Superb -09 150 tkm ajettu syö jäähdytysnesteet+öljyä

Aloittaja hussa91, 13.11.19 - klo:13:07

« edellinen - seuraava »

hussa91

Noniin päätin tulla kertomaan oman tarinani tänne ja vähän kyselemään, että onko aihetta VIEL,, huoleen.
Tosiaan autoliikkeestä ostin tuon auton 3 pv sitten, ajoa oli kertynyt 300  km ja huomasin seuraavia asioita:
- moottorin ollessa lämmin, mittasin öljytikusta öljyn määrän ja katsoin että on juuri minimillä
seuraavana päivänä mittasin koneen ollessa kylmä niin oltiin minimin alapuolella, niin että tikun ihan päässä oli vähän öljyä. Kaadoin noin desin öljyä silloin.
-samassa tilanteessa katsoin, että jäähdytysnestettä on ihan minimin tienoilla, mutta siihen en reagoinut vielä mitenkään
seuraavana päivänä kuitenkin syttyi parkkipaikalla auton ollessa kylmä kun käynistin jäähdystysnesteen valo koetauluun. Sammutin auton ja katoin paisuntasäiliötä, jossa neste oli jo n.2cm minimin alla. Lisäsin joku 4 dl nestettä, jotta sain sen maksin tienoille. Nyt tätäkin ajattelin tarkkailla.

Näihin liittyen tein reklamaation liikkeen suuntaan ja odottelen heidän vastausta.

Luin tähän liittyen eri artikkeleja ja en oikein löytänyt mitään muuta kuin ns. "tyyppivika" VAG koneissa öljynkulutukseen liittyen 0,5l/1000km.
Jäähdtysnesteen katoamisesta viittaus vuotoon tai vesipumppuun.

Onko muilla vastaavaa kokemusta ja koska kannattaa huolestua tosissaan?

PeteFinn

Vielä ei liene syytä huolestua, koska sinulla ei ole vielä lainkaan seurantatietoa siitä, syökö oikeasti oljyä vai ei. Kylmällä koneella näyttää hiukan matalampaa tasoa kuin lämpimällä omassa autossanikin (Audi). Teen itse niin, että tarkistan öljyt aina käyntilämpimästä koneesta, niin on joka kerta sama vertailukohta eikä tarvitse miettiä lämpölaajenemisen vaikutusta tms.

Myös jäähdytinnesteen pinta elää lämpötilan mukaan. Jälleen vertailun vuoksi omassa autossani voi hyvinkin olla paisarissa about sentin ero tasossa sen mukaan, katsooko lämpimässä tallissa vai ulkona nollan tuntumassa kylmästä koneesta. Jos se säiliö kapenee sen minimiviivan alapuolella myös Superbissa, niin ei kuulostaisi mahdottomalta, että kylmällä koneella on tuon verran alempana.

Sanoisin, että molemmat systemaattiseen tarkkailuun varmuuden vuoksi ja tarkista kummatkin aina vakiolämpötilassa. Hyvä homma, että ilmoitit asiasta myyjälle. Sen suhteen on ainakin selustaa turvattu. Täysin mahdollista, että eivät vaan ole pihiydessään viitsineet täyttää nesteitä ennen auton myyntiä.

Kyllähän VAG-koneet ovat öljylle persoja vaihtelevassa määrin. Oma auto syö noin litran per 10 000 km, mitä pidän tuolle koneelle hyväksyttävänä. Edellinen vei tuplat.

Zaasa

Millä moottorilla Suberb on, onko autoa huollettu?

hussa91

Kiitoksia pikaisista vastauksista ja keskusteluun ostallistumisesta.

Tosiaan kone on 1.8 TSI, viimeisin huolto ollut öljyen vaihto 137 tkm kohdalla. Automaattiloota DSG 7 pykäläinen.
Autossa käsittääkseni ketjukone.

Lisäys vielä aiempaan eli kerran ajotietokone on ilmoittanut, että öljyn ja jäähdytysnesteen määrä on alhainen, tuolloin lisäsikin nesteitä.
Eniten tässä itseäni on peloteltu sylinterikannen rempasta, jos tiiviste vuotaa.

Semmoinenkin asia tuli mieleen kun auto on tyhjäkäynnillä, käyntilämpötila tuo normaali 90 C. Pakoputkista tulee noin +1 kelillä aika paljon pakokaasua. Eli tuntuu että auto savuttaa? Liittyisikö jotenkin öljyn syömiseen?
Itsellä aiemmat autot eivät kyllä savuttaneet melkein ollenkaan diesel/bensa kun olivat saavuttaneet käyntilämpötilan.
Laitoin vielä kuvan jos siitä saa jotain osviittaa.



Skeida-Bob

Vahvasti haisee kusetus. Löytyykö kaikki huoltoleimat ja ehkä dokumentit? Öljy alamerkissä tai jopa sen alle ja desin lisäsit? Lähemmäs litraa, täytä ylämerkkiin ja tarkista aina samassa kohtaa tanteretta pysyykö se siinä. Samoin nesteet kylmänä vaikka ylämerkkiin ja kuumaksi ajon jälkeen alat seurata missä se pysyy, laita vaikka merkki. Itse olisin jo kauppaa purkamassa, se on helpompi keskeyttää jos auto onkin kunnossa, kuin toisin päin sitten ajan, kilsojen ja kainelaisen vetkuttelun ja ropaamisen päästä.
jo läks pazka pihasta.

multsi

Täytät nesteet oikealle tasolle, jonka jälkeen ajat vaikka tuhat kilsaa ja katsot tilanteen. Jos pinnoissa on vähentymistä, niin aika selkeähän tuo on.

Hyvin suuri todennäköisyys on, että joku on laittanut nk. pommikoneen kiertoon kun oireita on alkanut esiintymään. Eiköhän se öljynsyöntivika iske noihin kaikkiin, missä on ne paskat männänrenkaat. Ehkä maahantuoja osaa kertoa onko niiden puolesta tuohon remppa tehty.

Jos tätä ei ole korjattu, eikä liike suostu kaupanpurkuun, niin todennäköisesti iästä ja kilsoista johtuen maksuosuus tulisi sinun ja liikkeen kesken jakaantumaan luokkaa fifti-fifti

Pakokaasuista on näillä keleillä vaikea päätellä oikein mitään, että mikä on normaalia ja mikä ei-normaalia savua

-karppa-

Ensimmäisenä ja välittömästi reklamaatio autoliikkeeseen, jos sieltä olet ostanut tuon murheenkryynin.

Haulla löytyy varmana useampi topic tästä 1.8TSI moottorista ja vielä enemmän dsg:stä.

Toivottavasti huoltokirja on täydellinen eikä yhtään huoltoa ole ylitetty yli 10%, jos meinaa saada minkäänlaista vastaantuloa mäntäremonttiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jabajee

#7
Välittömästi reklamaatio liikkeeseen ja vaadit kaupanpurkua koska auto on ollut sinulla vasta muutaman päivän. Auto on surullisen kuuluisa TSI ja myyty sinulle rikkinäisenä. Missään tapauksessa ei kannata lähteä mitään korjauksia tms edes harkitsemaan, koska olet maksanut autosta ehjän auton hinnan ja remontista joutuisit maksamaan noin puolet eli puhutaan ennemmin muutamasta tuhannesta kuin muutamasta satasesta.
Nämä on just näitä tapauksia joissa liike yrittää maksattaa remontin asiakkaalla. Laittakoot liike itse romunsa kuntoon ja myykööt sitten ehjänä kalliimmalla.

Suberb 2012

Jos kansipahvi olisi rikki, niin majoneesia pitäisi aika pian tulla öljykorkkiin?
Jos polttaa öljyä, niin kyllä se haistaa ja tumman pilven saa esille kun vähän kaasuttaa reippaammin.
Rekkulaa kannattaa (täysi huolto) esittää joka tapauksessa, jos auto on huollettuna myyty mutta nesteet on lopuilla-> onko huollettu ja miten.
Jos tuolasia ei ilmene, niin nesteet rajoihin ja kovaa ajoa.


Toin Ocun vastaavalla koneella ja kilsoilla kesällä Saksasta.  Pelästyin kun öljyä oli vähän ja tuntui baanalla kuluvan vähän liikaa.
Aloin Kotona asiaa tutkimaan... En koskaan saanut tarkempaa tietoa mitä autolle on tehty tai ei tehty, sen enempää Suomesta(maahantuojalta), autoa huoltaneesta liikkeestä, Saksan maahantuojalta tai tehtaalta.

Helkamalta sain vain sellaisen ”ymmärryksen” ettei heitä enää kiinnosta yli 10vuotias tsi-koneongelma, vaikka auto olisi Suomesta ostettu ja viimisenpälle huollettu. Wolkkarin puolella lienee enemmän pr-rahaa ja ne ovat GW:tä venyttänyt ilmeisesti hiukan enemmän?

No auto on nyt ollut käytössä puolisen vuotta ja öljyä ei ole kulunut yhtään. Käy ja kukkuu, ei rallata.

Varmaan kaupan voi purkaa, jos pelottaa. Jos ei, niin varautuu koneremppaan joskus, ehkä. Mutta eipä ne muutkaan autot/merkit ikuisia ole.

hussa91

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 14.11.19 - klo:08:43
Vahvasti haisee kusetus. Löytyykö kaikki huoltoleimat ja ehkä dokumentit? Öljy alamerkissä tai jopa sen alle ja desin lisäsit? Lähemmäs litraa, täytä ylämerkkiin ja tarkista aina samassa kohtaa tanteretta pysyykö se siinä. Samoin nesteet kylmänä vaikka ylämerkkiin ja kuumaksi ajon jälkeen alat seurata missä se pysyy, laita vaikka merkki. Itse olisin jo kauppaa purkamassa, se on helpompi keskeyttää jos auto onkin kunnossa, kuin toisin päin sitten ajan, kilsojen ja kainelaisen vetkuttelun ja ropaamisen päästä.

Tosiaan laitoin reklamaatiota asiasta. Auton ostin lauantaina ja reklamaation tiistaina. Eli en paljon kerennyt ajella. Odotan reklamaatiooni vastausta, tuota liikettä ei näköjään saa muuten kiinni kuin sähköpostitse... Huollot on huoltokirjan mukaan tehty ajallaan ja leimatkin löytyvät.
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.11.19 - klo:09:52
Välittömästi reklamaatio liikkeeseen ja vaadit kaupanpurkua koska auto on ollut sinulla vasta muutaman päivän. Auto on surullisen kuuluisa TSI ja myyty sinulle rikkinäisenä. Missään tapauksessa ei kannata lähteä mitään korjauksia tms edes harkitsemaan, koska olet maksanut autosta ehjän auton hinnan ja remontista joutuisit maksamaan noin puolet eli puhutaan ennemmin muutamasta tuhannesta kuin muutamasta satasesta.
Nämä on just näitä tapauksia joissa liike yrittää maksattaa remontin asiakkaalla. Laittakoot liike itse romunsa kuntoon ja myykööt sitten ehjänä kalliimmalla.
Kaupanpurku on varmaan viimeisiä asioita, mihin päädytään. Myyjällä on oikeus korjata/antaa hinnan alennus, ennen kuin kaupat puretaan. Tietysti tuohon korjaustoimenpiteeseen en ole kyllä valmis penniäkään laittamaan. Mahdollisesti vain sen osuuden jos auton arvo nousee korjauksen myötä?
Lainaus käyttäjältä: multsi - 14.11.19 - klo:08:56
Täytät nesteet oikealle tasolle, jonka jälkeen ajat vaikka tuhat kilsaa ja katsot tilanteen. Jos pinnoissa on vähentymistä, niin aika selkeähän tuo on.

Hyvin suuri todennäköisyys on, että joku on laittanut nk. pommikoneen kiertoon kun oireita on alkanut esiintymään. Eiköhän se öljynsyöntivika iske noihin kaikkiin, missä on ne paskat männänrenkaat. Ehkä maahantuoja osaa kertoa onko niiden puolesta tuohon remppa tehty.

Jos tätä ei ole korjattu, eikä liike suostu kaupanpurkuun, niin todennäköisesti iästä ja kilsoista johtuen maksuosuus tulisi sinun ja liikkeen kesken jakaantumaan luokkaa fifti-fifti

Pakokaasuista on näillä keleillä vaikea päätellä oikein mitään, että mikä on normaalia ja mikä ei-normaalia savua
En usko, että tuota mäntä-remppaa on tähän tehty. Odottelen tässä vielä tämän ja huomisen päivän reklamaation vastausta ja sitten varmaan soittelen Kuluttajaneuvontaan.
Samalla tietty tarkkailen noita nesteiden määriä.

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 14.11.19 - klo:10:39
Jos kansipahvi olisi rikki, niin majoneesia pitäisi aika pian tulla öljykorkkiin?
Jos polttaa öljyä, niin kyllä se haistaa ja tumman pilven saa esille kun vähän kaasuttaa reippaammin.
Rekkulaa kannattaa (täysi huolto) esittää joka tapauksessa, jos auto on huollettuna myyty mutta nesteet on lopuilla-> onko huollettu ja miten.
Jos tuolasia ei ilmene, niin nesteet rajoihin ja kovaa ajoa.


Toin Ocun vastaavalla koneella ja kilsoilla kesällä Saksasta.  Pelästyin kun öljyä oli vähän ja tuntui baanalla kuluvan vähän liikaa.
Aloin Kotona asiaa tutkimaan... En koskaan saanut tarkempaa tietoa mitä autolle on tehty tai ei tehty, sen enempää Suomesta(maahantuojalta), autoa huoltaneesta liikkeestä, Saksan maahantuojalta tai tehtaalta.

Helkamalta sain vain sellaisen ”ymmärryksen” ettei heitä enää kiinnosta yli 10vuotias tsi-koneongelma, vaikka auto olisi Suomesta ostettu ja viimisenpälle huollettu. Wolkkarin puolella lienee enemmän pr-rahaa ja ne ovat GW:tä venyttänyt ilmeisesti hiukan enemmän?

No auto on nyt ollut käytössä puolisen vuotta ja öljyä ei ole kulunut yhtään. Käy ja kukkuu, ei rallata.

Varmaan kaupan voi purkaa, jos pelottaa. Jos ei, niin varautuu koneremppaan joskus, ehkä. Mutta eipä ne muutkaan autot/merkit ikuisia ole.


Pitää katsoa tarkemmin tänään tuota öljykorkkiakin, että onko siihen kertynyt jotain. Ja kyllä tosiaan sillä olen alustavasti mielessä ajatellut, että lähden esittämään auton vikojen korjaamista myyjän kustannuksella. Katsotaan mihin päädytään.
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille. Päivittelen tilannetta kun saan lisätietoa.

PeteFinn

Melko pessimistiä vastauksia! Jos ei vielä ole oikeasti yhtään faktatietoa öljynkulutuksesta, niin olen täysin samoilla linjoilla Superb 2012:n kanssa. Eli öljyt ja syylärinesteet täytetään oikealle tasolleen ja sitten normaalia käyttöä asiaa tarkasti seuraten ja dokumentoiden. Maininta myyjälle on ehdottoman hyvä keino selustan turvaamiseksi, mutta on mielestäni täysin spekulaatiota vielä tässä vaiheessa sanoa, onko koneessa vikaa vai ei. Sen nyt melkein voi spekuloimattakin sanoa, että ei ne vaihtoautopuolella taatusti täytä nesteitä seuraavaa ostajaa varten, ellei auto niistä erikseen huuda. Jokainen euro säästetään.

Ainakin jotkut perushommathan voi katsoa itsekin eli esim. että haiseeko pakokaasu normaalilta eikä esim. selkeästi makealta glykolilta, onko paisarissa oleva neste normaalin väristä ja puhdasta eikä säiliössä tai korkissa ole mitään sinne kuulumatonta töhnää, kakkarajaa tai pakokaasun hajua. Eikä jäähdytinneste myöskään kupli, jos käyttelee autoa säiliön korkki auki. Jos olisi jotain isompaa hajalla, niin kyllä siitä alkaisi merkkejä näkyä. Kylmillä keleillä pakokaasun värinkin seuraamisen kanssa on tosiaan vähän niin ja näin. Palamattomat hiilivedyt kun tiivistyvät kylmällä kelillä ja näkyvät valkoisena savuna.

Mutta totta kai kannattaa seurata nyt tarkasti, jos kyseisellä koneella on taipumusta ongelmiin.

Geoman

Ole vain realisti. Ei sinun pidä olla automekaanikko. Kaupanpurku mahdollisimman pian, niin se on helpompi ja mahdolliset kulut ovat pienet. Moottori ei pikkurahalla korjaannu. Autolla on ikää, mutta ajomäärä on suhteellisen pieni ja kyllä minut vakuuttaa jo havaintosi, että auto ei ole kunnossa. Kuvaamasi pakokaasu voi olla vesihöyryä. Korkealaatuiset nykyöljyt joutuessaan palotilaan eivät savuta kuten "vanhan ajan öljyt". Pyydä ammattitaitoiselta korjaamolta raportti moottorin kunnosta ellet muuten pääse eteenpäin - asiantuntijan sana painaa enemmän kuin "musta tuntuu" mielipiteet.

jabajee

LainaaKaupanpurku on varmaan viimeisiä asioita, mihin päädytään. Myyjällä on oikeus korjata/antaa hinnan alennus, ennen kuin kaupat puretaan. Tietysti tuohon korjaustoimenpiteeseen en ole kyllä valmis penniäkään laittamaan. Mahdollisesti vain sen osuuden jos auton arvo nousee korjauksen myötä?

Vastaavat tapaukset on niin nähtyjä ja kuultuja tälläkin foorumilla. Ja lopputulemana niissä on menneet vain hermot ja rahat. Ihan sen perusteella ei tuosta paljon positiivista ole löydettävissä ja siksi kaupan purku on ainoa josta kannattaa alkaa edes neuvottelemaan, koska tapaus on vielä niin tuore.

janike

Geoman "Korkealaatuiset nykyöljyt joutuessaan palotilaan eivät savuta kuten "vanhan ajan öljyt"."

Ihan samalla lailla ne savuaa, katalysaattori vaan jaksaa aikansa imeä öljynkäryt ennen kuin särkyy.
Näi se o.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: janike - 14.11.19 - klo:14:56
Geoman "Korkealaatuiset nykyöljyt joutuessaan palotilaan eivät savuta kuten "vanhan ajan öljyt"."

Ihan samalla lailla ne savuaa, katalysaattori vaan jaksaa aikansa imeä öljynkäryt ennen kuin särkyy.
Ilmeisesti olet oikeassa. Ennen jos autot kulutti 0,5...1,0 l/1'000 km ne savutti selvästi sinistä, mutta nykyautoissa (BMWja VW) ei selviä savupilviä näy, vaikka ne kuluttavat öljyä.

Kaupanpurkuun liittyy olellisesti se, että autoliikkeen myyjät ovat asiantuntijoita ja ostaja ei ole. Autoliikkeen pitää aina selvittää myytävänä olevan auton kunto ja kertoa se ostajalle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.11.19 - klo:14:26
Vastaavat tapaukset on niin nähtyjä ja kuultuja tälläkin foorumilla. Ja lopputulemana niissä on menneet vain hermot ja rahat. Ihan sen perusteella ei tuosta paljon positiivista ole löydettävissä ja siksi kaupan purku on ainoa josta kannattaa alkaa edes neuvottelemaan, koska tapaus on vielä niin tuore.

Niimpä. Olisiko ULLATUS, jos liike ilmoittaa, että ensimmäinen tapaus josta kuulevat? Tämän jälkeen tulee ehdotus öljynkulutus mittauksesta ja sen jälkeen, että asiakas maksaa pari tonnia korjauksista. Jos asiakas ei tähän suostu, niin pitkin hampain auto otetaan takaisin, mutta asiakas maksaa satasia tai tonneja auton käytöstä, vaikka liike myi rikkinäisen auton!

Ja kuten todettu ei ole ensimmäinen tapaus...

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201710182200469303
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

gunman

Lainaus käyttäjältä: hussa91 - 13.11.19 - klo:13:07
Noniin päätin tulla kertomaan oman tarinani tänne ja vähän kyselemään, että onko aihetta VIEL,, huoleen.
Tosiaan autoliikkeestä ostin tuon auton 3 pv sitten, ajoa oli kertynyt 300  km ja huomasin seuraavia asioita:
- moottorin ollessa lämmin, mittasin öljytikusta öljyn määrän ja katsoin että on juuri minimillä
seuraavana päivänä mittasin koneen ollessa kylmä niin oltiin minimin alapuolella, niin että tikun ihan päässä oli vähän öljyä. Kaadoin noin desin öljyä silloin.

Tuotah.. Öljytikun minimin ja maksimin väli on noin litra, joten olet lisännyt öljyä aivan liian vähän.
Taustahuomioina: Ehkä on syytä huoleen, olet ostanut autosi todennäköisesti Kamuxilta tai Sakalta.
Ainakaan Kamux ei tarkasta autojaan millään tavoin, kulut minimoidakseen..
Merkkiliikkeet autonsa kyllä tarkastaa näiden ongelmien varalta (ainakin pääsääntöisesti).

Mutta seuraile kulutusta, ja heti, jos sama hupeneminen jatkuu, kaupan purku!
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

hussa91

Noniin päivitystä vielä. Tosiaan kaupanpurku on tulossa. Käyn palauttamassa auton ja sitten katsomaan jotain muuta tilalle.
Kiitokset!

jabajee

Lainaus käyttäjältä: hussa91 - 15.11.19 - klo:07:26
Noniin päivitystä vielä. Tosiaan kaupanpurku on tulossa. Käyn palauttamassa auton ja sitten katsomaan jotain muuta tilalle.
Kiitokset!
Onnittelut! Tuo oli paras ratkaisu mitä saattoi toivoa ja säästi mahdollisesti ison kasan rahaa sekä hermoja.
Toivotaan, että seuraava auto olisi vähemmän ongelmallinen.

Räiskis

Hyvä noin. Parista autokaupasta tuttujen porukassa Kamuxin kanssa kokemuksia ja ne ei ole ollu helppoja ratkaista. Kuluttaja asiamiehen kanssa ja silti yli 2vuotta kunnes päätös. Kuitenkin kuluja reilusti ostajalle. Tästähän ei kerrottu mistä auto ostettiin.

vwmies

Kamux myös hyvittää huonosti (kuuluu businekseen, tiedän) vaikka olisi superkurantti vaihturi pienillä km ja kaikilla marmorin leimoilla.
Muutamaa omaa vastaavaa myytävää katselin ja heikommassa kunnossa olivat tuulilasia myöten ulkoisesti. Paistaa aika selvästi silmiin, ettei myyntiauton kunnostus kiinnosta vaan ainostaan max. katteen saaminen. Muutenhan joku 20t, tai ylikin auto olisi järkevää myydä kuntotarkastettuna, mutta se ei kuulu tähän businesskonseptiin.  :(
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.11.19 - klo:21:11
Kamux myös hyvittää huonosti (kuuluu businekseen, tiedän) vaikka olisi superkurantti vaihturi pienillä km ja kaikilla marmorin leimoilla.
Muutamaa omaa vastaavaa myytävää katselin ja heikommassa kunnossa olivat tuulilasia myöten ulkoisesti. Paistaa aika selvästi silmiin, ettei myyntiauton kunnostus kiinnosta vaan ainostaan max. katteen saaminen. Muutenhan joku 20t, tai ylikin auto olisi järkevää myydä kuntotarkastettuna, mutta se ei kuulu tähän businesskonseptiin.  :(

Minimi panos maksimi tulos...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Hienoa että kaupanpurku onnistui heti ilman tappeluita! Eiku uutta putkeen!

Kamuxiin en jalallani astu. Tässä lähikaupassa (Ideapark) neljä autoliikettä. Muissa on tullut kierreltyä, mutta Kamux skipattu aina,

Aika paljon tarinaa tuosta liikkeestä kuultu!

TaunoTurust

Laitan kysymykseni tähän ketjuun, vaikka kyseessä 1.4 TSI.

Auto: Ostettaessa ajettu 227000km (nyk. lukema 234000), vm. 2009, Skoda Superb 1.4 TSI Ambition. Huollot tehty huoltokirjan mukaan suht ajallaan. Öljynvaihtoväli on ilmeisesti ollut ainakin ensimmäisinä vuosina 30000km. (Lisätietona ketju vaihdettu n. 120000 km kohdalla).

Auton ostin tunnetusta liikkeestä heinäkuun 2021 alussa. Kaupan jälkeen ajettu n. 7000 km. Ensimmäinen öljynvaihto tehtiin lähes heti oston jälkeen ja tällöin öljynä oli 5W-30 Mobil 1 ESP. Öljynvaihto tehtiin random-korjaamolla, enkä tiedä, millainen kokemus kyseisellä firmalla on skodista. Ei kestänyt kuin ehkä 1000 km, kun auto valitti matalasta öljyntasosta ja taso oli tosiaan laskenut lähes näkymättömiin mittatikun alaosaan.

Öljynkulutuksesta huolestuneena vein auton Skodia huoltavalle korjaamolle, jossa öljyksi vaihdettiin Castrol 5W-40 C3 (samalla teetin määräaikaishuollon). Mahdolliset ulkoiset öljyvuodot oli tarkastettu, eikä normaalia hikoilua kummenpaa löytynyt. Tämän huollon ja öljynvaihdon jälkeen autolla on ajettu suurinpiirtein 4000 km ja lisäsin öljyä eilen juuri 3,5 dl. Tuntuisi tasaantuneen huomattavasti. Tarkoituksena on seurata öljynkulutusta seuraavan 1-2 kk ajan ja jos kulutus kasvaa selkeästi, ottaa mahdollisesti yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen.

Foorumia lukiessa ymmärtäisin, että mäntäongelmaa esiintyy erityisesti 1.8 TSI -koneissa. Onko tätä samaa ongelmaa myös 1.4 TSI -koneissa, jotta tietää varautua, mikäli öljynkulutus kasvaisi ja ottaisin yhteyttä myyjäliikkeeseen.

Kerkesin pahimmassa paniikissa tekemään myös huoltotarjouskyselyn öljynkulutusmittauksesta Autojerryn kautta, johon sain yhden vastauksen. Korjaamo ehdotti kolmea vaihtoehtoa:
1) Moottorin pesu + uudet öljyt ja suodatin (150 ,)
2) Männänrenkaiden liotus, jos edellinen ei auta (400,)
3) Mäntien vaihto, jos lohko ei kulunut (6000,)

Näistä kaksi ensimmäistä ok, mutta auton ostohinnan ollessa 5000,, viimeinen nyt ei tule kyseeseen, ellei korjauksiin saisi huomattavaa osallistumista myös myyjäliikkeen puolelta.
Minkälaiset mahdollisuudet tämän ikäiseen/näin paljon ajettuun koneeseen on saada vastaantuloa liikkeen (tai maahantuojan) puolelta, jos edessä on isompikin remppa? Auton ostohinta tosiaan 5000,, joten auton hintaisen remontin teettäminen ei kuulosta miellyttävältä. Kannattaako (jos pahin skenaario toteutuu) pyytää 6 kk sisällä kaupan purkua?

Toinen asia, mitä kone tekee satunnaisesti käynnistettäessä, on n. 30-60 sekunnin mittainen käynti hieman yli 1000rpm, jonka jälkeen tyhjäkäynti laskee normi ~700 rpm tasolle. Tätä tuntuu tapahtuvan täysin satunnaisesti. Ei väliä onko autolla ajettu edelliskerralla monta sataa kilometriä vai lyhyt kauppareissu. Myöskään kelillä ei (kesällä) vaikuta olevan merkitystä. Tätä tapahtuu ehkä n. kerran 8-10 käynnistyksessä.
Skoda Superb, 1.4 TSI Ambition, 2009

-karppa-

#24
Taunolle ilmaiset vinkit jotka kannattaa lukaista:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg688221#msg688221


Ja jos kaupanpurkua mietit, joka on viimeinen vaihtoehto johon liikkeen tarvitsee suostua, niin olet jo nyt saanut käyttöhyötyä 10 senttiä ajettu kilometri eli 700 euroa samantien lähtee tuosta 5000 eurosta pois. Tuon mobil:n ja castrol:n välillä ei ole merkitystä, jos luokitukset on kohdallaan. Molemmat hyviä öljyjä. Sinun kohdalla tosin  Castrol 5W-40 C3 ei täytä vag-konsernin vaatimuksia. Mobil taas täyttää VW 504 00/VW 507 00.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TaunoTurust

Kiitos vastauksesta!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.08.21 - klo:06:54
Molemmat hyviä öljyjä. Sinun kohdalla tosin  Castrol 5W-40 C3 ei täytä vag-konsernin vaatimuksia. Mobil taas täyttää VW 504 00/VW 507 00.

Tätä ihmettelin, kun huomasin, että ovat laittaneet kyseistä öljyä. En sen enempää kuitenkaan kysellyt, koska asiansa osaava korjaamo ja Skodiin erikoistunut. Öljynkulutuskin vaikuttaa, kuten edellisessä viestissä mainitsin, tasaantuneen paremmaksi. Uutena jäsenenä kysyn kuitenkin vielä, mikä vaikutus tuolla Castrolin C3:n käytöllä voi esim. pidempiaikaisesti olla, jos kyseinen öljy ei merkintöjen mukaan täytä VW 504 00/VW 507 00?

PS. Piti tarkastaa auton ohjekirjasta ja sen mukaan kiinteälle huoltovälille mahd. VW 502 00 ja joustavalle VW 504 00 bensakoneissa. Olenko ymmärtänyt oikein, että kiinteä huoltoväli=15000km ja joustava=30000km? Öljynvaihdon jälkeen Castrolin C3:sta Motonetistä ostaessani ja myyjän kanssa jutellessa, jäi käsitys, että C3:lla olisi VW:n hyväksymismerkinnät olleet ainakin ennen. Nykyään ei ole purkkiin merkattuna, sen tarkistin kontissa olevasta purkista. Aiemmin hyväksyntä 502/505 on kuitenkin 5W-40 C3:lla ollut (https://m.media-amazon.com/images/I/61ijkPooIQL._AC_SL1000_.jpg).

Sitä en tainnut myöskään ensimmäisessä viestissäni mainita, että Skoda-huollon yhteydessä totesin haluavani 15000km öljynvaihtovälin. Olisivatko sen perusteella voineet laittaa tuota (aiemmin) VW 502 00 hyväksynnän omaavaa öljyä.
Skoda Superb, 1.4 TSI Ambition, 2009

Breach

Ei oo pariin vuoteen enää ollut Castrolin öljyssä vw 502 luokitusta. vw 502 luokituksen öljyä voi käyttää autossasi jos käytössä on kiinteä huoltoväli eli juuri tuo 1v/15000km, joustava long life huoltoväli kannattaa unohtaa samantien ja pysyä tuossa kiinteässä välissä.

TaunoTurust

Kävin vielä varmistamassa aiemmin mainitulta Skoda-huoltamolta öljystä ja heillä olevassa Castrolin 5W-40 C3:ssa VW 502 00 / 505 00 -merkinnät löytyvät. Uudessa, Motonetistä ostetussa, C3:ssa ei mainita edes Skodaa. Laitan mukaan vertailukuvan, eli vasemmalla (4 L) Motonetistä n. kuukausi sitten ostettu ja oikealla (1 L) korjaamolta nyt käynnin yhteydessä ostettu öljy. Oman mielenrauhan puolesta nyt voi laittaa ainakin suositusten mukaista öljyä koneeseen. Tosin, voiko olla, että tämä korjaamon käyttämä öljy olisi sitten muutaman vuoden vanhaa?



Skoda Superb, 1.4 TSI Ambition, 2009

Breach

Vanhaa vuosikertaa sattunut oleen korjaamon hyllyssä.

Räiskis

Tuo öljy ei kulutukseen vaikuta, kun männissä menee öljykanavat tukkoon niin sama mitä öljyä on käyttänyt niin kyllä kuluu. Itselle kone tehtiin talvella, nyt kohta 10000km ajettu ja nyt ei kuluta yhtään.  Sain yhden männän mukaan ja siinä männän alla olevat öljykanavat 3 reikää neljästä on tukossa, kummallista karstaa? Fortepesua käytetty huollon yhteydessä, ei sekään pelastanut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy