VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Turbodog

Mitäs jos asiakas ei suostu allekirjoittamaan? Jääkö tilaus tekemättä tai purkautuuko mahdollisesti jo sovittu kauppa?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 20.11.15 - klo:11:35
Mitäs jos asiakas ei suostu allekirjoittamaan? Jääkö tilaus tekemättä tai purkautuuko mahdollisesti jo sovittu kauppa?
Todennäkäisesti tilaus peruuntuu. Tai eiköhän tuohon oteta nimi ennen mitään tilausta, eli sen varsinaisen tilaussopimuksen teon yhteydessä. Sama juttu kun ALV muuttui tässä muutama vuosi sitten.

Itse en tuollaista tässä kohtaa allekirjoittaisi. Se ALV oli hieman eri juttu, siinä ei volkkarilla ollut osuutta eikä arpaa. Päinvastoin esittäisin myyjälle itse tekemäni sopimuksen, jossa todettaisiin, että auton päästöt ovat maksimissaan xxx ja maahantuoja/valmistaja/jämy vastaa nousseista kustannuksista, jos tuo ilmoitettu lukema ei pidä paikkaansa. Volkkarilla on tällä hetkellä korkeintaan jätkähai ostajan täyttäkättä vastassa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Paleleva

Miten käy jo tilattujen autojen? Vaaditaanko niihinkin allekirjoitus?
On kova juttu kauppiaille, jos tilatut autot jäävät lunastamatta.

pomo

Kannattaa kyllä tosiaan lukea mihin nimensä laittaa. Tuskin ne tuolla koittaa saada mahdollisesti nousevia veroja asiakkaalle maksuun, mutta teoriassahan se voisi noin onnistua. Kyse lienee siitä, että vapauttavat itsensä siitä vastuusta, että ei voi vaatia korvauksia jos auton ilmoitetut päästöt nousevatkin ennen auton luovutusta. Vag on käsittääkseni luvannut maksaa mahdollisesti nousevat verot.

Ihmiset ovat tänä vuonna ryhtyneet niin ekologisiksi, että päästöt tuntuvat olevan osalla yksi tärkeimmistä asioista ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Paleleva - 20.11.15 - klo:12:07
Miten käy jo tilattujen autojen? Vaaditaanko niihinkin allekirjoitus?

Vaatiahan voi, mutta ei kaupan ehtoja jälkikäteen mennä muuttelemaan.

Lammasmaisista asiakkaista valtaosa tietysti vetäisi nimen paperiin sen enempiä miettimättä..

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: pomo - 20.11.15 - klo:12:14
Tuskin ne tuolla koittaa saada mahdollisesti nousevia veroja asiakkaalle maksuun, mutta teoriassahan se voisi noin onnistua. Kyse lienee siitä, että vapauttavat itsensä siitä vastuusta, että ei voi vaatia korvauksia jos auton ilmoitetut päästöt nousevatkin ennen auton luovutusta. Vag on käsittääkseni luvannut maksaa mahdollisesti nousevat verot.
Eli VW sitten jälkikäteen kertoo, mistä oikeuksista asiakas on luopunut allekirjoitettuaan paperin...
Pyrkivät varmaan ainakin kaupan purkamisen estämään, vaikka kulutuslukemat kasvaisivat. Entäs jos tehot ovat alhaisemmat?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

JHS

Autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehdoissa todetaan 6 kohdan lopussa, että vain auton hinnan noustessa vähintään neljä prosenttia voi kaupan peruuttaa viikon sisällä siitä, kun myyjä on uuden hinnan ilmoittanut.   Erikoistilatun auton kauppaa ei välttämättä voi ollenkaan peruuttaa.

Tälläisen sopimuksen jokainen uuden auton tilaava allekirjoittaa.   Seuraavaa vuodelta 2009 oleva tekstiä on tosin päivitetty viimeksi 1.12.2013, mutta nämä vero ym. muutoksista johtuvat kohdat näyttävät olevan samanlaisia.

Tässä vw:n laajassa hämmingissä on täysin tehtaan/maahantuojan/autokaupan hyväntahtoisuuden varassa vastaantulo.   Sopimusehdon  sanamuoto on selkeä:  ostaja maksaa ja kauppaa ei voi purkaa alle neljän prosentin hinnan nousussa.

Näin ymmärsin pikaluvulla. 

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/sopimukset/vakiosopimusehdot/autokaupan-ja-tilaus--ja-kauppasopimusehdot/

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: JHS - 20.11.15 - klo:17:20
Tässä vw:n laajassa hämmingissä on täysin tehtaan/maahantuojan/autokaupan hyväntahtoisuuden varassa vastaantulo.   Sopimusehdon  sanamuoto on selkeä:  ostaja maksaa ja kauppaa ei voi purkaa alle neljän prosentin hinnan nousussa.

Suomessa kyseiset autot eivät ole edes tällä hetkellä tilattavissa, joten keskustelu CO2-päästön muutoksesta ja sen vaikutuksesta hintaan on täysin akateemista.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

ept

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 20.11.15 - klo:17:42
Suomessa kyseiset autot eivät ole edes tällä hetkellä tilattavissa, joten keskustelu CO2-päästön muutoksesta ja sen vaikutuksesta hintaan on täysin akateemista.

Paitsi,  että niitä on tilattu aika monta ennen kuin tuo rajoitus tuli ja toimitus vasta esim.  Joulu-Tammikuussa. Enkä tiedä onko esimerkiksi Skodalla edes ollut tuollaista "estoa".
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

JHS

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 20.11.15 - klo:17:42
Suomessa kyseiset autot eivät ole edes tällä hetkellä tilattavissa, joten keskustelu CO2-päästön muutoksesta ja sen vaikutuksesta hintaan on täysin akateemista.

Akateeminen keskustelu ;) ottaa huomioon myös sen mahdollisuuden, että näitä autoja on ehditty tilata ko. hinnoilla.   Mikä on näiden autojen hinta niiden tullessa asiakkaalle?
Ei välttämättä tilaushetken co2 arvon mukainen.     Minulle kävi juuri näin viime kesäkuussa, kun huhtikuussa tilatun Golf 1.6 TDI Bluemotionin co2 arvo muuttui ja vero siten lisääntyi n.240euroa.   Liike tuli vastaan tankkaamalla tankin täyteen, joten kärsittävää jäi vajaa 200e. :)

Haq

Lainaus käyttäjältä: ept - 20.11.15 - klo:18:26
Paitsi,  että niitä on tilattu aika monta ennen kuin tuo rajoitus tuli ja toimitus vasta esim.  Joulu-Tammikuussa. Enkä tiedä onko esimerkiksi Skodalla edes ollut tuollaista "estoa".

Tällä hetkellä Skodalla on melko monessa autossa estot uusiin tehdastilauksiin. Esim. mun neliveto RS:ää ei voi tällä hetkellä tilata. 28.10. onnistui  ;D. Tammikuussa saan sen itelle, sitten ehkä ollaan jo viisaampia, että mitä se saattais päästellä peräpäästään, ei ilmeisesti kuitenkaan tämän hetken tehtaan ilmoittamia lukuja.
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Haq - 20.11.15 - klo:18:50
Tällä hetkellä Skodalla on melko monessa autossa estot uusiin tehdastilauksiin. Esim. mun neliveto RS:ää ei voi tällä hetkellä tilata. 28.10. onnistui  ;D. Tammikuussa saan sen itelle, sitten ehkä ollaan jo viisaampia, että mitä se saattais päästellä peräpäästään, ei ilmeisesti kuitenkaan tämän hetken tehtaan ilmoittamia lukuja.
Ã,,lä nyt henkeä pidätellen odota tuonne tammikuulle. Onko ne todellisuudessa sitten CO2 päästöt, minkä vuoksi näitä ei saa tällä hetkellä tilattua, vai sittenkin ne typenoksidit. Jos jälkimmäinen, niin saattaa hieman pitkittyä jo tilattujen autojenkin toimitukset.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Haq

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 20.11.15 - klo:18:58
Ã,,lä nyt henkeä pidätellen odota tuonne tammikuulle. Onko ne todellisuudessa sitten CO2 päästöt, minkä vuoksi näitä ei saa tällä hetkellä tilattua, vai sittenkin ne typenoksidit. Jos jälkimmäinen, niin saattaa hieman pitkittyä jo tilattujen autojenkin toimitukset.

Skodan hinnastossa oli mun auton perässä kaks tähtee ja kaks tähtee tarkoittaa:

¤¤ Ilmoitetut CO2-päästöarvot tai polttoaineen kulutusarvot on määritetty tyyppihyväksyntäprosessin yhteydessä. Nämä arvot eivät mahdollisesti pidä paikkaansa.
Teemme parhaamme tilanteen selvittämiseksi mahdollisimman nopeasti ja tarvittaessa tulemme oikaisemaan arvot yhteistyössä vastaavien viranomaisten kanssa.


Kovasti viimeksi eilen myyjä vakuutteli, että mun auto tehdään varmasti viikolla 50.
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Haq - 20.11.15 - klo:19:06
Skodan hinnastossa oli mun auton perässä kaks tähtee ja kaks tähtee tarkoittaa:

¤¤ Ilmoitetut CO2-päästöarvot tai polttoaineen kulutusarvot on määritetty tyyppihyväksyntäprosessin yhteydessä. Nämä arvot eivät mahdollisesti pidä paikkaansa.
Teemme parhaamme tilanteen selvittämiseksi mahdollisimman nopeasti ja tarvittaessa tulemme oikaisemaan arvot yhteistyössä vastaavien viranomaisten kanssa.


Kovasti viimeksi eilen myyjä vakuutteli, että mun auto tehdään varmasti viikolla 50.

Toivotaan, että tulee ajallaan, eikä kovasti päästöarvot ole muuttuneet.  :) Viime viikkojen jälkeen käyttäisin kuitenkin konditionaalia tuosta toimitusajasta puhuessa.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.11.15 - klo:14:29
Vaatiahan voi, mutta ei kaupan ehtoja jälkikäteen mennä muuttelemaan.

Lammasmaisista asiakkaista valtaosa tietysti vetäisi nimen paperiin sen enempiä miettimättä..
Ymmärtääkseni, vaikka nimen pakotettuna paperiin laittaisi, niin käräjillä tuolla paperilla tuskin on todistusarvoa. Kuluttaja on vahvoilla, kauppa on myyjää sitova, kun tarjous on tehty.

Ilmoitus, että vero on arvio tarkoittaa, että muutos tapahtuu valtion toimimesta, esim. v-vaihteessa CO-verotaulkoon tulisi korotus, tai alv-muuttuisi. Se, että valmistajan toimien perusteella CO-päästö muuttuu 109->125:een ja verot nousee on varsin todennäköisesti myyjän päänsärky.

CO-arvo muutoksesta tulee helposti myös muutä päänsärkyä, ei saata saada Hesan vähäpäästöisyyspysäköintilupaa, työnantaja ei maksakaan leasing osuuttaan - nousee kalliimmalle portaalle jne. _Periaatteessa_ myyjä on velvollinen korvaamaan myös nämä menetykset, mutta tod.näk. vasta käräjien jälkeen (kenellä kanttia läheteä perimään muutamaa tonnia, parin kymppitonnnin riskillä, mikäli häviäisikin)

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport


VR6

^^ "Ilmoitus, että vero on arvio tarkoittaa, että muutos tapahtuu valtion toimimesta, esim. v-vaihteessa CO-verotaulkoon tulisi korotus, tai alv-muuttuisi. Se, että valmistajan toimien perusteella CO-päästö muuttuu 109->125:een ja verot nousee on varsin todennäköisesti myyjän päänsärky."

Näin minäkin olen asian käsittänyt. Kysyin myyjältä, että miksi veron osuus on arvio, niin kertoi juurikin johtuvan jos esim. hallitus päättää vaikka huomenna nostaa autoveroa

kt

Ei  tarkoita tuota ^, vaan sitä, että sinä muutat tilaustasi tai valmistaja muuttaa jostain kumman syystä toimituksen sisältöä. No tietenkin sitten voit alkaa riidellä ostoksestasi, jos ei kelpaa... :)

edit: esimerkiksi vain rengaskokoa ja tyyppiä, jolloin päästöarvot muuttuvat.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

mremonen

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 20.11.15 - klo:21:45
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/11/20/volkswagen-ilmoitti-taas-uusista-paastohuijauksista/201515365/304
Tämä nyt oli aika lailla odotettavissa. Ihmettelinkin, että miten ne on tuon kolmelitraisen padan saaneet tehtyä niin puhtaaksi ilman kusipönttöä. No, nakkijonossa ollaan :)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 22.11.15 - klo:12:17
Tämä nyt oli aika lailla odotettavissa. Ihmettelinkin, että miten ne on tuon kolmelitraisen padan saaneet tehtyä niin puhtaaksi ilman kusipönttöä. No, nakkijonossa ollaan :)

On hyvä muistaa, että tuossa(kin) on kyse USA:n päästömääräyksistä. Euroopan löyhempien määräysten takia täällä ei välttämättä ole tarvinnut huijata näissäkään koneissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TTO

Päivän HS:n mukaan huijauksen laajeneminen (isoihin Audeihin, Cayenneen jne.) "tarkoittaa, että Volkswagenin ja Audin insinööreillä on ollut toisistaan riippumattomat suunnitelmat huijata päästömittauksia."

Just joo, nyt en kyllä usko toimittajan juttuun.  ;D

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

VR6

Lainaus käyttäjältä: kt - 21.11.15 - klo:22:40
Ei  tarkoita tuota ^, vaan sitä, että sinä muutat tilaustasi tai valmistaja muuttaa jostain kumman syystä toimituksen sisältöä. No tietenkin sitten voit alkaa riidellä ostoksestasi, jos ei kelpaa... :)

edit: esimerkiksi vain rengaskokoa ja tyyppiä, jolloin päästöarvot muuttuvat.

Tästä näyttää olevan melko montaa kantaa. Eli mikäli luovutustilaisuudessa sanotaan, että muuten auton päästöt nousivat 126g -> 136g, niin asia on ok? Minä olen tehnyt tilaussopimuksen autosta, jonka päästö arvoksi on määritelty 126g (isompien vanteiden ja renkaiden myötä. alunperin 123g). Eihän tuo vastaa lähellekään tilaamaani tuotetta?  :o Niin onhan nyt jonkilainen kuluttajansuoja näissäkin oltava..


Polari

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 23.11.15 - klo:18:13
Tästä näyttää olevan melko montaa kantaa. Eli mikäli luovutustilaisuudessa sanotaan, että muuten auton päästöt nousivat 126g -> 136g, niin asia on ok? Minä olen tehnyt tilaussopimuksen autosta, jonka päästö arvoksi on määritelty 126g (isompien vanteiden ja renkaiden myötä. alunperin 123g). Eihän tuo vastaa lähellekään tilaamaani tuotetta?  :o Niin onhan nyt jonkilainen kuluttajansuoja näissäkin oltava..

Aivan, tässä minun kantani

Katso oheiset linkit, toisessa kerrottu konstit joilla VV Auto liukenee vastuusta, sivun oikeassa laidassa teksti "Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuus-todistuksessa (COC-todistus)."

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_cars.nsf/(vw5_h)?open&m=BA5-8

Toisesta linkistä saa auki lomakkeen jolla voi tilata tuon 95 euron hintaisen vaatimustenmukaisuustodistuksen joka kertoo auton todelliset päästöt. Siis oikeat lukemat saa vaatimattomaan 95 euron hintaan. Kyseinen lomake on tosin tarkoitettu tuontiautoille???

http://www.vv-auto.fi/maahantuonti/Vaatimustenmukaisuustodistus/Sivut/default.aspx

Ovelaa vai mitä, nopeasti laskettuna Volkswagen kerää 9,5 miljoonaa euroa jos 100 000 autonomistajaa käy tarkistamassa oikeat päästöt, siis jos käy :D

Sitä en tiedä joutuuko verottajakin tilaamaan tuon 95 euron hintaisen todistuksen jotta osaa verottaa oikein. Siinä on selvästi taas yksi porsaanreikä tukittavaksi.

Ihan tämän perusteella uskallan väittää, että Volkswagen ei tule korjaamaan auton autoa tämän skandaalin tiimoilta, se kyllä etsii kaikki konstit joilla voi välttää korjaamiset, jos ei muuten niin pitkittää asiaa kunnes kaikki kohussa ryvettyneet autot on mädäntyneet ja paalattu.

Erkkilae

Entä jos on romutuspalkkion avulla tilattu alle 120g/km auto ja nyt se meneekin sen rajan yli. Kuka korvaa sen 1500â,¬?

Polari

Lainaus käyttäjältä: Erkkilae - 23.11.15 - klo:19:19
Entä jos on romutuspalkkion avulla tilattu alle 120g/km auto ja nyt se meneekin sen rajan yli. Kuka korvaa sen 1500â,¬?
Oletko kokeillut ongelmajätelaitosta?

Scout2016

Nyt Scout TDI 4x4 DSG 184 hv (MY16)
ed. Yeti TDI 4x4 140 hv 6 vaiht. vm.2010
ed. MB Vito CDI115 4x4

Polari

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 24.11.15 - klo:12:34
Saas nähdä mitä tämä "sovinto" tuo dieselkoneisiin Suomessa?
Vääntö, teho, kulutus, haittaverot?
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagenin-dieseleiden-korjauksista-sovinto/MxMPqguA
Kuten kirjoitin tuossa pari viestiä sitten niin mitään 'oikeita' korjauksia ei siis tehdä, autojen tehot laskee ja kulutukset nousee. Verottajat ja asiakkaat sitten tappelee korvauksista jos jaksavat. Tosi hyvä sovinto  ;D

Visa


Tämän päivän Hesarissa kerrotaan että Audi nyt sitten myöntää huijauksen isommissa 3 litran diiseleissä myös  :)

Ja vasta volkkarin sivuilla 2vk sitten lausunto että nämä 3 litraset kunnossa. Eihän tässä ihan hirveän hyvää kuvaa jää tästä "läpinäkyvästä tutkimisesta"  ;D

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: Polari - 24.11.15 - klo:14:06
Kuten kirjoitin tuossa pari viestiä sitten niin mitään 'oikeita' korjauksia ei siis tehdä, autojen tehot laskee ja kulutukset nousee. Verottajat ja asiakkaat sitten tappelee korvauksista jos jaksavat. Tosi hyvä sovinto  ;D

Onneksi tämän avuttoman "korjauksen" jälkeen auto menee Hariselle tuunattavaksi, joutuu odottamaan korjauksen jotta saa rekisteriin merkinnän. Kulutus, teho ja ajo-ominaisuudet kaikin puolin paremmat...
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy