VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

vwmies

Topicin vierestä, EU valmistelee uutta disukoita uhkaavaa päästömittaustapaa:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1444111526701.html

EU-komissio valmistelee autoille uutta päästömittaustapaa joka toteutuessaan se saattaa mullistaa koko automarkkinan.
Iso osa dieselautoista saattaa sen jälkeen kadota markkinoilta kokonaan.
EU-komissio on muutaman vuoden ajan valmistellut uutta päästömittaustapaa, joka tunnetaan nimellä RDE. Lyhenne tulee sanoista Real Driving Emissions, ja sen ytimenä on rajoittaa viime aikoina paljon tapetilla olleita typenoksidipäästöjä todellisessa käyttötilanteessa.

Komission suunnitelmassa on esittää RDE:n ensimmäisen vaiheen käyttöönottoa syyskuulle 2017. Tämän jälkeen esiteltävät uudet autotyypit joutuisivat uuden mittausmenettelyn kohteeksi.

Vuoden 2018 syyskuusta eteenpäin RDE-normi astuisi voimaan kaikille ensi kertaa käyttöönotettaville autoille " siis myös jos aiemmin myynnissä olleille malleille. RDE:n kakkosvaihe astuisi puolestaan voimaan syyskuussa 2019, ja kaikille autoille syyskuussa 2020.

Melkoinen uutispommi jutussa on, että komission ehdottamat vaatimusten raja-arvot ja voimaantulot ovat niin tiukkoja, että ne eivät ole useimmissa tapauksissa teknisesti edes mahdollisia ja asettavat dieseltekniikan käytön kokonaan kyseenalaiseksi.

Euroopan autonvalmistajien kattojärjestö ACEA on kommentoinut ehdotusta sanomalla, että ” Jotta vaatimusten täyttäminen kaikkien myytävien automallien osalta olisi mahdollista syyskuuhun 2018 mennessä, joutuisivat auton valmistajat karsimaan dieselmallistoaan ja keskittymään vain joihinkin malleihin, jotta kehitystyö olisi mahdollista tässä ajassa.”

Tämä tarkoittaa myös sitä, että erityisesti pienten ja hinnaltaan halpojen dieselautojen olisi entistä vaikeampi täyttää uusia RDE-määräyksiä.

ACEA:n mukaan ”vain sellaisilla dieselautomalleilla, jotka on jo nyt suunniteltu varusteltavaksi erittäin monimutkaisilla typen oksidien jälkikäsittelylaitteilla RDE:n vaihetta 2 varten, olisi mahdollista täyttää nyt esitetyt vaiheen 1 raja-arvot, mutta silloinkin komission esitystä pitäisi vielä täydentää toistaiseksi avoimeksi jääviltä osin”.

Käytännössä tämä tarkoittaisi, että pienimpiin dieselautoihin asennettavat SCR-urearuiskutusjärjestelmät nostaisivat autojen hinnan niin korkeaksi, etteivät ne enää olisi kilpailukykyisiä bensiinikäyttöisten tai hybridiautojen kanssa. Tämä johtaisi sekä hintojen nousuun, että sitä kautta seuraavaan kysynnän laskuun, mikä vähitellen tappaisi dieselhenkilöauton sukupuuttoon Euroopassa.

Dieselautot tuottavat nykytekniikalla noin 20-30% pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin vastaavantehoiset bensiiniautot. ACEA muistuttaakin, että Euroopassa erittäin suosittujen pienten dieselautojen katoaminen markkinoilta ja korvautuminen joko bensiini- tai hybridikäyttöisillä autoilla saattaisi johtaa siihen, ettei komission kunnianhimoinen Co2-päästötavoite vuonna 2020 täyty.

Komissio on määrännyt jokaisesta 95g/km ylittävän auton valmistamisesta tuntuvan sakon autonvalmistajille vuoden 2020 jälkeen.
Yritetään pärjätä.

torsake

Skodan sivuilta

"Kannamme vastuun tapahtuneesta ja korvaamme tarvittavista teknisistä toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset."

Mutta mitenpä sitten se että luultavammin tuo huoltoonkutsu saapuu työaikaan ja huoltamoon jonne muutoin ei olisi mitään asiaa? Menetettyä vapaa aikaa ei varmaan korvaa kukaan :)

Vituttaa niin paljon koko konserni että pitää asiasta ainakin mainita kun yhteydenotto joskus tulee.

Toivottavasti joku pistää ryhmäkanteen asiasta myös suomessa pystyyn...

Ja sivuhuomatuksena siitä Helkaman auton sähköopstissa olevasta "tämä on luottamuksellista" ei tarvitse välittää jos aisian muuten haluaa jakaa. Sähköpostin lähettäjä ei voi rajoittaa lähettämänsä sisällön edelleenjakelua.

Wekotin

#722
Lainaus käyttäjältä: torsake - 07.10.15 - klo:11:12

Toivottavasti joku pistää ryhmäkanteen asiasta myös suomessa pystyyn...

Ryhmäkanne Suomessa on pelkkä vitsi. Sen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Turkulaismiehen öljysyöppö-tapauksessakin tapaukset olivat niin erilaisia, että mitenkään ei mukamas voitu ryhmäkannetta nostaa. Sama koskee TSI:n jakoketjuja, koska ketjut venyvät jostain kumman syystä hieman eri aikoihin riippuen mm. käytöstä. Eiköhän myös tätäkin keissiä. Johan tässä on jo useita merkkejäkin sekaantuneena niin mitenkään voi olla kyse samasta asiasta.

Ja mitä sitten jos ryhmä voittaisi? Korvaus Suomessa  ;D

torsake

Ei varmaan mitään, asiallisesti ottaen eihän tuossa huijausohjelman poistamisessakaan ole käsittääkseni mitään vaikutusta auton käyttöön tai päästöihin joten sehän on vain ylimäräinen sakko rangaistus konsernille.

Toisaalta kun myy paskaa ja vielä tarkoituksellisesti huijaa niin ei siitä tarvitse erikseen palkita, joten siinä mielessä kaikki kustannukset jotka VW tästä joutuu maksamaan ovat ihan ok, mukaanlukien vaikka mahdolliset joukkokannekustannukset vaikkakaan niistä ei auton omistajille mitään etua tulisikaan.

On muuten taas kerran hyvä esimerkki siitä kuinka riskitöntä businesta on Merkkiliikkeen automyynti ja huolto. Taiataa olla niin että ainoat voittajat tässäkin löytyvät siitä leiristä. Toivottavasti tuon huoltoliikkeen saa kuitenkin valita ettei tarvitse tuota omaa Skodaa viedä Oulun Aineen korjattavaksi. En mielellään sille porukalle toivo penniäkään tuloa tästä tai mistään muustakaan :)

Subio

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 07.10.15 - klo:10:16

Mutta kuten näkyy, siellä keskitytään vain toistamaan noita samoja itsestäänselvyyksiä. Ainakin itselleni se tärkein kysymys on vaikutukset auton ilmoitettuihin spekseihin ja onko korjauksella vaikutusta niihin ja miten konserni aikoo ottaa niistä vastuun. Tätä asiaa tunnutaan valmistajan puolelta kierrettävän kuin kuumaa puuroa ja se ei herätä hirveästi luottamusta tulevaisuuteen. Eikö valmistaja pystyisi teoriassa ja käytännössäkin jo testaamaan kaikki "vaikutukselle alttiit" autot ennen korjausta ja korjauksen jälkeen ja ilmoittamaan näistä "näyteotoksista" viitearvot.
Se tässä itseäkin kiinnostaa, miten korjaus vaikuttaa moottorin suoritusarvoihin ja polttoaineen kulutukseen. Ne ei tiedä sitä itsekään ja siksi vaikuttavat kiertävät aihetta kuin kuumaa puuroa. Kysyin asiasta ja sain vastaukseksi: Lähdemme siitä, että auto on korjauksen jälkeen sellainen kuin sen kuuluukin olla. WTF :o En ainakaan ensimmäisten joukossa ole viemässä omaa autoa korjaukseen. Pakkohan se jossain kohti on ilmeisesti viedä, sitten kun uuden ohjelman viat ja lasten taudit on tulleet esiin.
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.10.15 - klo:11:24
Ryhmäkanne Suomessa on pelkkä vitsi. Sen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Turkulaismiehen öljysyöppö-tapauksessakin tapaukset olivat niin erilaisia, että mitenkään ei mukamas voitu ryhmäkannetta nostaa. Sama koskee TSI:n jakoketjuja, koska ketjut venyvät jostain kumman syystä hieman eri aikoihin riippuen mm. käytöstä. Eiköhän myös tätäkin keissiä. Johan tässä on jo useita merkkejäkin sekaantuneena niin mitenkään voi olla kyse samasta asiasta.

Ja mitä sitten jos ryhmä voittaisi? Korvaus Suomessa  ;D

Valitettavan totta, eli valmistaja maksaa pakollisen (kuten tuo Skodan: korvaamme korjauksen kustannukset) ja muista lisäkorvauksista jokainen tappelee itse jos tappelee. VW:llä on nyt eilisistä uutisistakin kuultuna niin tiukka kuuri tulossa, että jokainen maa katsotaan erikseen ja mitään ei anneta ilmaiseksi jos tietyn maan, kuten nyt esimerkiksi suomen surkea kuluttajasuoja mahdollistaa pelleilyn.

VW:n tuntien voi sanoa, että jos joku korvausta saa, niin se on tyyliin: alennus liikkeen myymäläpuolen oheistuotteista, joihin voi rauhassa tutustua, sillä aikaa kun autoa ohjelmoidaan/tehoja dropataan hallissa. Sitten vaan VW lippis päähän, auto hallista ulos ja heti seuraavalle bensikselle varautumaan lisäkulutukseen.  >:(

Ei voi muuta sanoa kuin että tämä VW taitaa kyllä nuo kiertoilmaukset...."auto on korjauksen jälkeen sellainen kuin sen kuuluu olla"....lue: auto on korjauksen jälkeen päästövaatimusten mukainen, mutta vaikutuksista tehoihin ja kulutukseen emme ota vastuuta. Vastuu (niin luetun ymmärtämisestä kuin muista haitoista) on kuulijalla....

Subio

Mitähän sitten käy, jos ei vaan vie autoaan muutettavaksi. Viedäänkö suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta vai? ;D
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

japa

Auton kulutus ja teholukemat ei saa muuttua korjauksen jälkeen huonommaksi. Pitäkää siitä huoli. Jos ei muu auta niin vtt testaamaan. Autohan on oltava korjauksen jälkeen sellainen kun tehdas on luvannut sen olevan kulutuksen ja tehon suhteen.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

torsake

Kyllä tässä muutoinkin jää auton omistajille mustapekka kouraan. Nythän taisi jo alkuviikosta kuulua uutisia kuinka Ranska aikoo puuttua karskilla kädellä Dieselin verotukseen. Suomessakaan hallitus tuskin tarvitsee paljoa yllytystä kun toimenpiteet ovat samankaltaisia.

Tästä edelleen seuraa sitten se että kun Dieslillä autoilu kallistuu niin siitä ei sitten enää pääse järkevällä hinnalla eroon vaikka haluaisikin :) Ei muuta kun ajetaan paska loppuun niin saa sitten tulevaisuudessa siitä mahdollisen romutuskorvauksen...


RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: japa - 07.10.15 - klo:12:11
Auton kulutus ja teholukemat ei saa muuttua korjauksen jälkeen huonommaksi. Pitäkää siitä huoli. Jos ei muu auta niin vtt testaamaan. Autohan on oltava korjauksen jälkeen sellainen kun tehdas on luvannut sen olevan kulutuksen ja tehon suhteen.

Niin nythän se ei ole sellainen kuin tehdas lupaa. Tehda lupaa omalle kikkottimelle sekalaisen kulutuksen 4,7L/100km todellisuus on kuitenkin 5,32L/100km. Tehtaan ilmoittamaan siis eroa n.13% Odotellaan miten käy.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.10.15 - klo:15:06
Dieselissä Volkkari ei tuota integroitua pakosarjaa käytä. Dieselissä turbiinin pesä ja pakosarja ovat samaa valua.

Jaa. Kyllä niissä artikkeleissa joista olen asiasta lukenut, väitetään toisin. Esimerkiksi täällä: http://blog.caranddriver.com/detailed-vw%E2%80%99s-new-2-0-liter-ea288-four-cylinder-tdi-diesel/

LainaaTo remedy such heating concerns with the EA288, engineers integrated the exhaust manifold into the engine head, as they did with the EA211 gas engine.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

japa

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 07.10.15 - klo:13:35
Niin nythän se ei ole sellainen kuin tehdas lupaa. Tehda lupaa omalle kikkottimelle sekalaisen kulutuksen 4,7L/100km todellisuus on kuitenkin 5,32L/100km. Tehtaan ilmoittamaan siis eroa n.13% Odotellaan miten käy.
Tarkoitin että tehot,kulutukset ja ajettavuus ei saa muuttua KORJAUKSEN jälkeen.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

vwmies

Bloombergin uutissivuston mukaan VW AG pyrkii korjaamaan autot ensi vuoden aikana / loppuun mennessä :

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-10-07/vw-s-mueller-pledges-to-complete-diesel-recalls-by-end-of-2016

Volkswagen AG will probably start recalling diesel cars with rigged emissions systems in January and plans to complete the repairs by the end of 2016.
Volkswagen has already submitted proposals to German regulators for fixing the affected models. Once the procedures that were submitted this week are approved, the Federal Motor Transport Authority, or KBA, will test them on cars.
----
In addition to investigations by federal and state regulators in the U.S., Volkswagen is the target of about 230 lawsuits filed as federal class action cases by car owners, with authorities in West Virginia and Harris County in Texas also suing the manufacturer. Outside the U.S., the carmaker faces potential criminal complaints in France, Spain and the German state of Lower Saxony, while Taiwan’s environmental protection agency said Tuesday that it will ask prosecutors to investigate the case.
----
Volkswagen plans to continue selling diesel technology in the U.S. even after the scandal was revealed, as “it’s a good powering system,” Mueller told the newspaper.

Ts. VW suunnittelee jatkavansa disukoiden myyntiä jenkeissä edelleen.

:o
Yritetään pärjätä.

Neanderthaler

Iltasanomissa etusivulla "JUURI NYT!" -uutinen, että suomessa on 64.000 manipuloitua autoa. Kyse on samasta merkkikohtaisesta määrästä joka ilmoitettiin aiemmin. Oliko tämä jollekin vielä sitten epäselvää?!? Ei jummarra....

mremonen

Lainaus käyttäjältä: japa - 07.10.15 - klo:14:51
Tarkoitin että tehot,kulutukset ja ajettavuus ei saa muuttua KORJAUKSEN jälkeen.
Niin, mutta kun se ei ole ollut luvatun mukainen aiemminkaan. Joten mikä tässä muuttuu? Ja oletko dynottanut autosi? Paljonko siitä lähtee tehoja vs. mitä on luvattu?

---
Tämä on kyllä niin myrsky vesilasissa. Ja aiemmin naureskeltiin audin mutteriohjaukselle, josta oli ihan oikeaa haittaa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

vwmies

Volkswagenin huijausmoottorin korjaus voi maksaa jopa kymppitonnin:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/07/volkswagenin-huijausmoottorin-korjaus-voi-maksaa-jopa-kymppitonnin/201513070/304

Equinet-pankin analyytikot ovat selvittäneet, että Volkswagenin päästöhuijausohjelmalla varustettujen dieselmoottorien korjaus maksaa jopa 10 000 euroa. Haarukka on kuitenkin suuri, aina vajaasta sadasta eurosta ylöspäin.

Paljon riippuu siitä, täytyykö autoihin asentaa uusia osia, vai riittääkö pelkkä ohjelmistopäivitys.

Volkswagen luonnollisesti maksaa viulut. Autoilijoita kiinnostaakin erityisesti, vaikuttaako korjaus auton suorituskykyyn ja polttoaineen kulutukseen. Ruotsalaisprofessori on huomauttanut, että polttoaineen kulutus saattaa nousta.

UBS-pankin analyytikot ovat arvioineet, että Volkswagenille kriisi voi maksaa noin 35 miljardia euroa.

:o :o :o :o :o
Yritetään pärjätä.

V-O

Tekniikan maailmassa oli mielestäni outo puolustuspuhe ja mainostuspuhe.

Asiakas ja ympäristö voittaa, muutkin keplottelee, jäävuoren huippu... Olen kyllä monesti täältäkin lukenut spekulaatioita että TM suosii jotain tiettyä merkkiä mutta en ole halunnut tuota uskoa. Nyt kuitenkin uskon.

Tilaukseni joutaa perua. Tilaukseni perumismeili toimittaja Honkaselle lähtee.

PTG

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 07.10.15 - klo:17:44
Niin, mutta kun se ei ole ollut luvatun mukainen aiemminkaan. Joten mikä tässä muuttuu? Ja oletko dynottanut autosi? Paljonko siitä lähtee tehoja vs. mitä on luvattu?

Hyvä kysymys!

"Ilmoitetut" kulutukset perustuvat siihen, että EU5- ja EU6-pakokaasupäästönormin autoissa polttoaineenkulutus on mitattu EU 715/2007- normin mukaan, ei siihen, että auto oikeasti kuluttaisi juuri "ilmoitetun" verran... :P

Eli jos käytät autoasi johonkin muuhun kuin normin mukaisessa dynossa ajoon, niin mitään poikkeamaa ei oikeastaan ole edes olemassa ;D

Ja jos foliohattua raottaa hieman lisää, niin saattaa huomata, että todellisen kulutuksen vähäisestä lisääntymisestä ei ainakaan Suomessa ole korvauksia odotettavissa. 

tet

Netti on pullollaan tuubaa (ymmärtämättömien toimittajien höpöhöpö-juttuja) tästä aiheesta, mutta sattuipa silmiin taas yksi harvoista artikkeleista jossa asian teknistä puolta käsitellään ammattimaisesti ja faktatietoihin perustuen.

http://www.warrantyweek.com/archive/ww20151001.html

Sieltä vahvistuu jo aiemmin esille tullut käsitys, että kyse on nimenomaan keräävän NOx-katalysaattorin regeneroinnin poiskytkemisestä:

LainaaWe now know that Vehicle A, which the study identified only as a 2.0-liter diesel engine passenger car that used a NOx abatement technology called "lean-NOx trap," was in fact a Volkswagen model. And that subsequent investigation found that the car's control software was programmed to turn up the lean-NOx trap when the car was being tested in the lab, and then to turn it back down when the car was actually being driven on the road.

Näinollen itselleni on ainakin yksi ja sama, softataanko autoni ECU uudelleen vai ei, koska siinä ei keräävää NOx-katalysaattoria ole (kuten ei varmaankaan suurimmassa osassa meikäläisiä "huijaussoftalla varustetuista autoista). Sen sijaan niissä autoissa, joissa kyseinen pönttö löytyy, voi olla että softan lisäksi joutuvat vaihtamaan pöntön myös. Konsernin omien koulutusmatskujen mukaan pönttöön kerääntyy pikku hiljaa rikkiä, joka pitää myös poltella sieltä pois. Jos laitteen regenerointi on ollut koko ajan pois päältä, niin ei se varmaankaan ole noita "DeSox"-polttoja (rikin polttoja) tehnyt, joten pönttö lienee monella jo täynnä rikkiä ja käytännössä tuhoutunut. Polttoaineen rikkipitoisuudella varmasti on tähän suuri vaikutus, jenkeillä ei taida olla "rikitöntä" (alle 10 ppm) dieseliä kuten meillä, joten siellä pöntöt tuhoutunevat selvästi nopeammin kuin meillä.

Olisi todella mielenkiintoista saada tietää, kuinka paljon noita pönttöjä meikäläisissä autoissa todellisuudessa on. Pitäisiköhän perustaa tänne kysely, "onko autossasi NOx-loukkua". Moni ei taida viitsiä auton alle ryömiä katsomaan?

Mielenkiintoinen kohta tuossa linkin artikkelissa oli myös tämä:

LainaaHowever, as we just noted, two out of the three, and then 14 out of the 15 diesel cars examined, failed the real world tests but passed the artificial tests. We doubt they were all Volkswagens. So we doubt this is the end of the story.

Eli vaikka kukaan muu ei ole jäänyt kiinni vastaavasta huijauksesta, niin kuitenkin viidestätoista testatusta autosta yhtä lukuunottamatta kaikki reputtivat päästörajat todellisessa ajotilanteessa. Se vähän suhteuttaa VW:n huijauksen todellista merkitystä ympäristön kannalta. Kaikki saastuttavat, mutta VW sai nyt ainoana saastuttajan maineen koska saastuttaa huijaamalla. Muut saastuttavat yhtä lailla, mutta huijaamatta. Tai eivät ainakaan ole jääneet siitä kiinni, vielä. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.10.15 - klo:20:26
Netti on pullollaan tuubaa (ymmärtämättömien toimittajien höpöhöpö-juttuja) tästä aiheesta, mutta sattuipa silmiin taas yksi harvoista artikkeleista jossa asian teknistä puolta käsitellään ammattimaisesti ja faktatietoihin perustuen.

http://www.warrantyweek.com/archive/ww20151001.html

Sieltä vahvistuu jo aiemmin esille tullut käsitys, että kyse on nimenomaan keräävän NOx-katalysaattorin regeneroinnin poiskytkemisestä:

Tarkkaan ottaen artikkelissa lukee "turn down" ja "turn up", ei "turn off" ja "turn on". Kyse ei artikkelin mukaan ole poiskytkemisestä, vaan polton lisäämisestä/voimistamisesta testin aikana ja vähentämisestä/heikentämisestä tavallisen ajon aikana.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

JaniKuula

Itseasiassa kun alan miettimään. Olenkin tossa jossain muussa topikissa ihmetellyt että ton loukun polttoväli on kauhean tiheä. Verrattuna siihen CAGA kakskitraseen mikä 09 audissa oli. Tässä eu6 koneessa pömisee jatkuvasti se pönttö. Ja sitä adblue nestettä menee huomattavan paljon.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

teemur

^

Hiukkassuodattimen regenerointi, jonka olet huomannut, on eri asia kuin scr katti joka autossasi myös on ja siis poistaa adbluen kanssa typen oksideja
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.10.15 - klo:20:26
Olisi todella mielenkiintoista saada tietää, kuinka paljon noita pönttöjä meikäläisissä autoissa todellisuudessa on. Pitäisiköhän perustaa tänne kysely, "onko autossasi NOx-loukkua". Moni ei taida viitsiä auton alle ryömiä katsomaan?
Minä voisin ryömiäkin, mutta en tiedä tunnistanko moisen? Vai lukeeko siinä kyljessä isolla NOx?  ;D
Mulla tosin euro6-kone, joten kai siellä on se? Vai miten näissä mahtaa nuo rajat olla saavutettu? Se on jäänyt mulle vähän epäselväksi. Ureaa tähän ei ainakaan laiteta.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

JaniKuula

Lainaus käyttäjältä: teemur - 07.10.15 - klo:21:42
^

Hiukkassuodattimen regenerointi, jonka olet huomannut, on eri asia kuin scr katti joka autossasi myös on ja siis poistaa adbluen kanssa typen oksideja

Niin tietenkin ::) no jokatapauksessa eroa vanhaan on. Esim kulutuksessa  1.5 litran ero 100 kilometrille. Toki nykyinen on neliveto niin hankala verrata tarkemmin.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Eka Golf


jarkko_h

#745
Aika aktiivisena käy vielä asia uutisissa:
VW:n skandaali voi maksaa 78 miljardia euroa " johtaja pelkää yhtiön olemassaolon puolesta
http://www.hs.fi/autot/a1444011343033

Samalla Tekniikka ja Talous, Talouselämä ovat nostaneet esiin z-moottorin:
Moottoritekniikkaa kehittävä Aumet on lähestynyt dieselmoottorin rakentamista eri suunnasta kuin autojätit. Koemoottori alittaa Euro 6 -päästörajat ilman urearuiskutuslaitteistoa ja pakokaasujen takaisinkierrätystä

---
Samaan aikaan Suomessa tutkivan ja vapaan journalismin helmi Tekniikan Maailma sievistelee VW:n huijausta. En minäkään hyvin lypsävää lehmää teurastaisi  ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.10.15 - klo:13:51
Jaa. Kyllä niissä artikkeleissa joista olen asiasta lukenut, väitetään toisin. Esimerkiksi täällä: http://blog.caranddriver.com/detailed-vw%E2%80%99s-new-2-0-liter-ea288-four-cylinder-tdi-diesel/
Näkyy olevan kahdenlaista informaatiota liikkeellä. Kaikki näkemäni Volkkarin julkaisemat jutut puhuvat erillisestä pakosarjasta. Vaihtoehdot ovat siinä, että on kahdenlaista rakennetta käytössä tai arvon journalistit sekoilevat. Itse pidän jälkimmäistä vaihtoehtoa todennäköisempänä. Tässä yksi esimerkki Volkkarin antamista tiedoista sivulla 2:
http://pics3.tdiclub.com/data/517/820433_EA288.pdf

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.10.15 - klo:00:20
http://pics3.tdiclub.com/data/517/820433_EA288.pdf
Tuli selattua tuo aika tarkkaan läpi. Ymmärrykseni näistä asioista on aika vajavainen, mutta eikö tuo "Exhaust Purification Module", joka siis ymmärtääkseni pitää sisällään sekä "hiukkasloukun" että "NOx-loukun", sijaitse jossain konetilassa, ei niinkään auton alla, niinkuin täällä on useampi antanut ymmärtää? Vai meneekö ihan metsään? Tässä tosin puhutaan nyt tästä uudemmasta, "ei-huijaus"-koneesta.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Kotkis

...ja mitä tulee tuohon TM:n juttuun: ihan asiallinen se minusta oli. En sanoisi, että siinä nyt olisi VAG:ta mitenkään erityisesti silkkihansikkain käsitelty.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

JaniKuula

Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy