Hakkapeliitta, made in russian vs made in finland

Aloittaja Aslaasj, 30.10.13 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

msvahn

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 31.10.13 - klo:09:23
Itsekin olen vain tottunut siihen että laaturenkaissa puhutaan monesti alle 20 g tasapainotuksista rengasta kohden.

Tuossa muuten on jo kohdallaan myös rengasliikkeen ammattitaito asentaa rengas vanteelle oikeaan asentoon (suhteessa venttiiliin, pyöreys- tai painomerkintöihin). Ainakin jos puhutaan 17+ tuumaisista.

Valitettavan usein asentajat laiminlyövät rengasvalmistajan tasapainotus/pyöreys täplät välinpitämättömyyttään ja tunkevat pötköä vanteen kehälle.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

makkis

Niin, merkittävä verotulo niiden yli tuhannen Nokian renkaiden työntekijän maksamasta tuloverosta. Ostamalla Pirellejä, Conteja yms. emme edesauta tuon rahamäärän kertymistä valtion kassaan. Kuten aiemmin joku mainitsikin, Nokian Renkaat on kuitenkin suomalainen yritys suomalaisella y-tunnuksella.

Se, että suuremmat koot valmistetaan Venäjällä ja se että ylipäätään Nokian Renkailla on Venäjällä tehdas, on lienee puhdasta markkinataloutta. Venäjän markkina on aivan valtava verrattuna Suomeen ja samoin Venäjän autokanta on paljon modernimpi kuin suomalainen, joten ymmärrettävästi isompien kokojen volyymi siellä on aivan eri planeetalta verrattuna Suomeen.

Ylipäätään keskivertosuomalaisen olisi jo korkea aika ymmärtää että Suomi ei ole maailman napa. Tämä on pikkuruinen, joskin pinta-alaltaan iso maa keskellä ei mitään. Meidän sisämarkkina on aivan kärpäsen pieru Saharassa. Mikäli jokainen suomalainen olisi "kansallistekona" ostanut vaikkapa Nokian kännykän, niin sillä ei olisi ollut hevon kuusen merkitystä kännyköiden kokonaismarkkinaan.

Suosittelen joskus matkailemaan ulkomaille tai jos se ei ole mahdollista jostain syystä, niin ottaa ihan vaikka kirjastosta Atlas kartaston, perehtyy hieman karttojen mittakaavaan ja piirtelee harpilla vaikkapa mittakaavaan suhteutettuja 200 km ympyröitä, googlaa sisään jäävien kaupunkien asukasluvut Suomessa ja vaikkapa Saksassa, niin jo tämä alkaa avaamaan silmiä. Tai, ihan vaan tökkää sen harpin piikin vaikka Pietariin ja googlaa sen asukasluvun.

Suomi on todella hyvä maa asua, mutta todella pieni ja kaukana kaikesta. Tosiasia vaan valitettavasti on se, että monia muitakin hyviä maita asua. Tämä pitäisi hiljalleenjo kaduntallaajankin tunnustaa tai ymmärtää tai sisäistää mutta jotenkin se tuntuu vaikealta.

Janneh

Makkis erittäin hyvin sanottu! Samaa mieltä

Sniiki

Nokian insinööriltä kuultua samaa mitä aiemmin täällä mainittu: Venäläiset itse eivät halua venäläisiä renkaita joten sinne viedään Suomessa poltettuja ja takaisin tulee taas ne Venäjällä väännetyt. Venäjän tehtaan koneet uudempia kuin Suomessa ja kuulemma parempaa tavaraa tuottavat. Kuulunee kuitenkin huhupuheet-kategoriaan.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 31.10.13 - klo:11:45
Nokian insinööriltä kuultua samaa mitä aiemmin täällä mainittu: Venäläiset itse eivät halua venäläisiä renkaita joten sinne viedään Suomessa poltettuja ja takaisin tulee taas ne Venäjällä väännetyt. Venäjän tehtaan koneet uudempia kuin Suomessa ja kuulemma parempaa tavaraa tuottavat. Kuulunee kuitenkin huhupuheet-kategoriaan.

Hyvähän se on jos tuotantolaatu on kunnossa. Tai ehkä sitten on kyse Makkiksenkin perustelemasta markkinoiden ja erityisesti tuotantoyksiköiden suuruudesta.
Esimerkkinä kun 200:n tuotantoyksikön virhemarginaalilla 1 % tulee laatupoikkeamia 2 kpl joista markkinoille livahtaa 1....
niin   5000:n yksikössä sutta tuleekin jo 50 kappaletta (jotka kaikki livautetaan myyntiin), jolloin tyyttymättömien asiakkaiden määrä toki kasvaa mutta niin kasvaa myyntikin, eli kaikki hyvin  ;) vai onko pitkällä tähtäimellä    :o
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Vesa_V - 31.10.13 - klo:09:42
Renkaat puoltavat?
Miten tämä tapahtuu, vieritetään pitkin lattiaa ja siten puoltaa?  :)

Ajaessa auto ei mennyt suoraan vaan kampesi koko ajan oikealle. Alusta ja voimansiirto tarkastettiin / säädettiin moneen otteeseen. Lopulta suostuivat testaamaan autoa toisilla renkailla ja homma ratkesi.

T5ID

Makkis, minä olen reissannut aika paljon ja nähnyt matkoillani rekka-autoja. Ne ovat sellaisia, jotka kuljettavat tavaraa paikasta toiseen, jopa maasta toiseen. Miten sun logiikalla kannattaa tuoda tavaraa Kiinasta Suomeen.

On naurettavaa väittää, että joku tehdas perustetaan halvan työvoiman maahan sen takia, että sen maan markkina on niin suuri. Kyllä siinä kvartaalitaloutta elävät vain hakevat bonusta. Nokian renkaiden brandi ryssissä oli arvokkaampi, ennenkuin avasivat sinne tehtaan.


Jaran

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 31.10.13 - klo:10:20
Vaikeahan tuota on sanoa onko Venäjällä ja Suomessa valmistettujen renkaiden välillä laadullista eroa. Eipä tuota ole missään tutkittu tai todistettu. Aikalailla mielikuvien varassa nämä mielipiteet ovat. Itse en jaksa uskoa, että noissa mitään eroa olisi.

TM testasi valmistusmaan eroa itse tuotteeseen numerossa 17/2009. Alla suora lainaus artikkelista:
LainaaLÃ,,HES kaikilla rengasvalmistajilla on tuotantoa eri maissa. Suurimmilla voi olla jopa kymmeniä tehtaita eri puolilla maailmaa. Kotimaisella Nokian Renkailla on tehdas Nokialla ja Venäjällä. Joitain rengasmalleja tai -kokoja valmistetaan vain jommassakummassa tehtaassa ja tiettyjä malleja taas rinnakkain molemmissa.

Venäjällä tai halpamaissa tehdyt renkaat eivät aina herätä luottamusta.

On mahdollista, että joissain tapauksissa työvoiman koulutus tai motivaatio eivät aina riitä hyvän laadun aikaansaamiseksi.

Toisaalta on usein myös niin, että uusien tehtaiden laitteisto ja valmistustekniikka ovat nykyaikaisempia kuin vanhoissa rengasvalmistajien alkuperämaiden tehtaissa. Joka tapauksessa rengasvalmistajankin intresseissä on taata sama laatu kaikille tuotteille. Varaa maineen menettämiseen ei ole.

Testeihimme hankimme aina tiettyjä vertailurenkaita, joilla kontrolloidaan sisäisesti tulosten luotettavuutta ja testirenkaiden tasaista laatua. Jos löytyy eroja saman mallin eri yksilöiden välillä, asiaan puututaan ja syitä selvitellään rengasvalmistajan kanssa.

Kärkituotteista mukana oli Suomessa valmistetun Nokian Hakkapeliitta 7:n rinnalla myös Venäjällä valmistettu rengassarja. Kokeiden tulokset niin renkaan pidon kuin ajettavuudenkin osalta olivat samat.

makkis

LainaaMakkis, minä olen reissannut aika paljon ja nähnyt matkoillani rekka-autoja. Ne ovat sellaisia, jotka kuljettavat tavaraa paikasta toiseen, jopa maasta toiseen. Miten sun logiikalla kannattaa tuoda tavaraa Kiinasta Suomeen.

Siksi, koska Kiinassa on 1,35 miljardia oleva asiakaspotentiaali. Suomessa viisi miljoonaa. Sen vuoksi ei kannata Suomessa tehdä 1,35 miljardia vaikkapa nyt autonrengassarjaa, kun niiden roudaaminen kiinaan maksaisi aivan hemmetisti. Kokonaismäärässä taas Kiinasta tänne 5 miljoonan rengassetitn roudaamisen kustannus on kärpäsen pieru saharassa ja saat jatkossakin nähdä rekkoja euroopan turneillasi.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 31.10.13 - klo:13:18
On naurettavaa väittää, että joku tehdas perustetaan halvan työvoiman maahan sen takia, että sen maan markkina on niin suuri.

Omassa työpaikassa on kyllä juuri käynyt näin.. naurettavaa tai ei.. Luuletko että kiinalaiset ostaa laitteita/koneita/tuotteita euroopan hinnoilla? Höpönpöppöä

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 31.10.13 - klo:13:18
Makkis, minä olen reissannut aika paljon ja nähnyt matkoillani rekka-autoja. Ne ovat sellaisia, jotka kuljettavat tavaraa paikasta toiseen, jopa maasta toiseen. Miten sun logiikalla kannattaa tuoda tavaraa Kiinasta Suomeen.

Mutta oletko matkoillasi nähnyt yhtään sellaista rekkaa, joka kuljettaisi tavaraa ilmaiseksi ja vielä tullissa kuittaisi omaan piikkiinsä tullimaksutkin?

LainaaOn naurettavaa väittää, että joku tehdas perustetaan halvan työvoiman maahan sen takia, että sen maan markkina on niin suuri. Kyllä siinä kvartaalitaloutta elävät vain hakevat bonusta. Nokian renkaiden brandi ryssissä oli arvokkaampi, ennenkuin avasivat sinne tehtaan.

Millä perusteella Nokian Renkaiden brändi on mielestäsi vesittynyt tehtaan myötä? Myyntihän on noista ajoista moninkertaistunut ja hintapositio on edelleen selvästi markkinoiden kallein rengas.

Esimerkiksi autotehtaita perustetaan kilpaa Kiinan markkinoille, vaikka autojen valmistaminen kyseisessä tehtaassa olisi kalliimpaa kuin merkin kotimaassa. Suomalaiset paperifirmat ovat rakentaneet tehtaitaan markkinoiden lähelle ja romuttaneet samaan aikaan koneita Suomessa. Ei riitä vaikka rekat ajaisivatkin sitä paperia.

T5ID

Katso linkki http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?dsco=100&cart_id=60612230.100.2468&sowigan=Wi&Breite=245&Quer=45&Felge=18&Speed=&kategorie=1&Marke=&ranzahl=4&x_tyre_for=ALL&m_s=3&weiter=30&rsmFahrzeugart=ALL&Label=C-C-72-2&details=Ordern&typ=D-117094

"Nokia on suomalainen, keskihintaluokan rengas, talvirengasekspertti".

Pyydä muuttamaan venäläiseksi, katsotaan, onko enää keskihintaluokassa. No siksi minäkin sain suomalaiset Nokian renkaat, kun tilasin ne Saksasta. Miksi kiinalaisista tuotteista ei löydy valmistusmaatietoa, jos se ei kerran vaikuta?

LainaaMutta oletko matkoillasi nähnyt yhtään sellaista rekkaa, joka kuljettaisi tavaraa ilmaiseksi ja vielä tullissa kuittaisi omaan piikkiinsä tullimaksutkin?

En ole, tarkoittaako se, että lapset tekevät tuotteita nälkäpalkalla sitä, että koko ketjun täytyy toimia samoin?

Mutta tämä menee omalta osaltani vänkäämiseksi, tiedän olevani selvää vähemmistöä näissä valmistusmaajutuissa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 31.10.13 - klo:18:13
...
tiedän olevani selvää vähemmistöä näissä valmistusmaajutuissa.
Minä olen toinen sorretun vähemmistön edustaja.
Aina kannattaa suosia kotimaisia 'lähituotteita' & 'lähiruokaa' & palveluita jos se on mahdollista, rahaa jää enemmän pyörimään kotosuomeen. Se on lisäksi ekoteko, vähentää tavaran kärräystä ympäri maailmaa.
PlanB on suosia Eurooppalaista, kun vähän samalla säkillä ollaan.
Seuraavaksi Afrikkalaista, vähentää pakolaisvirtaa Italiaan? :)
Yksittäisen kuluttajan valinnat ja periatteet saattaa vaikuttaa näpertelyltä, mutta yleinen asennemuutos muuttaa yksilöt massoiksi. Koko Euroopan tasolla puhutaan jo isoista asioista ja siitä, että jatketaanko nykyisessä kurimuksessa, vai noustaanko.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 31.10.13 - klo:18:13
Katso linkki http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?dsco=100&cart_id=60612230.100.2468&sowigan=Wi&Breite=245&Quer=45&Felge=18&Speed=&kategorie=1&Marke=&ranzahl=4&x_tyre_for=ALL&m_s=3&weiter=30&rsmFahrzeugart=ALL&Label=C-C-72-2&details=Ordern&typ=D-117094

"Nokia on suomalainen, keskihintaluokan rengas, talvirengasekspertti".

Pyydä muuttamaan venäläiseksi, katsotaan, onko enää keskihintaluokassa. No siksi minäkin sain suomalaiset Nokian renkaat, kun tilasin ne Saksasta. Miksi kiinalaisista tuotteista ei löydy valmistusmaatietoa, jos se ei kerran vaikuta?
Kysehän oli Nokianin brändin arvostuksesta Venäjällä. Sitä ei voi katsoa Saksan hinnoista. Venäjällä nokialainen on markkinoiden kallein ja suosituin premiumluokan rengas. Edelleenkin kysyn, että millä perusteella brändin arvostus on laskenut Venäjällä?

pomo

#44
Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 30.10.13 - klo:21:32
Olisi mielenkiintoista kuulla eroja, ja onko eroja valmistusmaiden välillä?
Valmistetaanko tietyt rengaskoot venäjän puolella?

Itselläni alkoi kiinnostamaan aihe, kun tilasin hakkapeliitta 8.t 225/55/17 kokoisina ja toivoin nimenomaan suomessa valmistettuja. Myyjä kertoi ettei kyseistä kokoä löydy kuin venäjällä tehtynä ja että laadullisesti venäjän renkaat pitäisi olla parempia.
Ihmettelen vaan, jos toisen maan valmistamat on laadullisesti parempia. Onko noissa todellisia eroja ja valmistetaanko pienemmät suomessa ja isomman koon venäjän puolella?

No se on siksi parempi, että sinä ostaisit sen. Bussiness is bussiness.Kuka nyt huonomman vaihtoehdon haluais ostaa?

Toivotaan, että nokian venäjän tuotanto ei ole olemassa "verosuunnittelun" vuoksi?

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.13 - klo:07:55
Kysehän oli Nokianin brändin arvostuksesta Venäjällä. Sitä ei voi katsoa Saksan hinnoista. Venäjällä nokialainen on markkinoiden kallein ja suosituin premiumluokan rengas. Edelleenkin kysyn, että millä perusteella brändin arvostus on laskenut Venäjällä?
Tätähän voi vain arvailla, mutta oletan, että venäläisen kuluttajan mielestä 'premiumtuote' & 'valmistettu Venäjällä' ei kuulu samaan yhtälöön.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.11.13 - klo:09:12
Tätähän voi vain arvailla, mutta oletan, että venäläisen kuluttajan mielestä 'premiumtuote' & 'valmistettu Venäjällä' ei kuulu samaan yhtälöön.

Aivan samalla tavalla suomalainen ajattelee, että Nokian renkaat on premiumtuote, mutta muualla Euroopassa se onkin samassa kastissa Hankookkien kanssa. Ja hinnatkin ovat luonnollisesti hankooktasoa. Suomessa toki maksetaan mielellään premiumhintaa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 01.11.13 - klo:09:21
Aivan samalla tavalla suomalainen ajattelee, että Nokian renkaat on premiumtuote, mutta muualla Euroopassa se onkin samassa kastissa Hankookkien kanssa. Ja hinnatkin ovat luonnollisesti hankooktasoa. Suomessa toki maksetaan mielellään premiumhintaa.
"Made in Finland" tuotteesta maksan premiumhinnan 'lähiruoka' ajatelumallin mukaan.. ei siksi että ajattelisin sen olevan muita muuten parempi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.11.13 - klo:09:12
Tätähän voi vain arvailla, mutta oletan, että venäläisen kuluttajan mielestä 'premiumtuote' & 'valmistettu Venäjällä' ei kuulu samaan yhtälöön.
On tuossa totuutta mukana. Mutta hankala on väittää arvostuksen heikentyneen, jos pystyy kysvattamaan myyntiä rajusti ja olemaan markkinoiden kallein tuote. Eiköhän noilla kaikilla laaturenkaiden valmistajilla ala jo olemaan tehtaat  Venäjällä. Tuskinpa  niitä sinne on brändin arvostusta tuhoamaan rakennettu.

Aslaasj

Nyt nuo made in russian hakka8.t alla ja ulina sulalla tiellä niissä todellä ärsyttävää.
Tuskin liittyy valmistusmaahan ja noissa made in finland kaseissa lienee sama ominaisuus, vai onko?

stallione

Työkaveri osti pariviikkoa sitten avensikseen uudet hakka 8kasit. Nyt jo eturenkaista molemmista pari kolme nastaa irti. Ei ole kuulemma raaskinut todellakaan suditella 700egen renkailla ja kesärenkaat olivat kuluneet tasaisesti, eli pyörien kulmat täytyy olla suhteellisen kunnossa.

Joku viallinen erä? Kannattaa seurailla jos omistaa mokomat rinkulat!

Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Vice

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 25.11.13 - klo:13:48
Nyt nuo made in russian hakka8.t alla ja ulina sulalla tiellä niissä todellä ärsyttävää.
Tuskin liittyy valmistusmaahan ja noissa made in finland kaseissa lienee sama ominaisuus, vai onko?

Meillä lukee A3 allaolevissa HKPL kaseissa made in finland, pitävät myös "ulina/jollotus" ääntä... Eli lienee ominaisuus  ;)

Aslaasj

No se on sentään positiivista, ettei ole valmistusmaasta ainakaan johtuvaa. Ã,,rsyttävä ominaisuus muutoin loistavassa renkaassa, rengashan on loistava jäällä/lumella ainakin uutena. Ehkäpä ensi vuodeksi tuo "ominaisuuskin" saadaan poistettua.

Huikko

Mulla on hakka kasit made in russia ja ei ulise. Eikä ole nastojakaan irronnut, kun ajoin sisään renkaita hissuksiin 600km.
Joskus olen kuulevinani ulinaa 70km/h nopeuksissa, mutta muuten on hiljaisin nokian nastarengas mitä on alla ollut.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy