VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

ropellihattu

Sitä mä hieman kummastelen, meinaavatko ne saada mun 1,6TDI SlowMotionista vielä laiskemman uudelleenohjelmoimalla? :P

No joo, mutta tässä on tosiaan varmaan kaksi puolta, on huijattu joo ja taas sitten ameriikanmaalla on volkkarin jalansija alkanut ahdistamaan paikallisia. Niin pitäähän sitä nyt tääkin kortti sitten sikäläisen autoteollisuuden pelata. Totta kai.

Mutta hyvä puoli on se, että jos mahdollisessa takaisinkutsussa mun jo valmiiksi patalaiskasta koslasta poistuu tehoja, niin mä saan kirjata enemmän matkatunteja työnantajan tuntikirjaukseen kun kotterolla ei enää tahdo päästä nopeusrajoitusten mukaan ylityksestä puhumattakaan. ;)
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

qsla

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 25.09.15 - klo:15:32
Sitä mä hieman kummastelen, meinaavatko ne saada mun 1,6TDI SlowMotionista vielä laiskemman uudelleenohjelmoimalla? :P

Mitäs veikkaatte löytyykö meidän euroopankieseistä sama viritys?
Ja jos näissä pienemmissä koneissa on vähän ollut tuota saastutusongelmaa niin entäs nämä konsernin  V12 TDI / V8 TDI?

Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

vwmies

Lainaus käyttäjältä: qsla - 25.09.15 - klo:16:57
Mitäs veikkaatte löytyykö meidän euroopankieseistä sama viritys?
Ja jos näissä pienemmissä koneissa on vähän ollut tuota saastutusongelmaa niin entäs nämä konsernin  V12 TDI / V8 TDI?

Tuoreimmat tiedot kertovat, että samaa temppua epäillään käytetyn myös pakuissa:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/25/volkkari-skandaali-paisuu-huiputusta-myos-pakettiautoissa/201512498/304

:o
Yritetään pärjätä.

Popovice

Mitenkähän on, voidaanko jo tässä vaiheessa vetää se johtopäätös että tämä skandaali EIkoske moottoreita, joissa on AdBlue systeemi vai pitääkö myös näiden uudempien moottoreiden osalta olla huolissaan?

JaniKuula

Jostakin muistan lukeneeni että tämä huijaus ei koske euro6 moottoreita. Eli sitä mikä sun exässä ja tulevassa on :)
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

enkero

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 25.09.15 - klo:12:15
Ei kai kukaan väittänytkään, että aktivoituu. Nokkapelti voi olla yksi osa sitä tunnistusta ja toinen vaikkapa se, että vain vetävät pyörät pyörii. Nuo molemmat kun on yhtäaikaa aktiivisena, niin ei ole vaikea päätellä, että nyt ollaan dynamometrissä, eikä esimerkiksi moottoritiellä ja ecu vaihtaa eri kartan ohjaamaan moottoria.
Edellämainitut tiedot kun ei vaadi mitään muuta kuin ohjelmakoodia. Anturit kun on autossa jo olemassa. Toki huomioon voidaan ottaa muitakin muuttujia, jos halutaan, mutta yksinkertaisimmillaan se tunnistus voisi olla noinkin.

Tämä kommenttini menee rajusti ohi aiheen, mutta varmaankin noissa koslissa kollataan aika pirun monta muuttujaa dynoiluja sun muita varten. Esson baari -juttuna (tai jostain muualta kuultuna/luettuna) jollain kiihdytyspäivillä joku GT3-possu tmv. oli ajatellut varmistaa lämpimät renkaat viivalla ja tehnyt burniksen jarrua vasten. Autoressukka oli sitten hämääntynyt tilanteesta kytkemällä itsensä vikasietotilaan ja madellut sitten stripin vissiin huikaisevalla 60-70kmh huippunopeudella. Saman varman huhupuheen mukaan lavetilla Porsche Centerille "nollattavaksi". Oli mukamas ollut sitä mieltä että kun etupyörät ei pyöri ja takapyörät pyörii (ja jarrupaineet ja/tai ABS-signaalit ristissä) niin se ei ole hyvä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 25.09.15 - klo:17:16
Mitenkähän on, voidaanko jo tässä vaiheessa vetää se johtopäätös että tämä skandaali EIkoske moottoreita, joissa on AdBlue systeemi vai pitääkö myös näiden uudempien moottoreiden osalta olla huolissaan?

Ei niistä tietenkään samaa ohjelman pätkää löydy, mutta entäs kaikki muut vaatimukset, jotka auton on täytettävä?

"Rehellisen lapinmiehen puhetta" ja "puhun niin totta kuin vaan osaan" on kuultu ennenkin. En laittaisi ropojani likoon sen vaihtoehdon puolesta, että kaikki vilunki olisi nyt selvillä.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.09.15 - klo:08:08
Paitsi niille, jotka ovat tyhjentäneet turhana pitämänsä pöntöt autoistaan. Siitä soppa sitten syntyykin, kun auto on vaihtanut omistajia ja maksaja pitäisi löytyä..

Artisti tekee, artisti maksaa. Eiköhän ne ostajat ole tiennyt ostavansa auton, jossa on tehty muutoksia! Ja jos ei, niin sitten on tainnut jäädä tutustumatta kaupan kohteeseen, joka pitäisi tehdä ennen ostoa :D

repomies

Nythän tuon vilungin on tunnustettu ylettyvän hyötyajoneuvojenkin puolelle. Eipä sinänsä yllätä, samoja moottoriperheitähän niissäkin on käytetty.

Pidän muuten täysin mahdollisena sitäkin, ettei yhtiön johto ole tiennyt mitään koko asiasta. Ei tarvita kuin yksi huono keskijohdon pomo, joka asettaa koodiapinoille epärealistisen tiukat aikataulut, ja sitoo bonarit niihin, jonka jälkeen epätoivoinen kodariporukka sitten keksii luovia ratkaisuja saavuttaakseen mahdottoman eli yhtä aikaa pienen polttoaineenkulutuksen, pienet päästöt ja paljon tehoja. Sitten vaihdetaan moottorin kartat aina (testi)tilanteen mukaan, kun yhtälö on muuten ollut liian vaikea toteuttaa.

Missään nimessä en usko, että juttu olisi lähtöisin ylemmältä johdolta joka on näissä isoissa korporaatioissa aivan helkkarin etääntynyt käytännön tekemisestä. Tuollainen viritys tuskin on ollut mitenkään laajasti tiedossa firman sisällä. Syyllinen löytyy jostain volkkarin softan versionhallinnan logeista tutkimalla, loput sitten haastattelemalla sitä heppua jonka kohdalle "git blame" (tjsp) nasahtaa. En yllättyisi yhtään, jos tuosta olisi tiennyt vaikka vain kourallinen ihmisiä, joista perusinsinöörejä suurin osa.

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.09.15 - klo:09:01
Tuskin alihankkijatkaan katsovat tilannetta suurella ylpeydellä. Vetävät lokaan aika läjän muitakin firmoja. Luulisi mm. Boschilta tulevan hieman sanomista.


Eiköhän Siemens ja Bosch toimita moottorinohjausyksiköt näihin koneisiin. Mikä firma tekee ohjelmat ja kuka parametroi?
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 25.09.15 - klo:17:20
Jostakin muistan lukeneeni että tämä huijaus ei koske euro6 moottoreita. Eli sitä mikä sun exässä ja tulevassa on :)
Niin minäkin olen lukenut. Itse olin onnellinen (tai "onnellinen") ja sain autoni (Audi A3 1,6 TDI) siltä ensimmäiseltä viikolta, jolla tuotettiin euro6-koneita (joku toukokuun viikko v. 2014). Siksi masiinassa on muistaakseni muutama kW enemmän. Vaan mitäpä muuta siinä sitten on uutta? Jos kerran nyt on rajat tiukemmat ja vieläpä näiden paljastusten myötä ei olisi edes vilunkia enää käytetty? Mitään adbluetahan tuohonkaan ei laiteta. Vai onko kyse sitten siitä, että tuo masiina ihan oikeasti tekee sitä jotain nox-jälkipolttoa, ja siksi tuo kulutuskin on suurempi... (lähes kuusi litraa satasella)?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Pumafi

The German auto supplier Bosch says it delivered components for regulating diesel exhaust systems to Volkswagen, which is at the centre of a US investigation into rigged emissions tests.

In a statement the company said ‘we produce the components after specification of Volkswagen’.

Asked whether it had supplied the electronic module central to the probe, Bosch said ‘we supply components for exhaust after-treatment to several manufacturers. The integration is the responsibility of the manufacturer’.

Bosch ilmoittaa erittäin selkeästi oman kantansa. Peukalointi on sitten VW:n harteilla.
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 25.09.15 - klo:21:57
Niin minäkin olen lukenut. Itse olin onnellinen (tai "onnellinen") ja sain autoni (Audi A3 1,6 TDI) siltä ensimmäiseltä viikolta, jolla tuotettiin euro6-koneita (joku toukokuun viikko v. 2014). Siksi masiinassa on muistaakseni muutama kW enemmän. Vaan mitäpä muuta siinä sitten on uutta? Jos kerran nyt on rajat tiukemmat ja vieläpä näiden paljastusten myötä ei olisi edes vilunkia enää käytetty? Mitään adbluetahan tuohonkaan ei laiteta. Vai onko kyse sitten siitä, että tuo masiina ihan oikeasti tekee sitä jotain nox-jälkipolttoa, ja siksi tuo kulutuskin on suurempi... (lähes kuusi litraa satasella)?
Onko tuolla käytännön merkitystä eli pääasia että pelittää?  8)

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 25.09.15 - klo:22:53
Onko tuolla käytännön merkitystä eli pääasia että pelittää?  8)
Juu, toki se on tärkeää.
Mutta ihmiset tekevät ostopäätöksiänsä monin eri perustein. Useimmilla perusteita lienee useita. Auton ostossa ne voivat olla tyypillisesti ehkä: hinta, ulkonäkö, laatu, merkki, käyttökustannukset etc. Nykypäivänä monelle myös tuotteen ympäristöystävällisyys.
Itselläni kaikki nuo em. äkkiseltään hatusta repimäni asiat vaikuttivat ostopäätökseen. Ja tässä ketjussa nyt puhutaan siitä, että ainakin muutamassa noista on kuluttajaa näemmä huijattu. Vaikka se auto näennäisesti "pelittääkin".
Oman autoni osalta en vielä tiedä, kuuluuko se noihin 11 miljoonaan - viimeisten tietojen mukaan ei. Vetoa en kyllä lähtisi vieläkään lyömään.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Pumafi - 25.09.15 - klo:22:41
The German auto supplier Bosch says it delivered components for regulating diesel exhaust systems to Volkswagen, which is at the centre of a US investigation into rigged emissions tests.

In a statement the company said ‘we produce the components after specification of Volkswagen’.

Asked whether it had supplied the electronic module central to the probe, Bosch said ‘we supply components for exhaust after-treatment to several manufacturers. The integration is the responsibility of the manufacturer’.

Bosch ilmoittaa erittäin selkeästi oman kantansa. Peukalointi on sitten VW:n harteilla.

Hyvinkin voi olla niin, että Boschilla ei ole mitään tekemistä huijauksen kanssa. Mutta ei tuo lausunto missään tapauksessa selkeästi sitä ilmaise. Pikemminkin Bosch toteaa itsestäänselvyyden, jonka kaikki tietävät jo muutenkin (toimittavat komponentteja useille eri valmistajille ja komponenttien integroinnista autoon vastaa valmistaja).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

pomo

Mielenkiintoista nähdä, ovatko kaikki valmistajat toteuttaneet asian ohjelmallisesti vai onko jou käyttänyt muunkinlaista toteutustapaa? Perinteinen lahjonta? Ylimääräiset suodattimet (toinen/parempi pakokaasun suodatin)? Tai jotain muuta?

Onhjelmistoilla kikkailu on varmaan se helpoin ja todennäköisesti yleisin?

Onhan tuo muutenin naurettavaa, että  virallisessa mittauksessa saa teipata ovet, laittaa erilaiset renkaat sellaisilla paineilla, että niillä ei normaalisti voi ajaa, erikoisöljyt, vaihteiston ohjelmiston muutokset jne...

europe

Lainaus käyttäjältä: pomo - 26.09.15 - klo:09:27
Onhan tuo muutenin naurettavaa, että  virallisessa mittauksessa saa teipata ovet, laittaa erilaiset renkaat sellaisilla paineilla, että niillä ei normaalisti voi ajaa, erikoisöljyt, vaihteiston ohjelmiston muutokset jne...

Niin kauan kun  nuo "naurettavuudet" vähentävät hankinnan ja käytön verotusta Suomessa niin mun puolesta saa teipata vaikka koko auton.

Hesse

Jos lisävarustelistassa olisi ohjelma, joka vähentää turbon, imusarjan ja EGR-venttiilin karstoittumista, ruksisin sen ehdottomasti. Auton elinikäiset päästötkin saattaisiva vähetä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: europe - 26.09.15 - klo:10:04
Niin kauan kun  nuo "naurettavuudet" vähentävät hankinnan ja käytön verotusta Suomessa niin mun puolesta saa teipata vaikka koko auton.
Nuo naurettavuudet eivät vähennä veroja. Verot määritellään sen mukaan, monta miljardia pyritään keräämään valtion pohjattomaan kassaan. Jos CO2-päästön luvut on kusetettu alhaisiksi, niin silloin sitä päästögrammaa verotetaan ankarammin.

repomies

http://m.iltalehti.fi/talous/2015092620420596_ta.shtml

Myynti pitäisi kieltää koko maailmassa, kunnes on todisteet siitä että vilppiä ei enää tapahdu uusien autojen osalta. Volkkarin sana ei todellakaan riitä. Uutta *käytännön* testiä kehiin, ja vasta sen jälkeen puhtaalta pöydältä myyntiin. Vaikka sama labrasykli, mutta suljetulla radalla. Jos tulee taas moninkertaisia päästöjä niin tietäähän sen, mistä on kyse.

Zego

Jep, osan teistä kannattaisi vihdoin avata silmät ja keskittyä siihen mikä on oleellista, ja se ei ole raha (raha on mielikuvituksen tuote meidän ihmisten pienissä aivoissa ja sitä on niin paljon kun haluamme). Saada kaikki turhakkeet mahdollisimman pienellä rahalla tai saada todellista kestävää kehitystä maapallollemme aikaiseksi. Pitäisi olla helppo valita noista jos edes peruskoulun on jaksanut käydä?

Hävettää yritysten kuten Samsung, LG ja nyt VW puolesta...   :'(

Väänänen

#291
Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 25.09.15 - klo:15:32
Sitä mä hieman kummastelen, meinaavatko ne saada mun 1,6TDI SlowMotionista vielä laiskemman uudelleenohjelmoimalla? :P

Jos olen ymmärtänyt oikein tämän teknisen kuvion, tehot ei laske mihinkään, vaan kulutus nousee.

"Huijaus" on ymmärrykseni mukaan se, että testitilanteessa hiukkasloukun jätteet poltetaan (aivan niin kuin pitääkin) ylimääräisen polttoaineannoksen avulla minuutin-parin välein. Tällöin testissä mitattavat NOx-päästöt ovat alhaiset.
Normaaliajossa tämä ei näissä "huijausautoissa" kuitenkaan toimi näin, vaan ylimääräinen polttoaineannos jätetään ruiskuttamatta, jolloin NOx:it pääsevät ilmakehään käsittelemättöminä.

Jos auto ohjelmoidaan puhdistamaan loukku NOx:eista ylimääräisellä polttoaineannoksella tihein aikavälein - niin kuin pitää -  tehot ei laske, vaan kulutus (ja sitä myötä myös CO2 päästöt) nousee.

Voin olla tässä väärässäkin, yllä oleva perustuu puhtaasti netistä lukemaani "tietoon".

pomo

Lainaus käyttäjältä: Zego - 26.09.15 - klo:11:53
Jep, osan teistä kannattaisi vihdoin avata silmät ja keskittyä siihen mikä on oleellista, ja se ei ole raha (raha on mielikuvituksen tuote meidän ihmisten pienissä aivoissa ja sitä on niin paljon kun haluamme). Saada kaikki turhakkeet mahdollisimman pienellä rahalla tai saada todellista kestävää kehitystä maapallollemme aikaiseksi. Pitäisi olla helppo valita noista jos edes peruskoulun on jaksanut käydä?

Hävettää yritysten kuten Samsung, LG ja nyt VW puolesta...   :'(

Lisää listaan vielä ainakin volvo, bmw, psa ja varsinkin apple! Tai kaikki auton valmistajat, kaikkihan ne kusettaa tuossa ;D

Husky

Sveitsissä ei saa myydä volkkareita toistaiseksi.
Onkohan kuinka moni perunut uuden vw:n tilauksen?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: pomo - 26.09.15 - klo:13:11
Lisää listaan vielä ainakin volvo, bmw, psa ja varsinkin apple! Tai kaikki auton valmistajat, kaikkihan ne kusettaa tuossa ;D
Oman ajattelukyvyn (järjen) käyttöä ei liene kielletty. Nykyiset autot näillä päästöillään ovat kuitenkin aikaisempia vuosikertoja käytännössä vähemmän saastuttavia. Aiemmat kulutuslukemat aiemmilla päästöillä olivat paljon korkeammat, nykyiset kulutukset nykyisillä päästöillä ovat paljon alhaisemmat. Eivät kaikki autonvalmistajat "kuseta" (urea) - näin tekevät vain Euro 6-normia tavoittelevat - muut huijaavat kusettamatta.  ;)
Suurin huijaus tapahtuu korvienvälin manipuloinnilla ja siihen nykyinen maailmaasyleilevä ja -pelastava media yhdessä 3-D-laseilla (punainen ja vihreä linssi) varustetun, itsensä älyköiksi ylentäneen porukan kanssa ovat syyllisiä.
Ja rahan (maksuvälineen) julistaminen mielikuvitustuotteeksi tukee velanoton pelastavan talousongelmista - näin 3-D-porukka maksattaa kaikki muilla ja muiden rahoilla!
O tempora, o mora.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Husky - 26.09.15 - klo:14:13
Sveitsissä ei saa myydä volkkareita toistaiseksi.
Onkohan kuinka moni perunut uuden vw:n tilauksen?

Tässä on oikein tyyppiesimerkki väärän tiedon levittämisestä tällä foorumilla. Sveitsin kielto koskee vain Euro5-rajojen mukaisia diesel-malleja. Lähes kaikki VW:n diesel-mallit on tänä päivänä Euro6-rajaisia, joissa AdBlue-järjestelmä, ja näitä kielto ei koske.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

pomo

Piti ihan ite perhtyä aiheeseen netissä. Minusta alkoi vaikuttaa siltä, että kyseessä on ihan tarkoituksellinen dissaus joko kaikkia eurooppalaisia autoja tai vag kohtaan. Ensimmäiset mittaus tuloksethan on ilman autovalmistajien kertomista julkaistu noin vuosi sitten ja suutin osa ei pääse todellisuudessa annettuihin srvoihin.

Jospa tällä saataisiin voimaan paremmin todellisuutta kuvaavat testit ja diesel-autot katsastuksissa päästömitausten piiriin!

Siellä ne on samassa sopassa kaikki:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/11889732/VW-crisis-Volvo-Renault-and-Hyundai-could-all-fail-future-EU-tests.html


https://practicalmotoring.com.au/car-news/diesel-cars-slammed-in-new-pollution-test/

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 26.09.15 - klo:15:38
Tässä on oikein tyyppiesimerkki väärän tiedon levittämisestä tällä foorumilla. Sveitsin kielto koskee vain Euro5-rajojen mukaisia diesel-malleja. Lähes kaikki VW:n diesel-mallit on tänä päivänä Euro6-rajaisia, joissa AdBlue-järjestelmä, ja näitä kielto ei koske.

Khröm, väärästä tiedosta puheen ollen, esim uuden Passatin kaikkein yleisimmissä (120 ja 150 hv perusmallit) EU6 moottoreissa ei ole AdBlue järjestelmää.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Mikey

Osaisiko joku kertoa miten noissa koneissa on NOxien poisto hoidettu?

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.09.15 - klo:18:23
Osaisiko joku kertoa miten noissa koneissa on NOxien poisto hoidettu?
Tämä kiinnostaisi minuakin, sillä itselläni myös tuollainen ei-adblue-malli.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy