VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

wtf

Lasketaanko formulat mukaan? ☺ Ferrari, McLaren, Mercedes? Mikähän lienee F1 auton co päästö kilometrille kisassa? ☺
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

JoLah

Muutamaa nimimerkkiä tuntuu ottavan tosi kovaa sydämestä kun ei se veewee ollutkaan maailman paras suurin ja kaunein. Heti ollaan jokaiseen negatiiviseen kommenttiin meuhkaamassa. Tähänkin. Tämä ketju käsittelee päästöhuijausta ja sana on vapaa. Kiersi ne jutut kehää tai ei. Keskustelu jatkukoon. Ei ole pakko lukea jos ei pää kestä vag arvostelua, aiheellista arvostelua.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

kt

kiinnostuneille on tuossa linkki itse EY-säännökseen.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=celex:32009R0443

Mielenkiintoista on miten esim. määritellään ja kuinka käsitellään valmistajaa, joka on vaikkapa Kiinassa. Lasketaanko valmistajan koko autotuotanto mukaan vai vain EU-alueelle tuodut autot. Siinä taitaa taas olla porsaan (ferrari yms) kokoinen aukko.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

ept

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.15 - klo:12:07
Eli laskevat fiat:t mukaan  ;)

Ferrari on osa Fiat-Chrysler  konsernia, joten Ferrareiden päästöt ovat tuossa läjässä vain pisara meressä. Eikä tuo liittoutuminen ja keskiarvon laskeminen mitenkään rajoitu esimerkiksi konsernitasoon, vaan liittoutumia voi kyllä tehdä ihan eri konsernien keskenkin.


Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

vwmies

Nyt alkaa tulla tuoreita VW:n myyntilukuja:   

Päästöhuijaus painaa Volkswagenin automyyntiä. Yhdysvalloissa laskua tuli lähes neljännes.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/12/12/volkkarilta-kaameat-myyntiluvut-25-/201516486/304

Saksalaisen autokonserni Volkswagenin nimikkomerkin toimitukset vähentyvät tänä vuonna ensimmäistä kertaa 11 vuoteen, kun asiakkaat ovat kääntäneet selkänsä Golfeille ja Passateille päästöskandaalin jäljiltä.

Volkswagen-autojen myynti on supistunut tammiâ€"marraskuussa 4,5 prosenttia vuodentakaisesta, yhtiö kertoi perjantaina.

Marraskuussa kaupaksi kävi 496 100 Volkswagenia, mikä oli 2,4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Yhdysvalloissa, jossa autovalmistajan päästöhuijaus tuli ensimmäisenä esiin syyskuussa, Volkswagen-merkin toimitukset laskivat marraskuussa noin 25 prosenttia edellisvuodesta.

Yhtiö arvioi, ettei se luultavasti pysty tänä vuonna ylittämään viime vuoden 6,12 miljoonan Volkswagen-auton myyntilukemaa.

â€" Kun ottaa huomioon brändin tilanteen, joka on tällä hetkellä haasteellinen, en usko, että pystymme kompensoimaan tätä syksyä vuoden jäljellä olevina päivinä, sanoi VW-brändin myyntijohtaja Jürgen Stackmann tiedotteessa.

Koko Volkswagen-konsernin toimitukset putosivat 1,7 prosenttia 9,1 miljoonaan ajoneuvoon tammiâ€"marraskuussa. Marraskuussa laskua oli 2,2 prosenttia.

Nähtäväksi jää, voiko konserni yltää tänä vuonna kymmenen miljoonan myydyn auton virstanpylvääseen, jonka se ylitti viime vuonna.

Viimeksi VW-merkin toimitukset ovat pudonneet vuonna 2004. Tällöin myynti laski 3,06 miljoonaan autoon edellisvuoden 3,07 miljoonasta.  :o








Yritetään pärjätä.

pomo

Lainaus käyttäjältä: wtf - 12.12.15 - klo:11:28
Mitenkähän Ferrarit sun muut urheiluautovalmistajat joilla ei ole mallistossa pienen co2:den autoja saavuttaa tuon keskimääräisen rajan. Vai laitetaanko sanktiot suoraan auton hinnan päälle?

Ja tuon lisämaksun voi huoletta laittaa hintaan mukaan, ferrratinkin ensi vuoden koko tuotanto on ollut myytynä jo muutaman kuukauden sitten. Joten hinta ei ole ostapäätöksessä määräävä tekijä!

vasara

Ohessa ADAC:in mittauksista taulukkoa. Miten monikertaisesti nox päästöt ylittyy normiajossa joukolla euro 6 dieselautoja. Eihän tuo kovin hyvältä näytä.
http://www.theguardian.com/environment/2015/sep/30/wide-range-of-cars-emit-more-pollution-in-real-driving-conditions-tests-show

Sama taulukko kattavampana ollut ainakin Moottori ja Tuulilasi lehdissä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.15 - klo:18:19
Ohessa ADAC:in mittauksista taulukkoa. Miten monikertaisesti nox päästöt ylittyy normiajossa joukolla euro 6 dieselautoja. Eihän tuo kovin hyvältä näytä.
http://www.theguardian.com/environment/2015/sep/30/wide-range-of-cars-emit-more-pollution-in-real-driving-conditions-tests-show

Sama taulukko kattavampana ollut ainakin Moottori ja Tuulilasi lehdissä.

Tätä on hieman odotettukin, eli milloin muiden merkkien todelliset NOx ja muut päästölukemat paljastuvat - ja vielä euro 6 .... soppa porisee....  :o
Yritetään pärjätä.

Morpheus3

Odotettavissahan se oli ettei VAG ole tämänkään suhteen ainut joka tuota tulosten manipulointia harrastaa. Ei mitään uutta auringon alla, paitsi että muutamalta trollilta putosi ehkä jutuilta pohja.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Zego

Yllättävän moni teistä unohtaa miksi VW:tä syytetään ja muita ei? Toki ymmärrän jollain tavalla että haluatte puolustaa "omaa merkkiänne/uskontoa" mutta miksi ummistaa silmät selvältä rikkeeltä mihin muuta valmistajat eivät ainakaan vielä todistetusti ole syyllistyneet? Kaikkien pitäisi tässä vaiheessa jo tietää että testikulutus/päästöt ovat eri asia kuin oikeassa elämässä (vaihtelee yksilötasolla)? Aina kannattaa myös olla varpaillaan kun saksalainen järjestö tekee testejä...

Timppe

Auto Motor und Sport testautti CO2-päästöjä ulkopuolisella tutkimusyhtiöllä autoihin kiinnitetyillä ajonaikaiseen mittaukseen perustuvilla laitteistoilla.

Vähiten "huijasi" VW 2.0TDI 150 heppaisella Golf Variantilla: 18% yli norminmukaisen kulutusilmoituksen ja eniten Fiat 500x 1.6 multijet 48% suuremmalla kulutuksella.

Tulos oli lähes yhteneväinen vastaavan aiemman NOx-mittauksen kanssa. VW ylitti arvot vähiten kaikista testatuista. Tuntuu siltä, että kohusta huolimatta VW:llä on tekniikka parhaiten hallussa. NOxit oli paremmin kontrollissa pelkällä keräävällä NOx-katalysaattorilla kuin esim. Mersun SCR Adblue-kusiruiskulla.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

vasara

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 12.12.15 - klo:19:48
Auto Motor und Sport testautti CO2-päästöjä ulkopuolisella tutkimusyhtiöllä autoihin kiinnitetyillä ajonaikaiseen mittaukseen perustuvilla laitteistoilla.

Vähiten "huijasi" VW 2.0TDI 150 heppaisella Golf Variantilla: 18% yli norminmukaisen kulutusilmoituksen ja eniten Fiat 500x 1.6 multijet 48% suuremmalla kulutuksella.

Tulos oli lähes yhteneväinen vastaavan aiemman NOx-mittauksen kanssa. VW ylitti arvot vähiten kaikista testatuista. Tuntuu siltä, että kohusta huolimatta VW:llä on tekniikka parhaiten hallussa. NOxit oli paremmin kontrollissa pelkällä keräävällä NOx-katalysaattorilla kuin esim. Mersun SCR Adblue-kusiruiskulla.
Tätä väitettähän (VW:llä on tekniikka parhaiten hallussa) tuo ADAC:in mittaus ei tue? Vag konsernin autoja on useita listan huonommalla sijalle ennen ensimmäistä Mersua, tai vaikka bemua.
Tuossa lista täydellisempänä:
http://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2015/09/ADAC-EcoTest-Diesel-Emissionen-02.jpg

ttiikeri

#1752
Lainaus käyttäjältä: Zego - 12.12.15 - klo:19:43
Yllättävän moni teistä unohtaa miksi VW:tä syytetään ja muita ei? Toki ymmärrän jollain tavalla että haluatte puolustaa "omaa merkkiänne/uskontoa" mutta miksi ummistaa silmät selvältä rikkeeltä mihin muuta valmistajat eivät ainakaan vielä todistetusti ole syyllistyneet? Kaikkien pitäisi tässä vaiheessa jo tietää että testikulutus/päästöt ovat eri asia kuin oikeassa elämässä (vaihtelee yksilötasolla)? Aina kannattaa myös olla varpaillaan kun saksalainen järjestö tekee testejä...

Vwtä syytetään koska se kärähti jenkeissä paikallisessa testissä. Paikallinen ympäristöviranomainen oli mukana tuossa, totesi rikkeen ja loppu on historiaa. Tämän jälkeen vw tunnusti rikkeen.

Muita automerkkejä ei ole testattu jostain syystä? laajemmalti jenkeissä joten miksi muiden valmistajien pitäisi tulla esiin ja tunnustaa syntinsä? Missään ei ole osoitettu etteikö muilla olsi vastaava huijausohjelmisto tai sitten ei. Eurooppalaiset testit ovat osoittaneet että olisi syytä tutkia, mutta asiaan tuskin viranomaisten taholta puututaan. Ketään muuta ei haluta tähän lokaan enää mukaan koska kyseessä on miljoonat työpaikat saksassa ja euroopassa joten poliitikot ei tule lähtemään tähän missään tapauksessa ja viranomainen tekee mitä poliitikot sanoo. Vw eikä kukaan muukaan olisi koskaan kärähtänyt euroopassa ( itse asiassa ensimmäiset testit tehtiin euroopassa josta jenkit saivat vihiä ja tekivät omia tutkimuksia josta lopullinen käry sitten tuli). Eurooppalaiset viranomaiset eivät tehneet asialle mitään. Jenkeissä pääsi käymään toisin koska eu vs us kauppasota on aina olemassa ja tämä oli vain yksi osoitus siitä. Vwn vahva asema us markkinoilla ja maailmanlaajuisesti huolestuttaa alati kaikkia etujaan valvovaa amerikkaa, ja nyt siihen saatiin pikku ryppy joka sataa kotimaassa paikallisten valmistajien pussiin ja dollarihymyt vaan levenee. Noilla vw sakko miljardeillakin rahoitetaan monia juttuja joista us markina/ paikallinen autoteollisuus kiittelee vielä pitkään.

Toyotaa ryöpytettiin muutama vuosi sitten samalla markkinalla eri syistä mutta tojota oli silloin suurin ja asialle piti tehdä jotakin. Miksi jenkit ei ikinä aloita hyökkayksiään jotain pienempiä valmistajia vastaan? Sattumaako? Tuskin...

Ei nämä asiat niin kummallisia ole, kabineteissa näistä asioista päätetään kuka käryää ja kuka ei.
Audi A4 1.8 TFSI

exlex

Huh tuota Volvon V60 lukemaan tuossa NOx mittauksissa. Nyt alkaa selittyä miten toi D4:nen on ollut niin räväkkä. Eikös Volvo juuri mainostanut, kuinka puhdas tuon D4:sen olisi pitäny olla. Audin 3.0tdi tupruttelee NOx markinaalisesti ilmaan verrattuna tuohon.

exlex

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.15 - klo:21:56
Tätä väitettähän (VW:llä on tekniikka parhaiten hallussa) tuo ADAC:in mittaus ei tue? Vag konsernin autoja on useita listan huonommalla sijalle ennen ensimmäistä Mersua, tai vaikka bemua.
Tuossa lista täydellisempänä:
http://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2015/09/ADAC-EcoTest-Diesel-Emissionen-02.jpg

Sori nyt meni ohi. Tuolla listallahan on useampi bemu ja mersu huonommalla sijalla, kuin VW, Audi jne....

Zego

Triikerin kanssa täysin eri mieltä mutta parasta sopia että ollaan eri mieltä.  ;D

Timppe

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

tet

Lainaus käyttäjältä: exlex - 13.12.15 - klo:01:40
Sori nyt meni ohi. Tuolla listallahan on useampi bemu ja mersu huonommalla sijalla, kuin VW, Audi jne....

Taidetaan lukea listaa eri päin? Minusta tuolla on huonommasta päästä (vasemmalta) lähtien kolmea Audia ennen ekaa mersua. Parempi pää on täynnä mersuja ja buimureita, toki ihan kärjessä on VW.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Eikös se ole tuossa taulukossa niin, että kaikki eivät ole paremmuusjärjestyksessä? Golf 1. Ja audi ois 4. Kun kattoo alalaidan päästökerrointa?

exlex

Eli mitä korkeampi pylväs, sitä huonompi tulosa ja mitä pienempi pylväs, sitä parempi.  :)

Zego


vasara

Lainaus käyttäjältä: exlex - 13.12.15 - klo:01:40
LainaaTätä väitettähän (VW:llä on tekniikka parhaiten hallussa) tuo ADAC:in mittaus ei tue? Vag konsernin autoja on useita listan huonommalla sijalle ennen ensimmäistä Mersua, tai vaikka bemua.
Tuossa lista täydellisempänä:
http://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2015/09/ADAC-EcoTest-Diesel-Emissionen-02.jpg
Sori nyt meni ohi. Tuolla listallahan on useampi bemu ja mersu huonommalla sijalla, kuin VW, Audi jne....
Listan huonommasta päästä lukien ja huomioiden vain Vag konsernin autot, mersut ja bmw:
Audi Q5 3.0 TDI
Porsche macan s diesel
Audi A8 3.0 TDI
Audi A3 1.6 TDI
Mercedes GLA 200d (eka mersu listalla)
Audi A7 3.0 TDI
Audi TT 2.0 TDI
Mercedes C220 bluetec T
Mercedes C220 bluetec
BMW 520d (eka bmw listalla)
...

Listalla on siis useita VAG konsernin autoja ihan tuolla saastuttavimmassa päässä ja saksalaismerkeistä parhaiten edustettuna listan saaste kärjessä..
ja kun väite oli "VW:llä on tekniikka parhaiten hallussa", niin mikä meni ohi? Tulkitsitko listaa mahdollisesti väärin? Pidempi palkki = isompi nox.

ile

Vaikka tuota ADAC:n listaa olisi niin mukava katsella täsä BMW-lasien läpi, en nyt vetäisi ton pohjalta johtopäätöksiä onko konsernilla tekniikka hallussa muihin nähden.

Jokatapauksessa tuosta näkee nyt, että isommassa kuvassa VAGn 3.0TDI täräyttää isommat päästöt kuin M-B:n tai BMW:n vastaavat padat (tosin näissä voimansiirto ei aiheuttane niin paljon extrapäästöjä?). Vastaavasti konsernin 2.0TDI:t taas pärjäävät vertailussa oikein hyvin.

xxxxxx

Tässä tapauksessa taitaa olla turha puhua kauppasodasta.

Ympäristöjärjestö halusi näyttää Euroopan päättäjille että kyllä raja-arvoja on vara kiristää. Testauspaikaksi valittiin jenkkilä koska siellä oli jo käytössä tiukemmat raja-arvot.

Yllätys oli suuri koska VW:N auto ylitti raja-arvot reilusti. Samassa testissä BMW pääsi raja-arvoihin.

Järjestö yritti keskustella VW:n kanssa mutta laihoin tuloksin. Lopulta ilmoittivat ongelmasta EPAlle. EPA jatkoi keskustelua mutta VW suhtautui edelleen nihkeästi. (välikommenttina että Jenkkilän viranomaiset vetävät heti herneen nenään jos heihin ei suhtauduta vakavasti). Lopulta kun uhattiin myyntikiellolla, alkoi VW puolella tapahtua (tunnustus).

Eli kyllä tässä ympäristöjärjestö yritti lobata eu parlamenttia ilman mitään kauppasotajuttuja.

xxxxxx

Eiköhän arvo 1 tarkoita määräysten mukaista maksimipäästöä.

Koska mittaustapa (ja siihen tarvittavat lähtöarvot) eivät ole kunnolla määritelty, on ihan ymmärrettävää että arvoissa on heittoa eri mittauskerroilla. Tehdas tietenkin käyttää sitä pienintä kerran mitattua arvoa.

Itse ottaisin tarkempaan tarkasteluun autot jotka ylittää sallitun 10 kertaisesti, ehkä jopa 5 kertaisesti ylittävät.

Parikymmentä autoa on mennyt alle sallitun. Mukana mm muutama Audi, Skoda ja VW. Ainakin VW kohdalla mainitaan SCR. Samoin mukana useampi BMW ja MB.
Nämä minusta todistavat että nykyajan EU6 rajat eivät ole liian tiukat. Voivat kylläkin tulla autonostajalle kalliiksi.

Sitten on toistakymmentä autoa jotka ylittävät rajat enemmän kuin 5 kertaisesti. Mukana mm Audi (vai onko tuo arvo 4.9?)
Onkohan näissä yhdessäkään SCRää? Jos on niin sitten voi epäillä vikaa tai adbluen säästöyritystä jotta riittäisi huoltojen välisen ajan ilman lisätankkauksia.

Mitä olen keskustelua seurannut niin tuntuu siltä että kaikki ei ole ymmärtänyt mitä tämä skandaali koskee. Euroopan osalta kyse on EU5 tason autoista joita sai myydä vielä joku aika sitten. Noin yleisesti ottaen EU5 tarkoitti yleensä hiukkassuodattimen lisäystä (poikkeuksia löytyy). NOx osalta ei tarvittu SCR laitteita. Tästäkin löytyy poikkeuksia mutta en tiedä oliko enemmän kyse autotehtaan PR "vihreydestä" vai päästörajojen saavuttamisesta. Jos muut pääsi raja-arvoihin ilman SCRää niin miksei VW pääsisi? Tuskin tuo EA189 niin huono oli? Jossakin lehtijutussa kylläkin kerrottiin että tuon moottorin suunnittelun loppuvaiheessa huomattiin ongelmia kun bluetec neuvottelut MBn kanssa lopetettiin mutta tämä taisi kokea vain jenkkimarkkinoita.Toki onhan se hieman outoa että miksei tuota ritilä laitettu alunperin.

Itse olen enemmän epäileväinen EU6 autoista joissa ei käytetä SCRää. Ilman SCRääkin se on mahdollista. Jotta palamislämpötila saadaan alas, täytyy esim tiputtaa puristussuhdetta, tiputtaa ahtopainetta tai lisätä takaisinkierrätystä yms. Todennäköisesti tarvitaan noita kaikkia ja jokainen noista huonontaa hyötysuhdetta. Näiden seurauksena moottorin tehon pitäisi olla pienempi SCR:llä varustettuihin verrattuna.

Hesse

Tässä on linkki ADAC:n uudempaan NOx-päästömittausten listaukseen, aikaisemmassa oli sekaisin myös Euro 5 -autoja. ADAC on testannut uudella mahdollisesti 2017 käyttöön tulevalla WLTC-ajosyklillä, joka poikkeaa nykyisin virallisissa mittauksissa käytettävästä.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/3717037/technik_ecotest-stickoxide-in-wltc-neu.pdf

pomo

Tuon mukaan euro 6 tasolla alle rajojen pääsee vain vag, bmw/psa (samat koneet.) ja mersu? Aika surullisia on volvon ja japanialaisten lukemat...

xxxxxx

Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.12.15 - klo:07:31
Tuon mukaan euro 6 tasolla alle rajojen pääsee vain vag, bmw/psa (samat koneet.) ja mersu? Aika surullisia on volvon ja japanialaisten lukemat...
Eikä nuokaan pääse kuin muutamalla mallilla raja-arvoihin.

Joskin minusta on väärin verrata uutta mittaustapaa vanhoilla raja-arvoilla. Tuohan tarkoittaa rajojen tiukennusta vaikka itse raja-arvo ei muutukaan.
Verrattavissa tilanteeseen että siirryttäisiin käyttämään maileja km sijasta ja raja-arvosta muutettaisiin vain km mailiksi eli raja kiristyisi 1.6 kertaiseksi (samalla NOx määrällä pitäisi päästä 1.6 kertaa pidemmälle).
Kyllä mittaustavan muuttuessa myös raja-arvoa pitää sopeuttaa vastaavasti. Uuden raja-arvon määrittelyyn esim ADACin mittaukset antavat hyvän lähtökohdan.

teräksenharmaa

#1768
Lainaus käyttäjältä: xxxxxx - 14.12.15 - klo:08:58
Eikä nuokaan pääse kuin muutamalla mallilla raja-arvoihin.

Joskin minusta on väärin verrata uutta mittaustapaa vanhoilla raja-arvoilla. Tuohan tarkoittaa rajojen tiukennusta vaikka itse raja-arvo ei muutukaan.
Verrattavissa tilanteeseen että siirryttäisiin käyttämään maileja km sijasta ja raja-arvosta muutettaisiin vain km mailiksi eli raja kiristyisi 1.6 kertaiseksi (samalla NOx määrällä pitäisi päästä 1.6 kertaa pidemmälle).
Kyllä mittaustavan muuttuessa myös raja-arvoa pitää sopeuttaa vastaavasti. Uuden raja-arvon määrittelyyn esim ADACin mittaukset antavat hyvän lähtökohdan.
Tarkoitushan on nimenomaan koko ajan vähentää päästöjä. Tuohon päästäkseen pitää aina välillä kiristää rajoja ja pitää huolta siitä, että käytetty mittaustapa korreloi riittävän hyvin peruskäytön kanssa. Kuten noista mittauksista näkee, niin nykyiselläkään tekniikalla ei ole mahdotonta päästä noihin rajoihin. Niitä moottoreita, joilla rajoihin ei päästä, on syytäkin kehittää. Aikaa on vielä paljon ja tekniikka varmasti loikkii koko ajan eteenpäin.

Mitenhän muuten esimerkiksi EURO5 Jeep ja EURO6 Volvo S60 on saatu vanhoista mittauksista läpi, kun uuden normin mukaan mitattuna päästöt ylittyvät 15 kertaisesti? Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että ainoastaan pienet muutokset moottorin kuormituksessa nostaisivat noin rajusti päästöjä.

mremonen

Mikähän selittää noin suurta eroa Q5:n (&Macanin) ja A7:n välillä 3.0 TDI:ssä? Volle kyllä yllätti  ::)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy