VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Jus - 29.09.15 - klo:14:13
Tuossa vielä tuo Volkkarin linkki. Tarkalleen sanottuna siinä ei kovin mitään tunnusteta, muutakuin että tuota moottorimallia, mihin epäily kohdistuu, on se 11 miljoonaa ja että Euroopassa nämä samat EU 6 -päästönormin moottorit täyttävät lait ja ympäristöstandardit. Tämä on tietysti vain Volkkarin kertomaa tarinaa ja kun kaikilla alkaa pikku hiljaa olla ymmärrys siitä, että kaikissa moottoreissa harrastetaan jotain optimointia (eli perus ruuhka-ajelun ja testisyklin päästöt eivät yllätys yllätys vastaa toisiaan), niin volkkari nyt rajasi tiedotteessaan asian vain näihin 11miljoonaan... Lisää on tulossa.
Mistä tietotoimistosta tämä "tieto" lienee peräisin? Euro6 -moottoreilla ei ole näiden vanhempien koneiden kanssa muuta yhteistä kuin polttoaine ja sylinterimitat.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Epes

Lainaus käyttäjältä: MMV - 29.09.15 - klo:14:51
Tässä on mielenkiintoinen kysymys. Kuka on teidän mielestä oikeudellinen henkilö saamaan mahdollisen vahingonkorvauksen, auton ensimmäinen omistaja (uuden auton ostaja), vai nykyinen omistaja (auton käytettynä ostanut)? Tässähän voisi alkaa postuumisti tinkiä korvauksia, kun minulla on ollut kolme 103kW dieseliä, joissa ilmeisesti ko. ongelma (Passat -12, Alltrack -13 ja Tiguan -14).  ;)

Veikkaisin että jos korvauksia jaettaisi kulutuksen noususta ja arvon alenemasta, niin ne molemmat koskevat autojen nykyisiä omistajia.

Jos taas vaadittaisi lisäveroa, johon ei liene nyt perusteita, niin joutuisit maksamaan ne noista kolmesta, koska olet niistä maksanut varsinaisen autoveronkin olettaen että olet ne uutena ostanut. Uuden auton myynyt liike on vain välittänyt suorituksesi verottajalle.
Ja toisinpäin jos sieltä olisi tulossa palautuksia, niin saisit ne noista kolmesta (edelleen ehdolla, että olet ne uutena ostanut ja niistä auton hinnassa verot maksanut). 


JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: MMV - 29.09.15 - klo:14:51
Tässä on mielenkiintoinen kysymys. Kuka on teidän mielestä oikeudellinen henkilö saamaan mahdollisen vahingonkorvauksen, auton ensimmäinen omistaja (uuden auton ostaja), vai nykyinen omistaja (auton käytettynä ostanut)? Tässähän voisi alkaa postuumisti tinkiä korvauksia, kun minulla on ollut kolme 103kW dieseliä, joissa ilmeisesti ko. ongelma (Passat -12, Alltrack -13 ja Tiguan -14).  ;)
Kuinka paljon kuluttajalle on ollut haittaa tästä ohjelmoinnista?? Kenellä on näyttöä, että on sairastunut päästöistä muuten kuin nyt luulotautisesti - lähinnä ahneuteen ::) (korvaukset mielessä)?
Useimmassa tapauksessa ei käytännössä tarvitsisi tehdä yhtään mitään.
Suurempia ongelmia ovat vanhat dieselit, joitten saasteenestoon ei ole kiinnitetty mitään huomiota - korkeintaan savutusta ollaan valvottu katsastuksissa näillä moottorin ryntäytyskokeilla. Ja tietty nämä asiattomat chippaukset ja boxaukset ovat sitten luku sinänsä, kuten kattien tyhjäykset ja pakokaasujen takaisinkierrätyksien (EGR) poistot ( ! ).
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

vwmies

http://yle.fi/uutiset/volkswagen_korjaa_paastoskandaalissa_saastuneet_autot__asiakkaille_tieto_pian/8340596

Autonvalmistaja Volkswagen on ilmoittanut suunnitelmista korjata noin 11 miljoonaa dieselautoa, joihin on asennettu päästölukuja manipuloiva ohjelmisto. Toimenpiteillä saksalaisyhtiö yrittää kiillottaa viime päivinä päästökohun vuoksi pahoin tahraantunutta mainettaan.

Volkswagenin uuden pääjohtajan Matthias Müllerin mukaan yhtiö tiedottaa jatkotoimista asiakkailleen muutaman päivän kuluessa. Müller on entinen Porschen toimitusjohtaja, joka nousi Volkswagenin johtoon viime viikolla eronneen Martin Winterkornin tilalle. Winterkornin kytkökset päästöhuijaukseen ovat parhaillaan tutkinnassa.

Euroopan suurin autonvalmistaja on myöntänyt huijanneensa dieselautojen päästötesteissä Yhdysvalloissa. Saksan liikenneministerin Alexander Dobrindtin mukaan Volkswagen manipuloi testiarvoja myös Euroopassa.

Volkswagen on kertonut aikaisemmin, että päästölukuja kaunisteleva tietokoneohjelma löytyy noin 11 miljoonasta konsernin valmistamasta dieselautosta. Näistä noin 5 miljoonaa on Volkswagenin henkilöautoja. Lisäksi huijausohjelmisto on asennettu 2,1 miljoonaan Audiin, 1,2 miljoonaan Tšekissä tehtyyn Škodaan, noin 700 000 Espanjassa valmistettuun Seatiin sekä 1,8 miljoonaan dieselkäyttöiseen hyötyajoneuvoon, jollaisiksi luetaan muun muassa Volkswagen Caddy.

:o
Yritetään pärjätä.

vwmies

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443494396759.html

Nyt etsitään syyllisiä...... Komponenttivalmistaja Bosch yrittää ainakin pestä käsiään jupakasta.

Saksalainen Bild am Sonntag kertoo, että maailman suurin autoteollisuudelle komponentteja toimittava yritys Bosch on varoittanut Volkswagenia päästötesteissä huijaavien ohjelmistojen käytöstä. Erityisen ikävän uutisesta tekee se, ettei kyseessä ole mitenkään uusi juttu.

Volkswagen ryhtyi kehittämään uutta, Yhdysvaltain markkinoiden päästövaatimukset täyttävää dieselmoottoria vuonna 2005. Tuolloisen VW-johtajan Wolfgang Bernhardin värväämä moottorikehityksen pääinsinööri Rudolf Krebs oli mukana projektissa, jossa uutta moottoriprototyyppiä testattiin menestyksellisesti Etelä-Afrikassa vuonna 2006.

Molemmat herrat olivat samaa mieltä siitä, että typenoksidipäästöjen suitsemiseksi Volkswagenin uusi kaksilitrainen TDI-moottori tarvitsisi AdBlue-ureasuihkutusjärjestelmän. Sellainen VW:llä on käytössä jo suuremmissa autoissa kuten Caddyssä, Passatissa ja Touaregissa, mutta järjestelmän 300 euron tuotantokustannus todettiin tuolloin liian korkeaksi VW:n halvempiin automalleihin.

Järjestelmätoimittaja Bosch kehitti Volkswagenille tuolloin â€" omien sanojensa mukaan â€" testikäyttöön tarkoitetun ohjelmiston, joka sisälsi päästömittauksen huijaamiseen pystyvän koodinpätkän. Boschilta kuitenkin kommentoidaan, että ohjelmisto oli tarkoitettu ainoastaan prototyyppi- käyttöön, ja että konserni oli varoittanut Volkswagenia jo vuonna 2007 ohjelmiston laittomuudesta tieliikennekäyttöön tarkoitetuissa autoissa.

Bildin mukaan Volkswagen kuitenkin asensi tämän prototyyppikäyttöön tarkoitetun ohjelmiston 11 miljoonaan autoon.

Frankfurt Allgemeine Zeitungin mukaan myös Volkswagenin omat insinöörit olivat vuonna 2011 varoittaneet työnantajaansa, että ohjelmiston käytöstä kiinni jäämisellä olisi vakavat seuraukset.  :-X
Yritetään pärjätä.

heifetz

Saa nähdä miten kassa kestää kaikki korjaukset + kanteet. Ainakin Seatin tulevaisuus näyttää olemattomalta tällä hetkellä, se on heikoiten menestyvä VW brändi minkä VW varmasti pistää roskikseen kun välttämätön säästökampanja alkaa kulujen kattamiseksi.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

vwmies

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 29.09.15 - klo:16:45
Saa nähdä miten kassa kestää kaikki korjaukset + kanteet. Ainakin Seatin tulevaisuus näyttää olemattomalta tällä hetkellä, se on heikoiten menestyvä VW brändi minkä VW varmasti pistää roskikseen kun välttämätön säästökampanja alkaa kulujen kattamiseksi.

Niin, ja vieläkö kaiken tämän jälkeen maksetaan (60 Mâ,¬ ?) kultainen kädenpuristus ?  >:(

http://www.talouselama.fi/uutiset/vielen+dank+volkswagenpomon+kultainen+kadenpuristus+voi+nousta+60+miljoonaan+euroon/a2325868
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:13:50
Mutulla jatketaan, mutta miksi Volkkari sitten olisi tiedottanut 11 miljoonasta huijausautosta, jos niissä ei mitään probleemaa olisi?

No ensinnäkin tuo 11 miljoonaa tarkoittaa kaikkia konsernimerkkejä yhteensä:

VW 5 miljoonaa
Audi 2,1 miljoonaa
Skoda 1,2 miljoonaa
Seat 700000
Pakut 1,8 miljoonaa

Yhteensä 10,8 miljoonaa

(lähde: BBC, visit link)

Toisekseen, tuossa on siis moottorit joiden ECU sisältää kyseisen huijauskoodin. Se ei tarkoita, että kaikissa niissä on keräävä NOx-katalysaattori, jonka toimintaa koodi ohjaa. Aika monessa autossa on ohjelmakoodia joka ei tee mitään, koska autosta ei löydy laitteita joita sillä koodilla ohjataan. Esimerkkinä nyt vaikkapa varashälytin joka löytyy joka ikisestä nyky-VAGista, siis softa. Torvet ja anturit vain puuttuvat useimmista, joten softalla ei ole mitään hommaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:12:36
Ei taida Trafilta onnistua edes kutsujen lähettäminen asianosaisille saati jälkivalvonta  :)

http://yle.fi/uutiset/mahdoton_laskutoimitus__trafi_ei_kerrokaan_vw-konsernin_skandaalimoottoreiden_maaria_suomessa/8339327

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/29/nain-montaa-volkswagenia-paastohuijaus-koskee-suomessa/201512655/304

Suomessa päästöhuijaus koskee 26 215 liikenteessä olevaa Volkswagen-merkkistä autoa.
Audin, Seatin ja Volkswagen-hyötyajoneuvojen osalta luvut kerrotaan myöhemmin.

Asiasta kertoi VV-Auto Group tiedotteessaan.

Myös Skoda on luvannut tarkentaa myöhemmin, kuinka moni sen auto on Suomessa huijauksen piirissä.

26 215 Volkswagenia on varustettu tyypin EA 189 dieselmoottoreilla. Huijauksen piirissä ei ole muiden moottorityyppien autoja.

Volkswagen lähettää viallisten autojen kuljettajille korjaamokutsun. Autoilla voi ajaa siihen asti normaalisti ja ne ovat turvallisia.

Yritetään pärjätä.

Tonttu66

Volkswagen esittelee toimintasuunnitelman EA 189 -dieselmoottoreilla varustettujen autojen korjaamiseksi
29.09.2015 klo 17:02




· Tapausta koskevien Volkswagen-henkilöautojen määrä on selvitetty.

· Suomessa tapaus koskee 26 215:ta Volkswagen-henkilöautoa.

· Teknisiä ratkaisuja selvitetään parhaillaan, ja niistä tiedotetaan lokakuun aikana.

· Korjauskampanja voidaan aloittaa, kun sille on saatu viranomaislupa.


Volkswagenin sisäisessä tarkastelussa on selvinnyt, että Suomessa tapaus koskee 26 215:ta jo liikenteessä olevaa Volkswagen-henkilöautoa. Lukuun sisältyy kaikki Volkswagen-henkilöautot, jotka on varustettu tyypin EA 189 dieselmoottorilla. Autot ovat teknisesti turvallisia, ja niillä voi ajaa normaalisti. Volkswagen on jo aikaisemmin kertonut, ettei asia koske uusia autoja, jotka on varustettu Euroopan laajuisesti voimassa olevan EU6-normin mukaisella dieselmoottorilla. Tapaus ei koske myöskään niitä dieselmoottoreita, jotka eivät ole tyyppiä EA 189.

Asiakkaille, joita tapaus koskee, ilmoitetaan ensi vaiheessa henkilökohtaisesti, että heidän autonsa voidaan korjata teknisin toimenpitein. Volkswagenin ja muiden konsernin merkkien on myös tarkoitus esitellä lokakuun aikana kullekin kansalliselle hyväksyntäviranomaiselle tekniset ratkaisut ja niiden soveltamismahdollisuudet referenssiajoneuvojen avulla sekä hakea vaiheittain hyväksyntä kunkin EA 189 -dieselmoottorityypillä varustetun mallin mukaisille toimenpiteille. Tämän jälkeen asiakkaille ilmoitetaan teknisestä korjausratkaisusta, ja autot korjataan valtuutetuissa Volkswagen-korjaamoissa.

Audin, SEATin ja Volkswagen-hyötyautojen osalta ei ole vielä saatavilla tapausta koskevia vahvistettuja automääriä Suomessa. VV-Auto Group kertoo välittömästi, kun muiden edustamiemme merkkien määrät ovat selvillä.

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_news.nsf/html/volkswagenesitteleetoimintasuunnitelmanea189-dieselmoottoreillavarustettujenautojenkorjaamiseksi?open&db=VW5.nsf
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 29.09.15 - klo:16:45
Saa nähdä miten kassa kestää kaikki korjaukset + kanteet. Ainakin Seatin tulevaisuus näyttää olemattomalta tällä hetkellä, se on heikoiten menestyvä VW brändi minkä VW varmasti pistää roskikseen kun välttämätön säästökampanja alkaa kulujen kattamiseksi.

Ja milläkähän tavalla Seatin alasajo toisi rahaa kassaan? Eihän tuollaisesta tule kuin kuluja muutaman vuoden aikajänteellä. Ja millä laskuopilla laskit rahojen loppuvan kesken? Volkkari tuottaa sen verran reilusti rahaa, ettei se ole kyllä loppumassa. Osingot takuulla kärsivät tuntuvasti jollakin aikavälillä, mutta se nyt ei vielä tarkoita sitä, etteikö fimalla kassaa olisi.


vwmies

Vuoto Volkswagenista: "Tulossa on vielä takaiskuja"  :o

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/29/vuoto-volkswagenista-tulossa-on-viela-takaiskuja/201512656/304

Volkswagenin toimitusjohtaja on puhunut yhtiön johdolle suljettujen ovien takana.
Otteita puheesta on vuodettu muun muassa Reutersille ja Wall Street Journalille.

Volkswagenilla on edessään paljon kovaa työtä ja pitkä tie ulos skandaalista.

Näin totesi autokonsernin toimitusjohtaja Matthias Müller tänään noin tuhannelle yhtiön johtajalle suljettujen ovien takana.

Tilaisuutta varten Müllerille laadittu puhe on vuodettu uutistoimisto Reutersille ja osia siitä Wall Street Journalille.

â€" Voimme edetä ainoastaan askel kerrallaan ja tulossa on vielä takaiskuja, puheessa sanotaan.
Hänen mukaansa mikään ei voi oikeuttaa petosta ja manipulaatiota.

Julkisesti toimitusjohtaja kertoi, että yhtiöllä on suunnitelma viallisten autojen korjaamiseksi. Autojen omistajiin otetaan yhteyttä "muutamien päivien" kuluessa.  :-[
Yritetään pärjätä.

henautio

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.09.15 - klo:17:16
Volkswagen esittelee toimintasuunnitelman EA 189 -dieselmoottoreilla varustettujen autojen korjaamiseksi


Näkeekös tuon padan tyypin eli onko EA 189 jostain VIM numerosta tms?

Poni

Onhan se jo todettu, että kassavarat riittävät kevyesti sakon maksuun.
Toki sitten korjaukset tekevät myös ison loven kassaan.
Toisaalta, arvelen, että liian pientä osaa ihmisiä tämä asia kiinnostaa.
Vaikka pitäisi. Huijaus on hävytöntä ja saastuttaminen samoin.
Vain marginaaliryhmä jättää VAGin ostamatta.
Tekevät kuitenkin hyviä pelejä.

makelja

Jää kyllä mun "korjaamatta".
Ei ihan viitsi ehdoin tahdoin antaa ylikirjoittaa hyvin toimivaa optimoitua ohjelmaa.

clientti

Mitä mieltä porukka, jos lisäävät sen polton taajuutta ja sitä myötä kulutus nousee. Haiskahtaa korvauksille...?

Tai sitten vain kieltäytyy tuosta operaatiosta?

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: makelja - 29.09.15 - klo:19:33
Jää kyllä mun "korjaamatta".
Ei ihan viitsi ehdoin tahdoin antaa ylikirjoittaa hyvin toimivaa optimoitua ohjelmaa.

Moni varmaan haluaisi jättää entiselleen oman autonsa softan. Trafi varmaan vaatinee päivityksen tehtäväksi ja tuota tultaneen valvomaan katsatuksen yhteydessä. Eli jonkinmoinen todistus tulee auton mukaan tai sitten maahantuoja ilmoittaa trafin rekisteriin mitkä autot on päivitetty....
Audi A4 1.8 TFSI

SNG

Lainaus käyttäjältä: clientti - 29.09.15 - klo:19:42
Mitä mieltä porukka, jos lisäävät sen polton taajuutta ja sitä myötä kulutus nousee. Haiskahtaa korvauksille...?

Tai sitten vain kieltäytyy tuosta operaatiosta?

Niinpä. Tosin jos tulee trafin määräämä takaisinkutsu, niin "leimaa" ei mahda katsastuksesta saada jos takaisinkutsua ei ole kuitattu oman auton osalta tehdyksi.

Itselle tuli mieleen auton alkuperäisen softan imurointi ennen päivitykseen menoa jollain softaajalla, jotta sen voi softata autoon tarvittaessa takaisin.

EDIT: ttikeri ehtikin kommentoida melkein saman asian kun itsekin tuossa ekassa lauseessa.

clientti

Jos näin tulee käymään, että uusi softa on pakko ajaa ja lisää kulutusta, niin omalta osaltani tulen vaatimaan hyvin todennäköisesti volkkarilta korvauksia, joko kuluttaja-asiamiehen kautta tai siviilipuolen käräjien. En näe syytä, miksei jokainen kusetetuksi joutunut tekisi näin.

Kyllähän tuo homma harmittaa muutenkin kuin mahdollisen kulutuksen nousemisen näkökulmasta, ei se ollutkaan niin vihreä....?

edit: jossain väläyteltiin vissiin mahd. kompensaatioita hankintahintaan.

Itsellä 2013 mallinen 1.6 saaste-tdi passat

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.09.15 - klo:20:14
Niinpä. Tosin jos tulee trafin määräämä takaisinkutsu, niin "leimaa" ei mahda katsastuksesta saada jos takaisinkutsua ei ole kuitattu oman auton osalta tehdyksi.

Itselle tuli mieleen auton alkuperäisen softan imurointi ennen päivitykseen menoa jollain softaajalla, jotta sen voi softata autoon tarvittaessa takaisin.

EDIT: ttikeri ehtikin kommentoida melkein saman asian kun itsekin tuossa ekassa lauseessa.

Lakimiesten mukaan auton suoritusarvot (polttoaineen kulutus tai teho,,vääntö jne) ei saisi muuttua päivitysten jälkeen ja jos muuttuu niin asia  tulisi korvata jotenkin. Nähtäväksi jää miten mutta päivityspaketti on kuulemma valmis. Mielenkiintoista nähdä onko se pelkkä softa vai softa plus rauta. Ja kun amerikkalaiset on mukana tässä niin kuluttajan etu tullaan kyllä huomioimaan 😄. Toivottavasti tässä On säästetty alunperin joku pienehkö summa per auto ja muutokset ei olisi siksi isoja ja vaikuttaisi suoritusarvoihin. Tässä on niin isot panokset nyt pelissä etten uskoisi että lisävedätystä on odotettavissa....
Audi A4 1.8 TFSI


tärpätti

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 29.09.15 - klo:20:12
Moni varmaan haluaisi jättää entiselleen oman autonsa softan. Trafi varmaan vaatinee päivityksen tehtäväksi ja tuota tultaneen valvomaan katsatuksen yhteydessä. Eli jonkinmoinen todistus tulee auton mukaan tai sitten maahantuoja ilmoittaa trafin rekisteriin mitkä autot on päivitetty....

Vähän epäilen ainakin Suomessa... Tuo ei ensinnäkään ole turvallisuuteen vaikuttava vakava vika. Joskus autoissa ollu vakavia vikoja mm tukivarsissa, josta trafin ilmoittama takasin kutsu. Mm, Opelin apurunko joka muovin alla pystyi huomaamatta ruostumaan ja pettämään ajossa. Näitäkään ei sen kummemmin katsastuksessa kyselty.
Octavia BKD

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 29.09.15 - klo:20:40
Vähän epäilen ainakin Suomessa... Tuo ei ensinnäkään ole turvallisuuteen vaikuttava vakava vika. Joskus autoissa ollu vakavia vikoja mm tukivarsissa, josta trafin ilmoittama takasin kutsu. Mm, Opelin apurunko joka muovin alla pystyi huomaamatta ruostumaan ja pettämään ajossa. Näitäkään ei sen kummemmin katsastuksessa kyselty.

Illan uutisissa kommentoitiin että trafin ilmoittama takaisinkutsu tulee....
Audi A4 1.8 TFSI

Väänänen

Joku muutti töissä tuon 16 miljardin mahdollisen sakon kansantajuisempaan muotoon.

Ajatellaan, että Volkkarin talousjohtaja huolehtii rangaistusmaksusta henkilökohtaisesti viemällä rahat itse pankkiin.
Työvälineeksi setelien lisäksi valikoituu Bauhausin tukevat kottikärryt. Niihin sopii kerrallaan miljoona euroa.

Talousjohtaja toimittaa Folkkarin kassasta kottareilla miljoonan rahaa pankkiin tasan tunnin välein, pankin aukioloaikoina, 8 kertaa päivässä. Joka pankkipäivä, viikosta toiseen. Kahdeksan kuormaa.

Rikemaksu on hoidettu about juhannuksena 2023. Vajaan 8 vuoden kuluttua.
Tulipahan maksettua.
Miljoona tunnissa.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 29.09.15 - klo:20:45
Illan uutisissa kommentoitiin että trafin ilmoittama takaisinkutsu tulee....

Näin on, mutta kuitenki näitä takaisin kutsuja on ollu aina, joihin aiemmin viittasin. Ja ei niitä ole tätä ennen ainakaan kytätty katsastuksessa mitä on tehty/jätetty tekemättä.
Octavia BKD

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 29.09.15 - klo:20:57
Näin on, mutta kuitenki näitä takaisin kutsuja on ollu aina, joihin aiemmin viittasin. Ja ei niitä ole tätä ennen ainakaan kytätty katsastuksessa mitä on tehty/jätetty tekemättä.

Katsotaan miten tilanne kehittyy. Toivottavasti näitä ei kytättäisi...
Audi A4 1.8 TFSI

heifetz

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.09.15 - klo:17:38
Ja milläkähän tavalla Seatin alasajo toisi rahaa kassaan? Eihän tuollaisesta tule kuin kuluja muutaman vuoden aikajänteellä. Ja millä laskuopilla laskit rahojen loppuvan kesken? Volkkari tuottaa sen verran reilusti rahaa, ettei se ole kyllä loppumassa. Osingot takuulla kärsivät tuntuvasti jollakin aikavälillä, mutta se nyt ei vielä tarkoita sitä, etteikö fimalla kassaa olisi.

Seat ei tuota voittoa, ihan,sen takia lakkauttaminen toisi säästöjä. Ja kaikesta restrukturoinniata syntyy kuluja lyhyellä tähtäimellä. Tämä skandaali tulee maksamaan VW:lle useita miljardeja, ehkä jopa kymmeniä. Kanteet saattavat kestää vuosikaudet. Kuinka moni tällä hetkellä aikoo ostaa VW:n disukalla varustetun auton? Ei kovin moni, siitäkin huolimatta että uudet euro6 moottorit eivät ole 'huijausmoottoreita', mutta koska taviskansan silmissä VW on tahriintunut, niin veikkaan että myynti putoaa rajusti. Kestää kauan (ja maksaa paljon) saada luottamus takaisin. Sitten kun VW on takaisin back in business -moodissa, on myynti kerennyt sakata jo pitkän aikaa. Ja silloin vahinko on jo tapahtunut. Eikä VW:n osakkeenomistajat kovin kauaa jaksa odotella milloin laiva kääntyy, vaan sijoitukset siirretään turvallisempiin paikkoihin.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Epes

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 29.09.15 - klo:21:47
............................... taviskansan silmissä VW on tahriintunut, niin veikkaan että myynti putoaa rajusti. Kestää kauan (ja maksaa paljon) saada luottamus takaisin.

En usko, että vaikutus on näin dramaattinen, varsinkin jos/kun nykyinen uutena myytävä mallisto on "puhdas". Tämä koskee vain käytettyjä autoja ja nekin "korjataan". Kyllähän tälle naureskellaan pitkään, vuosikaudet. Fanaattisimmat kihisevät kiukusta ja varsinkin ne jotka ovat ostaneet virityssoftan autoonsa. Muille tämä ei vaikuta juurikaan mitään.

Lager

Jos autossa on AdBlue-kusetin, onko siinäkin todnäk tällainen huijaussofta?
ex. Sharan II 2.0 TDI, Golf Variant VI 1.4 TSI DSG, Seat Altea 2.0 FSI aut., Golf Variant III 1.8 GL

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy