Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - finnman

#1
Onko kyseessä 1.5 mosalla olevat mallit? Käivin huollossa lokakuussa ja mitään ongelmia ei ole ollut tämän litraisen kanssa softien osalta.
#2
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
27.01.23 - klo:12:43
Muutama muutos/parannus olisi mitä haluaisin tehtävän autoon, vaikka tulevan faceliftin yhteydessä(en kylläkään usko, mutta toivossa on hyvä elää...) :
Penkinlämmittimien siirto vaikka "keskialueen" nappuloiden sekaan. Nyt siellä on mm. P-...ja Climat...mode... jne. Mitä hittoa niillä siellä tekee? (Näytön valikosta ne voi käydä halutessaa hakemassa) Niiden tilalle/sekaan 2 nappulaa joissa on penkinlämmitykset. Alkaa välillä nyppimään kahden sormen sohottelu, kun toiminnot ei mene kerralla perille! Haitta ei ole suuri varmaan etelän maissa, mutta meillä se on talvella jokapäiväistä toimintaa. Kaiken lisäksi nappulat on ilman valaistusta, kuten äänenvoimakkuuden säädinkin!

Toinen koskee 48-voltin akun tilaa. Ei varmaan olisi mahdotonta lisätä valittavaksi näyttöön niin haluttaessa tieto kyseisen akun varaustilasta? Erikoista on se, että kun em. akku on tyhjä, ei kuljettajalla ole varmaa tietoa siitä silloin, kun mm. rullaustoiminto on pois käytöstä. Kyseisen akun varausta olisi mielenkiintoista muutenkin seurata ja se innostaisi lisäämään jarrutusenergian käyttöä.

Sähköisen takaluukun ohjaukseen lisäys, että luukun saisii kiinni myös sulkunapilla(sekä auton sisältä että kauko-ohjaimella).

Kysymys tuulilasin sulista(tätä on käsitelty, mutta mikä on ollut lopputulema?) Vaihdoin uudet sulat syksyllä, mutta niiiden hyppinen ei loppunut lasilla. Onko Golfin tuulilasissa mahdollisesti sellainen pinta, että siksi sulat takertelee, vai onko pyyhkijöiden suuntaus väärin tehty (väärä kulma tai jotain)? Samaa tekee aika-ajoin takalasin pyyhinkin, joten jotankin lasin pinta on syyllinen tai sitten aivan surkealaatuiset sulat?
#3
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
26.10.22 - klo:14:08
Oletko käyttänyt polttoainelämmitintä ja jos niin kuinka kauan? Ei kyllä pitäisi vaikuttaa isoon akkuun, mutta minulla oli viime talvena sama tilanne, että ei sitten millään auto halunnut rullata, vaikka oli ajettu toistasataa kilometriä+moottorijarrutuksia. Pakkasjakso toisin oli silloin pitkä ja niinpä latailin akkuja manuaalisesti alamäissä vaihteella. Mutta ei auttanut. Sitten todella jyrkässä alamäessä 80kympin nopeudessa laitoin 3 vaiheen päälle ja mäen alapäässä D asennon aktivoinnin jälkeen auto alkoi rullata. Sen jälkeen ei ole ollut millään pakkaskeleillä rullausongelmaa. Em. ei tarjoita, että autossa ei olisi vikaa, mutta jotenkin epäilen minulla syyn olleen ollut ison akun laamisessa tai akun varauksen valvonnassa, että akku on kyllä ollut lataunut mutta auto ei ole saanut siitä tietoa?
#4
Viime talven pakkasilla ja läpötila-alueella 0 - 10C sulat pomppi melkoisesti. Mutta kun mm. pakkihallissa käytti niitä ei pomppinut ja ei nyt kesälämpöisilläkään. Syy lienee tosiaan orggissulkien laadussa, että eivät toimi kuin lämpöisessä ilmassa? Sama oli muuten takalasin sulassakin ja siksi syksyn tullessa uusin kaikki sulat.

Onko muilla ollut seuraavaa: kun auton sammuttaa ja ei nouse autosta(ei siis katkaise virtoja pois) tulee keskinäyttöön n. 2-3 min kuluttua ilmoitus "olet keskieuroopan aikavyöhykkeellä jne..."  Tämä toistuu jatkuvasti, vaikka sen kuittaa pois. Mikä tollasta tekee? Selkeä bugi.
#5
Myös Golf 8 kärsii samasta. Eilen piti kohtuu pitkän matka-ajon jälkeen hypätä polkimelle, jotta sai "hidastuksen" toimimaan ennen liikennevaloristeystä. Vastaavaa ei ollut Passatissa (-17). Syy on näemmä kosteuden tunkeutumiesta jarruihin?
#6
Korin osien huonot asennukset ja kolinat(mitkä sitten toivottavasti matkan varrella korjataan tuleviin autoihin tehtaalla) ovat tyypillisiä ensinmäisen tuotantovuoden malleissa. Aikoinaan III-kopan Octavia oli todella huonosti kasattu ja se oli ensimmäisiä farkkuja mitä tehtaalta tuli ulos.
Itselläni on yllättävän hyvin palikat paikoillaan Golfissa ja ainoa mikä on tullut eteen on kuskin puolen ristiselänsäätökammen irtoaminen 2 kertaa. Helppo korjata painamalla takaisin, mutta kertoo jotain muosiosien laadusta?
Kysymykseen kameran pesurista: on toiminut kokoajan ja pesee hyvin.
#7
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
26.01.22 - klo:11:01
Hmm. Matriisivalot ovat tärkein varuste millä auto valitaan? No jokainen taplaa tyylillään.
Corollassa on mittausten mukaan hyvinkin hyvät valot ja omassa koslassani Led Performance valot millä näen vallan mainiosti. Itse laittaisin(jos jonkin varusteen vuoksi jokin auto jää ostamatta) kynnysvarusteeksi kohtuuhintaisen tehtaalla asennetun polttoainelämmittimen ja/tai esiin käännettävän vetokoukun. Niitä kun ei Corollaan ja Ceediin saa ollenkaan. (Corollaan törkeän hintainen webasto jälkiasenteisena maahantuojan toimesta ei houkuta tai Ceedin törkeän hintainen irroitettava vetokoukku  :)  )
#8
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
25.01.22 - klo:09:57
Taitaa suurin syy "huonoon" myyntiin olla auton tekninen toteutus? Hinnoittelu ei ole syynä, sillä kun katsoo mitä maksaa kilpailijat(Octavia, Corolla, Ceed) ovat kyseiset mallit yllättävän lähellä toisiaan hinnoittelussa. Kun huomio omissa laskelmissaan varustetasojen erot+mitä lisävarusteita joutuu ottamaan mukaan vs. mitä on vakiona, saadaan aika lähelle yhtenevät mallit? (Jokainen voi omalta kohdaltaa käydä rakentamassa kyseiset mallit.)

Golf tehtiin mielestäni liian digitaaliseksi varsinkin tiettyjen toimintojen osalta. Siksi en ihmettele miksi Corolla ja Octavia ovat suosituimpia ja itsekin vuoden käytön jälkeen kallistuisin nyt em. maleihin. Ceed taasen myy takuun turvin(uskoisin?) ja että auto on vielä aika perinteinen toteutukseltaan. Ja ei kannata unohtaa plugin-hybridia malleja Ceed ja Octavian kohdalla mikä puuttuu Golf farkusta. Plugarien myynti tullee vaan kasvamaan jatkossa ja se on pois Golfin myynnistä.

#9
Kojetaulun alueen särinöistä: Minulla oli ensimmäisten tuhansien kilometrien(taisi mennä 5tkm saakka) "välilämpötiloissa +5 -> 10C" erinäisiä kitinöitä repsikanpuolen ilmasuuttimen yläpuolelle(loppui painamalla) ja taisi olla myös vasemmallakin puolella valokatkaisijan kohdalla samanlainen tapaus. Kitinöiden esiintyminen riippui selvästi lämpötilasta sisätiloissa. Kesällä ei mitään ääniä.
Se mitä yritän sanoa em. on, että kitinät loppuivat tosiaan reilun viiden tonnin jälkeen ja uskoisin paikkojen menneen paikoilleen ja osien lämpötilalaajennuksien toimeista menneen kohdilleen? Eli kannattaa olla kärsivällien ja katsoa joitakin tuhansia kilometrejä josko ne loppuisivat? Muovinen kojetaulu on kyllä tietyiltä osin, joten en usko kitinöiden olevan historiaa aivan kokonaan minullakaan, mutta nyt on hommat kunnossa?
#10
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
22.12.21 - klo:07:58
Nyt, kun autolla on ajettu ja käytetty hyvän aikaa tekisi seuraavia muutoksia tulevaan faceliftiin:
- Penkilämmitimille pitäisi ehdottomasti olla omat nappulat. Ne voisi lisätä vaikka keskellä olevaan ohjainpaneliin ja näin ne olisivat muiden vastavien nappuloiden kanssa muotoilulinjassa? Nyt nimittäin "kahden sormen kytkentä" on ihan perseestä ja kaiken huipuksi valaisemattomat nappulat tekevät niistä epäkelvot pimeinä aikoina  (+ aina ei kytkeydy päälle, vaikka kuinka sormettaisi ! )
Jos ja kun suunnitteluosasto ei tee em. muutoksia (kuten eivät tule varmsti tekemään) voisi valaistuksen ainakin lisätä kyseisiin nappuloihin?
- Polttoainelämmittimelle samanlainen nappula  (= on / off)
- Volume nappulaa ei ihan välttämättä kaipaa, kun ratista voi säätää. Mutta sekin olisi hyvä olla kunnollinen pyöritettävä nuppi?

Mittariston muutokset:
- Polttoainemittarin värityksen muutos siten, että "koko tankin" viiva pitäisi olla erivärinen, jotta se erottuu selkeästi. Nyt se ei näy juurikaan valkoisen palkin takaa.
- 48v akun varaukselle voisi olla oma informaatio: sen voisi halutessaan ottaa näyttöön. Se voisi kannustaa latausenergian omatoimiseen lataamiseen, kun kyseisellä akulla autetaan moottoria väännössä ja tyhjä akku kun ei auta yhtään.

Ajomoodi lisäys: Nyt 1.0Tsi DSG rullaa vapaalla aina, kun auto antaa sen olla mahdollinen. Tämän pitäisi olla käyttäjän valitsema ominaisuus ja valikossa voisi olla sille oma valinta (on/off)?
#11
Miten muilla "käyttäytyy" rullaustoiminto? Nyt on minulle tullut seuraavaa: Kun autolla lähtee liikkeelle on rullaustoiminto heti aktiivinen, eli auto rullaa vapaalla, kun kaasun nostaa(näin se toiminut auton eliniän ajan tähän saakka). N.10 -13min kuluttua kyseinen toiminto lopettaa toiminnan. Akku (48v) tuskin on tyhjä, sillä kun auton sammuttaa -> starttaa, on rullaus taas aktiivinen ja se lopettaa toiminnan jälleen reilun 10 min kuluttua. Käytän paljon moottorijarrutusta alamäissä missä vauhti meinaa karata + kun siitä on hyötyä(mukava ajella manuaalipuolella aika-ajoin myös) ja näin lataaminen akuunpäin on minulla usein käytössä.
Olisiko akku(48v) on sökö(ottaa huonosti virtaa sisäänsä, mutta sen verran hengissä että ei sytytä häiriövaloa) tai sitten ohjauseletroniikka/softa tempuilee ja aiheuttaa kyseisen härön? Pajalle en viitisi mennä, mutta jos jollakin on ollut akun kansa ongelmia ja on ollut samanlaisia oireita, voisi kysyä huolosta onko tuttu ilmiö heillä?
#12
Vastaan kokemuksina 14tkm ja kyseessä 1.0Tsi DSG perusmalli (siis mitä Suomeen tuodaan, seuraava on Style/R-line).
Ajovalot: Otin Performance Ledit ja ne ovat hyvät. Kaikki on kiinni rahasta, joten jos otat Stylen tulee siinä em. valot. Rahalla saa Matrix-valot, mutta ainakin perusmalliin niiden suolainen hinta teki minulle sen, että "en tartte". Perustelin itselleni TM:n valomittausten perusteeella, että perusvalot ovat huonot ja Performace Ledeillä näkee riittävästi + en halunnut, että  "nyt lediaikana" vilkut on edessä hehkupolttimoilla toteutettu :o

Sähköinen takaluukku aukaiseen luukun vain minulla kaukosäätimestä ja kuskin ovesta. Ei siis mene kiinni samoista nappuiloista. Tätä olen hiukan kritisoinut, että miksi ei mene myös kiinni? Eli joku on taas keksinyt suunnittelupuolella, että "eipäs laitetakaan toimintoa, että saisi kiinni myös". Alltrack:stä en tiedä, mutta jos siinä toimii molemminpäin voi syynä olla tuotantoajankohta?

Peruutuskamera on rekkarin yläpuolella(kuten joku täällä jo kertoikin) ja sille on peruri. Toimii yllättävän hyvin ja puhtaana pysyminen on kiinni kuinka usein pesee takaikkunaa.

Melu: Hmm. Edellistä mallia en ole omistanut, mutta ainakin talvirenkaiksi suorittelen kitkoja. Silloin Golf on mukavan hiljainen ja laadukas peli.
#13
Hienon näköinen peli! Itselläni valkoinen myös, mutta karvalakkimalli  ;)  Pienillä lisähärpäkkeillä autoon saa näyttävyyttä.
Itselläni ensikilometreillä infojärjestelmä vaati aika paljon vaivaa, jotta sain koffit minulle sopiviksi. Eli aikaa kannattaa ja joutuu käyttämään.
Alussa en myöskään saanut automaattista ratin- ja penkkienlämmitystä pois sitten millään. Lopuksi ennenkuin meinasin varata huollon tein kaikki muutokset omaan profiilini -> tallennus ja otin vierailijaprofiilin käyttöön. Vaihdoin siellä perusasetukset pois(ratinlämmitys ja ym.) ja tallensin asetukset. Kas vaan: oman profiilin valinnan jälkeen kaikki toimi, kuten pitikin.
PS. Miksi muuten default asetuksena pitää olla ratin- ja penkinlämmittimet aktiivisina? Ei mitään järjellistä syystä pitäisi olla, vaikka auto myytäisiinkin pohjoismaissa?
#14
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
09.09.21 - klo:08:27
Autoihin on laitettu kumimattojen kohdalla vääriä malleja. Kiinnitysreiät eivät osu kohdalleen tappien kanssa. Erikoista, että tehdas antaa tämän mennä eteenpäin ilman mainitaan ja myyjätkään eivät edes mainitse siitä(tai myyjät eivät kehtaa kertoa ostajalle luovutuksessa?). Nyt ilmeisesti on saatu oikeita?
Mitä tulee takapään tuentaan, taitaa perusajossa erot näiden kahden kohdalla olla +/- 0? Hifistelyssä eron saa esille, mutta miten? Itselläni ajo on senverran hyvää joka tilanteessa, että en edes ole kiinnostunut millainen rakenne alla on.

Talvirenkaista, kun joku kysyi: Ottakaa alle kitkat. Ainakin Nokian R3 on erinomainen tuote ja tuo hiljaisen kyydin. Yllätyin kuinka paremmin piti verrattuna jo hiukan kuluneisiin nastoihin jopa sekapinnalla(jäätä ja polannetta). Asennekysymys em. asia on enemmän, kuin pelkkiiin lehtien jäätesteihin tuijottaminen? Ja Golf tarjoaa sen verran rengasmelua, että nastoilla häviää ajosta suurin osa nautinnosta :)
#15
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
12.08.21 - klo:09:32
Yksi ominaisuus ihmetyttää: Passatissa (-17) sai kaukosäätimellä myös takaluukun kiinni ja myös etuovessa olevasta napista. Golfissa ei. Kuka valopää on päättänyt suunnitteluosastolla, että Golfissa saa vain auki luukun kyseisistä nappuloista!? Mitään haittaa ei kyseisestä sulkutoiminnosta ole ja kyseessä on selvä heikennys ominaisuuksissa, jos kerta se on voitu esim. Passatissa toteuttamaan.
#16
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
22.06.21 - klo:09:06
Menee kyllä aika pienellä tämä litranen. Helposti pääsee alle viitosen, jos ajaa normaalisti muiden mukana. Auto rullaa myös  todella hyvin ja joskus se tuntuu varsinkin taajamassa hiukan häiritsevän, kun joutuu jarrulla hillitsemään menoa. Muuten tottumisen jälkeen ei hullumpi voimalinja ollenkaan.
Ajotietokone näyttää hämmästyttävästi täysin oikein, joten kulutuslukemia ei tarvitse ainakaan tässä autossa laskea tankkauksista. Nyt on keskikulutus asettunut 5.1L paikkeille. Suurin osa matka-ajoa ja jonkun verran kärryäkin on vedetty perässä.
#17
Golfissa on toiminut hyvin. Sen huomasin, että vasemmalla jalalla tehdään liike ja suoraan keskilinjasta hiukan vasemmalle kohdistan liikkeen(vetokoukkulinjasta joku sentti vasemmalle) +  että jalka hipasee puskurin alaosaa vähäsen, toimii joka kerta. Haittana on, että kengät saa helposti likaa päälleen, mutta toimii ainakin Golfissa em. tavalla.
#18
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
30.04.21 - klo:09:37
Itse pähkäilin myös valojen kanssa autoa tilatessa ja luotin TM:n arvioon: perusledit eivät ole häävit, Led Performance:lla näkee ja pärjää(tuo leveyttä lyhyisiin), Matrix tuo automaatiota ja helppoutta leveyden lisäksi. Lisähinta Performacen valoihin oli vielä kipurajalla, joten otin ne.

Miksi muuten volkkari harrastaa mielestäni tyhmää mallipolitiikkaa(moottori - varustetaso) verrattuna Skodaan vuodesta toiseen? Esim. 1.0eTsi yhteyteen ei saa Style varustetasoa? Käsittämätöntä! Mitä em. puutteella saavutetaan mukamas? No sen ainakin, että auton hinta nousee nousemistaan, jos haluaa Stylen ja se vuoksi on otettava vähintään pari tonnia maksava isompi moottori. Octaviaan saa sekä 1.0 että 1.5Tsi yhteyteen perus ja Stylen tason, mutta Golfiin ei.
#19
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
10.04.21 - klo:15:37
On VW myös siirtynyt rahastamaan perusväreistä, kuten muutkin? Taitaa perusvärit(valkoinen) nakertaa valmistajan katteita liikaa, kun ylihintaisia metallivärejä ei enää oteta ja sen vuoksi lätkäistään mm. valkoiseen vajaa 300â,¬ lisähintaa? Mikä mahtaa olla seuraava "perusvaruste" mille lisätään lisähinta?
#20
Olen tänne kirjoitellut kokemuksiani Passatista ja ne voi halutessaan lukaista(en ala niitä tänne pasteamaan).

Mutta mitä tulee "b1mpo":n mainitemaan maaliongelmiin, niin mistä sellaiset olet keksinyt? Itse olen no. ihmetellyt(ja kehunutkin) Passatin hyvää maalipintaa ja en ole sitä kertaakaan edes vahannut saatika tehnyt jotain muuta kiillotusta sille. Edelleen kyseinen maalipinta on pesun jälkeen erittäinkin hyvässä kunnossa, kun autolla on kohta sata tonnia ajettu. Aiemmin oli käytössö 4 Octaviaa(perusvärillä ja metallilla) ja ei edes metalliväri ollut Octaviassa yhtä laadukas, kun tämä volkkarin perusväri.
Jos vielä jotain lisään tähän "Volkswagen - Skoda vertailuun", niin volkkari kasaa auton koriltaan hyvin (saumat, listat ym.) mitä Skodassa ei oltu tehty samoin. Teknisesti merkit on kasattu samoista komponenteista, joten kestävyys mm. moottorin ja vaihteiston osalta perustuu kyllä silkkaan tuuriin kenen kohdalle se rikkoutuminen sattuu tulemaan?
#21
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
19.01.21 - klo:09:27
Miten polttoainelämmitin(taitaa olla mallia Webasto?) on toiminut 8-mallissa? Entäs sen ohjaus näyttöpaneelissa? Erillinen start/stop nappi olisi tervetullut, kuten on näissä edeltävissä malleissa, joten taitaa olla paras sammuttaa se kaukosäätimellä, jos ei halua surffata valikoihin? Kysyn täsä siksi, että itse sammutan lämmittimen käsin lähes aina yhdellä napinpainaluksella, kun moottorin lämpötila on noussut riittävästi ja turhaa on sitä pitää päällä enää.
#22
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
11.12.20 - klo:10:57
Matrix valojen lisähinta on aika suolainen Golf tasolta lisättäessä ja siksi Performace Led on vielä kohtuuhintainen ja hyödyllinen hankinta...sillä perusledit ovat joka paikassa kerrottu olevan alatasoiset? Mutta kysyä voisi tehtaalta, että miksi vakiona ei voi olla Performancet ja jättää suosiolla perusledit pois tuotannosta? Nyt kyseeessä on ihan selvä rahastus.
Sen mitä itse ajoin Golfilla (Performance valot lisävarusteena siinä), niin paremmin näyttivät verrattuna pasuunan lähivaloihin, joiden kantama on aikas lyhyt. Kaukovaloja en testannut. Se, että kannattaako Styleen ottaa Matrix valot on hiukan kaksijakoinen ja varmaan sen hakkivat ajavat pimeillä tieosuuksilla paljon ja hyöty näkyy siellä(TM valomittaukset).
#23
Jokainen tekee miten tuntuu sopivalta, mutta huolloissa tai sen valinnassa jos missä pystyy tekemään autoilun kuluista hiukan pienempiä. Merkkihuollot ovat järjestään kalliita lukuuottamatta "ehkä" sitä ensimmäistä valohoitohuoltoa mikä tulee tehtäväksi(VAG:lla 2v tai 30tkm)? Sen jälkeen huoltojen hinnoissa on isoja eroja.

Jostain syystä ollaan siirrytty vuoden huoltoväleihin mikä nostaa kustannuksia. Miksi muuten ei kelpaa taannoin käytössä ollut huoltoväli 30tkm/2v enää? Tietysti lyhyempi huoltoväli autolle on aina parempi, mutta uskoisin nykypelien menevän sen 2v helposti ilman "kiinnileikkaamista". Mutta varsinaiseen asiaan: Että valitsemalla huoltopaikka missä tehdään mallin edellyttämät toimenpiteet ei tee autosta sen huonompaa vaihtoautoa, kuin että huollot olisi tehty merkkiliikkeessä(sen huomasin, kun hinnoittein autoani vaihdossa).
#24
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
02.10.20 - klo:16:21
Nyt kun hinnat on julkistettu joidenkin moottori-voimalinjojen kanssa on varustelu myös julkistettu. Näyttää siltä, että joitakin varusteita joutuu Golfiin ottamaan lisärahalla ja se nostaa loppuhintaa reippaasti. Suurimmat erot verrattuna Octavia Styleen vs. Golf Style jotka joutuu ottamaan Golfiin lisävarusteena ovat: sähkötakaluuukku (tilattava myös keyless jotta saa), keyless sisäänkäynti, peruutuskamera, Matrix-valot, takaikkunoiden tummennukset  ja jostain syystä jopa Stylestä puuttuu ajo profiilin valinta.
Ylläolevista "must" ovat sähköinen takaluukku(keyless kanssa) n.1kâ,¬, peruutuskamera n. 360â,¬. Matriiisivalot eivät ehkä ole pakolliset jollei sitten halua ehdottomasti parempia valoja verrattuna Led-performance valoihin(TM vertaili valot ja eroja oli)? Tummennetut takaikkunat ovat farkussa joiden mielestä pakolliset, mutta ei kaikille. Ajoprofiilen valita on mielestäni ajajan valinta, että tarvitseeko. Itse en välttämättä maksaisi n.200â,¬, sillä normaali-asetuksella auto on parhaimmillaan suurimman osan ajasta?
Ã,,kkiä laskettuna hintaero on aika perinteinen Skoda vs. Volkswagen: Octavista saa samantasoisen paketin varustelultaan pykälää isommalla moottorilla, kuin vastavaan Golfin. (Siis Octavia 1.5 Tsi DSG Style -  Golf 1.0 Tsi DSG Style)
#25
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
14.09.20 - klo:08:29
Variant on nyt esitelty ja kai Suomen hinnat julkistetaan pian myös? Sen mitä youtubevideoita katsoin ovat erot seuraavia verrattuna vaikkapa Octaviaan(Combi):
Tavaratilassa on Octaviassa on 4 kunnon kassikoukkua, kun Golfissa on 2 pientä nysää. Miksi Volkswagen ei ole apinoinut Skodalta Golfiin kunnon kassikoukkuja? Muuten molemmissa tila pisaa, vaikka Octaviassa on n.30L enemmän tilaa. Nyt Varianttiiin saa myös sähköluukun, joten yksi isoimmista puutteista on korjattu. Golfissa oli videoissa mukana välipohja ja se lienee vakiovaruste Style/R-line:ssä? Octaviaan sen joutuu ottamaan lisävarusteena. Suojaverho on samanlainen toiminnaltaan, eli 2-asentoinen mikä on hyväksi todettu ratkaisu. Octaviassa on ollut aina mukana kattava verkkopaketti, mutta onko Golfiin tulossa vastavaa ei osaa sanoa? Luultavasti ei tai se on lisävaruste? Akselivälit ovat samat ja sisätilat takana lähellä toisiaan.

Se miten auton valinta näiden kahden kohdalla menee riippuu ostajan mieltymyksistä/vaatimukseista. Hinnat menevät arviolta siten, että tuleva Octavia Style 1.5eTsi DSG maksanee reilun 32tâ,¬. Golfin Variantlisä lienee n. 1200-1400â,¬, joten Golf Style 1.5eTsi DSG Variant voisi maksaa n. 34700â,¬? Hintaero olisi siis parin tonnin luokkaa ja se on aika paljon samantasoisista autoista. Varuste-erot ovat pieniä. Golfiin jos ottaa iQLite valot(n.1tâ,¬) + Webasto ja Octaviaan kuljettajan sähköpenkin (n.450â,¬) + Webasto ollaan lähellä sellaista varustelua millä pärjää. Tuleeko Varianttiin Stylessä peruuskamera ei ole tietoa(Ocun Stylessä vakio), mutta jos se on reilun 400â,¬ lisävaruste, nousee Octavian osakkeet lisää. Valintaan vaikuttaa tietysti väliraha ja kumman ohjaamoratkaisut sopii itselle? Golf on enemmän digi(puuttuu fyysisiä katkaisimia), kun taas Octaviassa on usea toiminto tuotu viksusti mekaanisten nappuloiden taakse. Mutta kyllä Octavia tulee myymään enemmän jo hintansa vuoksi ja jos pitää paikkansa huhu, että Golf Variantiin ei ole tulossa plugiversiota, on Octavian menestys työsuhdemarkkinoilla taattu no. plugarin vuoksi?
#26
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
12.06.20 - klo:11:56
Aika hyvin kiihtyy Suberb plugari vs. 2.0Tsi. -> https://www.youtube.com/watch?v=VFTTkRoDyuE



Octavia ja Leon ovat kevyempiä, joten suorituskyky on kunnossa. Akussa vaan on oltava virtaa, jotta noihin arvoin pääsee.
#27
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
02.06.20 - klo:08:34
Jatkossa Stylen hinnoittelu tullee olemaan samalla tasolla, kuin nyt Launch Editionin? Varustelusta putoaa pois todennäköisesti Matrix-valopaketti ja webasto? Lisävarustelistalle tulee Matrix-valojen lisäksi peruutuskamera. Joten, kun ottaa peruutuskameran ja webaston lisävarusteina mukaan(matrix-valoja ei välttämättä tarvitse, jos perusledit ovat kelvolliset) nousee hinta reilulla tonnilla 33 tonnin pintaan?
Leonissa ja Golfissa on 3-alueilmastointi mukana, mutta Octaviassa se on lisävaruste. Sen tarpeellisuus on tapauskohtainen, mutta kertoo mistä kohtaa säästöjä haetaan, kun se on lisävarustelistalla. Samaa kaavaa käytetään värien osalta. Nyt normaalit "erikoisvärit valkoinen ja punainen" kustantaa lähes 400â,¬, mikä tulee auton hintaan väkisin mukaan.

VAG on pikkuhiljaa muuten nostanut DSG-laatikoiden hintaa ylöspäin. Aikoinaan sen lisähinta oli n.2-2,5tâ,¬, mutta nyt se on jokaisessa automalissa 3-4tâ,¬. Päästöt ovat hiukan korkeammat verrattuna manuaaliin, mutta ei muutaman gramman ero selitä dsg:n reipasta hintalisää. Joten Octaviankin kohdalla voi varautua n. 3tâ,¬ lisähintaan sen osalta. Sen jälkeen Leoni on melko edulinen malli 1,5 Hyb. DSG:llä?
#28
Tekniikasta puhuminen on aina mielenkiintoita ja tuoda jotain siitä esille. Onko autossa millainen tekninen ratkaisu vaan on kaikki kiinni toteutuksesta. On ollut vuosikymmeniä totuutena autopiiressä, että varsikin japsien alustavirtukset ovat kauniita ja erikoisiakin, mutta ajettavuudessa se ei ole näkynyt positiivisena asiana. Jos ja kun 1.5eTsi:iin saakka Octaviassa ja Leonissa on on "Jäykkä taka-akseli", ei se ajettavuudessa taida näkyä huonona asiana? Samanlainen pohjalevy ja akselisto on edellisissäkin malleissa (Ocu III) ja ainakin Octavia on ollut luokkansa paras ajettava. Jostain syystä Golfi 1.5:ssa on erillisripustus? Siinä yksi syy korkeammalle hinnalle brandin lisäksi?
Autonrakentamisen kustannukset ovat satojatuhansia yksilöitä tehtäessä jatkuvassa tarkkailussa. Siksi joihinkin pienempiin automalleihin on tullut mm. rumpujarruja takapäähän ja sekään ei ole niiden jarruista tehnyt huonoja? Mutta siitäkin saadaan kahvipöytäkeskuteluissa aiheen nostaa ne ongelmaksi?

Kulutuksista: 1.5eTsi 5-ov Golfille annetaan korkeammat kulutuslukemat(Style yhdistelmä 5.9L), kuin Farkku Leonille mikä on painavampi. Joten tuleeko ero erilaisista vaihteiston välityksistä? Se selvinnee ehkä joskus.
Seatin takuu on 5-v /100tkm. Golfiin saa 3-vuotta, jos siis vaihdat volsun siihen. Luulisi Skodankin jo tekevän takuulle jotain pidennystä, sillä teknistymisen johdosta on korjaaminen kallista puuhaa.
#29
Ensimmäimmäiset hinnat on julkistettu. Farkku 1.5eTsi Xcellence (30tâ,¬) on hinnoiteltu mielestäni houokuttelevaksi varkinkin, kun varustelu sisältää lähes kaiken vakiona mitä tarvitsee? Ainoa miinus tulee "Seatin-tapaan", että tehdasasenteinen polttoainelämmitin puuttuu taas listoilta. Toivottavasti maahantuoja älyää tarjota sitä jälkiasenteisena kohtuuhintaan, sillä jos Golfiin ja Octaviaan sen saa n. tonnilla alkaa hintaero kaventua kalliin jälkiasenteisen lämmittimen vuoksi. Tosin em. ei koske niitä jotka sitä eivät kaipaa.
#30
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
05.05.20 - klo:12:07
Syy on meidän autoverotus? Ruotsissa on tilanne helpompi, kun ei tarvitse vääntää hinnasta jotta kansa ostaisi. Meillä taasen liian korkeat hinnat vie asiakkaat ja kompesaatiohinta(tehdashinta maahantuojalle) yritetään sorvata mahdollisimman alhaiseksi.

Sen verran olen tässä itsekin speksaillut tulevaa automallia, että en ole vielä halukas maksamaan 4-5 tonnia plugarista lisää. Vaikka ahkeralla lataamisella saisikin helposti polttoainekulut alas, joutuisi 3-4 vuoden aikana olemaan "latausjohto-orjana" ja perusmökkimatkalla ero, vaikka tulevaan kevythybridiin tulisi olemaan olematon.
Mutta tulevaan autotekniikkaa plugarit on jatkossa ja se maksakoon ken sitä haluaa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy