Leon (5F) Cupra 2014 ->

Aloittaja Peeveli, 15.02.14 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 17.08.19 - klo:20:46
Auto tulee siis arkiajoon meidän perheelle. Toki kiinnostaa tavallisen ajon kulutus. Erikoinen kommentti.

Cupralla ajaminen on hauskaa, ei silloin mietitä kulutusta. Käytännössä kulutus riippuu ajotyylistä.
Mutta jos vaimosta tykkää, hänelle ei Cupra ostaisi, enkä antaisi ajaa. :).

VR6

Tuo aiempi iha perinteinen kommentti tällä palstalla. Joillakin vain vaikea älytä, että joku voi haluta tehokkaan, käytännöllisen ja kustannuksiltaan järkevän auton, jossa tehoa.

Ja sitte asiaan.. Golf R (7portaisella vaihteistolla) kulutukset pyörineet 8.5-10l välillä. Maantiellä menee näteillä vauhdeilla tosi maltillisilla kulutuksilla tehoon nähde . Tuo 7portainen tiputtaa kulutusta jonkin verran.

Kato spiritmonitorista, niin saat todellisia lukemia

V60

7 litraan pääsee matka-ajossa ja 9-10 menee kaupungissa talvella. Omalla 20 tkm mitattu kulutus aika lähellä 8 litraa. Sitten kun sporttaillaan niin 10:stä eteenpäin.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Uiva_Nakki

Kiitos vastauksista. Lähinnä kiinnostaa juuri tuo normiajelu. Mielestäni Cuprassa yhdistyy monta hyvää asiaa. Ei se mikään superauto ole. Käyttöön tehty ja jos huvittaa kikkailla niin siihen on tarvittaessa resursseja. Ei ole tarkoitus ajaa koko aikaa kaasu pohjassa, ksuuk.

Cupura

Omassa 265 manuaalissa keskikulutus 7l korvilla ja matka-ajossa parhaillaan 6.2l. Etuveto siis.

V60

Urheilullisuutta arvostavalle Cuprassa saa kohtuurahalla kivan voimalinjan, alustan ja ohjauksen yhdistettynä arjen käytettävyyteen. Todella näppärä ja hyvä ajettava.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

BlackOrange

Lainaus käyttäjältä: V60 - 18.08.19 - klo:08:03
Urheilullisuutta arvostavalle Cuprassa saa kohtuurahalla kivan voimalinjan, alustan ja ohjauksen yhdistettynä arjen käytettävyyteen. Todella näppärä ja hyvä ajettava.

Tämä on niin totta. Cupra on oikeasti tosi hyvä auto ajaa ja muutenkin oikein toimiva paketti tehokasta käyttöautoa. Takana on nyt pari vuotta ja vajaat 25.000 huoletonta kilometriä. Nitinöistä ja natinoista pelottelu ei ainakaan omassa autossani ole totetunut. Ainahan autoista kiinnostuneet selaavat nettiä "sillä silmällä", mutta mitään kiinnostavaa vastaavilla ominaisuuksilla ja järjellisellä rahamäärällä ei vaan tule vastaan.

Daatta

Joo, kyllä kulutuksella on merkitystä. Koeajoilla pääsin itsekin 12+ litran keskikulutuksiin, sittemmin tuo on tippunut n. 8 litraan. Pidemmillä väleillä pääsee 7 litran keskikulutukseen, mitenkään enempiä säästelemättä. Ts. pari rivakkaa ohitusta ei nosta kulutusta liikaa. Eroa 265 Cupraan on noin litra.

Helppohan tuo on ajaa eikä mitenkään eroa normaalista perheautosta. DCC:n ansiosta varmasti mukavampi kuin moni perhevankkuri. Mutta se mitä tapahtuu pedaalia painettaessa on edelleen aivan käsittämätöntä, menohaluja löytyy eikä siihen kiihtyvyyteen ole vielä vuodessakaan tottunut. Ohituksissa pitää olla tarkkana jos on tapana ohittaa kaasu pohjassa, loppunopeus on sitä luokkaa että kortti lähtee välittömästi kuivumaan ja pääsee vielä Iltalehteenkin, jos huonosti käy.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

Mulla hörppii tuo oma (300 hp 4Drive) taajamapöristelyssä reilua 8 litraa, maantiellä menee vähemmällä. Totta se kuitenkin on, ettei teho tyhjästä synny. Jos sen kestää, on Cupra oikein toimiva peli myös arkeen.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

CarsAndCoffee

Anteeksi lievä offtopicci, mutta yllättävän vähän tuo Curppa vie, jopa nelivetona. Toki Haldex on etuveto pääosan ajasta, mutta silti. Oma 1.8 TSI DSG vie lähes saman verran. 60% kaupunkia 40% taajaman ulkopuolella/maantiellä mulla n. 7.5l/100km. Sitten kun ajan välillä kehä 3:n päästä päähän vakkarin kera niin näyttää kyllä niitä 5.4 lukemia, tosin keskinopeus lähemmäs 80kmh tuolloin. Mainittakoon tosin, että mulla on aina ilmastointi päällä ja 90% ajasta S&S kytkettynä pois päältä.

V60

Tuli vaihdettua omaan jäykempi takavakaaja. Cupra-moodi alustassa ja ohjauksessa sekä Contin SportContact 6, niin onhan tuo maukas päästellä menemään. Menee kuin kiskoilla, alusta on jämäkkä muttei paukkukova ja ohjaus tarkka. Voi sanoa että löytyy ajamisen iloa ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

b1mpo

Eikös dcc aja osittain kallistuksen vakaajan virkaa? Jostain olin lukevinani, että dcc:n yhteydessä kallistuksen vakaaja olisi hoikempi joissakin autoissa. Ainakin itsellä tuo dcc tuntuu vaikuttavan kallisteluun melko paljon. Edellinen auto oli sporttialustainen ja nykyinen dcc. Mielestäni tämä kallistelee huomattavasti vähemmän. Auto nyt ei ole cupra, mutta havainto kuitenkin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

V60

Jäykempi takavakaaja vähentää myös aliohjautumista eli kääntyy hieman terävämmin mutkissa. Eron kyllä huomasi ja pienempi ohjausliike riitti pitämään saman linjan kuin aiemmin. Ero on pieni mutta tarkka mies havaitsee ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Daatta

Lainaus käyttäjältä: V60 - 19.08.19 - klo:18:28
Tuli vaihdettua omaan jäykempi takavakaaja.

Millä koodilla vakaaja ja mistä mallista se on? Hinta ja ostopaikka selvinnee Googlella, mutta jos nekin vielä kehtaisit laittaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

Cupra (MY17) määräaikaishuollossa, mittarissa n. 29 tkm. Huoltoa varattaessani huoltoneuvoja ehdotti, että ei tehdä öljynvaihtoa, koska vuosi sitten tehdyn vaihdon jälkeen tullut vain 10 tkm. Autossa siis LongLife-öljyt.

Täällä paikan päällä selvisi, että auton elektroniikka on nyt sitä mieltä, että öljyt on vaihdettava. Siitä huolimatta, että kumpikaan raja-arvo, 2 vuotta tai 30 tkm, ei täyty. Perusteena kuulemma se, että autolla ajetaan niin vähän!

Ehdotin, että laitetaan tilalle sitten ei-Longlife öljyt. Huoltoneuvoja ei ollut varma onko se mahdollista, mutta lupasi selvittää. Samoin kuin hintaeron. Hetken päästä tuli kertomaan, että onnistuu, ja hintasäästö on n. 100 euroa. Vaihtoväli 1 vuosi tai 15 tkm. Päädyin tähän ratkaisuun, kun ei tuo km-määrä tule mulla nousemaan, eli vuoden päästä auto olisi jälleen sitä mieltä että öljyt pitää vaihtaa - on siellä sitten Longlifet tai ei. Jännä kyllä että öljynvaihto on pakko tehdä...

Hieman ihmetyttää myös arvio huoltoajasta: 4 tuntia! Toki autoon vaihdetaan myös (koliseva) jarrupoljin. Juu, ihan merkkihuollossa ollaan.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

V60

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.08.19 - klo:08:23
Millä koodilla vakaaja ja mistä mallista se on? Hinta ja ostopaikka selvinnee Googlella, mutta jos nekin vielä kehtaisit laittaa.

HR33851 HA5 | H&R-takavakaaja VAG
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Daatta

Lainaus käyttäjältä: V60 - 07.10.19 - klo:10:08
HR33851 HA5 | H&R-takavakaaja VAG

Kiitoksia tiedosta. Löytyy Tüv-lappu Cupralle, on speksin mukainen.  8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

V60

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.10.19 - klo:10:14
Kiitoksia tiedosta. Löytyy Tüv-lappu Cupralle, on speksin mukainen.  8)
Jep, ei sitä nyt mitä tahansa viitti autoonsa pultata ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 07.10.19 - klo:09:51Hieman ihmetyttää myös arvio huoltoajasta: 4 tuntia! Toki autoon vaihdetaan myös (koliseva) jarrupoljin. Juu, ihan merkkihuollossa ollaan.
Kolme tuntia meni sillä lopputuloksella, että määräaikaishuolto tehtiin, mutta kolisevaa jarrupoljinta ei saatu kuntoon.

Aloinkin epäilemään koliseeko vain omassa päässäni, joten kävin heittämässä lenkin uudella Leonilla. Eipä kolissut. Myös kyytiin poimimani huoltoneuvojen oli pakko myöntää, autojen äänimaailmaa verrattuaan, että koliseehan se minun Cupran jarrupoljin. Mikä siellä sitten kolisee, se on arvoitus. Jossain on väljää... Poljinta tai mitään siihen liittyvää ei vaihdettu. Itse polkimessa vika tuskin on, mutta olisiko sen kiinnitysakselin muoviheloissa? Jossain stopparissa tms? Pääsylinterissä? Onko kenellekään antaa vinkkejä?
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Vuti

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 07.10.19 - klo:09:51
Cupra (MY17) määräaikaishuollossa, mittarissa n. 29 tkm. Huoltoa varattaessani huoltoneuvoja ehdotti, että ei tehdä öljynvaihtoa, koska vuosi sitten tehdyn vaihdon jälkeen tullut vain 10 tkm. Autossa siis LongLife-öljyt.

Täällä paikan päällä selvisi, että auton elektroniikka on nyt sitä mieltä, että öljyt on vaihdettava. Siitä huolimatta, että kumpikaan raja-arvo, 2 vuotta tai 30 tkm, ei täyty. Perusteena kuulemma se, että autolla ajetaan niin vähän!

Ehdotin, että laitetaan tilalle sitten ei-Longlife öljyt. Huoltoneuvoja ei ollut varma onko se mahdollista, mutta lupasi selvittää. Samoin kuin hintaeron. Hetken päästä tuli kertomaan, että onnistuu, ja hintasäästö on n. 100 euroa. Vaihtoväli 1 vuosi tai 15 tkm. Päädyin tähän ratkaisuun, kun ei tuo km-määrä tule mulla nousemaan, eli vuoden päästä auto olisi jälleen sitä mieltä että öljyt pitää vaihtaa - on siellä sitten Longlifet tai ei. Jännä kyllä että öljynvaihto on pakko tehdä...

Hieman ihmetyttää myös arvio huoltoajasta: 4 tuntia! Toki autoon vaihdetaan myös (koliseva) jarrupoljin. Juu, ihan merkkihuollossa ollaan.

Nyt osui itsellekin vastaava kokemus Seat Centerissä.

Autolla ajettu 2018 marraskuussa suoritetun tarkastus/öljyhuollon jälkeen 7tkm. Huoltoa varatessa kävi ilmi, että öljyjä ei tarvitse vaihtaa, koska ajettu niin vähän. Tänään autoa hakiessa auto ilmoitti, että öljyt pitää vaihtaa 3 päivän päästä. Huoltoneuvojalle kun asiasta kohteliaasti reklamoin tämä oli järkähtämättä sitä mieltä, että öljyt pitää vaihtaa, koska auto näin pyytää. Eli 30 000tkm/2vuotta vaihtoväli on lyhentynyt 7tkm/1vuosi. Varmisti vielä koneelta, että auton koodauskin on vielä ihan kunnossa ja tuolle LL-vaihtovälille. Jatkoi vielä, että pitää käyttää LL-öljyjä koska auto niitä vaatii. Tässä vaiheessa nousi myös kädet pystyyn ja selvittely loppui siihen. Kiitin asiantuntemuksesta ja asioin jatkossa muualla :)

Jännäksi homman tekee, että käytännössä täysin vastaavassa ajossa vastaavalla tekniikalla oleva LL-huoltovälillä oleva Octavia RS pyysi joustavan huolto-ohjelman mukaan hyvin tarkkaan öljynvaihtoa 2 vuoden tai 30 000km välein. Samoin kuin kaksi muuta VAG-konsernin LL-huoltovälillä aikaisemmin ollutta katiskaa jotka on vielä huollettu saman puljun samassa hallissa VW:n puolella.

"apinaa koijataan..."

mikama83

Tuli hommattua farkku cupra josta penkitetty 331hv/440nm. Lähinnä mietin kestääkö laatikko miten nuo tehot? 2015 ja ajettu 49tkm.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 24.02.20 - klo:13:10
Tuli hommattua farkku cupra josta penkitetty 331hv/440nm. Lähinnä mietin kestääkö laatikko miten nuo tehot? 2015 ja ajettu 49tkm.

Onko 6-vaihteinen DSG? Jos on niin on mallia DQ250 eli ilmeisesti 400Nm on specsien mukainen maksimi vääntö laatikolle..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mikama83

Joo 6-vaihteinen dsg ja tosiaan tässä on se 280hv versio.

ram1

Tuo softa on todella mieto ja on varmasti tehty juurikin varman päälle laatikkoa ajatellen. Ei ongelmia sen suhteen.Jos nyt laatkko porsii, niin olisi porsinut vakionakin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jasca

#534
Tänään julkaistun lehdistötiedotteen mukaan tulevan Cupra Leonin ainakin itseäni kovasti kiinnostava hybridiversio tarjoaa tämänlaisia kivaa:
LainaaHuippusuorituskykyisen ladattavan hybridin sydämenä sykkii 150 hv:n (110 kW) 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori 250 Nm:n väännöllä ja 115 hv:n (85 kW) sähkömoottori, jossa on 13 kWh:n litiumioniakku â€" tarjoten 245 hv:n kokonaistehon (180 kW) ja 400 Nm:n väännön. 

Mikäli ajo tapahtuu pelkästään sähköllä, toimintamatka on noin 60 km (WLTP). Kun akku tarvitsee latausta, se voidaan tehdä vain 3,5 tunnissa käyttämällä latauslaitetta (tai kuusi tuntia 230V:n kotitalouspistokkeesta). Taloudellisen mutta suorituskykyisen ladattavan hybridin CO2-päästöt ovat alle 50g/100km.
Lisäksi tarjolle tulee 245, 300 ja 310 -hevosvoimaiset bensiinimoottoriversiot (2.0 TSI). Tehokkain ainoastaan ST-mallina. Ja se on ainoa 4Drive -malli ... valitettavasti.

Hinnoista ei kerrota vielä mitään. Mutta tuo hybridin CO2-arvo voi antaa viitteitä ihan mukavalle tasolle asettuvasta hinnasta.

Suomeen Cupra Leon saapuu maahantuojan tiedotteen mukaan vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

mikama83

Pistämpä vielä yhden kysymyksen uutena Cupran omistajana. Kuluttaako nämä koneet yleensä vähän enemmän  öljyä mitä nuo "normaalit" moottorit? Huomasin autoliikkeen tarkastuslistasta kohdan jossa luki että autoon lisätty 1,2litraa öljyä. Semmonen määrä että meinaan kyllä nyt seurata viekö tuo jotenkin normaalia enemmän. Myyjäliike sanoi että nämä koneet kyllä vie öljyä, mutta eivät kuulu niihin ongelmamoottoreihin. Ja mainittiin että näin vähän ajettu auto ei voi paljoa öljyä kuluttaa  ::)

Sen pistin äsken merkille että eilen auto oli pesussa ja tänään kun kurvailin useamman tunnin, niin pakoputken päät on kyllä tummunu.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 26.02.20 - klo:17:19
Pistämpä vielä yhden kysymyksen uutena Cupran omistajana. Kuluttaako nämä koneet yleensä vähän enemmän  öljyä mitä nuo "normaalit" moottorit? Huomasin autoliikkeen tarkastuslistasta kohdan jossa luki että autoon lisätty 1,2litraa öljyä. Semmonen määrä että meinaan kyllä nyt seurata viekö tuo jotenkin normaalia enemmän. Myyjäliike sanoi että nämä koneet kyllä vie öljyä, mutta eivät kuulu niihin ongelmamoottoreihin. Ja mainittiin että näin vähän ajettu auto ei voi paljoa öljyä kuluttaa  ::)

Sen pistin äsken merkille että eilen auto oli pesussa ja tänään kun kurvailin useamman tunnin, niin pakoputken päät on kyllä tummunu.

Juu, eipä ainakaan oma 290hp malli, kuluttanut öljyä ollenkaan 15tkm vaihtovälillä.

ST300 manual

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 26.02.20 - klo:17:19
Pistämpä vielä yhden kysymyksen uutena Cupran omistajana. Kuluttaako nämä koneet yleensä vähän enemmän  öljyä mitä nuo "normaalit" moottorit? Huomasin autoliikkeen tarkastuslistasta kohdan jossa luki että autoon lisätty 1,2litraa öljyä. Semmonen määrä että meinaan kyllä nyt seurata viekö tuo jotenkin normaalia enemmän. Myyjäliike sanoi että nämä koneet kyllä vie öljyä, mutta eivät kuulu niihin ongelmamoottoreihin. Ja mainittiin että näin vähän ajettu auto ei voi paljoa öljyä kuluttaa  ::)

Sen pistin äsken merkille että eilen auto oli pesussa ja tänään kun kurvailin useamman tunnin, niin pakoputken päät on kyllä tummunu.

Olen myös uusi Cupran omistaja, itsellä ei vielä kokemusta öljyn kulutuksesta (ajoa takana vasta 2000km).
Mitä olen kuullut, niin nämä 280,290 ja 300hv moottorit syövät maltillisesti öljyä (riippuu tietysti ajotavasta).
Lisäys 1,2 litraa öljyä kuulostaa erikoiselta, onko näissä min-max väli 1 litra?
Onko autossa ollut öljyn vaihto 20tkm välein, tuossa ajassa saa mielestäni viedä tuon 1,2 litraa.

mikama83

Mun mielestä se on 1L se min-max väli joten outo on tuo määrä. Kunhan ei nyt ole isompaa ongelmaa tuon öljynsyönnin kanssa. Kun nyt saan ajettua ensimmäisen 1000km niin täytyy katsoa tikusta onko miten laskenu siitä maksimitasosta jossa se oli kun auto luovutettiin. Noin 15tkm on ollu öljyen vaihtovälit.

ST300 manual

Onko muilla kokemusta, mitä Cuprat vievät öljyä 15-20tkm välein?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy