VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Outrider

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.10.15 - klo:09:31
Viimeinen kirjain tarkoittaa softaversiota, mekaanisesti moottori on sama jos kolme ensimmäistä täsmää.

Okei, hyvä tietää. Ihmettelen edelleen, ettei konserni ole julkaissut selkeää listaa moottorikoodeista, joilla varustettuihin moottoreihin tämä ongelma liittyy. Joka paikassa puhutaan vain EA 189 -tyypistä, joka ei loppuen lopuksi hirveästi kerro. Eikä siinä, kyllähän auto sitten kutsutaan korjaukseen tms, jos aihetta on, mutta kyllä tää nyt varmaan aika montaa autonomistajaa kiinnostaa.

jabajee


Wekotin


JHS

Huijausohjelmien lisäksi ilmoitettujen ja todellisten päästöjen välinen liian suuri ero täyttää myös jonkinlaisen huijauksen tuntomerkit.   Jos kolmenvuodentakainen TM:n juttu pitää paikkansa, ongelmia on  muillakin kuin VAG-konsernin dieseleillä.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-testi-kolme-vuotta-sitten-vain-skodan-nox-paastot-pysyivat-eu-raja-arvoissa/

europe

Lainaus käyttäjältä: JHS - 04.10.15 - klo:14:46
Huijausohjelmien lisäksi ilmoitettujen ja todellisten päästöjen välinen liian suuri ero täyttää myös jonkinlaisen huijauksen tuntomerkit.   Jos kolmenvuodentakainen TM:n juttu pitää paikkansa, ongelmia on  muillakin kuin VAG-konsernin dieseleillä.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-testi-kolme-vuotta-sitten-vain-skodan-nox-paastot-pysyivat-eu-raja-arvoissa/

Euroopassa ei ole mitään todelliseen käyttötilanteeseen määriteltyjä päästönormeja.
Eli ketä huijataan?

JHS

 ::)  Ilmeisesti häntä, joka ajattelee ajavansa esitteenmukaisilla päästöillä ;) ja on valinnut ajokkinsa esim. pienien päästöjen perusteella.

europe

Lainaus käyttäjältä: JHS - 04.10.15 - klo:15:13
::)  Ilmeisesti häntä, joka ajattelee ajavansa esitteenmukaisilla päästöillä ;) ja on valinnut ajokkinsa esim. pienien päästöjen perusteella.

Eli onnistuu oikeasti vain sähköautolla.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: europe - 04.10.15 - klo:15:15
Eli onnistuu oikeasti vain sähköautolla.

Kyllä söhköäkin tuotettaessa syntyy päästöjä, mm. CO2, ydinjätettä, pienhiukkasia jne.  Vesivoima, tuulivoima, maakaasu ja aurinkokennoilla tuotettu söhkö lienevät ennen vetyautoa (ja ehkä aaltovoimaa jossain tulevaisuudessa) puhtaammasta päästä. Harvemmin noita lasketaan mukaan.  :o
Yritetään pärjätä.

vwmies

VW AG:n eettinen koodi ja ohjeisto on koottu ja luettavissa täällä:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2015/09/Verhaltensgrundsaetze_des_Volkswagen_Konzerns.bin.html/binarystorageitem/file/20150930_Verhaltensgrunds%C3%A4tze+-+update_coc_englisch_digital.pdf

"To achieve our goal,

" we act responsibly, for the benefit of our customers, shareholders, and employees;
" we consider compliance with international conventions, laws1), and internal rules2)
to be the basis for sustainable and successful economic activities;
" we act in accordance with our declarations; and
" we accept responsibility for our actions. In addition to international conventions, laws, and internal rules, our Group values provide the bases for our actions. The Group’s values
" “closeness to the customer, superior performance, value creation, renewability, respect, responsibility, and sustainability” " are
the basis for Group-wide collaboration and have been incorporated into our Code of Conduct."

----

Trusting and good cooperation are reflected by mutual and open sharing of information and support. ---

© Volkswagen Aktiengesellschaft
Governance, Risk & Compliance
Letterbox 1717
38436 Wolfsburg / Germany
Email compliance@volkswagen.de

Status 09/2015

Tuosta voi jokainen lontoota osaava itse lukea ja päätellä yhtä ja toista tapahtuneeseen verraten.  :o
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Outrider - 04.10.15 - klo:09:46
Okei, hyvä tietää. Ihmettelen edelleen, ettei konserni ole julkaissut selkeää listaa moottorikoodeista, joilla varustettuihin moottoreihin tämä ongelma liittyy.

Edelleenkin helpoin tapa selvittää oman auton tilanne, on katsoa sinne alle onko sitä keräävää NOx-kattia siellä putkessa vai ei. Se kertoo, onko auton päästöjen kanssa voitu huijata vai ei. Eri asia on sitten softan tilanne, mutta jos ei ole pönttöä putkessa niin on aivan sama onko softaa vai ei, se ei kuitenkaan mihinkään vaikuta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Arcca

Täällä on kyllä jo pari kertaa ollut esillä, että oman auton tilanne näkyy oma.vv-auto.fi sivuilta.

Kävin itsekin katsomassa; ei koske CRLB B8 passattiani, mutta edellistä 2010 CBAB Passat CCtäni kyllä, jonka tiedot myös jostain syystä näen vielä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.10.15 - klo:15:52
Kyllä söhköäkin tuotettaessa syntyy päästöjä, mm. CO2, ydinjätettä, pienhiukkasia jne.  Vesivoima, tuulivoima, maakaasu ja aurinkokennoilla tuotettu söhkö lienevät ennen vetyautoa (ja ehkä aaltovoimaa jossain tulevaisuudessa) puhtaammasta päästä. Harvemmin noita lasketaan mukaan.  :o

Ei niitä lasketa öljyntuotannonkaan osalta. Ei se löpö tyhjästä huoltoasema tankkiin ilmesty.

K2O

Huijaus koskee ilmeisesti myös EA288 moottoria, kaikkia 2,0 TDI moottoreita. Ainoastaan ne moottorit, joissa on erillinen urearuiskutus ovat päästöttömiä, ei kai sellaista järjestelmää ole huvikseen kehitetty ja edelleen asenneta jos olisi olemassa vaihtoehto jossa sitä ei tarvita, EA288 ei siis ilmeisesti ole vaihtoehto ilman urearuiskua. Jos joku tietää paremmin niin kertoo mikä se tekniikka on joka tekee ureattomasta EA288 moottorista yhtä hyvän kuin ureallisesta. Passateissa vain tehokkaimmassa mallissa on urearuiskutus.

The odd thing is that this software feature seems to have persisted into the company's newest generation of 2.0-liter TDI diesels, a heavily revised design known as EA288, which was intended to be fitted with urea aftertreatment systems--which allow other makers to meet the NOx limits under all circumstances.

http://www.csmonitor.com/Business/In-Gear/2015/0922/VW-diesel-emissions-recall-widens-10-things-you-need-to-know

Volkswagen tulee vielä tämän asian vahvistamaan myös täällä euroopassa. Muita kuin EA189 moottoria tutkitaan parhaillaan, uusi pääjohtaja on kertonut että lisää paljastuksia on tulossa. Se on varmaa että Volkkari ei myönnä mitään sellaista mitä ei voida todistaa, tieto EA288 huijauksesta olisi katastrofi.

Epes

Lainaus käyttäjältä: K2O - 04.10.15 - klo:22:04
Huijaus koskee ilmeisesti myös EA288 moottoria, kaikkia 2,0 TDI moottoreita. Ainoastaan ne moottorit, joissa on erillinen urearuiskutus ovat päästöttömiä...........

.........Volkswagen tulee vielä tämän asian vahvistamaan myös täällä euroopassa. Muita kuin EA189 moottoria tutkitaan parhaillaan, uusi pääjohtaja on kertonut että lisää paljastuksia on tulossa. Se on varmaa että Volkkari ei myönnä mitään sellaista mitä ei voida todistaa, tieto EA288 huijauksesta olisi katastrofi.

Kauppalehti 29.9:
Volkswagen on jo aikaisemmin kertonut, ettei asia koske uusia autoja, jotka on varustettu Euroopan laajuisesti voimassa olevan EU6-normin mukaisella dieselmoottorilla. Tapaus ei koske myöskään niitä dieselmoottoreita, jotka eivät ole tyyppiä EA 189.

Sillai kai ......

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: K2O - 04.10.15 - klo:22:04
Huijaus koskee ilmeisesti myös EA288 moottoria, kaikkia 2,0 TDI moottoreita.

Kun tämä on muutenkin sekava asia, niin vähintään nämä Esson baarissa kuullut jutut voisi jättää tältä palstalta. Volkswagen on monta kertaa todennut, että koskee 11 miljoonaa EA189 moottorisarjaa, ja nimenomaisesti ettei koske EA288 moottorisarjaa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

K2O

Tässä on sellainen ongelma, että kyse on huijauskoodista joka on ujutettu muun koodin joukkoon, ilmeisesti tällä hetkellä vain Volkswagen tietää mistä kyseinen koodinpätkä löytyy. Vaikka kuinka etsisi, niin sellainen jolla tietoa ei ole voi joutua etsimään ikuisuuden eikä sittenkään löydä, riippuu miten taitavasti on koodattu, koodi voi olla vaikka erikseen salattu niin eihän siitä ota erkkikään selvää. Huijaus on todennettu testeissä ja sittenkin Volkswagen kielsi huijauksen 12 kuukautta. Asian tunnustamiseen tarvittiin siis ukaasi että jenkkilän markkinoille ei uusilla Volkkareilla olisi mitään asiaa elleivät tunnusta.

On täysin mahdollista, että Volkkari on myöntänyt vain vanhemman jo tuotannosta poistuneen EA189 huijauksen siinä toivossa että saa jatkaa uusien autojen myyntiä ja pelaa lisäaikaa jonka turvin korjaa EA288 moottorit kaikessa hiljaisuudessa. Autoista joihin ei asenneta urealaitteita häviää vain tehoja ja dieselin kulutus kasvaa. Asiakkaan valittaessa alkaa selvitysrumba ja sen Volkswagen osaa. Mikään taho ei ehdi kaikkia autoja testata ja jo myytyjen testaaminen on todella hankalaa.

Odotellaan nyt rauhassa niitä tehtaan lisäpaljastuksia, niitä on siis jo luvattu. Siellä on iso raha ja politiikka myös kuviossa mukana, eivät he voi mitä tahansa kertoa julki, miettivät koko ajan heille edullisinta siirtoa. Deadline korjauksen julkistamiselle on 7.10, siinä yhteydessä saadaan varmasti lisätietoa.

Rauska

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

K2O

Ainakin Volkkarit pysyy muistoissa :)

Voihan se olla että jo heinäkuussa on uudet Passatit siivottu siitä huijauskoodista kun oli kaikkien autojen takaisinkutsu

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/08/14/1-747-passatia-sai-huoltokutsun-kyse-ei-ole-viasta/201510381/304

Ohjelmistoja päivitettiin tuossa kampanjassa

Repost

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 04.10.15 - klo:23:20
Kun tämä on muutenkin sekava asia, niin vähintään nämä Esson baarissa kuullut jutut voisi jättää tältä palstalta. Volkswagen on monta kertaa todennut, että koskee 11 miljoonaa EA189 moottorisarjaa, ja nimenomaisesti ettei koske EA288 moottorisarjaa.

Volkkarin sanaan voi luottaa kuin kiveen. Sitä ei ole syytä epäillä.  Volkkari ei alentuisi vääristelemään mitään tietoa.

tärpätti

Kiinnostaisi tietää onko kukaan lastun tekijä huomannu autoa penkittäessään tehojen laskua? Että perstuntumalta liikkuu, muttei paperille saa tehoa?
Octavia BKD

MOP

Lainaus käyttäjältä: Repost - 05.10.15 - klo:03:01
Volkkarin sanaan voi luottaa kuin kiveen. Sitä ei ole syytä epäillä.  Volkkari ei alentuisi vääristelemään mitään tietoa.

Eikä Volkkari ikinä maksattaisi pumppusuutin, TSI, DSG tai multitronic vikojaan asiakkailla.

pomo

Jännä nähdä miten tässä sopassa käy mersulle, tojotalle ja muille, joilla mitattukulutus on selvästi suurempi kuin ilmoitettu. Se vaikuttaa co päästöihin joka vaikuttaa hintaan? Minä veikkaan, että tässä ei suuria tapahdu yhdellekään valmistajalle.

Jos nyt jotain hyvää, niin se voi olla vaikka dieselien  kunnollinen päästömittaus katsastukseen! Loppuu se dpf:n poistaminen! Sehän se suurinta kusetusta on, että ostetaan auto pienellä verolla ja otetaan sitten dpf pois. Ajellaan isoilla päästöillä pienellä verolla. Voismohan tuossa samalla vaikka ottaa köyttöön jonkinlaisen veroseuraamuksen noille, jotka itse tahallisesti lisäävät auton päästöjä :o

vwmies

Nyt ollaan jo siinä pisteessä, että yhtiön edustaja myöntää VW AG:n olevan "vaarassa yhtiönä"

Volkswagen-pomo vakavana: Skandaali voi uhata olemassaoloamme

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/05/volkswagen-pomo-vakavana-skandaali-voi-uhata-olemassaoloamme/201512881/304

Saksalaisen Volkswagenin päästöskandaali voi levitessään "uhata yhtiön koko olemassaoloa", arvioi autovalmistajan hallituksen puheenjohtajaksi nouseva Hans Dieter Pötsch.

Volkswagenin pitää keskiviikkoon (7.10.) mennessä esittää suunnitelma, jolla 2,8 miljoonan dieselauton päästöt saadaan kuriin kotimarkkinoilla. Yhteensä autoja on 11 miljoonaa eri puolilla maailmaa.

Sisäisissä tutkimuksissa on paljastunut jo useita insinöörejä, jotka ovat myöntäneet asentaneensa päästöjä vääristävän ohjelmiston dieselautoihin, kertoi Bild am Sonntag-lehti.

Kriisi on vienyt lähes 30 miljardia euroa Volkswagenin markkina-arvosta. Welt am Sonntag -lehden mukaan Pötsch kertoi kuitenkin viime viikolla yhtiön johtajistolle, että hän luottaa kriisin menevän ohitse, mikäli sen voittamiseen suunnataan tarpeeksi voimavaroja.

Yhtiö on julkistanut Saksassa kampanjan, jossa todetaan yhtiön aikoneen alunperin julkistaa Saksan yhdistymistä juhlistavan mainoksen, mutta pyydetään nyt asiakkailta luottamusta.

" Teemme kaikkemme, jotta voittaisimme luottamuksenne takaisin, mainoksessa todetaan.

:o

Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: pomo - 05.10.15 - klo:08:28
Jos nyt jotain hyvää, niin se voi olla vaikka dieselien  kunnollinen päästömittaus katsastukseen!
Ja päästäisiin vihdoinkin eroon siitä täysin järjettömästä ryntäytys-kokeesta! >:(

Euro6 määrittelee aikalailla samoja päästötasoja sekä bensalle että dieselille, niin ihan samalla tavalla nuo hiukkaset voitaisiin mittailla myös nykyisistä suoraruisku-bensoistakin. Ja taas vastaavasti OBD-liittimet on noista disuistakin löytynyt jo 10+ vuotta, joten sekin mittaus olisi siis mahdollinen 8)

Eli loppupelissä pitääkö nykyisen Euro6 auton päästömittaus erota millään muotoa toisistaan, oli polttoaineena bensa tahi diesel? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Taky

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.10.15 - klo:09:04
" Teemme kaikkemme, jotta voittaisimme luottamuksenne takaisin, mainoksessa todetaan.

Edelleen luottamus on ansaittava - ei sitä saa pyytämällä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

europe

Lainaus käyttäjältä: K2O - 04.10.15 - klo:22:04
Passateissa vain tehokkaimmassa mallissa on urearuiskutus.



No ei ole näin, miksi jankutat tätä vaikka täällä on jo sinulle kerrottu miten asia oikeasti on.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: europe - 05.10.15 - klo:10:33
No ei ole näin, miksi jankutat tätä vaikka täällä on jo sinulle kerrottu miten asia oikeasti on.

K2O on siinä oikeassa, että urearuiskutus (SCR) on uusissa Passateissa vain 150 hv 4-vetomallissa ja sitä tehokkaammissa. Kaikissa B8 Passateissa on kuitenkin EA288 sarjan moottori ja täyttävät Euro6-päästönormin eivätkä liity tähän skandaaliin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

DerClown

Tästä on käyty jo keskustelua miten softan muutos vaikuttaa kulutukseen ja tehoon... Ja kukaan ei oikein tiedä.

Yks asia mistä en ole nähnyt miten keskustelua, miten moottorin lämmitys talvella (tai ylipäätänsä) toimii.

Edellinen 1.9 tdi lämpeni erittäin hitaasti verrattuna 1.6 tdi koneeseen.

Mikä on suurin vaikuttaja moottorin lämmitykseen?
Tämä on itelleni ainakin melko suuri vaikutus miksi olisin valmis vaihtamaan bensaan, kun muuten diiselin käyttö on rajalla onko kannattava vai ei.

K2O

Lainaus käyttäjältä: europe - 05.10.15 - klo:10:33
No ei ole näin, miksi jankutat tätä vaikka täällä on jo sinulle kerrottu miten asia oikeasti on.
Jos autossa on erillinen ureatankin korkki (sininen korkki Diesel tankin korkin vieressä) niin silloin autossa on urearuiskutus, Tuulilasin numerossa 1/2015 sanotaan että vain tehokkaimmasta eli 240 hevosvoimaisesta löytyy SCR eli urearuisku.

Euroopassa ei ole niin tiukat päästörajat kuin jenkeissä, mutta jos tämän tapauksen jälkeen niitä tiukennetaan niin silloin ainoa vaihtoehto on joko huijata softalla tai laittaa urearuiskutus. Softalla huijaamiseen en jaksa uskoa joten kaikkiin on pakko asentaa urearuiskutus, arvioitu hinta 10 000 euroa per auto.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: pomo - 05.10.15 - klo:08:28
Jännä nähdä miten tässä sopassa käy mersulle, tojotalle ja muille, joilla mitattukulutus on selvästi suurempi kuin ilmoitettu. Se vaikuttaa co päästöihin joka vaikuttaa hintaan? Minä veikkaan, että tässä ei suuria tapahdu yhdellekään valmistajalle.

Jos nyt jotain hyvää, niin se voi olla vaikka dieselien  kunnollinen päästömittaus katsastukseen! Loppuu se dpf:n poistaminen! Sehän se suurinta kusetusta on, että ostetaan auto pienellä verolla ja otetaan sitten dpf pois. Ajellaan isoilla päästöillä pienellä verolla. Voismohan tuossa samalla vaikka ottaa köyttöön jonkinlaisen veroseuraamuksen noille, jotka itse tahallisesti lisäävät auton päästöjä :o
Tuo heittely mittaussyklin ja käyttäjien toteutuneiden kulutusten välillä nyt ei edelleenkään ole mitään muuta kuin mittausnormin huonoutta ja ei ole missään suhteessa verrattavissa tähän Vokkarin kusetussoftaan.

Vero maksetaan CO2-päästöjen perusteella, joita hiukkassuodattimen poistaminen laskee. Hiukkaspäästöt ovat toinen asia. Hiukkaspäästöjen ja vaikka nyt tämän kohun NOx-päästöjen tarkka mittaaminen on sen verran vaativa mittaus, etten sellaista katsastukseen toivoisi. Tuohon menee turhan paljon aikaa ja rahaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy