VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Freeze

Kia Niro EV 2022

europe

Ihan oikein, saastelaitteet on persiistä. Ja varmaan kulutuskin laski, kun turhakkeet oli pois päältä.
Kiinnijääminen oli toki huono juttu. Saisi olla joka autossa vakiovarusteena.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 18.09.15 - klo:21:22
http://www.talouselama.fi/uutiset/volksvagenia+epaillaan+rikkomuksista++joutui+vetamaan+takaisin+melkein+500+000+autoa/a2324789

Auto ohjelmoitu huijaamaan tunnistaessaan, että sillä ajetaan standardin mukaista testiohjelmaa.

Miten meni noin omasta mielestä?




Melkoisen noloa tehdä "huijaus" niin että siitä narahtaa vielä kiinni  ::)

Eka Golf


kaide

Just joo, katotaas sen uuden Corveten päästöt " testit vs. todellisuus"
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Eka Golf


kaide

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.09.15 - klo:00:22
Corveten omistaja tuskin välittää kulutuksesta?  8)

Ei se omistaja , mutta sama viranomainen vois ihmetellä miten ilmoitetaan 8 litraa ja todellisuus on 20 . Tossa koko VW jutussa haisee vanha kunnon protektionismi
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

duke7

Lainaus käyttäjältä: kaide - 19.09.15 - klo:00:30
Ei se omistaja , mutta sama viranomainen vois ihmetellä miten ilmoitetaan 8 litraa ja todellisuus on 20 . Tossa koko VW jutussa haisee vanha kunnon protektionismi
Sama tuli mieleen. Onkos VW alkanut myymään paremmin jenkeissä kun pitää alkaa rankaisemaan?
Lienee totta, että mottorinohjaus tunnistaa testisyklin mutta niin se on kaikilla. Tuskin nyt mitään erillistä huijauslaitetta on laitettu..

SNG

Lainaus käyttäjältä: kaide - 19.09.15 - klo:00:30
Ei se omistaja , mutta sama viranomainen vois ihmetellä miten ilmoitetaan 8 litraa ja todellisuus on 20 . Tossa koko VW jutussa haisee vanha kunnon protektionismi

Ihan varteenotettava teoria! Jenkit suojanneet agressiiivisesti omaa teollisuuttaan aiemmin(kin).

heifetz

Protektionismia tai ei, niin erittäin nolo veto VW:ltä. Siis mitä hittoa, kuvittelivatko etteivät koskaan jäisi kiinni? Se on ainakin varmaa että VAG:ia ei tähän talouteen enää tule.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

sambolo

Luulempa kaikilla merkeillä olevan enemmän tai vähemmän samanlainen systeemi.. Mutta tää tosiaan saattaa mennä gategoriaan "jumiutuneet kaasupolkimet" 😂
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Wekotin

#11
Jos tuo systeemi nyt sitten on kaikilla niin eikö kaikki ulkomaiset autovalmistajat saa sakkoa vai miksi VW pelkästään. Muut jotenkin paremmin "piilottaneet"?
Höpöhöpö. VW yrittänyt taas olla nokkela ja nyt tuli näpeille kunnolla. Tosin tuo nyt varmasti korjattavissa koodinpätkällä, joten itse korjaus ei varmaankaan ole kallis. Sakko sitten erikseen perseilystä, joka ilmeisesti on liki 20 miljardia.  ;D

Olivat myös vähän ihmetelleet, miten VW saa noin korkeita hevosvoimia ulos noilla päästöillä. Nythän se sitten selvisi. Noloa.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-18/epa-says-volkswagon-software-circumvented-car-emissions-testing

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/18/volkswagen-narahti-huijauksesta-lahes-16-miljardin-sakko-uhkaa/201512157/304

FU2

Toivottavasti myös Euroopassa myytävät mallit tutkitaan. Minä ainakin haluan ajaa dieselillä, joka oikeasti on EU6-tasoinen. Tulee väkisinkin tunne tulleensa huijatuksi.

Ilmankos tossa ajossa olevassa ajokissa ei ole adblue-ruiskutusta  >:(
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Arcca

No eihän tämä nyt ole ollenkaan hyvä uutinen, miksi peukuttelette tätä tai olette vahingoniloisia?

Todellisten päästöjen ilmoittaminen vaan lisää autojen hintaa verotuksen vuoksi, sitäkö haluatte?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

sambolo

Ehkä volkkari on pahin uhka jenkeissä.. Ehkä päästörajat on asetettu liian matalaksi.. Ym..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Tos®

Tuo sen selittää miksi ex. golffista mitattiin vakiona yli 28heppaa enemmän  8) ja se, että yeti tuntuu niin tuhnulta golffiin verrattuna.
Vai onko se DSG:n ominaisuus?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Eka Golf

Yleensä tomaatti hukkaa tehoja. Myös joissain maissa verotetaan tehojen mukaan joten kannattaa ilmoittaa tehot alakanttiin!  8)

-karppa-

Sitten vielä tuo kulutus, joka saattaa olla litran tai jopa puolitoista enemmän mitä valmistaja ilmoittaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf


Daatta

No jopas nyt, eikö BMW "jäänyt" tästä jo kiinni aikanaan? Totta kai valmistajat optimoivat autot testisykleihin, siitä seuraa matalemmat päästöt ja sitä kautta ainakin Suomessa matalampi hinta. Tämähän tulee muuttumaan, uusien EU normien myötä jossa mittaus perustuu enempi todelliseen kulutukseen. Nyt merkillä kuin merkillä, luvattu vs. todellinen kulutus on aivan eri planeetalta.

Mitä tulee tehoihin, Vaggineista on aina dynotetty enemmän tehoa mitä on luvattu. Tämä on pois keneltä? Cuprassa (ainakin 280) on lähemmäs 300hv. Sama Japanilaisissa, valmistajan lupaus on vähintäänkin pessimistinen.

Jenkeissä on aina dissattu Eurooppalaisia autoja. Moni muistaa varmaan Audi 100 (Jenkeissä eri nimellä) episodin jossa "auto kiihdyttivät itsestään" milloin mitäkin objektia päin. GM:llä on ollut ihan oikeitakin vikoja (virtalukko jumiutuu) mutta näistä vaiettiin vuosikymmenen ajan vaikka satoja kuoli...  ???

Turha olla vahingoniloinen jos jenkeissä VAG:ta dissataan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.09.15 - klo:23:35
Yleensä tomaatti hukkaa tehoja. Myös joissain maissa verotetaan tehojen mukaan joten kannattaa ilmoittaa tehot alakanttiin!  8)

Eiköhän nuo tehoa hukkaavat automaatit ole olleet jo jonkin aikaa menneisyyttä. Nykyiset peristeiset automaatit  lukitsevat nopeasti joka vaihteella ja DSG:ssä ei nyt niitä tehon hukkaamisen paikkoja ole sen enempää kuin manuaalissakin, jos nyt aleta hiuksia halkomaan.

Mikey

Engl. kielisten juttujen mukaan tuossa olisi kyse siitä, että VW ei ilmeisesti olisi - toisin kuin muut valmistajat - asentanut autoihin selektiivistä typenoksidien katalysaattoria vaan on ohjelmanpätkällä huijannut NOx -testituloksia. Tuota ei suoraan sanottu mutta niin sen itse ymmärsin. Yhtä kaikki, tässä ei ole mitään kulutukseen tai CO2 -mittaukseen ja sen kotoisiin verovaikutuksiin liittyvää. Ennen tiukkoja NOx -rajoja, tyopenoksidien määrää hillittiin ns moottorin sisäisin keinoin (pakokaasun takaisinkierrätys, ruiskutuksen ajoituksen myöhentäminen), joiden teho perustui palamislämpötilan alentamiseen. Näiden haittapuolena on kuitenkin se, että ne kasvattavat kulutusta ja muiden saastekomponenttien määrää (CO, CO2, noki, palamattomat hiilivedyt).

Tuskinpa kyse on protektionismista sillä ilmianto oli tullut ulkopuoliselta taholta ja VW on yllättävän pieni markkinaosuudeltaan USAssa.

Mutta nyt on VW:llä paska osunut tuulettimeen ja jenkeissä noista asioista ei selviä vähällä eikä halvalla. Ja oikeasti joillekin saattaa häkki heilahtaa...

heifetz

Kun kyseessä kansallisesti erittäin merkittävät teollisuudenalat, niin korruptio myynnin parantamiseksi on aina läsnä. Matkustajalentokoneet, öljy, pankkisektori, sotatarvikkeet, laivat, tietotekniikka yms teollisuuden-alat ovat kaikki kokeneet isoja korruptioskandaaleja viime vuosina. Näin on ja näin tulee aina olemaan. Näissä on niin isot rahat kyseessä ja paineet niin kovat että keinoja ei kaihdeta jotta saadaan omalle kansalle lisää työtä ja rahaa.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Mikey

Sen verran kaivelin netistä tietoa, että jenkkimalleissa on ollut absorboiva NOx -katalysaattori (laite on siis eri kuin urealla toimiva selektiivinen katti). Tuo laite toimii jotenkin siten, että se varastoi typenoksideja ja kun auto haistelee sen olevan "täynnä", ECU antaa ylimääräisen dieselannoksen jonka avulla oksidit muunnetaan vedeksi ja typpikaasuksi.

Kuulostaa kovasti erikoiselta, jos VW olisi tarkoituksella poistanut regenerointivaiheen pois pelistä.


tet

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tuossa takaisinkutsussa "korjataan". ??? Miten noiden puolen miljoonan auton kulutus saadaan tavallisessa ajossa normitasolle takaisinkutsun avulla? Vai mistä ihmeestä tuossa takaisinkutsussa oikein on kyse?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

BobSmith

Toinen puoli asiassa on, että kuluttajat ovat nostaneet kanteen, jossa vaaditaan korvauksia menettelyn aiheuttamasta auton arvon putoamisesta ja liikaa maksamastaan auton hinnasta ( suhteessa siihen paljonko auto oikeasti kuluttaa).

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.09.15 - klo:17:50
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tuossa takaisinkutsussa "korjataan". ??? Miten noiden puolen miljoonan auton kulutus saadaan tavallisessa ajossa normitasolle takaisinkutsun avulla? Vai mistä ihmeestä tuossa takaisinkutsussa oikein on kyse?

Eiköhän siellä muuteta moottorinohjauksen parametrejä. Näkynee loppukäyttäjälle lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena kun noita haitallisia yhdisteitä varastoidaan ja poltellaan tiuhempaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


Wekotin

#28
Volkkari myöntää kusetuksen. Saattaa päitä pudota firman sisällä aika korkealta. Oikeasti luulisi, että tuon kokoisessa puljussa olisi edes perusteet liiketapaperiaatteissa kunnossa, nähtävästi ei. Tuskin alihankkijatkaan katsovat tilannetta suurella ylpeydellä. Vetävät lokaan aika läjän muitakin firmoja. Luulisi mm. Boschilta tulevan hieman sanomista.

http://www.talouselama.fi/uutiset/volkswagenin+paajohtaja+pyysi+anteeksi++paljastukset+tuhoavat+imagon+mytologisesta+saksalaisyhtiosta/a2324875

mremonen

Muutenkin nämä kulutusmittaukset ovat suuri vitsi. Kuka aikuisten oikeasti uskoo, että joku Hybridi-Cayenne kulkee 3.4 litralla sata kilometriä? Kaksi ja puoli tonnia painava auto kolmelitraisella bensakoneella...

Testit pitäisi muuttaa niin, että ne ajettaisiin sisällä olevalla testiradalla 1000 km.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy