Audi A4 B9 2020-

Aloittaja Flat, 11.01.20 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

Mk233

Lainaus käyttäjältä: Flat - 28.11.20 - klo:08:24
Okei, olen aina tosiaan luullut että tuo on kaikissa nelosissa vakiona. Mikäli liittyy matrixeihin, niin onko onko myäs peräpään animaatiot sama juttu. Eli ilman matrixeja animaatioota ei ole edessä eikä takana? Ja nyt ei puhuta siis suuntavilkkujen valoista.


Eihän tuo normaali ääni ole, koska se on sen verran kova. Harmi että en muistanut mainita asiasta kun auto kävi laturinvaihdossa. Ã,,äni tulee ikäänkuin apukuskin hansikaslokerosta. Loogista koska pissapojan säiliöhän on juuri sellä suunnalla. " Hyvä" että on kohtalotovereita.

Joo, ei ole edessä eikä takana. Harmi kun en tajunnu autoa tilatessa. Hieno detail.

Mk233

Mistä löytyy työkalu renkaan pulttien suojahattujen poistoon? Ei ollu työkalujen seassa...

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 28.11.20 - klo:21:15
Mistä löytyy työkalu renkaan pulttien suojahattujen poistoon? Ei ollu työkalujen seassa...
Löytyykö hanskalokerosta? Mulla oli sinne laitettu skodamyyjän toimesta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tpu

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 28.11.20 - klo:21:15
Mistä löytyy työkalu renkaan pulttien suojahattujen poistoon? Ei ollu työkalujen seassa...

Minulla roikkui siinä työkalupussukan kiinnitysnarussa. Ja oli sen verran heikosti kiinni, että voisin hyvin kuvitella että se siit saattaa vahingossa pudota.

Popovice

Kysymys palstan tietäjille, kun en hausta huolimatta onnistunut löytämään vastausta. Tukevatko nämä Audin uusimmat MMI systeemit (2020-) musiikin soittamista ulkoiselta medialta kuten SD kortti tai USB?

Flat

SD korttipaikkaa ei ainakaan omassani ole ( B&O ). USB:n kautta lienee musiikin toistaminen mahdollista. Muistaakseni tälläinen inputti oli valikoissa. (koska en ole itse käyttänyt tätä , niin ihan takuuseen en voi mennä, mutta eiköhän se onnistu, olisi kovin kummalista jos ei onnistuisi)

Popovice

#306
Lainaus käyttäjältä: Flat - 24.11.20 - klo:17:59
Tällainen sähköposti tipahti tänään:

Tulevaisuus: Aktivoi nytMahdollisimman paljon joustavuutta functions on demand -toiminnoilla. Ota kaikki irti Audi A4:stä*!

https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/functions-on-demand.html

Ehkäpä tuota navigointia voisi kuukauden testijakson verran kokeilla.
Nyt tulee kyllä tyhmiä kysymyksiä, mutta potentiaalisena uuden B9:n omistajana täytyy selvitellä asioita etukäteen 8). Eli miten nuo On Demand palvelut käytännössä aktivoidaan autoon, pitääkö autossa olla joku SIM pohjainen verkkoyhteys vai pystyykö lisenssin jotenkin kertomaan autolle paikallisesti? Auton spekseissä sanotaan "myCarManager lisenssi voimassa 3 vuotta, myService lisenssi voimassa 10 vuotta". Liittyvätkö nämä uusien toimintojen aktivoinnit jotenkin tuohon myCarManager lisenssiin ja onko ylipäätään tuon kyseisen lisenssin pitäminen voimassa pakollista mikäli ei halua mitään ylimääräisiä etätoimintoja (ts. polttoainelämmittimen ohjaus ihan perinteisellä kaukosäätimellä)? Nimimerkki "mi16" kertoi että "vaati kaksi uudelleenkäynnistystä jotta kaikki uudet ominaisuudet tuli näkyville". Pitääkö autoon ladata mitään uutta softaa näiden ominaisuuksien käyttöönottamiseksi vai riittääkö pelkästään tuo uudelleenkäynnistys, ja jos softaa ladataan niin mitä kautta se tapahtuu?

mi16

Itse aktivoin palvelun my.audi.com sivuilla ja kun pääsin autolle oli navi jo asennettu. Eli auton sisäisen sim kortin kautta se onnistui. Itse en ole aktivoinut  nettiyhteyttä.

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 01.12.20 - klo:08:46
Nyt tulee kyllä tyhmiä kysymyksiä, mutta potentiaalisena uuden B9:n omistajana täytyy selvitellä asioita etukäteen 8). Eli miten nuo On Demand palvelut käytännössä aktivoidaan autoon, pitääkö autossa olla joku SIM pohjainen verkkoyhteys vai pystyykö lisenssin jotenkin kertomaan autolle paikallisesti? Auton spekseissä sanotaan "myCarManager lisenssi voimassa 3 vuotta, myService lisenssi voimassa 10 vuotta". Liittyvätkö nämä uusien toimintojen aktivoinnit jotenkin tuohon myCarManager lisenssiin ja onko ylipäätään tuon kyseisen lisenssin pitäminen voimassa pakollista mikäli ei halua mitään ylimääräisiä etätoimintoja (ts. polttoainelämmittimen ohjaus ihan perinteisellä kaukosäätimellä)? Nimimerkki "mi16" kertoi että "vaati kaksi uudelleenkäynnistystä jotta kaikki uudet ominaisuudet tuli näkyville". Pitääkö autoon ladata mitään uutta softaa näiden ominaisuuksien käyttöönottamiseksi vai riittääkö pelkästään tuo uudelleenkäynnistys, ja jos softaa ladataan niin mitä kautta se tapahtuu?

Popovice

Nyt on sitten pitkällinen autonvaihtopohdinta saatu päätökseen. Ensi viikolla taloon tulee vähän käytetty A4 Allroad 140kW 40 TDI vm. 2020 quattro Ibis-valkoisena ja muuten aika perusvarustuksella (Comfort, digitaalimittaristo, pyöränkaaret kontrastivärillä). Tuo perus Avant 40 TFSI quattrona olisi kyllä kiinnostanut aika lailla, mutta omaan käyttööni tuo pieni maavara vaan ei oikein soveltunut. Muuten auto on kyllä hieno, mutta tuo karvalakki sisusta kangaspenkkeineen kyllä pikkuisen häiritsee B8.5 nahka/alcantaran jälkeen. Aika ihmeellistä ylipäätään että tänne tuodaan näinkin arvokkaita autoja noin ankealla sisustuksella, vrt. vaikka jenkit jossa mm. nahkapenkit ovat aina vakiona. Mutta tällä kertaa käytettävyys edellä ja tulevaisuus sitten näyttäköön miltä meno muuten maistuu ::). Tämä 40 TDI taisi olla sitten viimeinen A4 quattro, jossa on perinteinen Torsen, tällä hetkellä myynnissä olevissa on jo siirrytty Ultraan myös diesel-puolella.

Flat

Onnea uutukaisesta. Kyllähän tuolla kehtoo kylillä ajella.
Mitä tuo pyöränkaarien kontrastiväri meinaa, eikös ne ole aina eriväriset kuin muu auto  ?

shaman

#310
Onnea hienosta autohankinnasta, Varsin hyvä paketti, ja hyvä jos soveltuu omiin tarpeisiin hyvin, se on aina se tärkein asia kun uutta ajetaan pihaan. Itsellä myös samalla moottorilla oleva edellisen sukupolven 2015 B8.5 quattro avant mutta itselle tärkeällä ja jo pikkuhiljaa historiaan jäävällä herkkuvarusteella, eli manuaalilla ja varsin tyytyväisenä torsenilla mennään, on niin kovin johdonmukainen (ja tästä tai manuaalista ei nyt aleta väittelemään). Omaa sanaasi lainaten on myös pakko todeta, että en oikein itsekään ymmärrä miksi näitä laivataan tänne niin kovin perusvarusteilla myyntiin, kun tarjontaa kuitenkin olisi huru mycke vaikkapa siellä ruotsissa, ja aivan varmasti menisi kaupaksi. Se mitä keksin ajatella on se, että siellä esim. tuollainen perusleasing perusmusta A4, peruspenkeillä, perusalustalla ilman sen ihmeempiä varusteita ei yksinkertaisesti mene siellä kaupaksi aftermarketina, mutta täällä jollain tavalla, toki heikosti täälläkin koska niitä on netti tulvillaan. Se mitä tuohon syyksi pystyn ajattelemaan on se, että ne lähtee esim. Sakalle ja Kamuxille sieltä niin halvalla että me jokainen tiputtaisiin tuolilta jos nettohinnat kuultaisiin. Ja sitä kautta pääsevät hyvittämään vaihdokista sen verran hyvin että saavat kauppoja aikaan myös näillä perusversioilla. Eli myyntikate taitaa ratkaista tässäkin asiassa, perusyksilöllä saa niin hirmukatteen että niitä kannattaa tuoda mileummin kuin hyvin varustelluita pienemmällä katteella. Siksi meistä harrastajistakin varmaan aika harva on Kamuxin tai Sakan asiakas. Toki tilaamalla heiltäkin varmaan saa mitä haluaa, mutta silloin vaihdokki lienee paras myydä yksityisesti. Hyvä esimerkki on tehdä esim. nettiautossa haku omilla kriteereillä ja valita metalliväri / ei metalliväri muutoin samoilla kriteereillä, tulokset metallivärillä jää äärimmäisen vähäisiksi. Ehkäpä tuo kielii siitä leasingautojen määrästä myös koska metalliväri lisää verotusarvoa ja maalipinnan kunnolla harvalle leasingautoilijalle on väliä sen 36kk jälkeen. Mulle on.


upload image

Popovice

Lainaus käyttäjältä: Flat - 01.12.20 - klo:21:30
Mitä tuo pyöränkaarien kontrastiväri meinaa, eikös ne ole aina eriväriset kuin muu auto  ?
Juu, onhan ne Allroadissa aina eri väriset, mutta tuo kontrastiväri meinaa että ne on oikein kiiltäviksi maalattu sen sijaan että ne olisivat perus harmaata mattamuovia (kuten oli mm. aiemmassa B8.5 kulkineessani). Itse asiassa Nettiautossa oli luokkaa 6-7 valkoista vähän ajettua Allroadia tarjolla, mutta juurikin nuo maalatut helmat ja lokarinkaaret saivat minut valitsemaan tämän yksilön. Tekee jotenkin arvokkaamman oloisen autosta ja myös varmaan helpompi pitää puhtaana.

Popovice

Tuossa vielä kuva uutukaisesta. Ei ole vaikea päätellä minkä ketjun liikkeestä on ostettu 8). Tuosta käy myös ilmi miltä ne kontrastivärillä maalatut lokasuojan kaaret ja helmat näyttää.


Popovice

Palstalaisten hyvistä vastauksista huolimatta en vieläkään oikein ymmärrä miten nuo Audin eri lisenssit toimii. Ehkä tässä on liikaa infotainment ähkyä tämmöiselle senior kansalaiselle. Eli onko autossa siis jonkinlainen SIM kortti jo vakiovarusteena, jonka avulla MyAudi palvelut saadaan toimimaan ja viittaako juurikin "myCarManager lisenssi voimassa 3 vuotta" tähän toiminnallisuuteen? Eli kolmen vuoden jälkeen ei mitään auton tietoja voi lukea etänä eikä esim. esilämmitystä voi kytkeä päälle kännykällä, mutta sen sijaan tuo lämmittimen erillinen kauko-ohjain toimii senkin jälkeen.

Ja entä sitten tuo "Audi Smartphone Interface", joka on tässä kärryssä vakiona. Onko tuon toiminta-aika sidottu jotenkin "myCarManager" -lisenssiin, vai toimiiko se ns. maailman tappiin ilman lisenssien uusimista. Omalla kohdallani tarkoitus on käyttää mm. navia kännykän kautta enkä siten aio hankkia mitään erillistä SIM korttia ellei se ole täysin välttämätöntä.

Flat

Autossa on e-simmi connect palveluita varten. Puhelimen navi toimii smartphone interfacen kautta ilman mitään hankintoja.

tpu

Ja 3 vuoden jälkeen voit ostaa uuden lisenssin, jos haluat etäkäyttöpalveluita jatkaa. Alkuvuodesta kun B9 tuli 3 vuoden ikään, niin päivitin siihen vuoden lisäaikaa, taisi maksaa 69 euroa. 99 eurolla olisi saanut 2 vuotta. Pidempien lisenssien hinnasta minulla ei ole tietoa.

Popovice

Kiitokset kaikille vastauksista. Nyt selkis :)

Mk233

Onko porukalla ollut vaihteistojen kanssa ongelmia? Itselläni tapahtuu näin aika ajoin:

-Valoristeystä lähestyessä kun vauhti on lähes kävelyvauhtia, juuri ennen pysähdystä vaihteisto vaihtaa kakkoselta-ykköselle. Tulee ihmeellinen nykäisy. Tuntuu kuin jarrut menisi hetkeksi päälle. Jarruihin tämä nyt ei voi liittyä mutta käytin tätä vaan kuvailemaan tilannetta. Ei tapahdu aina mutta silloin tällöin.

- Toisen vaihteiston epämääräisen käyttäytymisen huomasin matka ajossa, ohitusta tehdessä. Reipas kaasu, ohituskaistalle ja hetken ajan nousee vain kierrokset ei vauhti. Eli aivan kuin vaihteisto arpoisi vielä millä mennään kun pitäis mennä jo. Ei kovin kiva fiilis ohitustilanteissa.

Kilsoja bilikassa nyt 15000. Varasin ylimääräisen huollon. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Flat

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 07.12.20 - klo:21:35

- Toisen vaihteiston epämääräisen käyttäytymisen huomasin matka ajossa, ohitusta tehdessä. Reipas kaasu, ohituskaistalle ja hetken ajan nousee vain kierrokset ei vauhti. Eli aivan kuin vaihteisto arpoisi vielä millä mennään kun pitäis mennä jo. Ei kovin kiva fiilis ohitustilanteissa.



Eikös tuo ole ihan perus  DSG arpomista? Varsinkin jos laskettelet ennen ohitusta "vapaalla" en kaasun runttaamista pohjaan. Auto voi luulla että ollaan hidastamassa  ja sit pitääkin mennä kovempaa. Vähän sama tilanne liikennevaloissa, jos laskettelet valoihin ja siten pitääkin mennä yhtäkkiä, niin laatikko arpoo hetken.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.12.20 - klo:11:47
Eikös tuo ole ihan perus  DSG arpomista? Varsinkin jos laskettelet ennen ohitusta "vapaalla" en kaasun runttaamista pohjaan. Auto voi luulla että ollaan hidastamassa  ja sit pitääkin mennä kovempaa. Vähän sama tilanne liikennevaloissa, jos laskettelet valoihin ja siten pitääkin mennä yhtäkkiä, niin laatikko arpoo hetken.
En tiedä faceliftin B9:stä mutta ainakaan omissa DSG-autoissa en oo tommosta kokenu...

Flat

#320
Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 08.12.20 - klo:13:18
En tiedä faceliftin B9:stä mutta ainakaan omissa DSG-autoissa en oo tommosta kokenu...

Kaikissa DSG härveleissä merkistä riippumatta on tullut tuo sama vastaan. Ominaisuus.
Kun "oppii" ajamaan DSG:tä niin tuota ominaisuutta voi hieman loiventaa, ettei se ihan niin pahasti pistä silmään.
Drive selectin kun laittaa dynamic moodiin, niin aprominen nopeutuu ja näinollen hieman lieventää ilmiötä.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.12.20 - klo:13:38
Kaikissa DSG härveleissä merkistä riippumatta on tullut tuo sama vastaan. Ominaisuus.
Kun "oppii" ajamaan DSG:tä niin tuota ominaisuutta voi hieman loiventaa, ettei se ihan niin pahasti pistä silmään.
Drive selectin kun laittaa dynamic moodiin, niin aprominen nopeutuu ja näinollen hieman lieventää ilmiötä.
Ok en oo kyllä pannu merkille mitenkään erityisemmin, ilmeisesti osaan ajaa!  ;D

Flat

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 08.12.20 - klo:13:48
Ok en oo kyllä pannu merkille mitenkään erityisemmin, ilmeisesti osaan ajaa!  ;D

Synnynnäinen rattimies ! Urbaani legenda kertoo että vaihteisto oppii kuskin tavoille. Olet saanut koulutettua sen hyvin tavoille tai se on kiltti DSG eikä mikään vikuroiva yksilö.

Popovice

Komppaan tätä lausuntoa. Itsellä jo hieman ikääntyneempi A4 2.0TDI 140kW quattro vm. 2015 (mittarissa 94tkm) enkä ole koskaan huomannut minkäänlaista empimistä vaihteistossa. Olisikohan syynä se että itsekin ajelen pääsääntöisesti rauhalliseen herrasmies(pappa)tyyliin...

Mk233

Mulla on ollut kolme volkkarin dsgtä ennen tätä. Lieneekö sama laatikko, en tiedä, mutta ei ne aikasemmat tällä lailla käyttäytyny. Ainakin Audin huolto oli tietoinen näistä "ominaisuuksista". Siihen on kuulemma päivityksiä olemassa.

Flat

Klassinen DSG empimistilanne: lähestyt liikennevaloja, jalka pois kaasulta. Auto alkaa vauhdin laskiessa vaihtamaan vaihteita pienemmälle. Kun vaihde on kakkosella ( auto luulee että laitetaan vielä ykkönen sisään ja valmistautuu siihen ) mutta tässä vaiheessa polkaisetkin kaasua kunnolla. Laatikko empii hetken ennekuin tajuaa että nyt tarvitaankin kakkosta eikä ykköstä. Kärsimättömimmät kuskit sanovat tätä viiveeksi eli DSG arpajaisiksi. En tiedä mitä teen "väärin" mutta kyllä osaan tuon ominaisuuden kaivaa kaikista DSG laatikoista. Toisekseen, tuo viive on suhteellista, toisille ikuisuus, toiset ei edes huomaa. Ja yleensähän tuon huomaa parhaiten kun kunnolla polkaisee, jolloin kuskin odotusarvo eteenpäin menemisestä on myös paljon suurempi kuin rauhallisessa painalluksessa.

Flat

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 08.12.20 - klo:19:52
Ã,,lä tölväse kaasua ota sievästi kaasu/nopeus hallintaan.

Juu, rauhallisesti mennään , mutta aina joskus harvakseltaan tulee tarvis vähän tölväistä.

Ja jos ajatte rauhallisesti vaikka 80 kymppiä, seiskavaihde päällä, ja sitten tölväisee pedaalin kunnolla metalliin, niin kyllähän se arpoo hetken ennekuin löytää pari pienempää pykälää sisään ennenkuin mennään. Lähinnä Petroolipäiden ongelmia.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 08.12.20 - klo:19:52
Ã,,lä tölväse kaasua ota sievästi kaasu/nopeus hallintaan.

Just näin. Liikennevalot punaisella, odotat piikkipaikalla autohold päällä ja jalka valmiina kaasulla. Valo vaihtuu keltaiselle, kaksi vaihtoehtoa.
1) Polkaiset heti pedaalin pohjaan ja poistut paikalta melkomoisen nykäyksen kera.
2) Näpäytät kaasua niin, että autohold vapautuu ja veto menee päälle. 0,5 sekuntia näpäytyksestä kaasu pohjaan ja tehokas poistuminen paikalta ilman nykäyksiä.

Mk233

Nyt te käsitätte tämän väärin. Eli tarkoitin esimerkissä 1 lähestyn risteystä, hiljennän vauhdin ihan pysähdyksiin asti. Jalka ei ole ollut kaasulla enää aikoihin ja kun rullaan viimeiset kymmenen metriä, laatikko vaihtaa kakkoselta ykköselle ja tekee aika voimakkaan nykäyksen.

Flat

Takaisin otsikon kulkineeseen: En tiedä onko aina ollut näin  ( muistelen että ei ) mutta nyt kun puhelin on piuhalla autossa kiinni ja autosta virrat pois , niin Android autoa voi silti käyttää. Mielestäni ennen ei ollut näin kun virrat oli pois. Mielestäni tämä tuli MMI softan päivityksen jälkeen mahdolliseksi. ( puhelin oli kiinni ajon aikana autossa ja virtojen sammutuksen jälkeen AA:ta pystyi edelleen käyttämään). Vai muistanko väärin ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy