten korvaa myyjäliike ja maahantuoja. Autona siis Leon cupra -15.

Huppe

Jonkinlainen ulina kuului mullakin mutta eipä siitä selvinnyt mistä se kuului ajoittain, mahdollisesti sitten siitä mekatroniikasta. Kannattaa tsekata ekaks se.

Lisäksi ulahtelee ilmastoinnin kompura tms. Ota AC pois ja katso katoaako ujellus. Se on helppo testata.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

mikama83

#2475
Tuossa se kuuluu kyllä kokoajan mutta kylmänä ei niin voimakkaasti. Ilmastointi ei ole ollu päällä eikä mitään muutakaan ylimääräistä. Soundaktoriltakin vedetty liitin irti ettei keinotekoiset äänet sotke tuota. Öljyt vaihdatin ennakoivasti viime kuussa ja sen jälkeen havainnu nuo äänet, joten saa nähdä onko joku yhteys tuohon ääneen.

https://youtu.be/rsCGbOk8oEY latasin youtubeen pätkän. Tuosta nyt jotenkin erottaa sen äänen mitä tarkoitan..livenä kuulostaa niinkuin ajaisi jollain ralliauton laatikolla.

VAGkilainen

Ei sitten voisi turbo olla?
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

mikama83

En kyllä ole sitä miettiny edes koska tämä kuuluu koviten ykkösellä ja tomnosella kevyellä kaasulla. 3. Ja 4. vaihteella erottaa moottorijarrutuksissa vinkuvan äänen vielä mutta ei muuta erikoista.

dwntime

Rouvan Leonissa 7v DQ200 ulisi hitaassa nopeudessa ja ryömitettäessä vähän samankuuloisesti puolisen vuotta ennenkuin mekatroniikka porsi. Ã,,äneen ei kiinnittänyt mitään huomiota jos oli radio yhtään kovemmalla. Ulina ei myöskään puolen vuoden aikana pahentunut vaan se oli kertapamauksella selvä.

mikama83

Ok ei tullu tommonenkaan mieleen että mekatroniikka voisi pitää ääntä vaan olen yhdistäny sen johonkin laatikon laakeriin tms. Mekatroniikka olisi kaikkien kannalta se parempi vaihtoehto kuin se itse laatikko ::)

Huppe

Kattelehan onko mekatroniikan päällä öljyä. Tulee varmaan siitä mustan muovihatun alta huohottamalla ja lopulta syttyy vikavalo ja köyhdyt 2kâ,¬.

Eli tuolla ton "kierrejutun" (=pultin näkyvä kierre) kohdalla.


Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

dwntime

Just sama paikka antautui :)

mikama83

Kiitos vinkistä 👍 Täytyypä huomenna huvikseen vilkaista tuo kun nyt en enää viitsi hämärässä rassata ilmansuodattimen koteloa pois edestä.

o.b.

Jos sieltä paineakku kosahtaa, niin sen korjaa itse melko edullisesti. Teettämällä ulkopuolisella ei  ::)

Erilaisia korjaussarjoja löytyy runsaasti netistä ja ohjeita youtube:sta. Edullisinta on vaihtaa hajonneen kierreosan tilalle vahvistettu osa.

mikama83

Onko tuo kuva muuten nyt siis dq200 vai dq250 laatikosta? Mulla siis tuo jälkimmäinen omassa autossa.

passo_s

Uusimmassa Golfissa ja Octaviassa on ilmeisesti DSG vaihdekepin liikuttelu täysin sähköistetty, kun vaihdekeppi on nykyisin tuollainen nysä? Ilmeisesti siis luiskalle pysäköidyn auton liikkeelleotossa väkivaltaista muistuttava siirto P asennosta pakille on taaksejäänyttä aikaa? 

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 29.04.20 - klo:13:31Ilmeisesti siis luiskalle pysäköidyn auton liikkeelleotossa väkivaltaista muistuttava siirto P asennosta pakille on taaksejäänyttä aikaa?

Ei siinä ole mitään väkivaltaista, jos osaa käyttää jarruja oikein.

passo_s

#2487
Passat GTE,-19
^kyllähän minä osaan mutta vaimo :) Vein auton pajalle ko ominaisuuden takia, sillä P asennosta siirto D:lle tökkii nyt tasamaallakin. Merkkiliikkeessä asentaja koeajoi ja sanoi että on siinä hilkulla tartiskos avata, minulta kysyttiin pajalla että mitäpä olen mieltä. Olin ensin jättämässä pajalle, mutta kyseessä on työsuhdeauto ja sählää aiheutui vuokraautosta. Pitäisi olla koukkukin vuokra-autossa ja sellaista ei heti löytynyt. Annoin asian toistaiseksi olla, koska varikolta sanottiin että jatka radalla, ei estä kisaamista :) Muistaakseni tämä GTE peruuttaa kiltisti koivuhalkokuorman luiskaa pitkin ylös, samassa tehtävässä Passat 1.6 TDI DSG ,-17, poltti kytkintään ja jäi koko peruutus tekemättä. 

Huppe

Ulahtaa edelleen 3->4 vaihteella vaihtaessa satunnaisesti, yleensä mutkassa. Eli ei auttanu mekatroniikan vaihto siihen ulahdukseen.

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

mikama83

Maahantuoja ei ottanu kantaa ääneen. Öljyt vaihdetaan vielä uudestaan ja jos näyttää normaalille niin ei enempää toimenpiteitä ja tuon homman lasku mulle. Ompahan sitten ainakin asia tutkittu  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy