VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 09.11.15 - klo:23:15
Ei sieltä taida löytyä juuri yhtään hyrysysyä, jonka CO2 tai muut päästöt olisivat ne mitä on testien perusteella ilmoitettu... tässä nyt on vain sellainen pieni ero VAGgineiden ja muiden kans, että muuta eivät ole huijanneet testeissä niin kuin VAG, vaan ovat ne läpäisseet - toisin kuin VAG olisi tehnyt ilman huijausta.

Se, että testit ovat niin saakelin huonoja, että niissä pystyy huijaamaan ja läpi pääsemään, vaikka todellisuus on täysin toinen on sitten testien määrittelijöiden vika.
Tuota miten olisi edes teoriassa mahdollista, että CO2-mittauksesta ei joku auto pääsisi läpi?


skriko

#1231
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.11.15 - klo:23:48
Tuota miten olisi edes teoriassa mahdollista, että CO2-mittauksesta ei joku auto pääsisi läpi?

Muuten mites se meni, että mitä piti EU vaatimisten mukaan olla päästöt ja mikä oli se vuosi?
Itellä on 154 grammaa kilsalle. Tuolla luvulla ei enää varmaan autoja valmisteta 2020?

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.11.15 - klo:23:48
Tuota miten olisi edes teoriassa mahdollista, että CO2-mittauksesta ei joku auto pääsisi läpi?

Sitä minäki täsä rupesin ihmetteleen. :o

Kait sieltä joku arvo tulee vastaan, ettei enää ole sopiva sellaisella tiellä ajella.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:22:46
^Olen perehtynyt asiaan, kuten varmasti huomasit.

Ennakkopäätyksessä on jo varauma, jos tuo kulutuslukema heittääkin huomattavasti:
"ERI,,V,, MIELIPIDE
Olemme muutoin samaa mieltä kuin enemmistö, mutta ratkaisun perusteluihin lisäämme lausuman siitä, että ottaen huomioon ympäristötekijöiden korostuneen merkityksen autojen markkinoinnissa, EU-direktiivin mukaisesti täsmällisellä tavalla ilmoitettujen ja todellisten, käytännössä syntyvien polttoaineen kulutuslukemien poikkeamismahdollisuudesta ja sen suuruusluokasta on kerrottava kuluttajalle selkeällä tavalla. "
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:22:02
Se testihän ei kuvaa kenenkään suomalaisen ajotapaa, vaan on EU-virkamiesten hatustaan ottama ja säädökseksi laatima testi.

Mistäköhän se sinne EU-virkamiesten hattuun on tullut?

Sylttytehdas lienee autoteollisuuden lobbarit, joille sopii vallan hyvin, että päästölukemat ovat epärealistisen matalia.

Nyt komissio on viheltänyt pelin poikki ja uusi testisykli on tuloillaan, jonka pitäisi oleman lähempänä reaalimaailmaa. Lobbareita ja autoteollisuutta se tietysti kyrsii..

Wekotin

Jenkit saavat "hyväntahdon"  -pakettia.  ;D

"Paketti sisältää 500 dollarin arvoisen Visa-luottokortin ja 500 dollarin etukortin automyymälään. Lisäksi kaupan päälle annetaan kolmen vuoden ilmainen maantiepalvelu."

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015111020640741_ul.shtml

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 10.11.15 - klo:07:16
Jenkit saavat "hyväntahdon"  -pakettia.  ;D

"Paketti sisältää 500 dollarin arvoisen Visa-luottokortin ja 500 dollarin etukortin automyymälään. Lisäksi kaupan päälle annetaan kolmen vuoden ilmainen maantiepalvelu."

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015111020640741_ul.shtml

Jos nyt oikein ymmärsin, niin tämä "hyvänmielenpaketti" on osoitettu 2.0 TDI omistajille, joissa VAGgine päivitetään vain softan osalta.

Käsittääkseni Suomessa on tuo maantiepalvelu voimissaan, jos on vain huotanut Volkkariaan merkkihuollossa (kokemusta on pasuunan suuttimien hajoamisesta ja remmin katkeamisesta, jolloin kiltisti hinattiin auto huoltoon VW:n piikkiin ja annettiin vielä sijaisauto käupan päälle). Minä en kovin tyytyväinen olisi tuohon kädenojennukseen... varsinkaan tuohon 500 $ etukorttiin VW:n liikkeeseen, kun sillä ei ole mitään käyttöä (pl. määräaikaishuollon maksamiseen).

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 10.11.15 - klo:07:16
"Paketti sisältää 500 dollarin arvoisen Visa-luottokortin ja 500 dollarin etukortin automyymälään. Lisäksi kaupan päälle annetaan kolmen vuoden ilmainen maantiepalvelu."
Mit v*ttua tekee 500 dollarin arvoisella etukortilla automyymälään? Ostaa volkkarin toppatakkeja myytäväksi huuto.netissä? Jos tänne tulisi tuollainen, niin itse haluaisin joko riihikuivaa tai polttoainekortin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.15 - klo:22:40
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909489833.html
Tää on aika lailla sama kun jos kiukuttelisi siitä, että moottorin lämpötilamittari ei näytä oikein. Jos on ollut niin tyhmä, että on joskus kuvitellut noiden mittausten vastaavan todellista ajoa, niin mielestäni se on ajokortin peruuttamisen peruste. Mulla on 30 tankkauksen keskimääräinen kulutuslukema 8,568 l/100 km, vaihteluväli 7,2 - 10,0. Tehdas "lupaa" 6,6, vaihteluvälillä 5,9 - 8,0. Nyt vaan hakemaan korvausta tehtaalta ja liikkeestä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Olikos tämä jo täällä?
http://yle.fi/uutiset/analyysi_volkswagenin_paastoskandaalin_taustalla_riitaantuminen_daimlerin_kanssa/8442613

Kuulostaa aika järkeenkäyvältä tapahtumaketjulta. Mistä volkkari on myöhemmin nuo kusipöntöt kaapannut? Ja miksiköhän niitä ei sitten haluttu myöhemminkään viedä USAhan?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 10.11.15 - klo:08:26
Kuulostaa aika järkeenkäyvältä tapahtumaketjulta. Mistä volkkari on myöhemmin nuo kusipöntöt kaapannut? Ja miksiköhän niitä ei sitten haluttu myöhemminkään viedä USAhan?

Kai niitä kusipönttöjärjestelmiä autoteollisuuden alihankkijoilta saa ostettua. Ei ne ainakaan enää Daimlerin yksinoikeutta ole. Rahaa se vain vaatii.

Jenkkeihin niitä ei varmaankaan vietys siksi, että kusettomuus on selvä myyntivaltti. Teknistä etumatkaa..

kt

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 10.11.15 - klo:08:20
Tää on aika lailla sama kun jos kiukuttelisi siitä, että moottorin lämpötilamittari ei näytä oikein. Jos on ollut niin tyhmä, että on joskus kuvitellut noiden mittausten vastaavan todellista ajoa, niin mielestäni se on ajokortin peruuttamisen peruste. Mulla on 30 tankkauksen keskimääräinen kulutuslukema 8,568 l/100 km, vaihteluväli 7,2 - 10,0. Tehdas "lupaa" 6,6, vaihteluvälillä 5,9 - 8,0. Nyt vaan hakemaan korvausta tehtaalta ja liikkeestä.

Näinhän se on. Ei kai tehdas ole koskaan luvannut muuta kuin sen, että kun EU-testin  ajaa, niin tämä auton kulutukset ovat esitteessä ilmoitetut (noin suurinpiirtein).
Jos ostaja sitten kuvittelee, että itse pääsee samoihin kulutuslukemiin vetäessään peräkärriä suksiboksi katollaan täydellä 5 hengen kuormalla, niin vika on Suomen peruskouluissa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 10.11.15 - klo:08:55
Jenkkeihin niitä ei varmaankaan vietys siksi, että kusettomuus on selvä myyntivaltti. Teknistä etumatkaa..
Tuo on kyllä totta. Olen ihan tyytyväinen, ettei omassa vehkeessä tuota ole. Vielä...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Polari

Lainaus käyttäjältä: kt - 10.11.15 - klo:09:16
Jos ostaja sitten kuvittelee, että itse pääsee samoihin kulutuslukemiin vetäessään peräkärriä suksiboksi katollaan täydellä 5 hengen kuormalla, niin vika on Suomen peruskouluissa.
Miksi ei voida vaatia että testaukset tehdään aina maksimikuormalla. Ihmeellisiä nämä päästörajat ja kulutukset kun niitä täytyy noudattaa vain ihanneolosuhteissa. Täydellä kuormalla tehdään siis veropetos  ;D


mremonen

Lainaus käyttäjältä: Polari - 10.11.15 - klo:11:13
Miksi ei voida vaatia että testaukset tehdään aina maksimikuormalla. Ihmeellisiä nämä päästörajat ja kulutukset kun niitä täytyy noudattaa vain ihanneolosuhteissa. Täydellä kuormalla tehdään siis veropetos  ;D
Ja ajamalla muualla kuin dynamometrissä.

Ennen kuin näitä sammakoita päästelee, niin kannattaisi perehtyä siihen miten se nykyinen testaus EU:ssa oikein tehdään.

LainaaEU-direktiivin mukainen CO2-päästö ja siihen suoraan verrannolliset polttoaineenkulutusarvot määritetään normitetussa kokeessa, jossa autoa ajetaan alustadynamometrillä vakioiduissa laboratorio-olosuhteissa, tarkan ajo-ohjelman mukaan. Se on paras tapa, jolla tulokset ovat luotettavia ja toistettavia. Normissa on kuitenkin puutteita.

Jotta dynamometrillä voidaan simuloida ajovastuksia (mm. vierintävastus, ilmanvastus, moottorin ja voimansiirron sisäiset kitkat), on dynamometrille asetettava tietyt vastusarvot. Normin mukaan on sallittua, että autonvalmistaja määrittää vastusarvot itse, ja tyyppihyväksyntäviranomaiset käyttävät niitä omassa testissään.

Vastusarvoilla on ratkaiseva vaikutus testin lopulliseen tulokseen. Mitä pienemmät vastukset, sitä pienempi CO2-päästö ja kulutus. Viranomaiset eivät kuitenkaan yleensä todenna vastusarvojen paikkansapitävyyttä.

clip-clip

Normin mukaan polttoaineenkulutus määritetään laskennallisesti pakokaasupäästöjen perusteella.

Lähde: http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testi-co2-paastoarvot-eivat-vastaa-totuutta
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

JHS

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 10.11.15 - klo:11:28
Jaaha. Nyt meni sitten epäilyt bensamallit myyntikieltoon Suomessa.
http://m.iltalehti.fi/autot/2015111020641577_au.shtml
Uudet tehdastilaukset ovat toistaiseksi estetyt myös 1.6 tdi moottoreilla varustetuista autoista (paitsi passat 1.6 88kw).  VW:n sivuilla voi harmaalla merkittyjä yksilöitä kohdassa tekniset tiedot ja hinnat käydä ihmettelemässä, jos ei ole muuta tärkeämpää tekemistä...
Pdf-tiedoston 9.11.2015 hinnat avaamalla näkyy asia olevan sanottu.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 10.11.15 - klo:08:20
Tää on aika lailla sama kun jos kiukuttelisi siitä, että moottorin lämpötilamittari ei näytä oikein. Jos on ollut niin tyhmä, että on joskus kuvitellut noiden mittausten vastaavan todellista ajoa, niin mielestäni se on ajokortin peruuttamisen peruste. Mulla on 30 tankkauksen keskimääräinen kulutuslukema 8,568 l/100 km, vaihteluväli 7,2 - 10,0. Tehdas "lupaa" 6,6, vaihteluvälillä 5,9 - 8,0. Nyt vaan hakemaan korvausta tehtaalta ja liikkeestä.

Harmi että täällä ei voi "tykätä" kommentista napin painalluksella, vaan joutuu ihan kommentoimaan.
Olen aivan samaa mieltä. Näkeehän sen silmälläkin että ei niihin kulutuslukemiin pääse kuin tyhjäkäynnillä alamäessä hinausauton kyydissä.
Omassa autossakin keskikulutuslukema on viimeisen 3 kk ajalta 7,1 litraa sadalle, joka on IMO kohtalaisen normaali lukema tuollaiselle tilavalle perheautolle. Talvirenkaiden vaihdon jälkeen lukema pienenee tasaisesti, mutta 18" kesärenkailla alle 7 litran keskikulutukseen on jo aika tiukkaa päästä - etenkin jos ajaa yhtään enempää kaupunkiajoa.
Yksin kun ajan työmatkaa, mittarin mukaan kulutuslukema alkaa nelosella, että olisiko joku 5,5 litraa sadalle. Tuohon päälle webasto pöhisee joka aamu puoli tuntia, eli extraa kulutukseen tulee noin 1,25 litraa viikossa ( jos weba kuluttaa 0,5 l/h).
Ei noilla eväillä pääse tehtaan speksaamiin lukemiin mitenkään päin.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Epes

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 10.11.15 - klo:12:11
Harmi että täällä ei voi "tykätä" kommentista napin painalluksella, vaan joutuu ihan kommentoimaan.
Olen aivan samaa mieltä. Näkeehän sen silmälläkin että ei niihin kulutuslukemiin pääse kuin tyhjäkäynnillä alamäessä hinausauton kyydissä..............

Nuo viralliset kulutuslukemat on ajettu sitä varten ennalta määrätyissä olosuhteissa laboratoriossa, että kuluttaja voisi vertailla eri automerkkien ja mallien kulutuksia luotettavasti toisiinsa. Ei niihin kulutuksiin pääsekään normaalijamppa normaaliajossa mitenkään eikä se ole tarkoituskaan. Koko homma on mennyt ruvelle huijausten vuoksi jolloin todenmukaisen vertailun suorittaminenkin on muuttunut mahdottomaksi.


tet

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 09.11.15 - klo:22:06
Skodalla ei ole tainnut olla omia moottoreita sitten Felician...

No ainakin ensimmäisen sukupolven 1.2TSI oli Skodan moottori, siis myös VW:n käyttämät koneet. Kyllä Skoda suunnittelee moottoreita siinä missä VW ja Audikin. Seatista en tiedä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 09.11.15 - klo:23:15
Ei sieltä taida löytyä juuri yhtään hyrysysyä, jonka CO2 tai muut päästöt olisivat ne mitä on testien perusteella ilmoitettu... tässä nyt on vain sellainen pieni ero VAGgineiden ja muiden kans, että muuta eivät ole huijanneet testeissä niin kuin VAG, vaan ovat ne läpäisseet - toisin kuin VAG olisi tehnyt ilman huijausta.

Tässä menee nyt kaksi eri asiaa sekaisin. Tämä ketjuhan lähti tästä dieselien NOx-päästöhuijauksesta. Palstalta löytyy myös toinen keskusteluketju jossa käsitellään bensakoneiden CO2-lukemien epäselvyyksiä. Siinä asiassa VW lienee samalla viivalla ranskalaisten kanssa, eli jotain pientä vilunkia on tehty muttei samanlaista huijaussoftaa kuin näissä dieseleissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikey

Niin, noissa CO2 -asioissa pitäisi tietää onko kyse testitilanteen porsaanreikien hyväksikäytöstä vai siitä, että auto havaitessaan olevansa testattavana kytkee päälle sellaisen moottorinohjausmoodin, jota ei käytetä/ei voi pidempää aikaa käyttää normaalissa ajossa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.11.15 - klo:13:45
No ainakin ensimmäisen sukupolven 1.2TSI oli Skodan moottori, siis myös VW:n käyttämät koneet. Kyllä Skoda suunnittelee moottoreita siinä missä VW ja Audikin. Seatista en tiedä.
Mitä 1.2 TSI:tä tarkoitat ja millä perusteella se on Skodan suunnittelema?

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.11.15 - klo:13:48
Tässä menee nyt kaksi eri asiaa sekaisin. Tämä ketjuhan lähti tästä dieselien NOx-päästöhuijauksesta. Palstalta löytyy myös toinen keskusteluketju jossa käsitellään bensakoneiden CO2-lukemien epäselvyyksiä. Siinä asiassa VW lienee samalla viivalla ranskalaisten kanssa, eli jotain pientä vilunkia on tehty muttei samanlaista huijaussoftaa kuin näissä dieseleissä.

Kiitos kun olit tarkkasilmäinen tässä(kin) asiassa... pyydän anteeksi offtopic- kirjoittelua.


mixout

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.11.15 - klo:13:48
Tässä menee nyt kaksi eri asiaa sekaisin. Tämä ketjuhan lähti tästä dieselien NOx-päästöhuijauksesta. Palstalta löytyy myös toinen keskusteluketju jossa käsitellään bensakoneiden CO2-lukemien epäselvyyksiä. Siinä asiassa VW lienee samalla viivalla ranskalaisten kanssa, eli jotain pientä vilunkia on tehty muttei samanlaista huijaussoftaa kuin näissä dieseleissä.

CO2 päästöjen epäselvyydet eivät tosiaan liity ns. huijausohjelmaan. Mutta sekoileeko IL vai koskeeko tuo erillinen CO2 härdelli myös diiseleitä? Ymmärsin aikaisemmin, että se koskee vain  bensamalleja. Lainaus tuosta täälläkin linkatusta IL:n jutusta: "Viime viikolla Volkswagen ilmoitti, että myös CO2- eli hiilidioksidipäästöjen lukemat saattavat olla virheellisiä noin 800 000 Volkswagenissa. Näistä noin 100 000 oli bensiinimoottorisia ja 700 000 oli dieseleitä. Bensiinimoottorit ovat 1,4-litraisia ACT-sylinterin lepuutustekniikalla varustettuja moottoreita. Dieselit ovat 1,4-, 1,6- tai 2,0-litraisia."

multsi

Viimeinen skodan omaa suunnittelua oleva moottori on kyllä ollut vissiin 120-malliin suunniteltu moottori, jota käytettiin muokattuna vielä favoritissa ja feliciassa.

Uti

Ohessa lisäarvailua päästöhuijaukseen!

Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA on julkaissut yksityiskohtaisia tietoja siitä miten Volkswagenin käyttämä huijausohjelma käytännössä toimi. Näistä tiedoista selviää esimerkiksi se, miten ohjelma kykeni tunnistamaan testitilanteen ja osasi laskea päästöjä juuri mittaushetkellä.

Huijausohjelma tunnisti jo mittausta edeltävän esiajon

Sekä amerikkalaiset että eurooppalaiset testit tehdään samanlaisilla periaatteilla. Sama huijausohjelma soveltui siis molempiin testeihin hieman eri säädöillä.

Merkittävää on, että testissä suoritetaan esiajo ennen varsinaista päästömittausta. Ohjaustietokone pystyi tunnistamaan tämän esiajon, koska se suoritetaan aina samojen tarkasti määriteltyjen standardien mukaan.

“Auton ohjaustietokone seurasi moottorin käyntiaikaa, eli kun moottori laitettiin päälle alkoi kello käydä. Samalla ohjaustietokone tarkkaili myös ajonopeutta", VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoo.

Moottorin käyntiaika ja ajonopeus on selkeästi määritelty esiajossa tietynlaisiksi, joten näitä seuraamalla ohjelma tiesi, että kyseessä oli varsinaista mittausta edeltävä esiajo

Lisäksi ohjelma tarkkaili ohjauspyörän kääntymistä. Testissä auto pysyy paikallaan, vain sen vetävät pyörät pyörivät ja rattia ei käännetä.

“Tämä oli aika selkeä merkki siitä, että kyseessä on nimenomaan testiajo. Ohjelma mittasi myös ilmanpainetta, luultavasti se pysyi poikkeuksellisen tasaisena esiajon aikana”, Laurikko selvittää ohjelman toimintaa.

“Nerokkainta tässä oli se, että tietokone ohjasi auton alentamaan päästöjään heti esiajon jälkeen suoritettavan mittauksen alusta alkaen. Jos testi olisi suoritettu ilman esiajoa, olisi ohjelma luultavasti tunnistanut testin vasta sen alkamisen jälkeen ja näin alentanut päästöjä testin aikana. Tämä menettely ei olisi ollut niin tehokas”, Laurikko summaa.

Samalla tavoin päästömittauksen jälkeen auton tietokone pystyi palauttamaan normaaliajoon liittyvät säädöt, koska seuraava testi alkaa taas vastaavanlaisella esiajolla.

Periaatteessa testitilanteen havaitsemiseen olisi tarjolla vaikka kuinka paljon erilaisia keinoja. “Esimerkiksi auton navigointijärjestelmiin voitaisiin ohjelmoida testipaikkojen koordinaatit”, Laurikko miettii. “Järjestelmän heikkous onkin, että päästömittaustilanteet ovat niin tarkasti määriteltyjä.”

Huijausohjelma toimi aukottomasti

“Näihin faktoihin perustuen ohjelma toimi aukottomasta ja kiinnijäämisen vaara on ollut mitätön. Volkswagenin työntekijöille ei ole tullut mieleen, että joku voisi tehdä mittauksia muutoinkin, on ajateltu vain lainsäädännön edellyttämiä mittauksia”, Laurikko pohtii.


auto, skoda octavia
Kuva: Yle/Hannamari Luukkanen

Ilmeisesti tällainen ohjelmistohuijaus ei tullut muillekaan mieleen. “Mielestäni oli jopa liikuttavaa, että ohjelmiston paljastaneet International Council on Clean Transportation- järjestön tuella mittauksia tehneet University of West-Virginian tutkijat eivät itsekään uskoneet aluksi huijauksen mahdollisuuteen. He yrittivät kaikin keinoin selvittää mistä oikeassa ajotilanteessa ja testitilanteessa saadut päästöerot johtuivat.”

Ohjelma oli pakko asentaa kaikkiin autoihin

Euroopassa tyyppihyväksymisen tekee viranomaistaho riippumattoman testilaboratorion tekemien testien tulosten perusteella. Lisäksi valmistaja itse vastaa autojen valvontamittauksista. Tehtaasta otetaan noin joka tuhannes auto, jolle testejä tehdään. Amerikassa taas tyyppihyväksyntä myönnetään auton valmistajan tekemien testien perusteella, mutta tämän lisäksi viranomainen valvoo liikenteessä olevien autojen päästöjä ottamalla niistä noin joka kuudennen mallin tarkempaan tarkasteluun. Niitä kerätään sopiva otos, joille tehdään samanlaiset mittaukset kuin tyyppihyväksymisessä.

“Niinpä ohjelma oli oltava kaikissa Yhdysvalloissa myytävissä autoissa, koska ei tiedetty mikä auto otetaan testikäyttöön,“ Laurikko summaa.

Moottori toimi testitilanteessa eri säätöarvoilla


moottori, auto
Kuva: Yle/Arja Lento

Mutta miten päästöjä alennettiin mittaustilanteessa? Tähänkin tarvittava järjestelmä oli melko yksinkertainen. “Autossa oli käytössä kahdet erilaiset moottorin säätöparametrit. Toisin sanoen testitilanteessa ajettaessa oli käytössä aivan toisenlaiset säätöarvot, moottori toimii aivan eri tavalla kuin normaalissa ajotilanteessa”, Laurikko selittää. “Moottoria ohjaa todella suuri määrä säätöparametrejä, joilla voidaan vaikuttaa muun muassa päästöihin. Näin mittausta varten voidaan valita optimoidut säädöt.”

Miksi alemmat päästöarvot olivat käytössä vain mittauksessa?


Huijausohjelmia on nyt löytynyt niin diesel- kuin bensiiniautoistakin. Dieselautoissa huijaamalla alennettiin nimenomaan typpioksidipäästöjä. Jos auto sitten pystyi tuottamaan alempia päästöjä, miksi se ei sitten toiminut koko ajan näin?

“Täytyy olla niin, että mittauksen aikana käytettävät säädöt eivät normaalissa liikenteessä ole hyvät. Auto olisi huonompi ajaessa, siinä olisi vähemmän vääntöä pienillä käyntinopeuksilla ja suurempi polttoaineen kulutus. Tällainen auto ei olisi ollut kuluttajille niin houkutteleva”, Laurikko arvelee.

Kiinnostavaa onkin mitä tapahtuu kun autoja, joissa on ollut huijausohjelma aletaan korjata.

“Kun auto korjataan vastaamaan päästörajoituksia, tuleeko siitä enemmän kuluttava ja huonompi ajaa? On mahdollista, että nykyään näistä autoista saadaan kuluttajan kannalta parempia, vaikka päästöt pysyvätkin kurissa. Teknologia on kuitenkin kehittynyt muutamassa vuodessa”, Laurikko miettii.

Mutta entäpä, jos auto kuluttaa merkittävästi enemmän polttoainetta korjauksen jälkeen?

“Kiinnostavaa on joudutaanko auton ostajalle korvaamaan, jos kulutus nousee paljon. Amerikassa on ollut tapauksia, joissa kuluttajat ovat saaneet korvauksia, kun auton polttoaineenkulutus on ilmoitettu paljon todellista pienemmäksi” Laurikko pohtii.

Euroopassa on huijattu hiilidioksidipäästöissä

Euroopassa hiilidioksidin päästörajat ovat Yhdysvaltoja tiukempia. Niinpä täällä on huijausohjelman avulla pienennetty polttoaineenkulutusta mittaustilanteessa. Tämä huijaus koskee myös bensiini-autoja. Käytännössä tämä on tehty samalla periaatteella. “Volkswagenilla testeissä havaitut kulutukset ovat olleet poikkeuksellisen pieniä.”, Laurikko kertoo.


auto, skoda
Euroopassa myydyissä Volkswagenin konserniin kuuluvissa Skoda -autoissa on ollut huijausohjelmia

Kuva: Yle/Hannamari Luukkanen

Miksi ihmeessä sitten huijattiin?

Volkswagenin huijaus tuntuu todelliselta riskibisnekseltä. Kiinnijäämisvaara oli suuri, koska autoja myytiin niin valtavia määriä, samoin kyseessä olivat isot rahat. “Silloin kun Volkswagen toi uusia dieselautojaan Yhdysvaltojen markkinoille paine oli kova. Koska typpioksidipäästöjä ei saatu tarpeeksi matalalle tasolle, jouduttiin autojen tuomista markkinoille viivyttämään yli puolella vuodella. Ehkäpä Volkswagen antoi kehitystiimilleen mahdottoman tehtävän, josta ainoa ulospääsytie oli huijaus”, Laurikko pohtii. “Luultavasti huijauksesta on tiedetty vain erittäin pienessä sisäpiirissä, tästä kertoo esimerkiksi se, että yhtiö ei ole osannut kertoa lähellekään tarkkoja määriä siitä kuinka monessa autossa huijausohjelma on. He eivät luultavasti itsekkään sitä tiedä, eivätkä myöskään tiedä kuka yhtiössä tietää.”

Polari

Lainaus käyttäjältä: Uti - 10.11.15 - klo:15:41
Ohessa lisäarvailua päästöhuijaukseen!

Miksi ihmeessä sitten huijattiin?

Volkswagenin huijaus tuntuu todelliselta riskibisnekseltä. Kiinnijäämisvaara oli suuri, koska autoja myytiin niin valtavia määriä, samoin kyseessä olivat isot rahat. “Silloin kun Volkswagen toi uusia dieselautojaan Yhdysvaltojen markkinoille paine oli kova. Koska typpioksidipäästöjä ei saatu tarpeeksi matalalle tasolle, jouduttiin autojen tuomista markkinoille viivyttämään yli puolella vuodella. Ehkäpä Volkswagen antoi kehitystiimilleen mahdottoman tehtävän, josta ainoa ulospääsytie oli huijaus”, Laurikko pohtii. “Luultavasti huijauksesta on tiedetty vain erittäin pienessä sisäpiirissä, tästä kertoo esimerkiksi se, että yhtiö ei ole osannut kertoa lähellekään tarkkoja määriä siitä kuinka monessa autossa huijausohjelma on. He eivät luultavasti itsekkään sitä tiedä, eivätkä myöskään tiedä kuka yhtiössä tietää.”
Oheisen kuvan nähtyäni olen tuon Laurikon kanssa harvinaisen eri mieltä  ;D

Suomen Autoliitto on tiennyt TDI moottorien hakkeroinnista jo 2013, Moottori-lehdessä 7-8/2013 on asia kerrottu ja varmaan sitäkin ennen jo tiedettiin koska eräässä lehdessä päätoimittaja vannotti ettei CO2 päästöt mitenkään pidä paikkaansa, ilmeisesti tiesi mistä kirjoitti  ;D



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy