VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Jamax

Lainaus käyttäjältä: esko - 05.09.16 - klo:14:39
Kannattaa pyytää tuosta Laakkosen korjaamopäälliköltä kirjallinen vastaus.
Hänelle voi ilmoittaa, että vastaus tarvitaan kuluttaja-asiamiehelle lähtevän valituksen liitteeksi.
Sitten vain valitus sisään ja odottamaan.
Kyse on autonvalmistajan selkeästä ja itse myöntämästä virheestä, jota ollaan korjaamassa viranomaisten vaatimalla tavalla. Autonvalmistaja on luvannut, ettei korjauksesta aiheudu kuluttajalle kustannuksia. Aiheuttamisperiaatteella tarkasteltuna  tästä asiakkaalle aiheutuneet kohtuulliset kustannukset on korvattava.
On aivan varmaa,että Suomessakin joku vie tämän VAG- keissin tässä kohdin perille asti.
Tällöin viimeistään kaikille korvausta vaativille koustannukset korvataan.
Korvaus voi toki olla vaikka pullakahvit, jos asiakas sen hyväksyy.
Tai ei mitään, jos ei mitään vaadi. Tai ei mitään, jos korjaus on tehty normaalin huollon yhteydessä ilman ylimääräistä korjaamokäyntiä.


Alkaahan niitä fiksujakin vastauksia kysymykseen saamaan, kiitokset....

sambolo

Jos tuon tekee huollon yhteydessä, nouseekohan se huollon hinta salakavalasti ylöspäin ::)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

hece

Onko kukaan käyttänyt lastutettua autoa korjauksessa? Jyväskylän Autotarvikkeella kysyttiin kaverilta ettei auto (-11 2.0TDI CR Exeo) varmasti ole lastutettu.

mremonen

^Mitäpä ne siitä huolehtii? Jos on lastutettu ja/tai EGR/hiukkaskiihdytin ohitettu, niin mitä se marmorille kuuluu. Tempaisevat ohjelman sisään tehtaan ohjeiden mukaan ja jos auto kuolee siihen, niin maksajahan on tiedossa. 5 pisteen vihje: ei ole marmori.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

hece

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 09.09.16 - klo:15:25
^Mitäpä ne siitä huolehtii? Jos on lastutettu ja/tai EGR/hiukkaskiihdytin ohitettu, niin mitä se marmorille kuuluu. Tempaisevat ohjelman sisään tehtaan ohjeiden mukaan ja jos auto kuolee siihen, niin maksajahan on tiedossa. 5 pisteen vihje: ei ole marmori.
Koska asiakasta saattaa vähän harmittaa ja harmilta säästyy jos etukäteen asiasta tiedustellaan? Ehkä mahdollisesti ensin osaa käydä lastupajalla palauttamassa alkuperäisen ohjelmiston.

vwmies

Nyt 1. kertaa joku myöntää olleensa kehittämässä huijaussoftaa..... tähän kului noin vuosi....  :o

http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_autoinsinoori_tunnusti_paastohuijauksen_oikeudelle_usassa/9157444

Ulkomaat 9.9.2016 klo 19:32 | päivitetty 9.9.2016 klo 19:42

Volkswagenin autoinsinööri tunnusti päästöhuijauksen oikeudelle USA:ssa

Ensimmäinen Volkswagenin insinööri on tunnustanut päästöhuijauksen. Vilunki maksoi Volkswagenille miljardeja

Volkswagenin insinööri on myöntänyt syyllisyytensä viime vuonna julki tulleeseen päästöhuijaukseen. Volkswagenin kalifornialainen insinööri James Liang on tunnustuksen lisäksi myöntynyt tekemään yhteistyötä Yhdysvaltain oikeusviranomaisten kanssa.

Liangin yhteistyön arvoidaan helpottavan huomattavasti Yhdysvaltain syyttäjiä rikossyytteiden laadinnassa. Syytettä kootaan liittovaltion tuomioistuimessa Detroitissa.

Liangia odottaa maksimissaan viiden vuoden vankeusrangaistus ja mahdollisesti 250 000 dollarin sakot.

James Liang oli mukana insinööriryhmässä, joka sormeili autojen päästöjä mittaavaa tietokoneohjelmaa. Rukattu ohjelma antoi virheellisiä päästölukemia ja siten autot läpäisivät Yhdysvaltain tiukat päästörajat.

Päästöhuijaus koski yhteensä puolta miljoonaa diesel-autoa.

Päästöhuijaus on tullut Volkswagenille kalliiksi. Yhtiö on arvioinut, että Yhdysvaltain valtion ja yhdysvaltalaisten henkilöiden korvausvaatimuksiin menee 16,5 miljardia dollaria.

Useiden analyytikkojen mukaan huijaus tulee kaikkineen maksamaan saksalaiselle autonvalmistajalle ainakin 30 miljardia dollaria.  :'(
Yritetään pärjätä.

Hesse

James Liang, 62, on Saksan kansalainen ja VW:n Diesel Competence -yksikön johtaja USA:ssa vuodesta 2008 lähtien. VW aloitti 2006 USA:n määräykset täyttävän dieselin suunnittelun, joka tuli myyntiin 2009 vuosimallista. Syyttäjän mukaan alusta alkaen oli selvää, että tulokseen päästään vain huijausohjelmalla. 2014 ohjelmaa parannettiin takuukustannuksien välttämiseksi, niin ettei se varmasti vähennä päästöjä testin ulkopuolella.

USA:n oikeusministeriön viime vuonna ottaman kannan mukaan yritysten oikeusjutuissa on syytettävä myös henkilöitä. Liang oli ilmeisesti sopivasti USA:ssa saatavissa oikeuteen.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-09/veteran-vw-engineer-is-first-charged-in-u-s-in-emissions-scandal

mremonen

Lainaus käyttäjältä: hece - 09.09.16 - klo:15:31
Koska asiakasta saattaa vähän harmittaa ja harmilta säästyy jos etukäteen asiasta tiedustellaan?
No, semmosta se on jos menee tekemään laittomia muutoksia autoon. Ja juu, tiedän kyllä että virisoftan voi laittaa myös ihan laillisestikin. Silloin kun mulla oli sellainen Saabissa aikanaan, niin siitä oli konttorin leima ja auton tiedoissa oli maininta, ettei ECUa saa päivittää ilman, että asiasta tiedustellaan etukäteen.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

hansolo

Mielenkiintoinen asia juurikin nämä lastutukset, EGR- ja hiukkassuodatinmodaukset nyt, kun suuri määrä autoja softataan uusiksi. Aika selkeetä, että jouluvalot loimottaa mittaritaulussa autoissa, joista on poistettu käytöstä päästöihin vaikuttavia osia. Onko taktiikka sitten se, että softa autoon, marmorilta korjaustieto Trafille ja sitten auto nilkuttaen lastutuspajalle vanhan softan palautukseen. Epäilemättä myöhemmässä vaiheessa Stage 1 yms. softaukset tehdään uuden "huijauskorjatun" pohjasoftan päälle.

Onko VAG:n merkeillä olemassa jotain "tehtaan viripajaa", jonka softaukset ovat hyväksyttyjä eivätkä evää takuuta. Esimerkiksi Saabilla oli Hirsch ja Volvolla on Polestar. Näihin sai/saa viralliset paperit ja päästötodistukset, joilla auton sai/saa uusilla tehoilla virallisesti rekisteröityä. Yleensä nämä Stage 1 softaukset eivät edes nostaneet lappuihin merkittyä CO2-päästöarvoa.
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

Jultsu

Audeihin saa MTM:ltä ja ABT:ltä mielestäni ohjelmia ihan tüv-lappusen kera.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pomo

TUV hyväksynnän taitaa nykyään olla aika kalliita kun käsittääkseni ne pitää olla VIN-kohtaisia. Aikaisemmin (joskus 10 vuotta sitten) ne maksoi vain luokkaa 500e + ohjelma, mutta silloin ne sai tyyliin: auto se ja se, moottorin tyyppi se ja se.

Olen käsittänyt, että hyväksyntä paperit maksaa noin 2000-3000e. Kilpailutilanne voinee tehdä tuohon muutoksia. Volvolla ja voordilla on jo oma, joten VAG saattee kehitellä myös jotain?

Jos DPF on poistettu niin sittenhän auto ei välttämättä mene enää läpi.

mremonen

Audeillahan on tehtaan puolesta kahdentasoisia virityssarjoja. Toisen edessä seisoo "S" ja toisen "RS". Siitä syystä Audi ei ole nähnyt tarpeelliseksi lähteä rakentamaan rinnalle mitään virallisempaa. Tai volkkari nyt yleensäkään. Ovat halunneet pitää nuo(kin) rahat itsellään.

Muistaakseni silloin (2006) Hirsch-virin mukana tuli maahantuojan järkkäämä TÜV-lappu, joka kelpasi sellaisenaan katsastajalle ja siihen sai leiman. Idiksenähän oli, ettei teho noussut yli vastaavilla jarruilla varustetun tuotantomallin. No, dieselissä se ei ollut ongelma. Varsinkaan Saabilla.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Jatkanpa tähän ääneen pohdiskelua. Olisiko tuohon marmorin virisoftakyselyyn syynä juuri se, että softan päivityksen jälkeen auto on todennäköisesti vikatilassa eikä huolto voi luovuttaa sitä? Eivätkä myöskään voi leimata ECUa päivitetyksi, kun kerran ei 100% varmasti tiedetä missä vika on. Eli huolto säästää itseään turhalta työltä ja asiakkaan huudoilta.

Jos DPF on poistettu ja/tai EGR ohitettu, niin aika kalliiksi varmaan tulee saada auto sellaiseksi, että se on ECUn päivityksen jälkeen "kunnossa". Pelkän virisoftan osalta tuossa ei nyt isoa kustannusta tule. Esimerkiksi BSR:n softia saa itsekin poistettua ja palautettua OBD:n kautta kun vain ostaa sen ohjelmointilaitteen samalla kun sen softankin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Hesse

Bosch on vedetty entistä enemmän mukaan päästöskandaaliin. Amerikkalaisesta syytekirjelmästä selviää, että VW:llä ei ollut lupaa muuttaa huijausosan sisältävää ohjelmaa ilman Boschin suostumusta. Jo 2008 Bosch oli vaatinut vapautusta kaikesta vastuusta, jos ohjelmaa käytetään laittomuuksiin.

http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/abgas-skandal-bosch-geraet-in-der-diesel-affaere-in-erklaerungsnot-1.3150507
https://www.springerprofessional.de/unternehmen---institutionen/emissionen/bosch-offenbar-in-die-abgas-affaere-von-volkswagen-verwickelt/10658390

henautio

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.09.16 - klo:10:39
Jatkanpa tähän ääneen pohdiskelua. Olisiko tuohon marmorin virisoftakyselyyn syynä juuri se, että softan päivityksen jälkeen auto on todennäköisesti vikatilassa eikä huolto voi luovuttaa sitä? Eivätkä myöskään voi leimata ECUa päivitetyksi, kun kerran ei 100% varmasti tiedetä missä vika on. Eli huolto säästää itseään turhalta työltä ja asiakkaan huudoilta.

Jos DPF on poistettu ja/tai EGR ohitettu, niin aika kalliiksi varmaan tulee saada auto sellaiseksi, että se on ECUn päivityksen jälkeen "kunnossa". Pelkän virisoftan osalta tuossa ei nyt isoa kustannusta tule. Esimerkiksi BSR:n softia saa itsekin poistettua ja palautettua OBD:n kautta kun vain ostaa sen ohjelmointilaitteen samalla kun sen softankin.

Samaa kysellään Tampereella ja sanottiin, että jos menee juntturaan niin artisti maksaa. No ittellä kävi niin, että päivitys epäonnistui, mutta mikään ei kosahtanut ja koitellaan uudemman kerran ens viikolla. Tällä kertaa muistan palauttaa normi softan kärryyn ennen päivitysvisiittiä...  :P Kuvittelin että tekisivät täyden flässäyksen ja heillä olis kunnon vehkeet forcettaa se sisään, mutta nyt vaikuttaa kyllä siltä että siellä tuunataan tiettyjä moottorikartan arvoja ja päivitys pissi kun arvot eivät mätsänneet oletettuihin.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: henautio - 12.09.16 - klo:13:03
nyt vaikuttaa kyllä siltä että siellä tuunataan tiettyjä moottorikartan arvoja ja päivitys pissi kun arvot eivät mätsänneet oletettuihin.
Totta kai se on näin
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

pomo

Samalla varmaan takuunalaisissa autoissa jää merkintä siitä, että jotain oli muutettu... Sinällään reilua, että antavat tilaisuuden hommata autoon normisoftan takaisin, eivätkä heti ilmoita, että laita ite autos kuntoon?

hece

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.09.16 - klo:10:39
Jatkanpa tähän ääneen pohdiskelua. Olisiko tuohon marmorin virisoftakyselyyn syynä juuri se, että softan päivityksen jälkeen auto on todennäköisesti vikatilassa eikä huolto voi luovuttaa sitä? Eivätkä myöskään voi leimata ECUa päivitetyksi, kun kerran ei 100% varmasti tiedetä missä vika on. Eli huolto säästää itseään turhalta työltä ja asiakkaan huudoilta.
Juurikin näin, ei ole huollon intressi suotta suututtaa maksavaa asiakasta. Voi muuten olla että vaihtuu vakiohuolto tai peräti automerkki.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.09.16 - klo:10:07
Audeillahan on tehtaan puolesta kahdentasoisia virityssarjoja. Toisen edessä seisoo "S" ja toisen "RS". Siitä syystä Audi ei ole nähnyt tarpeelliseksi lähteä rakentamaan rinnalle mitään virallisempaa. Tai volkkari nyt yleensäkään. Ovat halunneet pitää nuo(kin) rahat itsellään.
Ja volvolla R ja fordilla ST ja RS, ja niin edelleen, mikä pointti täl oli? Kyllä ne ne S ja RS kuskitkin softailee.

Apr myös erikoistunut vageihin mutta en tiedä onko mitään virallista volkkarin kanssa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

mremonen

#2089
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.09.16 - klo:10:17
Ja volvolla R ja fordilla ST ja RS, ja niin edelleen, mikä pointti täl oli? Kyllä ne ne S ja RS kuskitkin softailee.
Pointti oli tehtaan tukemissa ja hyväksymissä virityssarjoissa. Taitaa se Vollen R-sarjan piristyskin olla Polestarin tekosia. Jos ostaa Volvoon Polestarin tai aikanaan Saabiin Hirschin, niin niissä säilyy tehtaan takuu. Ei taida samanlaista saada volkkarilta.

Eikä kai Fordillakaan ole tehtaan hyväksymiä ulkoisen pajan tekemiä virityssarjoja.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: hece - 13.09.16 - klo:10:12
Juurikin näin, ei ole huollon intressi suotta suututtaa maksavaa asiakasta. Voi muuten olla että vaihtuu vakiohuolto tai peräti automerkki.
Kaipa taustalla on enemmän se käsien peseminen jälkiseuraamuksista. Eihän se varsinaisesti huollon vika ole, jos asiakas on mennyt muuttamaan autoa.

Eihän huollot ota muihinkaan omiin virityksiin kantaa. Pyysin kerran huollossa katsomaan stereoiden vikakoodit, että näkyykö mitään. Autoon oli jälkiasennettu vahvistin ja vaihdettu kajarit. Soitin oli orkkis. Huolto totesi, etteivät koske pitkällä tikullakaan ennen kuin on palautettu alkuperäiseksi.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 13.09.16 - klo:11:11
Pointti oli tehtaan tukemissa ja hyväksymissä virityssarjoissa. Taitaa se Vollen R-sarjan piristyskin olla Polestarin tekosia. Jos ostaa Volvoon Polestarin tai aikanaan Saabiin Hirschin, niin niissä säilyy tehtaan takuu. Ei taida samanlaista saada volkkarilta.

Eikä kai Fordillakaan ole tehtaan hyväksymiä ulkoisen pajan tekemiä virityssarjoja.

No onko ne audin s ja rs tehtaan tukemia ja hyväksymiä virityssarjoja? Ei ne on automalleja kuten Volvon r malli, fordin st/rs ym. Tosin fordilla myös mountune jonka softia ja viritysosia saa fordeihin hyväksytysti. Ja volvolla naurettava polestar jolla saa jopa 5 heppaa lisää :) Mut ei audin s ja rs vastaa mitenkää polesrariin ja mountunee?  Vai saako niiltä jotai piristystä vakio ässään ja ärässään?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

mremonen

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.09.16 - klo:17:21
No onko ne audin s ja rs tehtaan tukemia ja hyväksymiä virityssarjoja?
Määrätyllä tavalla kyllä. Ja kun Audi on päättänyt tehdä riittävän tehokkaat mallit, ei tehtaan omalle tai tehtaan tukemalle virityssarjalle ole tarvetta. Miksi Audi toisi markkinoille jonkun lisäsoftan 2.0 TDI/TFSI:hin, kun käteen voidaan lyödä S/RS-esite ja sanoa että valitsee tuosta? Noista RS-malleista ei nyt ainakaan voi sanoa, että menopuoli olisi este. Päin vastoin kuin vaikka konsernin toinen "RS" eli Ocu, joka on jo aika lailla badge-tuningia kuin todellinen menopeli.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

sambolo

Edelleen, viritellään niitä tehokkaampiakin audeja. Mut samapa tuo onko jotain audin omaa viripajaa kun on esim apr. Ikinä ei ole tehoa liikaan, ja jos sitä saa helposti ja halvalla kuten softat ni ite tulee ainakin hyödynnettyä, oli sitte valmistajan hyväksymä tai ei :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 14.09.16 - klo:10:25Ikinä ei ole tehoa liikaa

Tästä tulee mieleen eräs Virittäjät -sarjan jakso jossa Mika Salo ajoi radalla jotain 1300hp turbomörköä jonkun vanhan 3-sarjalaisen bemarin kuorissa, muistelen että silloin taisi kommentteina olla että pikkasen vähemmän hevosia niin olis ajettavampi kokonaisuus.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.09.16 - klo:11:50
Tästä tulee mieleen eräs Virittäjät -sarjan jakso jossa Mika Salo ajoi radalla jotain 1300hp turbomörköä jonkun vanhan 3-sarjalaisen bemarin kuorissa, muistelen että silloin taisi kommentteina olla että pikkasen vähemmän hevosia niin olis ajettavampi kokonaisuus.
Muistan jakson, taisi olla jokin E30 ämpärin kokoisella hyrrällä.  ;D Joo, asiaa Salo puhui, mutta totuus on, että ei kannata valittaa liiasta tehosta ennen kuin se välitetään tiehen kaikkien pyörien kautta. Vrt. Dahlback-Racingin Monster-Golf.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

sambolo

Oon sen bemmin livenä nähy monesti, ei näytä omistajaa tehot häiritsevän.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

hansolo

Kevennyksenä:

LainaaVolkswagen sai kemian huumori-Nobelin

Epätodennäköisen tutkimuksen Ig Nobel -palkinnot on jälleen jaettu. Kemian alan huumori-Nobel myönnettiin päästöhuijauksista narahtaneelle autovalmistaja Volkswagenille "autojen liiallisten päästöjen ongelman ratkaisemisesta".
http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/volkswagen-sai-kemian-huumori-nobelin/739003/
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

Stresside

Tänään napsahti postiluukusta Volkkarin logolla varustettu kirje - 2.0 TDi koneiden "ohjelmistopäivitykset" ovat myös alkaneet.

Varmaan ensi viikolla ehdin oman kulkineen käyttää Jyväskylän Autotarvikkeessa. Kirjeen mukaan toimituksesta saa mukaan todistuksen, joka lupaa ettei korjaus vaikuta auton ajokäyttäytymiseen, tehoihin tai polttoaineen kulutukseen. Saas nähdä.
Ajossa: VW Passat B8 GTE

Edelliset:
VW Passat 2.0 Turbo FSI w/ TipTronic
Audi A4 B8.5 Avant 2.0TDI quattro
Audi A4 B7 Avant S-Line 2.0TFSI quattro
Audi A4 B8 Avant S-line 2.0TDI quattro
Audi A4 B7 Avant S-Line 1.8T quattro, 225hp & 385Nm w/E85
VW Golf Variant VI Highline, 2.0 TDi DSG
Audi A3 8P 1.4 TFSI

VCDS @ Jyväskylä

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Stresside - 26.09.16 - klo:22:21
Kirjeen mukaan toimituksesta saa mukaan todistuksen, joka lupaa ettei korjaus vaikuta auton ajokäyttäytymiseen, tehoihin tai polttoaineen kulutukseen. Saas nähdä.

Johan ne tuota testasi jo Tekniikan Maailmassa eikä vaikuttanut ainakaan tehoihin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy