Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 28.04.19 - klo:07:07
Tunteisiin? Sinähän suolsit ihan sontaa, "tietoa" piti olla mutta edes yhteen kysymykseen et vastannut, kaikkin kanssa näyttää olevan sinulla eri mielipiteet, muilla palstoilla tuollaista kutsutaan trolliksi

Sinun silmätikuksi pääsin, kun kyseenalaistin sinun väitöksen maalämmön kannattavuudesta, jonka kuolettamista et ole vieläkään kyennyt esittämään. Siis yksinkertaista laskukaavaa. Tarkoituksella on useampaan päivään edes viitsinyt kirjoittaa pariin ketjuun testin vuoksi, mutta kummasti löysit samantien kirjoitukseni. Onko kyse, että kirjoitukseni on mennyt sinun tunteisiin, koska olen ollut asioista eri mieltä vai olen trolli.

Voin toki tähänkin topic:n kaivaa sinun parhaat suoltamiset!

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 28.04.19 - klo:07:17
Linkkeja?

Oliko muuta? Kuten itse olet todennut, niin tietotekniikka ei ole sinun vahvuutesi...

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005299457.html

"Kulkuvälineiden eli yleisimmin henkilöauton mediaaniarvo oli vuonna 2013 reilut 8 000. Tämä luku on muiden tapaan laskettu vain niistä kotitalouksista, joilla kulkuvälineitä on."

https://tekniikanmaailma.fi/ministerion-tyoryhmalle-tyrmays-autoliitolta-henkiloauton-arvo-keskimaarin-3-600-euroa-ei-ole-realistista-etta-suomalaiset-alkaisivat-ostaa-sahkoautoja/

”Nyt esitetty visio on todella kaukana suomalaisten arjesta. Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan. Työryhmän työstä ei selviä, miten uusia tai uudempien autojen hankkimisen vaatima pääomantarve rahoitetaan tai mitkä vaikutukset suunnitelmalla on koko Suomen yhteiskuntarakenteeseen”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen Nieminen toteaa."

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.04.19 - klo:23:52
Ainakin syksyllä, talvella, keväällä ja kesällä yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista.

Toisilla asiat näyttää olevan huonommin, kuin toisilla. Pikkujouluaikaan, kyllä näitä valittajia on aina löytynyt. Silloinkin on taksin saanut, kun lähtenyt kahden aikaan eikä puoli neljän aikaa yökerhosta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Minua kiinnostaisi hirveästi tietää, mistä autoliiton Pasi Nieminen on tuon luvun vetänyt, mihin tutkimukseen hän perustaa tuon väitteen? Jotenkin omaan korvaan kuulostaa ihan hatusta vetäistyltä luvulta. Jos jollakin parempaa tietoa, kiinnostaisi ainakin itseä kovasti. 2,7 miljoonan auton arvojen läpikäyminen ei ihan päivän tai parin tutkimuksella selviä. Uskoisin, että vaatii aika laajan ja pitkäaikaisen tutkimisen.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 28.04.19 - klo:11:42
Minua kiinnostaisi hirveästi tietää, mistä autoliiton Pasi Nieminen on tuon luvun vetänyt, mihin tutkimukseen hän perustaa tuon väitteen? Jotenkin omaan korvaan kuulostaa ihan hatusta vetäistyltä luvulta. Jos jollakin parempaa tietoa, kiinnostaisi ainakin itseä kovasti. 2,7 miljoonan auton arvojen läpikäyminen ei ihan päivän tai parin tutkimuksella selviä. Uskoisin, että vaatii aika laajan ja pitkäaikaisen tutkimisen.
Ei tarvitse läpikäydä 2,7 miljoonaa autoa, vaan voidaan käyttää keskiarvoja. Kun tiedossa on, että Suomen autokannan keski-ikä vuonna 2018 on 12,1 vuotta.

Lainaa-karppa-
https://tekniikanmaailma.fi/ministerion-tyoryhmalle-tyrmays-autoliitolta-henkiloauton-arvo-keskimaarin-3-600-euroa-ei-ole-realistista-etta-suomalaiset-alkaisivat-ostaa-sahkoautoja/
”Nyt esitetty visio on todella kaukana suomalaisten arjesta. Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan. Työryhmän työstä ei selviä, miten uusia tai uudempien autojen hankkimisen vaatima pääomantarve rahoitetaan tai mitkä vaikutukset suunnitelmalla on koko Suomen yhteiskuntarakenteeseen”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen Nieminen toteaa."
Näinhän se on. Pelkästään kalliiden sähköautojen ja plug-in hybridien avulla Suomen autokanta uusiutuu vähäpäästöisemmäksi hyvin hitaasti ja käytännössä vain vauraamman väestövähemmistön osalta. Siksi talkoisiin tarvitaan mukaan myös suuret massat, eli edullisempien polttomoottoriautojen käyttäjät. Autovero poistamalla autokanta uusiutuu nopeammin vähäpäästöisemmäksi myös tällä sektorilla. Myös edullisten käytettyjen päästöjen keskiarvo alenee nopeammin.

Oktaavi

#994
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.04.19 - klo:12:00
Ei tarvitse läpikäydä 2,7 miljoonaa autoa, vaan voidaan käyttää keskiarvoja. Kun tiedossa on, että Suomen autokannan keski-ikä vuonna 2018 on 12,1 vuotta.

Minusta autojen keski-iän käyttäminen on aika heikko lähde käyttää lähteeksi auton arvoja. Otetaan vaikka netti-autossa myynnissä olevat henkilöautot vuosimallia 2007. Näitä on myytävänä 4055kpl. Laitetaan sen jälkeen hinnat alkaen 4000e ylöspäin, myytäviä onkin 3083kpl. Tällä otannalla 12,1 vuotta vanhan auton arvo, tai sanotaan pyyntihinnat, ovat reilusti keskiarvoltaan yli 3600 euroa. 7000 eurosta ylöspäin myytäviä on vielä yli 1856 kappaletta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.04.19 - klo:10:04
Eihän tuossa niin sanottu.

Vähäisempi ei tarkoita minusta samaa kuin vähäinen. Tuon perusteella on mahdollista, että tulotaso on suurin syy, ja asuinpaikka toiseksi suurin.
...
On mahdollista, mutta menee arvailuksi. Kun ei kuitenkaan sanottu, että asuinpaikka olisi toiseksi suurin syy.

Toisaalta ko tutkimuksessa katsottiin kokonaisuuksia, eikä yksittäisiä ihmisiä.
Jos katsot kuvaa 'Julkisten hankintojen arvo ja kasvihuonekaasupäästöt' niin 'Kaupunkimaisten kuntien' päästöt tällä sektorilla lähes 5 x suuremmat kuin maaseutumaisilla kunnilla.

Ts. vaikka esim. liikkumisessa yksittäiset ihmiset saavuttaisivat kaupunkiympäristössä pienemmät päästöt, niin vastaavasti itse kaupunkimainen ympäristö rakentamisineen yms. on kuormittavampi.
Liikkumisen osuus kokonaispäästöistä on kuitenkin vain 30% .. ja kaupunkiympäristössä tyypillisempi julkisten suosiminenkaan ei poista päästöjä. Liikkumistapaa vaihtamalla saadaan vain jokusen prosentin hyöty, joka voi sekin nollautua muulla kulutuksella ja mahdollisesti kääntyä jo negatiiviseksi johtuen kaupunkiympäristön suuremmasta kokonaiskuormituksesta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 28.04.19 - klo:12:10
Minusta autojen keski-iän käyttäminen on aika heikko lähde käyttää lähteeksi auton arvoja. Otetaan vaikka netti-autossa myynnissä olevat henkilöautot vuosimallia 2007. Näitä on myytävänä 4055kpl. Laitetaan sen jälkeen hinnat alkaen 4000e ylöspäin, myytäviä onkin 3083kpl. Tällä otannalla 12,1 vuotta vanhan auton arvo, tai sanotaan pyyntihinnat, ovat reilusti keskiarvoltaan yli 3600 euroa. 7000 eurosta ylöspäin myytäviä on vielä yli 1856 kappaletta.
Joo, mutta 4055 kpl myynnissä olevaa autoa on pieni otanta verrattuna käytössä oleviin 2,7 miljoonaan autoon.
Lisäksi tuossa verrataan eri asioita.

Totakait Autoliiton luku perustuu joihinkin päätelmiin, eikä ole aukotonta faktaa, jossa olisi läpikäyty 2,7 miljoonaa autoa.
Keskiarvoilla pakko pelata ja tilastonikkarit varmaan riittävällä lähtödatalla saaneet riittävän oikeansuuntaisen lopputuloksen.
Puhtaaseen hatustavetoon en usko.

vwmies

#997
Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 28.04.19 - klo:12:10
Minusta autojen keski-iän käyttäminen on aika heikko lähde käyttää lähteeksi auton arvoja. Otetaan vaikka netti-autossa myynnissä olevat henkilöautot vuosimallia 2007. Näitä on myytävänä 4055kpl. Laitetaan sen jälkeen hinnat alkaen 4000e ylöspäin, myytäviä onkin 3083kpl. Tällä otannalla 12,1 vuotta vanhan auton arvo, tai sanotaan pyyntihinnat, ovat reilusti keskiarvoltaan yli 3600 euroa. 7000 eurosta ylöspäin myytäviä on vielä yli 1856 kappaletta.

Nettiotannasta....

OT: halvemmat autot (esim. hl. alle 5000,) moni voi vielä ostaa suoraan, toiseksi tuon hintaista autoa kun viet (merkki) liikkeeseen niin ottaahan ne sen vaihdossa, mutta voivat sanoakin että myy itse suoraan ja saat esim. 1500-2000, käteisalen. Näitä sitten näkyy runsaasti tarjolla.

Kalliimpi auto taasen (vaikka BMW MB Volvo Audi) 30-50t, onkin haasteellisempi. Harvalla on taskussa tuon verran rahaa tai lainapäätöstä. Ottaako myyjä puolta halvemman (ehkä paljon ajetun) auton toiselta yksityiseltä vaihdossa ? Ainahan voi kokeilla.

Myin 6 vuotta sitten todella vähän ajettua Passatin dieselfarkkuani netissä, ei yhtään järkevää tarjousta - mutta liike myi sen samana päivänä kun meni vaihtoon.  :o

Autovero poistuu ainakin osaksi sitten kun:
a) autokauppa sakkaa pahasti [verotulot laskevat pahasti] b) poliitikot toteavat, ettei niihin päästötavoitteisiin päästä [mitenkään] muuten
Sitten pitäisi vielä olla niitä kohtuuhintaisia söhkökulkineita kaupassa....
Yritetään pärjätä.

vagfani

Ihan kuriositeettina että Suomessa ei uusien autojen kauppa ole ikinä käynyt hyvin, jos ihan myyntimääriä verrataan esim. Ruotsiin. Nyt vielä alkuvuodesta on myyntimäärät tippuneet entisestään. Ruotsissa tehdään vuosittain uusien autojen myyntiennätyksiä, tänä vuonna noin 400 000 kappaletta.

Ihan eduskuntaa myöden on hyväksytty ajatus että Suomi on käytettyjen ja vanhojen autojen maa, Saksa ja Ruotsi esim. siirtää käytettyjä tänne.

Sellaista se on täällä Itä-Euroopassa, ei ole yleisesti hyväksyttyä että jollakin on varaa uuteen autoon.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 28.04.19 - klo:13:38
Ihan kuriositeettina että Suomessa ei uusien autojen kauppa ole ikinä käynyt hyvin, jos ihan myyntimääriä verrataan esim. Ruotsiin. Nyt vielä alkuvuodesta on myyntimäärät tippuneet entisestään. Ruotsissa tehdään vuosittain uusien autojen myyntiennätyksiä, tänä vuonna noin 400 000 kappaletta.

Ihan eduskuntaa myöden on hyväksytty ajatus että Suomi on käytettyjen ja vanhojen autojen maa, Saksa ja Ruotsi esim. siirtää käytettyjä tänne.

Sellaista se on täällä Itä-Euroopassa, ei ole yleisesti hyväksyttyä että jollakin on varaa uuteen autoon.

Ja tuohon on ihan syy eli politikot! Aina kun hallitus vaihtuu, niin myös mielipide vaihtuu mikä on hyvästä ja mikä pahasta. Jokainen varmana muistaa 10 vuoden takaisen, että diesel on hyvä ja vuotta myöhemmin diesel oli paha!

Jos pystyisi luottamaan, että olisi jotain pitkänäköistä suunnitelmaa, niin tämä saattaisi rohkaista kansalaisia uusimaan autojaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.04.19 - klo:12:50
Joo, mutta 4055 kpl myynnissä olevaa autoa on pieni otanta verrattuna käytössä oleviin 2,7 miljoonaan autoon.
Lisäksi tuossa verrataan eri asioita.

Totakait Autoliiton luku perustuu joihinkin päätelmiin, eikä ole aukotonta faktaa, jossa olisi läpikäyty 2,7 miljoonaa autoa.
Keskiarvoilla pakko pelata ja tilastonikkarit varmaan riittävällä lähtödatalla saaneet riittävän oikeansuuntaisen lopputuloksen.
Puhtaaseen hatustavetoon en usko.
Tuo keskimääräinen arvo (3600eur) tuntuu kyllä todella matalalta, jopa epäilyttävän.

Perustelen väitettä seuraavasti:
1) Uusia autoja myytiin Suomessa v.2018 ~120 000 kpl. Heitetään hihasta keskimääräinen arvo 25000 (todennäköisesti alakanttiin). Ajatellaan että yhtä 25k, autoa kohden on 8kpl tonnin halpista. Näin saadaan n. 1,1 miljoona autoa ja keskiarvo on n. 3600eur. Jää siis vielä 1,6m autoa.
2) Arvioidaan että (malli)vuoden vanhojen autojen keskimääräinen arvo on 20k,. Ajatellaan että yhtä 20k, autoa kohden on 6kpl 900euron halppista, siis keskarvo on 3600eur. Tulee n. 0,8m autoa, jää jäljelle 1,3m autoa.
3) Arvioidaan että lopuista 1,3m autosta löytyy 650t keskihintaista autoa, arvo 7200 euroa ja 650t halppista joiden arvo on 1 euro. Keskiarvo on edelleen n. 3600eur.

Ja a'vot olemme käyneet koko Suomen autokannan läpi, ja tuloksella:
120t 25k, autoa,
120t 20k, autoa,
650t 7200, autoa,
960t 1000, autoa,
720t 900, autoa ja
650t 1, autoa, keskiarvoksi tulee n. 3600euroa. Siis mikä mättää? Eihän tuo arvo nyt noin matala voi olla?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.04.19 - klo:11:02
Sinun silmätikuksi pääsin, kun kyseenalaistin sinun väitöksen maalämmön kannattavuudesta, jonka kuolettamista et ole vieläkään kyennyt esittämään. Siis yksinkertaista laskukaavaa. Tarkoituksella on useampaan päivään edes viitsinyt kirjoittaa pariin ketjuun testin vuoksi, mutta kummasti löysit samantien kirjoitukseni. Onko kyse, että kirjoitukseni on mennyt sinun tunteisiin, koska olen ollut asioista eri mieltä vai olen trolli.

Oliko muuta? Kuten itse olet todennut, niin tietotekniikka ei ole sinun vahvuutesi..


Mitä ksk lukee niin sinulla tuntuu olevan eriävä mielipide joka osiossa, silmätikuksi et joutunut.
Sinun suoltamisesi oli surkeaa ja ei pysynyt edes samassa, alkuun se oli maalämpö, sitten yhtäkkiä ilmalämpö, sitten taisi olla jo sinun anti palstalle. Kerroin miten sen kuoletuksen laskee :D
Sulla jäi kaiken osaavana nerona joka asiaan vastaamatta se kysymys.
Toki voi kaivella ja laittaa kaikki mitä olen kirjoittanut, sullahan se tietotekniikka on vahva laji  ;D

Noi linkit mitä jaat on sitten sun vahvuus?

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.04.19 - klo:14:02
Ja tuohon on ihan syy eli politikot! Aina kun hallitus vaihtuu, niin myös mielipide vaihtuu mikä on hyvästä ja mikä pahasta. Jokainen varmana muistaa 10 vuoden takaisen, että diesel on hyvä ja vuotta myöhemmin diesel oli paha!

Jos pystyisi luottamaan, että olisi jotain pitkänäköistä suunnitelmaa, niin tämä saattaisi rohkaista kansalaisia uusimaan autojaan.

Nyt pitää kehua että jotakin järkevääkin löytyy sentään.
Ainahan on varsinkin täällä pitänyt varmaan tuotetun polttoaineen mukaan saada myyntiä sille ja dieselin hintaa / veroa säätää niin että se ohjaa ostettujen autojen kauppaa.
Taisi olla 90 kun eräs jahtikaveri käveli vaan autoliikkeen pihassa kun rouva oli kaupoilla, Jetta käytetty myynnissä, ei paha hinta, duesel kun oli. Myyjä tyrkyttämään autoa ja tämä heitti tarjouksen ja myyjä kätteli heti ;D
Autoilu on se varma mistä saa aina kiskottua valtiolle, selitys voi olla päästöt tms mutta vaikka sähköautoilla kulkisi kaikki niin saman se maksaisi silti km kohti ajaminen

janike

Mun puolesta koko autoveron saa vaikka kolminkertaistaa, en halua maksaa itseä kipeäksi polttoaineista ja kaikenmaailman käyttömaksuista tai tulevista tietulleista, kiinteistöveroista puhumattakaan. Kyllä valtio jostaki sen rahan takaisin ottaa.
Näi se o.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.04.19 - klo:13:11
Autovero poistuu ainakin osaksi sitten kun:
a) autokauppa sakkaa pahasti [verotulot laskevat pahasti] b) poliitikot toteavat, ettei niihin päästötavoitteisiin päästä [mitenkään] muuten

Eli suomeksi sanottuna ei ikinä, sillä nuo päästötavoitteet ovat täysin saavutettavissa jo pelkästään HVO-dieselin hinta-kompensaatiolla ja bensa-autojen RE85 muutostuella. Ja kaiken tämän lisäksi tulevat sitten kaasuautot ja erilaiset sähkökikottimet kuin kauniiksi kirsikaksi tuon kakun päälle = päästöihin vetoamalla ei autoveron poistoa voida puoltaa mitenkään. Eikä pidä unohtaa sitäkään faktaa että juuri ne karmeimmat krematoriot maksavat myös suurimmat autoverot ja siten autovero itse asiassa myöskin osaltaan edesauttaa noiden ilmastotavoitteiden saavuttamista, eikös 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.04.19 - klo:11:04
Toisilla asiat näyttää olevan huonommin, kuin toisilla. Pikkujouluaikaan, kyllä näitä valittajia on aina löytynyt. Silloinkin on taksin saanut, kun lähtenyt kahden aikaan eikä puoli neljän aikaa yökerhosta.
Vai että näitä valittajia... Sillähän ne järjestelmän ongelmat tulevat kuntoon, kun vain leimataan paskaa palvelua saavat asiakkaat valittajiksi. Sulla on varmasti hieno tulevaisuus millä tahansa alalla.

multsi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.04.19 - klo:09:28
Vai että näitä valittajia... Sillähän ne järjestelmän ongelmat tulevat kuntoon, kun vain leimataan paskaa palvelua saavat asiakkaat valittajiksi. Sulla on varmasti hieno tulevaisuus millä tahansa alalla.

Jokaisella suuremmalla välitysyhtiöllä on nykyään oma appi, ja ainakin Taksi Helsingin sovelluksessa on kaikki mainitsemasi asiat suoraa korttilaskutusta myöten. Lauantaiyönä otin taksia asema-aukion tolpalta ja homma oli suoraan sanottuna aivan perseestä; tolppa on täynnä toinen toistaan tummempaa kaveria vaikka millä vehkeellä, joissa lukee katolla vain "TAXI" tms. ja näiden villien yrittäjien hinnoista tai palvelusta ei tiedä yhtään mitään. Ensimmäinen kieltäytyi ottamasta kyytiin, kun ilmeisesti noin 4km matka oli liian lyhyt. Onneksi sitten bongasin sieltä yhden Lähitaksin auton, ja otin sen koska tiedän ennakolta mitä maksaa ja palvelun pitäisi yleisesti olla ok-tasolla.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.04.19 - klo:08:23
Eli suomeksi sanottuna ei ikinä, sillä nuo päästötavoitteet ovat täysin saavutettavissa jo pelkästään HVO-dieselin hinta-kompensaatiolla ja bensa-autojen RE85 muutostuella. Ja kaiken tämän lisäksi tulevat sitten kaasuautot ja erilaiset sähkökikottimet kuin kauniiksi kirsikaksi tuon kakun päälle = päästöihin vetoamalla ei autoveron poistoa voida puoltaa mitenkään. Eikä pidä unohtaa sitäkään faktaa että juuri ne karmeimmat krematoriot maksavat myös suurimmat autoverot ja siten autovero itse asiassa myöskin osaltaan edesauttaa noiden ilmastotavoitteiden saavuttamista, eikös 8)

Ydinpointti tässä oli tuo verotulojen sakkaaminen, koska kaikki mahd. verotulot liikenteeltä tarvitaan valtion pohjattomaan kassaan.
Niin on ennenkin käynyt, kun autokauppa on hyytynyt - on pakon edessä jouduttu laskemaan autoveroa (mm. v. 2008).

Toinen ehkä jatkoa ajetellen tärkeämpi on ympäristö ja ne iki-ihanat päästötavoitteet....mitä poliitikot sitten keksivätkin.  :o

EN väheksy biopolttoaineita enkä niiden kovempaa hintaa, jos 70% päästöistä saadaan leikattua niin  :-*  :-* :-* :-*.
Yritetään pärjätä.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 29.04.19 - klo:10:26
Ydinpointti tässä oli tuo verotulojen sakkaaminen, koska kaikki mahd. verotulot liikenteeltä tarvitaan valtion pohjattomaan kassaan.
Niin on ennenkin käynyt, kun autokauppa on hyytynyt - on pakon edessä jouduttu laskemaan autoveroa (mm. v. 2008).

Toinen ehkä jatkoa ajetellen tärkeämpi on ympäristö ja ne iki-ihanat päästötavoitteet....mitä poliitikot sitten keksivätkin.  :o

EN väheksy biopolttoaineita enkä niiden kovempaa hintaa, jos 70% päästöistä saadaan leikattua niin  :-*  :-* :-* :-*.

Nythän on noita isompia ja suurempipäästöisiä autoja tänne tuotu lisää, autoveron poisto saisi varmaan uudempia ja vähäpäästöisiän autoja käytettyinä myös lisääntymään jos vero olisi pois.
Biopolttoaineen tuotantoahan jo olisi täällä mutta viedään ulos, jotenkin riistiriitainen asia. Jos sillä on luvatun kokoinen %-määrä päästöjen pienentämisen kanssa niin sehän pitäisi laittaa pakkomyyntiin sähköautovouhotuksen sijaan,samoinhan silloin aikoinaan bensiini muuttui lyijyttömäksi ja alkuun tarjottiin vähälyijyisempää bensaa edullisemmin. Bioaineet samoin hinnalla alemmas niin lopuu noiden fossiilisten käyttö.
Kannustetta eikä keppiä niin varmaan menee paremmin asia läpi

SNG

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 29.04.19 - klo:20:08
Kannustetta eikä keppiä niin varmaan menee paremmin asia läpi

Juurikin näin! Sossusuomi vaan yrittää hakata päätään Karjalan mäntyyn vaikka metsään menee aina.

Toivon tolkkua autoiluun liittyvään poliittiseen päätöksentekoon, mutta eipä taida toteutua tulevankaan eduskunnan toimesta.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.04.19 - klo:21:11
Juurikin näin! Sossusuomi vaan yrittää hakata päätään Karjalan mäntyyn vaikka metsään menee aina.

Toivon tolkkua autoiluun liittyvään poliittiseen päätöksentekoon, mutta eipä taida toteutua tulevankaan eduskunnan toimesta.

Silloin kun jukistettiin Sipilän koplanneen kansliapäällikölleen tukia biopolttoainelaitokselle tukia kerrottiin täällä valmistettavan määrän riittävän kotimaanliikeenteen tarpeisiin mutta viedään ulos.
Miksi? Vientitukea saanee valtiolta niin hyvin? Vientiä pitää olla ja myydään halvemmalla ulos, maksetaan tukia viemisestä = veroja lisää kansalle. Omavaraisuus tuossa polttoaineessa varmaan tuottaisi ja varsinkin kun puhutaan hiilijalanjäljestä niin se politikkojen kautta osuu aina siihen peruskuluttajaan? Siksi kun niitä on paljon ja niille voi keksiä maksjua mitkä leväperäiset politikot sitten tuhlaa edesvastuuttomasti

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 29.04.19 - klo:20:08
Nythän on noita isompia ja suurempipäästöisiä autoja tänne tuotu lisää, autoveron poisto saisi varmaan uudempia ja vähäpäästöisiän autoja käytettyinä myös lisääntymään jos vero olisi pois.

Tuohon ei valitettavasti juuri ole muuta keinoa kuin todella jyrkkä vuotuisen ajoneuvoveron progressio, mutta tällöinkin sitä veroa maksetaan vain niiltä päiviltä kun auto on ajossa, muuna aikanahan porukka tekee niistä Traficom-ilmoitukset, mutta taas toisaalta eipä se liik.käytöstä poistettuna juuri tupruttelekaan. Juuri muita lain sallimia esteitä ei juurikaan taida olla, autoveron progressio torppaa aika hyvin uutena ostettavat, mutta noita krematorioita valuu tänne sitten käytettyinä, oli autoveroa tahi ei :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani


a4b8

Mitähän kaikkitietävä tm vastaa? Olihan siinä sentään vertailtu autoja keskenään?!
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

vwmies

Täysin objektiivinen ja kaikenkattava vertailu lienee mahdottomuus. Vrt. omena vs. päärynä.  Walpuria kaikille !  ;D
Yritetään pärjätä.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.04.19 - klo:07:59
Tuohon ei valitettavasti juuri ole muuta keinoa kuin todella jyrkkä vuotuisen ajoneuvoveron progressio, mutta tällöinkin sitä veroa maksetaan vain niiltä päiviltä kun auto on ajossa, muuna aikanahan porukka tekee niistä Traficom-ilmoitukset, mutta taas toisaalta eipä se liik.käytöstä poistettuna juuri tupruttelekaan. Juuri muita lain sallimia esteitä ei juurikaan taida olla, autoveron progressio torppaa aika hyvin uutena ostettavat, mutta noita krematorioita valuu tänne sitten käytettyinä, oli autoveroa tahi ei :-\

Nykyinen autovero nimenomaan suosii tuomaan noita isopäästöisiä kun muualla ovat kalliita pitää, halvempia tuoda sieltä kuin ostaa täältä, kiitos autoveron

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 30.04.19 - klo:20:00
Nykyinen autovero nimenomaan suosii tuomaan noita isopäästöisiä kun muualla ovat kalliita pitää, halvempia tuoda sieltä kuin ostaa täältä, kiitos autoveron

No mutta paljonko Suomessa on myyty autoja joissa on muukin, kuin litranen motti ja karvalakki varustus? Tämä tarkoituksella kärjistetty esimerkki, koska myös itse hain Ruotsista auton missä on kaikki varusteet mitä saanut sekä aito neliveto ja sellainen moottori, että ei tartte miettiä pääseekö ohi vai ei.

Ja ei Suomesta tuollaista ei olisi saanut uutena eikä nytkään rahalla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.04.19 - klo:21:04
No mutta paljonko Suomessa on myyty autoja joissa on muukin, kuin litranen motti ja karvalakki varustus? Tämä tarkoituksella kärjistetty esimerkki, koska myös itse hain Ruotsista auton missä on kaikki varusteet mitä saanut sekä aito neliveto ja sellainen moottori, että ei tartte miettiä pääseekö ohi vai ei.

Ja ei Suomesta tuollaista ei olisi saanut uutena eikä nytkään rahalla...

Kaikilla merkeillä mitä tänne on uutena tuotu löytyy noita kun varusteita on karsittu, juurikin sen takia ettei hinta karkaa kun vero on niin kova. On noita autoja ollut itselläkin, vanha maasturin korvike joskus missä oli merkkivalot ja paikat abs, ilmastointi, taka-akselin sähkötoimiselle lukolle jne mutta ei noita toimintoja, ei edes kierroslukumittaria. Naapurimaassa Ruotsissa on samoissa autoissa ainakin kierroslukumittari ja Austraalia, Jenkit jne sitten noi muutkin varustukset.
Aito neliveto on itselle sellainen että kaikki 4 pyörää saa vetämään oikeasti koko ajan, aika harva tehdaslainen on niin, G-mese, Lantikka ja Subarultakin taitaa löytyä, vanha HJ61 taisi myös olla.
Joskus Hesassa olin töissä, samassa puljussa Vironmaan työmiehiä, oli tuotattanut x5 Bemun itselleen, kulut valtion suunnasta kuulemma 100-150euroa rekisteröinti taisi olla syy. Käytetty sekin oli ja Saksasta kuuleman mukaan.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 30.04.19 - klo:20:00
Nykyinen autovero nimenomaan suosii tuomaan noita isopäästöisiä kun muualla ovat kalliita pitää, halvempia tuoda sieltä kuin ostaa täältä, kiitos autoveron

Ja mitenkähän se tilanne muuttuisi autoveron poiston jälkeen? Ihan tasan samalla tavalla se käytettynä tänne tuotu on yhä edullisempi kuin maassa jo oleva vastaava kalusto = tuonti siis jatkuu tasan entiseen malliin. Ainoa mutti että myös uusien krematorioiden myynti nousisi tämän tuontivirran lisäksi ja näin nuo ilmastotavoitteet olisivat ison askeleen kauempana kun enää ei olisi mitään merkitystä hommaako sen pienipäästöisen econ vaiko bensaa rohmuavan litroilla mässääjän :-\

Toki tuossa autoverossa on ongelmansa ja tarvitsisikin kehittämistä. Jos siitä tosiaan haluttaisiin eco-vero, jollaisena sitä jo nyt kansalle kaupataankin, niin auton varustelun ei pitäisi vaikuttaa autoveron määrään, ei ainakaan läheskään siinä määrin kuin se nyt tekee. Helppoahan se on viranhaltijalle katsoa vain se auton arvo sieltä viivan alta varusteluineen kaikkineen ja mätkäistä se vero tuon päälle, mutta kun pitäisi nimenomaan pureutua siihen mistä tuo hinta on muodostunut. Onko autossa nahkajakkarat vai sukkahousukangasta ei vaikuta auton päästöihin tuon taivaallista, mutta se vaikuttaa sen auton hintaan ja siten myös siitä maksettavaan veroon = täysi vääryys ja tekee tuosta autoverosta enempi kateusveron kuin mitään eco-veroa. Eli verotukseen pitäisi laskea mukaan vain sen auton perushinta + päätöihin vaikuttavat kilkeet ja kaikki muu olisi sitten autoverovapaata. Toki ALV se maksetaan noista kilkkeistäkin, joten mitään täysin verovapaita namusia noista ei siltikään tulisi, mutta näin saataisiin tämän maan autoiluun jotain laatuakin eikä kaikki ostaisi aina vain sitä hinnat-alkaen karvalakkia, jolloin kotimainen kalusto on kuin ennen muinoin Venäjällä jos sitä vertaa esim. Ruotsin autokantaankin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.05.19 - klo:09:24
Ja mitenkähän se tilanne muuttuisi autoveron poiston jälkeen? Ihan tasan samalla tavalla se käytettynä tänne tuotu on yhä edullisempi kuin maassa jo oleva vastaava kalusto = tuonti siis jatkuu tasan entiseen malliin. Ainoa mutti että myös uusien krematorioiden myynti nousisi tämän tuontivirran lisäksi ja näin nuo ilmastotavoitteet olisivat ison askeleen kauempana kun enää ei olisi mitään merkitystä hommaako sen pienipäästöisen econ vaiko bensaa rohmuavan litroilla mässääjän :-\
Täysin samaa mieltä. Jos autovero poistettaisiin, niin silloin kaikkein saastuttavimpien autojen hinta laskisi suhteellisesti kaikkein eniten. Ja hintako ei vaikuta kysyntään? Totta kai vaikuttaa, niinden myyntihän lisääntyisi totta kai. Samoin tuonnin osalta. Nythän mitä saastuttavamman "krematorion" tuot, sen enemmän maksat suhteessa veroja, jos vero poistuisi, niin niitä krematorioita tulisi taatusti enemmän myös käytettyjen tuonnin kautta.

Jos ajetellaan asiaa keskimääräisten uusien autojen CO2-päästöjen kannalta, niin:
* Norja 72,4 g CO2
* Tanska 111 g CO2
* Suomi 118,4 g CO2
* Ruotsi 122 g CO2,
niin nähdään että maassa jossa ei kanneta autoveroa (Ruotsi) on suurimmat päästöt ja taasen Norja jossa on äärimmäisen ankara verotus fossiilisille päästöjen mukaan (+tuet sähköille) on pienimmät päästöt. Tanskassa samoin ei ole autot halpoja..

Itse asiassa, koska Ruotsissa eivät ole saaneet päästöjä laskuun huolimatta Suomea selkeästi runsaammasta plug-in hybridi ja täyssähkömyynnistä, eikä autoverottomuus auta laskemaan päästöjä, niin viime kesänä on astunut voimaan ns. "bonus-malus" järjestelmä, joka on korotettu CO2-pohjainen käyttövero, progressiostepillä höystettynä, kolmeksi ekaksi vuodeksi. 

Homma toimii siten jos päästöt ovat yli 95g CO2, niin jokaisesta ylimenevästä grammasta maksetaan n.8,2eur ja yli 140g CO2, "grammahinta" on n.10,7eur. Dieselin päästöt kerrotaan vielä kertoimella ja lisätään kiinteä maksu.

Taasen jos päästöt jäävät alle 60g CO2, tai käyttövoima on kaasu, niin saa bonusta. Bonus on max n.6000eur (täyssähkö) ja hybridit päästöjen mukaan, kaasun bonus on 1000 eur vaikka CO2 menisi rajan yli (suurin osa Ruotsin kaasunkulutuksesta on biokaasua)

Laskuri löytyy täältä: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus2/

Pari esimerkkiä:
* Bensa 120g: n. 241 eur, 3 vuoden jälkeen n. 55,8eur.
* Diesel 120g: n. 428 eur, 3 vuoden jälkeen n. 243 eur.
* Bensa 200g: n. 1047 eur (!), 3 vuoden jälkeen n.232 eur.
* Diesel 200g: n. 1342 eur, 3 vuoden jälkeen n. 527 eur.

Silti tälläkin Ruotsin järjestelmällä on halvempi ostaa suuripäästöisiä "krematorioita" kuin Suomen järjestelmällä, sillä korotettu vero on voimassa vain kolme ensimmäistä vuotta ja suuripäästöisen (yleensä siis kalliin auton) hinnassa vaikkapa 1000euron käyttömaksu per vuosi on silti pieni kulu verrattuna auton ostohintaan ja arvonalennukseen. Todennäköisesti seuraavassa vaiheessa korotettua veroa jatketaan aina vain vanhempiin autoihin..

(btw, kurssit muutettu 1:10 yksinkertaisuuden vuoksi).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy