VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: Lager - 29.09.15 - klo:22:59
Jos autossa on AdBlue-kusetin, onko siinäkin todnäk tällainen huijaussofta?

Tällä tietoa ei. Ei ole tehty autoon 300€ säästöllä kikkakolmosta NOX:ien kanssa.

Kusettimen pitäisi hoitaa NOX-päästöt paremmin alas verrattuna "VW-kusetukseen". Siis ainakin pitäisi  ::)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:22:41
En usko, että vaikutus on näin dramaattinen, varsinkin jos/kun nykyinen uutena myytävä mallisto on "puhdas". Tämä koskee vain käytettyjä autoja ja nekin "korjataan". Kyllähän tälle naureskellaan pitkään, vuosikaudet. Fanaattisimmat kihisevät kiukusta ja varsinkin ne jotka ovat ostaneet virityssoftan autoonsa. Muille tämä ei vaikuta juurikaan mitään.

Vaikutus olisi lyhytaikainen jos tämä olisi ainoa kusetus. Taustalla on kuitenkin surkeasti hoidetut tapaukset DSG ongelmista, TSI öljynsyönneistä ja ketjuvaurioista. Nuo suunnitteluvirheet on surutta aluksi yritetty maksattaa osittain tai täysin kuluttajilla. Suuri osa on kokenut tulleensa VW:n kusettamaksi  jo ennen tätä päästöhuijausta.

volvoilija

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.09.15 - klo:23:56
Vaikutus olisi lyhytaikainen jos tämä olisi ainoa kusetus. Taustalla on kuitenkin surkeasti hoidetut tapaukset DSG ongelmista, TSI öljynsyönneistä ja ketjuvaurioista. Nuo suunnitteluvirheet on surutta aluksi yritetty maksattaa osittain tai täysin kuluttajilla. Suuri osa on kokenut tulleensa VW:n kusettamaksi  jo ennen tätä päästöhuijausta.

Ã,,lä unohda suurta pumppusuutinkusetusta.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: volvoilija - 30.09.15 - klo:07:41
Ã,,lä unohda suurta pumppusuutinkusetusta.
Ei kai niillä olla kusetettu. Siemens piezoineen on ollut ongelma ja  vain vagin ongelma välillisesti. Öljyn oikea laatu on ollut nokkiin ja pumppusuuttimiin liittyvä ongelma, sekä vanhemman malliset keinut ovat olleet laatuongelmaisia, jotka taas vaikuttaneet pumppusuuttimien kestoon. Eli ei pumppusuutin ole ollut kovinkaan ongelmainen, paitsi siemensin osalta. Suurempi ongelma on ollut ilmeisesti väärä öljyn laatu, jota tsi miehet ovat motteihinsa laittaneet.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TTO

^ Ainakin niitä pumppusuuttimia maksatettiin asiakkailla "yksittäistapauksina" pitkään - usein samaan autoonkin useamman kerran.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.09.15 - klo:23:56
Vaikutus olisi lyhytaikainen jos tämä olisi ainoa kusetus. Taustalla on kuitenkin surkeasti hoidetut tapaukset DSG ongelmista, TSI öljynsyönneistä ja ketjuvaurioista. Nuo suunnitteluvirheet on surutta aluksi yritetty maksattaa osittain tai täysin kuluttajilla. Suuri osa on kokenut tulleensa VW:n kusettamaksi  jo ennen tätä päästöhuijausta.

Ja silti seuraavakin on monella samallainen, en ymmärrä itse  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 30.09.15 - klo:08:40
Ja silti seuraavakin on monella samallainen, en ymmärrä itse  ;D

Juuri tässä kohtaa loppuu itseltänikin se ymmärrys miksi. Jos noita ongelmallisia "yksilöitä" on liikenteessä koko ajan eri syistä ja näin varmasti se Musta Pekka osuu aika monellekin VAG-käyttäjälle, mutta silti varsin suuri osa heistä ostaa yhä vain seuraavaksikin autokseen VAG-groupin tuotteen. Ei ummarra :-[

Tokihan sitä voi itselleen selittää jotta tämän sukupolven, tämä versio oli se ongelmallinen ja se seuraava on (ehkä) parempi, mutta jos firma päästää tuollaista skeidaa ulos, ottamatta mokistaan vastuuta käytännössä lainkaan, ja vielä pisteeksi i:n päälle nämä tahalliset kusetukset, niin... No ainakaan minä en enää ko. yrityksen tuotteisiin enää luottaisi pätkän vertaa kun vaihtoehtojakin on olemassa. Tokihan myös VAG tarvitsee sen ns. uuden mahdollisuuden, mutta ainakin itse pitäisin jokusen vuoden tai kokonaisen mallisukupolven väliä ennen kuin yrittäisin uudelleen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

europe

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.09.15 - klo:08:52
Juuri tässä kohtaa loppuu itseltänikin se ymmärrys miksi. Jos noita ongelmallisia "yksilöitä" on liikenteessä koko ajan eri syistä ja näin varmasti se Musta Pekka osuu aika monellekin VAG-käyttäjälle, mutta silti varsin suuri osa heistä ostaa yhä vain seuraavaksikin autokseen VAG-groupin tuotteen. Ei ummarra :-[

Tokihan sitä voi itselleen selittää jotta tämän sukupolven, tämä versio oli se ongelmallinen ja se seuraava on (ehkä) parempi, mutta jos firma päästää tuollaista skeidaa ulos, ottamatta mokistaan vastuuta käytännössä lainkaan, ja vielä pisteeksi i:n päälle nämä tahalliset kusetukset, niin... No ainakaan minä en enää ko. yrityksen tuotteisiin enää luottaisi pätkän vertaa kun vaihtoehtojakin on olemassa. Tokihan myös VAG tarvitsee sen ns. uuden mahdollisuuden, mutta ainakin itse pitäisin jokusen vuoden tai kokonaisen mallisukupolven väliä ennen kuin yrittäisin uudelleen 8)

Tai sitten joukossamme on niitä "harvoja" joilla kaikki toimii kuten pitääkin. Terveisin viidennellä volkkarilla ajava ja isäukko ajelee kuudennella Audillaan. Kummallakin autot toimineet kuten pitääkin.


jaspasA4

Laitetaanpa vielä kerran luvut pöytään:

- Korjaukset 6 500 miljoonaa euroa. Nyt on jo arvioitu ettei tämä summa riitä vaan määrä tulee olemaan jotain 8-9 miljardin euron luokkaa...
- Sakot, arvio nyt 16 000 milj. USD. Tuskin riittänee...
- Ryhmäkanteet ja muut vielä tiedostamattomat kulut, arvio 8000 miljoonaa euroa

Kyllä tällainen n. 30 000 miljoonan â,¬uron lasku tuntuu jo VAG:n kassassa ihan huolella!

Tähän päälle tulee vielä myynnin sakkaus. Juuri nyt kuluttajat ympäri maailmaa eivät osta VAG-autoja sitä tahtia kuten
ennen tätä skandaalia. Myynnin lasku taas vaikuttaa yhtiön osakekurssiin ja osakkeesta irtoavat osingot tulevat takuulla laskemaan jos niitä edes on varaa maksaa...

Nyt yhtiön osakekurssi on n. 103 luokkaa, osakkeen näkymät ovat tällä hetkellä negatiiviset.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=VOW.DE+Interactive#{"range":"1mo","allowChartStacking":true}

Tällaisessa tilanteessa yhtiö joutuu pakon edessä kulukuurille, jossa kaikki toiminnot syynätään ja osa alasajetaan.

xmasa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.09.15 - klo:08:52
mutta silti varsin suuri osa heistä ostaa yhä vain seuraavaksikin autokseen VAG-groupin tuotteen. Ei ummarra :-[
Kyllä ainakin itse voisin ajatella hankkivani uuden VAG-tuotteen, jos olisi aina mahdollista laittaa auto vaihtoon ennen takuun loppumista. En minäkään VAG-tuotetta siinä vaiheessa välttämättä harkitse, jos sellaisen käytettynä ostaa ja mukaan saa sen 6kk liikkeen takuun. Tosin omilla vähäisillä vuosittaisilla kilometreillä voisi olla montakin huoletonta vuotta sellaisella kulkineella edessä.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Epes

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 30.09.15 - klo:09:18
Kyllä ainakin itse voisin ajatella hankkivani uuden VAG-tuotteen, jos olisi aina mahdollista laittaa auto vaihtoon ennen takuun loppumista. En minäkään VAG-tuotetta siinä vaiheessa välttämättä harkitse, jos sellaisen käytettynä ostaa ja mukaan saa sen 6kk liikkeen takuun. Tosin omilla vähäisillä vuosittaisilla kilometreillä voisi olla montakin huoletonta vuotta sellaisella kulkineella edessä.

Uuden VAG:n uskaltaa ostaa, koska virhevastuu suojaa aika hyvin ja laajasti 1. omistajaa. Käytettyyn kulkineeseen josta takuu on loppu en koskisi pitkällä tikullakaan varsinkin jos se on ketjunokkainen DSG7.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Epes - 30.09.15 - klo:09:58
Käytettyyn kulkineeseen josta takuu on loppu en koskisi pitkällä tikullakaan

Tämän ajatuksen lisääntyessä se johtaa väistämättä periranskalaiseen ilmiöön, jossa auton arvosta lähtee ekojen vuosien aikana varsin suuri osa kun kukaan ei niitä enää halua käytettyinä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Epes

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.09.15 - klo:10:02
Tämän ajatuksen lisääntyessä se johtaa väistämättä periranskalaiseen ilmiöön, jossa auton arvosta lähtee ekojen vuosien aikana varsin suuri osa kun kukaan ei niitä enää halua käytettyinä :-\

Totuus on myös se, että normihenkilö joka ei luen näitä palstoja ja joka ei ole sen enempää kiinnostunut autoista ja tekniikasta ei tiedä näistä ongelmista mitään. Hän menee ja ostaa sen pommin ja ihmettelee jälkeenpäin miten nyt näin pääsi käymään.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Epes - 30.09.15 - klo:10:29
Hän menee ja ostaa sen pommin ja ihmettelee jälkeenpäin miten nyt näin pääsi käymään.

No ei siinä mitään, kaikkihan me joskus virheitä tehdään, mutta se että ostaa tuon pommin jälkeen vielä sen seuraavankin, tasan samanmerkkisen pommin, niin... ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Epes - 30.09.15 - klo:10:29
Totuus on myös se, että normihenkilö joka ei luen näitä palstoja ja joka ei ole sen enempää kiinnostunut autoista ja tekniikasta ei tiedä näistä ongelmista mitään. Hän menee ja ostaa sen pommin ja ihmettelee jälkeenpäin miten nyt näin pääsi käymään.

Itse ostin TSI ketjuprobleemaisen auton tietämättä ongelmista. Tilanne silloin oli se, että ongelmat oli autoalalla tiedossa, mutta vaikka itsekin etsin tietoja netistä ennen ostoa, niin jotenkin onnistuin kiertämään kaikki ongelmaan liittyvät kirjoitukset, joita siihen aikaan kuitenkin oli jo keskustelupalstoillakin.

Nyt kun seuraan tätä tilannetta ja vertaan sitä TSI ongelmiin ja niistä uutisoimiseen, niin onhan tämä nyt täysin eri luokan uutisointia tästä aiheesta. En tiedä oliko koskaan missään valtakunnan tason uutisessa televisiossa ketjuasioista yhtään mitään. Ainoa taisi olla kuningaskuluttaja, joka nosti asian tapetille yhdessä ohjelmassa. Eli tässä Dieselgatessa yleisön tietoisuus ja sitä kautta vaikutus Diesel-autojen jälleenmyyntiin on täysin eri sfääreissä. Toisaalta se on samalla asia, joka varmasti tulee vaikuttamaan myös mahdollisiin Diesel autoilijoille maksettaviin vahingonkorvauksiin korottavasti, koska tämä hulabaloo vaikuttaa selvästi laajemmin auton jälleenmyyntiarvoon.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.09.15 - klo:08:52
Juuri tässä kohtaa loppuu itseltänikin se ymmärrys miksi. Jos noita ongelmallisia "yksilöitä" on liikenteessä koko ajan eri syistä ja näin varmasti se Musta Pekka osuu aika monellekin VAG-käyttäjälle, mutta silti varsin suuri osa heistä ostaa yhä vain seuraavaksikin autokseen VAG-groupin tuotteen. Ei ummarra :-[

Tokihan sitä voi itselleen selittää jotta tämän sukupolven, tämä versio oli se ongelmallinen ja se seuraava on (ehkä) parempi, mutta jos firma päästää tuollaista skeidaa ulos, ottamatta mokistaan vastuuta käytännössä lainkaan, ja vielä pisteeksi i:n päälle nämä tahalliset kusetukset, niin... No ainakaan minä en enää ko. yrityksen tuotteisiin enää luottaisi pätkän vertaa kun vaihtoehtojakin on olemassa. Tokihan myös VAG tarvitsee sen ns. uuden mahdollisuuden, mutta ainakin itse pitäisin jokusen vuoden tai kokonaisen mallisukupolven väliä ennen kuin yrittäisin uudelleen 8)
Selitän omaa ajattelua valintani takana. Ostin ensimmäisen VW-konsernin tuotteeni varsin levollisin mielin, koska mallissa käytettyä tekniikkaa ei murheet olleet vaivanneet. Nyt pari vuotta myöhemmin päätös tuntuu edelleenkin oikealta, enkä näe mitään syytä pitää saman konsernin tuotteita vaihtoehtona myös seuraavaa autoa ostaessa. Itse en näe mitään syytä selitellä itselleen esimerkillisesti toimivan sukupolven ostamatta jättämistä sillä, että jossakin toisessa sukupolvessa on ollut ongelmia.

Möhköfantti

Omassa "menopelissä" lienee juurikin päästöhuijaukseen liittyvä moottori (1.6TDI).
Reilun viikon kuluttua on määräaikaishuolto (+jakopäähihnan ym vaihto) varattuna. Eli lähes tuhannen euron huolto kyseessä. Nyt alkanut mietityttämään koko huolto, kun ei vielä tarkempaa tietoa näistä tulevista päästöjupakkaan liittyvistä korjauksista. Olisiko viisainta perua koko huolto tai perua pelkästään jakopään osalta? Olen varannut huollon n.2000km etuajassa käytännön järjestelyjen vuoksi, eli siinä mielessä ehkä voisi siirtää tuonnemmaksi.
Octavia 1.6TDI Combi -10

J64

Itseäni tässä tapauksessa ei huoleta niinkään se, saako VW-konserni sakot, korvaukset, korjaukset jne maksettua, vaan se mitä tapahtuu pidemmällä aikavälillä. Nythän on ollut niin, että VW on ollut muistaakseni suurin tuotekehitykseen investoija koko Euroopassa kaikki toimialat mukaan lukien ( tämä ei 100 % varmaa, mutta todella suuri investoija joka tapauksessa ). Miten käy tuotekehityksen jatkossa? Tällä hetkellähän konsernin autot ovat kiistamatta olleet erittäin kilpailukykyisiä ominaisuuksiltaan, niin autolehtien testien kuin kuluttajienkin mieltymyksissä. Mutta miten on jatkossa? Heti ei investointien alamäki tietenkään tuotteissa näy, mutta jo muutaman vuoden periodilla kylläkin. Toivon toki olevani väärässä.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 29.09.15 - klo:21:47
Seat ei tuota voittoa, ihan,sen takia lakkauttaminen toisi säästöjä. Ja kaikesta restrukturoinniata syntyy kuluja lyhyellä tähtäimellä. Tämä skandaali tulee maksamaan VW:lle useita miljardeja, ehkä jopa kymmeniä.
Ensinnäkin Seat tuottaa voittoa ja toisaalta Seatin voitoilla tai tappioilla ei näissä summissa ole mitään tekoa. Tämän vuoden plussa tai viime vuoden 127 miljoonan miinus on yhtä tyhjän kanssa tuollaisten ehdottamiesi satakertaisten summien rinnalla. Jos nämä sakot tai korvaukset kaataisivat yhtiön, niin Seatin lopettaminen ei millään ehtisi auttaa, vaan se ainoastaan heikentäisi tilannetta. Menisi ainakin kymmenen vuotta, ennen kuin tuon viime vuoden tasolla liikkuvien tappioiden välttäminen kattaisi alasajon kustannukset. Sivulla 20 tietoa Seatin kuluvan vuoden tuloksesta:
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2015/07/HY2015.bin.html/binarystorageitem/file/HY_2015_e.pdf

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 30.09.15 - klo:09:18
Laitetaanpa vielä kerran luvut pöytään:
- Sakot, arvio nyt 16 000 milj. USD. Tuskin riittänee...

Eikö tuo ole lain sallima maksimirangaistus USA:ssa eikä mikään arvio?

Epes

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.09.15 - klo:11:42
Eikö tuo ole lain sallima maksimirangaistus USA:ssa eikä mikään arvio?

Veikkaan että sakko sovitellaan johonkin "muutamaan miljardiin taalaan" ja korjaus tehdään ohjelmakoodilla rimaa hipoen mahdollisimman halvalla ajatellen vain VAG:n etuja välittämättä yhtään miten auton ominaisuudet muuttuvat tuossa päivityksessä ja kärsiikö kuluttaja noista muutoksista.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Epes - 30.09.15 - klo:12:05
Veikkaan että sakko sovitellaan johonkin "muutamaan miljardiin taalaan" ja korjaus tehdään ohjelmakoodilla rimaa hipoen mahdollisimman halvalla ajatellen vain VAG:n etuja välittämättä yhtään miten auton ominaisuudet muuttuvat tuossa päivityksessä ja kärsiikö kuluttaja noista muutoksista.

Korvauksissa astuu mukaan jenkkien kauppapolitiikka, ja se on tunnetusti reilusti ja avoimesti kotiinpäin vetävää. Siinä on Volkkarin erittäin vaikea päästä sopimaan yhtään mistään alennuksista.

Jos asia vähänkin kiinnostaa, niin kannattaa tutustua chicken taxiin eli kanaveroon. Sen turvin jenkkien pick up -markkina on edelleen jenkkien omissa käsissä, kun ulkomaisten pakujen myynti on ollut jo 60-luvulta lähtien erittäin säänneltyä. Siksi Mersukin rahtaa Spinterinsä USA:han osina ja kokoaa vasta paikanpäällä jne. Kvg.

heifetz

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.09.15 - klo:11:40
Ensinnäkin Seat tuottaa voittoa ja toisaalta Seatin voitoilla tai tappioilla ei näissä summissa ole mitään tekoa. Tämän vuoden plussa tai viime vuoden 127 miljoonan miinus on yhtä tyhjän kanssa tuollaisten ehdottamiesi satakertaisten summien rinnalla. Jos nämä sakot tai korvaukset kaataisivat yhtiön, niin Seatin lopettaminen ei millään ehtisi auttaa, vaan se ainoastaan heikentäisi tilannetta. Menisi ainakin kymmenen vuotta, ennen kuin tuon viime vuoden tasolla liikkuvien tappioiden välttäminen kattaisi alasajon kustannukset. Sivulla 20 tietoa Seatin kuluvan vuoden tuloksesta:
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2015/07/HY2015.bin.html/binarystorageitem/file/HY_2015_e.pdf

Onko VW:tä enää olemassa 10 vuoden päästä, siitä tässä juuri on kyse. Ensimmäinen asia mitä kuka tahansa johtaja tekee kun firmalla on iso kriisi edessä on leikata heikot oksat pois. Todennäköisesti SEAT myytäisiin, joten alasajokustannuksia ei juuri tulisi. Ainoastaan alaskirjaus brändistä ja transitio-kustannuksia uudelle omistajalle myöhemmin toteutetuista irtisanomisten hoidosta. Kiinalaiset mieluusti ottaisivat perinteikkään länsimaalaisen brändin omakseen.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 30.09.15 - klo:12:23
Onko VW:tä enää olemassa 10 vuoden päästä, siitä tässä juuri on kyse. Ensimmäinen asia mitä kuka tahansa johtaja tekee kun firmalla on iso kriisi edessä on leikata heikot oksat pois. Todennäköisesti SEAT myytäisiin, joten alasajokustannuksia ei juuri tulisi. Ainoastaan alaskirjaus brändistä ja transitio-kustannuksia uudelle omistajalle myöhemmin toteutetuista irtisanomisten hoidosta. Kiinalaiset mieluusti ottaisivat perinteikkään länsimaalaisen brändin omakseen.

Ei Seatia mihinkään myydä eikä sitä edes helposti pystyisi erottamaan muusta kokonaisuudesta. Seat on yksi brändi Volkswagen muiden brändien joukossa, joka käyttää sama tekniikkaa kuin VW, Audi ja Skoda.

Volkswagenille tämä aiheuttaa usean miljardin kustannukset ja myynnin notkahtamisen vähäksi aikaa.

Pysyvä vaikutus tällä skandaalilla on varmasti päästötesteihin yleensä. Uudet päästötestit otetaan tämän skandaalin takia nopeahkolla aikataululla, ja tavoitteena on, että virallisten ja todellisten kulutuslukemien ja päästöjen ero poistuu. Ja se on loppujen lopuksi hyvä asia (kunhan Suomen autoveroasteikkoa rukataan vastaavasti).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poni

Tiedättekös oikeasti hyvin pieni kansanosa paskat välittää tuosta huijauksesta muuten kuin kohkaamistasolla.
Aah ja ooh, hurrrjaa.
Kun alle annetaan Volokkari, auto todetaan hyväksi, kivaksi, ihanaksi ajaa ja että tällasen mä haluan.
Viimeksi tänä aamuna kuultua.

Ei tuo vaikuta kuin murto-osaan ihmisistä tuo päästöhuijauskohkaus, joka sekin haipuu kohta seuraavan
kohuotsikoinnin alle.

En usko myynnin putoavan edes kahta prosenttia.
Mutta kyllä ne muut kulut ja kustannukset silti sattuvat.

Mielikuvat ovat vahvoja ja näinhän se on, että tällä palstalla hilluvat ne henkilöt, joilla on ollut ongelmia
VAG-konsernin vehkeiden kanssa. Tämä näin rankasti yleistäen.

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Poni - 30.09.15 - klo:12:45
Tiedättekös oikeasti hyvin pieni kansanosa paskat välittää tuosta huijauksesta muuten kuin kohkaamistasolla.
Aah ja ooh, hurrrjaa.
Kun alle annetaan Volokkari, auto todetaan hyväksi, kivaksi, ihanaksi ajaa ja että tällasen mä haluan.
Viimeksi tänä aamuna kuultua.

Ei tuo vaikuta kuin murto-osaan ihmisistä tuo päästöhuijauskohkaus, joka sekin haipuu kohta seuraavan
kohuotsikoinnin alle.

En usko myynnin putoavan edes kahta prosenttia.
Mutta kyllä ne muut kulut ja kustannukset silti sattuvat.

Mielikuvat ovat vahvoja ja näinhän se on, että tällä palstalla hilluvat ne henkilöt, joilla on ollut ongelmia
VAG-konsernin vehkeiden kanssa. Tämä näin rankasti yleistäen.

Totta on että täällä kohkaavat ne, joilla on ongelmia.......kuten allekirjoittanut. Tuliterien Volkkarien myyntiin ei välttämättä olekaan niin paljon vaikutusta, koska VW on vakuuttanut ettei niissä ole enää samaa probleemaa (tiedä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan niidenkin osalta). Vaihtoautoissa (EA189) tilanne on sitten toinen ja tässä on muistettava myös se, että autonostajat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä.
Karkeasti jaoteltuna yksi ryhmä on yksityisiltä ostavat, jotka hakevat autoa hieman halvemmalla ja luottavat omaan etukäteisselvitykseen, eli syynäävät
auton tyyppiviat, nettikeskustelut ja uutisoinnit. Kuluttajasuojan puuttuessa  oman selvitystyön merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa. Toinen ryhmä on sitten sellaiset, jotka eivät uskalla ottaa yksityiseltä ostamisen riskiä koska eivät ymmärrä autojen päälle, tai hakevat liikkeestä ostamisen mukanaan tuomaa kuluttajasuojaa. Jälkimmäinen ryhmä ei aina välttämättä tee vastaavaa perehtymistä hankittavan auton taustoihin tai verkosta löytyviin käyttökokemuksiin, kun automyyjä vielä jouduttaa vieressä ostopäätöstä sanomalla että tästä on jo useita kiinnostuneita joten nyt kannattaa toimia nopeasti jne. jne. 

Nämä ryhmät jakautuvat sitten vielä useisiin alaryhmiin, esim. sellaisiin jotka liikkeestä ostamista harkitessaan jättävät myyjän kohkaamisen omaan arvoonsa ja selvittävät vielä rauhassa kotonaan kaiken mahdollisen kyseiseen malliin liittyvän ja jos mitään epäilyttävää ei löydy, kävelevät seuraavana päivänä liikkeeseen ostamaan auton. Uskon, että ostajat ovat nykyisin entistä valveutuneempia erityisesti tällaisten huijausten jälkeen joten en ihan äkkiä lähtisi vähättelemään asian suurempaa vaikutusta.

Poni

Tarkoitukseni ei ole vähätellä tuota itse huijausta, vaan todeta että loppupeleissä Volkkaria ostetaan kuten ennenkin.
Kuinka monen valintaperusteena oikeasti on luontoystävällisyys tai polttoaineenkulutus?
Korkeintaan silloin, kun pitää itselleen ja puolisolle vakuuttaa, että juu, nyt tarvitaan uusi auto.

Suurin vaikutus tulee olemaan näissä kohdissa, joissa asiansa osaava ottaa rahat pois.
Eli leasing-yhtiöt nostavat volkkarien hintaa, kun se jälleenmyyntiarvo,
muun merkin kauppiaat tarjoavat vähemmän vaihdossa, kun on se maine jne.

Kunhan nuo kohuotsikot laantuvat, palaavat asiat ennalleen.
Volkkari on vain sakkojen, korvausten ja korjausten vuoksi 30 miljardia köyhempi.
Ja tämähän otetaan myöhemmin takaisin asiakkailta.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Poni - 30.09.15 - klo:14:13
Suurin vaikutus tulee olemaan näissä kohdissa, joissa asiansa osaava ottaa rahat pois.
Eli leasing-yhtiöt nostavat volkkarien hintaa, kun se jälleenmyyntiarvo,
muun merkin kauppiaat tarjoavat vähemmän vaihdossa, kun on se maine jne.

Kunhan nuo kohuotsikot laantuvat, palaavat asiat ennalleen.
Volkkari on vain sakkojen, korvausten ja korjausten vuoksi 30 miljardia köyhempi.
Ja tämähän otetaan myöhemmin takaisin asiakkailta.

Ja omalla rahalla VAG dieselin ostaneet menettävät rahaa auton arvon laskuna. Auto on varmasti ihan samanlainen kuin ennen kohua mutta ihmisten mielikuvissa se on "se huijausdiesel" johon ei kannata sekaantua!

http://fortune.com/2015/09/28/volkswagen-emissions-scandal-consumer-costs/

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Epes - 30.09.15 - klo:14:38
Ja omalla rahalla VAG dieselin ostaneet menettävät rahaa auton arvon laskuna. Auto on varmasti ihan samanlainen kuin ennen kohua mutta ihmisten mielikuvissa se on "se huijausdiesel" johon ei kannata sekaantua!

http://fortune.com/2015/09/28/volkswagen-emissions-scandal-consumer-costs/

Tämä on juuri se asian ydin, eli ns. "huijausdieselin" omistajien jälleemyyntitouhut vaikeutuvat, kuten on käynyt jakoketjuongelmaisten autojen omistajille. Ketjukohu joka ei tosin ole missään vaiheessa ollut mitään tähän verrattuna, vaikeuttaa edelleen näiden autojen myyntiä edelleen (omakohtainen kokemus löytyy).

Kuinka paljon sitten tämä VW:n korjauskampanja kuristaa mistäkin autosta tehoja, tai nostaa kulutusta, on se suurin jälleenmyyntiin vaikuttava tekijä. Muutenhan autot ovat ihan samanlaisia kuin ennenkin, kuten jo sanoit.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 30.09.15 - klo:14:48
Tämä on juuri se asian ydin, eli ns. "huijausdieselin" omistajien jälleemyyntitouhut vaikeutuvat, kuten on käynyt jakoketjuongelmaisten autojen omistajille. Ketjukohu joka ei tosin ole missään vaiheessa ollut mitään tähän verrattuna, vaikeuttaa edelleen näiden autojen myyntiä edelleen (omakohtainen kokemus löytyy).

Tässä se hauskuus juuri piileekin. Ketjukohu oli (on) paljon vakavampi asia käyttäjän kannalta kuin tämä "nasse-narutus", mutta ketjukohusta ei ole ketään saatu vastuuseen. Ehkä volkkari maksaa näin velkoja myös muista viime vuosikymmenten "aikaansaannoksistaan", oikeutetustikin. Ja kysymys on lopulta vain asiakkaan kunnioittamisesta.
Octavia III RS TDI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy