VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 13.10.15 - klo:11:44
Jos lukaisee tämän artikkelin jossa on Yhdysvaltain VW johtajan Horn:n haastattelu, niin ei liene käy mitenkään epäselväksi mihin suuntaan kulutus ja tehot muuttuvat autoon tehtävien muutosten jälkeen. Ei tuollaisessa posistiossa oleva henkilö heittele näitä juttuja ilman faktatietoa.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1444352975653.html ja viimeinen kappale!

Ties kuinka monennen kerran tätä asiaa painotan, mutta menköön taas kerran. :-\

Unohdat, että tuossa artikkelissa haastatellaan VW:n USA:n johtajaa ja hän tietenkin puhuu USA:n markkinoille myydyistä autoista. Niissä kaikissa on vähintään se LNT, joita Euroopassa ei ole käytetty samassa mittakaavassa. Euroopan päästörajat ovat paljon höllemmät typen oksidien osalta, joten täällä ei ole ollut tarvetta saman mittakaavan puhdistuslaitteistoille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mixout

Kyllä, USA:ssa on tiukemmat rajat, mutta rajat ylittyivät niin reilusti (5-35 kertaisesti), että sama ongelma koskettaa yhtälailla esim. EU5 päästörajallisia autoja.

Otetaas vähän numerojumppaa :D Jenkeissähän on käytössä US-EPA Tier2 Exhaust Emission Standards ja otetaan nyt Euroopasta vaikka sitten tähän vertailukohdaksi EU5. EPA:n (United States Environmental Protection Agency) huomatuksessa VW:lle mainittiin mm. seuraavaa:  Jetta exceeded the US-EPA Tier2-Bin5 (at full useful life) standard by 15 to 35 times. For the Passat, real-world NOx emissions were 5 to 20 times the standard.

US-EPA Tier2-Bin5 (at full useful life) typenoksidin raja on 0.07g/mailille eli n. 0,04g/km. Tämä esim. Jetan tapauksessa on vaihdellut siis tässä kuuluisassa testissä välillä 0,6-1,4g/km. Vastaavasti EU5 typenoksidin päästöraja on 0,18g/km. Eli myös EU5 päästörajat ylittyvät räikeästi. Joku viisaampi voi korjata jos olen sattunut tuijottamaan vanhoja taulukoita tai rajoja tai aamukoomassa ymmärtänyt asian aivan väärin :D

EPA:n huomautus: http://www.theicct.org/news/epas-notice-violation-clean-air-act-volkswagen-press-statement
Tier 2 Exhaust Emission Standards: http://www3.epa.gov/otaq/standards/light-duty/tier2stds.htm
Euro 5: https://www.theaa.com/motoring_advice/fuels-and-environment/euro-emissions-standards.html

mremonen

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.10.15 - klo:10:12
Se mitä itse en ymmärrä, on suorastaan räikeä asioiden edelle meneminen.
Näinpä. Mieleen tulee ne luontodokumentit Afrikan safarilta, kun Gnu-antiloopit tulevat Tansaniasta Keniaan. Samanlaista laumakäyttäytymistä nähtävissä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mixout

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.10.15 - klo:08:35
Näinpä. Mieleen tulee ne luontodokumentit Afrikan safarilta, kun Gnu-antiloopit tulevat Tansaniasta Keniaan. Samanlaista laumakäyttäytymistä nähtävissä.

Kyllä asiasta keskustelu ja jopa pieni spekulointi pohjautuen faktaan on ihan tervettä. Minäkään en ymmärrä tätä kohkaamista "autoni on arvoton" tai "en koske enää vw:n p*skatuotteisiin". Ja toisaalta yhtä vähän ymmärrän tätä toista ääripäätä mitä täälläkin näkee, pää puskaan ja ongelmaa ei ole :D Varmaan tässä vaiheessa kaikille on selvää, että tämä koskettaa niin  Amerikkaa kuin Eurooppaa ja on yksi suurimmista mahalaskuista taloudellisesti ja imagollisesti mitä suuryritys teollisen historian aikana on onnistunut tekemään.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: mixout - 14.10.15 - klo:08:47
Kyllä asiasta keskustelu ja jopa pieni spekulointi pohjautuen faktaan on ihan tervettä. Minäkään en ymmärrä tätä kohkaamista "autoni on arvoton" tai "en koske enää vw:n p*skatuotteisiin". Ja toisaalta yhtä vähän ymmärrän tätä toista ääripäätä mitä täälläkin näkee, pää puskaan ja ongelmaa ei ole :D Varmaan tässä vaiheessa kaikille on selvää, että tämä koskettaa niin  Amerikkaa kuin Eurooppaa ja on yksi suurimmista mahalaskuista taloudellisesti ja imagollisesti mitä suuryritys teollisen historian aikana on onnistunut tekemään.
Ongelma toki on, mutta koskettaako se tällä hetkellä ketään muuta kuin volkkarin (ylintä) johtoa, niin se on sitten toinen juttu. Jos kyse olisi CO2-arvojen räikeästä muuttamisesta - esim. sadoilla prosenteilla - niin sitten voisin itsekin olla hieman huolissani, koska CO2-arvot ja niiden perusteella lasketut verot ovat olleet yksi valintaperuste autoa hankittaessa. Tällä hetkellä tämä koko asia on aika lailla evvk, osin tietysti johtuu siitä, että oma auto ei kuulu valittuun joukkoon.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

hece

Lainaus käyttäjältä: mixout - 14.10.15 - klo:08:33
Kyllä, USA:ssa on tiukemmat rajat, mutta rajat ylittyivät niin reilusti (5-35 kertaisesti), että sama ongelma koskettaa yhtälailla esim. EU5 päästörajallisia autoja.

Otetaas vähän numerojumppaa :D Jenkeissähän on käytössä US-EPA Tier2 Exhaust Emission Standards ja otetaan nyt Euroopasta vaikka sitten tähän vertailukohdaksi EU5. EPA:n (United States Environmental Protection Agency) huomatuksessa VW:lle mainittiin mm. seuraavaa:  Jetta exceeded the US-EPA Tier2-Bin5 (at full useful life) standard by 15 to 35 times. For the Passat, real-world NOx emissions were 5 to 20 times the standard.

US-EPA Tier2-Bin5 (at full useful life) typenoksidin raja on 0.07g/mailille eli n. 0,04g/km. Tämä esim. Jetan tapauksessa on vaihdellut siis tässä kuuluisassa testissä välillä 0,6-1,4g/km. Vastaavasti EU5 typenoksidin päästöraja on 0,18g/km. Eli myös EU5 päästörajat ylittyvät räikeästi. Joku viisaampi voi korjata jos olen sattunut tuijottamaan vanhoja taulukoita tai rajoja tai aamukoomassa ymmärtänyt asian aivan väärin :D
Nuo "tosimaailman" päästömittaukset eivät kerro kuinka ko. auto käyttäytyy labratesteissä (ilman huijausta). Ei VW ole ainut merkki jolla NOx arvot ovat reilusti yli rajojen tien päällä mitattaessa vaan muitakin 10-15 kertaisesti rajojen ylittäjiä löytyi. NOx-päästöt kasvavat rajusti palotapahtuman lämmön kasvaessa eli korkealla kuormituksella.

A shortcoming of relying solely on in-cylinder control strategies to control NOX is related to high-load operation. Engine-out NOX emissions are known to rise sharply with increased engine loads, while some type-approval test cycles, such as the NEDC, do not include high-load events. This means that a vehicle without specific NOX aftertreatment could be type-approved to a very stringent NOX emission standard and yet have an unsatisfactory emission behavior during higher-load in-use operation (e.g., during acceleration periods or higher speeds). [http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_PEMS-study_diesel-cars_20141013.pdf sivu 7].

Eli ilman SCR tai LNT -menetelmiä voi päästä kevyesti kuormitetuissa testeissä matalahkoihin NOx-päästöihin mutta ne kasvavat rajusti kuormituksen lisääntyessä.

mixout

Lainaus käyttäjältä: hece - 14.10.15 - klo:10:30
Nuo "tosimaailman" päästömittaukset eivät kerro kuinka ko. auto käyttäytyy labratesteissä (ilman huijausta). Ei VW ole ainut merkki jolla NOx arvot ovat reilusti yli rajojen tien päällä mitattaessa vaan muitakin 10-15 kertaisesti rajojen ylittäjiä löytyi. NOx-päästöt kasvavat rajusti palotapahtuman lämmön kasvaessa eli korkealla kuormituksella.

Näinhän se on ja on turha arvailla miten VW suoriutuu ilman huijausta labraoloissa ennen kuin se todennetaan. Jotain osviittaa antaa kuitenkin tuossa EPA:n huomautuksessa oleva vertaus BMW:hen: "The BMW vehicle was generally at or below the standard, and only exceeded it during rural uphill operating conditions."

Eli samoilla mittausmenetelmillä millä VW ylitti moninkertaisesti sallitut arvot, BMW pysyi niissä pl. hecen mainitsema korkea kuormitus esim. ylämäessä. Mutta, odotellaan mielenkiinnolla mustaa valkoisella :) edit. Tarkoitus ei ole kehua BMW dieselmoottorin paremmuutta. Mutta vertailun vuoksi ilmeisesti kyseisen testin menetelmillä nuo vaaditut arvot pitäisi olla saavutettavissa.


tet

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 14.10.15 - klo:11:34
VW-skandaali: Korjauspakko Suomessa â€" uhkana ajokielto
Siinä vastausta tuota asiaa spekuloineille.

Ja taas kerran pelkkää spekulaatiota.  ::)

LainaaVirallista vahvistusta tyyppihyväksyntäviranomaiselta ei ole tullut, mutta tällä olettamalla voitaneen mennä, että takaisinkutsukampanjan muodossa nämä korjaukset tullaan tekemään, kertoo Trafin ajoneuvo-osaston osastopäällikkö Toni Pallaspuro.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

c-son

Noin ei ole vielä aiemmin Suomessa toimittu eikä taida Trafilla käytännössä olla keinoja sellaiseen menettelyyn tässäkään tapauksessa. Luvassa on hyvää viihdettä jos yrittävät, prosessissa voi ihan vahingossa mennä vaikka maan koko autokanta ajokieltoon..

vwmies

Kauppalehden (14.10) mukaan (lähde: Der Spiegel) VW:n päästöhuijaukseen osallistui ainakin 30 henkeä...

Bonuksena disukat uhkaavat kallistua, liekö mikään uutinen enää:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/14/miljardileikki-diesel-autot-uhkaavat-kallistua-mallejakin-pois-myynnista/201513403/304

Jos Euroopan komissio toteuttaa diesel-autojen päästötestausta koskevat suunnitelmansa aiotussa aikataulussa, autoteollisuudelle koituu mittavia kustannuksia. Se taas johtaa diesel-autojen hintojen nousuun ja niiden markkinaosuuden kutistumiseen, autoala pelkää.

â€" Jos komission nyt ehdottama aikataulu toteutuu sellaisenaan, on iso riski, että diesel-autojen myyminen ja sitä kautta valmistaminen käy kannattamattomaksi, Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

â€" En usko, että diesel-autot kokonaan katoavat, mutta kyllä niiden markkinaosuus pienenee.

Kallion mukaan eniten nousisivat pienten diesel-autojen hinnat.

Komissio on jo muutaman vuoden ajan suunnitellut uutta päästömittaustapaa, jolla halutaan rajoittaa pienhiukkaspäästöjä. Volkswagenin päästövääristelyskandaali on vauhdittanut suunnitelmia ja komissio esittää nyt, että sääntely tulisi voimaan kahdessa vaiheessa vuosina 2017â€"2020.

Ala tukee komission suunnitelmia sinänsä mutta toivoo pidempää siirtymäaikaa.

Euroopan autonvalmistajien etujärjestön ACEAn mukaan ensimmäisen vaiheen tuotekehityspanostuksia ei ehdi kuolettaa ennen toista vaihetta, ja siksi autonvalmistajat siirtyvät suoraan toiseen vaiheeseen.

Yhden automallin suunnittelu vie Kallion mukaan 5â€"6 vuotta ja maksaa miljardi euroa.

Tuleekohan disukoista aikaa myöten keräilykamaa ?   :o
Yritetään pärjätä.

Poni

Ihmeellisen hiljaa ovat muut merkit olleet.
Onhan selvä, että tämä tietää vaikeuksia muillekin merkeille.
Luulisi jonkinlaista räksytystä tulevan muilta valmistajilta.


esko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 14.10.15 - klo:16:40
Ihmeellisen hiljaa ovat muut merkit olleet.
Onhan selvä, että tämä tietää vaikeuksia muillekin merkeille.
Luulisi jonkinlaista räksytystä tulevan muilta valmistajilta.

Autoala näkee sen isomman kuvan, jossa dieselien päästöihin tullaan ottamaan kovempi ote.
Se aiheuttaa miettimistä ja mahdollisesti myös koko dieselien kehittämisen uudelleenarviointia ja joka tapauksessa kaikille valmistajille lisäkustannuksia.
Vasta aika näyttää, että tuliko VW:n USA-strategian epäonnistumisesta taitekohta koko henkilöautodieselvalmistukselle.
Tämän casen mittasuhteet on niin isot, että laineet lyövät korkealle ja kastelevat siinä sivussa muidenkin kinttuja.
Lyhyellä aikavälillä muut merkit hyötyvät.
Onko tästä hyötyjiä pidemmällä tähtäimellä, se näkyy vasta myöhemmin.

-karppa-

Ihanaa kuulla sanat diesel:n kehittäminen ja saastelaitteet. Tulee mieleen tämän päivän Keski-Suomalaisessa VAG:n omistaja, joka avautui miksi Volkkari ei korjannut takuu aikana EGR-venttiiliä. Ensin olivat takuuaikan hieroneet kahteen kertaan ja kolme kuukautta takuuajan jälkeen veloittivat 1000 euroa EGR:n vaihdosta. Eivät vaihtaneet sitä takuuaikana. Asiakas oli huolissaan miten käy, kun tuo auto vielä korjataan VW:n toimesta ja kauanko sen jälkeen egr-toimii.

Jokainen joka hiemankin perehtynyt DPF:n ja vastaaviin, niin niiden korjaaminen maksaa kohtuuttomia summia. Alunperin uusiminen maksoi 2000-3000 euroa. Oletetaan että auton hankintahinta on ollut vaikka 20000-30000 euroa, niin 10% auton ostohinnasta pitäisi sijoittaa turhan osan korjaukseen 150-200tkm kohdalla. Uudet saastelaitteet eivät varmana ole sen halvempia korjata saati uusia. Mitä ihmiset tekevät no poistavat ne käytöstä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

repomies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.10.15 - klo:19:57
Uudet saastelaitteet eivät varmana ole sen halvempia korjata saati uusia. Mitä ihmiset tekevät no poistavat ne käytöstä...

Katsastustoiminnan munattomuutta. Dieselien testaus on nykymuodossaan aika antiikkia-antiikkia. Voitaisiin testata vähän tarkemminkin. Nykymuotoinen polkaisutesti tosin kertoo sekin, josko DPF on kunnossa vai ei. Jos se on kunnossa niin lukema on 0.00 tai 0.01. 0.02 tai enempi niin alkaa olla syytä nostella kulmakarvoja. 0.1 tai enempi niin minä epäilisin suuresti dpf:n olevan, eh, epäkunnossa. Ihan hyvin voitaisiin tuollaiset autot passittaa tarkempiin tutkimuksiin ja mittauksiin.

rami

Koko päästöjupakka turhaa hässäkkää. VW alkoi liian aikaisin häpeilemään ja nöyristelemään.  Olisi ollut viisaampi katsella ja kuunnella toisten autonvalmistajienkin autoja ennen kun alkaa märisemään.
Sama VILUNKIA eri muodossa kaikilla autonvalmistajilla.

Neanderthaler

Kymppiuutisissa oli eilen juttua saksassa autokaupoissa jo näkyvästä Audi ja volkkaridieselien myyntiromahduksesta. Ihmiset odottelee mitä ensi vuoden korjaukset tuo tullessaan ja jotkut haastatelluista oli menettänyt uskonsa jo kokonaan. Olisi kiva tietää onko suomessa ollut mikä vaikutus kun on tätä jo kuukausi vatvottu lähes päivittäin uutisissakin. Varmasti autokaupat tietävätkin vaikutukset mutta eivät tuo julki.

vwmies

VAGgineiden hinnat saadaan parhaiten laskuun, kun kaikki ryntävät pikapuoliin tyrkyttämään omaansa vaihdossa.  :-X

Vaihturipuolen pomo katsoo, että "automalliasi on noin paljon jo tarjolla netissä, miksi maksaisin siitä normihyvityksen kun on markkinoilla ylitarjontaa" :o .  Hyvitänpä vähemmän kuin mitä hinta koneella näyttää. Kaikki tavalliset autot joiden hinta on kohdallaan eli "käypä" markkinassa, menevät kaupaksi. Jos tulee äkillisesti paljon tarjontaa esim. disukoista, hinnat satavarmasti laskevat ja kierto hidastuu (eli syntyy "ylisuurta" myymätöntä vaihtoautovarastoa). On autonostajia, jotka eivät ennakkoluulojensa vuoksi tai muusta syystä edes halua koeajaa disukaa.  :P 

Sama pätee myös vaikka pikkufiiuun. Jos vaihtoautohalli on niitä puolellaan, voi potentiaalisella ostajalla herätä kysymys, miksi ...?
Myyjän on vähän lähteä myöntämään, että malli on epäsuosittu tai että olisivat "liisaripalautuksia".

Sitä en lähde spekuloimaan, miten Saksan (laskevat) hinnat heijastuvat Suomen VAGgineiden käytettyjen hinnoille. Varmasti tulee muitakin mielenkiintoisia paljastuksia toisistakin merkeistä kulutuslukemista ja /tai päästöistä. Muuttuva autoverotus tuo vielä uusia ruotoja tähän turskasoppaan.

Tämä VW:n päästöskandaali on sinänsä valehtelemisineen erittäin vakava ja moraaliton asia, mutta kohkaaminen alkaa saada jo hmm. mittasuhteet.  :-X

Ensi vuoden puolella ollaan paljon viisaampia. Omani korjaus tulee ennakkotietojen mukaan tapahtumaan aikaisintaan syyskuussa 2016.
Aikaa myöten tilanne "tasaantuu", mutta tuskin unohtuu (auto)kansan mielissä.... saadun kolhun oikaisu (luottamuksen voittaminen) on hidas prosessi.
Siihen asti ajetaan kuten tähän asti. Ei hötkyillä. En ole missään kytköksissä tehtaan enkä maahantuojan kanssa. Oh mein Gott.  :o
Yritetään pärjätä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: repomies - 14.10.15 - klo:20:10

Katsastustoiminnan munattomuutta. Dieselien testaus on nykymuodossaan aika antiikkia-antiikkia. Voitaisiin testata vähän tarkemminkin. Nykymuotoinen polkaisutesti tosin kertoo sekin, josko DPF on kunnossa vai ei. ................


Eikä polkaisutestikään kerro enää mitään, sillä ainakin -11 mallin 2.0TDI DSG ei ota vaihteiston N- tai P-asennossa kuin 2500 kierrosta paikallaan ollen. Kysyin vuosi sitten syksyllä katsastuksessa miten mittaatte kun ei ota tuon enempää kierroksia, niin vastasi että ohjeen mukaan eli lämä lattiiaan ja katsellaan paljonko pölähtää 2500 kierroksella. Eipä paljoa pölissyt  :)

vwmies

Nyt alkaa tapahtua.

Viranomaismääräys diesel-skandaalissa: Volkswagenin on käynnistettävä takaisinkutsukampanja

http://yle.fi/uutiset/viranomaismaarays_diesel-skandaalissa_volkswagenin_on_kaynnistettava_takaisinkutsukampanja/8382756

Volkswagen joutuu aloittamaan takaisinkutsukampanjan myös Suomessa. Saksan liikenteen valvonta- ja lupaviranomainen KBA on määrännyt Saksassa 2,4 miljoonaa Volkswagenia korjattaviksi. KBA:n päätös tulee sellaisenaan myös Suomeen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi odottaa nyt lähipäivinä ilmoitusta takaisinkutsukampanjasta Suomen Volkswagen maahantuojalta VV-Auto Groupilta.

Takaisinkutsu tullee ulottumaan myös Skodaa maahantuovaan Helkama Autoon, mutta Skodan tyyppihyväksyntää ei ole myönnetty Saksassa, joten KBA:n päätös ei suoraan koske Skodaa.

Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro sanoo, että takaisinkutsukampanja on paras vaihtoehto.

â€" Kaikki ovat nyt tasa-arvoisessa asemassa ja autot saadaan varmasti korjattua.   

Volkswagen olisi halunnut vapaaehtoisuuteen perustuvan korjauskutsun, mutta KBA ei tätä hyväksynyt.

â€" Määräämme takaisinkutsun, sanoi KBA:n viestintä torstaiaamuna Saksan yleisradioyhtiö ARD:n mukaan. 

Yle Uutiset ei tavoittanut VV-Auto Groupin edustajia torstaiaamuna. Trafi uskoo, että kestää kuitenkin vielä päiviä, ennen kuin se saa maahantuojalta tarkemmat tiedot Volkswageneiden takaisinkutsusta Suomen osalta.

:o


Takaisinkutsu on pakottava

Auton valmistajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta.

Takaisinkutsu vaaditaan, jos todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai ympäristölle.

Maahantuoja on velvollinen huolehtimaan siitä, että virhe tai poikkeama korjataan kaikissa Suomessa käytössä olevissa ajoneuvoissa.

Maahantuojan on ilmoitettava Trafiin, kun kaikki ajoneuvot on korjattu.

Trafi voi myös estää sellaisen ajoneuvon käytön, jota ei ole viety korjattavaksi.

Lähde: Trafi



Yritetään pärjätä.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: mixout - 14.10.15 - klo:08:33
EPA:n (United States Environmental Protection Agency) huomatuksessa VW:lle mainittiin mm. seuraavaa:  Jetta exceeded the US-EPA Tier2-Bin5 (at full useful life) standard by 15 to 35 times. For the Passat, real-world NOx emissions were 5 to 20 times the standard.

Ihan vaan tiedoksi, että EPAn huomautuksesta ei löydy mainitsemaasi tekstiä, mutta ei kai sillä väliä, kun tätä disinformaatiota on muutenkin niin paljon

http://www3.epa.gov/otaq/cert/documents/vw-nov-caa-09-18-15.pdf
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

mixout

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 15.10.15 - klo:15:48
Ihan vaan tiedoksi, että EPAn huomautuksesta ei löydy mainitsemaasi tekstiä, mutta ei kai sillä väliä, kun tätä disinformaatiota on muutenkin niin paljon

http://www3.epa.gov/otaq/cert/documents/vw-nov-caa-09-18-15.pdf

No, viilataan pilkkua, kun sitä kerta viilataan muutenkin niin paljon :D Eli lehdistötiedotteesta löytyy.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: mixout - 15.10.15 - klo:15:53
No, viilataan pilkkua, kun sitä kerta viilataan muutenkin niin paljon :D Eli lehdistötiedotteesta löytyy.

Juu, lehdistötiedotteesta löytyy. Lehdistötiedote tosin ei ole EPAn lehdistötiedote vaan ICCT:n, ja ICCT ei ole mikään viranomaistaho vaan puhtaan ympäristön puolesta puhuva lobbausjärjestö. Sinänsä varmasti uskovat omaan asiaansa, mutta todella harhaanjohtavaa lainata heidän lehdistötiedotettaan ja väittää sitä viranomaisen tiedotteeksi.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vwmies

VW kokoontui kriisipalaveriin 400 johtajan voimin, uutisoi Kauppalehti.   :o
Yritetään pärjätä.

mixout

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 15.10.15 - klo:16:20
Juu, lehdistötiedotteesta löytyy. Lehdistötiedote tosin ei ole EPAn lehdistötiedote vaan ICCT:n, ja ICCT ei ole mikään viranomaistaho vaan puhtaan ympäristön puolesta puhuva lobbausjärjestö. Sinänsä varmasti uskovat omaan asiaansa, mutta todella harhaanjohtavaa lainata heidän lehdistötiedotettaan ja väittää sitä viranomaisen tiedotteeksi.

Totta, ei ollut tarkoitus väittää sitä viranomaisen tiedotteeksi. Tosin ei tuo lehdistötiedote mitenkään asiaa vääristele vaikka asia ei sanasta sanaan ole samalla tavalla EPA:n varoituksessa. Sieltä se löytyy näin: ...As a result, emissions of NOx increased by a factor of 10 to 40 times above the EPA compliant levels...

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: mixout - 15.10.15 - klo:16:31
Totta, ei ollut tarkoitus väittää sitä viranomaisen tiedotteeksi. Tosin ei tuo lehdistötiedote mitenkään asiaa vääristele vaikka asia ei sanasta sanaan ole samalla tavalla EPA:n varoituksessa. Sieltä se löytyy näin: ...As a result, emissions of NOx increased by a factor of 10 to 40 times above the EPA compliant levels...

No niin, nyt lähdeviiite on oikein   ;)
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

pomo

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.10.15 - klo:16:02
Kauppalehden (14.10) mukaan (lähde: Der Spiegel) VW:n päästöhuijaukseen osallistui ainakin 30 henkeä...

Bonuksena disukat uhkaavat kallistua, liekö mikään uutinen enää:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/14/miljardileikki-diesel-autot-uhkaavat-kallistua-mallejakin-pois-myynnista/201513403/304

Jos Euroopan komissio toteuttaa diesel-autojen päästötestausta koskevat suunnitelmansa aiotussa aikataulussa, autoteollisuudelle koituu mittavia kustannuksia. Se taas johtaa diesel-autojen hintojen nousuun ja niiden markkinaosuuden kutistumiseen, autoala pelkää.

â€" Jos komission nyt ehdottama aikataulu toteutuu sellaisenaan, on iso riski, että diesel-autojen myyminen ja sitä kautta valmistaminen käy kannattamattomaksi, Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

â€" En usko, että diesel-autot kokonaan katoavat, mutta kyllä niiden markkinaosuus pienenee.

Kallion mukaan eniten nousisivat pienten diesel-autojen hinnat.

Komissio on jo muutaman vuoden ajan suunnitellut uutta päästömittaustapaa, jolla halutaan rajoittaa pienhiukkaspäästöjä. Volkswagenin päästövääristelyskandaali on vauhdittanut suunnitelmia ja komissio esittää nyt, että sääntely tulisi voimaan kahdessa vaiheessa vuosina 2017â€"2020.

Ala tukee komission suunnitelmia sinänsä mutta toivoo pidempää siirtymäaikaa.

Euroopan autonvalmistajien etujärjestön ACEAn mukaan ensimmäisen vaiheen tuotekehityspanostuksia ei ehdi kuolettaa ennen toista vaihetta, ja siksi autonvalmistajat siirtyvät suoraan toiseen vaiheeseen.

Yhden automallin suunnittelu vie Kallion mukaan 5â€"6 vuotta ja maksaa miljardi euroa.

Tuleekohan disukoista aikaa myöten keräilykamaa ?   :o
u

Sehän pitäisi äkkiä vaihtaa dieseliin kun hinnathan saattaa nousta jos uusien hinnat nousee!

vwmies

Lainaus käyttäjältä: pomo - 15.10.15 - klo:21:18
Sehän pitäisi äkkiä vaihtaa dieseliin kun hinnathan saattaa nousta jos uusien hinnat nousee!

Joo, katsotaan kuten ex. 3C, 5 vuoden jälkeen. Jos ei irtoa kunnon hyvitystä, ei tule kauppojakaan.  ;)

OT:  Uusi saksalaisfirma narahti huijaussoftasta â€" omistajana Volkswagen    (ei hyvää päivä-ä...)

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2015/10/16/uusi-saksalaisfirma-narahti-huijaussoftasta-omistajana-volkswagen/201513521/170

Saksalaisen MAN-konsernin merimoottoreita ja voimaloita valmistava tytäryhtiö MAN Diesel & Turbo on jäänyt kiinni huijausohjelmiston käyttämisestä.

Asiasta kertovat tanskalainen verkkolehti ShippingWatch ja norjalainen E24. ShippingWatch perustaa uutisensa Augsburgissa Saksassa sijaitsevan tuomioistuimen päätökseen, jonka lehti on saanut käsiinsä.

Oikeus katsoo MAN Diesel & Turbon vääristelleen polttoaineen kulutuslukemia pienemmiksi osassa nelitahtisista diesel-pohjaisista merimoottoreistaan.

MAN-konsernin suurin yksittäinen omistaja on Volkswagen. Autonvalmistaja omistaa 75 prosenttia yhtiön osakkeista vuonna 2011 tehtyjen kauppojen seurauksena.

ShippingWatchin mukaan MAN:n tytäryhtiön työntekijät syyllistyivät vääristelyyn ohjelmoimalla testiohjelmiston, jonka tulokset näyttivät todellisuutta ruusuisemmilta. Oikeuden mukaan vääristelyyn syyllistyttiin ainakin 92 tapauksessa vuosina 2006â€"2011.

MAN Diesel & Turbon viestintäjohtaja Jan Dietrich Müller korostaa ShippingWatchille antamassaan lausunnossa, että viranomaiset alkoivat tutkia yhtiön moottoreita jo vuosia ennen kuin Volkswagenista tuli yhtiön suurin omistaja.

Tuomioistuimen mukaan MAN:n hallituksen puheenjohtaja tuli tietoiseksi huijauksista vasta maaliskuussa 2011. Tämän jälkeen MAN käynnisti sisäiset tutkimukset asiasta ja informoi tapahtumista myös viranomaisia.

Viime vuoden maaliskuussa MAN:n tytäryhtiö maksoi 4,8 miljoonan euron korvaukset asiakkailleen, jotka olivat hankkineet moottoreita, joiden testituloksia oltiin peukaloitu. Lisäksi yhtiö sopi kirjallisia riitoja 24,8 miljoonan euron edestä ja tarjoutui hyvittämään muille asiakkailleen 13,9 miljoonaa euroa.

Augsburgilainen tuomioistuin sakotti MAN Turbo & Dieseliä 8,2 miljoonalla eurolla. Yhteensä korvaukset ja sakot nousevat 51,1 miljoonaan euroon.

:o :o :o :o
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.10.15 - klo:12:07
OT:  Uusi saksalaisfirma narahti huijaussoftasta â€" omistajana Volkswagen    (ei hyvää päivä-ä...)

Uusi saksalaisfirma? ??? Tietääkseni MAN ei ole mitenkään uusi firma, eikä tuo "kärähdys" myöskään ole uusi, kun kerran siitä on tuomio annettu jo vuonna 2013. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy