Bora 1,6 BCB Vikakoodit P0106 ja P0170

Aloittaja Hoke, 05.12.23 - klo:14:01

« edellinen - seuraava »

Hoke

Elikkäs Bora saa jostain ilmaa. mutta mistä?
Puhdistettu EGR ja kaasuläppäkotelo vaihdettu. Sopeutettu useamman kerran.

Johdot/putket tarkistettu. Pitää varmaan vielä kerran katsoa.

Ainakin moottorin lämpötilamittari rikki, näytössä 90 astetta, OBD näyttää 70 astetta.
Kun painan sormella kaasuläpän ihan kiinni, niin käynti tasaantuu. Muuten humppaa todella hyvin.
Oliko vika ostaa motonetin halpis 179e kaasuläppäkotelo.

Onko ajatuksia mitä tehdä, nimimerkillä työnnänkö rotkoon.

Jacce75

Kuulostaa siltä että kaasuläppää ei ole sopeutettu oikein.

Mittariston lämpömittariin ei kannattaa ihan uskoa. Se on suuntaa antava. Testerin näyttämä on oikea.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Hoke

#2
Hmm, tuokin tuli mieleen kyllä.

Elikkä olisiko kellään Kangasniemi tai lähistöllä (Mli ja Jkl) tietotaitoa ja aikaa sopeuttaa (kaasuläppä ja EGR)?
Korvausta vastaan tietysti.

Maalla kun mukava asua, muttei ilman autoa.

 

mruotz

Pitäisi saada sen EGR:n (Measblock 74) avauma-arvot sekä imusarjan alipaineet tyhjäkäynnillä. Myös sen kaasuläppäkotelon arvot (measblock 60) olisi hyvä tietää ilman että on auto käynnissä ja niin että kun se on käynnissä.

Jos tuo EGR vuotaa hiemankin niin se laskee imusarjan alipaineita heti sen 100mbar ja alkaa meno olemaan sen mukaista; humppaa, tärisee yms.

Myös se alipaineletku kunnolla tarkasteluun mikä tulee tehostajalta imusarjaan, pienikin särö > imusarjan paineet mitä sattuu ja taas auto ihan jousessa. Myös öljykorkissa oleva valkoinen venttiili saattaa jumia sekä EVAP venttiili voi olla aukiasennossa jolloin taasen alipaineet kuralla.

Sen kaasuläpän painamista alaspäin saat imusarjan alipaineet tasoittumaan minkä takia se alkaa käymään paremmin.

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Hoke

Itsellä ei ole mahdollisuuksia saada lukemia. Etsinnässä siksi kunnollinen lukija ja tietotaitoa.

Tehostimen alipaineputki vaihdettu aiemmin uuteen (oli halki), tosin vain ensimmäinen osa, mutta jatko-osasta ei löytynyt halkemia.

Oljykorkin venttilin toiminta tarkistettu, siinä ei vikaa.

Alkulähtöhän oli että oli pientä humppaamista ja tyhjäkäynnin kierrokset pyöri siinä 750 kulmilla (kun ei humpannut). Vikavaloa sytytteli silloin tälläöin liian laihasta seoksesta.

EGR oli irti, ja sen jälkeen tuo humppaaminen tuli kyllä pahemmaksi. Mutta eikö EGR ole myös sopeutettava?

Sen jälkeen vaihdettu kaasuläppäkotelo ja sopeutettu. Mutta Humppaaminen paha.

Tässä miettinyt mitä tein, jotta sain tuon humppaamisen noin pahenemaan. Koska nyt menee jo kaasupoljinkin jo tunnottomaksi. Turha polkee kun mitään ei tapahdu humppaa vaan.


Itsellä ei niin paljoa kokemusta ja autolla ajettu riittävästi, 355t vm2003, niin ei paljoa viitti enää sijoittaa tähän autoon, vaan kohta jo uudenpaan.

mruotz

Jos se ei reagoi enää kaasuun niin se laitos on vikasietotilassa ja ei ECU anna laittaa kiekkaa.. syystä että imusarjan paineet on sillä tasolla että ecu sanoo stop. Katseet kääntyy yhä enemmän EGR:n puoleen. Ja kyllä - se on sopeutettava.

Tämä potilas pitäisi saada nyt heti alkuunsa VCDS:llä tutkittavaksi.

Siellä voi olla myös se koneen taka oleva PCV venttiili sekoittamassa lisäksi pakkaa. Sen venttiilin kalvo tuppaa repeämään ja meno sen mukaista. Uusia ei enää saa mistään, käytetyt ehjätkin harvassa.

Ulkomailta saanee vielä tilattua erikseen niitä kalvoja.

Mutta, ennmmin kuin vaihtaa sokkona kaiken mahdollisen niin tämä auto pitäisi saada VCDSllä tutkittavaksi.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Hoke

Pitää etsiä tuo VCDS ja osaajakin.

EVAP:a en usko että olis syyllisenä, tosin voin hyvin olla väärässä. Hyvinhän se siellä naputtaa.

Ja totta, eipä paljoa viitti vaihtaa uutta kamaa. Katselin kyllä että uusi EGR lähtisi 100e, sen kestäisi kyllä.

Tuosta PCV venttiilistä en ole edes kuullut, mutta vastahan mulla on 4:s volkkari menossa.

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista.

Hoke

Lisätäänpä tänne päivitystä.

Vaihdoin EGR:n (ja sopeutus) ja sen jälkeen auto pelittänyt ihan hyvin. Vikakoodit katosivat.

Tänään käytin katsastuksessa ja autosta ei löytynyt mitään vikaa. Myös päästöt hyviä.

Tyhjäkäynti jäi kuitenkin sopeutuksenkin jälkeen 1000 ja sitä vähän ihmeteltiin sopeuttajan kanssa.
Tämäkin selvisi piakkoin. Moottorin lämpötila ei nouse ajaessa tarpeeksi korkeaksi. Siksi myös OBD näytti alhaista lukua, kun mittarissa kuitenkin näkyi 90 astetta (OBD 74 astetta). Paikallaan käyttämällä sai  lämmöt nousemaan ja tyhjäkäynti 900. Eli vielä pitää vaihtaa termostaatti.

hojaleht

Tuonikäisen tyyppivika on moottorin lämpötila-anturi.

Vaihtaisin itse ensin lämpötila-anturin jos ei ole varmaa tietoa että se on jo vaihdettu.

Helppo vaihtaa - jäähdytinnestettä tulee ehkä kahvikupillinen ulos kun on ihan normaalilla vauhdilla uutta tilalle. Ei tarvi hätäillä.

Muistaakseni motonetissa jotain 30 euron luokkaa tms. joskus ollut...
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

Hoke


Epäilin kyllä anturia aluksi, mutta se näyttää ihan ok. Vasta OBD:n kautta saatu tieto paljasti termostaatin aukaisevan liian aikaiseen ja moottori käy kylmänä.

Mutta kun vaihtaa teromostaatin niin voi samalla vaihtaa anturinkin tai vaikka vaihtaa anturi aluksi. Anturi on niin helpolla kohdalla vaihdettavaksi ja nesteitä ei valu paljoa.

Hoke

Elikkäs päivitetään tänne tilanne.

Tyhjäkäyntikierrokset tasaantui, kun boralla oli ajettu muutamia satoja kilometrejä. Sen jälkeen toiminut hyvin, ei humppaa ja tyhjäkäynti himpun yli 700.

Egr:n vaihto ehkä olisi lopettanut kierrosten humppaamisen, jonka takia koko tähän remonttiin lähdettiin. Nyt vaihdoin ensin kaasuläpän ja putsasin EGR:n (+sopeutus). Pahensi vain asiaa. Egr:n vaihto lisäksi +sopeutus ja muuten ok, vain ongelmana tyhjäkäynti asettui 1000 kiekkaan. Mutta siis ajo sitten laski sen tuohon vähän yli 700.

Vähän yli 200e meni osiin, ja sopeutuksesta muutamia kymppejä. Enemmänkin harmi pisti tässä remontissa hermot kireelle.

Bora siirtynyt seuraavalle onnelliselle omistajalle ja itselle tuli monen kymmenen vuoden jälkeen muu kuin VW-konsernin ajopeli. Nyt kun nuo uudemmat ruostuu ihan silmissä. Ennen tehtiin sentään parempia. Kansanauton tilalle tuli sitten köyhän ihmisen auto.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy