Sytytyshäiriö, Golf IV

Aloittaja VW_Leksi, 28.12.23 - klo:23:09

« edellinen - seuraava »

VW_Leksi

Eli kuullaan mieluusti onko kellään vainua missä voisi piillä vika.

Eli auto on vuoden 2002 Golf IV Variant, 1.6 16v, 1J5, BCB.

Suuren osan ajasta auto pelaa ongelmitta, mutta ajoittain yhdessä pytyistä ilmenee sytytyshäiriötä. Antaa vikakoodin p0301, ja moottorin käynnissä totta kai huomaa selvästi milloin käy vajailla pytyillä. Vika ilmenee useimmiten melko pian auton käynnistämisen jälkeen, mutta auto saattaa toimia useita viikkojakin ennen kuin ongelma nostaa taas päätään. Vika ilmenee aina samassa pytyssä, sylinterissä numero 1.

Autoon ollaan jo vaihdettu kaikki sytytystulpat ja sytytyspuolat, korvattu alkuperäislaatuisilla osilla.

Eräs oire mikä myös huomattu on että kone kuulostaa käyvän tyhjäkäynnillä ongelmitta, mutta nostaessa jalan kaasupolkimelta mooottori tuntuu meinaavan sammahtaa, ja kaksi kertaa onkin sammunut parkkiin/liikennevaloihin tullessa.




Daatta

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16685/P0301/000769

Most of the time the cause for a misfire is a lack of combustion in a cylinder due to absence of spark, poor fuel metering, or poor compression.

Siinäpä vaihtoetoja, tulpasta pystyy asian tuntija sanomaan onko palotapahtuma oikean lainen. Boreskoopilla kurkkaamalla voisi selvitä, onko sylinteri mekaanisesti kunnossa ja onko esim. karstaa kertynyt huomattavissa määrin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

nimimerkki mruotz on näitä vehkeitä availlut ja korjaillut, kuulemma männän öljyrenkaitten jumiminen yleinen tyyppivika, saattaa aiheuttaa puristuksen puutetta joka taas johtaisi tuohon vikaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Onko varma että on BCB, tuolla vuosiluvulla oleva on AZD. Noh, eniveis - ekana ottaisin tutkintaan puristukset + imusarjan alipaineet tyhjäkäynnillä.

Tuo tumppaaminen / sammuminen liikennevaloihin vaikuttaisi olevan EGR:n jumiminen (oli just yksi potilas mikä sammui randomisti milloin mihinkin) >> EGR:n kara jumitti just sen verran ettei antanut vikakoodia mutta oli liikaa imusarjan alipainetta laskeva > ecu vikatilaan > kone sammu. Näkee testerillä ajossa millasia lukemia se antaa. Sen kuuluu olla tyhjäkäynnillä selvästi alle 1.0v. Jos jysähtää 1.4+V pintaan niin taatusti sammuu liikennevaloihin.

Tunnetusti AZD/BCB 02-04 (myös jotkut uudemmat) kuluttavat keskimmäisen öljyrenkaan viisteen pois ja alkaa öljyä päästä palotilaan. Tästä syystä myös ne alimmat renkaat koksaantuu (se sahalaitainen rengas)

Tästä päästään siihen että se öljynpska/koksi pääsee jysähtämään EGR venttiiliin ja sieltä takas imusarjaan. Ja oravanpyörä on valmis.

Näkemättä vaikea sanoa enempää. Vaatis hieman VCDS logittamista ja pyttyihin tutkimista.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy