Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Tonttu66

#1
Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.09.21 - klo:17:49
Ei poistu. Jos polttomoottoriautoilta poistuisi autovero, niin kaikki ostaisivat niitä ja jättäisivät silloin suhteessa kalliiksi muuttuneet sähkärit kauppaan. Tällöin myös päästötavoite heittäisi häränpyllyä.

Autovero ei poistu polttomoottoriautoilta, mutta polttomoottoriautot poistuvat myynnistä. Tällöin autovero on käytännössä poistunut. En olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että Suomessa poistetaan käytännössä autovero. Tosin tilalle tulee ajosuoritteeseen perustuva kilometrivero.
#2
ID.3 / Vs: VW ID.3
19.06.21 - klo:21:49
Sisäpuolisia M3 ovenavauksia tarkoitin.
#3
ID.3 / Vs: VW ID.3
19.06.21 - klo:08:51
ID.3 en ole vielä ajanut, mutta Tesla Model 3 vaikutti ihan kelpo autolta. Tässä muutama epäkohta omasta mielestäni:
- Teslan oman käyttöjärjestelmän karttapohja on Googlelta, mutta reititys on Teslan oma viritelmä ja antaa vähintäänkin erikokoisia reittejä (verrattuna Googlen reititytykseen)
- ainakin etuovissa on vierekkäin kaksi eri avausnappia: tavallinen avaus (joka laskee karmitonta lasia pari millimetriä samalla) ja pika-avaus (joka ei laske lasia). Ainakin itse luulin pika-avausta siksi normaaliksi avaukseksi. Tuosta pitää muistaa sanoa vieraille, etteivät auton lasit mene rikki
- peräkoukun Teslaan Model 3:een tosiaan saa, mutta vain tehdastilauksena ja "vanhanaikaisena" eli ei mitään sisäänkääntöä napista tms.
#4
ID.4 / Vs: ID.4
02.06.21 - klo:12:36
Tässä on vähän syvempää tarkastelua VW ID 4 82 kWH akusta
https://youtu.be/1hPe82cGLOE
#5
Adapterin käytön kielto kaiketi perustuu siihen, että auton tärinässä yms. kontaktit eivät pysy yhtä varmasti kiinni kortinlukijassa.
#6
Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.05.21 - klo:08:18
Ei välttämättä. Jos on riittävän uusi auto jossa on kolmannen sukupolven Discover Media, niin sen kartat voi päivittää miltä tahansa muistikortilta tai muistitikulta. Kuten esimerkiksi kysyjällä onkin.

Pöljää kyllä volkkarilta, että tässäkään ei voitu keksiä uutta nimeä järjestelmälle kun uusi sukupolvi tuli. Discover Media voi siis tarkoittaa kahta melko erilaista laitetta, ihan riippuen auton mallista ja mallivuodesta.

Laitoin äsken gen 2 ohjeen. Tässä gen 3 ohje, jonka mukaan tarvitaan USB-C tikku (ilmeisesti mitään SD-korttipaikkaa ei enää ole):

https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/manuals/Discover_Media_Gen.3_June_2020_EN.pdf


https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/manuals/Discover_Pro_Gen.3_June_2020_EN.pdf
#7
Lainaus käyttäjältä: makelja - 27.05.21 - klo:18:57
Ei toiminut exFat formaatissa. Ja niinhän se taitaa olla että se vaihtuu tuossa koossa.
Eli meni uuden kortin ostamiseksi.

Tässä virallinen ohje
https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/manuals/Discover_Pro_June_2020_EN.pdf

Ohjeessa sanotaan vain, että vähintään 32 GB kortti. Eihän kortilla ole mitään ylimääräisiä tiedostoja?
#8
ID.3 / Vs: VW ID.3
22.05.21 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 22.05.21 - klo:16:13
Meniköhän nyt ihan oikein?
Sähköautossa itsessään (=sisäänrakennettuna) on ajoakkujen lataamista varten tasavirtalatauslaite. Vaihtovirtalaturi (jonka vaihtovirta tasasuunnataan) on sitten 12 V:n laitteille, jotka ovat ihan oma järjestelmänsä.

Vaiihtovirralla sähköautoa ladattaessa (esim. kotilatauksessa) pitää vaihtovirta tasasuunnata autossa olevalla vaihtovirtalaturilla. Jos käytetään suurteholatausasemaa, on vastaava laite latausasemassa (jota vastaan alunperin väitit).
#9
ID.3 / Vs: VW ID.3
22.05.21 - klo:15:29
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 22.05.21 - klo:15:05
Laturi on autossa sisäänrakennettuna ja se määrää millaisen lataustehon se voi vastaanottaa. Latausasema ja laturi ovat kaksi eri asiaa. Latausasema on esimerkiksi autokatoksen seinässä tai erillisessä latausasematolpassa (vrt. polttoainepumppu).

Vaihtovirtalaturi on autossa sisäänrakennettuna. Tasavirtalaturi, josta tässä puhutaan, on kuitenkin latausasemassa. Esim. tästä voit tutustua sähkötekniikan alkeisiin
https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml16.sis
#10
ID.3 / Vs: VW ID.3
22.05.21 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.05.21 - klo:11:55
niin se riippuu miten asian haluaa markkinoida, maksimi tehon saa vain 350kw laturista, mutta Suomessa ei nyt liene suurikaan ongelma kun täällä ei moisia juurikaan ole, jos nyt edes päästäisiin eroon 50kw latureista ja oikeat HPC't tilalle.

Eli tarkoitat, että Ioniqissa on tekninen rajoite, joka estää saamasta 250 kW laturista maksimitehoa?
#11
ID.3 / Vs: VW ID.3
22.05.21 - klo:10:12
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.05.21 - klo:09:15jos nyt muutamia haluaa nostaa niin 350-kW lataus

Pötypuhetta. Ioniq 5 latausteho näyttää parhaimmillaan olevan 232 kW. Porschetkin lataavat tällä hetkellä ”vain” 270 kW teholla.
#12
Ja Mac ei osaa oikein purkaa .7zip tiedostoa, siihen tarvitaan Windows-kone.
#13
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
17.05.21 - klo:18:48
Että voi sakottaa, pitää olla liikennemerkillä osoitettu että vain sähköautoille ja kaupungin/kunnan aluetta. Täällä Helsingissä on kaupungin pysäköintipaikkoja, joissa on pysäköintikielto lisäkilvellä ”Sähköautojen lataus sallittu”.
#14
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
07.05.21 - klo:17:36
Lainaus käyttäjältä: Passatti - 07.05.21 - klo:08:04
Kuukauden aikana myskeida lakkas toimimasta 2 kertaa. Samoin minulle sanottiin, että sulake pois. Sanoin heille , ettei ole mikään korjaus. Maapallo oli 8 päivää harmaana ja sitten yhtäkkiä alkoi taas toimimaan. Nyt ollut taas 3 päivää harmaana ja Skoda fi otettiin emaililla yhteyttä ja pitäis kertoa ongelmasta ja ottaa videota. Laitoin postia ja kerroin mielipiteeni moisesta ongelmasta ja etteivät muka tiedä mistä on kysymys. Pidetään asiakasta ihan tyhmänä. Laitoin tehtaalle jälleen kerran palautetta. Katotaan vastaako kukaan koskaan. Ekan kerran Skoda fi otti yhteyttä asian suhteen vaikka olen reklamoinut ainakin 50 kertaa asiasta heille ja tehtaalle noin 27 kertaa sähköpostilla.

Kyllähän Skoda ymmärtää, että ongelma on olemassa. Noilla videointipyynnöillä yms. yrittänevät päästä kärrylle, että mikä ongelman juurisyy on.
#15
ID.3 / Vs: VW ID.3
28.04.21 - klo:11:38
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 28.04.21 - klo:08:13Saksassa ja euroopassa yleisestikin järjestelmä ilmeisesti toimii paremmin koska siellä nopeusmerkkejä on tiuhempaan kuin täällä.

Saksassa ja muualla Euroopassa on paljon yleisempää, että on yleisrajoitukset taajama 50 km/h ja 100 km/h taajaman ulkopuolella. Nopeusmerkkejä on paljon vähemmän kuin Suomessa (lähinnä silloin jos vaikkapa merkittävä risteys maantiellä, niin 70 km/h tai 80 km/h merkki). Suomessa taas yleisrajoitusten lisäksi lähes jokaikisellä tienpätkällä on oma rajoituksensa 40, 50, 60, 70, 80 tai 100 km/h. Tämä suomalainen tapa todennäköisesti sotkee saksalaisten järjestelmän.
#16
Mulla oli aikoinaan vaihteluväli -3...+2 km/h. Suunniteltu toimimaan noin.
#17
Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.04.21 - klo:17:16
Jos autossa on gen 3 discover media niin tämä ei taida pitää paikkaansa. Ohessa volkkarin omat ohjeet kyseisen vehkeen karttapäivitykselle: https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/manuals/Discover_Media_Gen.3_June_2020_EN.pdf

En toki tiedä mikä versio kysyjän autossa on. Tulipahan vaan mieleen, että tuo vanha jako ei enää uusimmissa päde vaan myös Discover Media toimii ilman mitään karttakorttia.

OK, sitten tuo on muuttunut GEN 3 osalta. Senhän pystyy testaamaan niin, että toimiiko navigaatio vaikka ei ole korttia SD-lukijassa.
#18
Lainaus käyttäjältä: AK80 - 22.04.21 - klo:17:03
Discover Media. Tarkoitatko siis, että Median kohdalla mitään ei kopioida auton järjestelmiin?

Jos näin, niin aika tyhmä olo...  ;D

Juu, ainakin aikaisemmin ollut niin että Discover Mediassa ei kopioida mitään auton järjestelmiin
#19
Onko sulla Discover Pro vai Discover Media navigointi? Prossa karttatiedostot kopioidaan SD-kortilta tai USB-tikulta Pron sisäiselle kovalevylle. Media käyttää suoraan SD-korttilukijassa olevaa korttia.
#20
ID.4 / Vs: ID.4
21.04.21 - klo:21:25
Lainaus käyttäjältä: Antore - 21.04.21 - klo:20:43
Onko kukaan tullut katumapäälle/perunut tilaustaan Audin julkkarin jälkeen? Ei kyllä ole omasta mielestä kovin vaikea valita Audi Q4 40 e-tronin ja tämän omasta mielestä aika rumiluksen välillä. Varsinkin jos vähänkään varustellumpaa volkkaria on miettinyt. ID.4 business listahinnaltaan ainoastaan pari satasta edullisempi. Sportback on tosin sen verran maukkaampi, että mennee nelikkona tilaukseen heti kun tilauksia vastaan otetaan.

Siis halvin Audi Q4 e-tron maksaa 49.000 euroa ja halvin VW ID.4 maksaa 40.000 euroa, niin kyllä tuossa Elon laskuopilla on 9000 euron hintaero. Ja Audissa hyvin todennäköisesti lisävarusteet kalliimmat.
#21
Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 17.04.21 - klo:19:17Ja halpahan tuo Passatin hierova sähkömuistipenkki on Audiin verrattuna. :)

Itselläni oli aikoinaan lisävarusteena, ja olin ihan tyytyväinen sähkösäätöihin. Passatissa muistipaikat ovat vain kuskin penkissä ja hieronta aika vaatimaton (ristiseläntuki liikkuu). Audilla tosiaan kalliimpi, mutta toiminnallisuuttakin lienee enemmän.
#22
Varuste maksoi 1250 euroa vuonna 2015, joten harva ruksasi mukaan:

14-suuntaan sähkösäätöiset ergoComfort-etuistuimet. Kuljettajan istuimessa ja peileissä muistitoiminnot sekä hierontatoiminto. Sähköisesti sisäänpäin taittuvat ulkopeilit, ympäristövalaistus. Automaattisesti himmentyvä kuljettajan sivupeili ja peruutettaessa
alaskääntyvä oikea ulkopeili.
#23
ID.3 / Vs: VW ID.3
10.04.21 - klo:22:01
Jos matkasi keskeytyy, ota yhteyttä Volkswagen Liikkumisturvan palvelunumeroon 0800 188 288
#24
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
13.03.21 - klo:14:48
Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:40
Niitä näytti kuitenkin olevan tulossa lisää ja ovat sellaisilla sijainneilla jo nuo 9, että kattavat aika hyvin matkailuja Suomessa. Myös helppous kuulostaa hyvältä jos niiden takia ei tarvitse säätää rfid-tunnisteiden ja eri merkkisten latureiden mobiiliappsien tunnistautumisten kanssa. Ionityn osalta en löytänyt mitään tietoa että olisivat edes pystyttämässä lisää latausasemia Suomeen.

Veikkaisin, että suurimmalla osalla Tesla-kuskejakin on rfid-tunnisteet ja/tai mobiili-appsit. Itse asun Helsingissä, ja jos hankkisin Teslan, taitaa lähimmälle Teslan Superchager-asemalla olla matkaa pitkälti yli 100 km. Itse en jaksaisi tuollaista matkaa ajaa lataamisen takia.
#25
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
13.03.21 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:34
Tai ehkä Tesla olisi vaihtoehto? Heidän laturit näyttävät olevan luotettavia. Kaikin keinoin tekisi mieli välttää bensa-auton hommaamista. Harmi, että VW ei näytä panostavan latausinfraan.

Teslan Supercharger-asemia on Suomessa 9 kpl, joten valitettavan harva on myös heidän verkostonsa :(
#26
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
13.03.21 - klo:14:27
Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:21
Kiitokset. Latauspisteitä siis on ainakin jonkun verran vaihtelevilla tehoilla. Tuolla latauskartta.fi:ssä on kuitenkin melko runsaasti raportteja että latauspiste on poissa käytöstä, ei toimi lainkaan tai ei toimi luvatulla nopeudella. Tämä taitaa näissä olla siis melko yleistä? Mietin vaan että kuinka järkevää ID3:a on hommata työreissukäyttöön, joissa yleensä pitää ehtiä kohteeseen tietyssä ajassa.

Kaikesta päätellen sinun kohdallasi ei vielä ole sähköauton aika. Osta nyt bensa tai diesel. Sitten kun olet seuraavan kerran vaihtamassa autoa, voidaan pohtia uudestaan yhdessä olisiko sinun kohdallasi silloin aika siirtyä sähköön.
#27
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
13.03.21 - klo:14:08
Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:13:58
ID3 edelleen harkinnassa ensimmäiseksi sähköautoksi ja tutkin noita latauspisteitä. Teslalla on kattava verkko omia nopeita latureitaan, mutta mistä löytyisi kartta josta näen miten kattavasti ID3:a saa ladattua nopeasti ympäri Suomen? Ainakaan noita Ionityjä ei näytä olevan kuin kolme koko maassa ja se on kyllä melko vähän. Onkohan niitä tulossa lisää? Kuinka monta laturia noissa on per latauspiste, eli onkohan niissä sitten myös jonoa usein?

Miten kätevästi ID3:lla pääsee latausten kannalta esim. länsirajalta itärajalle, jos vaikka mietitään Turku-Lappeenranta matkaa?

Tesla taitaa olla ainoa sähköautovalmistaja, jolla on oma merkkikohtainen ja muilta suljettu latausverkosto. Kaikki muut latauspisteet ovat yhteiskäyttöisiä. Volkswagen tosiaan omistaa osuuden Ionity-latausverkosta, mutta volkkareita voi ladata myös muilla latausasemilla (pl. Tesla), ja Ionity-latausasemilla voi ladata muita merkkejä (jopa Teslaa).
#28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
09.03.21 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: nepax - 09.03.21 - klo:17:43
Vaatiiko vm. 2018 GTE TPMS-sensorit renkaisiin vai ei? Olin siinä käsityksessä, että jos auton näytöistä saa renkaanpaineet per rengas näkyviin, kyseessä olisi aktiivinen järjestelmä ja vaatisi sensorit, mutta onko näin?

Kyllä
#29
ID.3 / Vs: VW ID.3
04.03.21 - klo:12:36
Pankkijätti UBS: Volkswagenin sähköuutuus voi riistää Teslalta sähköautojen ykköspaikan

Analyytikot purkivat ID3:n osiin ja totesivat, että autolla on kaikki edellytykset kilpailla Teslan kanssa.

https://www.hs.fi/talous/art-2000007839961.html
#30
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
28.02.21 - klo:10:55
Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 28.02.21 - klo:10:46Se mitä olen videoita katsonut, facen ryhmiä lukenut ja omat kokemukset päälle: CCS on "over engineered". Protokolla taitaa periaatteessa osata ihan kaiken, ehkä jopa "kahvinkeittimen ohjaamisen".  Mutta sitten se bugaa urakalla. Ihan miten sattuu, ihan millä laturilla vaan.

Parempi että on kunnon protokolla heti aluksi, joka tukee mm. dynaamista kuormanhallinta ja sähköverkkoon takaisin syöttämistä. Pari vuotta saattaa mennä näiden alkuvaikeuksien kanssa, mutta kyllä se sitten alkaa pelittämään kun sähköautoilu siirtyy massoille.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy