Audi A4 B9 2020-

Aloittaja Flat, 11.01.20 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

A4blackavantB8

#540
Lainaaauthor=doppelgänger link=topic=44672.msg761080#msg761080 date=164006452
Onko muuten näiss normaalia että öljynlämmöt eivät nouse hirveästi yli 60 asteen? Sunnuntaina ajoin 300km 1-5 asteen pakkasessa ja öljyt pysyi siellä n.70 asteessa. Omassa vehkeessä öljyt kyllä painuu melko nopeastikkin 90 asteen tuntumaan kelillä kun kelillä

Omassa 40TFSI 2021 öljynlämmöt nousee nyt pakkasilla hitaammin.Tänäänkin kun on yli 10 pakkasta, niin menee jotain 45min ennenkuin on 70 astetta.
Eikä oikein siitä enää nouse.Tosin en ole ajanut mitään pitempää pätkää nyt.Kyllä ton eron huomaa selvästi kun kelit viilenee.
Jäähdytysnesteen lämpömittaria ei edes taida olla,mitäpä sillä tekis..

Bax

#541
Siirsin tämän kirjoituksen tänne oikeaan paikkaan:

Tuli "hetken mielijohteesta" laitettua tilaukseen heinäkuun alussa A4 Sedan Progress 40 TFSI 150 kW MHEV quattro S tronic (MY 2023). Hetken mielijohteesta tarkoittaa sitä, että olen jo vuoden verran aikonut laittaa seuraavaksi töpselihybridi ja Q3 on ollut vahvasti mielessä. Maailmantilanne on kuitenkin antanut odotuttaa kaupantekoa, mutta sitten kuin vahingossa osui silmiini A4 tällä uudehkolla 150KW:n 2-litran moottorilla Ultra nelivedolla ja sen lähtöhinta on erittäin houkutteleva Q3 hybridiinkin verrattuna.
Ajettelin myös, että A4 ajettavuus olisi jonkinverran Q3:sta miellyttävämpi ja kävin koeajamassa molemmat. Q3:n ajettavuus oli juuri sitä mitä oletinkin ja ei hirveästi eronnut minulla olleesta vanhemman korimallin Q3:sta. Ajettavuus ja kaikki ajamiseen vaikuttava asia oli Q3:ssa perushyvä, ei valittamista mutta A4 vei siitä voiton mukavuudellaan ja oli hiljaisempi. Minulle mukavuus ja ajettavuus on tärkeintä ei renkaiden ja vanteiden ulkonäkö.
Tämä tilaamani A4 MHEV (48V) monilla herkuilla on suurinpiirtein saman hintainen Q3:n kanssa, mutta A4:ssa saa ikäänkuin enempi tyytyväisyyttä ja vastinetta rahalle.

Ajattelin odottaa vielä muutaman vuoden akkuteknologian kehitystä ja sitä että akuista saadaan sama teho pienemmällä massalla. Tähän autoon otin muutamia lisävarusteita kuten tärkeimpinä adaptiivisen vakionopeussäätimen, matrix led valot ja urheiluistuimet. Progress taso sisältää jo paljon kaikkea.
Mutta sitten auton väri! Mikään perus- tai metalliväreistä joita saisi vielä kohtuuhintaan (tai hintaan kuuluvana) ei miellyttänyt ja tuli valittua hurjan hintainen exlusive väri daytona grey. Vaihtoehtona värille oli Karatbeige Metallic, jos Daytonaa ei saisi.
Olen kuolannut tätä väriä jo aikaisemmissa audeissa, mutta sitä ei ole saanut perusversioihin. Nyt näyttää saavan, mutta poskettomalla lisähinnalla (verottomana 3900e).
Alustavasti on mahdollista, että auton saisi jo tammikuussa mutta värivalinta ja jokin lisävaruste saataa lisätä aikaa. Konfiguraattorissa kyllä sanottiin muutamasta lisävarusteesta, että aletaan valmistamaan kesällä 2022. Tiedä sitten.

Yhdet jutut unohtui tilauksesta eli varusteita, joita otin myös nykyiseen autooni. Oletteko ottaneet A4:een kuraläppiä eteen tai jos ette ole, niin vaikuttaisiko tarpeelliselta eli lentääkö kivet alakylkiin? Entä kuraläpät taakse?
Myös takapuskurin läpinäkyvä suojakalvo voisi olla tarpeellinen. Raskaat kauppakassit yleensä ainakin jossain vaiheessa hieraisevat puskurin yläpintaa.
Onko kukaan suojannut sedanin takapuskuria läpinäkyvällä kalvolla ja kärsiikö ulkonäkö?

Vielä yksi kysymys lähiaikoina A4:n ostaneille: Tuleeko auton mukana kumimatot automaattisesti vai ainoastaan kangasmatot?
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

PeteFinn

Daytona on kyllä aivan erinomainen väri. Mielestäni kenelläkään muulla valmistajalla ei ole noin hienoa harmaata. Edellinen autoni oli Daytona ja pidin väristä niin paljon, että se tulee ehkä otettua tulevaisuudessa uudelleenkin, jos auto tuntuu värille sopivalta. Mutta on kyllä kova hinta A4:ään, kun joutuu ottamaan exclusivena. Uskon silti, että tulet olemaan väriin erittäin tyytyväinen!

Taitaa olla kumimatot liian kallista luksusta laittaa automaattisesti mukaan. Ei tullut edes edelliseen RS-Audiini eikä nykyiseen Bemariin. Molempiin ne kyllä sai kaupantekijäiseksi, kun vain myyjälle asiasta mainitsi. Uskon, että saat varmasti sinäkin, kun vain myyjältä pyydät.

Itse ottaisin kuraläpät ehdottomasti ainakin eteen, koska ne ovat nykyään niin pienet ja huomaamattomat. Varsinkin tummahkon Daytonan kanssa niitä ei käytännössä juuri edes erota. Riippuu sitten tietty renkaan leveydestä ja offsetistäkin, miten pahasti ne paiskovat kiviä. Tuossa edellisessä Audissani molempien puolten helmoissa oli useita kiveniskemiä nimenomaan oman auton eturenkaista, koska RS:ään ei saa kuraläppiä. Olisin ehdottomasti laitattanut, jos olisi saanut. Sama homma nykyisessä Bemarissa. Vuoden ajon jälkeen on jo about puolen tusinaa kiveniskemää pohjamaaliin saakka eturenkaista, kun ei Bemariinkaan saanut läppiä. Enkä edes koskaan aja hiekkateillä! Audi ei paiskonut kiviä pahasti takarenkaista, mutta Bemarin leveämpi takarengas ja takavetopainotteisuus on hiukan jo nirhannut takapuskurin etureunaa molemmilta puolilta.

Jos arvelet, että kauppakassien sun muun takia on riski takapuskurin nirhaumille, niin kannattaa laittaa kelmu. Sitä ei käytännössä juurikaan huomaa. Itse asiassa vanhempani ostivat tämän uusimman Q3:n pari vuotta sitten, ja siihen laitettiin jo Audi Centerissä valmiiksi tuo suojakalvo takapuskuriin. Tekivät todella siistiä työtä, kalvo on tosiaan lähes huomaamaton. Ja heti parin päivän päästä, kun rengasliikkeessä siihen vaihdettiin toiset renkaat, oli rengashessu ilmeisesti hipaissut renkaalla puskurin yläosaan nostaessaan rengasta konttiin. Kalvossa oli jo pieni naarmu mutta eipä ole maalipinnassa! Ja myös heidän toisessa autossaan on auton keraamisen pinnoituksen yhteydessä kelmutettu tuo takapuskurin yläosa, kun ovat naarmuttamisen riskiryhmää  :D



Flat

Daytonalle vahva peukku täältäkin. Toinen daytona putkeen menossa.
Mutta eikös daytona kannata ostaa aina s-linen kanssa, silloin sen saa tavallisen metallivärin hinnalla. S-linen taas saa about tuon exclusive värin hinnalla.(joka on posketon hinta pelkästää väristä)

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.07.22 - klo:14:30
Mutta eikös daytona kannata ostaa aina s-linen kanssa, silloin sen saa tavallisen metallivärin hinnalla. S-linen taas saa about tuon exclusive värin hinnalla.(joka on posketon hinta pelkästää väristä)

Erittäin hyvä pointti, jos vaan onnistuu ja s-line muutoin kelpaa. Niin hieno väri kuin Daytona onkin, niin tuo exclusive-hinta on kyllä todella hapokas, kun ei kuitenkaan ole mikään superharvinainen väri kyseessä.

Bax

#545
Katsoin konfiguraattorista Progress vs. s-line samoilla varusteilla ja s-line tulisi paritonnia kalliimmaksi tosin varusteissa olisi lisänä autom. himmentyva taustapeili ja istuimien verhoilu olisi eri kuin valitsemani kankaiset (musta-Puna) verhoilut.

Koska arvostan mukavuutta ennenkaikkea niin myöskään s-linen 245/40-18 renkaat eivät miellytä samoin kuin sisustan musta yläosa, arvostan valoisuutta. Totta puhuakseni s-linen keulan alaosan sivuissa olevat alumiinin väriset muovit eivät miellytä silmääni. Tiedä sitten saako niitä huomaamattoman värisenä (mustana)?
Jos olisin nuorempi, niin valintana olisi epäilemättä s-line.

Toinen väri, jonka aluksi valitsin oli Karatbeige Metllic, joka myöskin on arvokas exlusive väri ja sitä ei saa s-lineenkaan halvemmalla.

A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Flat

Jos meinaat ottaa exclusive värin, niin eikö kannataisi ottaa joku oikea exclusive väri ? Tuo daytona kun on aika tavallinen kuitenkin.
Kai nuo s-linen alumiinisomisteet saa mustana, ainakin ennen. Lisämaksusta . Renkaat nyt varmaan saa vaihdetttua ?. Mutta ei huo vakiot mitkään sporttiset ole, jos sitä pelkäät  Aika korkea profiili noissa on.

Bax

Ajatuksena ei ole että pitäisi olla exlusive väri vaan olisin halunnut Daytonan jo parissa aikaisemmassa Audissa, mutta väriä ei saanut Busines eikä Busines Sport varusteluihin. Nyt sen saisi Progressiin todella kalliilla.
Olen siis tilannut auton tällä värillä.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Bax - 04.07.22 - klo:19:05
Ajatuksena ei ole että pitäisi olla exlusive väri vaan olisin halunnut Daytonan jo parissa aikaisemmassa Audissa, mutta väriä ei saanut Busines eikä Busines Sport varusteluihin. Nyt sen saisi Progressiin todella kalliilla.
Olen siis tilannut auton tällä värillä.

Uuden auton hankinnan ehdoton etu on, että siitä saa rakenneltua just omanlaisensa niin varusteiden kuin värin suhteen. Tällä kertaa joutuu kaivamaan lompakkoa vähän syvemmältä, mutta saat tosiaan hienon ja ennen kaikkea itselle mieluisan ja toivotun värin.

Ainakin itselläni oli suupielet korvissa aina kun näki oman Daytonan puhtaana auringonvalossa kimaltelemassa, joten aika vaikea on kovin paljoa kritisoida tuota rahanmenoa :)

autofanaatikko

#549
Se perus säkkikangas on ihan hirveä...Mut eikös se Progress sisällä kuitenkin edelleen S-line sisustan? Omani kun tilasin niin siihen Progressiin kuului S-line sisusta, adaptiivinen vakkari, äänieristelasit, virtuaalinen mittaristo ja Matrix ledit.

Mulla on siis se S-line sisusta ja onhan se upea. Nahkaa penkkien sivut ja kangasta keskellä mikä sekään ei ole kovin musta vaan lähinnä tummanharmaa. Vaaleat koristetikkaukset antavat kontrastia ja eloisutta sisustaan. Hieno ratti jossa on kahdenlaista nahkaa. Rosteripintaa polkimet ja metallipinnoitetut listat. Tosiaan tumma katto mutta paljon parempi minusta että katto on samaa sävyä penkkien kanssa ja tumma kattoverhoilu ei esimerkiksi likaannu helposti jos ottaa vaikka pilarista kiinni autosta noustessa. Eikä auto tunnu kuumalta tai pimeältä. Penkit ovat myös todella hyvät istua .

Mitä olen uusimpia Audi A4 nähnyt liikenteessä niin lähes kaikissa on tuo S-line sisusta. Myös iäkkäämmillä ihmisillä nähnyt että on tuo sisusta otettu autoon. Se on myös käytetyissä haluttu varuste ja helpottaa auton myyntiä/vaihtoa.

autofanaatikko

#550
S-linen ulkopuolella olevat listat voi aina teippauttaa mustaksi jos ne ei miellytä tai tilaa ne valmiiksi mustina tehtaalta joka ei toki ole ilmaista.

Niin ja tilaat autosi S-linen ulkopuolella tai ilman niin kun kerta auto menee tehdastilaukseen niin silloin voit valita useammasta vaihtoehdosta ilman lisähintaa mitkä vanteet otat. Ainakin Advanced ulkopuolen paketilla varustetussa autossa oli kolme 17-tuuman vanne vaihtoehtoa ilman lisämaksua. Otin sellaiset monipuolaiset kun ne on minusta hienot.

autofanaatikko

#551
En niin tarkkaan katsonut mutta jos kerta otit urheiluistuimet jne. niin miksi et  samantien tilannut autoa Progress plus varusteisena johon kuuluu mm. nuo urheiluistuimet ja Matrix valot?

Et tykkää täysnahkapenkeistä, urheilualustasta ja siitä että tuossakin tulee isot vanteet&matalaprofiiliset renkaat? Siksi ei Progress plus-mallia?

Bax

#552
Tuo Progress Plus varustelu on mielenkiintoinen ja tein uuden konfiguroinnin tällä paketilla siten, että siinä oli mukana kaikki mitä on valitsemassani Progress paketissa ja hintaa tuli n. 2000e enemmän.
Tämä 2000e sisältää kuitenkin arvokkaamman istuimien ja ovien verhoilut ja 17" renkaat (myös 18" vakiona progress plus) ja jos alkuperäiseen Progressiin ottaisin sisustaan Trend nahkapaketin (+Dinamica/nahka) ja 17" renkaat, niin hintalisä olisi 2500e. Progress Plus tulisi siis n. 500e halvemmaksi, mutta siitä ei pääse mihinkään, että lopulliseen hintaan tulisi taas se 2000e enemmän.

Progress Plussaan sisältyvään Trend nahkapakettiin on näissä laskelmissa otettu lisänä (n. 300e) Dinamica/Nahka verhoilu, joka tuo mikrokuituiset (?) istuimien keskiosat ja ovipahvit ja laidat nahkaa. Sisusta olisi tällöin täsmälleen sama kuin oli aikaisemmassa Q3:ssa (Business Sport) ja oli kieltämättä tyylikäs.
Katsoin liikkeessä kagaspäällysteisiä (puna-musta) ja kangas oli kestävän oloista ja jäykkää.

Tämä pisti nyt miettimään, että vaihdanko Progress Plussaan ja saan myös haluamani vaaleamman sisustan. Saattaa käydä niin, että sijoitan sen 2t euroa lisää tähän.



Olen ottanut jo lisänä eturoiskeläpät ja kumimatot ja eberin/webaston koodaus lämmittämään myös moottorin.
Oletteko ottaneet takaläppiä ja vaikuttaako niistä olevan hyötyä? Ulkonäöllä ei ole minulle väliä tässä läppäasiassa.
Entä tilapäinen vararengas ei kait sen ottaminen vaikutata  ASS subbariin mitenkään, onko joku ottanut?

A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 04.07.22 - klo:22:36
tumma kattoverhoilu ei esimerkiksi likaannu helposti
Vaikuttaako se väri likaantumiseen? ::)

Lainaus käyttäjältä: Bax - 05.07.22 - klo:12:26
Olen ottanut jo lisänä eturoiskeläpät
Oletteko ottaneet takaläppiä ja vaikuttaako niistä olevan hyötyä? Ulkonäöllä ei ole minulle väliä tässä läppäasiassa.
Omassa oli ostaessa etuläpät, niinpä hankin moiset myös taakse ja kyllähän ne suojaa kiveniskuilta mukavasti. Vähän hölmön näkönen muutenkin, jos läpät vaan edessä eli mieluummin joko molempiin päihin tai ei ollenkaan. Ja vaikka aika kaukana ollaan Audi Quattrosta niin kyllähän läpistä saa vähän lisää quattro-fiilistä ;D

Bax

#554
Kävin Audicenterissä päivittämässä Progress Plussaksi ja nyt istuin verhoiluksi tuli Dinamica mikrokuitu/nahka ja lisäksi vielä Trend nahkapaketti. Ohjaamossa on nyt kaikkiaan enemmän vaaleaa pintaa ja valoisuutta. Renkaat 225/50-17.
Otin lisäksi etu- ja takakuraläpät, kumimattosarjan, tavaratilan kaukalomaton ja läpinäkyvän lastaussuojan takapuskuriin. Eber/Webasto laitetaan automaattisesti lämmittämään myös moottori luovutushuollossa.

Nyt on sellainen olo, ettei tarvitse miettiä enää, vaan kaikki tarpeellinen on mukana. Muutama tonni tuli lisämaksua alkup. verrattuna.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Bax - 05.07.22 - klo:16:35
Kävin Audicenterissä päivittämässä Progress Plussaksi ja nyt istuin verhoiluksi tuli Dinamica mikrokuitu/nahka ja lisäksi vielä Trend nahkapaketti. Ohjaamossa on nyt kaikkiaan enemmän vaaleaa pintaa ja valoisuutta. Renkaat 225/50-17.
Otin lisäksi etu- ja takakuraläpät, kumimattosarjan, tavaratilan kaukalomaton ja läpinäkyvän lastaussuojan takapuskuriin. Eber/Webasto laitetaan automaattisesti lämmittämään myös moottori luovutushuollossa.

Nyt on sellainen olo, ettei tarvitse miettiä enää, vaan kaikki tarpeellinen on mukana. Muutama tonni tuli lisämaksua alkup. verrattuna.

Mulle sanottiin Audi center Lahdessa ettei välttämättä onnistu 21 vuodesta eteenpäin tehdasasenteisen Webaston muuttaminen auton moottoria lämmittäväksi. Ehkä onnistuu tai sitten ei vastasi Audi Center Vantaa ja Helsinki. Joten ei ole tehty asialle mitään. Et erikoista että sun autoon 100% varmuudella onnistuu. Meillä sama moottori. Mulle myös sanottiin että se homma maksaa ja riski on minun eli vaikka ei onnistu niin maksan työstä. Reilun satasen maksaisi.


Mulla on Trend nahkapaketti ja onhan se ihan kiva mutta onko siinä mitkään osat nahkaa niin se on eri asia.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 06.07.22 - klo:09:15
Mulle sanottiin Audi center Lahdessa ettei välttämättä onnistu 21 vuodesta eteenpäin tehdasasenteisen Webaston muuttaminen auton moottoria lämmittäväksi. Ehkä onnistuu tai sitten ei vastasi Audi Center Vantaa ja Helsinki. Joten ei ole tehty asialle mitään. Et erikoista että sun autoon 100% varmuudella onnistuu. Meillä sama moottori. Mulle myös sanottiin että se homma maksaa ja riski on minun eli vaikka ei onnistu niin maksan työstä. Reilun satasen maksaisi.
Ainakin OBDElevenillä onnistuu ihan valmiilla appillakin:


Bax

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 06.07.22 - klo:09:15
Mulle sanottiin Audi center Lahdessa ettei välttämättä onnistu 21 vuodesta eteenpäin tehdasasenteisen Webaston muuttaminen auton moottoria lämmittäväksi.

Mulla on Trend nahkapaketti ja onhan se ihan kiva mutta onko siinä mitkään osat nahkaa niin se on eri asia.

Audicenter Oulussa myyntipäällikkö sanoi, että lämmitin asennetaan luovutushuollossa autom. lämmittämääm moottori ilman eri sanomisia. Jos asiakas haluaa ettei webasto lämmitä moottoria, niin siitä olisi asiakkaan sanottava erikseen.
Ehkä täällä pohjoisemmassa asia nähdään näin.

Trend-nahkapaketti ei varmaankaan ole nahkaa, mutta näyttää vähän arvokkaammalle käsinojissa ja polvipehmusteissa tikkaus-saumojen ansiosta. Hinta noin 400e.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Bax

Muuten Autofanaatikko huomasin, että olet myös kuten minäkin ottanut huonontien alustan. Mitä voit kertoa tuntemuksista tällä alustalla ja oletko saanut selvitettyä mikä on maavara? Huonontien alusta nostaa sen 1,5 cm eli aika vähän.
Täällä on viimetalvina ollut niin lumisia talvia, että matalat autot jäävät mahastaan kiinni, jos ei lumiaura ole ehtinyt käydä aamulla.

Myös nykyinen autoni Golf Spotsvan on korotetulla alustalla ja ei valittamista.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

autofanaatikko

#559
Lainaus käyttäjältä: Bax - 06.07.22 - klo:13:09
Muuten Autofanaatikko huomasin, että olet myös kuten minäkin ottanut huonontien alustan. Mitä voit kertoa tuntemuksista tällä alustalla ja oletko saanut selvitettyä mikä on maavara? Huonontien alusta nostaa sen 1,5 cm eli aika vähän.
Täällä on viimetalvina ollut niin lumisia talvia, että matalat autot jäävät mahastaan kiinni, jos ei lumiaura ole ehtinyt käydä aamulla.

Myös nykyinen autoni Golf Spotsvan on korotetulla alustalla ja ei valittamista.

On todella hyvä alusta se huonontien alusta. Napakka muttei mikään pintakova. Renkaat minullakin 205/55R17, Michelin Primacy3 ja nopeusluokka vain H (tehtaalta tuli noilla renkailla). Alusta helpottaa vähän autoon nousua ja sieltä pois tuloa, muttei mitenkään erityisesti. Urheilualusta on paljon paljon matalampi. Tosin tämäkään ei ole mikään kovin korkea koska lähtökohtaisesti Audi A4 on maavaraltaan aika matala auto. Eli jos on kunnon kovaa korkeaa lumipaakkua niin kyllä ne siellä alustassa raapii tälläkin alustalla. Toki vähän helpottaa.

Bax

Ok, tässä 2023 Progress Plus mallissa on pienempi tehtaalta tuleva rengaskoko 225/50-17, jonka otin ja tässähän on sama halkaisija kuin 205/55-17. Tuo jälkimmäisen koon aion ottaa talvirenkaaksi.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

batman14

Hieno peli tulossa! Edelleen miellyttää omaa silmää A4 B9 vaikka mallilla ikää onkin. On ulkoa sporttisen näköinen.

Tuossa ei kuitenkaan taida olla 48V MHEV systeemiä, vaan 12V miedompi kevythybridi, vai onko tähän tullut muutos nyt vm. 2023 osalta?

autofanaatikko

#562
Lainaus käyttäjältä: Bax - 06.07.22 - klo:16:38
Ok, tässä 2023 Progress Plus mallissa on pienempi tehtaalta tuleva rengaskoko 225/50-17, jonka otin ja tässähän on sama halkaisija kuin 205/55-17. Tuo jälkimmäisen koon aion ottaa talvirenkaaksi.

Kirjoitin koon aiemmin väärin. Siis rengakoko on 225/50R17 kesäpyörissä mutta myös talvipyörissä ja olen niissäkin todella tyytyväinen tuohon kokoon.

Tähän käy myös koko 205/60R16 jos talvipyöriksi haluat kapeampaa rengasta.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 06.07.22 - klo:22:18
Hieno peli tulossa! Edelleen miellyttää omaa silmää A4 B9 vaikka mallilla ikää onkin. On ulkoa sporttisen näköinen.

Tuossa ei kuitenkaan taida olla 48V MHEV systeemiä, vaan 12V miedompi kevythybridi, vai onko tähän tullut muutos nyt vm. 2023 osalta?

Edelleen on tuo miedompi systeemi.

Bax

#564
Joo kyllä se on A4:ssa edelleen 12V:n järjestelmä. Olen luullut, että kaikissa 2023 Audeissa olisi 48V:n MHEV, mutta se onkin vain joissain Audin malleissa. Tähän on vaikea saada tarkempaa tietoa mistään.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Bax

Tällä hetkellä A4 sedan mallin toimitusaika on 5-12kk. Oma Audissa (vielä Oma VW) näkyy alustava valmistusaika olevan 2023W09.

Alla olevassa linkissä näkyy eri merkkien toimitusaikoja ja tämä sivu päivittyy usein, jopa joka päivä:
https://www-carwow-de.translate.goog/neuwagen-lieferzeiten?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc

En sitten tiedä kuinka hyvin sivun toimitusajat pitävät paikkaansa Suomessa.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Epes

Lainaus käyttäjältä: Bax - 06.07.22 - klo:13:09
Muuten Autofanaatikko huomasin, että olet myös kuten minäkin ottanut huonontien alustan. Mitä voit kertoa tuntemuksista tällä alustalla ja oletko saanut selvitettyä mikä on maavara? Huonontien alusta nostaa sen 1,5 cm eli aika vähän.
Täällä on viimetalvina ollut niin lumisia talvia, että matalat autot jäävät mahastaan kiinni, jos ei lumiaura ole ehtinyt käydä aamulla.

Myös nykyinen autoni Golf Spotsvan on korotetulla alustalla ja ei valittamista.

Meikäläinen tilasi -21 A4:n silloisella progress paketilla ja myyjä selitti alustasta seuraavaa. Progressissa oli vakiona sport-alusta joka oli normialustaa 2,5cm matalampi. Huonon tien paketin alusta on taas normialustaa 1,5cm korkeampi jolloin korkeudessa on 4cm ero. Normialusta oli esim. kaasu-A4:ssa.

autofanaatikko

B9 vm. 2021 rämisee vasemmalta puolelta.

Luulin että syy olisi kuskin ovipahvi... No voi se ääni tulla taaempaakin. Ei tule kuitenkaan kuskin puolen b-pilarista.

Käsin silmämääräisesti kaikki ovipahvit läpi. Vasemmanpuoleisen takaoven pahvi joustaa enemmän kuin muissa ovissa ja tuntuu että yläosa ei ole kunnolla kiinni??? Ilmeisesti tehtaalla jäänyt kunnolla kiinnittämättä tai onko voinut löystyä tärinästä. Ehkä se on räminän aiheuttaja, tosin tuntuu että räminä tulisi edempää mutta en ole varma.

Bax

Onko kukaan muu tilannut A4:sta viimevuonna ja odottaa nyt toimitusta?
Minulla A4 sedan on valmistunut 10 päivää sitten, mutta tila on edelleen "auto valmistunut". Rekisterinumero on näkynyt viikon verran, joten olisikohan kuitenkin tulossa jo Suomeen?

Näillä näkymin menee noin 8 kuukautta tilauksesta luovutukseen. Muiden muassa Dinamica mikrokuitu verhoilu viivästyttää tällä hetkellä toimitusta.


A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Bax

Nyt on viikon verran ajeltu uudella nelosella. Ajettavuus ja ajomukavuus on juuri sitä, mitä odotinkin. Michelinin nastarenkaat ei juuri kuulu sisälle ja eristetyt sivulasit ja tuulilasi auttavat siihen. Tässä ei ole sport jousitusta joten ajomukavuus on kohdillaan ja mitään pintakovuutta ei tunnu. Laatuvaikutelma on kaikinpuolin hyvää tasoa.

Tämä uusin ASS äänentoisto yllätti todella positiivisesti ja vertaan sitä edellisen VW:n dynaudioon. Audin ASS on vähintään yhtähyvä ja parempi siinä, että keskikaiutin ei ole nyt niin dominoiva kuin se oli dynaudiossa. Jotain on tehty, että ASS:ää ei voi enää moittia ja ainakin tässä sedanissa myös matalat äänet kuuluvat hyvin ja jouduin jopa laskemaan basson tasoa muutaman pykälän ja diskanttia hieman nostamaan. Olin huomaavinani, että jos basso on säädetty puoliväliin niin yläbassot korostuvat liikaa ja tason laskeminen auttaa siihen.

Asiasta on puhuttu täällä ja piti oikein tarkistaa asia ja tässä mallissa ei takana ole feikki pakoputkenpäitä, vaan molemmilla puolilla on äänenvaimentimet ja niistä suorakaiteen muotoiset putket ulos.
Olin vielä pari vuotta sitten täysin varma, että seuraava auto olisi varmasti vähintään PHEV hybridi mutta sähköajelu siirtyy nyt muutaamlla vuodella.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy