Sykronointivikaako?

Aloittaja VAGforever, 10.12.19 - klo:10:59

« edellinen - seuraava »

VAGforever

Skoda Octavia 1.0 TSI 6-vaihteinen manuaali, 86 tkm mittarissa, vm-. 2017
Jos hyppään vaihteita yli pidemmälle (korkeammille kierroksille) vedätyksen jälkeen, kakkoselta viitoselle hypätessä synkronointi ei toi halutulla tavalla vaikka pyörimiseroa yrittää tasoittaa hiukan odottamalla eikä pykälää runno väkisin silmään. Kakkoselta neloselle tai kutoselle hyppääminen ei aiheuta koneistuksen ääniä, kuten ei myöskään kolmoselta vitoselle tai kutoselle hyppääminen, eikä alaspäin vaihdot.
Onko siis synkronoinnissa jotain vikaa tai joku rakenteellinen juttu. Eihän tuo varsinainen ongelma ole, kun ei tuota tarvitse käyttää ja sen voi välttää menemällä vaikka kakkoselta neloselle jos tarve on, mutta kiinnostaa siinä mielessä, että onko mahdollisesti joku ennakko-oire mahdollisesta synkronoinnin väsymisestä tai väärästä käsittelystä edellisen omistajan toimesta. Laakkonen-turvaa vielä jäljellä...

Emil

Mulla oli vastaavanlaista ongelmaa aikoinaan, mutta kakkosen kanssa. Auto oli toki vanhempaa mallia kuin sinun, mutta synkronoinnin perusperiaate on sama. Jostain syystä naisen (liian rauhallisella) ajotyylillä synkkarengas alkoi luistamaan.

Sain oireen korjattua "rääkkäämällä" synkkaa vähäsen. Kone tyhjäkäynnillä, kytkin ylhäällä, varovasti tarjoaa vaihdetta päälle. Paljoa ei saa keppiä vääntää, mutta sen että synkka joutuu vähän hommiin. Ja siihen loppui rutinat.

Täällä aika paljon pidempi versio siitä mun tapauksesta:

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=7240.0

VAGforever

Tänks!
Pitääkin kokeilla.

b1mpo

Mulla meni kutosen ratas ja synkro takuuvaihtoon litraisessa, kun kutonen rusahti päälle vapaalla rullauksen pätteeksi. Rusahtelu loppui siihen. Kytkin pohjassa vitosta käyttämällä sai itse ehkäistyä rusahtamista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Emil

Oliko puhetta, että löytyikö kulumaa synkkarenkaasta? Tai mistään muualtakaan. Kysymättä ne ei sitä varmaankaan kerro. Veikkaan, että ei löytynyt.

Se on varmaan sitä, kun öljy yrittää olla samaan aikaan GL-4 ja GL-5. Ei se öljy tiedä missä pitää olla liukasta, ja missä vähemmän liukasta. Ja siksi alkaa synkka luistamaan.  ;)

b1mpo

Se on varmaan sitä, että rattaissa oli vikaa kun muut vaihteet toimi oikein ja kuntoon tuli. Ratas kun silppuaa ratasta, ei se tervettä ole ja silppua tulee, joka rikkoo muutakin jossain kohtaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAGforever

Kokeilin tänään vielä kolmoselta viitoselle hyppäystä ja rusahtaa. Ei siis tarvitse valtavan isoa nopeuseroa.

Emil

Rattaan hampaissa jos olisi vikaa, niin ei rusahtaisi vaihdetta kytkettäessä, vaan vaihteella ajettaessa. Ja kovin pitkään ei tarvitsisi ajaa, kun metallisilppu tärvelisi koko vaihteiston.

Ratas on vaihdettu todennäköisemmin siksi, että rattaan yhteydessä olevaan kartioon se synkkarengas hinkkaa, kun pyrkii sovittamaan akselin ja rattaan pyörimisnopeuden eroa. Se rusahdus aiheutuu siitä, että synkronointi ei pure riittävästi, vaan luistaa.

VAGforever

Laakkosen huollon vastaus:
1, 3 ja 5 on samalla akselilla ja 2, 4 ja 6 samalla akselilla. Tästä johtuu se, että nopeus ero on niin iso 2->5 hypättäessä, koska käytännössä 5 vaihde on paikallaan ja 2 hirveillä kierroksilla.
Lähtökohtaisesti tästä syystä ei nimenomaan suositella hyppäämään yli 1 vaihdetta enempää kerrallaan. Vaan esim juuri 2->4, jotta vaihteiston pyörimisen nopeuseroja saa tasattua ja synkronointi hoitaa loput.
Ja se miksi se ei rusahda 3->6 hypätessä on se, että 6 vaihde on ns. matkavaihde ja siksi ei juuri pistä hanttiin + että 3 rajusti kiihdyttäessä vauhti nousee helposti sinne maantienopeuksiin jolloin 6 kytkeytyy helposti

Emil

Noi on tosi hyviä suosituksia, jos halutaan pidentää synkronoinnin käyttöikää. Käytännössähän kytkinlevy on se mitä pitää nopeuttaa, tai hidastaa, ennen kuin vaihde voi kytkeytyä. Kytkinlevyllä kuitenkin se oma massansa. Ei ne vaihteet silti saa rusahtaa, jos on synkronointi kunnossa.

Nupe

Ocu III 1.0 TSI:ssä on vissiin presiis sama MQ200GA-6F manuaaliloota kuin 1.5 TSI 130 hv koneessakin ja Seatissa noiden lisäksi myös 1.5TGI manuaalissa? (manuaali Ocu G-Tecciähään ei Suomeen tuodakaan).
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy