Leon (5F) Cupra 2014 ->

Aloittaja Peeveli, 15.02.14 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

Laars

Tehoeron lisäksi 280/290 mallissa on: isompi spoileri, cupra tekstit etujarruissa, mustat peilit, 19" vanteet.
Kone ja auto on muutoin on täysin sama.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: kaku - 23.02.17 - klo:21:35
Tuli hankittua Leon Cupra SC -15 DSG:n ja nyt tietoa haen autosta. Mistä saan sähköisen osaluettelon ym. muuta tärkeää tietoa autosta. millaiset ovat erot käytännössä 265,280 ja 290hv versioilla? Mitään mullistavia asioita ei autoissa varmaan ole, kun tehoerot ovat noin pienet.

Seat Erwin tarjoaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman tiedon autosta, sama mitä merkkihuolto käyttää:

https://erwin.seat.com/

Oma Seat näyttää tekniset tiedot, huollot, avoinna olevat kampanjat yms:

https://oma.vv-auto.fi/landing/Sivut/default.aspx?b=seat

Brittifoorumilta löytyy paljon tietoa, mikä ei tänne pohjolaan ole vielä kantautunut:

http://www.seatcupra.net/forums/forumdisplay.php?f=309

Pitää vaan huomioida, että heillä on ratti toisella puolella autoa.  :D

Mitä tulee moottoriin, niin 265 versiossa on dynotulosten perusteella hyvinkin 290hv. Eli erot jäisivät yllä mainittuihin varusteisiin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Laars

Toisaalta sitten taas 290 mallista on dynotty 3:lla alkavia lukemia, eli on siinä eroa, vaikkakin nimellistä.

kaku

Kiitos paljon kaikille, juuri tälläistä tietoa ja linkkejä tarkoitin! Onko kukaan kerennyt jo näitä uudempia laskea tonttiin tai softaa päivittänyt? Ebayssa madallussarjat joissa sähkösäätöiset iskarit >2200e tai pelkkiä jousia 200e molemmin puolin. Esim. aiemmasta autostani vaihdoin -35mm jouset alle, vaikka siinä olikin sähköisesti ohjatut iskarit. Hyvin edelleen toimivat nuo moodit mitkä autoon oli ohjelmoitu. En sitten tiedä missä tuo madalluksen raja kulkee vakio iskareilla, mutta auto näyttää melko korkealta vakiona ja 40mm voisi helposti tiputtaa. Jossain sarjoissa tulee koiranluut mukana jos enemmän laskee alustaa.
Kertokaa millaisia muutoksia olette autoillenne tehneet, kiitos!
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Daatta

Itse en lähtisi hyvin toimivaa alustaa "parantamaan" eli pilaamaan madalluksella, mutta olenkin tällainen keski-ikäinen lätsäpää.  :D Ainakin kannattaa huomioida että Cupran madallus on jo 30mm (vakiosta, muistaakseni), ei välttämättä paljon muutu jos laittaa -35mm sarjan alle. Madallusta saa olla paljon enemmän jotta se näkyy. Jälleen kerran mielestäni Cupran korkeus on hyvin balanssissa, ei näytä liian korkealta. Silti joutuu jääpaakkuja ja muita väistelemään, kolisee alustassa nytkin....

Nimim. ajelin lomaviikolla 800km pienempiäkin teitä ja moneen otteeseen kiittelin mielessäni hyvin toimivaa alustaa. Comfort -asetuksella mennään, ei tulisi mieleenkään käyttää muuta.

Brittifoorumilla on laitettu madallussarjaa, kuulemma toimii ihan ok:

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=430516
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pumpeli

#455
Lainaus käyttäjältä: kaku - 24.02.17 - klo:20:14
Kiitos paljon kaikille, juuri tälläistä tietoa ja linkkejä tarkoitin! Onko kukaan kerennyt jo näitä uudempia laskea tonttiin tai softaa päivittänyt? Ebayssa madallussarjat joissa sähkösäätöiset iskarit >2200e tai pelkkiä jousia 200e molemmin puolin. Esim. aiemmasta autostani vaihdoin -35mm jouset alle, vaikka siinä olikin sähköisesti ohjatut iskarit. Hyvin edelleen toimivat nuo moodit mitkä autoon oli ohjelmoitu. En sitten tiedä missä tuo madalluksen raja kulkee vakio iskareilla, mutta auto näyttää melko korkealta vakiona ja 40mm voisi helposti tiputtaa. Jossain sarjoissa tulee koiranluut mukana jos enemmän laskee alustaa.
Kertokaa millaisia muutoksia olette autoillenne tehneet, kiitos!


Itse laitoin ST cupraan H&R -20/-15mm jouset, omaan makuun vaati hiukan madallusta,alusta muuttui hiukan jämäkämmäksi vakioon verrattuna..tuossa kuva heti laiton jälkeen edestä ja takaa,tuo takapää on vielä tuosta pudonnut n.5mm

kaku

Missähän ketjussa oli juttua cupran putkistosta ja eroista tehokaampaan versioon? Kiinnostaa se putken pätkä mikä tulee välipöntön tilalle. Jossain siitä oli kuva ja taisi olla vielä orkkisnumerokin mainittu, jos en väärin muista? Jelppiä kiitos ;D
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Octavist

Osaisiko täällä joku kertoa mistä löytyisi pääkaupunkiseudulla uusi Cupra 300 etuvetoisena koeajoon? Seat.fi chat palvelussa otettiin tietoni ylös ja luvattiin ottaa selvää mutta ilmeisesti kukaan ei sitten tiedä heillä tuota tai ketään ei vain kiinnosta sillä mitään yhteydenottoa ei ole kuulunut.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: kaku - 02.06.17 - klo:20:33
Missähän ketjussa oli juttua cupran putkistosta ja eroista tehokaampaan versioon? Kiinnostaa se putken pätkä mikä tulee välipöntön tilalle. Jossain siitä oli kuva ja taisi olla vielä orkkisnumerokin mainittu, jos en väärin muista? Jelppiä kiitos ;D

En löydä osanumeroa tähän hätään. Vaikka olen itsekin tänne joskus lisännyt...

Tuossa yksi ketju Seatcupra.netistä: http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=428303

Aftermarket putki jolla keskivaimennin korvataan:

http://www.fox-sportauspuff.de/store-products.php?language=en&pName=seat-leon-5f-cupra-front-silencer-p-16262&cName=car-seat-leon-5f-cupra-c-1_410_423_2525_2858

Suolainen hinta putken pätkästä, varsinkin kun asennus edellyttää orkkisputken sahaamista ja liittämistä. Jos olisi hyvä pakoputkipaja tiedossa niin teettäisi korvausputken liittimillä, saisi vaihdettua takaisin orkkikseksi jos siltä tuntuu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kaku

Hei ja kiitos..kerroit samalla tärkeitä huomioita :D
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

MikHei

#460
Laitoin omaan Fr Leoniin väliputken tuon keskipöntön tilalle.

En ole perehtynyt Cupran putkistoon, mutta minulla putken halkaisia oli muistaakseni 55mm. Daattan kanssa olen samaa mieltä, että se FOX:in korvausputki on aivan sika kallis. Käytännössä samalla vaivalle sinne laittaa itse suoran putken tilalle.

Tavoitteena minulla oli saada Fr:n törisevä soundi pois. Minua ihmetyttänyt törinä kuuluu siis ulkona, kun olen kuunnellut morsiammen parkkiin vääntäytymistä ulkopuolelta. Ensin kokeilin korvata ensimmäisen resonaattori vaimentimen Simonssin yleisvaimentimella. Tämä siksi, koska yhden foorumilaisen kanssa olimme ymmärtäneet ulkomaalaisilta foorumeilta luettuamme, että tämä resonaattori olisi syyllinen siihen törinään. No törinä vain hiukan voimistui Simonssilla. Sittenpä päätinkin kokeilla suoraa putkea, kun sitä kuitenkin jäi ylimääräiseksi. Sillä soundit vain hitusen voimistuivat entisestään. No minulla on nyt paikoillaan tuo suora putki ja sisälle autoon ei ainakaan juuri pakoäänet alkuperäistä kovempana kantaudu. Korkeintaan kenkiessä hitusen kisaisemmat äänet.  8)
Liitoksen katkaisukohtaan tein tämän tyyppisellä pannalla: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Muut-pakoputkistot/Liitosputki-2000018900/ Kaikki käyttämäni kilkkeet siis ostin Motonetistä. Resonaattorin etupuolella onkin tehtaan jäljiltä liitos, juurikin vastaavan tyyppisellä pannalla (näkyy juuri ja juuri kuvassa etupäässä). Kaveri myös hitsasi alkuperäiseen resonaattoriin pikku pätkän putkea takaisin, että jos tulevaisuudessa sen haluaa palauttaa paikoilleen, niin liittäminen onnistuu kyseisillä pannoilla.

Tästä projektista oppineena, väittäisin että jos vain ääniin hakee muutosta, niin todennäköisesti takavaimentimen vaihto saa isoimman muutoksen aikaiseksi.

Tässä lainaus suoraan keskustelusta, minkä kävin yhden foorumilaisen kanssa tuosta Simonssin pöntön asentamisesta:

Sahasin tuon resonaattorin takapuolelta putken poikki ja sitten saikin purettua koko putkiston irralleen. Oli muuten taas yksinään rassatessa melkosen työläs. Auton perä pitää nostaa TODELLA ylös ja purin sitten toisen takajousen ja valojen korkeudensäätöanturin irti, että takapöntön putkineen sai ujutettua sieltä akselin ja korin välistä pois. Sitten pientä modausta rälläkällä katkaisukohdan kannakkeeseen, että yhdyshela mahtui useamman sentin pituudelta alkuperäisen putken ympärille. Sitten Motonetistä hain Simonssin yleisäänenvaimentimen, vähän putken jatketta, ja yhdistysheloja 2kpl. N.70-80â,¬ meni. Ã,,änenvaimentimeen laitoin irrallaan vähän jatkoa, kun se oli alkuperäistä resonaattoria vähän lyhempi. Perävaimentimen putkineen takaisin laitto olikin huomattavasti helpompi kun tiesi mitä teki. Tämän jälkeen jatkettu uusi vaimennin yhdistysheloilla ja putken tiivistysaineella paikoilleen ja testiä.

Eli tavoitteena oli saada pörinää pois, vaihtamalla resonaattori tavalliseen vaimentimeen. Kun minullakin oli sellainen ymmärrys, että tuolla ekalla pöntöllä olisi tehtaalla "viritetty" tuo törisevä soundi putkistoon. Lopputulosta kuunnellessa tuli todettua, että tämä oli kyllä harhaluulo.. :D Ã,,äni ei käytännössä paljon muuttunut, saattaapa jopa hieman töristä enemmän Simonssin vaimentimella.

P.S. Minulla olisi ylimääräisenä varastossa hatchback Fr Leoniin passaava Simonssin vaimennin ja suoraa putkea. Tuosta putkestakin saa vielä yhden suoran vaimentimen korvausputken. Voin luovuttaa nimellistä korvausta vastaan.  ;D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

kaku

Omani on 265hv versio ja siiinä on ymmärtääkseni yksi ylimääräinen pönttö versus 280-290hv versioihin. Ensimmäisen ja takapöntön välissä on yksi pönttö jonka otin pois..vaikutus olematon äänien suhteen. Varmaan on kuristamassa siellä välissä ja en ihmettele millä konsteilla tehoerot on saatu aikaiseksi ;D  Nyt tilattu Friedrich-motorsportin 3"rosteri-putkisto, joka tulee parin viikon päästä ja koneeseen softattu APR stage1. On auto eri tuntuinen tosiaan. Tehoa tullut rutkasti ja vääntöä myös..tahtoo rengas lyödä tyhjää hyvinkin helposti, mutta eniten häiritsee ripustuksen paukkuminen tiehen..moni varmaan tietää mitä tarkoitan eli rengas hakkaa maahan voimakkaasti ja kuullostaa kuin lekalla vetelisi. Täytyy ottaa rauhallisemmin ja kiihdyttää tasaisesti. Kaikkia tehoja ei tahdo saada tiehen kun on etuvetoinen. Vapaavirtaussuodattimen rakensin alkuperäiseen koteloon, jolloin kaikki ilma menee oikeaan osoitteeseen. Kotelon pohjalla oli ritilä, joka toimii roskasihtinä ja sen otin tieltä pois. Kartiosuodatin johon liitin 90 asteen, 76millisen putken jonka sain liitettyä muutamalla kumirenkaalla alkuperäiseen letkuun. Auto on siisti konehuoneen puolelta, eikä mihinkään ranetuksiin tarvinnut lähteä. Kone vääntää herkemmin alkhaalta ja on kierrosherkempi, selkeästi. Nyt vain odottelen putkistoa.
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

sambolo

Paukutus tullut tutuksi, ellei sitten huolella sudi :D nissanilla sain paukutettua vetarin poikki  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

APR CUPRA

LainaaOmani on 265hv versio ja siiinä on ymmärtääkseni yksi ylimääräinen pönttö versus 280-290hv versioihin. Ensimmäisen ja takapöntön välissä on yksi pönttö jonka otin pois..vaikutus olematon äänien suhteen. Varmaan on kuristamassa siellä välissä ja en ihmettele millä konsteilla tehoerot on saatu aikaiseksi ;D  Nyt tilattu Friedrich-motorsportin 3"rosteri-putkisto, joka tulee parin viikon päästä ja koneeseen softattu APR stage1. On auto eri tuntuinen tosiaan. Tehoa tullut rutkasti ja vääntöä myös..tahtoo rengas lyödä tyhjää hyvinkin helposti, mutta eniten häiritsee ripustuksen paukkuminen tiehen..moni varmaan tietää mitä tarkoitan eli rengas hakkaa maahan voimakkaasti ja kuullostaa kuin lekalla vetelisi. Täytyy ottaa rauhallisemmin ja kiihdyttää tasaisesti. Kaikkia tehoja ei tahdo saada tiehen kun on etuvetoinen. Vapaavirtaussuodattimen rakensin alkuperäiseen koteloon, jolloin kaikki ilma menee oikeaan osoitteeseen. Kotelon pohjalla oli ritilä, joka toimii roskasihtinä ja sen otin tieltä pois. Kartiosuodatin johon liitin 90 asteen, 76millisen putken jonka sain liitettyä muutamalla kumirenkaalla alkuperäiseen letkuun. Auto on siisti konehuoneen puolelta, eikä mihinkään ranetuksiin tarvinnut lähteä. Kone vääntää herkemmin alkhaalta ja on kierrosherkempi, selkeästi. Nyt vain odottelen putkistoa.
Itsellä kans APR:än softa tuossa 280hp vakiona olevassa versiossa...kulku on nyt tosiaan kunnossa ja yllättävän hyvin pitoa noilla uusilla 20:llä Hankookeilla...toki se sutii,mutta olisin luullut enemmänkin..noista APR:än softista on dynotettu mielenkiintoisia lukemia!

Gudmund

Tuli käytyä kokeilemassa tämä 300hv 4drive Cupra kun sattui sopivasti olemaan tarjolla. Hieno on Leonin suvun erityislapsi, ja vaikka niin vaatimaton onkin, niin erottui kuitenkin edukseen jo parkkipaikan Leon-rivistössä.

Koeajokeli oli todella sateinen ja märkä, joten vetävät takapyörät auttoivat voimavarojen testailussa ja ripeissä lähdöissä. Kaikkiaan auto kulki koko ajan kyllä niin sivistyneesti, helposti ja tottuneesti, että jäi jopa kaipaamaan hieman enemmän menoa ja pauketta pyydettäessä. Ratti tuntui todella hyvältä käsissä, ja penkkikin oli olevinaan parempi kuin Octavia RS:n penkki vaikka suht samalta näyttikin. Cupran moottori vetää kyllä hienosti ja tasaisesti, ja eipähän sitä oikeasti enempiä tehoja tarvitsisikaan. Autohan oli jopa yllättävän mukava 19" rengastuksella Comfort-modella ajellessa. Ã,,änimaailma oli ehkä se miltä olisi tosiaan toivonut enemmän tällaisessa autossa. Ei sitä hiljaisuutta vaan luonnetta. R Golffissa erityisesti moottorin pakoäänet tulevat kyllä selkeästi paremmin esille ainakin auton sisäpuolella.

Täytyypä kokeilla vielä jossain kohtaa Cupra etuvetona ja manuaalina.
Octavia III RS TDI

-TJ-

Oho, tätä en kyllä odottanut >> https://www.motor1.com/news/179019/seat-leon-cupra-r-revealed/

Onneks noita Cupra R:iä ei tehdä kuin se 799 kappaletta. Kaikella kunnioituksella nuo levikkeet näyttää vähän 'leikkaa ja liimaa'-virityksiltä - kauneus on katsojan silmissä
Octavia III 1.2 TSI Elegance
ex: Golf VI 1.4 TSI

Daatta

Siinä on ajajan auto: 310hv, etuveto ja manuaali. Kaaret ovat sanan mukaisesti päälle liimatut, ei noita levityksiä ole pellistä tehty.  ;) Lienevät sentään hiilikuitua, ainakin etu- ja takaspoilerit ovat.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Ihmettelin tota ärrää, dsg:nä samat 300hp, ruma korisarja ja putkisto jostain mk6 gti golffista  ;D perus cupra paljon tyylikkäämpi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jazin

Hei,

Yritin foorumilta etsiä tietoa mutta päädyin kysymään suoraan täältä.

Onko kokemusta Cupran optimoinnista ja millaisia mielipiteitä? Tehoja olisi tarjolla hurja määrä mutta miten käytännössä toimii..
Suosituksia, kokemuksia ja ajatuksia otetaan vastaan.

Kiitän jo etukäteen!
VW ID4

Daatta

Aika hiljaista täällä Cupra-foorumilla. Paljon ei ole puolessa vuodessa missannut  ;D

Ei taida olla optimoinneista kokemuksia, tai sitten niitä ei vaan huudella tänne. Brittifoorumilta löytyy jotain:

https://forums.seatcupra.net/index.php?threads/best-map-for-a-cupra-290-2016.444085/

Sama voimalinja löytyy S3, Golf R, Passat ja Superb laitteista, ehkä niiden omistajilta löytyy enemmän tietoa.

Oma Seat ura jalostuu, tulossa on Leon Cupra ST 300 4drive. Kyllä neliveto vaan on eriveto eikä DSG:tä haittaa ole.  8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

BlackOrange

Cupra-jutut taitaa nykyään olla enemmän keskittyneet tuonne "Uusi Cupra tilattu"-säikeeseen. Hieno auto tulossa. Itsellä vastaava täyttää elokuussa vuoden, eikä ole vieläkään mitään kyllästymistä tai "naapuriin vilkuiluja", jotka mulle tulevat yleensä tulee aika nopeasti  ;D



Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.05.18 - klo:12:24
Aika hiljaista täällä Cupra-foorumilla. Paljon ei ole puolessa vuodessa missannut  ;D

Ei taida olla optimoinneista kokemuksia, tai sitten niitä ei vaan huudella tänne. Brittifoorumilta löytyy jotain:

https://forums.seatcupra.net/index.php?threads/best-map-for-a-cupra-290-2016.444085/

Sama voimalinja löytyy S3, Golf R, Passat ja Superb laitteista, ehkä niiden omistajilta löytyy enemmän tietoa.

Oma Seat ura jalostuu, tulossa on Leon Cupra ST 300 4drive. Kyllä neliveto vaan on eriveto eikä DSG:tä haittaa ole.  8)

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.05.16 - klo:13:01
Minulla on varmaan se kevyt kaasujalka, kun pääsen noihin 7-8l lukemiin. Kulutus ei juurikaan nouse, vaikka ajaisi vauhdikkaamminkin. Eco-moodia ei tule käytetyksi.  ::) Renkaat on kylläkin maltilliset, 17" talvikitkat ja 18" vakiovanteet.
Täällä toinen "kevytkenkäinen". Autona 16 tkm ajettu Cupra ST 300 4Drive. Työmatka-ajossa kulutus pyörii 235/35R19 kesärenkain 8 l/100 km tuntumassa. Maantiellä 80-100 km/h nopeuksilla ollaan useimmiten 6,5 l/100 km tasossa. Ei paha...

Auton oma ajotietokone näyttää hyvin realistisia lukemia, heitto mitattuihin kulutuksiin n. -0,1 l/100 km.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

jazin

Miten olette kokeneet Cupran rengasmelun 19" vanteilla?

Menin vaihtamaan omaan 2015 ST malliin 18" orkkisvanteet 19" vanteisiin ja 235/35 rengastukseen.
Melutaso suorastaan räjähti auton sisällä - ihan järkyttävä mekkala.
Toki, renkaat ei ole ne kalleimmat mutta jotenkin tuntuu hullulta että näinkin uudessa autossa voi olla noin iso melutaso.
Tuntuu että takakontti, ovet ja katto suorastaan soivat...

Taitaa mennä auto äänieristykseen ettei tarvi Peltorit päässä ajella...  ???
VW ID4

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 10.06.18 - klo:19:03
Täällä toinen "kevytkenkäinen". Autona 16 tkm ajettu Cupra ST 300 4Drive. Työmatka-ajossa kulutus pyörii 235/35R19 kesärenkain 8 l/100 km tuntumassa. Maantiellä 80-100 km/h nopeuksilla ollaan useimmiten 6,5 l/100 km tasossa. Ei paha...

Ehh, hain 300:en viikonloppuna ja keskikulutus pyörii siinä 11,5 tienoilla. Hauskuus ei tule ilmaiseksi, mutta kieltämättä 2-3 litran lisäys edelliseen ihmetyttää. Kaipa se siitä laskee kun tulee enemmän kilometreja (nyt 3500) ja opettelee ajamaan muutenkin kuin kaasu pohjassa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jazin - 10.06.18 - klo:21:57
Miten olette kokeneet Cupran rengasmelun 19" vanteilla?

Ensivaikutelma ST 300 koeajolla oli että onpa tämä hiljainen! Taisi olla placeboa, ex. Cupran kuluneista renkaista johtuvaa. Faceliftissä on paljon enemmän äänieristysmateriaalia/massaa kuin MY15 mallissa, osa erosta selittyy silläkin. Renkaista tulee suurin ero, mutta tuskin yksikään 19" sporttirengas on varsinaisesti hiljainen. Cuprassa on Conti SportContact 6:t, vanhassa oli 5:t 18" koossa.

Ã,,änieristystä tuli jo vähän aloiteltua, nopea vaimennus takakontin pohjaan. Ei tuo ihmeitä tee, mutta parantaa ainakin poppien soimista.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jazin

Aivan, ajattelinkin ettei taatusti voi olla ST malleissa missä 19" rengastus on vakiona näin kova meteli.


Kävin äsken vaihtamassa vakiot 18" takaisin alle ja tein pienen mittauksen.
Viikonloppuna kun ajelin motarilla 19" renkailla, näytti dB mittari 89dB maksimit.
Nyt sama nopeus, sama tieosuus ja sama mittari näytti 18" vanteilla 76dB maksimit, on siinä vissi ero.


Selvittelin tuossa vielä huvikseni kun kävin vaihtamassa Euromasterilla nuo vanteet, että mikä voi tehdä vanteista noin äänekkäät.. mitattiin huviksi että olisiko vanteissa heittoa. 3/4 vanteista oli pientä heittoa sisäreunassa.
Siihen päälle Landsail-merkkiset halpisrenkaat ja katastrofin ainekset on olemassa.


Mitä opimme? Halvalla ei saa hyvää, ainakaan tällä kertaa - nyt odotellaan ohjeita vanteiden ja renkaiden takaisinlähetystä varten.


Tosin, tuo äänieristys menee tästä huolimatta selvitykseen, nuo ovet ja ainakin takaluukku sekä kontti oli kyllä olemattomilla eristyksillä varustetut kun nopeasti eilen tsekkailin.
VW ID4

V60

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.06.18 - klo:11:13
Ensivaikutelma ST 300 koeajolla oli että onpa tämä hiljainen! Taisi olla placeboa, ex. Cupran kuluneista renkaista johtuvaa. Faceliftissä on paljon enemmän äänieristysmateriaalia/massaa kuin MY15 mallissa, osa erosta selittyy silläkin. Renkaista tulee suurin ero, mutta tuskin yksikään 19" sporttirengas on varsinaisesti hiljainen. Cuprassa on Conti SportContact 6:t, vanhassa oli 5:t 18" koossa.

Ã,,änieristystä tuli jo vähän aloiteltua, nopea vaimennus takakontin pohjaan. Ei tuo ihmeitä tee, mutta parantaa ainakin poppien soimista.  :D

Itsellä on syksy/kevät- keleille Misukan CrossClimatet 18" koossa ja Cupraa voi noilla renkailla sanoa jo suht hiljaiseksi. Nyt parhaimman kesäkauden alla pyörii 19" Contit ja melua on kyllä karkealla pinnalla ja kovemmissa nopeuksissa toki enemmän. Mutta ei se nyt kokonaisuutena paha ole noillakaan auton luonteen huomioiden.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

sambolo

Lainaus käyttäjältä: jazin - 11.06.18 - klo:12:20
Aivan, ajattelinkin ettei taatusti voi olla ST malleissa missä 19" rengastus on vakiona näin kova meteli.


Kävin äsken vaihtamassa vakiot 18" takaisin alle ja tein pienen mittauksen.
Viikonloppuna kun ajelin motarilla 19" renkailla, näytti dB mittari 89dB maksimit.
Nyt sama nopeus, sama tieosuus ja sama mittari näytti 18" vanteilla 76dB maksimit, on siinä vissi ero.


Selvittelin tuossa vielä huvikseni kun kävin vaihtamassa Euromasterilla nuo vanteet, että mikä voi tehdä vanteista noin äänekkäät.. mitattiin huviksi että olisiko vanteissa heittoa. 3/4 vanteista oli pientä heittoa sisäreunassa.
Siihen päälle Landsail-merkkiset halpisrenkaat ja katastrofin ainekset on olemassa.


Mitä opimme? Halvalla ei saa hyvää, ainakaan tällä kertaa - nyt odotellaan ohjeita vanteiden ja renkaiden takaisinlähetystä varten.


Tosin, tuo äänieristys menee tästä huolimatta selvitykseen, nuo ovet ja ainakin takaluukku sekä kontti oli kyllä olemattomilla eristyksillä varustetut kun nopeasti eilen tsekkailin.

Oliko nää ne hiljasiks kehutut landsailit? ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jazin

VW ID4

sambolo

Huh meinasin itsekin sortua niihin kun käyttäjät niin taas kehu niitä, onneksi vanha päätökseni nollatoleranssi kiinarenkaille piti eikä tarvinnu taas pettyä ::)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy