VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Herr K

Volkkari tiedottaa, että nyt on dieselien korjaustoimenpiteet hyväksytty Euroopan osalta:

https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/NOx-issue-customers-are-being-informed-implementation-is-starting/view/2998299/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=VLJhDJ1N

Ensin tarkoituksena on korjata ensi vuoden alusta alkaen 2.0 TDI ja sitten 1.2 TDI, joihin kuulemma riittää pelkkä softakorjaus. Ensi vuoden toiselta puoliskolta alkaen sitten 1.6 TDI-koneet, jotka vaativat softapäivityksen lisäksi sen ritilän. Tosin tuo aikataulu koskee ilmeisesti Saksaa, mutta järjestys lienee sama Suomessakin
VW Passat Variant GTE

kt

No niin, näyttää siltä, että volkkarin insinöörit huomasivat omissa algoritmeissaan viilaamisen tarvetta ja ilmamäärän mittaustekniikassa korjattavia puutteita, joista tuolla edellisellä sivulla olikin jo puhe.  8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

pomo

Lainaus käyttäjältä: dere - 16.12.15 - klo:11:08
Tuossa testissä on ollut viallinen auto.
http://teknikensvarld.se/volvo-dieselmotor-samst-vid-utslappstest-196393/
"Vår enda slutsats är att det var något fel på motorstyrningssystemet, säger Stefan Elfström, presschef på Volvo Cars i Göteborg, till Dagens Nyheter. Efter att Volvo analyserat datan från ICCT:s test menar han att några slutsatser efter ett test med endast en bil inte går att dra."
eli googlekääntäjällä
"Ainoa johtopäätös on, että siellä oli jotain vikaa moottorinohjausjärjestelmä, sanoo Stefan Elfström painamalla johtaja Volvon Göteborgissa, Dagens Nyheter. Kun Volvo analysoi tietoja ICCT testi, hän uskoo, että mitään johtopäätöksiä jälkeen testi vain yksi auto ei voi vetää."

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=237382

A Volvo S60 D4 was found to produce NOx emissions over 14 times the official test level in the new test " but a Volvo spokesman said that in this instance the car was faulty. “We are investigating this incident further,” he said. “An early indication is that the emission control system was out of order.”

Pitipäs sattua ;D Ja oikein moottorinohjausjärjestelmän vika ;D Eikös tuohon tulokseen ole tultu muissakin testeissä...

kt

Lainaus käyttäjältä: pomo - 16.12.15 - klo:21:09
Pitipäs sattua ;D Ja oikein moottorinohjausjärjestelmän vika ;D Eikös tuohon tulokseen ole tultu muissakin testeissä...

Sehän voi olla jopa niinkin, että Volvolla ovat laittaneet väärän moottorin, mutta oikean ohjausjärjestelmän. Onhan täälläkin väitetty, että Sirikkoon olisi kerran mennyt käytetty moottori, joka söi öljyä julmetusti. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.12.15 - klo:21:37
Onhan täälläkin väitetty, että Sirikkoon olisi kerran mennyt käytetty moottori, joka söi öljyä julmetusti. 8)
Muistelenko väärin että olis ollut Polo GTI ei Scirocco?

xxxxxx

LainaaSehän voi olla jopa niinkin, että Volvolla ovat laittaneet väärän moottorin, mutta oikean ohjausjärjestelmän. Onhan täälläkin väitetty, että Sirikkoon olisi kerran mennyt käytetty moottori, joka söi öljyä julmetusti. 8)
Ettei olisi epähuomiossa bosch toimittanut VW:n boksin Volvon tehtaalle? ;)



vwmies

Lainaus käyttäjältä: xxxxxx - 16.12.15 - klo:22:01
Ettei olisi epähuomiossa bosch toimittanut VW:n boksin Volvon tehtaalle? ;)

Bosch toimitti ainakin 70-luvun alussa Jetronic sähköisen ruiskun ohjausboksit Volvolle, 1973/74 isopuskuriseen malliin asti. Siitä etiäpäin mekaaninen ruisku.  ???
Yritetään pärjätä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: pomo - 16.12.15 - klo:21:09
Pitipäs sattua ;D Ja oikein moottorinohjausjärjestelmän vika ;D Eikös tuohon tulokseen ole tultu muissakin testeissä...
Kaipa se volkkarikin olisi voinut vedota tuohon. Että vaikka possilla on luiskahtanut väärä koodi ecuun. Tämä koodi oli tarkoitettu vain tehtaan omia testajä varten ja nyt possila oli ladattu väärän softat tuotanto-ecuihin...

Taas tuli todistettua, että jos jäät rysän päältä kiinni, älä myönnä mitään. " In a pickle, take the nickel"
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 17.12.15 - klo:09:10
Kaipa se volkkarikin olisi voinut vedota tuohon. Että vaikka possilla on luiskahtanut väärä koodi ecuun. Tämä koodi oli tarkoitettu vain tehtaan omia testajä varten ja nyt possila oli ladattu väärän softat tuotanto-ecuihin...

No eikös se VW juuri samoin toiminut? Siis jenkeissä silloin, kun eka kerran asia nousi esille. Muistelisin että vialliseksi VW sen testiauton alun perin selitti, ihan niin kuin Volvo nyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mremonen

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.12.15 - klo:12:11
No eikös se VW juuri samoin toiminut? Siis jenkeissä silloin, kun eka kerran asia nousi esille. Muistelisin että vialliseksi VW sen testiauton alun perin selitti, ihan niin kuin Volvo nyt.
Mut ei kai sille voi mitään, että kaikki autot on viallisia? Se ainoa toimiva sattui vahingossa juuri sinne luokitustestaukseen...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

vwmies

ZDF: Hyvin poikkeuksellisia päästöarvoja muillakin kuin VW:llä

Saksalainen televisiokanava on testauttanut Mersun, BMW:n ja Volkkarin. Jokaisen päästöt olivat liikenteessä moninkertaiset testipenkkiin verrattuna.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/12/17/zdf-hyvin-poikkeuksellisia-paastoarvoja-muillakin-kuin-vwlla/201516758/304


Saksalaisen televisiokanava ZDF:n ajankohtaisohjelma Frontal21 on ottanut pistokokeeseen yhden Mercedes C200 CDI Blue Efficiencyn, yhden BMW 320d:n ja yhden VW Passat 2.0 TDI Blue Motionin. Päästömittaukset liikenteessä ja testipenkissä antavat varsin erilaisia tuloksia.

" Mittaustulokset osoittavat, että autot käyttäytyvät hyvin eri tavoin testipenkissä ja kadulla, Bernin ammattikorkeakoulun pakokaasumittausten yksikössä laadittu raportti sanoo.

Testiyksikön johtaja Pierre Comte sanoo ZDF:lle, että samanlaisilla ajotavoilla ajettaessa testitulosten pitäisi vastata toisiaan.

Virallisten menetelmien mukaisessa mittauksessa kaikki kolme autoa pysyivät alle Euro 5 -päästömääräysten mukaisen 180 mg/km:n enimmäisrajan. Mersun ja BMW:n typpioksidipäästöt olivat 154 mg/km, kun VW pääsi arvoon 127 mg/km.

Vastaavalla ajotavalla ja valvotuissa, häiriöttömissä olosuhteissa suljetulla lentokentällä tehty testi antoi kuitenkin aivan toisenlaisia tuloksia.

BMW tuprutti typen oksideja 428 mg/km ja Mersu 420 mg/km eli kummankin päästöt olivat melkein kolminkertaiset testipenkkiin verrattuna. VW oli omassa luokassaan syytäen ilmaan 420 mg/km eli melkein nelinkertaisesti vertailutulokseen nähden.  :( :( :( :(

" Eroja päästömittausten tuloksissa sopiikin odottaa, mutta ei tässä suuruusluokassa, Aschaffenburgin korkeakoulun henkilöautotekniikan professori Kai Borgeest sanoo ZDF:lle.

Hänen mukaansa teknisesti on mahdollista, että autoissa on esimerkiksi ohjelmistoja, jotka tunnistavat testitilanteen.

BMW ja Mercedes-Benziä valmistava Daimler kiistävät ZDF:lle jyrkästi, että ne olisivat asentaneet huijausohjelmistoja.

Saksan liikenneministeri ei halunnut kommentoida asiaa Frontal21:lle.  :o

Yritetään pärjätä.

kt

Noissa ^ testeissä oli se vikana, että testiautoja ajoikin väärät kuskit. Kannattaa vaihtaa kuskit ja ajaa lenkki uudelleen. Jospa se siitä.... :o
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Epes

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 16.12.15 - klo:17:14

Volkkari tiedottaa, että nyt on dieselien korjaustoimenpiteet hyväksytty Euroopan osalta:


Kun katsoo noita korjaustoimenpiteitä niin on kyllä erittäin kummallista, että VW on lähtenyt autohistorian suurimpaan huijaukseen säästääkseen muutaman siivilän kulut?
Joku ohjelma sinne moottorinohjaukseen on alkujaankin jouduttu asentamaan niin miksi ei sitten kerralla kunnollista, jos tällä korjausohjelmalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään muuhun kuin päästöarvoihin? Erittäin erikoista toimintaa VW:ltä  ;D 

MTa

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.12.15 - klo:13:35
Kun katsoo noita korjaustoimenpiteitä niin on kyllä erittäin kummallista, että VW on lähtenyt autohistorian suurimpaan huijaukseen säästääkseen muutaman siivilän kulut?
Joku ohjelma sinne moottorinohjaukseen on alkujaankin jouduttu asentamaan niin miksi ei sitten kerralla kunnollista, jos tällä korjausohjelmalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään muuhun kuin päästöarvoihin? Erittäin erikoista toimintaa VW:ltä  ;D

Tämä tässä itseäkin vähän hämmästyttää, varsinkin oman 2.0TDI:n osalta johon vissiin nyt riittää pelkkä softapäivitys.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.12.15 - klo:13:35
Kun katsoo noita korjaustoimenpiteitä niin on kyllä erittäin kummallista, että VW on lähtenyt autohistorian suurimpaan huijaukseen säästääkseen muutaman siivilän kulut?
Pointti on siinä, että "ongelma" oli ratkaistu softalla. Siivilälle tai muulle ratkaisulle ei ollut mitään tarvetta koska ei ollut ongelmaa. Ei missään työpaikassa - julkisen puolen suojatyöpaikkoja lukuunottamatta - tutkita asioita huvin vuoksi, vaan niillä pitää olla joku liiketoiminnallinen syy ja peruste. Kun jäätiin dopingista kiinni, tuo syy ja business-case löytyi. Veikkaan, että tässä parissa kuukaudessa VW on käyttänyt asian tutkimiseen useita henkilötyövuosia.

Ihan sama kuin perinteisessä dopingissa: ensin mentiin anabolisilla, sitten kun niistä jäätiin kiinni, piti keksiä joku huonemmin havaittava aine. Jos anaboliset eivät näkyisi testeissä, niitä käytettäisiin vielä tänäkin päivänä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 18.12.15 - klo:14:12

Pointti on siinä, että "ongelma" oli ratkaistu softalla. Siivilälle tai muulle ratkaisulle ei ollut mitään tarvetta koska ei ollut ongelmaa.


Tarkoitatko että VW ei huijannut tahallaan? Vai ei siis tiennyt huijaavansa? Vai eikö huijannut ollenkaan?

Jos tiesi niin ihmettelen miksi ei asentanut suoraan tuollaista "korjausohjelman" kaltaista softaa joka ratkaisi kaikki päästöongelmat vaikuttamatta tehoihin, vääntöihin ja kulutuksiin? Piti sitten valita se kivisempi tie, ilmeisesti vain huvin vuoksi? Jos näin on, niin VW saattaa toimillaan itsensä naurunalaiseksi. Miljarditappiot epäkurantin softapätkän kokeilusta, kun kunnollinenkin olisi ollut tehtävissä hetkessä.

kt

Jos noita Trafin kuukausitilastoja analysoi, niin taitaa tulla VW:lle pudotusta noin kolmasosa viime vuoden loppuun verrattuna. Polosen myynti hiukan paikkaa ilmeisesti tuon valtion tarjoaman 1500-euron -edun vuoksi, mutta muut mallit on luisuneet pahasti. Tietenkin kun odotusajat on pari kuukautta, niin todellinen tilanne on selvillä vasta tammikuussa,
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vwmies

Lainaus käyttäjältä: kt - 18.12.15 - klo:15:18
Jos noita Trafin kuukausitilastoja analysoi, niin taitaa tulla VW:lle pudotusta noin kolmasosa viime vuoden loppuun verrattuna. Polosen myynti hiukan paikkaa ilmeisesti tuon valtion tarjoaman 1500-euron -edun vuoksi, mutta muut mallit on luisuneet pahasti. Tietenkin kun odotusajat on pari kuukautta, niin todellinen tilanne on selvillä vasta tammikuussa,

Esim. Passatin myynnistä on yli puolet yritysmyyntiä.
Monella firmalla on tarkasti määritelty autopolitiikkansa, esim. muutama merkki joista valitaan ja CO2-päästöraja etenkin liisareissa.

Nyt kun automallin sivustolla lukee:
"Varotoimenpiteenä ilmoitamme, että jotkut nettisivustolla mainitut CO2-päästöt ja polttoaineenkulutusarvot ovat parhaillaan tarkistuksessa.
Päivitämme arvot tarpeen mukaan tarkistusprosessin päätyttyä."

Se tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että auton hankkiva ei tiedä mahtuuko ajokki esim. maagisen 120g/km CO2-rajan sisään.  :(
Jos mahtuu, siitä voi saada "hyvitystä" ja jos ei niin, niin ainakin käyttäjä maksaa enemmän.

Yksityiselle ei ole kovin suurta merkitystä, onko CO2-päästöt vaikka 117 tai 121 g/km.
Sitävastoin kevyellä kaasujalalla vs. reippaampi ajo syntyy helposti 20-25% kulutusero ja vastaavat päästötkin.   :o
Yritetään pärjätä.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.12.15 - klo:14:58
Tarkoitatko että VW ei huijannut tahallaan? Vai ei siis tiennyt huijaavansa? Vai eikö huijannut ollenkaan?

Jos tiesi niin ihmettelen miksi ei asentanut suoraan tuollaista "korjausohjelman" kaltaista softaa joka ratkaisi kaikki päästöongelmat vaikuttamatta tehoihin, vääntöihin ja kulutuksiin? Piti sitten valita se kivisempi tie, ilmeisesti vain huvin vuoksi? Jos näin on, niin VW saattaa toimillaan itsensä naurunalaiseksi. Miljarditappiot epäkurantin softapätkän kokeilusta, kun kunnollinenkin olisi ollut tehtävissä hetkessä.


Erikoiselta tosiaan kuulostaa kun korjausta ei tehty aiemmin. Tämä korjaus koskee tosin vain euroopan nox rajoja varten tehtyjä parannuksia, ja us rajoihin pääsemiseksi ei ole esitetty vielä korjausta.

Jostain saksalaisesta lehdestä luin vw kommentin että ohjelmistotekniikka on kehittynyt niin paljon että algoritmien avulla pystytään hallitsemaan nox päästöjä nykyään paremmin kuin ea189 moottorin kehityksen alkuvaiheissa n 10 vuotta sitten. Ikävää ettei noita vaivauduttu tuomaan ohjelmistopäivityksenä aiemmin jolloin ehkä koko sotku olisi vältetty.

Audi A4 1.8 TFSI

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.12.15 - klo:14:58
Tarkoitatko että VW ei huijannut tahallaan? Vai ei siis tiennyt huijaavansa? Vai eikö huijannut ollenkaan?
Totta helvetissä huijasi. Ja tahallaan. En tiedä millaisesta rautalangasta tämä pitäisi vääntää, jotta mun näkökulma ja kommentti ymmärrettäisiin oikein...

Volkkari huijasi muiden tietämättä ja kiinni jäämättä. Joten ei ollut mitään ongelmaa mitä korjata. Onhan se nyt jo nähty että siellä oli (ja on?) yrityskulttuuri viturallaan. Dopingia vedettiin, mutta koska ei ollut dopingtestejä, niin ei ollut myöskään mitään syytä löytää vaihtoehtoista ratkaisua. Kuten vaikka syödä kaurapuuroa ja treenata lujempaa.

Yritykset eivät juurikaan korjaile asioita, jos ne eivät niiden mielestä ole rikki. Ja tuote/asia/juttu on ehjä kunnes toisin osoitetaan.

Jos vielä on epäselvää, mitä yritän sanoa niille jotka ihmettelevät, että miksei volkkari laittanut asiaa kuntoon, niin mun selityskyvyt eivät asian selventämiseksi riitä. Mutta mulle on ihan kristallinkirkasta se, miksei volkkari korjannut asiaa aiemmin ennen kuin jäi kiinni. Kun. Ei. Ollut. Tarvetta.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

kt

Jep, noin se menee.  Sitten kun huomataan, ettei pallo olekkaan pyöreä, niin sitten vasta sitä aletaan korjata. Muussa tapauksessa uskotaan valmistajan sanaa, että pyöreä se on.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.12.15 - klo:13:35
Kun katsoo noita korjaustoimenpiteitä niin on kyllä erittäin kummallista, että VW on lähtenyt autohistorian suurimpaan huijaukseen säästääkseen muutaman siivilän kulut?
Joku ohjelma sinne moottorinohjaukseen on alkujaankin jouduttu asentamaan niin miksi ei sitten kerralla kunnollista, jos tällä korjausohjelmalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään muuhun kuin päästöarvoihin? Erittäin erikoista toimintaa VW:ltä  ;D
Muistaakseni aikoinaan Golfeihin laitettiin ovien lukkoihin muoviprikat jotka aiheuttivat ongelmia pakkasella, metallinen olisi maksanut sentin enemmän eli neljä senttiä autoa kohti, mutta miljoonissa autoissa kertaantuu miljoonilla?  8)
Saatan muistaa väärin tuon mutta sentistä/osa oli kyseessä ja jokin VAG-merkki!  :-[

Epes

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 18.12.15 - klo:17:53
Totta helvetissä huijasi. Ja tahallaan............

....................Jos vielä on epäselvää, mitä yritän sanoa niille jotka ihmettelevät, että miksei volkkari laittanut asiaa kuntoon, niin mun selityskyvyt eivät asian selventämiseksi riitä. Mutta mulle on ihan kristallinkirkasta se, miksei volkkari korjannut asiaa aiemmin ennen kuin jäi kiinni. Kun. Ei. Ollut. Tarvetta.

No joo, ei ole jäänyt mitenkään epäselväksi että olet tippunut pienenä LongLife öljytynnyriin kuten eräs gallialainen isokokoinen raitahousu voimajuomapataan........  ;D

Vertaat kovasti VW casea dopingiin. Douppaajat tasan tarkkaan tietävät mitä tekevät eli laittomuuksia. Et ilmeisesti vieläkään ymmärrä mitä yritän sanoa? Miksi doupata ja pelätä kiinni jäämistä, jos toinen vaihtoehto on tehdä asiat laillisesti samalla lopputuloksella? Missä on tämän douppauksen hyöty? Ei missään.............


Haq

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.12.15 - klo:23:55
No joo, ei ole jäänyt mitenkään epäselväksi että olet tippunut pienenä LongLife öljytynnyriin kuten eräs gallialainen isokokoinen raitahousu voimajuomapataan........  ;D

Vertaat kovasti VW casea dopingiin. Douppaajat tasan tarkkaan tietävät mitä tekevät eli laittomuuksia. Et ilmeisesti vieläkään ymmärrä mitä yritän sanoa? Miksi doupata ja pelätä kiinni jäämistä, jos toinen vaihtoehto on tehdä asiat laillisesti samalla lopputuloksella? Missä on tämän douppauksen hyöty? Ei missään.............

Siksi koska se oikea tapa (mikä ei välttämättä ollut kunnolla edes tiedossakaan) oli epävarmempi tapa toteuttaa asia. Ihan selkeesti mremonen ilmaisi douppauksen tarpeen. Saksalaiset osaa doupata, mutta aina niistä on tullut seurauksia, pahoja sellaisia.
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

Eka Golf

Kokemukseni mukaan douppausta on ollut jo 70-luvulta lähtien ja vain tyhmät suomalaiset jäävät kiinni, liekkö kyse tiedosta vai rahasta?  ???

Haq

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.12.15 - klo:00:16
Kokemukseni mukaan douppausta on ollut jo 70-luvulta lähtien ja vain tyhmät suomalaiset jäävät kiinni, liekkö kyse tiedosta vai rahasta?  ???

No tähän suuntaan tätä palstaa ei kannata alkaa viedä. Suomea ei sentään uhata sulkea pois Olympialaisista niin kuin Venäjän kohdalla on uhkana. Muita tapauksia unohtamatta.
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

Epes

Lainaus käyttäjältä: Haq - 19.12.15 - klo:00:11
Siksi koska se oikea tapa (mikä ei välttämättä ollut kunnolla edes tiedossakaan) oli epävarmempi tapa toteuttaa asia. Ihan selkeesti mremonen ilmaisi douppauksen tarpeen. Saksalaiset osaa doupata, mutta aina niistä on tullut seurauksia, pahoja sellaisia.

Mistä tiedät että oikea tapa oli epävarmempi? Kovin nopeasti se ratkaisu tiedostettiin, kun viranomaiset pakottivat miettimään. Pari kolme kuukautta ja vot, ohjelma on valmis ja testattu.
Kysyn vielä kerran. Miksi tehdä huijausohjelma, jos lallinen on tehtävissä näin lyhyessä ajassa. Näiden kahden koodinpätkän ero on muutama kymmentä miljardia euroa eroa firman tuloksessa ja menetetty tuleva myynti + maine. Tuossa työssä olisi insinööri päässyt palkoille.

tet

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 18.12.15 - klo:14:12
Pointti on siinä, että "ongelma" oli ratkaistu softalla. Siivilälle tai muulle ratkaisulle ei ollut mitään tarvetta koska ei ollut ongelmaa.

Nimenomaan näin, kun puhutaan Euroopasta. Jenkeissä on isompi ongelma, siellä tuskin siivilä tai softa tulee riittämään. Euroopassa ei mitään ongelmaa ollut alun perinkään: 2-litraiset ovat säädösten mukaisia mutta niissä on sama softa joka Jenkeissä huijaa. 1.6-litraisissa on jotain pientä sanomista ja siihen siivilä riittää. Porukka tuntuu koko ajan unohtavan, että tässä kohussa on pohjimmiltaan kyse USA:ssa tapahtuneesta huijauksesta joka on tehty sikäläisten, Eurooppaa tiukempien päästönormien takia. Siksi ei ole mitenkään yllättävää, että Euroopassa ei juuri mitään toimenpiteitä tarvita koska täällä ei ole mitään ongelmaa ollut alunperinkään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.12.15 - klo:10:51
Nimenomaan näin, kun puhutaan Euroopasta. Jenkeissä on isompi ongelma, siellä tuskin siivilä tai softa tulee riittämään. Euroopassa ei mitään ongelmaa ollut alun perinkään: 2-litraiset ovat säädösten mukaisia mutta niissä on sama softa joka Jenkeissä huijaa. 1.6-litraisissa on jotain pientä sanomista ja siihen siivilä riittää. Porukka tuntuu koko ajan unohtavan, että tässä kohussa on pohjimmiltaan kyse USA:ssa tapahtuneesta huijauksesta joka on tehty sikäläisten, Eurooppaa tiukempien päästönormien takia. Siksi ei ole mitenkään yllättävää, että Euroopassa ei juuri mitään toimenpiteitä tarvita koska täällä ei ole mitään ongelmaa ollut alunperinkään.

Eli VW:llä on 0,5 miljoonaa ongelma-autoa Yhdysvalloissa ja 11 miljoonaa ehjää Euroopassa. Nyt nuo Euroopan 11 miljoonaa ehjää autoa on päätetty korjata mutta Yhdysvalloissa oleville 0,5 miljoonalle rikkinäiselle ei osata tehdä mitään.

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 19.12.15 - klo:11:04
Eli VW:llä on 0,5 miljoonaa ongelma-autoa Yhdysvalloissa ja 11 miljoonaa ehjää Euroopassa. Nyt nuo Euroopan 11 miljoonaa ehjää autoa on päätetty korjata mutta Yhdysvalloissa oleville 0,5 miljoonalle rikkinäiselle ei osata tehdä mitään.

Näin itse veikkaan asian olevan, että Euroopan osalta kyse oli paniikkireaktiosta. Joku insinörtti tunnusti että sama softa on joka kärryssä täälläkin, sen takia kerrottiin että näin monta miljoonaa huijausautoa on Euroopassa. Vasta ilmoituksen jälkeen firman johdolle on saatu taottua päähän, että se softa ei euroopassa yleensä tee mitään, koska näissä peleissä ei juuri ole sitä LNT-pönttöä jota softa ohjaa.

Mutua on, myönnetään. Tähän päätelmään uskon kunnes julki tulee jotain joka toisin todistaa. Vielä ei ole näkynyt merkkejä siitä että meikäläisissä 2-litraisissa oikeasti olisi jotain mätää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy