VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

kt

Tuo lehtileike kertoo vain sen, että moottorin ohjausta on muutettu/kehitetty, jotta päästöarvot alenevat. Näinhän tekee jokainen autonvalmistaja, jotta arvot saadaan hyviksi. Ei tuo todista mitään "veropetosta", vaan normaalia autotekniikan viilausta.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Polari

Jos kyse olisi laillisesta säätämisestä niin tuossa lukisi, että moottorinohjausta on säädetty, nyt siinä lukee, että on hakkeroitu. Hakkerointi on rikollista toimintaa. Volkswagen oli nimenomaan muokannut moottorinohjauksen koodia huijatakseen päästötesteissä, siinä on Boschin valmistamaa ECUa muokattu salaa. Väittäisin että oli ihan yleinen vitsi aikanaan noissa piireissä ja aina luultiin ettei narahdeta millään, eihän Volkswagen sellaiseen sortuisi ja mainettaan pilaisi  ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Polari - 10.11.15 - klo:20:12
Jos kyse olisi laillisesta säätämisestä niin tuossa lukisi, että moottorinohjausta on säädetty, nyt siinä lukee, että on hakkeroitu. Hakkerointi on rikollista toimintaa

Taitaa kuitenkin olla ennemmin toimittajan taiteellista vapautta. Muut autolehdet kuin Tekniikan Maailma yrittävät löytää vähän sävyjä teksteihin. Välillä onnistuu paremmin välillä huonommin.


Lainaus käyttäjältä: Polari - 10.11.15 - klo:20:12
Volkswagen oli nimenomaan muokannut moottorinohjauksen koodia huijatakseen päästötesteissä, siinä on Boschin valmistamaa ECUa muokattu salaa. Väittäisin että oli ihan yleinen vitsi aikanaan noissa piireissä ja aina luultiin ettei narahdeta millään, eihän Volkswagen sellaiseen sortuisi ja mainettaan pilaisi  ;D

Asia on toki noin, mutta tuskin tsekki-insinöörit sitä juuri Moottorin toimittajille olisivat paljastaneet.

Samasta asiasta on Tuulilasin nyttemmin eläköitynyt Tapio Ketonen kirjoittanut jo vuosia. Hänkin on esittänyt vain sivistyneitä arvauksiaan.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Polari - 10.11.15 - klo:20:12
Hakkerointi on rikollista toimintaa.
Hakkerointi ei ole rikollista toimintaa. Krakkerointi on.

Veikkaan, että tuossa on kyllä enemmän vain käytetty ns. värikästä kieltä. Miksi VW edes hakkeroisi omaa koodiaan? Jos niitä hakkereita halutaan jahdata, niin kannattaa kääntää katseet noihin "virityspajoihin", jotka muokkaavat ECUn koodia ilman lupia ja omaatuntoa. Ja kun täällä on sen maan vimmattu huuto noista nousseista CO2 ja NOx-arvoista, niin kuka autoaan piristänyt on sen käyttänyt uudelleen mitattavana? Ja mitä kuvittelette EGR:n ja DPF:n poiston tekevän "clean dieselille"?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 10.11.15 - klo:09:16
Näinhän se on. Ei kai tehdas ole koskaan luvannut muuta kuin sen, että kun EU-testin  ajaa, niin tämä auton kulutukset ovat esitteessä ilmoitetut (noin suurinpiirtein).
Jos ostaja sitten kuvittelee, että itse pääsee samoihin kulutuslukemiin vetäessään peräkärriä suksiboksi katollaan täydellä 5 hengen kuormalla, niin vika on Suomen peruskouluissa.

Kuka on puhunut 5 hengen kuormalla, suksiboksista ja peräkärrystä saati peruskoulusta? Minun omat mittaukset perustuu yhden henkilön kuormaan, samaan matkaan ja sellaiseen aikaan milloin muuta liikennettä ei ole.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nainko-kuluttajaa-huijataan-autojen-paastoilla/1875590
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13883058/golf-gte-megaluokan-huijaus (Tästä oli keski-suomalaisessakin juttua).

Sitten näihin VAG-konsernin dieseleihin. Mä valittelin töissä, että nuo vanhemmat 1.6TDI on vittumaisia ajaa, kun meinaavat sammua risteyksiin (Tästä aikaa vuosi). Sain sitten koeajoon tuollaisen uusimman (Vuosi sitten) 1.6TDI jossa jotain moottori oli tehty ja oli paljon miellyttävämpi ajaa alemmilla kierroksilla eikä ollut niin herkkä sammumaan vrt 1.9TDI ja 2.0TDI. Nyt ymmärrän miksi ja saa nähdä minkälaiseksi muuttuu, kun korjaavat noita. Kirjeitä on ainakin tullut  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Polari

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 10.11.15 - klo:20:17
Taitaa kuitenkin olla ennemmin toimittajan taiteellista vapautta. Muut autolehdet kuin Tekniikan Maailma yrittävät löytää vähän sävyjä teksteihin. Välillä onnistuu paremmin välillä huonommin.

Asia on toki noin, mutta tuskin tsekki-insinöörit sitä juuri Moottorin toimittajille olisivat paljastaneet.

Tuskin VW on edes huijannut, halusi vain lisää julkisuutta, nyt se on koko ajan otsikoissa ihan ilmaiseksi  ;D

Joka tapauksessa oli hyvin kirjoitettu juttu Skoda Suberb 2.0 TDI moottorista nyt kun tiedetään että se krakkerointi on tosiaan tapahtunut, toimittaja oli hyvin perillä asioista, mistä lie tietonsa saanut.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Polari - 10.11.15 - klo:21:32
Joka tapauksessa oli hyvin kirjoitettu juttu Skoda Suberb 2.0 TDI moottorista nyt kun tiedetään että se krakkerointi on tosiaan tapahtunut, toimittaja oli hyvin perillä asioista, mistä lie tietonsa saanut.

No voi kiesus, toimittajalla mitään tietoja ole ollut, kunhan on käyttänyt värikästi kieltä jotta juttu ei olisi kuin suoraan taulukkolaskentaohjelmasta. Varmaan VAG olisi paljastanut toimittajalle tämän mystisen huijausohjelmansa, saati joku tsekki-insinööri sen tiennyt...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 10.11.15 - klo:20:41
Hakkerointi ei ole rikollista toimintaa. Krakkerointi on.

Veikkaan, että tuossa on kyllä enemmän vain käytetty ns. värikästä kieltä. Miksi VW edes hakkeroisi omaa koodiaan? Jos niitä hakkereita halutaan jahdata, niin kannattaa kääntää katseet noihin "virityspajoihin", jotka muokkaavat ECUn koodia ilman lupia ja omaatuntoa. Ja kun täällä on sen maan vimmattu huuto noista nousseista CO2 ja NOx-arvoista, niin kuka autoaan piristänyt on sen käyttänyt uudelleen mitattavana? Ja mitä kuvittelette EGR:n ja DPF:n poiston tekevän "clean dieselille"?

Miksi egr ja pdf pitäisi poistaa jos optimoidaan auto?  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.11.15 - klo:08:18
Miksi egr ja pdf pitäisi poistaa jos optimoidaan auto?  ???
Pdf:stä en tiedä, mutta varmaan EGR:n ja DPF:n osalta kannattanee kysyä niiltä, jotka niitä ovat poistaneet / poistattaneet.

Pointti oli siinä, että täälläkin itketään volkkarin huijauksen perään ja itse samalla huijataan minkä ehditään. Vai moniko on mittauttanut ja tyyppihyväksyttänyt autonsa muutosten jälkeen? Tai kantanut hirveästi huolta montako mummoa kuolee, kun se DPF jäi ranelle hyllyyn.

Varmasti noita kusipurkkien ohituksiakin alkaa näkymään, kun ne yleistyvät enemmän ja autokanta vanhenee.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.11.15 - klo:21:27
Minun omat mittaukset perustuu yhden henkilön kuormaan, samaan matkaan ja sellaiseen aikaan milloin muuta liikennettä ei ole.
Et kai ole aikuisten oikesti olettanut, että pääset noihin ilmoitettuihin lukemiin? Jos niihin haluat päästä, niin sitten pitää ajaa se testin mukainen ajosykli dynamometrissä tehtaan ilmoittamin asetuksin säädettynä. Ei sillä kyydillä kyllä kauppaan pääse, mutta kulutus on se mikä on luvattu. Tai itse asiassa sekään ei ole, jos halutaan semantiikkaa. Kuljettu matkahan dynossa on 0 km, jolloin kulutus on aina ja kaikilla autoilla ääretön. Siihen on helppo päästä IRL. Jopa alle.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 11.11.15 - klo:08:25
Pdf:stä en tiedä, mutta varmaan EGR:n ja DPF:n osalta kannattanee kysyä niiltä, jotka niitä ovat poistaneet / poistattaneet.

Pointti oli siinä, että täälläkin itketään volkkarin huijauksen perään ja itse samalla huijataan minkä ehditään. Vai moniko on mittauttanut ja tyyppihyväksyttänyt autonsa muutosten jälkeen? Tai kantanut hirveästi huolta montako mummoa kuolee, kun se DPF jäi ranelle hyllyyn.

Varmasti noita kusipurkkien ohituksiakin alkaa näkymään, kun ne yleistyvät enemmän ja autokanta vanhenee.

Pitääkin kysyä tuota heiltä.
En voi tyyppihyväksyttää kun teho noussut yli 20 %. Varmaan joutuisi jarruja päivittämään (viisaammat kertokoon) kun tehot noussut? Vaikka samaa autoa on eri tehoversionakin eikä niissä kai isompia levyjä ole, tiedä sitten?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

TAG

Otetaanpas vaihteeksi toisenlainen näkökulma. Mietin eilen tätä hässäkkää ja syitä miksi tähän on päädytty ja yritin miettiä insinöörien suunnalta asiaan vaikuttaneita tekijöitä myös ymmärtävään suuntaan.

Mikä on näiden ohjelmointien suorittaneiden insinöörien tehtävä?

Heidän tehtävä on säätää moottoriin kaikkiin tilanteisiin paras ja sopivin moottorin toiminta. Kylmä kone, lämmin kone, 1-vaihde, 5-vaihde, alamäki, ylämäki, moottorijarrutus, coasting, vuoriston ohut ilma, ilman eri kosteudet, ilman eri lämpötilat, jne jne. Tuota vasten kun miettii sitä päästö- tai kulutustestiä, niin loogisesti ajateltuna sehän on vain yksi ajotila lisää johon pitää kehittää mahdollisimman hyvin toimiva ohjelma.

En usko, että missään lukee sellaista tekstiä, että päästömittaustestin tulee kuvata tarkkaan myös muissa tilanteissa olevaa kulutusta tai päästöjä. Jos näin olisi, olisivat kaikki autonvalmistajat aina automaattisesti syyllisiä ja vastuullisia kaikista käyttötilanteista. Testin laatijan aivoitus kun on ollut, että tuo testi itsessään varmistaa sen, että se kuvaisi jotenkin myös muuta käyttöä.

Tähän soppaan kun otetaan vielä Winterkorniin tyypillinen johtajan omaa egoa pönkittävä tavoitteenasetanta, "2012-2015 VW vähentää päästöjä 30%", jolla ei ollut mitään selkärankaa todellisuuteen, niin alkaa homma aueta.

Eli kyse on sieltä harmaalta alueelta, jossa liikutaan osittain laittomuuden puolella, osittain tekemällä ihan sitä mitä muutenkin eli optimoimalla kaikkea.

Ps. En tarkoita, että pitäisin tätä mitenkään ei moitittavana toimintana henkilökohtaisesti

Argento

Ihan hienosti pohdittu, mutta minä olen eri mieltä. Tämä keissi on minusta ihan selkeä puliveivaus VW:lta ilman minkäänlaista selittelyn mahdollisuutta. Tämä diesel-gate ei  mielestäni kuulu millään lailla harmaalle alueelle. VW:lla ei kertakaikkiaan ollut käytössä riittävää tietotaitoa päästä päästörajojen alle kohtuullisin kustannuksin, joten yritys päätti tietoisesti huijata.

Minusta on eri asia optimoida auto esimerkiksi EU:n syklimittaukseen. Sitä kaikki valmistajat tekevät ja yhdenkään auton normaalin käyttäjän on aika lailla mahdoton päästä ilmoitettuihin kulutuslukemiin.

Pääjohtajan pilvilinnakategorian lausunto päästöjen tiputtamisesta eittämättä johti siihen, että yrityksen insinöörit ovat joutuneet toimimaan luovasti saadakseen joidenkin bensiinimallien C02-päästöt riittävän alas. Huijaus tämäkin, mutta systemaattisuudessaan ei kuitenkaan lähellekään diesel-gaten veroinen.

Huolestuttavaa koko jutussa on lähinnä se, että mitä se kertoo VW:n yrityskulttuurista sekä tavasta toimia.

Niin ja todellakaan en ole mikään anti-VAG, vaan kiinnostuneena seuraan kyseisiä tapahtumaketjuja sivujuonteineen.

kt

Lainaus käyttäjältä: Polari - 10.11.15 - klo:20:12
Jos kyse olisi laillisesta säätämisestä niin tuossa lukisi, että moottorinohjausta on säädetty, nyt siinä lukee, että on hakkeroitu. Hakkerointi on rikollista toimintaa. Volkswagen oli nimenomaan muokannut moottorinohjauksen koodia huijatakseen päästötesteissä, siinä on Boschin valmistamaa ECUa muokattu salaa. Väittäisin että oli ihan yleinen vitsi aikanaan noissa piireissä ja aina luultiin ettei narahdeta millään, eihän Volkswagen sellaiseen sortuisi ja mainettaan pilaisi  ;D

Kyllä tuo jutun toimittaja on laitettava edesvastuuseen, kun on käyttänyt sanaa hakkerointi, vaikka oikea sana olisi ollut krakkerointi.  8) Itse kyllä luulen, että toimittaja on huonon kielitaitonsa takia erehtynyt. Ja jos todella on tiennyt etukäteen kaiken tämän, niin silloinkin hänet tulisi kuulustella ja sakottaa vähintään laittomuuden piilottelusta. ???
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Lainaus käyttäjältä: TAG - 11.11.15 - klo:09:35

En usko, että missään lukee sellaista tekstiä, että päästömittaustestin tulee kuvata tarkkaan myös muissa tilanteissa olevaa kulutusta tai päästöjä. Jos näin olisi, olisivat kaikki autonvalmistajat aina automaattisesti syyllisiä ja vastuullisia kaikista käyttötilanteista. Testin laatijan aivoitus kun on ollut, että tuo testi itsessään varmistaa sen, että se kuvaisi jotenkin myös muuta käyttöä.


Näin varmaan onkin tilanne, mutta luulen, että koko tuon EU-testin tarkoitus on ollut laboratorio-olosuhteissa päästä vertaamaan erilaisia autoja ja saada autoille jonkinnäköinen kilpailutus-alusta. Näin testejä tehdessään autonvalmistajat näkisivät tuotteidensä "hyvyysjärjestyksen"

Sitten "joku" on luullut, että testissä mitattu kulutus pätee omaan ajotapaani täällä Suomessa. Ja joku oivaltanut, että tätähän on mukava käyttää veroperusteena ympäristöasioissa. Nyt pitäisikin etsiä esiin se syyllinen Suomesta, joka laittoi lakialoitteen liikkeelle tästä CO2-lukeman käyttämisestä autoveroon. Ettei vaan olisi joku vihervarpunen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

TAG

Lainaus käyttäjältä: kt - 11.11.15 - klo:10:45
Näin varmaan onkin tilanne, mutta luulen, että koko tuon EU-testin tarkoitus on ollut laboratorio-olosuhteissa päästä vertaamaan erilaisia autoja ja saada autoille jonkinnäköinen kilpailutus-alusta. Näin testejä tehdessään autonvalmistajat näkisivät tuotteidensä "hyvyysjärjestyksen"

Sitten "joku" on luullut, että testissä mitattu kulutus pätee omaan ajotapaani täällä Suomessa. Ja joku oivaltanut, että tätähän on mukava käyttää veroperusteena ympäristöasioissa. Nyt pitäisikin etsiä esiin se syyllinen Suomesta, joka laittoi lakialoitteen liikkeelle tästä CO2-lukeman käyttämisestä autoveroon. Ettei vaan olisi joku vihervarpunen.

Jep, tämä on minun mielestäni myös paljon monisyisempi asia kuin mitä VW on nyt tehnyt. Tässä on kyseisen lafkan kulttuuriin pesiytynyttä vikaa ja toisena osapuolena viranomaisten viherpesu, joka on ilmeisesti ollut valmistajille kustannustehokkaasti selkeästi liian nopeasti haukattava pala. Toivottavasti tästä koko hässäkästä tulisi lopuksi jotain hyvääkin ulos. Oma veikkaus on, että diesel liikennepolttoaineena on saanut nyt kuoliniskun ja se tullaan korvaamaan vaiheittain erilaisilla bio-polttoaineratkaisuilla ja hybrideillä. Veikkaan, että nykyisillä diesel moottoreiden puhdistusjärjestelmien kustannuksilla, voidaan jo pikkuhiljaa alkaa massavalmistamaan bensa-hybridi ratkaisuja (esim. GTE), joilla päästään ja ylitetään dieselin hyödyt. Myös biopolttoaineiden osuus tulee todennäköisesti kasvamaan eli bio-diesel, bio-etanoli, bio-kaasu.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.11.15 - klo:08:30
Pitääkin kysyä tuota heiltä.
En voi tyyppihyväksyttää kun teho noussut yli 20 %. Varmaan joutuisi jarruja päivittämään (viisaammat kertokoon) kun tehot noussut? Vaikka samaa autoa on eri tehoversionakin eikä niissä kai isompia levyjä ole, tiedä sitten?

20% mallisarjan tehokkaimmasta moottorista raja. Ja löytyy kyllä isompaa jarrua sun muuta, vai onko se amg tai rs(jos kyse sigun autoista) samoilla jarruilla :) tosin amg saattaa olla oma mallinsa mihin ei voi verrata, tiedä tuosta. Mutta tuo uusien arvojen ilmoitus ja muutoskatsastus uudemmissa autoissa on käytännössä tavan ihmiselle mahdotonta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Herr K

Kauppalehti uutisoi, että Saksassa paikallinen liikennevirasto on tutkimuksissaan löytänyt luvattua korkeampia päästöarvoja useiden eri merkkien dieseleistä. Vielä eivät ole paljastaneet mistä merkeistä ja malleista on kyse:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/paastohuijauksia-paljastui-useista-uusista-merkeista/CJw9SRXx

Saas nähdä mitä muista merkeistä vielä paljastuu, mutta ei tämä tosin yhtään vähennä Volkkarin syyllisyyttä.

VW Passat Variant GTE

Polari

Lainaus käyttäjältä: TAG - 11.11.15 - klo:09:35
Otetaanpas vaihteeksi toisenlainen näkökulma. Mietin eilen tätä hässäkkää ja syitä miksi tähän on päädytty ja yritin miettiä insinöörien suunnalta asiaan vaikuttaneita tekijöitä myös ymmärtävään suuntaan.

Mikä on näiden ohjelmointien suorittaneiden insinöörien tehtävä?

Heidän tehtävä on säätää moottoriin kaikkiin tilanteisiin paras ja sopivin moottorin toiminta. Kylmä kone, lämmin kone, 1-vaihde, 5-vaihde, alamäki, ylämäki, moottorijarrutus, coasting, vuoriston ohut ilma, ilman eri kosteudet, ilman eri lämpötilat, jne jne. Tuota vasten kun miettii sitä päästö- tai kulutustestiä, niin loogisesti ajateltuna sehän on vain yksi ajotila lisää johon pitää kehittää mahdollisimman hyvin toimiva ohjelma.

En usko, että missään lukee sellaista tekstiä, että päästömittaustestin tulee kuvata tarkkaan myös muissa tilanteissa olevaa kulutusta tai päästöjä. Jos näin olisi, olisivat kaikki autonvalmistajat aina automaattisesti syyllisiä ja vastuullisia kaikista käyttötilanteista. Testin laatijan aivoitus kun on ollut, että tuo testi itsessään varmistaa sen, että se kuvaisi jotenkin myös muuta käyttöä.

Tähän soppaan kun otetaan vielä Winterkorniin tyypillinen johtajan omaa egoa pönkittävä tavoitteenasetanta, "2012-2015 VW vähentää päästöjä 30%", jolla ei ollut mitään selkärankaa todellisuuteen, niin alkaa homma aueta.

Eli kyse on sieltä harmaalta alueelta, jossa liikutaan osittain laittomuuden puolella, osittain tekemällä ihan sitä mitä muutenkin eli optimoimalla kaikkea.

Ps. En tarkoita, että pitäisin tätä mitenkään ei moitittavana toimintana henkilökohtaisesti
Tuossa ei ollut kyse insinöörien tavoitteista, kyse oli algoritmista joka tunnisti tilanteen jossa auton päästöjä mitattiin testipenkissä. Testin ajan algoritmi piti moottorin kulutukset ym säädöt ja päästöt riittävänä alhaalla jotta auto läpäisi testin. Testitilanteessa auton tehoja ei mitata eikä kaikki tehot olleet käytössä. Kun auto oli normaalissa liikennekäytössä kuten nuo kaikki edelleen ovat, oli autossa täydet tehot ja jopa 40 kertaa suuremmat typpioksidin NOx päästöt kuin mitä USA salli. nyt lisäksi CO2 päästöissä on huijattu tahallaan, myös polttoaineen kulutusmitauksissa on huijattu tahallaan.

Se on jo moneen kertaan todettu, että VW on myöntänyt vilpin eli mitenkään vahingossa nämä autot eivät ole testejä läpäisseet.

Vihreän liiton sivustolla on mielenkiintoinen artikkeli autoiluun liittyen, Vihreät kannattavat Diesel veron poistamista jotta 'vähäpäästöisten' Diesel autojen määrä kasvaisi ja liikenteen haitat vähenisivät merkittävästi. Ilmankos Vihreät ovat olleet täysin hiljaa koko jupakan ajan, ne ajaa Volkswagen Clean Diesel autoilla ja puhdistavat planeettaa  ;D

https://www.vihreat.fi/liikennepoliittisen-ohjelman-tiivistelma

Toinen kappale

Liikenteen öljyriippuvuutta vähennettävä

Vihreät ajavat politiikkaa, jolla liikenteen haittoja voidaan vähentää merkittävästi.

Verotusta tulee korjata niin, että se kannustaa ihmisiä valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. Biopolttoaineiden käyttöä on vauhditettava ja niiden käytölle on luotava kestävyyskriteerit. Dieselvero on poistettava.

kt

Testi on ilmeisesti silloin päällä, kun etupyörät vetää, moottori käy ja takapyörät ei pyöri. Ei ole kummoinen algoritmi.

Kun diesel-gate näytti onnistuneen ja konsernin myynti kasvoi, niin pomon mieli tietenkin teki lisää euroja tulospalkkiona. Siksipä oli helppoa heittää CO2-arvoille -30% tavoite. Kyllähän sinne päästään, kun edellinen hommakin onnistui.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vwmies

VW päästöskandaalin seurauksena:

Saksan liikenneviranomaiset testaavat yli 50 automallia saadakseen selville, löytyykö niistä ilmoitettua suurempia typenoksidipäästöjä.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1447173341158.html

Liikennevirasto KBA ilmoitti ryhtyneensä testaamaan useita automerkkejä. Syynä on Volkswagenin paljastunut päästöhuijaus.
Kyse on diesel-autoista. Joukossa on 23 saksalaista ja ulkomaista automerkkiä.


Nämä autot ovat KBA:n mielenkiinnon kohteina:

Audi: A6, A3

Alfa Romea: Giulietta

BMW: 3-sarja, 5-sarja, Mini

Chevrolet: Cruze

Dacia: moottorityypin SD-mallit

Fiat: Panda, Ducato

Ford: Focus, C-Max

Honda: HR-V

Hyundai: i20, iX35

Jeep: Cherokee

Land Rover: Evoque

Mazda: 6-sarja

Mercedes: C-sarja, CLS, Sprinter, V-sarja

Mitsubishi: ASX

Nissan: Navara

Opel: Astra, Insignia, Zafira

Peugeot: 308

Porsche: Macan

Renault: Kadjar

Smart: Fortwo

Toyota: Auris

Volvo: V60

VW: Beetle, Golf, Passat, Polo, Crafter, Touran, Golf SportsVan, Touareg, Amarok

Eli päästösoppa porisee vielä hyvän aikaa. :o
Yritetään pärjätä.

Daatta

Hyvä hyvä, itse olen valmis siirtymään sähköautokantaan vaikka heti. 8) Ainakin sitten kun Tesla model 3 tulee saataville...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TTO

Lainaus käyttäjältä: kt - 11.11.15 - klo:15:00
Testi on ilmeisesti silloin päällä, kun etupyörät vetää, moottori käy ja takapyörät ei pyöri. Ei ole kummoinen algoritmi.

Algoritmi on vielä hienostuneempi. Utin postauksessa eilen klo 15.41 on tarkempi kuvaus siitä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 11.11.15 - klo:08:29
Et kai ole aikuisten oikesti olettanut, että pääset noihin ilmoitettuihin lukemiin? Jos niihin haluat päästä, niin sitten pitää ajaa se testin mukainen ajosykli dynamometrissä tehtaan ilmoittamin asetuksin säädettynä. Ei sillä kyydillä kyllä kauppaan pääse, mutta kulutus on se mikä on luvattu. Tai itse asiassa sekään ei ole, jos halutaan semantiikkaa. Kuljettu matkahan dynossa on 0 km, jolloin kulutus on aina ja kaikilla autoilla ääretön. Siihen on helppo päästä IRL. Jopa alle.

Et ilmeisesti seuraa autolehtiä? Autobild:n tekee muistaakseni joka kevät testin ja he ovat ajossa päässeet jopa lähelle valmistajan ilmoittamaa. Joten sun pointti oli? Oman pointtini olen kyllä selvästi tuonut esille.

TM testi vahvisti:
Autojen kulutuslukemat heittävät pahasti
http://www.iltalehti.fi/autot/2012082916013672_au.shtml

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/05/28/grafiikka-paljastaa-naiden-autojen-kulutusta-kaunisteltiin-eniten/20137563/304

Onneksi jatkossa tuota tullaan kiristämään ja kuluttajien kusetus tulee vähenemään!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Lainaus käyttäjältä: Argento - 11.11.15 - klo:10:29
Ihan hienosti pohdittu, mutta minä olen eri mieltä. Tämä keissi on minusta ihan selkeä puliveivaus VW:lta ilman minkäänlaista selittelyn mahdollisuutta. Tämä diesel-gate ei  mielestäni kuulu millään lailla harmaalle alueelle. VW:lla ei kertakaikkiaan ollut käytössä riittävää tietotaitoa päästä päästörajojen alle kohtuullisin kustannuksin, joten yritys päätti tietoisesti huijata.

Minusta on eri asia optimoida auto esimerkiksi EU:n syklimittaukseen. Sitä kaikki valmistajat tekevät ja yhdenkään auton normaalin käyttäjän on aika lailla mahdoton päästä ilmoitettuihin kulutuslukemiin.

Pääjohtajan pilvilinnakategorian lausunto päästöjen tiputtamisesta eittämättä johti siihen, että yrityksen insinöörit ovat joutuneet toimimaan luovasti saadakseen joidenkin bensiinimallien C02-päästöt riittävän alas. Huijaus tämäkin, mutta systemaattisuudessaan ei kuitenkaan lähellekään diesel-gaten veroinen.

Huolestuttavaa koko jutussa on lähinnä se, että mitä se kertoo VW:n yrityskulttuurista sekä tavasta toimia.

Niin ja todellakaan en ole mikään anti-VAG, vaan kiinnostuneena seuraan kyseisiä tapahtumaketjuja sivujuonteineen.

Optimoida mittaukselle, eikös tuokin ole eräänlaista optimointia, että auto säädetään tunnistamaan se testi? Vähän niin kuin se tunnistaa vaikka kovemman kaasun painalluksen? Auto optimoidaan toimimaan hyvin halutussa tilanteessa? Ei kovinkaan yksiselitteinen asia :D

Tässä sopassa on niin monta valmistajaa,  että jänne nähdä mitä tästä seuraa ;D

Polari

Saksan kannattaisi melko turhien tutkimusten sijasta satsata niiden Volkswagen autojen korjauksiin. Tiedossa on, että muidenkin valmistajien Diesel autojen päästöt ovat ylittäneet sallitut rajat.

Volkswagen oli ainoa joka meni vieläkin pidemmälle optimoinneissa, se ei pelkästään optimoinut vaan se huijasi erikseen huijausta varten kehitetyllä ohjelmakoodilla ja laitteilla, tämä on se syy miksi Volkswagenin toiminta on erittäin tuomittavaa ja häpeällistä. Se markkinoi ja myi vuosien ajan todella voimakkaasti omaa Clean Diesel brändiään joka osoittautuikin pelkäksi kuplaksi ja täysin valheellseksi, huijaukset alkoivat jo 2007 ja samaan aikaan on ollut TSI ja DSG skandaalit, heikot jakoketjut, suuret öljynkulutukset ja vaikka mitä. Ja mitä kaikkea on vielä vasta tulossa julki?

Nyt lienee tarkoitus saada jonkinlaista anteeksiantoa isolta yleisöltä. Volkswagen on niin tärkeä yritys Saksalle, että minä en edes noteeraa heidän saamiaan tuloksia ellei joku muu täysin puolueeton taho saa samanlaisia tuloksia, tietysti aina joku jonkun puolella näissä on, hyvä esimerkki nuo Suomen Vihreät, se hiljainen opposition edustaja joka ajaa ja suosii Clean Dieseliä. Olisi kiva tietää kuinka moni Vihreiden edustajista ajaa Volkswagenilla sen puhtauden takia  ;D

Kannatan ajatusta, että kaikki autot testataan aina maksimi -kuormalla ja oikeissa olosuhteissa testiolosuhteiden lisäksi. Tällöin autot eivät ainakaaan tehtaan jäljiltä voisi olla porsaanreikä autoja kuten ne nyt näyttävät olevan, nyt vain optimaalisissa olosuhteissa päästään sallittuihin rajoihin, tuo koskee melkein kaikkia valmistajia ellei kaikkia, kilpailu on todella kovaa.

kt

Lainaus käyttäjältä: Polari - 11.11.15 - klo:21:58


Kannatan ajatusta, että kaikki autot testataan aina maksimi -kuormalla ja oikeissa olosuhteissa testiolosuhteiden lisäksi. Tällöin autot eivät ainakaaan tehtaan jäljiltä voisi olla porsaanreikä autoja kuten ne nyt näyttävät olevan, nyt vain optimaalisissa olosuhteissa päästään sallittuihin rajoihin, tuo koskee melkein kaikkia valmistajia ellei kaikkia, kilpailu on todella kovaa.

Nyt ei puutukkaan kuin määrittely "oikeat olosuhteet". Tällaisen tehtävän kun annat EU-virkamiehille, niin sen projektiryhmän aikataulun viimeinen päivä ei ole tällä vuosisadalla. :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Polari

#1287
Lainaus käyttäjältä: kt - 11.11.15 - klo:22:10
Nyt ei puutukkaan kuin määrittely "oikeat olosuhteet". Tällaisen tehtävän kun annat EU-virkamiehille, niin sen projektiryhmän aikataulun viimeinen päivä ei ole tällä vuosisadalla. :)

Mitenkään pilkuntarkkaa tutkimusta tai rajanvetoa ei todellakaan tarvita, pelkkä maalaisjärki riittää. Täysi kuorma ja normaali ajo voitaisiin määritellä esim. seuraavasti:

- autossa kuormaa maksimäärä sallitun kantavuuden mukaan, sillä ei ole väliä onko lastina pirtua vai lyijyä.
- ajetaan autolla tuon kuorman kanssa matka-ajoa, kaupunki-ajoa ja maantie-ajoa sallittujen rajoitusten puitteissa mittalaitteet kytkettynä.

Näin mm. Volkswagen paljastui, kun sillä ajettiin yleisellä tiellä mittalaitteet kytkettynä, niin silloin päästöt olivat käsittämättömän suuret verrattuna testituloksiin, jopa 40 kertaa suuremmat.

Kyse ei siis ole rakettitieteestä. Autossa mukana kulkevat mittauslaitteet on jo olemassa, joten mitään uutta tätä varten ei tarvitse kehittää, lastataan autoon kuorma ja nostetaan kytkintä, ajetaan ja kerätään dataa. Auton päästöt, suorituskyky ja kulutukset mitataan ja niiden pitää olla luvatunkaltaiset.

Tämän määrittelyn kirjoittamiseen kului muutama minuutti. En usko että tuon tarkempaa testiä tai normaaliolosuhdetta tarvitsee edes etsiä, tuota tarkempi syynäys olisi jo saivartelua. Uskoisin että tämäntapaisia testimenetelmiä jo laaditaan, tuskin kovin kauaa voidaan jatkaa entisin menetelmin koska tosiaan kaikki testitilanteet ovat optimitilanteita, ja niissä ei ole kuormaa, päinvastoin jopa penkkejä irroitellaan ja kevennetään autoja.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Polari - 11.11.15 - klo:21:58
Saksan kannattaisi melko turhien tutkimusten sijasta satsata niiden Volkswagen autojen korjauksiin. Tiedossa on, että muidenkin valmistajien Diesel autojen päästöt ovat ylittäneet sallitut rajat.

Itse taas pidän koko tätä "korjaushommaa" täysin typeränä. Autoissa kun ei ole oikeasti mitään vikaa. Oikea ratkaisu olisi pistää sääntöjä rikkoneille sakko kouraan ja velvoite alkaa tekemään homma oikein. Ja samalla tuohon mittaamiseen tehtäisiin jotain järkeä, että se kuvaisi paremmin oikeaa kulutusta. Niin ja sitten Suomen pitää heittää helvettiin tuo CO2 verotus, joka tekee tästä jo absurdia pelleilyä :).

skriko

Ovat muuten hirveitä huijareita noissa polttonesteenkulutusilmoituksissaan.
Volkswagen ilmoittaa yhdistetty kulutus Volkswagen scirocco 1.4TSI 160hv manuaali 6,6 litraa sadalle.
Minulla vei 5,99 vielä talvirenkaat talvisin ja suomen pakkaset.
Opel on osoittautunut vähän pienemmäksi huijariksi, Astra GTC 1,6 SIDI 200 hv manuaali 6,6 sadalle yhdistetty.
Minulla on vienyt 6,4 kesärenkailla.
Täytysköhän pyytää korvauksia, kun noin valehtelevat, nythän valtiokin menettää polttonesteveroa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy