VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

repomies

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.10.15 - klo:20:16
Ero on se, että jos pystyt maantiellä vetämään prikulleen labrasykliä vastaavan suoritteen, muut merkit pääsevät rajoihin. Tosin normaalissa ajossa moottoria kuormitetaan ihan eri tavalla --> rajat paukkuvat.

Niin tuossa on se pihvi, mutta en minä ole vielä vakuuttunut, että kaikki muut merkit pääsisivät labrasyklillä päästörajoihin maantiellä. Uskon, jos joku riippumaton testaaja näyttää mittaustulokset.

PTG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.10.15 - klo:18:49
Tässä sitä taitaa olla se paskin paikka itse kullakin VAG:ineen omistajalla, jos investointi mätäneen käsiin kun kukaan ei sitä aikanaan käytettynä halua pois ostaa :-\

Jos vaggineet muuttuvat yhdessä yössä citikoiksi tai peukkareiksi, niin mitäs näille jälkimmäiselle sitten käykään... ::) Kybä vaihdossa siitä hyvästä, että ottavat vastaan ;) Myönnän toki, että turhasta on tullut maksettua, jos näin käy, mutta elämä on :P

ukormi

Edellinen liisari oli Ocu 2011 CR 1.6 TDI. Varmaan kuuluu tähän softamanipulaatioperheeseen, mutta se on jop pois luovutettu. Hyvä auto oli ja pieniruokainen, joskin maantiellä ei passannut takapenkkiläisiä kyytiin ottaa jos halusi auton vielä kiihtyvänkin. Nykyinen liisari on tuo RS TDI, paljastuuko sekin manipuloiduksi.. Saas nähdä.
Vaikka manupuloiduksi paljastuisikin, ei jälleenmyyntiarvo tule minulle miinukseksi.
Mutta minkälaiset kustannukset tästä koituu liisarifirmoille?
Nykyinen RS on todella miellyttävä auto ja oli pieni ajatus, josko sen kolmen vuoden päästä ostaisi itselleen. Saas nähdä mitä se sillon maksaa ja onko dieselillä ylipäätään enää tuolloin tulevaisuutta. Varmaankaan pre 2017 autojen päästöt on sitä mitä ne on olleet, eikä niitä ole mahdollista tiukentaa.

Näinköhän pre 2017 dieseleiden hinta pompsahtaa  :P


Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

PTG

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 09.10.15 - klo:21:37
Näinköhän pre 2017 dieseleiden hinta pompsahtaa  :P

Aivan varmasti, mutta suunta on vielä vähän epäselvä :-X

MOP

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.10.15 - klo:19:19
-Jos volkkari tästä selviää on ks. merkiltä odotettavissa erinomaista asiakaspalvelua, hyvää laatua ja kestävyyttä, mikään kielteinen ei saa mennä pikää pitkään aikaan julkisuuteen, se on ainoa hyvä puoli jos jotain hyvää pitäisi tästä sanoa ;D

Eli Volkkarin pitää ostaa moottorit joltain luotettavalta valmistajalta. Vaihteistot esim. ZF:ltä. VW voi sitten panostaa koriin ja tehdä siitä erittäin hyvin ruostetta torjuvan. Ja näin laadukas auto on valmis.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: MOP - 09.10.15 - klo:22:15
Eli Volkkarin pitää ostaa moottorit joltain luotettavalta valmistajalta. Vaihteistot esim. ZF:ltä. VW voi sitten panostaa koriin ja tehdä siitä erittäin hyvin ruostetta torjuvan. Ja näin laadukas auto on valmis.

Kukas hoitais sitten maalauksen? Eikö varsinkin vesiväreissä ole ollut vähän sanomista ;D

Edit. Ã,,änieristystä unohtamatta.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: PTG - 09.10.15 - klo:21:47
Aivan varmasti, mutta suunta on vielä vähän epäselvä :-X

Voi hyvinkin käydä niin, että Suomen autoveroasteikkoa ei muuteta, kun uusi päästötesti tulee voimaan 2017. Tällöin kaikkien uusien autojen hinta pompsahtaa rajusti ylöspäin, sitä enemmän mitä enemmän todellinen kulutus ylittää nykyisen normikulutuksen.

Esim. tällä hetkellä VW Golf Highline 1,6 TDI 81 kW (110 hv) DSG-automaatti autoveroton hinta on 23.560 â,¬, autovero 4.494 â,¬ ja kokonaishinta 28.144  â,¬. Mallin CO2-päästö nykynormilla on 102 g/km, mikä vastaa 3,8 l / 100 km dieselin kulutusta. Jos uuden normin mukainen kulutus on vaikkapa 6,5 l / 100 km, vastaa se 172 g/km CO2-päästöjä. Päästöperusteinen autovero pompsahtaa 16,9 prosentista 30 prosenttiin ja auton hinta 28.144 eurosta 33.000 euron tietämille. Eiköhän käytetyt autot kallistu samassa suhteessa.

Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

V-O

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 09.10.15 - klo:22:20
Eiköhän käytetyt autot kallistu samassa suhteessa.
Päinvastoin veikkaan minä. Käytetyn auton arvo romahtaa ton 15 %...


Eka Golf

Onko nuilla todellisilla päästöillä Suomen harvaan asutussa maassa isoa merkitystä?
Suurin kait saatu veronalennus "pienipäästöisestä"?

V-O

Kyllä minun mielestä päästöillä on merkitystä, nimenomaan ympäristölle ja ihmisten terveydelle.

Epes

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.10.15 - klo:13:25
............ Hornin mukaan korjaukset eivät lisää kulutusta ja VW korvaa asiakkaille mahdollisesti heikentyvän suorituskyvyn ..............

Noinkohan on että korvaavat asiakkaille mitään Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Sitä paitsi tuo "ei lisää kulutusta" on oikeasti ao. artikkelin mukaan "autojen polttoaineenkulutus onnistuttaneen pitämään remonttia edeltävällä tasolla" eli ehkä onnistuu, ehkä ei. Suorituskyky putoaa ihan varmasti.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1444352975653.html


pomo

Nämä päästöt kun ei vaikuta kulutukseen. Toisin kuin esim. Mersulla, bemarilla, psa:lla, volvolla, hyundailla, nissanilla ja oliko tojoralla oli ainakin t&e:n tutkimuksessa se tilannr, että kulutus ylittyy reilusti... Siitä voi tulla hankaluuksia ja juurikin peruste saada korvauksia kun kustannuksrt onkin suuremmat. Toisaslta, jos olet sutolla jo vuosia ajanut niin eipä se oikeastaan nosta kudtannuksia?

Jäään kun ihmiset ovat vaatimassa korvauksia vaikka heille tuskin tästä tulee mitään haittaa? Nuo nox päästöt todennäköisesti menee euroopassa edelleen rajone alle eli moottorin vaihdetaan vain ohjelma jolla ei käytössä ole mitään merkitystä?

ile

Lainaus käyttäjältä: PTG - 09.10.15 - klo:20:50
Jos vaggineet muuttuvat yhdessä yössä citikoiksi tai peukkareiksi, niin mitäs näille jälkimmäiselle sitten käykään... ::) Kybä vaihdossa siitä hyvästä, että ottavat vastaan ;) Myönnän toki, että turhasta on tullut maksettua, jos näin käy, mutta elämä on :P

Eilen lähti vaihdossa -12 allroad juurikin huijauspadalla toisen merkin liikkeeseen (vaihdolla ei tekemistä päästöjen kanssa vaan syynä normi aina päällänsä oleva autokuume) ja hyvityshinnassa ei vielä näkynyt mitenkään tämä päästöhärdelli.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 10.10.15 - klo:00:03
http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/fi-fi/

Valmistenumeron (VIN) perusteella autossasi ei ole kyseistä tietokoneohjelmistoa. Voit jatkaa ŠKODA-autosi käyttämistä normaalisti ilman toimenpiteitä. Pahoittelemme asiasta aiheutunutta vaivaa ja toivotamme hyviä ajokilometrejä.

Mutta mitä tuolta sitten loppupeleissä vielä paljastuu näistä uudemmistakin koneista.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

repomies

Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.10.15 - klo:09:43
Nämä päästöt kun ei vaikuta kulutukseen.

Väärin. NOx päästöjen vähentäminen vaikuttaa pääsääntöisesti polttoaineen kulutukseen siten, että kulutus lisääntyy. Myös EGR-venttiilin käyttö lisää kulutusta. Poikkeuksena urean käyttö, tosin maksaahan sekin jotain.

Eli: jos päästöjä vähennetään, kulutus lisääntyy. Mikäli tätä haluaa kompensoida, moottori on pakotettava käymään myös kulutukselle optimaalisemmilla kartalla, joka vähentää sitten tehoja. Ehkä onnistuu, ehkä ei. Voi käydä niin että sekä kulutus nousee että tehot laskee.

Taky

Lainaus käyttäjältä: clientti - 09.10.15 - klo:14:15
...tulee Volkarille kallis pieti kun makselee noita aineita kunkin auton eliniän ajan kuluttajille.

1l/100km -> 0,60â,¬/litra, 100 000km -> 60â,¬/100 000km, ei se mikään erikoinen kustannus kokonaisuuteen ole.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

SNG

Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.10.15 - klo:14:23
1l/100km -> 0,60â,¬/litra, 100 000km -> 60â,¬/100 000km, ei se mikään erikoinen kustannus kokonaisuuteen ole.

Tarkoittanet 600â,¬ / 100tkm.

Tuo kertaa autojen määrä, niin puhutaan isohkoista summista. Ja siihen vielä jenkkien oikeuskäytäntö, niin kerrottaneen vielä ainakin kymmenellä.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.10.15 - klo:14:23
1l/100km -> 0,60â,¬/litra, 100 000km -> 60â,¬/100 000km, ei se mikään erikoinen kustannus kokonaisuuteen ole.

AdBluen kulutus on noin 2 % dieselin kulutuksesta. Kun 10.000 kilometrillä kuluu dieseliä 700 litraa, niin ureaa tarvitaan 14 litraa/10.000 km. Omakustannushinta AdBluelle on kaiken lisäksi tosi matala, kun aine on ureaa ja vettä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

skriko

Kannattais kusta itse sinne pönttöön, niin olis ilmaista. Naapuri taitaa niin tehdäkin, kun aina iltaisin lorisee volkkarin vieressä.

Tonttu66

Tässä on tutkivaa journalismia "huijausohjelmasta". Consumer Reports uskoo, että auto tunnistaa dynon siitä, että ESC on pois päältä (otettava pois päältä dynossa) ja takapyörät ei pyöri. Tiedä sitten, onko niiden päättely oikein vain väärin.

Ja Jenkki-Jetassa ESCin saa näköjään pois päältä kytkemällä virran (ei moottorin käynnistystä), laittamalla hätävilkut päälle ja painamalla 5 kertaa kaasupoljinta.

Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tärpätti

Niin, mutta.... Ei kukaan ajatellu että dynoja on myös nelivedoille. Torsen audeja on kuitenki paljon joukossa, puhumattakaan haldexilla olevista vehkeistä. Noissa ne takapyörät pyörii.
Octavia BKD

vwmies

Menee aavistuksen OT

" Diesel-lobbaajille erävoitto? - Testejä lykätään ehkä sittenkin"

http://www.talouselama.fi/uutiset/diesel-lobbaajille-eravoitto-testeja-lykataan-ehka-sittenkin-6003444

Euroopan dieselautojen valmistajat näyttävät saavan erävoiton, kun EU:n uusiin suunniteltuihin päästötesteihin saattaakin tulla lykkäys.

Viranomaiset EU-maiden liikenneministeriöistä keskustelivat Brysselissä Euroopan komission ehdotuksesta, joka antaisi autovalmistajille vuoden 2019 loppuun asti aikaa varmistaa, että uudentyyppiset dieselautot noudattavat täysin päästörajoituksia, kertoo Financial Times.

Uudet dieselautot, jotka pohjautuvat jo olemassaoleviin malleihin, saisivat lisäaikaa vuoteen 2020 asti.

Uudet aikarajat ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä komissio ehdotti vuonna 2012, jolloin päästötestit oli määrä saada täysin käyttöön jo vuonna 2017.

Uusien autojen maahantuojia Suomessa edustava Autotuojat ry pitää komission alkuperin asettamaa aikataulua tiukkana mutta korostaa, ettei komissio ole tehnyt muutoksista varsinaista päätöstä. "On olemassa suuri vaara, että komission aikataulu vahingoittaa paitsi alan kilpailukykyä, myös johtaa siihen, että vuoden 2020 sakoilla ryyditetyt CO2-päästötavoitteet käyvät mahdottomiksi saavuttaa", Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Euroopan autoala on kamppaillut imago-ongelmien kanssa sen jälkeen kun Volkswagen jäi kiinni huijauslaitteen asentamisesta dieselautoihinsa. Laitteen oli tarkoitus huijata päästötestejä, ja se asennettiin maailmanlaajuisesti noin 11 miljoonaan yhtiön autoon.

Volskwagenin skandaali on alleviivannut sitä, kuinka EU:n päästösäädökset ovat puutteellisia, sillä testaaminen keskittyy lähinnä laboratorio-oloihin, eikä testeihin tiekäytössä.

"Oikean maailman" päästötestisäädäntö esitettiin EU:ssa jo vuonna 2007, mutta sen täytäntöönpanoa on jatkuvasti viivytetty. Osa mepeistä on väittänyt, että viivästykset johtuisivat autoalan lobbaamisesta.

Jäsenmaiden hallitukset käyvät nyt läpi uusia päästötestiuunnitelmia, jotka saivat ristiriitaisen vastaanoton.

Financial Timesin lähteen mukaan Espanjan ja Italian edustajat olivat niiden joukossa, jotka varoittivat, että toimenpiteet ovat liian rankkoja autoalalle."

:o
Yritetään pärjätä.

repomies

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 10.10.15 - klo:16:38
Niin, mutta.... Ei kukaan ajatellu että dynoja on myös nelivedoille. Torsen audeja on kuitenki paljon joukossa, puhumattakaan haldexilla olevista vehkeistä. Noissa ne takapyörät pyörii.

Ehkäpä nerokas insinööri on osannut päätellä dynotilanteen siitä, että ajovakauden hallinnan kiihtyvyysanturi näyttää auton olevan paikallaan.. Ei siihen renkaiden abs-antureita ole pakko käyttää.

Ei olisi vaikea koodata..

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.10.15 - klo:18:26
Ehkäpä nerokas insinööri on osannut päätellä dynotilanteen siitä, että ajovakauden hallinnan kiihtyvyysanturi näyttää auton olevan paikallaan.. Ei siihen renkaiden abs-antureita ole pakko käyttää.

Ei olisi vaikea koodata..

Kyllä näin voisi ollakin. Mediassa kun toitotetaan koko ajan tuosta takapyörät ei pyöri, tunnistaa testitilanteen. Joo jopa asiantuntijat antaneet tälläisiä lausuntoja. VMP
Octavia BKD

Chicane

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.10.15 - klo:18:26
Ehkäpä nerokas insinööri on osannut päätellä dynotilanteen siitä, että ajovakauden hallinnan kiihtyvyysanturi näyttää auton olevan paikallaan.. Ei siihen renkaiden abs-antureita ole pakko käyttää.

Ei olisi vaikea koodata..
Ja helppo keksiä muitakin tapoja. Testi ajetaan tietyn syklin mukaan: lämpötila, nopeus, vaihteet yms. Testilabrat on myös mahdollista tunnistaa gps avulla. Ilmastointi kytketään pois päältä jne. Testitilanteen tunnistaminen on varmasti huijauksen helpoin osa.



Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.10.15 - klo:18:26
Ehkäpä nerokas insinööri on osannut päätellä dynotilanteen siitä, että ajovakauden hallinnan kiihtyvyysanturi näyttää auton olevan paikallaan.. Ei siihen renkaiden abs-antureita ole pakko käyttää.

Ei olisi vaikea koodata..

Katsoin tuon Consumer Reports videon uudestaan, ja tarkkaan ottaen he uskovat, että "huijaus" on aktiivinen silloin, kun ESC on pois päältä. Videon alussa näytetään miten ESCin saa itse kokonaan pois päältä, ja lisäksi takapyörien anturit pitää kytkeä pois, koska takapyörien pyöriessä ESC menee takaisin päälle. Eli "huijausta" ei suoraan aktivoida takapyörien pyörimisen perusteella. Nelivedossa tämä pitää tosiaan olla jotenkin toisin, ehkäpä siinäkin ESCin poiskytkeminen vaikuttaa, mutta nelivedoissa ei ESC ehkä sitten aktivoidu takapyörien pyörimisen takia.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vwmies

Volkswagen pistää autokauppiaat nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/volkswagen+pistaa+autokauppiaat+nuolemaan+nappejaan+yhdysvalloissa/a1070474

Volkswagenin päätös olla ostamatta takaisin päästörajat ylittäviä diesel-autoja tietää liikevaihtomenetyksiä autoliikkeille, kirjoittaa Marketwatch.

Yhdysvalloissa vedetään vuosittain miljoonia autoja markkinoilta. Syyt vaihtelevat pikkuvioista hengenvaarallisiin valmistusvirheisiin.

Yleensä takaisinostot tuovat autoliikkeisiin asiakkaita, sillä takaisinvedon kustannukset maksaa autovalmistaja.

Volkswagen ei ole vielä kertonut asiakkailleen tai automyyjille tarkemmin, miten se aikoo korjata autoihin liittyvät ongelmat.

:o
Yritetään pärjätä.

Hesse

Arvopaperin toimittajan ei pitäisi kirjoittaa aiheesta, jota ei ymmärrä.

Zego

Hyvää otsikointia VW:n kannalta, muiden kannalta ei voi todeta kuin että hyvää päivää toimittaja!  ;D
http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/guardian-nelja-uutta-autoyhtiota-jai-kiinni-paastokikkailusta/5368126
"Guardian: Neljä uutta autoyhtiötä jäi kiinni päästökikkailusta"

Kuulostaa siltä että ovat myös huijanneet, mikä ei pidä paikkansa (ainakaan vielä).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy