EGR tulppauksen jälkeen "jumputus" ahtoputkissa/moottorin äänessä?

Aloittaja ile-78, 20.01.19 - klo:08:30

« edellinen - seuraava »

ile-78

Moro.

Auto tiisseli passatti -03 4Motion manuaali AVF koneella.

Tulppasin EGR:n ei syttynyt vikavaloa, mutta koneen ääni muuttui sellaiseksi "paukuttavaksi/jumputtavaksi". Lisäksi kun ahtoputkesta ottaa kädellä kiinni tuntuu ihan selvästi sykkiminen sen äänen tahdissa. Jos sammutusläpällä kuristaa imukanavaa lähes sammumispisteeseen. jumputus vähenee ja poistuu kokonaan , kun auto on sammumispisteessa. Tällöin käy todella nätisti. Lisäksi tyhjäkäynnillä ahtoletkut ovat "löysät" ja kovenevat eli paine kasvaa, kun sitä sammutusläppää kääntää kiinnipäin.

Löysin yhden ahtoletkun joka haljennut noin 5cm, korjasin ensi hätään vulkanoituvalla teipillä. TEhot ja kulku parani. Ã,,äni ei muuttunut ja lisäksi edelleen tuprauttaa nokea lumelle, kun polkasee parkissa ollessa. Ajossa ei huomaa lisääntynyttä savutusta.

VNT-kara liikkuu hyvin ja muscle pudistuksen tehnyt pari kertaa. MAP-vaihdettu sekä N75-venttiili ja egr hilut poistettu kokonaan.
Alipainetta tulee turbolle. VNT-kara liikkuu ihan reilusti kun ottaa tyhjäkäynnillä irti alipaineletkun turbonkellolta ja laittaa takaisin. Ja letkun pää imee sormeen kiinni.

Onko tuo jumputtava oire nimen omaan puuttuvat ahdot, vai jokin muu vika? Vai vieläkö on lisää vuotoja ahtoputkissa?

Mites muilla samalla koneella, onko ahtoletkut "kovat" tyhjäkäynnillä. Eli selvästi paineiset?

Eli turbo sökö, ahtovuoto, vaiko jotain muuta?

t: Ile



_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

ile-78

Tässä pakkaspäivää pirtissä viettänyt ja tätä pohtinut.

Koska VNT-säätötanko ei liiku tai pumppaa edes takaisin joten eihän se vika voi olla muualla, kuin vuotavissa ahtoputkissa tai turbossa.
Jos kuitenkin turbo olis sökö, miksi se noin pumppaisi sitä painetta? Kerran vetoja kuitenkin jotenkin löytyy ajossa, ettei se kokonaan ole mykkä.
Ilmanpuhdistin jos olis tukossa, eihän sitä riittäisi happea kuormituksessa senkään vertaa, kuin tyhjäkäynnillä. Joten ahtovuoto?

Eikai nokan ajoitus tai mekaaninen vika (venttiilin kantaminen) voi noin ilmentyä egr:n tulppauksen jälkeen?

Monella muullakin kyllä oireita ollut tuon ahtojen seilaamisen kanssa, mutta mites tyhjäkäynnillä??

Ahtovuotonakin tuo edellyttäisi että siellä on jokin "palkeenikieli" tai jokin, että se falskaa vastan kun paineet nousee ja purkaa sitten kaikki paineet pois. Eikä niinkään, että se olis tasaista vuotoa koko ajan?

Eikai elektroniikka voi tuota noin tehdä, kun VNT-tanko pysyy samassa kokoajan, joten ahtojen ohjauksessa ei muutoksia. Voisko pätkivä syöttö (pumppusuutin) tehdä tuota?


Paljon arvailuja vähän faktaa... :D
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

janike

Oireet passaa rikkoutuneeseen venttillin nostajaan /nokkavikaan. Voi se olla ettei liity millään egr tulppaamiseen, ota lätkä pois välistä ja kokeile onko se nyt siitä kiinni. Huonoa tuuria jos meni nyt samaan aikaan.  Ei sen tulppaamisen pitäisi nuin vaikuttaa.
Näi se o.

ile-78

#4
En oikein usko nokkaan ja painajiin. Loppu kesästä käytin venakopan auki ja näytti kyllä niin siistiltä, vaikka en pyörittänytkään ympäri.

Samalla, ku egr:n tulppasin, tein vnt siiville mrmusccle käsittelyn. Ja onhan sillä jo ajettu 420tkm, että oliskoo sitten vain tullu turbo tiensä päähän....? Voisko se noin oireilla. Ei ole aikaisempaa kokemusta hajonneesta turbosta, ni tiedä sen oireilusta sanua mitää.

Pitää vielä tarkistaa noi ahtoputket ja imusarjan tiiviste/kiinnitys, kunhan pakkaset helpottaa.

Tosiaan otin egr-putken tiivisteen malliksi ja tein pari sokeaa laippaa 5mm latasta, toisen imusarjaan ja toisen pakosarjaan. Siten tulppasin sen, tiiviste vain väliin ja ruuvit kiinni.


edit:

Niin ja muuten tosiaan käy todella nätisti, kun kuristaa sillä sammutusläpällä. Eikä juonittele käyntiin lähdössä, eikä vie öljyäkään normaalia enempää. Vain se "jumputus" ja tehon puutetta, joka kyllä hieman parani kun sen ahtoputken korjasin.

Ennen sitä ahtoputken korjausta meni limb-modeen satasen jälkeen (lennosta sammutus poisti limb-moden), mutta siltä osin ongelma poistui kun teippasin sen ahtoputken tiiviimmäksi.
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

Jultsu

Jätitkö alipaineletkun EGR:lle paikoilleen? Koitahan irroittaa (ja tulpata) se, auttaako?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ile-78

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.01.19 - klo:20:51
Jätitkö alipaineletkun EGR:lle paikoilleen? Koitahan irroittaa (ja tulpata) se, auttaako?

Otin pois EGR:n ohjausventtiilille menevät alipaineletkut. Se letku on paikoillaan mikä on EGR-venttiilin ja sen ohjausventtiilin välissä. Ei kai sitä tarvi tulpata? Ei kai siitä ole yhteyttä imukanavaan??
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

o.b.

Tuon ikäisessä voisi olla jo välijäähdytin puhki. Halvimmillaan saa varmaan alle 50â,¬ kun ulkomailta tilaa tarvikeosan.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: ile-78 - 23.01.19 - klo:11:25
Otin pois EGR:n ohjausventtiilille menevät alipaineletkut. Se letku on paikoillaan mikä on EGR-venttiilin ja sen ohjausventtiilin välissä. Ei kai sitä tarvi tulpata? Ei kai siitä ole yhteyttä imukanavaan??

Otit siis letkut irti jakoblokista/liittimistä mutta et tulpannut niitä auton puolisia lähtöjä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ile-78

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.01.19 - klo:18:11
Otit siis letkut irti jakoblokista/liittimistä mutta et tulpannut niitä auton puolisia lähtöjä?

:)

No eiköhän tuon jo älyä tyhmempikin autonrassaaja, että jos irroittaa ne letkut siitä ohjainventtiililtä, niin on kysymättä ja sanomattakin selvää, että ne on myös "tulpattu".

No ettei jää epäselväksi, niin kerrottakoon, että otin ne Y-haarat pois alipaineletkusta sekä ilmansuodatinkoteloon tulevasta letkusta ja laitoin suorat jatkoholkit tilalle. Joten. Nyt alipaine menee vain turbonohjaus venttiilille sekä jarrutehostimelle sekä alipaineakulle. Lisäksi N75 venttiililtä menee se kolmas lähtö suoraan sinne ilmanputsarikotelolle.

Joo. Voihan foorumilla olla yksinkertaisempiakin autonrassaajia, että kysymyksesi oli heitä ajatellen aiheellinen. Jos nyt kuitenkin palataan tuohon alkuperäiseen ongelmaan? :-)

Eli riisuin siis kaikki EGR ohjauksen letkut pois.
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: ile-78 - 23.01.19 - klo:20:06
:)

No eiköhän tuon jo älyä tyhmempikin autonrassaaja, että jos irroittaa ne letkut siitä ohjainventtiililtä, niin on kysymättä ja sanomattakin selvää, että ne on myös "tulpattu".

Kyllä, mutta yllättyisit minkälaisia virityksiä sitä näkee ja lukee tehdyn kun tarpeeksi pitkään viettää aikaa näiden romujen parissa.

Uusithan toki samalla myös kaikki alipaineletkut?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ile-78

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.01.19 - klo:00:44
Kyllä, mutta yllättyisit minkälaisia virityksiä sitä näkee ja lukee tehdyn kun tarpeeksi pitkään viettää aikaa näiden romujen parissa.

Uusithan toki samalla myös kaikki alipaineletkut?

Joo.

Uusin muut paitsi jarrutehostajalle menevän. Se oli muuten melko väljä se tulipellin läpivienti kappale. Klemmarin laitoin siihen avuksi.
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

ile-78

Pakkaset häiritsee diagnosointia.... :D

Voisko turbon laakerivika tai siipivika aiheuttaa tuollaista jumputtamista?
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

ile-78

Jooo..

Autohan kuulostaa just tuolta: https://www.youtube.com/watch?v=3ber08mvVII

Oliskoo nyt sitten kuitenkin se nokka ja painimet entiset.... Vaikka oireet ja tuo ääni alkoi siinä EGR:n tulppauksen mrmuscle käsittelyn jälkeen...

Tuossa videon otsikossa mainitaan "...NOT exhaust leak"  voiko pakovuoto tehdä tuota myös?
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

ile-78

#14
Nonniin.

Auto kunnossa, siltä osin.

Oireet oli putputus/jumputus ja ahtoputkessa tuntuvat sykäykset tyhjäkäynnillä "putput" äänien tahdissa.

Vika: Yksi venttiilin painin puhki ja nokka-akseli siltä kohden kulunut vitopääksi. :D

https://www.youtube.com/watch?v=V3XNNGpdu7w

Videon ohjeen mukaan uudet kamat sisään. JA voi sanoa käyntiäänen "vähän" muuttuneen. Vedotkin tuntui huomattavasti parantuneen, vaikka en vielä täyskaasulähtöjä ottanutkaan.

Muut painajat oli ihan jees. Ei edes kupille kuluneet. Ainoastaan toi yksi täysin sökönä. (keulimmainen)


EDIT:
Joku vois muuttaa/lisätä otsikkoon / *RATKAISTU*

Edit:edit:

Sen verran pitää lisätä, että tuon putputuksen huomasi ihan selvästi, kun sen egr:n tulppasi. EGR toiminnassa se painepulssi imusarjasta vaimeni egr-putken kautta pakosarjaan, joten ei niin selvästi ollut kuultavissa.

JA ideahan tässä oli. Että pakoventtiili ei auennut enää tarpeeksi, joten paineet eivät ehtineet purkautua sylinteristä pakoventtiilin kautta pakosarjaan, vaan imuventtiilin avautuessa, jäännöspaine purkautui sinne. Ja siitä ääni ja sykäykset ahtoputkessa.
_____
Passat 1.9TDI 4Motion -03 (3BG, AVF, manuaali 6vaihteinen)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy