VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Herr K

Nyt myös Rellun Espacesta on löydetty reilusti rajat ylittäviä päästöjä: http://www.autoblog.com/2015/11/24/renault-diesel-emissions-cheating-report/?ncid=edlinkusauto00000015

Ihan Volkkarin lukemiin ei pääse, kun ylittää raja-arvot "vain" 25-kertaisesti... ;)
VW Passat Variant GTE

Zego


tet

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 24.11.15 - klo:21:02
Nyt myös Rellun Espacesta on löydetty reilusti rajat ylittäviä päästöjä: http://www.autoblog.com/2015/11/24/renault-diesel-emissions-cheating-report/?ncid=edlinkusauto00000015

Ihan Volkkarin lukemiin ei pääse, kun ylittää raja-arvot "vain" 25-kertaisesti... ;)

Artikkelissa väitetään, että syynä Rellun päästötestin läpäisyyn on se, että testiproseduuri sallii tehdä testin "keinotekoisen alhaisella" moottorin lämpötilalla. Näin ollen tuskin on kyse samanlaisesta aktiivisesta huijauksesta kuin VW:llä, vaan ihan samasta porsaanreikien kaivelemisesta kuin kaikilla muillakin valmistajilla. Päästötason monikymmenkertaisuus todellisessa elämässä ei kerro, onko huijatttu vai onko vain löydetty porsaanreikä jolla päästään testistä läpi huijaamatta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: Polari - 24.11.15 - klo:14:06
Kuten kirjoitin tuossa pari viestiä sitten niin mitään 'oikeita' korjauksia ei siis tehdä, autojen tehot laskee ja kulutukset nousee. Verottajat ja asiakkaat sitten tappelee korvauksista jos jaksavat. Tosi hyvä sovinto  ;D

Ja kuten minä kirjoitin jo skandaalin alkumetreillä, Suomessa tuskin on paljon autoja joissa oikeasti on mitään huijausta. Suurimmassa osassa softa on toimettomana ja autot menevät samalla lailla testistä läpi kuin ennenkin, vaikka softa poistetaankin. Eikä moottorin toiminta muutu millään lailla, kulutus ja teho samat kuin ennenkin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Olipa kyseessä sitten tehokas porsaanreikien hyödäntäminen tai suorempi kusettaminen, niin lopputulos on sam riiippumatta siitä, missä pisteessä harmaata aluetta liikutaan. Toiveeni näyttää toteutuvan. Kohun myötä idioottimaisen testinormin ongelmiin paneudutaan ja valmistajat joutuvat rakentamaan autoja, joiden päästöt pysyvät kurissa myös laboratorion ulkopuolella.

Polari

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.11.15 - klo:11:56
Ja kuten minä kirjoitin jo skandaalin alkumetreillä, Suomessa tuskin on paljon autoja joissa oikeasti on mitään huijausta. Suurimmassa osassa softa on toimettomana ja autot menevät samalla lailla testistä läpi kuin ennenkin, vaikka softa poistetaankin. Eikä moottorin toiminta muutu millään lailla, kulutus ja teho samat kuin ennenkin.
Höpöhöpö

Ja kuten minä kirjoitin jo heti alkuvaiheessa niin taas on osoitettu ettei Volkswagen juuri asiakkaistaan piittaa, tärkeintä on saada mahdollisimman suuret voitot.

Nyt pitää huomata, että vasta Saksan viranomainen ja Volkswagen itse ovat korjaukset esittäneet ja itse hyväksyneet, virallista EPA ja EU hyväksyntää ei vielä ole. Että ihan vielä ei tiedetä kuinka nämä korjataan.

Minulle tämä ratkaisu kertoo, että Volkswagen ei halua korjata autoja kunnolla, se etsii halvimman mahdollisen tavan. Toivottavasti lehdistö osaa tuoda asian esille oikein termein ja saa avattua tuulipukuväen silmiä.

Pelkkä softapäivitys tarkoittaa autojen ominaisuuksien radikaalia muutosta, kaikista tehomalleista lähtee ilmeisesti 50 - 100 hevosvoimaa pois ja Dieselin kulutus kasvaa hieman. Muista malleista lähtee hieman vähemmän, mutta joka tapauksessa autojen ominaisuudet muuttuu jos korjaus tosiaan tehdään kuten luvattu. Bensiinimalleissa ilmeisesti verottaja voi halutessaan periä maahantuojalta lisää veroja jos maahantuoja paljastaa oikeat CO2 arvot. Tällä hetkellä oikeat CO2 arvot on saatavissa vain 95 euron hintasen vaatimustenmukaisuus -todistuksen myötä. Jos autoissa ei havaita mitään muutoksia niin se tarkoittaa että mitään muutoksia ei softaan ole tehty ja entinen saastutus jatkuu. Meille on kerrottu että lähes kaikki autot sisältää huijauskoodin ja että huijausta on tarkoituksellisesti tehty.

Nyt pitää huomioida, että kun autojen tehot laskevat radikaalisti, niin tällöin asiakas joutuu tappelemaan korvauksista maahantuojan kanssa ilmeisesti itse ja tällöin ei ole toivoakaan että saisi mitään korvauksia ainakaan millään lyhyellä aikavälillä, kuluttaja-asiamiehelle valittelu on nopeimmillaan vuoden projekti ja mitään takeita korvauksista sitä kautta ei ole, sen jälkeen jos ei tule korvauksia kiikutat asian poliisille, voi vain arvailla kauanko prosessi kestää, joka tapauksessa vuosia ja tulee maksamaan asiakkaalle maltaita.

Ellei viranomaiset pakota Volkswagenia tekemään autoihin radikaaleja muutoksia joilla autojen ominaisuudet saadaan säilytettyä niin siinä tapauksessa en ymmärrä viranomaisten toimintaa lainkaan. Nyt ei ole kyse VW konsernin pelastamisesta vaan autojen korjaamisesta.

Morpheus3

En halua puuttua kinasteluun, mutta missä on faktaa että esim. tehoversioiden tehosta lähtisi esim. 50-100hv pois?
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

MMV

Lainaus käyttäjältä: Polari - 25.11.15 - klo:14:29
Pelkkä softapäivitys tarkoittaa autojen ominaisuuksien radikaalia muutosta, kaikista tehomalleista lähtee ilmeisesti 50 - 100 hevosvoimaa pois ja Dieselin kulutus kasvaa hieman.

Tuo on totaalista humpuukia. Automalli mitataan sekä tyypitetään uudestaan ja ne saavat korkeamman CO2-arvon, jolloin vaikutus on vain auto- ja ajoneuvoveroon. Jos muutos on muutaman gramman tai vaikka kymmenen grammaa, niin hintamuutoksetkin ovat hyvin pieniä.

Polari

Lainaus käyttäjältä: MMV - 25.11.15 - klo:14:48
Tuo on totaalista humpuukia. Automalli mitataan sekä tyypitetään uudestaan ja ne saavat korkeamman CO2-arvon, jolloin vaikutus on vain auto- ja ajoneuvoveroon. Jos muutos on muutaman gramman tai vaikka kymmenen grammaa, niin hintamuutoksetkin ovat hyvin pieniä.
Unohdat että dieselien korjaus koskee sekä NOx että CO2 arvoja. Tällöin tehomallien tehoja joudutaan laskemaan radikaalisti jotta NOx arvot laskee pelkällä softalla, tässä yhteydessä CO2 arvot nousee radikaalisti ja siten autosta on maksettu liian vähän veroja koska verotus perustuu CO2 arvoon.

Pitää muistaa, että ennen dieselit oli haisevia ja hitaita työjuhtia, sittemmin niistä tehtiin paremmin kaupaksi meneviä sportteja nostamalla tehot ja suorituskyky bensa-autojen tasolle. Volkswagen teki kaikki muutokset työjuhdasta bulevardisportiksi huijauksella vaikka oikeasti puhdasta teknologiaa oli olemassa jo 2007 kun huijaukset aloitettiin.

kt

Lainaus käyttäjältä: Polari - 25.11.15 - klo:14:29

Höpöhöpö


Aika harvoin aloitetaan tällä foorumilla vastaus noin!

Mutta itse asiaan. Minusta ongelmia on seuraavasti VW:llä:
1) Co2-arvoja on mitattu epätarkasti bensamoottoreilla, tällöin joidenkin valtioiden autoverojen pohjana olevat  lukemat menevät väärin. Tästä on VW ilmoittanut alkavansa neuvottelut ko maiden viranomaisten kanssa ja on luvannut maksaa ansaitsemansa lisäautoverot yms sakot ja auton ostaja pääsisi kuin koira veräjästä.
2) Syyskuun alusta myytävien diesel-autojen NOX-päästöjen piti alittaa tietty EU6 nirmin vaatimus ja voi olla, että tässäkin kohdin valmistajan ilmoittamat mittaukset eivät ole oikeita. Näitä autoja voidaan korjata jotenkin joko ohjelmallisesti tai lisälaittein. Saattaa olla, että myös aikaisemmin myytyjä joudutaan käsittelemään, mutta niissähän saattaa olla EU5-vaatimus, joka on lievempi NOX:eille.
3) Autonvalmistajan tulee EU-sääntöjen mukaan päästä vuosittain alenevaan päästölukemaan. Kyseinen lukema lasketaan painotettuna keskiarvona mitattujen päästäjen ja myyntimäärien perusteella. Voi olla, että tässäkin vaatimuksessa tulee kysymysmerkki vastaan, jos ilmoitetut päästöarvot heittävät pahasti.
4) Sitten ostajan / auton käyttäjän osaltahan ei mitään vahinkoa ole vielä tullut. Tehot on kuin on haluttu ostaa. Ainoa "ongelma" on se, että auto on päästänyt päästöjä enemmän kuin paperilla oli ja näyttää myös siltä, että ostaja esim Suomessa on saanut auton halvemmalla kuin oikeilla päästäarvoilla olisi saanut.  Nyt herää kysymys, onko tähän ajanhetkeen mennessä ostajalla mitään oikeutta edes puhua "korvauksissta". Pikemminkin tilanne on päinvastainen. ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Herr K

Tämän jutun mukaan Volkkari esittää, että 2.0 TDI-koneisiin riittäisi pelkkä softapäivitys ja 1.6 TDI-koneeseen vaaditaan vain pieniä osamuutoksia imuilman ohjaukseen sekä softapäivitys. Ei kuitenkaan tarvittaisi esim. mitään Ad Blue-järjestelmiä.

http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-skandaalimoottoreiden-korjaustoimenpiteet-julki/

Noi olisi aika pieniä korjauksia ja kustannuksetkin siten varmaan olisivat Volkkarille kohtuullisia. Mahtaakohan kuitenkaan noin pienillä toimenpiteillä saada päästöt laskemaan vaaditulle tasolle, jos aiemmin raja-arvot ovat ylittyneet 40-kertaisesti vai onko saksalainen insinööri viritellyt sinne vaan paremman huijauksen ;) . Viranomaisten hyväksyntä ilmeisesti puuttuu vielä, joten katotaan miten käy.
VW Passat Variant GTE

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MMV - 25.11.15 - klo:14:48
Tuo on totaalista humpuukia. Automalli mitataan sekä tyypitetään uudestaan ja ne saavat korkeamman CO2-arvon, jolloin vaikutus on vain auto- ja ajoneuvoveroon. Jos muutos on muutaman gramman tai vaikka kymmenen grammaa, niin hintamuutoksetkin ovat hyvin pieniä.

Hiilidioksidin kannalta noin, mutta NOxeja ei tyypittämällä saada kuntoon, koska niille on säädetty ehdottomat rajat.

CO2:n osalta ei ole rajoja, joten tyypittämällä auto saadaan lailliseksi. Toinen kysymys sitten on verot ja muut CO2-arvoon liittyvät rajat, kuten Helsingin pysäköintiedut tms.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Polari - 25.11.15 - klo:14:29
Ja kuten minä kirjoitin jo heti alkuvaiheessa niin taas on osoitettu ettei Volkswagen juuri asiakkaistaan piittaa, tärkeintä on saada mahdollisimman suuret voitot.
Tuota, mikähän autovalmistaja nyt sitten laittaa asiakkaansa voittojen edelle?

LainaaMinulle tämä ratkaisu kertoo, että Volkswagen ei halua korjata autoja kunnolla, se etsii halvimman mahdollisen tavan.
No totta kai etsii halvimman mahdollisen tavan. Tämä on ns. reaalimaailma, ei elokuva.

LainaaPelkkä softapäivitys tarkoittaa autojen ominaisuuksien radikaalia muutosta,
Ei tarkoita. Softapäivityksiä tehdään joka päivä Suomessakin kymmeniä, eikä niissä kyllä mitään "auton ominaisuuksien radikaalia muutosta" tapahdu.

Lainaakaikista tehomalleista lähtee ilmeisesti 50 - 100 hevosvoimaa pois ja Dieselin kulutus kasvaa hieman. Muista malleista lähtee hieman vähemmän, mutta joka tapauksessa autojen ominaisuudet muuttuu jos korjaus tosiaan tehdään kuten luvattu.
Tähän ei voi kuin lainata sinua, eli höpöhöpö. Tehot voivat muuttua, mutta ominaisuudet eivät edelleenkään muutu radikaalisti. Suuntaan eikä toiseen.

LainaaBensiinimalleissa ilmeisesti verottaja voi halutessaan periä maahantuojalta lisää veroja jos maahantuoja paljastaa oikeat CO2 arvot.
Volkkarihan sanoi hoitavansa tämän verottajan kanssa.

LainaaNyt pitää huomioida, että kun autojen tehot laskevat radikaalisti, niin tällöin asiakas joutuu tappelemaan korvauksista maahantuojan kanssa ilmeisesti itse ja tällöin ei ole toivoakaan että saisi mitään korvauksia ainakaan millään lyhyellä aikavälillä, kuluttaja-asiamiehelle valittelu on nopeimmillaan vuoden projekti ja mitään takeita korvauksista sitä kautta ei ole, sen jälkeen jos ei tule korvauksia kiikutat asian poliisille, voi vain arvailla kauanko prosessi kestää, joka tapauksessa vuosia ja tulee maksamaan asiakkaalle maltaita.
Jämerää tekstiä, joka ei perustu mihinkään.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Hannes

Tähänkin keskusteluun näyttää osallistuvan VAG vastaisen järjestön "jäseniä"  ;D sama nimimerkin etukirjain yhdistää P&P.

Kyllä täytyy olla kovia kokenut että on noin katkera. Se tässä on reaaliaikaista.


kaide

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 25.11.15 - klo:17:55
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-skandaalimoottoreiden-korjaustoimenpiteet-julki/

Suomeksi siis korjaus on imuilman " kuristaminen" . Olisipa kiva nähdä dynomittaus ennen ja jälkeen  ;) Mikäli tuo olisi mahdollista noin helpolla ja tehoa kadottamatta, miksei sitä sitten tehty kerralla oikein ? No, ensin oli jakoketjuviat , sitten dsg viat ja päälle päästöviat niin ei tartte ihmetellä miksen enää kyseiseen konserniin kajoa
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Hesse


wtf

Öö.. missä on alunperinkään sanottu että korjaus vaikuttaisi tehoihin tai kulutukseen? Tuntuu olevan valalla käsitys että näin on.
Lainaus käyttäjältä: kaide - 25.11.15 - klo:18:36
Suomeksi siis korjaus on imuilman " kuristaminen" . Olisipa kiva nähdä dynomittaus ennen ja jälkeen  ;) Mikäli tuo olisi mahdollista noin helpolla ja tehoa kadottamatta, miksei sitä sitten tehty kerralla oikein ? No, ensin oli jakoketjuviat , sitten dsg viat ja päälle päästöviat niin ei tartte ihmetellä miksen enää kyseiseen konserniin kajoa

Lueppas uudestaan tuo juttu. Mitään ei kuristeta vaan ilman pyörteilyä muutetaan ennen massamittaria.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

kaide

Lainaus käyttäjältä: wtf - 25.11.15 - klo:19:15
Öö.. missä on alunperinkään sanottu että korjaus vaikuttaisi tehoihin tai kulutukseen? Tuntuu olevan valalla käsitys että näin on.
Lueppas uudestaan tuo juttu. Mitään ei kuristeta vaan ilman pyörteilyä muutetaan ennen massamittaria.

Nimenomaan tuo verkko kuristaa imuilman määrää noin...öööö 10% ?  Ihan oikeesti , jos päästöt saadaan asialliseksi yhdella helvetin verkolla ilman että mikään muu osa kärsii, voin sanoa että taas on yksi syy lisää luopua VAG autoista !  Ei sitten voitu mukamas kerralla tehdä oikein jos kyse oli vain tuosta . Haisee , en usko !
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

MMV

Lainaus käyttäjältä: kaide - 25.11.15 - klo:19:36
Nimenomaan tuo verkko kuristaa imuilman määrää noin...

Juttua on korjattu ja ei sinne mitään verkkoa ole tulossa.

Statisti

#1431
Ainakin vanhemmissa tdi koneissa on tuollainen verkontapainen maffin edessä jo tehtaalta.



wtf

Lainaus käyttäjältä: kaide - 25.11.15 - klo:19:36
Nimenomaan tuo verkko kuristaa imuilman määrää noin...öööö 10% ?  Ihan oikeesti , jos päästöt saadaan asialliseksi yhdella helvetin verkolla ilman että mikään muu osa kärsii, voin sanoa että taas on yksi syy lisää luopua VAG autoista !  Ei sitten voitu mukamas kerralla tehdä oikein jos kyse oli vain tuosta . Haisee , en usko !
No selitäppäs sitten kun tunnut asiasta tietävän että miten ilman pääsyn estäminen moottoriin ts. Kuristaminen  laskisi päästöjä? Ja mitä helvetin väliä sillä on vaikka tulpattaisi koko imuputki jos auton ominaisuudet pysyy samana. Ai niin taidat TIETÃ,,Ã,, senkin että näissä tehot tippuu 50% ja kulutus nousee vastaavasti.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

vwp

Mä kyllä luin että tuo mahdollistaa tarkemman ilmamäärän mittauksen ja sitä myöden paremman hyötysuhteen, tai jotaki
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Polari

Lainaus käyttäjältä: kaide - 25.11.15 - klo:18:36
Suomeksi siis korjaus on imuilman " kuristaminen" . Olisipa kiva nähdä dynomittaus ennen ja jälkeen  ;) Mikäli tuo olisi mahdollista noin helpolla ja tehoa kadottamatta, miksei sitä sitten tehty kerralla oikein ? No, ensin oli jakoketjuviat , sitten dsg viat ja päälle päästöviat niin ei tartte ihmetellä miksen enää kyseiseen konserniin kajoa
Pitääkö paikkaansa että uusien Volkswagenin omistajat on laitettu ostamaan kusta pullossa? Aiemmin on riittänyt kun on ostanut enemmän öljyä kuin normaalisti, nyt siis pitää ostaa myös kusta, mitähän seuraavaksi. Ihmeellinen vimma saada moottoreista tehoja irti hinnalla millä hyvänsä, kyllä pitää ihmisillä olla kova kiire.

Muut autoilijat käyvät huoltamolla kusella, mutta VW kuskit käyvät omalla rahalla ostamassa sitä kusta. Joudutte vielä hätätilanteessa ihan kirjaimellisesti juoksemaan kusen perässä jos kusi on loppu eikä auto lähde käyntiin, ei todellakaan käy kateeksi.

Volkswagenia voi siis hyvällä syyllä kutsua kaikkien aikojen kusettajaksi  ;D

vwp

Niiiiii ei se vw taida ainoa valmistaja joka adblueta käyttää nykyään..
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

a_jaba

Noniin.. Kuten artikkeleissa jo lukee niin EU-alueen moottorit saadaan korjattua pienillä toimenpiteillä ja vuonna 2017 kukaan ei enää muista tällaista edes tapahtuneen. Suurin osa foorumilaisista oli taas ylihysteerisiä  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

MTa

Päästöhuijauspassatin omistajana olen tätä trediä lueskellut läpi, mutta koko homma jäi silti "vähän" epäselväksi. Oliko nyt niin, että:

1. Auto tunnistaa päästötestin ja heittää testin ajaksi ns. huijausohjelman päälle.
2. Huijausohjelma auttaa auton läpi NOx päästötestistä (laskemalla tehoja, nostamalla kulutusta vai miten??)
3. Testin jälkeen auto palaa normaalitilaan.

Eli auton saattamiseksi päästöjen puolesta lailliseksi, auton softaa pitäisi muuttaa sellaiseksi, että nyt vain päästötestin aikana päällä oleva huijausohjelmisto onkin päällä jatkuvasti. Vaiko miten tää nyt menee??

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: kaide - 25.11.15 - klo:19:36
Nimenomaan tuo verkko kuristaa imuilman määrää noin...öööö 10% ?

Entäpä jos tuo ilmamäärän mittari ei ole se ahdistavin paikka, vaan venttiilien aukeama edelleenkin rajoittaa ilman virtauksen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy