VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Uudessa Auto, Motor und Sportissa on mittailtu noita NOx-päästöjä useista autoista. Kahdeksan dieseliä, joista yksi on EA189 ja yksi bensakone referenssinä. AMS:n eko-rundilla paras (2.0 TDI Golf Variant) päästi 1,9 kertaisesti normin salliman päästön ja huonoin (Fiat 500x 1.6 Multijet) päästi 10,6 kertaisesti normin salliman päästön. EA189 Audi Q3:n keulalla päästi absoluuttisesti mitaten hyvin lähelle saman verran kuin tuo Fiat, mutta vanhempana koneena EA189:llä on löysempi normi. Mielenkiintoista oli myös se, että ainoat SCR-koneet eli Mersun C ja Bemarin X5 eivät olleet erityisen hyviä. Mersu oli toki toinen Golfin jälkeen, mutta Bemari vajosi jo keskiryhmään. Päästöjä on mittailtu eri lenkeillä. On kaupunki-, maantie- ja motarilenkin kulutuksia. Kannattaa lukea, jos aihe kiinnostaa.

wtf

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.11.15 - klo:21:49
Noniin.. Kuten artikkeleissa jo lukee niin EU-alueen moottorit saadaan korjattua pienillä toimenpiteillä ja vuonna 2017 kukaan ei enää muista tällaista edes tapahtuneen. Suurin osa foorumilaisista oli taas ylihysteerisiä  8)
Näin on. Tämä palsta on kyllä täynnä spekuloivia autotohtoreita. ☺
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

kimppikoo


pomo


mremonen

Lainaus käyttäjältä: Polari - 25.11.15 - klo:20:56
Muut autoilijat käyvät huoltamolla kusella, mutta VW kuskit käyvät omalla rahalla ostamassa sitä kusta. Joudutte vielä hätätilanteessa ihan kirjaimellisesti juoksemaan kusen perässä jos kusi on loppu eikä auto lähde käyntiin, ei todellakaan käy kateeksi.
Onks sulla ihan varmasti kaikki kanootissa?

Ja sitten kun autofoorumilla ollaan, niin voisi odottaa että edes perusasiat on hallussa. Perehdypä vaikka Mesen ja Bimmerin "clean dieseleihin". Että millä teknologialla ne on toteutettu.

---
Kyllä tuo parin vuoden takainen modepako valittettavasti näkyy tällä foorumilla.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Henkk-a

Lainaus käyttäjältä: MTa - 25.11.15 - klo:22:01
Päästöhuijauspassatin omistajana olen tätä trediä lueskellut läpi, mutta koko homma jäi silti "vähän" epäselväksi. Oliko nyt niin, että:

1. Auto tunnistaa päästötestin ja heittää testin ajaksi ns. huijausohjelman päälle.
2. Huijausohjelma auttaa auton läpi NOx päästötestistä (laskemalla tehoja, nostamalla kulutusta vai miten??)
3. Testin jälkeen auto palaa normaalitilaan.

Eli auton saattamiseksi päästöjen puolesta lailliseksi, auton softaa pitäisi muuttaa sellaiseksi, että nyt vain päästötestin aikana päällä oleva huijausohjelmisto onkin päällä jatkuvasti. Vaiko miten tää nyt menee??

Testin aikana ohjelma aiheuttaa sen, että regenerointi suoritetaan tiuhempaan kuin normaaliajossa, eli myös kulutus nousee testissä, mutta NOx päästöt tippuvat. Normaaliajossa taas toisinpäin. Nyt ilmeisestikin sitten saadaan regenerointisykli pidettyä harvempana kuin päästötestissä näillä softapäivityksillä ja imuilman saantia säätämällä, tuosta syklityksestä ei kyllä nyt mitään faktaa tullut.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

mremonen

Lainaus käyttäjältä: wtf - 26.11.15 - klo:06:40
Tämä palsta on kyllä täynnä spekuloivia autotohtoreita. ☺
Näinhän se. Auto ei ole käyttökiellossa, se ei ole lakannut toimimasta eikä sen käyttökulut ole muuttuneet mihinkään. Ja täällä jo osa porukkaa on viemässä puolen vuoden vanhoja vehkeitä paaliin, kun ei sillä mitään tee ja maksaakin niin paljon.

Onni tässä on se, että kyseessä on kunnon kusetus, eikä mikään suomi-versio. Jälkimmäisessä tapauksessa ei olisi tapahtunut mitään. Lisäksi kun on kusetettu viranomaisia, niin siitä ei pääse pelkällä aktiivisella unohtamisella. Sama juttu kuin firman velvoitteiden kanssa: niin kauan pääsee puhumalla, kunnes kusettaa verottajaa. Sitten onkin aika laittaa lappu luukulle.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 26.11.15 - klo:08:30
Testin aikana ohjelma aiheuttaa sen, että regenerointi suoritetaan tiuhempaan kuin normaaliajossa, eli myös kulutus nousee testissä, mutta NOx päästöt tippuvat.
Mutta eikös tuo nyt lyö korville CO2-arvoissa? Vai uhrataanko siinä jokunen CO2-gramma paremman NOx:in toivossa?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Henkk-a

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 26.11.15 - klo:08:32
Mutta eikös tuo nyt lyö korville CO2-arvoissa? Vai uhrataanko siinä jokunen CO2-gramma paremman NOx:in toivossa?

Näin olen asian ymmärtänyt, tuo on ollut ilmeisesti ''ainut'' mahdollisuus pärjätä USAn tiukempien rajojen kanssa ilman SCR-järjestelmää. Ja kulutusta on kuitenkin haluttu sitten pienentää normaaliajossa, siksi tämä huijaus.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.11.15 - klo:00:42
Uudessa Auto, Motor und Sportissa on mittailtu noita NOx-päästöjä useista autoista. Kahdeksan dieseliä, joista yksi on EA189 ja yksi bensakone referenssinä. AMS:n eko-rundilla paras (2.0 TDI Golf Variant) päästi 1,9 kertaisesti normin salliman päästön ja huonoin (Fiat 500x 1.6 Multijet) päästi 10,6 kertaisesti normin salliman päästön. EA189 Audi Q3:n keulalla päästi absoluuttisesti mitaten hyvin lähelle saman verran kuin tuo Fiat, mutta vanhempana koneena EA189:llä on löysempi normi. Mielenkiintoista oli myös se, että ainoat SCR-koneet eli Mersun C ja Bemarin X5 eivät olleet erityisen hyviä. Mersu oli toki toinen Golfin jälkeen, mutta Bemari vajosi jo keskiryhmään. Päästöjä on mittailtu eri lenkeillä. On kaupunki-, maantie- ja motarilenkin kulutuksia. Kannattaa lukea, jos aihe kiinnostaa.

Aivan varmasti luetaan, ja myöskin viranomaiset tutustuvat testin tuloksiin.
Disukoilla on merkistä riippumatta (suuria) vaikeuksia täyttää Euro6 normin rajat.  :o
Artikkeli tai sen tulokset pitäisi saada linkattua tännekin.
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 26.11.15 - klo:08:30
Näinhän se. Auto ei ole käyttökiellossa, se ei ole lakannut toimimasta eikä sen käyttökulut ole muuttuneet mihinkään. Ja täällä jo osa porukkaa on viemässä puolen vuoden vanhoja vehkeitä paaliin, kun ei sillä mitään tee ja maksaakin niin paljon.

Onni tässä on se, että kyseessä on kunnon kusetus, eikä mikään suomi-versio. Jälkimmäisessä tapauksessa ei olisi tapahtunut mitään. Lisäksi kun on kusetettu viranomaisia, niin siitä ei pääse pelkällä aktiivisella unohtamisella.
Unohdit listalta sen, että Volkkarin piti mennä konkurssiin välittömästi, koska jo pelkät korjaamiseen tarvittavat osat maksavat vähintään 10 000 euroa ja niitä pitää asennella päiviä.

Mitä enemmän tätä kuviota mietin, sitä enemmän löydän siitä positiivista. Se tuli juuri sopivaan aikaan. EU on päivittämässä mittausnormejaan. Nyt kun vanhan normin ongelmat on tuotu kaikkien tietoisuuteen, uudelta normilta voi odottaa paljon parempaa. Monet tahot suorittavat nyt paljon kaivattuja jälkitarkastuksia, joiden teho on kiistaton. Valmistajat joutuvat nyt keskittymään paljon vakavammin todellisiin käyttötilanteisiin.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 26.11.15 - klo:09:15
Aivan varmasti luetaan, ja myöskin viranomaiset tutustuvat testin tuloksiin.
Disukoilla on merkistä riippumatta (suuria) vaikeuksia täyttää Euro6 normin rajat.  :o
Artikkeli tai sen tulokset pitäisi saada linkattua tännekin.

Tässä linkki alkuperäiseen saksankieliseen artikkeliin: http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/exklusiver-real-abgastests-wie-sauber-sind-diesel-wirklich-10254994.html

VW Passat Variant GTE

kt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.11.15 - klo:10:02

Mitä enemmän tätä kuviota mietin, sitä enemmän löydän siitä positiivista. Se tuli juuri sopivaan aikaan. EU on päivittämässä mittausnormejaan. Nyt kun vanhan normin ongelmat on tuotu kaikkien tietoisuuteen, uudelta normilta voi odottaa paljon parempaa. Monet tahot suorittavat nyt paljon kaivattuja jälkitarkastuksia, joiden teho on kiistaton. Valmistajat joutuvat nyt keskittymään paljon vakavammin todellisiin käyttötilanteisiin.

Juuri näin. Luulen, että meidän foorumiakin ovat viranomaiset lukeneet niska punaisena sekä USA:ssa että EU:ssa suurennuslasin kanssa ja tulleet lopulta siihen tulokseen, että pitäähän kupla puhkaista. Foorumilla ja sen äitifoorumilla (UltimateVW) on tästä EU-kulutusmittauksesta ja päästöistä puhuttu ainakin 10 vuotta.
Voimme siis onnitella itseämme, että "kirjoittelu" on vihdoinkin tuonut tulosta. ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Polari

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 26.11.15 - klo:09:15
Aivan varmasti luetaan, ja myöskin viranomaiset tutustuvat testin tuloksiin.
Disukoilla on merkistä riippumatta (suuria) vaikeuksia täyttää Euro6 normin rajat.  :o
Artikkeli tai sen tulokset pitäisi saada linkattua tännekin.
Tämä on se ongelman ydin, on kehitetty sellaiset järjestelmät joita harva suostuu ostamaan jos toinenkin vaihtoehto on olemassa. Varsinkin Usassa ei raharikkaita kiinnosta urean eli kusen kanssa läträily, siitä on tehty ihan tutkimukset. Kuitenkin piti jollain konstilla saada tehokkaita maastureita myytyä niin keksittiin softahuijaus ja nyt tässä ollaan kaulaa myöten kusessa kaikki kiinnosti tai ei.

teräksenharmaa

Ei ureajärjestelmä nyt mitään ihan hirveitä ponnistuksia käyttäjältä vaadi. Pystyyhän moni lasinpesijän säiliökin täyttämään. Kaikkein äärimmäisimmät tapaukset vaihtavat jopa öljyt moottorin sisälle.

Tuossa AMS:n testissä mukana olleet kaksi SCR-moottoria eivät edes erityisesti erottuneet edukseen, vaan molemmat tupruttelivat NOx:a reilusti normin rajat ylittävät määrät. Ongelman ydin on mun mielestä siinä, että normi kuvaa huonosti normaalia käyttöä ja normista löytyy lukemattomia porsaanreikiä, joista sopii mammuttikin kulkemaan.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Polari - 26.11.15 - klo:12:39
Tämä on se ongelman ydin, on kehitetty sellaiset järjestelmät joita harva suostuu ostamaan jos toinenkin vaihtoehto on olemassa. Varsinkin Usassa ei raharikkaita kiinnosta urean eli kusen kanssa läträily, siitä on tehty ihan tutkimukset. Kuitenkin piti jollain konstilla saada tehokkaita maastureita myytyä niin keksittiin softahuijaus ja nyt tässä ollaan kaulaa myöten kusessa kaikki kiinnosti tai ei.

Ja kun koodaustaidot päästöjen pienentämiseksi loppuivat siirtyivät suoraan valehteluun esim. Co2 arvoissa. Nyt siitä saavat kärsiä sekä bensa että jopa Euro6 dieselit joiden piti olla niin pahuksen puhtaita ja kaikkien säädösten mukaisia! Onkohan konsernilla ihan oikeasti yhtään polttomoottoria jota ei olisi päästömanipuloitu? Joulu tulee ja VW Groupin myyntiin päästettävien autojen lista lyhenee päivittäin. Onneksi joulukuusikauppa osoittaa elpymisen merkkejä ......

Polari

Ratkaisu on löytynyt! Videolla esitellään uusi vimpain...Volkswagen vie meitä taas kuin litran mittaa  ;D

Ihme ettei tätä ole aiemmin keksitty, miksi on pitänyt kehittää kalliit ureasysteemit jos näin hauskalla vempaimella olisi selvitty? Pakon edessä VW puristi taas yhden innovaation jonka veroista ei ole nähty.

https://www.youtube.com/watch?v=jKN8danpIfE#t=18

Alla otteita VW virallisesta tiedotteesta, lopussa erityismaininta siitä, että tämän laitteen toimivuudesta ei ole mitään takeita.

Saksan viranomaiselle (KBA) on nyt esitelty EA 189 -dieselmoottoreita koskevat tekniset korjaustoimenpiteet, ja KBA on tarkastanut ja vahvistanut ne. Näin väärinkäytösten korjaamiseen on saatu ratkaisu suurimmalle osalle kyseessä olevia autoja.

•1,6-litraiseen EA 189 -moottoriin asennetaan ilmanvirtausohjain. Se on ritilä, joka lievittää pyörteistä ilmavirtausta ilmamassamittarin edellä ja parantaa näin ilmamassamittarin mittaustarkkuutta merkittävästi. Ilmamassamittari määrittää kulloinkin läpäisevää ilmamassaa. Tämä arvo on moottorinohjauksen kannalta hyvin tärkeä ihanteellista palamista ajatellen. Lisäksi moottoriin tehdään ohjelmistopäivitys. Näiden autojen teknisten toimenpiteiden toteuttaminen kestää todennäköisesti alle tunnin.

•2,0-litraisiin moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, ja tämä toimenpide kestää noin puoli tuntia.

Edistysaskeleet moottorien kehityksessä ja parannettu virtaussimulaatio monimutkaisten imujärjestelmien sisällä yhdistettynä ohjelmiston mukautukseen mahdollistivat yksinkertaisen ja asiakasystävällisen ratkaisun.

Teknisten toimenpiteiden tavoitteena on voimassa olevien päästörajojen saavuttaminen siten, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia.

Huom! Koska kaikki mallivaihtoehdot on kuitenkin vielä mitattava, näiden tavoitteiden saavuttamista ei voida tällä hetkellä vahvistaa lopullisesti.

Polari

Jäin miettimään mistä tuo Volkswagenin innovaatio oli tuttu niin tajusin että samanlaisen voisi askarrella proteiini shakeristä jossa on ritilä.




SamKoo

Lainaus käyttäjältä: Polari - 26.11.15 - klo:17:05
Ratkaisu on löytynyt! Videolla esitellään uusi vimpain...Volkswagen vie meitä taas kuin litran mittaa  ;D

Ihme ettei tätä ole aiemmin keksitty, miksi on pitänyt kehittää kalliit ureasysteemit jos näin hauskalla vempaimella olisi selvitty? Pakon edessä VW puristi taas yhden innovaation jonka veroista ei ole nähty.

https://www.youtube.com/watch?v=jKN8danpIfE#t=18

Hu huh huh  ;D  En tiedä miksi mutta tuosta videosta tuli tämä viritys mieleen https://www.youtube.com/watch?v=FmNolu_ZUpk

Anteeksi etukäteen huono huumorintajuni mutta nuo asiat kyllä painivat ihan samassa sarjassa
Volvo XC60 R-Design -12

Wekotin

Aihe kyllä tosiaan alkaa saada koomisia piirteitä. Miljardeja tuotekehitykseen ja innovaation hakannut konserni keksii ihan yllättäen ratkaisuksi neljän sentin muovisihdin, tietysti pitkällisen ja huippuosaamista vaativan ilmavirtaussimulaation jälkeen. Made In Germany asettaa kyllä ihan uuden standardin insinööriosaamiselle. Siinä tuli kyllä sihdille hintaa kaikkien korvausvaateiden jälkeen.  ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Polari - 26.11.15 - klo:17:05
Ratkaisu on löytynyt! Videolla esitellään uusi vimpain...Volkswagen vie meitä taas kuin litran mittaa  ;D

Ihme ettei tätä ole aiemmin keksitty, miksi on pitänyt kehittää kalliit ureasysteemit jos näin hauskalla vempaimella olisi selvitty? Pakon edessä VW puristi taas yhden innovaation jonka veroista ei ole nähty.

https://www.youtube.com/watch?v=jKN8danpIfE#t=18

Alla otteita VW virallisesta tiedotteesta, lopussa erityismaininta siitä, että tämän laitteen toimivuudesta ei ole mitään takeita.

Saksan viranomaiselle (KBA) on nyt esitelty EA 189 -dieselmoottoreita koskevat tekniset korjaustoimenpiteet, ja KBA on tarkastanut ja vahvistanut ne. Näin väärinkäytösten korjaamiseen on saatu ratkaisu suurimmalle osalle kyseessä olevia autoja.

•1,6-litraiseen EA 189 -moottoriin asennetaan ilmanvirtausohjain. Se on ritilä, joka lievittää pyörteistä ilmavirtausta ilmamassamittarin edellä ja parantaa näin ilmamassamittarin mittaustarkkuutta merkittävästi. Ilmamassamittari määrittää kulloinkin läpäisevää ilmamassaa. Tämä arvo on moottorinohjauksen kannalta hyvin tärkeä ihanteellista palamista ajatellen. Lisäksi moottoriin tehdään ohjelmistopäivitys. Näiden autojen teknisten toimenpiteiden toteuttaminen kestää todennäköisesti alle tunnin.

•2,0-litraisiin moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, ja tämä toimenpide kestää noin puoli tuntia.

Edistysaskeleet moottorien kehityksessä ja parannettu virtaussimulaatio monimutkaisten imujärjestelmien sisällä yhdistettynä ohjelmiston mukautukseen mahdollistivat yksinkertaisen ja asiakasystävällisen ratkaisun.

Teknisten toimenpiteiden tavoitteena on voimassa olevien päästörajojen saavuttaminen siten, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia.

Huom! Koska kaikki mallivaihtoehdot on kuitenkin vielä mitattava, näiden tavoitteiden saavuttamista ei voida tällä hetkellä vahvistaa lopullisesti.


Ei stna. Kyllä nyt insinöörit on palkkansa ansainneet. Vastaavia virityksiä käytettiin isoissa ilmamassamittareissa JO 2000-luvun alussa joita käytettiin tehokkaissa autoissa  ;)...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 26.11.15 - klo:08:30
Testin aikana ohjelma aiheuttaa sen, että regenerointi suoritetaan tiuhempaan kuin normaaliajossa, eli myös kulutus nousee testissä, mutta NOx päästöt tippuvat. Normaaliajossa taas toisinpäin.

Näin, ja laite jonka regeneroinnista on kyse on LNT (Lean NOx Trap) eli keräävä NOx-katalysaattori. Tätä laitetta ei esimerkiksi minun autossani ole, vaikka huijausohjelma on. Siispä huijausohjelman poistaminen ei vaikuta autoni moottoriin mitenkään. Näin siis, jos (vähäiset) tiedot huijausohjelman luonteesta pitävät paikkansa. VW ei kyllä ole siitä hiiskunut sanaakaan, tekniset faktat (jos ne nyt faktoja ovat) ovat ymmärtääkseni tulleet muualta kuin valmistajalta itseltään. Ihmetyttää miksi VW ei ole vahvistanut tai kumonnut näitä tietoja, eli kertonut juurta jaksain mistä huijausessa oli kyse. Vai onko joku löytänyt jostain teknistä tietoa joka olisi itse "sylttytehtaalta" lähtöisin?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

MMV

Hmmm... olisikohan tässä ketjussa aistittavissa Ken1:n reinkarnaatio...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 26.11.15 - klo:18:04
Aihe kyllä tosiaan alkaa saada koomisia piirteitä. Miljardeja tuotekehitykseen ja innovaation hakannut konserni keksii ihan yllättäen ratkaisuksi neljän sentin muovisihdin, tietysti pitkällisen ja huippuosaamista vaativan ilmavirtaussimulaation jälkeen. Made In Germany asettaa kyllä ihan uuden standardin insinööriosaamiselle. Siinä tuli kyllä sihdille hintaa kaikkien korvausvaateiden jälkeen.  ;D

Ã,,lä nyt.....eihän konsernissakaan tiedetä, missä moottoreissa tai automalleissa h-softan pätkä piileskelee.
Vähän yhtä helppotajuista kuin 3 litran V6 disukoiden eipäs-onpas informaatio softan olemassaolosta. Ensin kiistettiin ja sitten myönnettiin.
Tai sivusto, jossa välillä alustanron syöttämällä saa tulokseksi että auto kuuluu korjattaviin ja välillä taasen ei.... todella loogista ja ennen kaikkea "luottamusta" herättävää....  :o :(

Suuremmalla mielenkiinnolla seuraan VAG kulkineiden jm-hyvityksen kehitystä. Erästä läntisen naapurimaamme brändimerkkiä myyvän isn liikkeen vaihtoautopuolen myyjä ilmoitti, että heillä ei (tällä hetkellä) oteta lainkaan näitä vaihdossa. Katselin itse huvikseni tähtikeulaa, ja mainitsin ajavani nyt Paskatin disukalla.  :o
Yritetään pärjätä.

kt

Olisko tässä kumminkin takana FBI ja CIA. Ne ovat ujuttaneet haittaohjelman noihin autoihin, jotta näin saataisiin kotimaiset musset ja vastaavat näyttämään paremmilta amerikkalaisen ostajan silmissä. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

gunman

Ei jumankauta, onko toi "sihti" nyt mukamas joku uusi innovaatio?
-03 octaviasta sellainen löytyi, kun jouduin ilmamäärämittarin uusimaan.

Putki oli kyllä kiinni "perinteisillä" putkiklemmareilla, eli olisiko syypäänä sama piripää, joka kuvitteli
vihreiden magneettien auttavan polttoaineletkuissa..  ;D

Ostin siis auton käytettynä, ja oli tuollaisia tuuninkeja tehty...  :o
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Arcca

Lainaus käyttäjältä: MMV - 26.11.15 - klo:19:05
Hmmm... olisikohan tässä ketjussa aistittavissa Ken1:n reinkarnaatio...

Joo.

Minusta ihan hyvä jos noin vähillä hommilla saavat asiat riittävästi mallilleen, paras se kaikille on loppujen lopuksi.
Toki skeptinen voi olla toimiiko, ja mielenkiinnolla odotan dynokokeiluja ennen ja jälkeen..
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

skriko

Lainaus käyttäjältä: MMV - 26.11.15 - klo:19:05
Hmmm... olisikohan tässä ketjussa aistittavissa Ken1:n reinkarnaatio...

Näkyy Keni1 kirjoittaneen viimeksi palstalle tammikuussa. Tais tulla poika järkiinsä, eikä viitsinyt enää kirjoitella ainaisten nälvijöiden kanssa.

Lalli

Lainaus käyttäjältä: gunman - 26.11.15 - klo:21:35
Ei jumankauta, onko toi "sihti" nyt mukamas joku uusi innovaatio?
-03 octaviasta sellainen löytyi, kun jouduin ilmamäärämittarin uusimaan.

90- luvun alkupään mersussa oli myös vastaava systeemi. Päästöt oli varmaankin hyvin pienet.
Toledo 1.2 Tsi

Polari

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 26.11.15 - klo:22:48
90- luvun alkupään mersussa oli myös vastaava systeemi. Päästöt oli varmaankin hyvin pienet.

Tämä uusi innovaatio siivilä löytyy jo Volkswagenin TDI moottoreista, tässä video vuodelta 2013 ja purkuoperaatio, siellähän se siivilä on.

https://www.youtube.com/watch?v=TPYolHb1bOs

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy