Alusta uusiksi ?

Aloittaja Dieselgolf, 24.03.19 - klo:07:11

« edellinen - seuraava »

Dieselgolf

Mitä enemmän tuolla puolison Pololla ajan, sitä enemmän tykkään siitä... kun sillä eteneminen vaan on niin vaivattoman helppoa.

Mutta nyt on yhä enemmän alkanut nyppimään tuo alusta ja sen velttous  >:(

Mietin josko hankkisi vaikka Eibachin setin, mutta kun se laskee autoa sen about 30mm ja jo nyt raapii pohja (joku spoilerin helma kai) maata kun ajan talliin.
Ja montuissa (pienissäkin, mm tallin kynnyksellä ja ostarin hidastetöyssyssä) ottaa jo nyt roiskeläpät maahan myös kiinni.

Toki jousien kanssa sitten vaihtuisi iskaritkin uusiin, nekin todennäköisesti on tiensä päässä, ainakin siltä tuntuu kun niin lepsu on.

Lähinnä meinaan että onko ihan pöljää edes suunnitella noiden madaltavien Eibachien varaan, kun nykyiselläänkin rapsuttelee pohja maahan usein ?

Vai onko noi tehdasorggisjouset vaan jo (ajettu alle 100k) niin kaputt, että uudet Eibachit, (vaikka ne sen 30mm madaltaisikin) ja uudet hyvät iskarit joka nurkkaan asennettuna homma silti paranisi niin tuntuvasti ettei enää niin raapisi massu asfalttiin?

Joo toki voisin roiskeläppiä lyhentää myös, mutta se ei poista sitä että talliin ajaessani sisään ja ulos sieltä, etupäässä (oletan joku spoilerin reuna) joku asvalttiin aina skraapasee.

Dieselgolf

Lähinnä tarkoitan esim tätä settiä :
Eibach E10-85-024-02-22
Jonka pitäisi sopia ns heittämällä myös tuohon puolisoni 1.6 dieseliinkin.
Toki iskaritkin menossa uusiksi, jos tähän ryhdymme.
Huolettaa vain oikeasti tuo rapsiminen, paheneeko se entisestään, vai onko nuo Eibachit sen verran jäykempiä (madalluksesta huolimatta) että uusien iskarien kanssa ei enää niin herkästi keula/roiskeläpät raavi maata.
Toki sen ymmärrän/tiedostan ja ajossa herkästi huomaankin, että tuo orggis alusta on joko tehtaalta jo tullessaan melko lepsu tai sitten vaan jo väsähtänyt pahasti.
Jotain sille on syytä tehdä joka tapauksessa kohtapuoliin.

Jason

Kiinnostaa aihe, eibach on ainakin hyvä merkki siitä itsellä kokemusta a4 b7 ja b8 se että saisi kerralla korin oikeaa korkeuteen on sitten toinen juttu. Itse Tarkoitus laittaa 17"vanne niin sen 25-30max voisi olla hyvä menisi vielä omilla iskareilla? 🤔

Dieselgolf

Mullakin on toki kesägummeiksi aikeena laittaa tai on jo pajalla työn alla, 17” rengas/ vanne setti.
Rekisteriotteeseen jo merkatulla luvallisella 215/40/17 koolla.

Nämä tuskin korkeuteen paljonkaan vaikuttaa kun rengaskokolaskurilla tsekattuna ei nopeusmittarin virhe muutu. Eli koko lienee matalampiprofiilisin kesägummein about sama kuin noilla talvikitkoillakin. Ellei noi kitkamme sitten ole jotain matalaprofiilisia ?
En oo kattonut kyllä niitä sen tarkemmin... mutta epäilen ettei ne ole matalia.
Kori ainakin paikalla seistessä kun katsoin, seisoo melko korkealla, tai ei ainakaan ole tai näytä mitenkään madalletulta tms.

Dieselgolf

#4
Olisin jo tuon Eibachin setin tilannutkin, kun muutakin tavaraa saksanmaalta tilailin. Se ei mitään ihmeitä edes maksa, pelkät jouset n 150,.
Tuo n 30mm pudotus stock alustaan, sai mut pelkäämään että nyt sitten raapii vieläkin enemmän mahastaan asfalttiin. Ja löin homman holdiin.
En ole oikein mistään onnistunut hankkimaan kokemusperäistä faktaa kuinka käy jos tuon setin alle lykkää, varsinkin autossa joka muutenkin tykkää keulaansa katuun rapsutella.

janike

Seat leonissa 1M oli aikanaan vakioalustalla samaa rapsuttelua heitoissa. Ainakin siinä pohjamuovit oli todella matalalla (kuten myös konsernisisarissa samalla pohjalevyllä), siinä tuo pro-kit ainakin isommissa heitoissa ja kovemmalla vauhdilla vähensi pohjamuovien raapimista. Mutta tottakai hitaassa vauhdissa parkkipaikoilla yms. muovit ja roiskeläpät rahisi herkemmin.  Ajettavuudesta nyt ei voi puhua samana päivänäkään kuinka paljon paremmaksi muuttui vakio alustaan nähden. Iskareina oli uudet vakiota vastaavat kaasut, välillä tuntui että iskarit olivat turhan pehmeät jousten kaveriksi. Jos on tarvetta päivittää vaimentimet samalla niin suosittelen katselemaan esim. Bilstein B6 osastoa, ne ovat jämäkämmät mutta samanmittaisella varrella kuin vakiot. Leonissa pro-kitillä tahtoi olla ongelmana että perä laskeutui hieman turhan alas, en tiedä onko muissa malleissa sama homma.
Näi se o.

Jason

Onko tietoa miten 17"x7.5 et 35 mahtuu siis tuleeko kuin lähelle kaarta?

Dieselgolf

Kokeile nyt vaikka tätä :

https://www.willtheyfit.com/

Paat sinne nykyiset vanne/renkaasi kaikkine arvoineen ja nuo mitä suunnittelet, niin näet miten ne suhtautuu toisiinsa ja kuvasta jopa hahmotelman miten ne istuu verrattuna nykyisiin.

Turbokiisseli

Vaimon Polossa on Prokit + Bilstein B6 ja ei raavi heitoissa kun vaihtoi lyhyemmän kuraläpät. Vakioalustalla ja -läpillä raapi suuremmissa heitoissa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jason - 04.04.19 - klo:19:07
Kiinnostaa aihe, eibach on ainakin hyvä merkki siitä itsellä kokemusta a4 b7 ja b8 se että saisi kerralla korin oikeaa korkeuteen on sitten toinen juttu. Itse Tarkoitus laittaa 17"vanne niin sen 25-30max voisi olla hyvä menisi vielä omilla iskareilla? 🤔
Matalammat jouset ja alkuperäiset, korkeimmille jousille tarkoitetut iskarit, on huono yhdistelmä. Reboundia tulee lisää, eli alasjouston jälkeen auto heijaa liikaa ylös = alusta pilalla (..kokeiltu aikoinaan audi b7 ja juurikin eibach jousilla. Auto oli vähän ajettu, joten oem iskarit vielä tikissä).
Oma suositus on, että jouset ja iskarit aina ns. samaa sarjaa. Vaikka madallus 'vain' 25-30 mm, niin ei toimi.

Role

Asentelin poloseen JOM Blueline Coilover alustasarjan ja olen ollut tyytyväinen. Madalluksen säädin 30mm, tai meni vahingossa.
Toiset sanoo että halvalla ei saa hyvää, mutta testimielessä kokeilin ja todella tyytyväinen olen ollut.
Transporter T4
Touran
Polo

Dieselgolf

#11
Tää homma ei ole mulla edennyt yhtään... :'(
sen verran on muuta haastetta ja kiireempää ajan kuluttajaa eteen tullut.
No hätäkös tässä. Kulkee, käy ja kukkuu nyky jousilla ja iskareillakin Poloinen eteenpäin edelleen.
Näistä helposti saatavilla olevista Eibacheista aloin miettimään, mitkä pumput niille pitäisi sitten kaveriksi olla ja koko homma jäi kun sitten pitää muutoskatsastaa ja hakea ne alustansäätölaput jne...
Mutta anyways, jos nyt en hae rata-alustaa(dieseli Polo kun on) , enkä tavoittele madallusta (kun nyt jo raapii maata montuissa herkästi), enkä pakolla halua muutoskatsastaa erikoisalustaa, mitä vaihtoehtoja mulle jää ?
Vain orggisosat ? Tai missä se raja kulkee kun katsuri haluaa dokumentteja hipelöidä ?
Jos tähän ryhdyn, niin toki vaihdan kaikkiin kulmiin sitten uudet jouset ja iskaritkin.
Nythän suurin ongelma on tuo keulan vetelyys, se lilluu tosi hyvin (pumput ikääntyneet) ja niiaa syvään liki aina montuissa. Esim hidastetöyssyt, kun niistä alas lasken vaikka malttivauhdillakin, niiaa syvään, roiskarit raapasee tantereeseen ja koko keula heijaa.
Ostanko marmorilta (tai Autodocilta) tähän kuuluvat orggis kilkkeet,jolloin pääsen ilman muutosleimausta kokonaan (pääsenkö?), toisen Polo mallin jousi-iskari setin (esim gti:n?),  jotkin muun merkkiset (tartteeko aina ei-orggis osat muutoskatsastaa?) alkuperäistä vastaavat tarvike osat, vai sitten esim nuo edellä kehutut JOMit tai muut tarvikemadallus setit ?
Saa kommentoida ja ideoida ihan vapaasti. Tuskin olen ensimmäinen joka on alustaa uusinut näihin tämän ikäisiin Poloisiin.
Ja en nyt tietenkään haluaisi ihan järjettömiä summiakaan tähän puolison käyttöautoon investoida. Eli en mitään Konin tai Bilstenin hinnakkaita (toki hyviäkin) aio hankkia.
Ja kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä. Näitä omistajien/ajajien tekemiä juttuja ja kokemuksia on mukava lukea ja mahdollisuuksien mukaan hyödyntää.

Edit : kun sitten hiukan googlasin niin esim juurikin tämä Eibach näköjään tekee myös koko setin :
https://www.autodoc.fi/eibach/1931457
Tuossa ei hintakaan ole mielestäni hirvittävä ? Kukaan moista laittanut jo alle ?

Dieselgolf

No niin, nyt kun lukasin lisää, niin siinäpä onkin Bilsteinit Eibachien kera näköjään.
Mutta hinta, noin 550, koko setti?
Kohtuullinen, eikö vain?
Keulasta alas 25mm, ja takaa 30mm. Raapiiko entistä enemmän maha asfalttiin ?
Vai onko nuo jouset ja iskarit niin hyvät, ettei enää raavi?

Dieselgolf

Kun tuota Eibachit settiä tutkin, ja muita vaihtoehtojakin, sain sitten sattumalta (?) esiin netin syövereistä siis ihan vakiota korvaavan setin.
Kai... kun en siis tavoittele madallusta.Varsinaisesti. Kun muutenkin jo raapii nuo roiskarit edessä. Toki siihen vaikuttaa varmasti tuo orggis setin löysyys. Kokonaisuudessaan. On löysät (vanhat?) jouset ja huonot/kuluneet iskarit, niin niiahan tuo.

Tarkoitan siis esim näin :
Jousiksi : EIBACH E10-85-024-02-22 , laskeehan tuokin setti koria, mutta taitaa olla ainoa saatavilla oleva Eibach tuohon dieseliin. Ja toivon/oletan olevan progressiivinen ja jäykempi, niin ei niiaa enää niin syvään eikä roiskarit raavi joka heitossa tonttiin ???
Etutolpiksi : Bilstein 22-105813
Takatolpiksi : Bilstein 19-109589

Suurin syy miksi aloin moista nyt edes miettimään, on noidne hinta yhdessä : Jouset n 150, etutolpat n 90 ja takapumput n 60, eli koko setti vain n 300 ,. Se on mielestäni jo hyvinkin kohtuullinen hinta laadukkaista osista kootusta koko alustan uusimiseen tarvittavista kilkkeistä.
Mikä tässä yhtälössäni on pielessä ?

tex-

Paljonko maksaa faceliftin 6C alusta? Minusta se toimii paremmin kuin alkuperäisen alusta.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Jason

Itse katselin ja noita jousi ja iskari sarjoja oli minusta eibach +bilstein sarja ebayssa n. 300e sarja tietysti rahti. 😊

Dieselgolf

Vieläkin jahkaan... :-[ ja jankkaan, siitä pahoittelut.

Ei ole homma edennyt, ei. Vieläkään. Kesä vaan on mun mielestäni liian hienoa aikaa nyhrätä jousi/iskarirempan kanssa...

Noh, onpa aikaa miettiä vaihtoehtoja ja suunnitella huolella hankinta ensin.

Tutkin sitten tuossa aamutuimaan kaffekupin äärellä Autodocin sivuja (taas) , ja mietin että JOS en halua autoa madaltaa (eli en tilaakaan esim Eibacheja) vaan vaikka Lesjöfors:in jouset (taitaa olla orggista vastaavat) ja iskareiksi vaikka KYBit tai MONROEt tms orggista vastaavat pumput, joutuuko auton silti muutoskatsastamaan ja kaikki hyväksyntäpaperit sun muut hankkimaan?
Jos siis vain uusin alustan kaikki palikat, orggista vastaavilla, mutta ei marmoritiskiltä hankituilla osilla ?

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

janike

Jos vakiojouset ei oo poikki niin ei niitä kannata millään lesjöförsseillä korvata. Paa pikkusen jäykemmät iskarit vakiojousten kaveriksi esim bilstein.
Näi se o.

b1mpo

Joskus vakiojouset on pintakovat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 10.07.19 - klo:06:48

Noh, onpa aikaa miettiä vaihtoehtoja ja suunnitella huolella hankinta ensin.



Vähemmän vaivaa ja jossitelua - osta uusi DCC -lla varustettu auto.

Dieselgolf

Onko nää JOM Bluelinet ihan paskoja settejä ?
Jopa niin skeidoja ettei kannata kajota, vaikka todella edukkaasti saisi moisen ?

Turbokiisseli

On. Ei sovellu kuin tuunaajille, joilla ei ole varaa tai kiinnostusta panostaa alustaan.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Dieselgolf

No niin, vihdoinkin ryhdyin tuumasta toimeen.
Lähinnä siksi kun sain tuon Autodocin tarjouksen kouraani, ja tilauksen vihdoin tehtyä.
Eibachia ja Bilsteiniä auton alle tulossa.
Katotaan mitä tästäkin seuraa.
Toki olen melko varma ettei se ainakaan nykytilanteesta voi paljon huonontua.
Sen verran on lepsu heijaaja tuo nyky/orggis setti joka alla makaa.
Ehkä vihdoinkin loppuu tuo keulan ja roiskeläppien maahan osuminenkin.
Ei vaadi järin hääppöstä hidastetöyssyä eikä huimaa vauhtia kun nykysetillä niiaa kuin Englannin kuningatarta tervehtiessä. Ja pohjaa iskaritkin.
Nyt koitetaan, suht pikkubudjetilla, saada parannusta aikaan.
Itsehän tässä taas ruuvaamaan toki joutuu. Mutta eipä tuo eka kerta ole.

Dieselgolf

Laatikko Autodocilta pölähti portailleni torstai iltana.
Sisuksistaan kaivelin setin Bilsteineja, joka nurkkaan tuohon kippoon.
Eikä ole mitään ihmeiskareita, vaan peruskauraa, orggista vastaavat lienevät nuo.
Kun kohtuu hintaan moiset tyrkytettiin.
Ja laatikon pohjalla sitten Eibachin jousisettikin olla köllötteli.
Nyt vain pitää tovi odotella, että löytyy se aika ja paikka....

Kyssäri: Joudunko tuollakin setillä muutoskatsastukseen ? Jousisettihän on madaltava, 25-30mm.

ram1

Joudut ja mukaan kulmiensäätölappu. Tuv ei pakollinen, mutta siitä selviää tiedot parhaiten.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Dieselgolf

No voihan PAH.
Mutta eipä tuo ylipääsemätön este onneksi ole.
Hoidetaan homma pois.

sparrow77

Paas kuvia autosta madallettuna kun saat asennuksen hoidettua? Kiinnostaisi miltä näyttää 👍

Dieselgolf

Näinpä voin tehdäkin. Kunhan nyt ensin hommiin päästään.
Apumieheni/poikani lähti toviksi ulkomaille lomailemaan. Yksin en ehdi ja viitsi toimeen ryhtyä.
Ja pitää vielä paikka ja aika saada kohdilleen. Näillä keleillä en ulkona aio moista harrastella.
Kuvien laitto tänne toki voi sitten olla oma saagansa, liekö tuo iskareiden ja jousien vaihto helpompaa :-)

hojaleht

Justiin skoda rapidin etuiskarit vaihdoin. ilmeisesti lähes sama platformi kuin polossa. Ei siinä iskareiden ja jousten vaihdossa muuta erikoista ole mutta hyvä talli on eduksi. Tarvii kuitenkin touhuta lattialla ja tunkata välillä akselia jne. oikeaan asentoon.

Aina itselle ihmetystä aiheuttanut tämä yläpään irrottelu. alkuperäisissä oli keskellä 7mm kuusiokolo ja tarvike sachs iskareissa 6mm kuusiokolon paikka :-) eli samat avaimet ei käy kiinnityksessä. Samaten kallistuksenvakaajan pystytanko piti olla kuusiokolo mutta olikin torx millä pitää vastaan kun mutteria avasi.

Itse vaihdoin myös yläpään laakerin ja kumikartion. olisi ne entiset kumet varmaan menneet vielä mutta tuli ostettua koko setti uutta.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy