Käyttöautoa 3C Passatin tilalle

Aloittaja Furi, 15.11.19 - klo:09:19

« edellinen - seuraava »

Ramzez

Ensinnäkin täytyy ihmetellä tämän ketjun kommentteja "nykyautojen" luotettavuudesta, oma ajatukseni on, että on täysin anteeksiantamatonta, jos nykyautojen kehitys on mennyt suuntaan, jossa 200tkm tai edes 300tkm ajettua autoa on hyväksyttävää pitää loppuun ajettuna. Eritoten, jos näillä kilometreillä pitää oikeasti pelätä moottorivaurioita. Ymmärrän kuluvien osien kuten puslien, apulaitteiden, katalysaattorien ja turbojen vaativan huoltoa tai uusimista korkeammilla kilometreillä, mutta itse lohkon vaihtoon pitäisi joutua vasta oikeasti auton ehtoopuolella, jollaiseksi en missään nimessä alle 300tkm ajettua autoa laske.

Omistin kymmenen vuotta BMW E38:n, johon piti kyllä vanhemmiten vaihtaa liuta osia, mutta eipä siinä missään vaiheessa kyllä tarvinnut pelätä, että lohko olisi sanonut sopimustaan irti. Toki täysin mahdotonta sellainen ei ollut, mutta kyse oli yksittäistapauksista.

Alkuvuodesta päätin kuitenkin päättää toistaiseksi BMW uran ja vaihdoin B7 Ecofuel Passattiin. Autolla on nyt kilometrejä takana n. 225tkm ja kyseessä Suomi-auto highline varusteilla. Kerran on menty hinausautolla korjaamolle vesipumpun sanottua sopimuksen irti, mutta silloin kävi tuuri ja auto käytännössä katsoen hajosi kotipihaan. Muutoin auto on toiminut pääsääntöisesti hyvin. Kuljettajan oven vaijerit olen vaihtanut ja viime aikoina matkustajan airbagin poiskytkevä "lukkopesä" on hieman oireillut, mutta se on toistaiseksi korjaantunut ihan vain käyttämällä sitä.

Huomasin talvirenkaita vaihtaessani, että renkaiden sisäsyrjissä on alkavaa epätasaista kulumaa, joten ensi keväänä vaihtanen koko alustan uusiksi. En näe järkeä uusia osia pikku hiljaa, koska suuntaaminen maksaa pidemmällä aikavälillä turhan paljon, jos sen joutuu useampaan kertaan toistamaan.

Olen myös henkisesti varautunut siihen, vaikka toistaiseksi ei ongelmia ole ollutkaan, että autossa oleva DSG7 voi ajan kanssa sanoa sopimuksensa irti. Huoltohistorian mukaan siihen ei ole mitään tehty. Vuosimalli on 2014, joten näihin ei ole enää tarvinnut öljyjäkään takaisinkutsuna vaihtaa.

Ketju on alkuperäinen ja viimeksi vesipumpun vaihdon yhteydessä tutkittu, koska alun perin ei ollut varmuutta, mikä oli hajonnut. En usko, että ecofuelissa olisi bensa tsi:stä poikkeava jakopää, vaan kenties kestävyys johtunee puolitetusta huoltovälistä ja kuka on ecofuelin öljyt vaihtanut, tietää, että ne on melko kirkkaat, johtuen palamistapahtuman puhtaudesta.

Jos autoa on tarkoitus itse huoltaa, ainakin itse aina ostaisin omaksi vikadiagnostiikkavehkeet, ellei autoa ole tarkoitus vain lyhyen aikaa pitää. Tulee paljon halvemmaksi ja vähemmän sähläystä edellyttäväksi, kun perusjutut voi itse katsoa läpi. Suosittelen VAG tapauksessa vcds:ää, koska todistetusti paras. Yleismallisilla on riski päätyä korjaamaan vääriä paikkoja tai ongelma ei ratkea ollenkaan. Ihan sama juttu muissakin merkeissä. Asia on eri vasta sitten, jos testeri maksaa oikeasti paljon rahaa (yli 500e).

Furi

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 19.11.19 - klo:18:29
Ensinnäkin täytyy ihmetellä tämän ketjun kommentteja "nykyautojen" luotettavuudesta, oma ajatukseni on, että on täysin anteeksiantamatonta, jos nykyautojen kehitys on mennyt suuntaan, jossa 200tkm tai edes 300tkm ajettua autoa on hyväksyttävää pitää loppuun ajettuna. Eritoten, jos näillä kilometreillä pitää oikeasti pelätä moottorivaurioita. Ymmärrän kuluvien osien kuten puslien, apulaitteiden, katalysaattorien ja turbojen vaativan huoltoa tai uusimista korkeammilla kilometreillä, mutta itse lohkon vaihtoon pitäisi joutua vasta oikeasti auton ehtoopuolella, jollaiseksi en missään nimessä alle 300tkm ajettua autoa laske.

---

Ketju on alkuperäinen ja viimeksi vesipumpun vaihdon yhteydessä tutkittu, koska alun perin ei ollut varmuutta, mikä oli hajonnut. En usko, että ecofuelissa olisi bensa tsi:stä poikkeava jakopää, vaan kenties kestävyys johtunee puolitetusta huoltovälistä ja kuka on ecofuelin öljyt vaihtanut, tietää, että ne on melko kirkkaat, johtuen palamistapahtuman puhtaudesta.

---

Olet oikeassa, se on täysin anteeksiantamatonta. Tosin, ei aina kilsat vaikuta loppuunajamiseen, vaan myös ikä. 200tkm ajettu pikkuauto on usein vuosia vanhempi, kuin 300tkm ajettu premiumlaiva :)

Nykymoottorien tiukat päästörajat ja kulutuspihistely tekee autoista vikaherkempiä, eikä niitä suunnitella kestämään samalla tavalla enää. Toinen suuri tekijä moottoreiden kestävyyteen on nimenomaan pitkät huoltovälit. Mikään moottori ei kykene pysymään kunnossa 30tkm/2v huoltovälillä. Passatissani oli huoltokirjan mukaan menty tunnollisesti longlife-mentaliteetilla ja sillä päästiin 325 tkm. Olisin kyllä mielelläni ajellut vielä ainakin 500 tkm asti, ja vaihdellut öljyjä 10-15tkm välein.

BTW. Purkaamo, johon autoni myin, kertoi, että kaikista BXE-koneisista autoista joita heille on vuosien mittaan tarjottu on lähes poikkeuksetta tullut veivi ulos lohkosta. Siis moottorivaurioisista.


Rispa

Lainaus käyttäjältä: Furi - 18.11.19 - klo:17:04
Jaa-a, enpä pysty sanomaan mikä hajotuksen aiheutti. Tasasesta 100kmh nopeudesta kolahti, tunnin verran olin siihen asti ajanut rauhallista maantienopeutta. Lohkoon reikä, 1-sylinterin mäntä ja kanki kadonneet ja öljypohja halki. Ei kuitenkaan leikannu kiinni vaan pysyi käynnissä kunnes sammutin. Edelleen käynnistyy :)

Ainut oikeasti hyvä varaosa tossa on vaihteisto, sillä tuli about 230-240tkm täyteen. Muutoin auto on aika kulunut.

Oliko keula peitettynä,maskin suojat paikallaan ?

janike

#33
Lainaus käyttäjältä: Rispa - 21.11.19 - klo:10:20
Oliko keula peitettynä,maskin suojat paikallaan ?

Kiertokangen pultit korkkaa varoittamatta. Ennakoivana korjauksena käyttää öljypohjan irti ja uudet pultit veiveihin.
Näi se o.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: janike - 21.11.19 - klo:13:08
Kiertokangen pultit korkkaa varoittamatta. Ennakoivana korjauksena käyttää öljypohjan irti ja uudet pultit veiveihin.
Tämä on minunkin käsitys vian aiheuttajasta. Noita konerikkoja käy BXE ja BLS moottoreille tasaisesti ympäri vuoden.

SIN

Miksihän sitä konetta piti muuttaa ja mikä siinä aiheuttaa pulttien katkeamisen. Varhaisemmat versiot ei kärsi siitä.

Tai no bisneksen kannalta ei kannata tehdä kestävää autoa.

Furi

Lainaus käyttäjältä: Rispa - 21.11.19 - klo:10:20
Oliko keula peitettynä,maskin suojat paikallaan ?

Khyyl, heti ensimmäistä pakkasista 8)

Laitan myyntiin kunhan ehdin putsata ja kuvailla, OEM nahkalirpakkeet maskin eteen, kumi- ja kangasmatot, keltaset puskurivilkut sekä 17” kesäpyörät.

Lainaus käyttäjältä: janike - 21.11.19 - klo:13:08
Kiertokangen pultit korkkaa varoittamatta. Ennakoivana korjauksena käyttää öljypohjan irti ja uudet pultit veiveihin.

Täytyypä vinkata työkaveria, jolla samanlainen Passatti. Se *tana sai minutkin ostamaan sellaisen  ::)

Furi

Välihuomiona tähän, että vaaka on kallistumassa tuollaiseen Volvon V70 D5:een. Käynyt nyt paria ajamassa ja täytyy sanoa, hemmetin jykevä ja laadukas tuollainen on, vaikka kilometrejä molemmissa oli 300 tonnin molemmin puolin. Täytyy vielä muutama pienemmillä kilsoilla oleva vaihtoehto käydä tarkastamassa, jotta saa vähän vertailupohjaa autoon.

Furi

#38
Ja nyt on uusi auto pihassa. Sopivasti löysin tuollaisen farkku-Mondeon 1,6TDCi -ekomoottorilla, Titanium varusteilla tietysti. Mallivuosi 2011 eli facelift puolsi myös päätöstä.

Ensimmäiset fiilikset verrattuna Passattiin on kovin positiiviset, erityisesti ajo-ominaisuuksien puolesta Mondeo on erittäin vakaakulkuinen ja plussa tulee myös sisämelusta. Yllättävän pirteä n. 60km/h asti, siitä kiihdyttämisessä Passatti vei kyllä voiton. Toki en ihmeitä tuosta pikkupadasta odottanutkaan, hyvin se kuitenkin matkavauhtia pitää yllä. Kävin tietysti kokeilemassa samanlaista Trend-mallia ja en kyllä missään nimessä ottaisi sellaista tuon Titaniumin tilalle. Sisätilat on Passatiin verrattuna samaan kokoluokkaa, mutta takana tuntuu olevan enemmän jalkatilaa. Olen itse 183 pitkä ja mielestäni kuskin taakse on helpompi laittaa lapset jakkaroille.

Ensikosketus siis hyvä, katsotaan miten seuraavat viikot tuo lisätunteita. Pikkuplussa vielä: Mondeon automaattisen lisälämmittimen saa pois päältä ihan ajotietokoneesta :)

o.b.

"Foordi ei ole auto, eikä piika ihminen" näin minulle opetti isoisäni ;D

Varmaa tietoa, sillä olihan hän syntynyt vuonna 1898 ja nähnyt autojen kehityksen alusta asti 8)

Furi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.11.19 - klo:21:00
"Foordi ei ole auto, eikä piika ihminen" näin minulle opetti isoisäni ;D

Varmaa tietoa, sillä olihan hän syntynyt vuonna 1898 ja nähnyt autojen kehityksen alusta asti 8)
:D :D :D

No, onpahan taivaspaikka varmistettu  :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy