VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Mikey

Pikainen googletus antoi: http://www.dieselcarmagazine.co.uk/features/euro-6-understanding-the-new-regulations/, jonka mukaan niissä olisi "Lean NOx trap" eli se adsorboiva ja rikkaalla seoksella regeneroitava katti.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.09.15 - klo:18:41
Pikainen googletus antoi: http://www.dieselcarmagazine.co.uk/features/euro-6-understanding-the-new-regulations/, jonka mukaan niissä olisi "Lean NOx trap" eli se adsorboiva ja rikkaalla seoksella regeneroitava katti.

Mutta ei ne hei täällä missään tapauksessa huijaisi, eihän? :P

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 26.09.15 - klo:18:05
Khröm, väärästä tiedosta puheen ollen, esim uuden Passatin kaikkein yleisimmissä (120 ja 150 hv perusmallit) EU6 moottoreissa ei ole AdBlue järjestelmää.
Nämä Euro6-moottorit ovat kokonaan uutta sarjaa. Moottorien mallisarja on EA288.
Lähtökohdiltaan nämä MDB-moottorit mahdollistavat paljon monipuolisemmat ohjailu- ja valvontatoiminnot. Moottorien nopeaan lämpenemiseen ja voitelutoimintoihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Samoin tasapainoiseen, värinättömään käyntiin. Moottoreissa on kaksi kampiakselin yläpuolelle sijoitettua tasapainotusakselia. Akselit pyörivät vastakkaisiin suuntiin, mutta kaksinkertaisella pyörintänopeudella kampiakseliin nähden. Kyse on 4-sylinteriselle rivimoottorille tyypillisestä toisen kertaluvun vapaiden massavoimien kumoamisesta.

Euro6 -päästötason saavuttamiseksi tarvitaan hapetuskatalysaattori, hiukkassuodin, varastoiva NOx-katalysaattori, liuta antureita ja tunnistimia, runsaasti ohjelmarivejä moottorinohjaukseen sekä kaksi pakokaasun takaisinkierrätyksen kiertopiiriä. Ei välttämättä AdBlue -toimintoa. ( USA Tier 2 Bin 5-päästönormi edellyttää? ).
AdBlue'ta käytettäessä NOx-katalysaattoria ei tarvita.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Mikey

Pieni korjaus: AdBlueta käytetään selektiivisen NOx-katin kanssa.

a_jaba

Tuli tässä keskustelua lueskellessa mieleen yksi pointti mistä ei ole näihin kusetuksiin liittyen puhuttu.

Tiedän, että päästötestausta tehtäessä ajetaan ennaltamääritetty ajosykli joka on sama kaikille henkilöautoille. Testauksessa on määritetty, että manuaalivaihteisella autolla vaihteita vaihdetaan (vaidettiin) tietyissä nopeuksissa. Eli siis jokaisella autolla, merkistä ja mallista riippumatta, ykköseltä kakkoselle, kakkoselta kolmoselle jne. vaihdetaan aina samassa nopeudessa. Automaateilla tietysti ajetaan perus D tai ECO asennolla, mikä se nyt minkäkin merkkisessä autossa onkaan. Autonvalmistajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa vaihtoajankohtiin laittamalla autoon vaihto-opastin (taitaa olla uusille automalleille nykyään pakollinen) jolloin testissä seurataan vaihteiden vaidossa pelkästään vaihto opastinta.

Veikkaisin, että autonvalmistajilla on ollut suuri kiusaus tehdä myös vaihto-opastimesta tai automaatista sellainen, joka testitilanteen huomatessaan käyttää mahdollisimman pienten päästöjen vaihto-karttaa, mutta normaalissa ajotilanteessa opastaa vaihtamaan kulutuksen ja suorituskyvyn mukaan järkevissä kohdissa, jotta auto on miellyttävä ajaa.

Tähän paljastuneeseen tapaukseen verrattuna pidän em. asiaa tietysti aika paljon hienovaraisempana kusetuksena, jos sitä nyt ylipäätään on edes tapahtunut. Ihan sama mitä vaihto-opastin näyttää niin voihan kuljettaja vaihtaa vaihteita miten tykkää tai ajaa automaattia sport asennolla ilman, että se olisi laitonta. Kusetus se pienikin kusetus kuitenkin on.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.09.15 - klo:20:33
Tuli tässä keskustelua lueskellessa mieleen yksi pointti mistä ei ole näihin kusetuksiin liittyen puhuttu.

Tiedän, että päästötestausta tehtäessä ajetaan ennaltamääritetty ajosykli joka on sama kaikille henkilöautoille. Testauksessa on määritetty, että manuaalivaihteisella autolla vaihteita vaihdetaan (vaidettiin) tietyissä nopeuksissa. Eli siis jokaisella autolla, merkistä ja mallista riippumatta, ykköseltä kakkoselle, kakkoselta kolmoselle jne. vaihdetaan aina samassa nopeudessa. Automaateilla tietysti ajetaan perus D tai ECO asennolla, mikä se nyt minkäkin merkkisessä autossa onkaan. Autonvalmistajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa vaihtoajankohtiin laittamalla autoon vaihto-opastin (taitaa olla uusille automalleille nykyään pakollinen) jolloin testissä seurataan vaihteiden vaidossa pelkästään vaihto opastinta.

Veikkaisin, että autonvalmistajilla on ollut suuri kiusaus tehdä myös vaihto-opastimesta tai automaatista sellainen, joka testitilanteen huomatessaan käyttää mahdollisimman pienten päästöjen vaihto-karttaa, mutta normaalissa ajotilanteessa opastaa vaihtamaan kulutuksen ja suorituskyvyn mukaan järkevissä kohdissa, jotta auto on miellyttävä ajaa.

Tähän paljastuneeseen tapaukseen verrattuna pidän em. asiaa tietysti aika paljon hienovaraisempana kusetuksena, jos sitä nyt ylipäätään on edes tapahtunut. Ihan sama mitä vaihto-opastin näyttää niin voihan kuljettaja vaihtaa vaihteita miten tykkää tai ajaa automaattia sport asennolla ilman, että se olisi laitonta. Kusetus se pienikin kusetus kuitenkin on.

Toki voi olla mahdollista. Olen tuosta vaihtokohdan esityksestä kokemukseni perusteella eri mieltä.

Ainakin 2013 B7 1.6TDi Passatissa vaihtamisopastin neuvoo ajamaan 6-vaihteella jopa 1200r/min, jolloin moottori on liki hengetön.  :(
Vähänkin painat kaasua, niin kulutus nousee reippaasti - mutta vauhti ei oikein tahdo kasvaa.
Pienetkin nousut - sama tilanne. Kun vaihtaa alemman vaihteen, niin kierrokset ovat siinä 1400r/min korvilla, moottori vetää ja kuluttaa vähemmän.
Pitkät moottoritien nousut ovatkin sitten myrkkyä näillä ylipitkillä välityksillä. Jos nopeus jää hieman siinä 100km/h, niin löpö maistuu.  :o
Opin ajamaan ex. 3C 1.9Tdi jälkeen tällä 15km/h kovempaa, niin auto kulki vauhdilla ylämäetkin ja kulutus laski ehkä 0,2-0,3l/100km.
Yritetään pärjätä.

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.09.15 - klo:18:41
Pikainen googletus antoi: http://www.dieselcarmagazine.co.uk/features/euro-6-understanding-the-new-regulations/, jonka mukaan niissä olisi "Lean NOx trap" eli se adsorboiva ja rikkaalla seoksella regeneroitava katti.
...eli juuri se sama, joka tässä skandaalissa on ohjelmanpätkällä otettu pois toiminnasta muulloin kuin testitilanteessa? Minkähän takia tuosta "huijauskoodista" on sitten luovuttu EURO6-standardin koneissa?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

DMB

NOx päästöjä on helpoin vähentää rikastamalla seosta, eli lisäämällä Dieselin määrää ja vähentämällä hapen määrää. Itse arvaisin, että testisyklissä on ajetttu erittäin rikkaalla seoksella, jolloin NOx ovat jääneet vähälle. Pääongelma tuolla tavalla on hurjat pienhiukkaspäästöt, jotka tukkisivat hiukkaussuodattimen erittäin nopeasti. Käytännössä mikään muu valmistaja ei ole uskaltanut lähteä Californiaan ilman AdBlue ruiskutusta niin tuo antaisi olettaa että pelkkä NOx loukku ei riitä kyseiseiselle päästötasolle pääsemiseen. Lopputuloksena ollee, joko AdBlue laitteen asentaminen jokaiseen autoon tai merkittävästi noussut kulutus ja tod.näk. hiukkaussuodattimenen eliniän lyheneminen. Tämä tosin on siis vain valistunutta arvailua - ei tietoa.

enkero

Autoala ei liene poikkeus muista siinä mielessä, että monasti standardit yms. säädökset laaditaan jonkun monikansallisen viranomaistahon/-ryhmän toimesta kuunnellen valmistajien ajatuksia ja tästä synteesinä on jokin ideaali, jonka toteuttaminen/täyttäminen vaatisi lähinnä alkemistin tutkinnon. Tuota mainittua ammattialaa kun sitten on hieman heikosti koulutettu viimeisinä ikäluokkina, niin insinöörit joutunevat pohtimaan, miten testeissä koijataan täysin rampauttamatta tuotteen toimivuutta.

Joku Euro NCAP varmasti omaa melko hyvän korrelaation tosielämän ja testin välillä, mutta tuskin pelkät tähdet pelastavat idioottivarmasti henkiä, tositilanteessa on kuitenkin merkittävästi enemmän muuttujia kuin vakioidussa testissä.

Näissä byroslavioissa joissa elämme vaikka perunasta vuoltu pyöreä leima paperissa takaa tuotteen kelvokkuuden. Tuskinpa päästöpuijaus delfiinejä rannikolla tappaa. Mitä nyt jos pakoputki onkin vähän nokisempi kuin voisi kuvitella? ;)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Timppe

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 26.09.15 - klo:21:36
...eli juuri se sama, joka tässä skandaalissa on ohjelmanpätkällä otettu pois toiminnasta muulloin kuin testitilanteessa? Minkähän takia tuosta "huijauskoodista" on sitten luovuttu EURO6-standardin koneissa?
Uusissa EA288-koneissa on kokonaan uusittu pakokaasujen puhdistussysteemi. Takaisinkierrätys, NOx-loukku ja hiukkasuodatin on kasattu yhdeksi kompaktiksi moduuliksi, jolloin pakokaasujen lämpöä pääsee paremmin hyödyntämään puhdistuksessa. Kone myös lämpenee nopeammin. Euro6-moottorissa voi olla Adblue tai ei riippuen käyttötarkoituksesta ja automallista, missä sitä käytetään (auton paino ratkaisee ?).
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

tet

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 26.09.15 - klo:22:50
Uusissa EA288-koneissa on kokonaan uusittu pakokaasujen puhdistussysteemi. Takaisinkierrätys, NOx-loukku ja hiukkasuodatin on kasattu yhdeksi kompaktiksi moduuliksi, jolloin pakokaasujen lämpöä pääsee paremmin hyödyntämään puhdistuksessa. Kone myös lämpenee nopeammin. Euro6-moottorissa voi olla Adblue tai ei riippuen käyttötarkoituksesta ja automallista, missä sitä käytetään (auton paino ratkaisee ?).

Se lämpö vaan ei taida auttaa NOx-päästöjen pienentämisessä mitään, hiukkasten poltossa siitä on apua. Typen oksideihin puree rikas seos tai alhainen palamislämpötila. Muistelisin että näissä uusissa EA288-koneissa puristussuhde on pienempi kuin vanhoissa koneissa, tämä varmaan on yksi tekijä jolla tähdätään NOxien vähentämiseen alhaisemman palamislämpötilan kautta. Tuossa repomiehen edellä viittamassa artikkelissahan mainitaan, että esim. Mazda pääsee Euro6-normiin tarvitsematta sen paremmin keräävää NOx-kattia kuin SCR-kattiakaan, alhaisen puristussuhteen takia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Joukor

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/27/saksan-viranomaiset-vaativat-vilunkivolkkarien-korjaamista/201512529/304

Aikaa VAG llä on 7.10 asti antaa selvitys toimenpiteistä. Mahtaakohan koskea myös Suomea ? Tai muita maita ylipäänsä ?

"""Bild-sanomalehden mukaan Bosch-monialayritys varoitti Volkswagenia päästölukemia muokkaavien ohjelmistojen laittomuudesta jo vuonna 2007. Frankfurter Allgemeine Zeitungin mukaan Volkswagenin työntekijä varoitti yhtiötä samasta asiasta vuonna 2011 """ - laianus Taloussanomista.

Mikey

Olen yrittänyt löytää tietoa keräävän NOx-katin toimintasyklistä. Pari henkilöautodieseleillä tehtyä labratutkimusta on käyttänyt keräysaikana 60s ja regenerointiin 3s - siis auto tekee regeneroinnin rikkaalla seoksella minuutin välein, mikäli nuo labrakokeet yhtään pätevät tieliikenteessä olevaan autoon.

Regeneroinnissa ilmeisesti EGR avautuu reilusti ja samalla annetaan hieman lisää polttoainetta. Tuollaisen toteuttaminen siten, ettei kuski huomaa mitään voi olla vaikeaa. Ainakin itse huomaan lievän tehonvaihtelun aina kun DPF:n kerran 500 km tapahtuva regenerointi menee päälle.

Olisiko tuon tavan takaa esiintyvän pienen "käyntihäiriön" välttäminen ollut VW:n motiivina?




arskas_s

Kerää koko sarja: :o
Lehdistöedustajan mukaan manipulointiohjelmistoa on käytetty A1-, A3-, A4-, A5-, A6-, TT-, Q3 ja Q5-diesel-autoissa.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

tet

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 28.09.15 - klo:12:47
Miksipä ei olisi laajemminkin käytetty, kun Wolfsburgissa on keksitty näppärä ja helppo tapa täyttää normien vaatimukset.  ???

Minua on vähän naurattanut tämä uutisointi, milloin mistäkin automallista (huom: automallista) "paljastuu" sama huijaussofta. Asia voitaisiin toki uutisoida yhdelläkin uutisella: "VW-konsernin kaikissa dieselmoottoreissa, joissa on keräävä NOx-katalysaattori, on todettu huijausohjelma". Mutta toki media saa lisämyyntiä, kun paljastellaan yksi kerrallaan eri litratilavuudet joissa noita moottoreita valmistetaan, sekä tietenkin pakettiautot erikseen jne. Kohta varmaan uutisoidaan "HUOM: sedanien lisäksi myös farmareissa on todettu sama huijaus!" tai "Punaisten lisäksi myös sinisien Volkswagenien päästöt ovat oletettua suurempia!". ;D ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

heifetz

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 28.09.15 - klo:13:31
Kerää koko sarja: :o
Lehdistöedustajan mukaan manipulointiohjelmistoa on käytetty A1-, A3-, A4-, A5-, A6-, TT-, Q3 ja Q5-diesel-autoissa.

+ Skoda Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti / SEAT Ibiza, Leon, Exeo.

Muita malleja missä VAG:n TDI?
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.09.15 - klo:13:34
Asia voitaisiin toki uutisoida yhdelläkin uutisella: "VW-konsernin kaikissa dieselmoottoreissa, joissa on keräävä NOx-katalysaattori, on todettu huijausohjelma".

Ja mitenkäs kerrot tekniikka-vieroksuvalle kansalle missä ja monessako autossa tuo on kun eivät edes ymmärrä mitä on NOx ja katalysaattori-tietouskin on jostain 10+ vuoden takaa kun bensa-autoihin noita rupesi tulemaan, mutta sen tehtäväkin siellä putkessa on täysi mysteeri, mitä nyt mätä kananmuna haisee aina kun motarilla vähän polkasee ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Tonttu66

Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

RSOCUstin

Minkäköhän auton sitä seuraavaxsi hommaisi :) Aika paha takapakki konsernille kyllä. Niin softaakohan ne nyt sitten kaikki autot uusix. Ei riittänyt et DSGt/vauhtipyörät porsii vielä tämä päälle...

dahakon

Laitetaas listaa. En lukenut koko lankaa, mutta tässä nyt hieman automalleja joissa VAGin EA189 moottorit:

1.2 R3 12v TDI 55kW

2009- Volkswagen Polo Mk5 (BlueMotion model with longer last two gears), Ibiza Ecomotive, 2010- Škoda Fabia Mk2 2010- Škoda Roomster,[citation needed] forthcoming VW up!

1.6 R4 16v TDI CR 55-85kW

SEAT Ibiza Mk4, SEAT Ibiza Mk5, SEAT León Mk2, SEAT Altea, SEAT Altea XL, Škoda Fabia Mk2, Škoda Octavia Mk2, Škoda Rapid (India), Volkswagen Polo Mk5, Volkswagen Golf Mk6, Volkswagen Golf Mk7, Volkswagen Golf Plus, Volkswagen Golf Variant, Volkswagen Touran, Audi A1, Volkswagen Caddy, Volkswagen Vento, Volkswagen Jetta

2.0 R4 8v TDI PD 47-103kW

Volkswagen Passat B5, Volkswagen Golf Mk5, VW Jetta Mk5, Volkswagen Touran, Volkswagen Tiguan, VW Passat B6, Audi 8P A3, Audi B7 A4, Audi B8 A4, Audi C6 A6, SEAT Leon, SEAT Altea and XL, SEAT Toledo, Škoda Octavia, Volkswagen Industrial Motor, Chrysler Sebring, Chrysler Sebring (convertible), Dodge Avenger, Dodge Caliber (MY07 BKD, MY08 BMR), Dodge Journey, Jeep Compass, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Grandis, Mitsubishi Outlander

2.0 R4 16v TDI PD 103-125 kW

Audi 8P A3, Audi B7 A4, Audi B8 A4, Audi C6 A6, Jeep Patriot 2.0CRD (BKD: 09/07) SEAT León Mk2, Škoda Octavia (BKD: 11/08->), Škoda Superb (BKD: 01/09->), Volkswagen Golf Mk5, VW Jetta Mk5, Volkswagen Touran, VW Passat B6

2.0 R4 16v TDI CR 81-176kW

Audi TT Mk2 2.0 TDI quattro (CBBB: 06/08-05/10), Audi 8P A3 (CBBB: 07/08->), Audi B8 A4, Audi Q5, SEAT Leon Mk2 (1P), SEAT Altea, SEAT Toledo Mk3 (5P), SEAT Exeo, Škoda Octavia Mk2 (1Z) (125 kW), Škoda Superb Mk2 (3T) (103/125 kW), Škoda Yeti (81/103/125 kW), Volkswagen Golf Mk6, VW Jetta Mk5 TDI CleanDiesel (103 kW), Volkswagen Tiguan, Volkswagen Passat CC, Volkswagen Passat, Volkswagen Transporter (T5)
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

RSOCUstin


repomies

Nonni, tulihan ne pumpparitkin sinne listalle. Näinköhän 11 miljoonaa autoa riittää..

Wekotin

#326
VV-Auto Group ei tiedä mitä malleja ja mallivuosia ovat myyneet?? Siis mitä vit!?#@ Melkein voisi jo tämän paskapuljun jatkuvan ylimielisyyden ja ihmisten älykkyyden aliarvioimisten takia toivoa, että koko konserni kaatuisi ihan vaan, että nämä koppavat Tirkkoset ja kumppanit lentäisi pellolle.  >:(

Ei mulla muuta.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/yle-trafi-selvittaa-vwn-paastoskandaalin-laajuuden-suomessa/6RE5AL75

tärpätti

Jaaha, miten ne pumpparitkin listalla... Jo on soppa, näiden rinnalla tsi jakoketju ongelmat on lähinnä karkkirahoja...
Octavia BKD


Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 28.09.15 - klo:16:48
VV-Auto Group ei tiedä mitä malleja ja mallivuosia ovat myyneet?? Siis mitä vit!?#@ Melkein voisi jo tämän paskapuljun jatkuvan ylimielisyyden ja ihmisten älykkyyden aliarvioimisten takia toivoa, että koko konserni kaatuisi ihan vaan, että nämä koppavat Tirkkoset ja kumppanit lentäisi pellolle.  >:(

Volkswagen pääkonttori on todennäköisesti ohjeistanut maayhtiöt, että ette kommentoi mitä automalleja "päästöhuijaus" koskee ennen kuin asia on selvitetty. Ja sen varmistaminen, mikä ohjelmistoversio kussakin myydyssä autossa on ollut ja missä versioissa on ollut "huijauskoodi" ottanee jonkun verran aikaa, vaikka huijauksen toteuttaneet työntekijät olisivatkin yhteistyöhaluisia ja vielä firman palveluksessa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy