VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.12.15 - klo:15:13
ZDF: Hyvin poikkeuksellisia päästöarvoja muillakin kuin VW:llä

Saksalainen televisiokanava on testauttanut Mersun, BMW:n ja Volkkarin. Jokaisen päästöt olivat liikenteessä moninkertaiset testipenkkiin verrattuna.
...
Jos ja kun tiukempi WLTP päästö- ja kulutusmittaus tulee käyttöön 2017, niin mitä temppuja autonvalmistajat joutuvatkaan keksimään, kun nykyisinkään normeihin ei päästä? Co2 päästörajat laskee ja uusi mittaustapa mittaa nykyistä todenmukaisemmin käytännön ajotilanteita.. voip tulla haastetta.
Uudet päästörajat lasketaan automallin keskiarvon mukaan => ainakin saastuttavimmissa automalleissa on pakko olla mukana sähkö / hybridi- versiot, jotta keskiarvoa saadaan laskettua.. paitti, että WLTP ei kohtele niitäkään yhtä suopeasti kuin nykymittarit.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/autojen-paastomittaus-on-tullut-tiensa-paahan/

mremonen

#1831
Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.12.15 - klo:23:55
No joo, ei ole jäänyt mitenkään epäselväksi että olet tippunut pienenä LongLife öljytynnyriin kuten eräs gallialainen isokokoinen raitahousu voimajuomapataan........  ;D
Ja sun vaivas on? Sitä tosin on vaikea ulkopuolisen diagnosoida, kun ei ole ajoneuvosta mitään tietoa. Mutta kummasti jaksat volkkarifoorumilla roikkua.

Omasta mielestäni en mitenkään ole puolustellut volkkarin toimia, tai voisitko linkata tänne ne postaukset, joissa näin olen toiminut. Sen sijaan tässä ketjussa tuntuu jostain syystä olevan se meininki, että jos ei hauku volkkaria koko ajan tai ilku epäonnistumisille, niin pitäisi olla kirjoittamatta mitään.

Jatkakaa toijotafoorumilla volkkarin ilkkumista, täällä ollaan tyytyväisiä, että homma on hanskassa ilman että "diesel-autoista katoaa 100 hevosvoimaa", kuten sielunveljesi Polari tässä taannoin kirjoitteli. Kerropa hänelle terveisiä seuraavassa tokiomööttessä.

Lainaus käyttäjältä: Epes
Vertaat kovasti VW casea dopingiin. Douppaajat tasan tarkkaan tietävät mitä tekevät eli laittomuuksia. Et ilmeisesti vieläkään ymmärrä mitä yritän sanoa? Miksi doupata ja pelätä kiinni jäämistä, jos toinen vaihtoehto on tehdä asiat laillisesti samalla lopputuloksella? Missä on tämän douppauksen hyöty? Ei missään.............
No, tämähän nimenomaan kuvaa ihan sitä urhjeilijoidenkin douppaamista: miksi doupata kun kuitenkin jää kiinni? Missä on Myllylän douppauksen hyöty? Arvostettu urheilija ajautuu alkoholisimiin ja ennenaikaiseen hautaan? Oliko joku kiiltävä metallinpala sen väärti? Myllylän mielestä oli, jonkun muun mielestä ei.

LainaaMistä tiedät että oikea tapa oli epävarmempi? Kovin nopeasti se ratkaisu tiedostettiin, kun viranomaiset pakottivat miettimään. Pari kolme kuukautta ja vot, ohjelma on valmis ja testattu.
Kysyn vielä kerran. Miksi tehdä huijausohjelma, jos lallinen on tehtävissä näin lyhyessä ajassa. Näiden kahden koodinpätkän ero on muutama kymmentä miljardia euroa eroa firman tuloksessa ja menetetty tuleva myynti + maine. Tuossa työssä olisi insinööri päässyt palkoille.
Koitan nyt vääntää tämän vielä kerran selkokielisesti. Kun ei tähän oikein kuvakertomusta saa tehtyä. Josko menisi jakeluun.

1. Huijausohjelma tehtiin joskus vuonna miekka ja kivi. Siis kuitenkin joitakin vuosia sitten, kun uudet päästörajoitukset ja jenkkien NOx-rajat tulivat voimaan.
2. Koska huijausohjelma hoiti homman, oli ongelma pois päiväjärjestyksestä ja siirryttiin miettimään tärkeämpiä. Kuten vaikka mitä värejä on volkkarilla ensi vuonna ohjelmassa. Tai pannaanko nappanahkaa vai alcantaraa. Kuten aiemminkin kirjoitin - ja tämä on aika lailla selvää kaikille, jotka toimivat teollisuudessa tuotekehityksen parissa - ei asioita juurikaan tutkita ja kehitetä, jollei tulokselle ole tarvetta. NOx-päästöjen alentamiselle ei ollut tarvetta, koska autot menivät testeistä läpi. Capisci?
3. Se miksi ratkaisu sitten löytyi parissa kolmessa kuukaudessa selviää itse asiassa noista sinun ihmetteyistäsi: volkkarin arvosta suli hetkessä miljardeja. Ja kas, meillä olikin tässä muutaman miljardin tuotekehitysbudjetti. Veikkaan, että volkkarilla keskeytettiin kaikki sisäiset ja vähemmän kriittisen ulkoiset kehitysprojektit ja kaikki vapaat resurssit laitettiin löytämään uusi ratkaisu. Jollei nyt työskennelty ihan 24/7, niin veikkaan että siellä on painettu 16-tuntisia päiviä seitsemänä päivänä viikossa. Näin toimitaan teollisuudessa, silloin kun ns. kutsutaan kaikki miehet pumppuihin.

Mikä tässä edelleen voi olla niin epäselvää? Täällä vaan tuntuu osaa porukkaa syvästi vituttavan se, ettei volkkari mennytkään nurin ja/tai ettei kriisi nyt jatkunutkaan pidempään. En oikein ymmärrä mikä tässä oikein saa porukan tällaiseen kiihkoon ja joukkoraivoon. Sieluni silmin näen kun soihduin ja talikoin ollaan volkkarin pääkonttorin edessä vaatimassa päitä vadille. Ei huolta, kyllä niitä päivä on siellä pudonnut. Ja paljon. Paljon enemmän kuin mitä julkisuudessa on kirjoitettu.

Puoli vuotta sitten kukaan ei puhunut jostain NOx-päästöistä mitään. Nyt on palattu takaisin puolen vuoden tunnelmiin, joten voitte hajaantua.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

xxxxxx

Lainaa1. Huijausohjelma tehtiin joskus vuonna miekka ja kivi.
2. Koska huijausohjelma hoiti homman, oli ongelma pois päiväjärjestyksestä ja siirryttiin miettimään tärkeämpiä. .....
3. Se miksi ratkaisu sitten löytyi parissa kolmessa kuukaudessa selviää itse asiassa noista sinun ihmetteyistäsi: ....
Jäikö tästä pois kohta 0?
0. Havaittiin ongelmia päästöissä (tämän vuoksi päädyttiin huijausohjelmaan.)

Onhan se selvä että kun huijausohjelma oli jo käytössä, ei ollut tarvetta käyttää rahaa ja aikaa uusiin tutkimuksiin. Jos huijauksesta tiesi vain pieni sisäpiiri (niin kuin VW tällä hetkellä uskoo) niin hankala on mennä rahakirstunvartijan luokse kertomaan "hyväksyntätestit on läpäisty mutta me haluaisimme silti pistää pystyyn uuden projektin jossa kehitämme ohjelmistoa lisää". Arvatkaa saisiko tommoisella selityksellä rahaa ja projektin pystyyn? Hehän eivät voineet kertoa kirstunvartijalle että nykyohjelmisto on huijausta koska se olisi tiennyt potkuja. Jos olisivat kertoneet totuuden niin uusi projekti olisi todennäköisesti aloitettu (paitsi jos johtokin tiesi asiasta).

Kysymys on enemmänkin siitä että miksi kohdan 0 ratkaisu oli huijausohjelmisto? Miksei tässä vaiheessa tehty parempaa ohjelmaa kun se oli kuitenkin mahdollista aika pienellä panostuksella? Loppuiko aika kesken? Oliko päätetty käyttää jotain vanhempaa softaa ja tälle moottorille ei ole koskaan kunnon softaa kehitettykään (säästettiin rahaa). Ym ym

Kysymyksiähän tässä voi heitellä mutta tuskin koskaan saadaan vastauksia. Ainoa toivo on VW:n raportti joka toivottavasti joskus julkaistaan.

Haq

Lainaus käyttäjältä: Epes - 19.12.15 - klo:09:18
Mistä tiedät että oikea tapa oli epävarmempi? Kovin nopeasti se ratkaisu tiedostettiin, kun viranomaiset pakottivat miettimään. Pari kolme kuukautta ja vot, ohjelma on valmis ja testattu.
Kysyn vielä kerran. Miksi tehdä huijausohjelma, jos lallinen on tehtävissä näin lyhyessä ajassa. Näiden kahden koodinpätkän ero on muutama kymmentä miljardia euroa eroa firman tuloksessa ja menetetty tuleva myynti + maine. Tuossa työssä olisi insinööri päässyt palkoille.

Sulle vastattiin jo mun ajatukset tuossa ylempänä toisen toimesta, mutta mistäs me täällä foorumilla tiedetään, että onko tämä "pikaisesti keksitty" korjaustoimenpide edelleenkään se oikea tapa, sillä ainakaan minä en ole nähnyt tästä mitään kirjallisia raportteja... siitäkin huolimatta olen tyytyväinen omaan autooni, vaikka se on menossa ohjelmistomuokkaukseen ens vuonna... paitsi että silloin se ei olekaan enää mun auto :)
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

Epes

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 19.12.15 - klo:16:12
Ja sun vaivas on? Sitä tosin on vaikea ulkopuolisen diagnosoida, kun ei ole ajoneuvosta mitään tietoa. Mutta kummasti jaksat volkkarifoorumilla roikkua.


Skoda Octavia Scout
Seat Leon

Kumpikaan ei ole huijauslistoilla vaikka 2.0 TDI:a ovatkin. Jos noilla porstuaan pääsisi tällä ....... volkkarifoorumilla?

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 19.12.15 - klo:16:12
Koitan nyt vääntää tämän vielä kerran selkokielisesti. Kun ei tähän oikein kuvakertomusta saa tehtyä. Josko menisi jakeluun.

1. Huijausohjelma tehtiin joskus vuonna miekka ja kivi. Siis kuitenkin joitakin vuosia sitten, kun uudet päästörajoitukset ja jenkkien NOx-rajat tulivat voimaan.

2. Koska huijausohjelma hoiti homman, oli ongelma pois päiväjärjestyksestä ja siirryttiin miettimään tärkeämpiä. Kuten vaikka mitä värejä on volkkarilla ensi vuonna ohjelmassa. Tai pannaanko nappanahkaa vai alcantaraa. Kuten aiemminkin kirjoitin - ja tämä on aika lailla selvää kaikille, jotka toimivat teollisuudessa tuotekehityksen parissa - ei asioita juurikaan tutkita ja kehitetä, jollei tulokselle ole tarvetta. NOx-päästöjen alentamiselle ei ollut tarvetta, koska autot menivät testeistä läpi. Capisci?

Ja kun kerran on tehty niin siinä on ja pysyy. Capisce

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 19.12.15 - klo:16:12
3. Se miksi ratkaisu sitten löytyi parissa kolmessa kuukaudessa selviää itse asiassa noista sinun ihmetteyistäsi: volkkarin arvosta suli hetkessä miljardeja. Ja kas, meillä olikin tässä muutaman miljardin tuotekehitysbudjetti. Veikkaan, että volkkarilla keskeytettiin kaikki sisäiset ja vähemmän kriittisen ulkoiset kehitysprojektit ja kaikki vapaat resurssit laitettiin löytämään uusi ratkaisu. Jollei nyt työskennelty ihan 24/7, niin veikkaan että siellä on painettu 16-tuntisia päiviä seitsemänä päivänä viikossa. Näin toimitaan teollisuudessa, silloin kun ns. kutsutaan kaikki miehet pumppuihin.


Vaida sana ihmettely sanaan sarkasmi .....

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Epes - 20.12.15 - klo:00:44
Skoda Octavia Scout
Seat Leon
No kyllä noilla foorumin pikkujouluihin jo pääsee  ;D

LainaaVaida sana ihmettely sanaan sarkasmi .....
Sarkasmi on vaikea laji. Varsinkin kirjallisena.

Mutta älä huoli, kyllä Helmutilla on otsa kipeänä, kun on takonut päätään toimiston ovenkarmiin syksystä lähtien. Eiköhän siellä volkkarillakin ole ihmetelty, että miksei tätä ole ajoissa laitettu kuntoon. Täytyy vain toivoa, että tästä seuraa jotain hyvääkin. Ainakin volkkarin sisäinen kontrolli paranee aika lailla ja todennäköisesti kaikki sellaiset muutokset jotka kohdistuvat laeilla kontrolloituihin seikkoihin joudutaan tulevaisuudessä hyväksyttämään aika korkealla taholla.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Tonika75

Kohta ne keksii että oltava täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja että korjaavat autot "kuntoon"  ;D Jos vertaa TSI moottoriongelmien mahd huoltoon.

Täälläkin taidettiin jo mainita Usan tyyli että päästöskandaalimoottoriset auton omistajat saavat Visakortin  xyz summalle sekä jollain summalla kanssa käyttää esim huollon palveluja.

No usassa sai esim veljeni muutama vuosi sitten uudet takavalon lasit E46 Bemariin kuin joillain kosteutta niihin tullut vanhuuttaan. Eli 2003 vuotinen bemunsa oli 9v ikäinen niin sai uudet takavalolasit vaikka hällä ollut edes tuota kosteushäikkää. Siellä varmaan muuten nostettas miljoona korvausvaatimykset jos tuota juttua ei bemuihin tehtäs. Täällä kotosuomessa sanottas vaan että maksa itse älä valita mitäs ajat vanhalla autolla  ::)

Täällä vaan ollaan "pahoillaan" yritetään ohittaa päästöongelma juttu. Mainoksissa vaan samaa vag itsevarmuutta että nyt uudet luotettavat TSi koneet ja hieno luotettava DSG tarjolla. Itsellä jäi Altea viimeseksi vag autoksi sen verran pattiin ottaa vw- auton viisastelut perheen suht uusien 2,0&3,0 Audien kanssa.

Edut.. Hankala kännykällä tekstata.
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 19.12.15 - klo:09:18
Kysyn vielä kerran. Miksi tehdä huijausohjelma, jos lallinen on tehtävissä näin lyhyessä ajassa. Näiden kahden koodinpätkän ero on muutama kymmentä miljardia euroa eroa firman tuloksessa ja menetetty tuleva myynti + maine. Tuossa työssä olisi insinööri päässyt palkoille.

Huijaus on tehty USA:n päästörajoille, eikä kai missään vielä ole ollut uutista että sikäläisille markkinoille olisi joku ratkaisu jo kehitetty? Jos olet nähnyt tällaista tietoa, niin laitapa linkkejä jotta päästään lukemaan aiheesta. Tähän asti julkaistut ratkaisut joista itse olen lukenut (softa + siivilä) ovat Euroopan löyhempien päästörajojen mukaisia ratkaisuja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.12.15 - klo:16:13
Huijaus on tehty USA:n päästörajoille, eikä kai missään vielä ole ollut uutista että sikäläisille markkinoille olisi joku ratkaisu jo kehitetty? Jos olet nähnyt tällaista tietoa, niin laitapa linkkejä jotta päästään lukemaan aiheesta. Tähän asti julkaistut ratkaisut joista itse olen lukenut (softa + siivilä) ovat Euroopan löyhempien päästörajojen mukaisia ratkaisuja.

Ei ole varmaan ratkaistu USA -ongelmaa. Ensi hätään aikovat korjata Euroopan 11 miljoonaa ehjää autoa  ;D

mremonen

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.12.15 - klo:16:13
Huijaus on tehty USA:n päästörajoille, eikä kai missään vielä ole ollut uutista että sikäläisille markkinoille olisi joku ratkaisu jo kehitetty? Jos olet nähnyt tällaista tietoa, niin laitapa linkkejä jotta päästään lukemaan aiheesta. Tähän asti julkaistut ratkaisut joista itse olen lukenut (softa + siivilä) ovat Euroopan löyhempien päästörajojen mukaisia ratkaisuja.
Näinpä. Ja mulle on aika lailla yks hailee mitä USAssa vaggineille tapahtuu. USA on USA ja Eurooppa on Eurooppa. Ja sitten vielä Suomi on Suomi. Täällä on turha kuvitella, että tulee mitään tonnien hyvityksiä tästä asiasta. Ensinnäkin: mitä haittaa tästä on itse kullekin koitunut? Jos CO2-lukema ja sen myötä vero nousee, niin senhän volkkari on luvannut hyvittää. Hyvittääkö sitten vain ensimmäiselle omistajalle, vai kenelle, jää nähtäväksi.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 16.12.15 - klo:13:50
Ooteeksi on mennyt. Ja palotapahtumatkin näyttävät menevän mutuiluksi.  ::)

Dieselin toiminta: ilman kokoonpuristus (-> kuumentuminen) ja siihen polttoaineen ruiskutus -> seoksen syttyminen. Ahdetuissa koneissa matalampi puristussuhde. Dieseleissä palotahtumassa on aina riittävästi ilmaa, moottori toimii ilmaylimäärällä. Palotapahtuman lämpötilalla (sylinterissä) talvella ja kesällä ei ole oleellisesti päästöihin vaikuttavaa eroa koska moottorin käyntilämpötila pidetään vakaana.
Mutuilija löytyy kylppärisi peilistä. NOx-päästöt riippuvat hyvin olennaisesti palotapahtuman lämpötilasta, joka taasen riippuu suoraan sylinteriin syötyten ilman lämpötilasta. Moottorin lämpötila on eri asia kuin palotapahtuman lämpötila. Kylmässä moottorissa voi olla korkea lämpötila palotapahtumassa ja sama kääntäen. Ilmaylimäärät ja puristukset ovat nyt päivän selviä asioita, mutta ne eivät millään tavalla kumoa itse asiaa.

Geoman

Katsastuksessa käydessäni tiedutelin miten he tulevana vuonna tarkastavat onko huijari-VW diesel korjattu sain vastauksen, että. "Ei mitenkään, ei ole laitteita ja eikä tämän auton moottori ota paikalla ja vapaalla ollessaan riittäviä kierroksia vaikka olisi mittarit".

Eli mistä on kyse?

Epes

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.12.15 - klo:23:45
Mutuilija löytyy kylppärisi peilistä. NOx-päästöt riippuvat hyvin olennaisesti palotapahtuman lämpötilasta, joka taasen riippuu suoraan sylinteriin syötyten ilman lämpötilasta.........................

Tämähän on ihan selvä asia. Sama juttu kun saunan lämpötila riippuu suoraan kiukaalle heitetyn veden lämpötilasta  ;D

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.12.15 - klo:15:39
Eli mistä on kyse?
Hmmm... mitä tarkoitat? Jos noita kierroksia, niin nykyiset automaattivaihteiset autot eivät ota yli 2000 - 2500 kierrosta vapaalla. Paitsi jos on ns. Launch-control -ominaisuus, jolloin kierrokset kai nousee 4000 huitteille.

Ja ajos taas noita mittauksia, niin ei niillä tosiaa katsastuskonttorissa ole vehkeitä. Trafihan on luvannut laittaa auton ajokieltoon, jos se ei käy maahantuojan huollossa muutettavana, joten sitä merkintää ne katsuritkin sitten seuraa jos seuraa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Geoman

Katsastusmiehen vastauksesta ymmärsin, että heillä ei ole mitää keinoa mittamalla todeta onko "huijari"-VW diesel korjattu - ei ole mittareita. Lisäksi hän oli sitä mieltä, että moottorin kierrosluku ei nouse tarpeeksi korkealle Tuo Launch Control ominaisuus on autossani, mutta minä luotan katsastusmieheen, joka on autoalan ammattimies (ainakin minua enemmän).

Näinhän on ollut jo nyt ns. jälkikäteen lastutettujen autojen kohdalla - ainakaan en ole kuullut että niiden päästöihin tai tehoihin olisi puututtu.

tet

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 29.12.15 - klo:08:41
Katsastusmiehen vastauksesta ymmärsin, että heillä ei ole mitää keinoa mittamalla todeta onko "huijari"-VW diesel korjattu - ei ole mittareita.

En ole aiemmin kuullutkaan, että he aikoisivat jotenkin tuota testata, muuten kuin maahantuojan lähettämistä tiedoista. Et kai nyt sekoita tätä VW-huijausta siihen uutisointiin, että aikovat ensi vuonna ruveta jollain vielä tuntemattomilla keinoilla jahtaamaan suolestettuja DPF-pönttöjä ja mahdollisesti myös tukittuja EGR-systeemejä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HooKoo1

Hei

Onko kukaan vielä käyttänyt autoaan noissa "laadunparannusohjelmissa" noihin päästöhommiin liittyen?
Huomasin oma-vv sivuilla, että tuo kyseinen laadunparannuskampanja on alkanut 30.9.2015...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HooKoo1 - 30.12.15 - klo:15:55
Hei

Onko kukaan vielä käyttänyt autoaan noissa "laadunparannusohjelmissa" noihin päästöhommiin liittyen?
Huomasin oma-vv sivuilla, että tuo kyseinen laadunparannuskampanja on alkanut 30.9.2015...

Ei ole tullut pajalta vielä kutsukirjettä - 2.0TDi pitäisi lehtitietojen mukaan alkaa nyt alkuvuodesta ja 1.6TDi vuoden toisella puoliskolla.   :-[
Yritetään pärjätä.


mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: europe - 30.12.15 - klo:16:22
Code Xplained.
https://media.ccc.de/v/32c3-7331-the_exhaust_emissions_scandal_dieselgate#video

Mielenkiitoista katsottavaa. Tuossa ei tosin ollut kyse alkuperäisestä huijauksesta joka tämän sopan aloitti jenkeissä, vaan ihan eurooppalaisesta SCR-laitteistolla varustetusta autosta eli ilmeisesti EU6-normin mukaisesta pelistä. Tuo todistaa kyllä aika vakuuttavasti, että myös Euroopassa on huijaussoftaa käytetty ja ilmeisesti ihan nykynormin mukaisissa autoissa. Olisi mukava nähdä vastaava selvitys myös jenkkilän LNT-tekniikan huijauksesta, josta kohu lähti liikkeelle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.12.15 - klo:16:07
Ei ole tullut pajalta vielä kutsukirjettä - 2.0TDi pitäisi lehtitietojen mukaan alkaa nyt alkuvuodesta ja 1.6TDi vuoden toisella puoliskolla.   :-[
Espoon Volksvagen Center kertoi että 2TDI autojen ohjelmistopäivitykset alkavat kesäkuussa 2016.

Mikäli auton laillisuuden toteaminen (katsastuskonttoreilla ei ole laitteita totteamiseksi mittaamalla) esim. maahantuojan ilmoituksella Trafille mahdolistaa tämän korjauspäivityksen jälkeen "laittomien"  erikoisliikeiden lastutusten käyttämisen?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 01.01.16 - klo:13:18
Espoon Volksvagen Center kertoi että 2TDI autojen ohjelmistopäivitykset alkavat kesäkuussa 2016.

Mikäli auton laillisuuden toteaminen (katsastuskonttoreilla ei ole laitteita totteamiseksi mittaamalla) esim. maahantuojan ilmoituksella Trafille mahdolistaa tämän korjauspäivityksen jälkeen "laittomien"  erikoisliikeiden lastutusten käyttämisen?
En kyllä ymmärrä mitä tuossa jälkimmäisessä lauseessa halutaan kertoa. ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Epes

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 01.01.16 - klo:13:37
En kyllä ymmärrä mitä tuossa jälkimmäisessä lauseessa halutaan kertoa. ::)

Viimeisestä merkistä päätellen siinä halutaan kysyä jotain.

Vastaan oletettuun kysymykseen, että kyllä voi edelleenkin lastuttaa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.12.15 - klo:16:07
Ei ole tullut pajalta vielä kutsukirjettä - 2.0TDi pitäisi lehtitietojen mukaan alkaa nyt alkuvuodesta ja 1.6TDi vuoden toisella puoliskolla.   :-[

Mitenköhän tuon rumban alkamisen jälkeen saa aikoja normaaleihin määräaikaishuoltoihin?

Geoman

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 01.01.16 - klo:13:37
En kyllä ymmärrä mitä tuossa jälkimmäisessä lauseessa halutaan kertoa. ::)
Tarkotin sitä, että jälkikäteen lastutetussa autossa on päästöissä vastaavia "laittomuuksia" kuin huijari-VW:ssä. Tätä lastutetun auton kiellettyä päästöä eikä tehoa voida katsastuksessa todeta - kysessä on vastaava rike mihin VW-tehdas on syyllistynyt. Lastutustapauksessa sen tilaa auton omistaja.

Lähden siitä oletuksesta, että lastutettujen autojen päästöt eivät ole pienempiä kuin mitä autonvaolmistaja on ilmoittanut.

tet

En ole varma oliko tämä jo täällä, en ainakaan heti löytänyt:

http://www.autonews.com/article/20151210/OEM11/151219985/vw-discloses-origin-of-diesel-deception:-meeting-u.s.-nox-rules-was

(Tuossa sivustossa taitaa olla joku lukurajoitus, toimi itselläni ekalla kerralla muttei enää toisella. Toivottavasti näkyy muilla.)

"Isoon kuvaan" tuli tuossa minusta lisäselvyyttä:

- huijaus tehtiin alunperin koska jenkkien NOx-päästörajoihin ei päästy LNT:llä
- huijaus kytki LNT:n regeneroinnin pois päältä normaaliajossa, päästötestissä regenerointi päällä
- kun tekniikka vaihtui LNT -> SCR, huijaus jätettiin edelleen käyttöön

Samaa huijaussoftaa käytettiin siis riippumatta NOx-puhdistustekniikasta, LNT tai SCR. Jälkimmäisellä tekniikalla ei huijausta olisi tarvittu, mutta sillä päästiin parempaan polttoainetalouteen joten huijausta päätettiin jatkaa. Jenkeissä lienee edessä SCR-laitteiston asennus kaikkiin LNT-autoihin. Euroopan tilanteesta tuo ei sen sijaan kerro oikein mitään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tos®

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.12.15 - klo:16:07
Ei ole tullut pajalta vielä kutsukirjettä - 2.0TDi pitäisi lehtitietojen mukaan alkaa nyt alkuvuodesta ja 1.6TDi vuoden toisella puoliskolla.   :-[
Omassa on 120tkm huolto 8.1.16
Pitää tarkistaa vcds:llä moottorin softaversio tuon jälkeen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

ile

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.01.16 - klo:11:36
Tarkotin sitä, että jälkikäteen lastutetussa autossa on päästöissä vastaavia "laittomuuksia" kuin huijari-VW:ssä. Tätä lastutetun auton kiellettyä päästöä eikä tehoa voida katsastuksessa todeta - kysessä on vastaava rike mihin VW-tehdas on syyllistynyt. Lastutustapauksessa sen tilaa auton omistaja.

Lähden siitä oletuksesta, että lastutettujen autojen päästöt eivät ole pienempiä kuin mitä autonvaolmistaja on ilmoittanut.

En oikein usko, että NOx-pätsäyksen jälkeen lastutetuissa autoissa vastaavia laittomuuksia löytyy kuin huijarieculla olevissa. Tuskin ketään "optimoijaa" tai lastujen valmistajaa kiinnostaa huomioida päästömittauksen testisykliä ja vähentää mahdollien NOx-katin regenerointikertoja ajossa etc.

Toki kuten jo ennen tätä päästöhärdelliä, tuskin lastujen kartoissa on prioriteettilistalla ensimmäisinä pitää NOx-päästörajoista kiinni. Mikäli CO2:t nousisivat reilusti, olisi se näkynyt jo kulutuksen kasvuna lastutetuissa vehkeissä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy