VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Ja varsinkin saksalainen duunari tekee just niin kuin käsketään eikä tasan mitään muuta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Neanderthaler

Suomessa kilpailu ja kuluttajaviraston lakimies on jo sanonut ylelle, että kauppojen purku tulee tuskin kyseeseen, koska autoon tarvittavan korjauksen hinta pitäisi olla yli 5% ostohinnasta. Tätä prosenttisääntö on siis tämän lakimiehen mukaan sovellettu saksassa ja ilmeisesti sovelletaan joiltakin osin myös suomessa koska lakimies tämän mainitsi. Koska VW kuitenkin itse korjaa ja maksaa korjauksen, niin kaupan purku on poissuljettu vaihtoehto. Vaikka kyse on huijauksesta eli autoon on asennettu manipulointiohjelma, niin sekään ei yksin riitä kaupan purkuu. Lakimiehen mukaan nyt kaikki euroopassa ja yhdysvalloissa odottavat kuumeisesti miten Volkswagen esittää korjaustarjouksensa ja jos tuo VW:n mailissa laittama lause: Tämän jälkeen asiakkaille ilmoitetaan teknisestä korjausratkaisusta, ja autot korjataan valtuutetuissa Volkswagen-korjaamoissa. Teknisestä korjausratkaisusta ei luonnollisestikaan koidu kustannuksia asiakkaalle." .....on se ratkaisu, niin ei tuossa kyllä puhuta mitään muista kompensaatioista.
Tämä varmasti juuri siksi, että näitä autoja on nyt vielä niin paljon erilaisilla ajokilometreillä varustettuna aina vuodesta 2009 alkaen, että VW:n on varmasti pakko katsoa jokainen tapauskohtaisesti. Jokuhan on voinut jo pörötellä vuodesta 2009 alkaen 400.000 kilometriä omalla katiskalla eikä varmasti ole odotettavissa mitään rahallista korvausta. Toinen taas on ajellut samoin 2009 alkaen vain 50.000 kilometriä ja tilanne on jo ihan eri. Suomen puutteellinen/lepsu kuluttajasuoja sopii varmasti VW:lle kun jokaisen kanssa voi hoitaa tilanteen erikseen. Joku toinen jaksaa vaatia kunnon korvauksia ja toinen taas voi antaa asian olla. VW:n tilanne on sen verran tukala että joutuvat varmasti pitämään kiinni jokaisesta roposesta minkä vain voivat itsellään pitää...

multsi

En tiedä Saksan työsopimuslainsäädännöstä yhtään mitään, mutta ainakaan suomessa tuollainen näytösluonteinen keskijohdon/suorittavan osaston siivous menisi tuskin noin vaan läpi, jos tosiasiallinen ohjeistus on tullut ylemmiltä tahoilta. Tuon mittakaavan huijaus on varmasti ollut tiedossa ylintä johtoa myöten ja asian on annettu tapahtua.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.09.15 - klo:19:03
• Suomessa tapaus koskee 26 215:ta Volkswagen-henkilöautoa.

Johon lukuun pitää lisätä:
- VW hyötyautot 4612 kpl
- Audit 13896 kpl
- Seat 2401 kpl

Sekä tietysti Helkama-Auton maahantuomat Skodat, niin päästäänkin jo mukavasti 60.000 kpl nurkille ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.10.15 - klo:10:18
LOL. Ihan kuin rivi-insinöörillä tai -työntekijällä olisi ollut valinnanvaraa. Ylimmät asiasta päättäneet johtajat ovat tosiassa päänsä pölkylle laittajia.

Eikös Lies (engl.) ole suomeksi mm. (on, 36 eri merkitystä...) valheet ?   :o
Yritetään pärjätä.

multsi

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.10.15 - klo:10:38
Johon lukuun pitää lisätä:
- VW hyötyautot 4612 kpl
- Audit 13896 kpl
- Seat 2401 kpl

Sekä tietysti Helkama-Auton maahantuomat Skodat, niin päästäänkin jo mukavasti 60.000 kpl nurkille ;D

"Volkswagen-konsernin autoja Suomeen maahantuova VV-auto kertoo, että päästömittauksia huijannut EA 189 -dieselmoottori löytyy kaiken kaikkiaan 47 124 autosta.

Lisäksi Škodaa maahantuova Helkama-Auto kertoi keskiviikkona, että Suomessa on 17 142 Škodaa, joissa on Volkswagenin päästömittauksia huijaava ohjelmisto."

eli noin 65000 autoa kokonaisuudessaan kai suomessa

Lähde HS

vwmies

Viranomaiset toimivat ripeästi myös Australiassa:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443663356696.html

PÃ,,Ã,,STÖSKANDAALI Volkswagenia uhkaavat päästöskandaalin vuoksi valtavat sakot myös Australiassa.

Australian kilpailuvirasto varoitti tänään, että yhtiölle voidaan määrätä jopa 1,1 miljoonan Australian dollarin eli noin 690 000 euron sakot jokaisesta autoihin asennetusta huijauslaitteistosta.

Saksalainen autojätti on aiemmin kertonut myyneensä maailmanlaajuisesti 11 miljoonaa dieselautoa, joissa on päästömittausten tuloksia väärentävä ohjelmisto. Vielä ei ole varmaa tietoa, kuinka monta niistä on myyty Australiassa.

Etelä-Korea kertoi tänään, että Volkswagen on ilmoittanut vetävänsä Etelä-Koreassa takaisin noin 120 000 ajoneuvoa.

:o
Yritetään pärjätä.

vwmies

Ja Ruotsissa:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443662672978.html

Ruotsin valtio saattaa vaatia korvauksia autojätti Volkswagenilta autojen päästöhuijausohjelman vuoksi.
Volkswagenin vähäpäästöisiksi väitetyt automallit ovat saattaneet saada Ruotsissa verohelpotuksia paikkaansa pitämättömillä perusteilla. Asiasta kertoi tänään Dagens Nyheter -lehti.

â€" Meidän on saatava tieto siitä, onko Ruotsin valtio kärsinyt tässä jollain tavoin vahinkoa virheellisestä verotuksesta, sanoi Ruotsin valtiovarainministeri Magdalena Andersson Dagens Nyheterille.

:o



Andersson lupasi, että mahdollisten jatkotoimien tarve Volkswagenia kohtaan selvitetään perin pohjin.
Yritetään pärjätä.

Ranssi

Hauskoja nimiä sattunut päästögateen liittyneille henkilöille:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/01/volkswagen-pomo-tyontekijoiden-otettava-henkilokohtainen-vastuu/201512741/304?pos=related

Artikkelissa esiintyy Volkswagenin hallituksen jäsen ja Ala-Saksin osavaltion talousministeri Olaf Lies, voikohan kaverin sanaan luottaa tässä petkutusskandaalissa? :)

Koko homman pani alulle John Saksalainen eli John German:

http://yle.fi/uutiset/onko_han_automaailman_snowden_john_german_paljasti_volkswagenin_paastohuijauksen/8342431


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.10.15 - klo:10:48
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443663356696.html

PÃ,,Ã,,STÖSKANDAALI Volkswagenia uhkaavat päästöskandaalin vuoksi valtavat sakot myös Australiassa.

Australian kilpailuvirasto varoitti tänään, että yhtiölle voidaan määrätä jopa 1,1 miljoonan Australian dollarin eli noin 690 000 euron sakot jokaisesta autoihin asennetusta huijauslaitteistosta.
Tuossa sakossa ei ole kyllä mitään valtavaa tässä tapauksessa. Miljardiluokan ongelmissa alle mijoonan summat hukkuvat taustakohinaan. No iltapäivälehdiltä ei voi toki paljoa vaatiakaan.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.10.15 - klo:11:03
Tuossa sakossa ei ole kyllä mitään valtavaa tässä tapauksessa. Miljardiluokan ongelmissa alle mijoonan summat hukkuvat taustakohinaan. No iltapäivälehdiltä ei voi toki paljoa vaatiakaan.

Australiassa maksimisakko näyttäisi olevan 1,1 miljoonaa per rikkomus eli per auto, mutta ei varmaankaan määrätä ihan tuon suuuruisena...
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.10.15 - klo:11:03
Tuossa sakossa ei ole kyllä mitään valtavaa tässä tapauksessa. Miljardiluokan ongelmissa alle mijoonan summat hukkuvat taustakohinaan. No iltapäivälehdiltä ei voi toki paljoa vaatiakaan.

Juu kyllä tosta hiukan yli miljoonan lasku taitaa loppupeleissä tulla....

edit. tonttukin jo ehti...
Octavia III RS TDI

mikkomoe

Ajotietokoneetkin huijaa, ainakin toyota corollan tiedän huijaavan, alamäessä moottorijarrutuksissa näyttää nollaa mutta vikakoodinlukija kertoo kuluttavan 1.2L 100km ja hyvin harvoin näyttää nollaa. Eipä tästä tullu mitään haloota. Huijaamista ja kaunistelua on kaikkialla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 30.09.15 - klo:22:58
Eikös tuo alentanut autoveroa eli turha narista?  8)

Eikö pikemminkin toisin päin? Tai enhän minä tiedä miten Euroopan päästötestit suoritetaan, mutta jos kaikki päästöt (ainakin NOx ja CO2) mitataan samassa testissä, niin silloinhan auton CO2-päästö on oikeasti pienempi kuin testissä. Siinä testissähän softa juuri hoiti NOx-katin regeneroinnin normaalisti, eli käytti sitä ylimääräistä polttoainetta seoksen rikastamiseen. Sitten normaaliajossa regenerointi kytkettiin pois, jolloin kulutus (ja sitä kautta myös CO2-päästö) olikin testiä alhaisempi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JHS

Myös tällä palstalla "huijataan" ilmoittamalla kulutuslukemia ajotietokoneen näyttämään perustuen.   Jos näyttöön vedotaan, täytyy samalla ilmoittaa useiden tankkausten perusteella tehtyihin laskelmiin, näyttääkö kulutusmittari oikein ja kuinka paljon se näyttää pieleen. :o

Esim. aiempi autoni näytti oikein, nykyinen kolme desiä liian vähän. ;)

pomo

Tästähän saadaan muuten vielä jännää! Sitten kun korjaukset alkaa, niin varmaankin päästöjä mitataan. Sitten kun ne eroavat normaalista ja autossa on ohjelmointi tai ollut sellainen, niin kappas vaan kun artisti maksaa? Tai DPF puuttuu, sen jälkeen valmistaja varmaankin sanoutuu myös irti korjaamisesta.

Tästä voi tulla vielä melko mielenkiintoista...

Tottahan ohjelmoijat sanovat, että he toimivat "jälkiä jättämättä", mutta tietokoneista enemmän tietävät voivat varmaan valaista, kuinka helppoa todellisuudessa on muuttaa jotakin ohjelmaa ja palauttaa se ennalleen niin, että se joka järjestelmän on asentanut ja sitä päivittänyt ei huomaa, että jossain vaiheessa muutoksia on tehty ;D Ã,,kkiä veikkaa, että tuo tieto peukaloinnista löytyy melko helposti...

Nipponisti

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.10.15 - klo:10:10
Syyllisten etsiminen ja itseruoskinta on alkanut:

Volkswagenin työntekijät, jotka antoivat päästöhuijauksen tapahtua tai jotka asensivat huijausohjelmiston autoihin,
pitäisi ottaa henkilökohtainen vastuu tapahtuneesta. He ovat toimineet rikollisesti.
...

Niinpä niin, syyllinen on työntekijä, joka on VW:n JOHDON KÃ,,SKYSTÃ,, asentanut laitteet autoon. Siinä voi miettiä montako minuuttia olisi ollut VW:n työntekijä jos olisi kieltäytynyt, ja monikohan tiesi mitä asensi ... Mutta toki johto on syytön, ja vain työntekijät syyllisiä, he varmasti tekivät speksitkin Bosch:ille huijauslaitteesta ihan vain huvikseen ja tilasivat niitä 11 miljoonaa kappaletta ...

Onpa harvinaisen moraalitonta vastuunpakoilua.
Toyota Camry 2019 Hybrid
==============================
2015 Passat 1.4 TSI 110 ACT Highline DSG,
(Toyota Auris Hybrid 2013-, Toyota Avensis 2.0d, Toyota Avensis 2.2d, Toyota Avensis 2.0 *2, Toyota Avensis 1.6, Toyota Corolla

MOP

Lainaus käyttäjältä: pomo - 01.10.15 - klo:12:25
Tästähän saadaan muuten vielä jännää! Sitten kun korjaukset alkaa, niin varmaankin päästöjä mitataan. Sitten kun ne eroavat normaalista ja autossa on ohjelmointi tai ollut sellainen, niin kappas vaan kun artisti maksaa? Tai DPF puuttuu, sen jälkeen valmistaja varmaankin sanoutuu myös irti korjaamisesta.

Tästä voi tulla vielä melko mielenkiintoista...

Tottahan ohjelmoijat sanovat, että he toimivat "jälkiä jättämättä", mutta tietokoneista enemmän tietävät voivat varmaan valaista, kuinka helppoa todellisuudessa on muuttaa jotakin ohjelmaa ja palauttaa se ennalleen niin, että se joka järjestelmän on asentanut ja sitä päivittänyt ei huomaa, että jossain vaiheessa muutoksia on tehty ;D Ã,,kkiä veikkaa, että tuo tieto peukaloinnista löytyy melko helposti...

Hyvä pointti. Mitenhän niille käy jotka ovat poistaneet hiukkasloukun autosta ja autossa on virisofta. Joutuuko ne itse kustantamaan korjauksen liikennekelpoiseksi. Onko muuten DPF:än poisto yleensä edes laillista?

pekeke

Olisko semmonen teoreettinen mahdollisuus muun kurjuuden lisäksi, että jos ohjelmoivat uudelleen ja kulutus kasvaa niin vuotuinen ajoneuvovero nousee(CO2-perusteinen).

rs-mies

Niin, entä kun korjauksen jälkeen ei enää mene katsastuksessa päästömittauksesta läpi.

Neanderthaler

Taloussanomissa oli lainattu Ruotsin Volkswagenin toimarin sanoja. Hän on kuulemma pahoillaan skandaalin aiheuttamasta mielipahasta ja ymmärtää että asiakkaat ovat pettyneitä. Lisäksi hän toivoo että asiakkaiden luottamus säilyy ja on samalla huolissaan imagohaitasta. Lopuksi todetaan että hän ei kuitenkaan luvannut asiakkaille korvausta  :o

Korvausten maksamatta jättäminen tuskin lievittää mielipahaa tai säilyttää luottamusta saati korjaa ryvettynyttä imagoa. Uskomatonta....


SNG


Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MOP - 01.10.15 - klo:12:50
Hyvä pointti. Mitenhän niille käy jotka ovat poistaneet hiukkasloukun autosta ja autossa on virisofta. Joutuuko ne itse kustantamaan korjauksen liikennekelpoiseksi. Onko muuten DPF:än poisto yleensä edes laillista?

Ihanko vakavissaan joku tuollaista kyselee? Ei todellakaan ole laillista..

wtf

Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Gigaa

Työkaveri kertoi, että olisi tänään saanut kutsun päästökorjaukseen.

Melko nopeaa toimintaa VW:ltä, jos pitää paikkansa.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Neanderthaler

Täällä kun on spekuloitu sillä, että kuinka suuri osuus dieseleistä on näitä päästöpaholaisia, niin tein seuraavan laskelman ja päädyin siihen että ei taida montaa koslaa olla jossa ei olisi tuota manipulaatiota käytetty.

Alla ensin rekisteröityjen autojen määrä merkkikohtaisesti 2009-2013 (niin diesel kuin bensa + hyötyautot), sitten VW:n ilmoittama huijariautojen määrä ja perässä huijareiden prosenttiosuus:

Volkswagen, rekisteröity 69517 kpl, joista huijareita 30827 kpl (44%).
Skoda, rekisteröity 42607 kpl, huijareita 17142 kpl (40%).
Audi, rekisteröity 27313 kpl, joista huijareita 13896 kpl (50%).
Seat, rekisteröity 7366 kpl, joista 2401 kpl (32%).

Kun vuosina 2009-2013 dieselien osuus kaikista rekisteröidyistä autoista on vaihdellut 39%-46% välillä, niin kyllä nuo huijariautojen määrät vastaavat aika pitkälti samaa kuin koko merkkikohtainen diesel-autojen määrä. Audi poikkeaa tästä diesel-bensa suhteessa 50%-50% suhteella ja Seat taas tasoittaa kokonaiskeskiarvoa 32% osuudella.

Geoman

Eilen tuli ilmoitus, että autolleni tulee kutsu kun tekninen ratkaisu saadaan valmistajalta ja se saadaan hyväsytetyksi viranomaisilla. Eiköhän tämä ksoke kaikki tietyllä aikavälillä valmistettuja dieselkäyttöisiä VAG autoja.

Itse en tätä asiaa vaikeaksi koe, mikäli auton käyttömaksut yms. pysyvät ennallaan. Kulutus nousee sitten sen minkä nousee?

ITbites

CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

tet

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 01.10.15 - klo:15:51
Täällä kun on spekuloitu sillä, että kuinka suuri osuus dieseleistä on näitä päästöpaholaisia, niin tein seuraavan laskelman ja päädyin siihen että ei taida montaa koslaa olla jossa ei olisi tuota manipulaatiota käytetty.

Aika näyttää mikä oli totuus, mutta edelleenkään en usko että ilmoitettu määrä on se, jossa päästöjä on manipuloitu. Nuo määrät täsmännevät aika hyvin EA189-koneiden kokonaismäärään, kuten laskelmasikin osoittaa. Silti väitän, ettei noista läheskään kaikissa ole NOx-kattia, ehkä vain pienessä osassa. Koko hulabaloo on kuitenkin noussut softanpätkästä, joten halunnevat sen softan poistaa niistäkin autoista joissa se nököttää tyhjän panttina.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy