VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: GoZig - 22.10.15 - klo:19:57
Ketjussa oli juttua siitä, että VW joutuisi mahdollisesti jälkiasentamaan SCR:n osaan autoista. Olin itse myös siinä ymmärryksessä, että SCR-järjestelmällä varustettuja autoja ei olisi huijaussoftalla tarvetta varustaa. Itselläni SCR löytyy EA189-moottorilla varustetusta Q5:stä (-12 malli), mutta silti Audilta tuli pahoittelukirje ns. huijaussoftasta.

Minulla taas on Octavia jossa ei ole mitään NOx-puhdistuslaitteistoa, ei SCR- eikä LNT-kattia. Silti autossa on Skodan sivujen mukaan VIN-koodilla hakien tuo huijausohjelmisto. Jos huijaussofta huijaa LNT-katin regenerointia säätelemällä, kuten vähäisistä tiedonmurusista uutisoinnissa on voinut päätellä, niin tilanne lienee se että softa on siellä vain joutilaana. Sinulla kenties sama tilanne, eli toimeton softa halutaan pois ECU:sta vaikka se ei mihinkään vaikutakaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.15 - klo:09:47
......................... tilanne lienee se että softa on siellä vain joutilaana. Sinulla kenties sama tilanne, eli toimeton softa halutaan pois ECU:sta vaikka se ei mihinkään vaikutakaan.

Enpä oikein usko että autossa olisi ihan joutilaita ja ylimääräisiä ohjelmistoja jotka eivät tee yhtään mitään? Ja joku taho vielä vaatisi niiden poistoa isoin sanktion ja "kilvet lähtevät" uhkauksin höystettynä?

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.10.15 - klo:09:55
Enpä oikein usko että autossa olisi ihan joutilaita ja ylimääräisiä ohjelmistoja jotka eivät tee yhtään mitään? Ja joku taho vielä vaatisi niiden poistoa isoin sanktion ja "kilvet lähtevät" uhkauksin höystettynä?

No tästä nimenomaisesta softasta on niin vähän tietoa, että on vaikea mitään varmaa sanoa. Faktahan on se, että nykyautot ovat täynnä joutilaita ja ylimääräisiä ohjelmistoja, joiden tehtävä olisi ohjata lisävarusteita joita asiakas ei ole autoonsa ostanut. Siinä mielessä ei ole mahdotonta kuvitella, että huijaussoftaakin on ajettu massalatauksella kaikkiin ECU:ihin, riippumatta siitä mihin päästönormeihin auto rakennetaan ja mitä puhdistuslaitteistoja siihen tulee.

Mitä tulee tuohon poistovaatimukseen sanktioin, niin siitäkään julkisuudessa ei ole ollut juuri mitään faktatietoa. Tuskin tällä hetkellä on edes olemassa mitään varmaa viranomaismääräystä softan poistosta, mutta VW saattaa haluta poistaa softan niistäkin autoista joissa se ei tee mitään. Viranomaisia ei välttämättä itse softa kiinnosta, eikä kukaan viranomainen ole julkisuudessa kai sanonut että joku tietty softanpätkä pitää poistaa näistä ja näistä autoista? Viranomainen haluaa päästölaitteistojen ohjaukset yhteneväisiksi päästötestissä ja todellisessa ajossa, se jää valmistajan vastuulle miten tähän päästään. Tämän kuun loppuun mennessä se kai pitäisi VW:llä olla selvillä, sen jälkeen suunnitelma esitetään viranomaisille. Kun suunnitelma on hyväksytty, sitten vasta voi olla valmistajalla ja viranomaisilla yhtenäinen näkemys siitä mitä softaa puukotetaan ja missä autoissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.15 - klo:10:11
.........................VW saattaa haluta poistaa softan niistäkin autoista joissa se ei tee mitään. Viranomaisia ei välttämättä itse softa kiinnosta, eikä kukaan viranomainen ole julkisuudessa kai sanonut että joku tietty softanpätkä pitää poistaa näistä ja näistä autoista? Viranomainen haluaa päästölaitteistojen ohjaukset yhteneväisiksi päästötestissä ja todellisessa ajossa, se jää valmistajan vastuulle miten tähän päästään...............

Jos ohjelma ei tee mitään, niin sen olemassaolo tai poisto ei vaikuta myöskään yhtään mihinkään.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.10.15 - klo:11:52
Jos ohjelma ei tee mitään, niin sen olemassaolo tai poisto ei vaikuta myöskään yhtään mihinkään.
Mutta voi olla toimittajan kannalta helpompi muuttaa softa kaikkiin autoihin (vaikka se softanptkä ei ECUssa mitään tekisikään) ja ajattaa sama päivitys kaikkiin autoihin esim huollon yhteydessä, kuin alkaa tekemään joku customoitu osuus vain joihinkin tiettyihin versioihin.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.10.15 - klo:11:52
Jos ohjelma ei tee mitään, niin sen olemassaolo tai poisto ei vaikuta myöskään yhtään mihinkään.

Aivan. Koska autossani ei ole NOx-katteja mutta on huijausohjelma, niin sen poistamisen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään. Aika näyttää ja asia selvennee jossain vaiheessa. Se että automerkkien sivustot listaisivat softan vaikutuspiiriin autoja, joissa se ei ole oikeasti käytössä, tuskin on mitenkään poissuljettu vaihtoehto. Siellä on paniikkinappula pohjassa kovisteltu asianosaisilta tieto, mihin autoihin softaa on laitettu ja tulos on nyt sitten VIN-koodilla omistajien nähtävillä. Se on kokonaan eri asia, kuinka monessa noista listatuista softa on ollut "hyötykäytössä".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Scout2016

Näkyy briteissä ainakin olevan tieto ettei uusissa EA288 koneissa ole mitään korjattavaa.
No jos tuo pitää paikkansa niin ehkä vähän helpottaa VW:n ja muiden yhtymän yritysten oloa?!

Tässä linkki tämän päivän juttuun.
http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/vw-emissions-scandal-ea288-engine-given-all-clear
Nyt Scout TDI 4x4 DSG 184 hv (MY16)
ed. Yeti TDI 4x4 140 hv 6 vaiht. vm.2010
ed. MB Vito CDI115 4x4

Polari

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.10.15 - klo:11:52
Jos ohjelma ei tee mitään, niin sen olemassaolo tai poisto ei vaikuta myöskään yhtään mihinkään.
Mistä tiedetään ettei urearuiskun kanssa tarvita huijauskoodia, ureasta syntyvän ammoniakin takia urearuiskua ei voida käyttää kaupunkinopeuksissa, tällöin huijauskoodia tarvitaan testeissä jotka mittaa kaupunkinopeuksia. Urearuisku on oikeasti kehitetty raskaaseen liikenteeseen jolla ajetaan pitkiä matkoja, kaupunkinopeuksissa moottorien pakokaasujen lämmöt ei helposti nouse tasolle jota vaaditaan urearuiskun käyttöön, näistä tilanteista ruuhkassa ajaminen on tätä pahiten saastuttavaa ajoa olipa autossa urearuisku tai ei.

Ongelma on siis tarkalleen ottaen se, että Dieseleistä on vaan otettu liian suuret tehot ulos ja mikään systeemi ei tee diesel autoista oikeasti vähäpäästöisiä. Kaikki muistaa ne paksut mustat noet mitä dieselit ennen päästi, niitä on rajoitettu hiukkasloukuilla ja katalysaattoreilla ja ne toimivat hyvin kun tehot normaaleissa diesel lukemissa, lähes tai yli 200 hevosvoimaa 2.0 litraisesta dieselistä on aina ympäristörikos.

tet

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 23.10.15 - klo:13:16
Tässä linkki tämän päivän juttuun.
http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/vw-emissions-scandal-ea288-engine-given-all-clear

Pari muutakin pointtia tuosta artikkelista:

- Briteissä ei tule pakotettua takaisinkutsua viranomaisten toimesta
- Saksassa syyttäjänvirastolla on käsissään vain muutama epäilty henkilö ("yli 2 mutta reilusti alle 10") jotka joutuvat oikeuden eteen päästömanipuloinnista
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ATV

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.10.15 - klo:11:52
Jos ohjelma ei tee mitään, niin sen olemassaolo tai poisto ei vaikuta myöskään yhtään mihinkään.

Eikös se "huijausohjelma" aktivoidu vain siinä pakokaasutestitilanteessa, niin että auto läpäisee testin. Jos ohjelmisto nyt poistetaan eikä tehdä mitään muuta niin autohan reputtaa testissä "normaaliohjelmistolla". Päästöt on liian suuret. Jotain muutakin pitää tehdä 8)

europe

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 23.10.15 - klo:13:16
Näkyy briteissä ainakin olevan tieto ettei uusissa EA288 koneissa ole mitään korjattavaa.
No jos tuo pitää paikkansa niin ehkä vähän helpottaa VW:n ja muiden yhtymän yritysten oloa?!

Tässä linkki tämän päivän juttuun.
http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/vw-emissions-scandal-ea288-engine-given-all-clear

Alkuperäinen,
http://www.dpa-international.com/news/international/volkswagen-ea-288-engine-free-of-cheat-software-a-46959853.html

GoZig

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.15 - klo:09:47
Sinulla kenties sama tilanne, eli toimeton softa halutaan pois ECU:sta vaikka se ei mihinkään vaikutakaan.
Audin kirjeessä sanottiin, että auto ei täytä EURO5-vaatimuksia (vaikka SCR siis löytyy). Eli kyllä softa siellä jotain tekee tai sitten maahantuojalta on lähtenyt sama kirje  kaikille riippumatta koneen variantista... 

tet

Lainaus käyttäjältä: ATV - 23.10.15 - klo:13:28
Eikös se "huijausohjelma" aktivoidu vain siinä pakokaasutestitilanteessa, niin että auto läpäisee testin. Jos ohjelmisto nyt poistetaan eikä tehdä mitään muuta niin autohan reputtaa testissä "normaaliohjelmistolla". Päästöt on liian suuret. Jotain muutakin pitää tehdä 8)

Huijaus ei huijaa testissä, vaan sen ulkopuolella, näin on kerrottu niissä harvoissa artikkeleissa jotka on kirjoittanut joku tekniikasta ymmärtävä taho. Ohjelma tunnistaa päästötestin ja ohjaa puhdistuslaitteita normaalisti silloin, kun taas normaaliajosssa puhdistuslaitteisto on pois käytöstä. Ohjelmiston poisto tarkoittaa tietenkin, että sinne laitetaan tilalle ohjelma joka ohjaa puhdistuslaitteita kaiken aikaa eikä vain testissä. Eri asia ovat sitten ne autot, joissa ei NOx-puhdistuslaitteita ole, kuten oma autoni. Niiden osalta softan merkitystä voimme vain arvailla, kunnes tarkempaa tietoa tulee saataville.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.10.15 - klo:09:55
Enpä oikein usko että autossa olisi ihan joutilaita ja ylimääräisiä ohjelmistoja jotka eivät tee yhtään mitään? Ja joku taho vielä vaatisi niiden poistoa isoin sanktion ja "kilvet lähtevät" uhkauksin höystettynä?

Esimerkiksi SAAB:ssa on useampi softa ecussa, joka voidaan aktivoida käyttöön. Ja kuten aikaisemmin tuli esille, niin monessa autossa on valmiina koodi mistä voidaan aktivoida käyttöön eri asioita. Hyvä esimerkki on esimerkiksi FORD missä on kaikki vakkarille valmiina. Vaihdat vain ratin missä on napit vakkarille ja ohjelmoit käyttöön softasta.

Nämä vain esimerkkinä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Mondeossa on myös 2 l dieselkoneen yhteydessä ECUssa valmiina sekä 140 että 163 hp kartat, ja heikkotehoisemman (=halvemman) saa täystehoiseksi jopa kotilaitteella koodaten.

Poni

Alkoipa kiinnostamaan.
Mahtaako tuon uuden 150 heppaisen saada helposti koodattua 180 heppaiseksi?
Onko noissa peleissä muuta eroa kuin ohjelma?

Mikey

Talkford.com -sivuston mukaan 140/163 hp:n välillä ei ole muuta eroa kuin ohjelma. Minusta tuo oli kovasti yllättävää, kun muistelee miten paljon eroa raudassa oli aikoinaan Passatin 100 (?) ja 130 hp -versioiden välillä.


vwmies

VW:n synnyinmaassa tarjotaan muutakin kuin vain kättä huijausdisukoiden ostaneille:

VW saattaa tarjota alennuksia "huijausautojen" omistajille

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/25/vw-saattaa-tarjota-alennuksia-huijausautojen-omistajille/201513963/304

Tarjous olisi voimassa vain saksassa, uutistoimisto DPA kertoo.

Saksalaisen uutistoimiston DPA:n tietojen mukaan Volkswagen aikoo tarjota alennusta uusista autoista asiakkaille, jotka palauttavat korjattavaksi tiettyjä vanhoja automalleja.

Saksassa on myyty yli 2,4 miljoonaa Volkswagenia, joista löytyy skandaalin nostattanut päästöhuijausohjelma.

Tarjous keskittyisi todennäköisesti 1,6-litraisilla dieselmoottoreilla varustettuihin autoihin, joiden korjaaminen on kallista, ja se olisi voimassa vain Saksassa.  >:(

Volkswagen ei ole vahvistanut tietoja.

Saksalaislehti Manager Magazin arvioi eilen, että yhtiötä riepotelleen skandaalin hintalappu on kivunnut jo yli 30 miljardiin euroon.   :o :o :o :o :o

Yritetään pärjätä.

Jäsen J

Ihmettelen vain, että miten voi eri EU maiden välillä olla erilaisia korvausmenettelyjä tai rajata jokin tarjous voimaan vain tietyssä maassa.

Toki en ole vaihtamassa 1.6 huijari TDI:tä toiseen VAGgineeseen, vaan seuraava on aivan jotain muuta... kun en jaksa uskoa edelleenkään, että homma hoidetaan niin kuin luvataan ja niin ettei siitä aiheudu arvonalennusta/kulutuksen nousua/tehojen menetystä, joita ei korvata syyttömille VAGgineiden omistajille.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 25.10.15 - klo:19:03
Ihmettelen vain, että miten voi eri EU maiden välillä olla erilaisia korvausmenettelyjä tai rajata jokin tarjous voimaan vain tietyssä maassa.

Miksi ei voisi? Ainahan paikallinen maahantuoja (tai valmistaja) voi tarjota vaatimukset täyttämistä parempaa palvelua. EU:ssa autot on pakko laittaa veloituksetta kuntoon, mutta sen päälle Saksassa voidaan tarjota vaikka mitä.

Aivan yhtä hyvin VV-Auto tai vaikkapa Pörhö voisi ilmoittaa asiakkailleen tarjoavansa erikoishyvitystä kusetuksen uhriksi joutuneille. Sitä ei tietenkään Suomessa tule tapahtumaan, mutta se on kuluttajien omaa puusilmäisyyttä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.10.15 - klo:19:09
Aivan yhtä hyvin VV-Auto tai vaikkapa Pörhö voisi ilmoittaa asiakkailleen tarjoavansa erikoishyvitystä kusetuksen uhriksi joutuneille. Sitä ei tietenkään Suomessa tule tapahtumaan, mutta se on kuluttajien omaa puusilmäisyyttä.

Opettivathan kuluttujat jo jälleenmyyjille kuinka nielevät kaikki hiljaa hyväksyen. Todisteena siitä on se, että suurin osa volkkarikuskeista makseli ennen jakoketjukohua kiltisti osan remonteista kun takuu oli mennyt umpeen.

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 25.10.15 - klo:17:20
VW:n synnyinmaassa tarjotaan muutakin kuin vain kättä huijausdisukoiden ostaneille:

VW saattaa tarjota alennuksia "huijausautojen" omistajille
Tuo herättää kyllä paljon kysymyksiä. Mitähän vw:n puolella on oikein laskeskeltu?

"Tuo meille arvoton huijausautosi, saat siitä "reilun takuuhyvityksen" vaihdossa uuteen"? Ja sitten ongelma-autot laivataan myytäväksi jonnekin, missä päästöongelmaa ei ole?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

skriko

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 25.10.15 - klo:19:54


"Tuo meille arvoton huijausautosi, saat siitä "reilun takuuhyvityksen" vaihdossa uuteen"? Ja sitten ongelma-autot laivataan myytäväksi jonnekin, missä päästöongelmaa ei ole?

Tämä oli päivän paras. Reilu hyvitys uuteen ja huijausautot täyteen rahaan eu:n ulkopuolelle.  :) ;) :D ;D


vwmies

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 25.10.15 - klo:19:54
Tuo herättää kyllä paljon kysymyksiä. Mitähän vw:n puolella on oikein laskeskeltu?

"Tuo meille arvoton huijausautosi, saat siitä "reilun takuuhyvityksen" vaihdossa uuteen"? Ja sitten ongelma-autot laivataan myytäväksi jonnekin, missä päästöongelmaa ei ole?

Saksalainen kuluttaja on paljon vaativampi kuin esim. suomalainen lammas. ml. "kuluttaja- ja autoilijoiden etujärjestöt" (lähinnä hymistelyä).

Siellä pidetään petoksena, jos kaupassa hedelmäostoksilla joutuu maksamaan sen seitinohuen pussinkuvatuksen.  :(
AMS eli Auto-Motor-undSport kirjoittaa suorasukaisesti sivukaupalla ja neuvoo autonomistajia, miten pitää toimia (suomeksi vaatia kor(j/v)auksia).
Asioista myös käytetään oikeita termejä, kuten manipulointi tai petos/huijaussofta.

Toki, autoteollisuus on siellä kotikentällään, kilpailu on kivikovaa eikä autonostajia voi vähätellä eikä *usettaa ihan miten vain.
Varmasti joka toisella aikuisella löytyy lakimies ainakin edunvalvontajärjestöstä, esim. ADAC (Saksan autoliitto).  :o

Pelkästään VW AG vastaa noin 7% koko Saksan viennistä (ja muut autopuljut päälle). Ei ole ihan pikkuasia, miten tämä case hoidetaan vähimmin vaurioin. Muutkin yritykset kärsivät made in Germany-laatuun (????) kohdistuvista epäilyistä. :o

Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 25.10.15 - klo:20:12
Saksalainen kuluttaja on paljon vaativampi kuin esim. suomalainen lammas. ml. "kuluttaja- ja autoilijoiden etujärjestöt" (lähinnä hymistelyä).

Siellä pidetään petoksena, jos kaupassa hedelmäostoksilla joutuu maksamaan sen seitinohuen pussinkuvatuksen.  :(
AMS eli Auto-Motor-undSport kirjoittaa suorasukaisesti sivukaupalla ja neuvoo autonomistajia, miten pitää toimia (suomeksi vaatia kor(j/v)auksia).
Asioista myös käytetään oikeita termejä, kuten manipulointi tai huijaussofta.

Toki, myös autoteollisuus on kotikentällään, kilpailu on kivikovaa eikä autonostajia voi vähätellä eikä *usettaa ihan miten vain.
Varmasti joka toisella aikuisella löytyy lakimies ainakin edunvalvontajärjestöstä, esim. ADAC (Saksan autoliitto).  :o

Pelkästään VW AG vastaa noin 7% koko Saksan viennistä (ja muut autopuljut päälle). Ei ole ihan pikkuasia, miten tämä case hoidetaan vähimmin vaurioin.  :o

Oon pitkään ihmetellyt miksi Suomessa ei ole yhtään joukkokannetta saatu aikaan kuluttajariita puolella. Ilmeisesti Suomalaiset tosissaan on liian puudeleita!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Uusimman tiedon mukaan, Euroopan unionia varoitettiin Volkswagenin päästöhuijauksesta jo 2013....

http://yle.fi/uutiset/ft_euroopan_unionia_varoitettiin_volkswagenin_paastohuijauksesta_jo_2013/8407256

Euroopan unionin ympäristöviranomainen on varoittanut kollegoitaan jo vuosia sitten, että autonvalmistajat vääristelevät päästömittauksia, kirjoittaa talouslehti Financial Times.

Lehden mukaan EU:n ympäristökomissaari Janez Potocnik kirjoitti epäilynsä komissaari Antoni Tajanille jo helmikuussa 2013, eli kaksi ja puoli vuotta ennen maailmanlaajuista päästöhuijausskandaalia.

Kirjeessään Potocknik kertoo huolensa, että autonvalmistajat olisivat kaunistelleet päästölukujaan vastaamaan EU:n rajoituksia. Potocnik vaati, että Tajani vaatisi autonvalmistajilta uusia mittauksia. EU ei kuitenkaan noteerannut Potocknikin varoitusta vaan katsoi säädösten porsaanreikiä ja epäkohtia läpi sormien.

Asia paljastui vasta tämän vuoden syyskuussa, jolloin saksalainen autonvalmistaja Volkswagen myönsi, että sen 11 miljoonassa diesel-autossa on tietokoneohjelma, joka mittaustilanteessa vääristelee päästöarvoja. Autojen päästöt olivat todellisuudessa 35-40 kertaa ilmoitettuja suuremmat.

Lähteet: AFP, Yle Uutiset

On hieman outoa, että hehkulamput bannattiin - mutta yli 10 miljuunaa disukaa saa päästää pakoputkesta mitä sattuu hengitysilmaan.  :'(
Yritetään pärjätä.

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 25.10.15 - klo:19:54
Tuo herättää kyllä paljon kysymyksiä. Mitähän vw:n puolella on oikein laskeskeltu?

"Tuo meille arvoton huijausautosi, saat siitä "reilun takuuhyvityksen" vaihdossa uuteen"? Ja sitten ongelma-autot laivataan myytäväksi jonnekin, missä päästöongelmaa ei ole?

En tiedä mitä on laskeskeltu, mutta ongelma on TÃ,,SSÃ,, JA NYT ja se pitäisi hyvittää/korvata kuluttajalle ensin, eli mitään ostopäätöstä seuraavasta ei ole olemassa, eikä tule ennenkuin edelliset avoimet kysymykset ja ongelmat on ratkaistu asiallisesti!  >:(

Tämä on juuri tätä samaa mitä henkilökohtaisestikin olen kokenut oman autoni kohdalla, että korvataan asiakkaan vahingot antamalla alennuksia omista tuotteista ja palveluista!
Kyllä se pitää mennä niin, että ensin korjataan vahingot ja sitten katsotaan vieläkö luottoa löytyy asiakassuhteen jatkamiseksi....

tet

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 26.10.15 - klo:08:51
En tiedä mitä on laskeskeltu, mutta ongelma on TÃ,,SSÃ,, JA NYT ja se pitäisi hyvittää/korvata kuluttajalle ensin, eli mitään ostopäätöstä seuraavasta ei ole olemassa, eikä tule ennenkuin edelliset avoimet kysymykset ja ongelmat on ratkaistu asiallisesti!  >:(

Minkälaisia ongelmia olet tässä ja nyt havainnut? Siis sen jälkeen, kun päästövilppi paljastui, sinun autossasi on ilmennyt jotain ongelmia joita ei ollut ennen vilpin paljastumista? Vai olisiko kuitenkin niin, että puhut niistä mahdollisista ongelmista joita voi kenties ilmetä sitten joskus, kun autosi on käynyt päästövilpin takaisinkutsun takia huollossa? Eli menet asioiden edelle?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 25.10.15 - klo:20:12
Saksalainen kuluttaja on paljon vaativampi kuin esim. suomalainen lammas. ml. "kuluttaja- ja autoilijoiden etujärjestöt" (lähinnä hymistelyä).
Varmasti näin, mutta ei tuo VW:n ehdotus minusta mitenkään erityisen houkuttelevalta kuulosta, riippuu tietysti minkälaista alennusta tarjotaan. Mutta selvästi Volkkarilla kovasti mietitään eri vaihtoehtoja ja hakataan exceliäkin, ja taloudellisen vahingon minimointi taitaa olla vähintään yhtä tärkeää kuin mainevahingon.
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy