VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

MMV

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.09.16 - klo:07:26
Johan ne tuota testasi jo Tekniikan Maailmassa eikä vaikuttanut ainakaan tehoihin.

Mutta yllättäen uudella softalla kulutus itse asiassa tippui, joskin marginaalisen desin verran, mutta kuitenkin. Tässähän oli väitteitä, että kulutus kasvaa ja teho tippuu, mutta näin ei näytä käyneen.

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

hansolo

#2102
TM:n testin mukaan 2.0TD EA189 -softakorjaus "toimii ja eikä sillä ole vaikutusta käytettävyyteen ja ominaisuuksiin". Mitatut erot ovat mittaustarkkuuden ja toistettavuuden rajoilla.

Mielenkiintoisesti kiihtyvyysarvoissa tapahtuu jotain, mutta ehkäpä nämäkin ovat vain mittaustarkkuudesta ja toistettavuudesta tulleita eroja. Sattumalta kiihtyvyysarvot ennen ja jälkeen näyttävät, että kiihtyvyys olisi aavistuksen heikentynyt. Selkeimmin nelosella. Arvot isoimmilla vaihteilla ovat taas niin lähellä toisiaan, että on vaikea päätellä onko muutosta oikeasti tapahtunut.

Kiihtyvyys 60-120 km/h edettynä matkana (m) 4.,5. ja 6. vaihteilla:

          4.         5.         6.
Ennen     281      404       587 m
Jälkeen   297      408       590 m


Kulutus (l/100km):

Tasanopeudella   ennen   jälkeen
60 km/h          3,2       3,0
70               3,6       3,4
80               4,0       3,9
90               4,5       4,4
100              5,0       4,9
110              5,6       5,5
120              6,3       6,2 

Taajama-ajossa
keskinop. 40 km/h
                 5,3    5,3

Maantieajossa
keskinop. 79 km/h
                 4,1    4,2


NOx (g/km):

Uusi WLTP-ajosykli
ennen   jälkeen
0,514   0,471

Helsinki ruuhka (VTT) -ajosykli
ennen   jälkeen
0,629   0,608
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

Hilleri

Onko kenellekään käynyt Skodat vielä softakorjattavana. Tänne tuli viime vuonna se kirje, että "autosi kuuluu korjattavien joukkoon", mutta muuta ei ole kuulunut. Takaisinkutsuissakaan tätä ei vielä näy.

pomo

Kulutushan näyttää laskevan! Mustat maalit ja pensselit voinee laittaa takaisin kaappiin...

Zego

Tuskin laskee. Olisin yllättynyt jos softassa edes mitään muutoksia.  ::)
Pitäisi olla takana pidempijaksoinen testirupeama ja monta eri auto jotta voisi edes mitää sanoa.

hansolo

Lainaus käyttäjältä: Hilleri - 02.10.16 - klo:09:33
Onko kenellekään käynyt Skodat vielä softakorjattavana. Tänne tuli viime vuonna se kirje, että "autosi kuuluu korjattavien joukkoon", mutta muuta ei ole kuulunut. Takaisinkutsuissakaan tätä ei vielä näy.
Meille on tullut kaksi kirjettä, joista viimeisin heinäkuussa. Ei siitäkään mitään selkeää aikataulua käy ilmi muuta kuin, että ollaan juuri aloittamassa päivityksiä. "Teidän autonne..." tarkoittaa tässä 1.6 TDI moottoria.

Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

vwmies

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 03.10.16 - klo:08:58
Meille on tullut kaksi kirjettä, joista viimeisin heinäkuussa. Ei siitäkään mitään selkeää aikataulua käy ilmi muuta kuin, että ollaan juuri aloittamassa päivityksiä. "Teidän autonne..." tarkoittaa tässä 1.6 TDI moottoria.

Tässä kohtaa tuo slogan "Simply clever" kuulostaa hieman.....koomiselta.  :P
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Zego - 02.10.16 - klo:12:16
Tuskin laskee. Olisin yllättynyt jos softassa edes mitään muutoksia.  ::)
Pitäisi olla takana pidempijaksoinen testirupeama ja monta eri auto jotta voisi edes mitää sanoa.

Identtiset olosuhteet tuossa testissä kertovat tarkemmin kuin yksittäisten autoilijoiden aina hieman muuttuvat olosuhteet. Itse  uskon ettei kulutus nouse tuon johdosta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

m4x1mu5

Toi TM:n testi on tarkoituksella "pilattu" (mainoseurot) koska ne eivät testanneet eroa vanhalla menetelmällä johon huijausosfta on nimeomaisesti optimoitu. Nythän ohjelma (vanha eikä uusi) ei tunnista TM:n sykliä ja kulutukset on "samat" kummallakin ohjelmalla.

Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

eki204

Passat b7:n 125kw tehtiin softapäivitys kolme viikkoa sitten ja nyt parin ajetun tankillisen jälkeen en ole huomannut minkäänlaisia muutoksia ns. "perstuntumalla". Ajot suurinpiirtein samoja kuin ennen päivitystä.
"Turhia" kirjoitteluja ja panettelua kaikki tyynni, olkaa volkkaristit rauhallisella mielellä.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: eki204 - 08.10.16 - klo:23:10
Passat b7:n 125kw tehtiin softapäivitys kolme viikkoa sitten ja nyt parin ajetun tankillisen jälkeen en ole huomannut minkäänlaisia muutoksia ns. "perstuntumalla". Ajot suurinpiirtein samoja kuin ennen päivitystä.
"Turhia" kirjoitteluja ja panettelua kaikki tyynni, olkaa volkkaristit rauhallisella mielellä.

Onkohan päästöihinkään tullut minkäänlaista muutosta  :)

Jos tuo olisi alunperin ollut noin helposti tehtävissä softalla, miksi niin ei ole sitten jo alunperinkin tehty?

Tuo oma "uusi" moottori poltaa kyllä pönttöä tyhjäksi melko päättömästi. Eilen alkoi polttamaan heti kun auton sain käyntiin 2 asteen pakkasesta. Kävin kaupassa ja palailin kotiin, poltti koko ajan. Flekti jäi hyrisemään kun lähdin sisälle. Moottorin lämmöt ei paljoa ehtineet reissussa nousta. Tänään sama juttu. Kylmästä käyntiin ja 8km ajoa, flekti jäi hyrisemään. Tunnin päästä taas kotiin ja flekti jäi pihalla hyrisemään. Hyvin selkeästi tuossa tuo poltto tuntuu, nyhtää ja on melko tahmea ottamaan kierroksia alhaalta. Mutta pääasia että päästöt on kohdillaan ja ympäristö täälläkin kiittää. Entisessä saaste 1.6 TDIssä ei ollut moisia ongelmia  ;D
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tet

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 09.10.16 - klo:20:11
Onkohan päästöihinkään tullut minkäänlaista muutosta  :)

Jos kyse on samasta huijauksesta kuin jenkeissä, niin ei ole tullut. Meikäläisissä autoissa (useimmissa) ei ole sitä laitteistoa jonka kanssa jenkeissä huijauttiin. Jos taas kyse on jostain muusta, niin sitten voi olla tullut muutoksia. Jännä vaan ettei mitään teknistä tietoa meikäläisten koneiden huijauksen luonteesta ole juuri näkynyt.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 09.10.16 - klo:20:11
Tuo oma "uusi" moottori poltaa kyllä pönttöä tyhjäksi melko päättömästi. Eilen alkoi polttamaan heti kun auton sain käyntiin 2 asteen pakkasesta. Kävin kaupassa ja palailin kotiin, poltti koko ajan. Flekti jäi hyrisemään kun lähdin sisälle. Moottorin lämmöt ei paljoa ehtineet reissussa nousta. Tänään sama juttu. Kylmästä käyntiin ja 8km ajoa, flekti jäi hyrisemään. Tunnin päästä taas kotiin ja flekti jäi pihalla hyrisemään.

Minulla aika samanlainen tilanne kesällä, kun oli DPF:n paine-eroanturi menossa rikki. Ei ollut vielä kokonaan kaput, ei antanut vielä siinä vaiheessa vikakoodia mutta poltti pönttöä yhtenään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

No polttaa yhtenään joo jos ei kerkeä polttamaan kunnolla loppuun, lopulta antaa vikavaloa, näin itellä kesällä kun lomalla oli pätkäajoa paljon. Varsinki kylmässä josei lämmöt edes kerkeä nousta(polttaessa ainakin itellä nousee hyvinkin nopeasti lämmöt). Ajakaa se poltto joskus loppuun.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vwmies

Kaikki dieselit joutuvat doping-testiin Saksassa

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaikki-dieselit-joutuvat-doping-testiin-saksassa/s2GvK8Jv

Saksa ryhtyy tarkastamaan dieseleiden päästöjä kovalla kädellä.

Hyssyttelystä syytetty Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt (CSU) aikoo pistää saastuttavat dieselit ja päästöhuijaukset kuriin uusilla testauslaitteilla. Pistokokeisiin napataan autoja myös liikenteen seasta.

”Tästä alkavat dieseleiden doping-testit”, Dobrindt julisti saksalaiselle uutistoimisto dpa:lle.

Saksan liikennevirasto KBA on saanut käyttöönsä erikoisvalmisteiset liikuteltavat mittaus- ja testilaitteet, joita voi hyödyntää myös liikenneratsioissa. Laitteet antavat todellista ajoa vastaavat ja tarkemmat tulokset kuin laboratoriomittaukset.

Näin niillä paljastuvat myös autoihin mahdollisesti asennetut päästöjä tilapäisesti alentavat huijausohjelmat, joita ovat harrastaneet useat autonvalmistajat.

Liikenneviraston laitteet otetaan käyttöön vielä tänä vuonna. Ensi vuoden alusta niillä testataan kaikki Saksassa myytävät dieselit.    :o
Yritetään pärjätä.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

TAG

Itsellä ainakin tuli positiiviset kokemukset päivityksestä. Näyttäisi siltä, että vanhemmat autot saavat kaikki matkan varrella uudempiin vuosimalleihin tulleet päivitykset samalla.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32654.msg

vwmies

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 10.10.16 - klo:15:34
Dieseleistä halutaan ilmeisesti kovasti eroon :o

Niin, Euro 6 - normin myötä pata on kalliimpi valmistaa ja vaatii käsittääkseni useimmiten sitä kusitankin käyttöä.
Ainaki Reno on jo ilmoittanut (nyyh) harkitsevansa pikkumallien disukoiden lopettamista, niiden hintahan nousee suhteessa enemmän.... toisaalta voi olla, että paukkuja aletaan laittaa dieselkehityksestä jo söhköautojen uusiin akkuteknologioihin ja pikalatureihin jne. Vuosi 2025 ei ole niin kovin kaukana, ja aivan uuden henkilöautomallin kehitys taitaa viedä 3-4 vuotta.
Sähköauto taitaa vaatia ihan oman platformin eli alustan johon akut saa sulavasti jemmaan .... (vrt. MQB).  :o
Yritetään pärjätä.

TAG

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.10.16 - klo:18:54
Niin, Euro 6 - normin myötä pata on kalliimpi valmistaa ja vaatii käsittääkseni useimmiten sitä kusitankin käyttöä.
Ainaki Reno on jo ilmoittanut (nyyh) harkitsevansa pikkumallien disukoiden lopettamista, niiden hintahan nousee suhteessa enemmän.... toisaalta voi olla, että paukkuja aletaan laittaa dieselkehityksestä jo söhköautojen uusiin akkuteknologioihin ja pikalatureihin jne. Vuosi 2025 ei ole niin kovin kaukana, ja aivan uuden henkilöautomallin kehitys taitaa viedä 3-4 vuotta.
Sähköauto taitaa vaatia ihan oman platformin eli alustan johon akut saa sulavasti jemmaan .... (vrt. MQB).  :o
Kun katsoo minkälaiset moottorit ovat nyt kehityksen alla, niin siellä on vastaus dieselin tulevaisuuteen. Seuraava askel on bensiinimoottorit, joita tuetaan uudella mikrohybridiratkaisulla. Eli siirrytään 48v sähköihin ja käynnistysmoottori korvautuu hihnalla yhdistetyllä sähkömoottorilla, joka lisäksi tarjoaa merkittävästi lisävääntöä tilanteissa, jossa bensiinimoottori on janoisimmillaan. Esim. Golffiin on tulossa tämmöiset perusmoottorit seuraavassa sukupolvessa. Jos ja kun tämänkaltainen ratkaisu on valmistuskustannuksiltaan dieselin tasolla, alkaa dieselin nopea alasajo, etenkin pienemmissä moottoreissa, tyyliin alle 100kw luokassa.

vwmies

Kyllä, bensapadan kulutuslukemat lähestyvät koko ajan disukoita ja IMO disuka on kalliimpi valmistaakin.  :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.10.16 - klo:20:56
Kyllä, bensapadan kulutuslukemat lähestyvät koko ajan disukoita ja IMO disuka on kalliimpi valmistaakin.  :o

Dieseli on halvempaa ja se vääntö...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Juu on ollut disuka alla 22 vuotta....viimeiset 5 TDI malleja...... ;)
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.10.16 - klo:21:04
Dieseli on halvempaa ja se vääntö...

Dieselin halpuus meillä on keinotekoista, se on verotuksen takia halvempaa. Monessa muussa maassa bensaa ja dieseliä verotetaan samoin perustein ja diesel onkin pumpulla kalliimpaa kuin bensa.

Dieselin vääntö taas vaikuttaa lähinnä persdynoon, bensakoneet ovat usein suorituskykyisempiä mutta kun se persdyno valehtelee että diesel mukamas on riuskempi. Ne joiden autossa on se hämmennin siinä keskikonsolissa, varmaan vielä kaipaavat dieseliä. Ne jotka jättävät vaihtamisen automaatiolle, saavat bensalla aivan saman tai paremman "fiiliksen" kulkupuolesta kuin dieselillä.

Ja onhan siihen väännön puutteeseen aina olemassa ratkaisuna sähkömoottori. Eiköhän hybridi (à la Volkkarin GTE-mallit) ole se tulevaisuuden "persdynoilijoiden" valinta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.10.16 - klo:11:10
Dieselin halpuus meillä on keinotekoista, se on verotuksen takia halvempaa. Monessa muussa maassa bensaa ja dieseliä verotetaan samoin perustein ja diesel onkin pumpulla kalliimpaa kuin bensa.

Dieselin vääntö taas vaikuttaa lähinnä persdynoon, bensakoneet ovat usein suorituskykyisempiä mutta kun se persdyno valehtelee että diesel mukamas on riuskempi. Ne joiden autossa on se hämmennin siinä keskikonsolissa, varmaan vielä kaipaavat dieseliä. Ne jotka jättävät vaihtamisen automaatiolle, saavat bensalla aivan saman tai paremman "fiiliksen" kulkupuolesta kuin dieselillä.

Ja onhan siihen väännön puutteeseen aina olemassa ratkaisuna sähkömoottori. Eiköhän hybridi (à la Volkkarin GTE-mallit) ole se tulevaisuuden "persdynoilijoiden" valinta.

Kerrotko lisää tästä persedynosta, niin minä näytän pari dynopaperia, kun ne on tallessa?

Dieselistä saadaan turbolla helposti 400nm ulos. Bensalla se vaatii jo paljon enemmän. Toki tehoakin silloin löytyy enemmän.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.10.16 - klo:15:05
Kerrotko lisää tästä persedynosta, niin minä näytän pari dynopaperia, kun ne on tallessa?

Dieselistä saadaan turbolla helposti 400nm ulos. Bensalla se vaatii jo paljon enemmän. Toki tehoakin silloin löytyy enemmän.

Tämä menee taas siihen naurettavaan bensa vs. diesel -väittelyyn joka on täysin hedelmätöntä. Siinä väittelyssä ei tähänkään asti ole saatu lopputulosta selville, eikä saadakaan kun ei edes lähtötilanteen reunaehdoista päästä sopuun. Osapuolet voivat aina ottaa mieleisensä lähtöparametrit, esimerkiksi bensamies ottaa samat kuutiotilavuudet eri koneille ja dieselmies ottaa eri tilavuudet. Sitten riidelläänkin vain siitä, että menikö moottorikoon valinta oikein vai väärin. Itse tarkoitin tuossa viestissäni valmistajien mallistossa olemassa olevia vakiomoottoreita ja niiden suorituskykyä, todellista ja koettua. Ei nyt viitsitä mennä tähän, tästä ikuisuusväittelystä löytyy jo oma piiiiiiitkä ketjunsa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

En haluaisi myöskään tähän juupaseipäs kilpaan tarttua, mutta esim. 1.4tsi vs 1.6tdi kertoo bensan kyvykkyydestä nykypäivänä. Suurempi kulutus toki hyötysuhteesta johtuen, mutta vääntö sama ja tehoa enemmän laajemman vääntöalueen takia, on siis mukavampi ajossa. Bensa lämpenee nopeammin ja on hiljaisempi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hilleri

Kirje tuli vihdoin kotiin. Pitää käydä joku päivä päivittämässä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.10.16 - klo:15:53
Itse tarkoitin tuossa viestissäni valmistajien mallistossa olemassa olevia vakiomoottoreita ja niiden suorituskykyä, todellista ja koettua.
No jos katsotaan valmistajan ilmoittamia kiihtyvyyslukemia, niin ihan kohtuullisesti tuo oma laite bensaversiolle laittaa kampoihin. Ja eiköhän ne ole valmistajan ja mallisarjan sisällä samalla tavalla mitattu & ilmoitettu.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

arskas_s

Saksalaislehti: Audeista löytyi uusi päästömittauksia manipuloiva laite
julkaistu: 6.11. 12:27
Saksalaisen viikkolehden mukaan Audeista on löytynyt toinenkin hiilidioksidipäästöjä testiolosuhteissa vääristelevä laite.
Joistakin Audi-merkkisistä autoista on löytynyt hiilidioksidipäästöjen mittaustuloksia manipuloiva sovellus, joka ei ole sama kuin aiemmin löytynyt huijauslaite, kertoo saksalaislehti Bild am Sonntag.

Uutistoimisto Reutersin mukaan lehti kirjoittaa, että Kalifornian ympäristöviranomaiset (CARB) ovat löytäneet joistakin automaattivaihteistolla varustetuista Audeista viime kesänä uudenlaisen ohjelmiston, joka on tarkoitettu käytettäväksi testiolosuhteissa todellista matalampien päästötulosten aikaansaamiseen.

Saksalaislehti ei nimeä lähdettä, josta tieto kyseisen huijauslaitteen käytöstä on peräisin. Audi ja CARB eivät myöskään ole suostuneet kommentoimaan lehden väitettä Reutersille.

Lehden mukaan laitetta on käytetty myös diesel- ja bensiinikäyttöisissä autoissa Euroopassa.

Bild am Sonntagin mukaan Audi lopetti viime kesänä löytyneen huijauslaitteen käytön vasta toukokuussa 2016.

Audin omistava VW-konserni on aiemmin myöntänyt käyttäneensä joissain malleissaan testien päästömittauksia manipuloivaa sovellusta etenkin Yhdysvalloissa, missä päästörajat ovat Eurooppaa tiukemmat. Kohu sai alkunsa reilu vuosi sitten, kun paljastui, että tuolloin julki tullutta huijauslaitetta on käytetty kaikkiaan 11 miljoonassa VW:n valmistamassa autossa eri puolilla maailmaa.

Myös Audi tunnusti syksyllä 2015 käyttäneensä samanlaista huijauslaitetta.

VW-konserni on jo myöntynyt maksamaan lähes 9 miljardin euron sovittelurahat Yhdysvalloissa päästöskandaalin vuoksi.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy