VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.11.15 - klo:13:23
Poikkeuksena on VW-konsernin DSG-vaihteisto, joka säilyttää arvonsa selvästi paremmin.  (?) ?

HOHOO!!! Noita ota kukaan muu ku VAG-konsernin liikkeet vastaan vaihdossa ja vähän, niin kuin pakosta  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Polari

Näkisin että kyse on tuotteiden myymisestä virheellisillä tiedoilla vaikkakin sivun avaaminen varoittaa niistä, kyseessä on "osta sika säkissä" -kampanja.

http://www.volkswagen.fi/

-karppa-

Jos auton kulutus ei vastaa luvattua on se viime kädessä kaupanpurun peruste. Kukaan ei ole vain sitä koeponnistanut Suomessa. Joukkokanne olisi mielenkiintoinen veto kuluttajilta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Nyt tiedetään hieman lisää:

VW päätti: Amerikkalaisille huijausautojen omistajille 1000 dollarin paketti  (Kauppalehti)

Ja miten tähän alunalkaen jouduttiin VW.n toimesta: Volkswagenin päästöskandaalin taustalla riitaantuminen Daimlerin kanssa

http://yle.fi/uutiset/analyysi_volkswagenin_paastoskandaalin_taustalla_riitaantuminen_daimlerin_kanssa/8442613

Volkswagenilla olisi vuonna 2007 ollut käytössään tekniikkaa dieseleiden typen oksidien puhdistamiseksi. Daimlerin kanssa solmittu yhteistyösopimus Bluetec kaatui kuitenkin erimielisyyksiin, eikä VW osannutkaan yksin tehdä tarpeeksi puhdasta moottoria.

Volkswagenin Amerikan-valloitus ei vuosikymmen sitten ottanut millään onnistuakseen. Vuonna 2006 VW otti maailman suurimman automarkkinan valloittamisen strategiseksi tavoitteekseen. Tavoitteeseen piti päästä dieselmoottoreilla. 

Alkoi kuumeinen mietintä, miten Yhdysvaltain tiukat typen oksidien raja-arvot saisi alitettua. Sama ongelma oli myös muilla valmistajilla.

VW-konserni oli 2005 palkannut Wolfgang Bernhardin uudeksi Volkswagen-johtajakseen. Bernhard tuli taloon Mercedes-Benzin emoyhtiöltä Daimlerilta, joka tuolloin tunnettiin vielä nimellä DaimlerChrysler.

Bernhardin johdolla alkoikin seuraavana vuonna Yhdysvaltoihin suunnattu yhteistyö Daimlerin kanssa. Bluetec-yhteistyöllä molemmat yhtiöt halusivat ratkaista typenoksidien ongelmat pakokaasuja pesevällä tekniikalla.

Itse tekniikasta tuli kuitenkin ongelma. Jopa 90 prosenttia typen oksideista leikkaava Bluetec oli lähes yksinomaan Daimlerin kehitystyötä. Hyvin toimiva tekniikka ilmestyi myös nopeasti Mercedeksen malleihin.   

Volkswagenille tilanne oli vaikea. Yhdysvaltain markkinoille päästäkseen se olisi ollut Daimlerista riippuvainen.

VW-konsernin tuolloinen ykkösmies ja omistajasuvun patriarkka Ferdinand Piëch oli kuitenkin ollut riidoissa Daimlerin johdon kanssa jo vuosikymmenet. Kun Piëch ei yhteistyötä tukenut, lähti Wolfgang Bernhard yhtiöstä vuoden 2007 alussa.

Saman vuoden kesällä VW ilmoitti, että Bluetec-yhteistyö loppuu. Sopimuksen purkamisen syyksi VW kertoi, että Bluetec olisi Yhdysvalloissa jo opittu yhdistämään Mercedeksen automalleihin.

Samalla VW ilmoitti pyrkivänsä vuoden 2008 alusta Yhdysvaltain markkinoille täysin uudella dieselmoottorilla. Puhtaiden dieselmoottoreiden tyyppitunnuksena käytettäisiin Euroopasta tuttua TDI:tä.

Yhdysvaltain erittäin tiukat typen oksidien rajat olivat kuitenkin kova haaste. Mallisarjan EA 189 -moottoreita oli kehitetty jo kolme vuotta. VW:llä ei oltu pakokaasujen puhdistamisessa kuitenkaan vielä lähelläkään Daimlerin osaamista.

Lupauksista huolimatta ei uusia moottoreita saatu hyväksytettyä vuoden 2008 alusta. Vasta puoli vuotta myöhemmin Yhdysvaltain ympäristöviranomaiset päästivät VW:n moottorit myyntiin.

Typen oksidien osalta olivat VW:n insinöörit tällä välin keksineet jotain, jolla päästöarvot saatiin samalle tasolle Daimlerin moottoreiden kanssa. Bluetecin kaltaista pakokaasujärjestelmää autoista ei kuitenkaan löytynyt.

Tämän vuoden syyskuussa Volkswagen myönsi, että se pääsi Yhdysvaltain ympäristöviranomaisten testien läpi vain huijaamalla. 
Yritetään pärjätä.

Polari

mm. Golf GTD laitettu myyntikieltoon? Harmaana molemmat vaihtoehdot vai olisiko loppuneet jo kaupasta eikä uusia saa?

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_cars.nsf/(vw5_h)?open&m=5G1-8

Epes

Lainaus käyttäjältä: Polari - 09.11.15 - klo:18:23
mm. Golf GTD laitettu myyntikieltoon? Harmaana molemmat vaihtoehdot vai olisiko loppuneet jo kaupasta eikä uusia saa?

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_cars.nsf/(vw5_h)?open&m=5G1-8

Tämä kun leviää Skodan puolelle niin siellä on puolet Octavian malleista myyntikiellossa. Dieseleistä RS, kaikki nelivetoiset automaatit, 1.6 dieselit höystettynä 1.4 bensa 150hv:llä. Skodan myyntimiehet voivat aloitella joulunvieton.........

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.11.15 - klo:16:21

Kumma että Skodan sivuilla ks. moottoreilla olevat on ihan normaalisti tilattavissa, vai onko noissa moottoreissa sittenkin jotain eroa VW/Skoda??
Ei ole eroa. Skodan sivut vain päivittyvät parin kuukauden viiveellä.  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

TTO

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.11.15 - klo:18:36
Tämä kun leviää Skodan puolelle niin siellä on puolet Octavian malleista myyntikiellossa. Dieseleistä RS, kaikki nelivetoiset automaatit, 1.6 dieselit höystettynä 1.4 bensa 150hv:llä. Skodan myyntimiehet voivat aloitella joulunvieton.........

Kaikki nelivetoiset automaatit? Jää sinne nelivetoinen bensa-automaatti, joten eipäs liioitella.

Hannes

Nii ja eihän 1.4 150hp ainakaan vielä ole osoittautunut huijauksen alaiseksi!!

kt

Skodalla taitaa olla 1,0 TSI ja 1,4 TDI ihan omaa suunnittelua olevia moottoreita, ainakin Rapid:ssa on näitä ja alhaisin CO2-lukemin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.11.15 - klo:19:11
Nii ja eihän 1.4 150hp ainakaan vielä ole osoittautunut huijauksen alaiseksi!!

On se tuo 150hv ACTkin harmaaksi vedetty esim Passatin hinnastossa, onkin ainoa harmaa Pasuuna puolella.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

skriko

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.11.15 - klo:21:10
On se tuo 150hv ACTkin harmaaksi vedetty esim Passatin hinnastossa, onkin ainoa harmaa Pasuuna puolella.

Mitähän varten nuo kaikki sylinterien lepuutustoiminnolla varustetut autot on otettu pois myynnistä.?

JariJ

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.11.15 - klo:21:10
On se tuo 150hv ACTkin harmaaksi vedetty esim Passatin hinnastossa, onkin ainoa harmaa Pasuuna puolella.

ACT kyllä, mutta Octaviassa tuo on ilman lepuutusta. Superbista taas lepuutus löytyy. Ilmeisesti siis viitattiin keskusteluun Octavian moottoreista.

Kokonaan eri asia on se, että onko tuonkin päästöjä ilmoitettu väärin.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JHS

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.11.15 - klo:21:23
Mitähän varten nuo kaikki sylinterien lepuutustoiminnolla varustetut autot on otettu pois myynnistä.?
Niihin odotetaan päivitettyjä Co2 tietoja ja siten myyntihintoja.

skriko

Lainaus käyttäjältä: JHS - 09.11.15 - klo:21:33
Niihin odotetaan päivitettyjä Co2 tietoja ja siten myyntihintoja.

En ole tätä topiccia niin seurannut, niin onko nuo kaikki lepuutustoimintoautot niitä huijausautoja. Eli niiden hinnat sitten nousevat, jos todelliset päästöt ovat suuremmat, niin autovero nousee?

Polari

Arvatkaa kuinka VV Auto on tiedottanut asiasta, on kuulemma varotoimenpiteenä vedetty myynnistä pois joitakin bensiiniautoja, siis vain bensiiniautoja  ;D

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/11/09/volkswagen-vetaa-bensiiniautoja-myynnista-suomessa/201514736/304

Kuitenkin myös upouusi Golf GTD Variant on harmaana eikä siitä voi enää tehdä uusia tehdastilauksia, eikö tuo Variant tullut vasta hetki sitten myyntiin? Jotain outoa tekeillä?

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_cars.nsf/(vw5_h)?open&m=BA5-8

kimppikoo

Koskahan joku kiinnittää huomiota BMW:n poikkeuksellisen alhaisiin co2 päästöihin ja kulutuslukemiin? Siellähän helpostikin löytyy malleja, joiden paino on luokkaa 2,5 tonnia, koneena 3 litrainen kiisseli 258 heppaisena ja nelivetoisena keskikulutus 5.9 litraa satkulle. Joopa joo....

skriko

Jos tässä nyt sitten käy niin, että autojen todelliset päästöt on suuremmat, niin silloinhan autovero ja sen myötä auton hinta nousee. Alennuksen kun saa vain verottomasta, niin veronnosto laitetaan kokonaisuudessaan auton myyntihintaan.
Tätähän taloutemme ja pohjamudissa ryömivä autoala tarvitsee, hinnannousua. ;D
Saas nähdä kun romutus kampanja loppuu, millaisia ovat uusien autojen myyntiluvut tammikuun jälkeen.
Tosin voi olla, että vaikutus ei ole kuitenkaan niin suuri, koska suuri osa kansalaisista on siirtänyt asunnonoston autonostoon.

skriko

Lainaus käyttäjältä: kimppikoo - 09.11.15 - klo:21:44
Koskahan joku kiinnittää huomiota BMW:n poikkeuksellisen alhaisiin co2 päästöihin ja kulutuslukemiin? Siellähän helpostikin löytyy malleja, joiden paino on luokkaa 2,5 tonnia, koneena 3 litrainen kiisseli 258 heppaisena ja nelivetoisena keskikulutus 5.9 litraa satkulle. Joopa joo....

Mikäs päästöluku on tuollaisessa autossa?

kt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.15 - klo:18:09
Jos auton kulutus ei vastaa luvattua on se viime kädessä kaupanpurun peruste. Kukaan ei ole vain sitä koeponnistanut Suomessa. Joukkokanne olisi mielenkiintoinen veto kuluttajilta.

Autojen esitteissä ilmoitettu "kulutus" on se lukema, joka saadaan siinä EU-testin ajosyklissä. Ei se tarkoita, että saat saman kulutuksen talvilomamatkallasi Utsjoelle.

Se testihän ei kuvaa kenenkään suomalaisen ajotapaa, vaan on EU-virkamiesten hatustaan ottama ja säädökseksi laatima testi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.11.15 - klo:21:48
Jos tässä nyt sitten käy niin, että autojen todelliset päästöt on suuremmat, niin silloinhan autovero ja sen myötä auton hinta nousee. Alennuksen kun saa vain verottomasta, niin veronnosto laitetaan kokonaisuudessaan auton myyntihintaan.
Tätähän taloutemme ja pohjamudissa ryömivä autoala tarvitsee, hinnannousua. ;D

Eihän tämä vaikuta kuin VAGgineiden hintoihin... jos niihinkään, kun tehdas tiputtaa hintaa sitä mukaa ku päästövero nousee. Mutta aivan toinen juttu on sitten se, että kuka näitä enää osataa nykyiselläkään hinnalla, kun todelliset kulutukset ja päästöihin perustuvat verot ilmoitetaan.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:19:14
Skodalla taitaa olla 1,0 TSI ja 1,4 TDI ihan omaa suunnittelua olevia moottoreita, ainakin Rapid:ssa on näitä ja alhaisin CO2-lukemin.

Skodalla ei ole tainnut olla omia moottoreita sitten Felician...
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:22:02
Autojen esitteissä ilmoitettu "kulutus" on se lukema, joka saadaan siinä EU-testin ajosyklissä. Ei se tarkoita, että saat saman kulutuksen talvilomamatkallasi Utsjoelle.

Se testihän ei kuvaa kenenkään suomalaisen ajotapaa, vaan on EU-virkamiesten hatustaan ottama ja säädökseksi laatima testi.

Ja tässä testissä VAGgineet ovat vielä huijanneet niin softalla, että muilla kepulikonteilla.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 09.11.15 - klo:22:05
Eihän tämä vaikuta kuin VAGgineiden hintoihin... jos niihinkään, kun tehdas tiputtaa hintaa sitä mukaa ku päästövero nousee. Mutta aivan toinen juttu on sitten se, että kuka näitä enää osataa nykyiselläkään hinnalla, kun todelliset kulutukset ja päästöihin perustuvat verot ilmoitetaan.

Mutta onko se niin varmaa että Vag on ainoa päästöhuijari, voihan niitä tulla lisää nyt kun on päästy alkuun.

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.11.15 - klo:22:12
Mutta onko se niin varmaa että Vag on ainoa päästöhuijari, voihan niitä tulla lisää nyt kun on päästy alkuun.

Melkein toivoisin jo, että VAG ei olisi yksin huijannut, mutta kun ei tunnu muilta vastaavan loukan huojausta löytyvän. Varmasti niissä testeissä muutkin ovat käyttäneet kovia rengaspaineita jne., mutta varsinainen selkeä huijaus vielä pysyy visusti piilossa.

Onhan tämän huijaussofta kyllä ollut aika paha kämmi VAGgineissa. Mitä ilmeisimmin tämä on ollut jokin väliaikainen ratkaisu, joka sitten on osoittautunut helpoksi/halvaksi tavaksi päästä testeistä läpi, eikä sitä ole enää ollutkaan niin helppo sieltä karsia pois. Tilaisuus tekee varmaan, mutta nyt jäi rysään. Aika naiivia ajatella, että tuosta ei ikinä kärähtäisi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:22:02
Autojen esitteissä ilmoitettu "kulutus" on se lukema, joka saadaan siinä EU-testin ajosyklissä. Ei se tarkoita, että saat saman kulutuksen talvilomamatkallasi Utsjoelle.

Se testihän ei kuvaa kenenkään suomalaisen ajotapaa, vaan on EU-virkamiesten hatustaan ottama ja säädökseksi laatima testi.

Ja:
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909489833.html
http://yle.fi/uutiset/liikaa_kuluttavan_auton_saa_palauttaa_saksassa__autoliitto_vaatii_korvauksia_suomessa/6540962

Jos olet hieman perehtynyt asiaan, niin eu:ssa tuota harhaanjohtavaa mittaustapaa ollaan muuttamassa siten että se edes jotenkin vastaisi normaalia ajoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

^Olen perehtynyt asiaan, kuten varmasti huomasit.

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 09.11.15 - klo:22:06
Skodalla ei ole tainnut olla omia moottoreita sitten Felician...

Jostain tuo 1,4 TDI on kuitenkin ilmestynyt  1,6 TDI:n sijaan Rapideihin. Intiassa tehdään 1,5 TDI:tä ja Venäjä aloittelee, joten sieltä sitten modifioitu pikavauhtia?...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 09.11.15 - klo:22:29
Melkein toivoisin jo, että VAG ei olisi yksin huijannut, mutta kun ei tunnu muilta vastaavan loukan huojausta löytyvän. Varmasti niissä testeissä muutkin ovat käyttäneet kovia rengaspaineita jne., mutta varsinainen selkeä huijaus vielä pysyy visusti piilossa.

Onhan tämän huijaussofta kyllä ollut aika paha kämmi VAGgineissa. Mitä ilmeisimmin tämä on ollut jokin väliaikainen ratkaisu, joka sitten on osoittautunut helpoksi/halvaksi tavaksi päästä testeistä läpi, eikä sitä ole enää ollutkaan niin helppo sieltä karsia pois. Tilaisuus tekee varmaan, mutta nyt jäi rysään. Aika naiivia ajatella, että tuosta ei ikinä kärähtäisi.

Ranskalaiset autonvalmistajat ilmoittivat joku viikko sitten että niiden CO2 päästöt eivät ole lupauksien mukaiset. Sitä ei vaan kukaan huomannut kun oli niin kauhea vouhotus tämän vw skandaalin takia menossa :)
Audi A4 1.8 TFSI

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 09.11.15 - klo:22:50
Ranskalaiset autonvalmistajat ilmoittivat joku viikko sitten että niiden CO2 päästöt eivät ole lupauksien mukaiset. Sitä ei vaan kukaan huomannut kun oli niin kauhea vouhotus tämän vw skandaalin takia menossa :)

Ei sieltä taida löytyä juuri yhtään hyrysysyä, jonka CO2 tai muut päästöt olisivat ne mitä on testien perusteella ilmoitettu... tässä nyt on vain sellainen pieni ero VAGgineiden ja muiden kans, että muuta eivät ole huijanneet testeissä niin kuin VAG, vaan ovat ne läpäisseet - toisin kuin VAG olisi tehnyt ilman huijausta.

Se, että testit ovat niin saakelin huonoja, että niissä pystyy huijaamaan ja läpi pääsemään, vaikka todellisuus on täysin toinen on sitten testien määrittelijöiden vika.

Hesse

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:22:46
Jostain tuo 1,4 TDI on kuitenkin ilmestynyt  1,6 TDI:n sijaan Rapideihin. Intiassa tehdään 1,5 TDI:tä ja Venäjä aloittelee, joten sieltä sitten modifioitu pikavauhtia?...
3-sylinterinen 1.4 TDI on ainakin Polossa. 3-sylinteristä 1.0 TSI:tä ei Skodalla vielä taida olla, vaikka sitä on Polossa, Golfissa ja Ibizassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy