Ohjelmoitujen autojen syynäys katsastuksessa.

Aloittaja SIB, 03.12.20 - klo:08:31

« edellinen - seuraava »

SIB

https://www.is.fi/autot/art-2000007656651.html

Mitenhän mahtavat saada selville esim pois käytöstä ohjelmoidun EGR venttiilin?
Vähän epäilen että tuolla tienvarressa kukaan virkamies rupeaa purkamaan esim auton hiukkassuodatinta ihan vaan tarkastusmielessä  ;D

HiTecci

Mutta sille tienvarren virkamiehelle riittääkin ihan hyvin vain pelkkä epäilys => saat lapun jotta auto on ajokiellossa pvm. xx jälkeen, mikäli sitä ei ole tuohon mennessä tarkastettu kats.konttorilla. Ihan normi kuvio mm. prätkien ahdistelusta, milloin joku mukamas meluaa liikaa tai joku muu pykälä ei poliisin mielestä täyty. Ei siinä auta kuin käydä jälleen kerran sen konttorin kautta hakemssa leima papruun että kaikki on kunnossa = omaa aikaa ja rahaa palaa joka tapauksessa, vaikka kuinka prätkässä ei mitään vikaa alunperin olisikaan = pelkkää poliisien mielivaltaa siis :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Eikai poliisi mielivaltaisesti toimi, kuin äärimmäisissä poikkeustapauksissa. Uudet autot katsastetaan päästöjen osalta obd:n kautta, ainakin bensat. Luulisi olevan helpohkoa nähdä osan päästövirityksistä ja virityksistä sitä kautta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.12.20 - klo:08:54
Eikai poliisi mielivaltaisesti toimi, kuin äärimmäisissä poikkeustapauksissa. Uudet autot katsastetaan päästöjen osalta obd:n kautta, ainakin bensat. Luulisi olevan helpohkoa nähdä osan päästövirityksistä ja virityksistä sitä kautta.

Paino sanalla "osan"

Pelote ilmeisesti tässäkin suurempi haluttu vaikutus  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jareqq

LainaaUuden määräyksen mukaisesti dieselmoottorisesta EURO VI/6-päästöluokan kevyestä tai raskaasta ajoneuvosta, joka on käyttöönotettu 1.9.2016 tai sen jälkeen, mitataan dieselsavutusmittauksen sijaan pelkkä OBD-mittaus     

Tuolla näkyy jos ei ole koodeja piilotettu. Tuskin muuten saa selville.

passo_s

#5
Kaatuukohan tämä ehdotus katsastusaseman riskeihin ? Katsastustoimintahan on yksityistettyä, riskin hallinta on siellä yrityselämän myötä tullut tutuksi. Autot ovat kovin erilaisia. Se riski kun toteutuu että katsastuskonttorilla tarkistetaan diesel auton partikkelisuodattimen paikallaan olo, ja sitten kun katsastuskonttorilla purussa ja kasauksessa jotain rikotaan, riskinkanto kuuluu katsastuskonttorille. Alkaako yksityiset katsastusasemat kantamaan tätä riskiä ? Aikoinaan vanhasta diesel citikasta kysyin katsastusasemalla että kun se vuotaa polttoainetta ja annoit silti leiman, eikö sinua huoleta että auto voisi palaa? Vastaus oli että katsastusmies ei saa purkaa yhtään ylimääräistä. Katsastusmies ei saa irroittaa moottorinsuojamuovia. Moottoinsuojamuovi lähti yhdellä otteella ilman työkaluja irti. Katsastusmies kertoi korvausvelvollisuudestaan jos jotain mitä ei säännöissä määritellä lähdetään purkamaan, mottorinsuojamuovia ei säännöissä määritellä purettavaksi. Toki korjautin polttoaineletkun vuodon joka oli piilossa moottorinsuojakopan alla. Partikelisuodattimen vaihto vaatii monesti kiinni jumiutuneidesn pulttien takia puukosahaa.

SNG

Monessa nelivetoisessa vw-konsernin tuotteessa hiukkassuodattimeen käsiksi pääsy vaatii apurungon irroittamisen. Ihan helvetinmoinen homma! Ei onnistu katsureilta.

Mutta hyvää vaalipuhetta oppositiolle.

o.b.

Viri-ECU:ssa on yllättävän monta mittauskanavaa, joista näkee EGR poiston ja DPF suolistuksen. Eli ei siihen BOSCH:in päästömittariin tarvita kuin ohjelmistopäivitys, joka sitten maksaa itsensä takaisin kun päästömittauksen hintaa korotetaan 15 Eurolla :(

Nifa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.12.20 - klo:09:45
Monessa nelivetoisessa vw-konsernin tuotteessa hiukkassuodattimeen käsiksi pääsy vaatii apurungon irroittamisen. Ihan helvetinmoinen homma! Ei onnistu katsureilta.

Mutta hyvää vaalipuhetta oppositiolle.

Ja vielä anti-populistinen välipuhe:
Katsustusmies ei saa irroittaa ajoneuvosta osia. Edellyttäisi lakimuutosta, kuten tuossakin artikkelissa hälistiin.

Sitten tulee vielä se bonari, minkä vuoksi epäilen, että kukaan tohtisi antaa toimivaltaa purkaa osia edes lakimuutoksella:
Jos irroitat osan, vastuu (varsinkin sen takaisin kiinnittämisestä) siirtyy tekijälle. Ja kuka tuota hommaa tekevä olisi valmis ns. virkavastuulla tekemään? Ei kukaan. Miksi? Koska työnantaja pesee virhetilanteessa kätensä ja katsuri pääsee tappelemaan yksityisoikeudellisesta riita-asiasta käräjille (ja parhaassa tapauksessa syytteeseen), niin ei kiitos. Ja tuossa ei tarvi käydä kuin "oho, pultti katkes" ja tappelu on valmis. Tai naarmu asiakkaan autossa. Puhumattakaan mistään osan irtoamisesta vauhdissa. Ja korjaamokäsikirjat kaupan päälle, mihinkä momenttiin mikin pultti kiristetään?

Ja miten noita tienpäällä purettaisiin? Ei mitenkään.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

ukormi

Vaikka näistä aika ajoin kohistaan ja nostetaan pelotteena lööppeihin, ei varmaan kannata alkaa panostaa ajojahtiin. DPF/EGR poistoja on tehty mutta aika marginaalinen ongelma tässä on kyseessä. Ja aika hoitaa kyllä nuo modaukset sitten aikanaan paaliin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

SNG

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 03.12.20 - klo:11:45
Viri-ECU:ssa on yllättävän monta mittauskanavaa, joista näkee EGR poiston ja DPF suolistuksen. Eli ei siihen BOSCH:in päästömittariin tarvita kuin ohjelmistopäivitys, joka sitten maksaa itsensä takaisin kun päästömittauksen hintaa korotetaan 15 Eurolla :(

Toisaalta ei ole kummoinenkaan homma emuloida antureita ja toimilaitteita, jolloin datassa näkyy kaiken toimivan normaalisti. Paine-eroanturit voivat periaatteessa olla tyhjätyssäkin pöntössä ja EGR:voi toimia vaikka kutistuslaippa vaihdettu EGR:n kanaviin.

No ei tarvitse noita pelotteita itse murehtia, kun tunaukset jätetty tekemättä!

o.b.

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.12.20 - klo:12:10
No ei tarvitse noita pelotteita itse murehtia, kun tunaukset jätetty tekemättä!
Sama homma täällä, kaikki autot normien mukaiset. Noista Euro5 dieselistä näkee jo pakoputken päästä, että ei sieltä nokea ole tullut. Savut joka kerta 0,00 tähän asti.

M-J-B

Pirteästi kiihtyy 150 heppaiseksi sanoi katsari aikoinaan kun 210 heppaista testiradalla käytti. Mahtaakohan mikään olennaisesti muuttua... epäilen.

SIB

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 03.12.20 - klo:13:30
Pirteästi kiihtyy 150 heppaiseksi sanoi katsari aikoinaan kun 210 heppaista testiradalla käytti. Mahtaakohan mikään olennaisesti muuttua... epäilen.

Mutta kyllähän se niin on jos menet johonkin yksityiselle katsastusasemalle ja siellä ruvetaan tutkimaan onko esim DPF paikallaan, niin voi olla äkkiä että loppuu asiakkaat.


M-J-B

Lainaus käyttäjältä: SIB - 03.12.20 - klo:14:10
Mutta kyllähän se niin on jos menet johonkin yksityiselle katsastusasemalle ja siellä ruvetaan tutkimaan onko esim DPF paikallaan, niin voi olla äkkiä että loppuu asiakkaat.

Joo, siitähän tuossakin oli kyse, kun inssi hienostuneesti indikoi epäilevänsä softaviriä mutta ei tehnyt kärpäsestä härkästä. Ohjelmointilaite olisi kyllä löytynyt hanskalokerosta. Ennen edeltäviä katsastuksia olin vaihtanut vakiosoftan takaisin ja katsastusaseman pihassa leimat paperissa virit takaisin. Vuotta aiemmin tosin muistin laittaa vakiosoftan vasta katsastuspäivänä, jolloin kaikki testisyklit eivät olleet ehtineet mennä läpi vähäisen ajamisen takia. Siitä inssi innostui tenttaamaan onko hiljattain ollut pajalla ja mitä on korjattu. Hyväksyi selitykseni turbon bypass-piirin sähköviasta (joka tosin tuli korjattua jokunen kuukausi aiemmin) ja leimasi ilman huomautuksia.

Yhtä kaikki, ns Stage 1 virit on usein niin helppo asentaa ja purkaa, että tuskin ne mihinkään katoavat liikenteestä. On jossain ollut juttua "teinimoodista" joka valitsee kuristetut tehokartat sen mukaan millä avaimella auto käynnistetään. Kaippa saman kaavan mukaan saisi optimoidut tehokartat käyttöön. Huolehtii vaan siitä, että inssi saa oikean avaimen kouraan. Rautakanki katalysaattorin läpi -tyyliset virit sietääkin kadota katukuvasta, mielenkiintoista vaan nähdä miten aikovat valvonnan käytännössä toteuttaa jos koskaan pääsevät niin pitkälle. Putken päästä sen pitää olla mitattavissa että moitteille on perusteluja.

SIB

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 03.12.20 - klo:14:50
Joo, siitähän tuossakin oli kyse, kun inssi hienostuneesti indikoi epäilevänsä softaviriä mutta ei tehnyt kärpäsestä härkästä. Ohjelmointilaite olisi kyllä löytynyt hanskalokerosta. Ennen edeltäviä katsastuksia olin vaihtanut vakiosoftan takaisin ja katsastusaseman pihassa leimat paperissa virit takaisin. Vuotta aiemmin tosin muistin laittaa vakiosoftan vasta katsastuspäivänä, jolloin kaikki testisyklit eivät olleet ehtineet mennä läpi vähäisen ajamisen takia. Siitä inssi innostui tenttaamaan onko hiljattain ollut pajalla ja mitä on korjattu. Hyväksyi selitykseni turbon bypass-piirin sähköviasta (joka tosin tuli korjattua jokunen kuukausi aiemmin) ja leimasi ilman huomautuksia.

Yhtä kaikki, ns Stage 1 virit on usein niin helppo asentaa ja purkaa, että tuskin ne mihinkään katoavat liikenteestä. On jossain ollut juttua "teinimoodista" joka valitsee kuristetut tehokartat sen mukaan millä avaimella auto käynnistetään. Kaippa saman kaavan mukaan saisi optimoidut tehokartat käyttöön. Huolehtii vaan siitä, että inssi saa oikean avaimen kouraan. Rautakanki katalysaattorin läpi -tyyliset virit sietääkin kadota katukuvasta, mielenkiintoista vaan nähdä miten aikovat valvonnan käytännössä toteuttaa jos koskaan pääsevät niin pitkälle. Putken päästä sen pitää olla mitattavissa että moitteille on perusteluja.

Onhan tuo avain rajoitus käytössä jo autoissakin. Mutta tosin siten että saat rajoitettua sen siten että voit ajaa vaan esim 80kmh. Muistaaksen Fordilla oli mainos tästä lapsi avaimesta ;D
Ja vesijeteissä myös näitä. Yhen jetin kerran näin missä oli 150hp ja 300hp avaimet.

Juzu84

Jos näitä jutun kirjoittaneen toimittajan juttuja vähäkään enemmän lueskelee ajatuksen kans niin huomaa että melkosta klikkiotsikkokuraa kirjottaa vailla mitään oikeaa asiantuntemusta.. Mä en anna mitään arvoa tuon herran jutuille kun kaikki on niin ylimalkasesti kirjotettu vaan klikkien toivossa.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy