Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.12.19 - klo:21:23
Uusi kuningas on syntynyt - Tervetuloa Goodyear Ultragrip Performance+

Aika oli vaihtaa talvikumit autoon, ja vimmattu googlettelu tuotti kalkkiviivoilla uuden haastajan jo lähes takuuvarmalle Continentalin TS850p testivoittajamallille sekä sen seuraajalle, TS860S.

Goodyear on vielä parempi märällä kuin Contit, mutta kuivalla asfaltilla tulee taas vastaavasti pikkaisen turpiin. Melusta hassusti toinen sivusto antaa ykkössijan, toinen tiputtaa pitkälle häntää. Lumipidossa tulokset ovat Goodyearin eduksi, joskaan ei yksimielisesti.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2019-Auto-Bild-Winter-Tyre-Test.htm
https://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/winter-driving-special/93097/winter-tyres-test-best-tyre-brands-reviewed


Sivuhuomiona mainittakoon että kilpakumppani Conti (ja sen EU-kitka) jatkaa kiipeämistään naapurimaan rengasvertailuissa kohti kärkikolmikkoa, räikeän eriarvoisesta pisteytystavasta huolimatta. Huomaa hyvin mikä on laatutalvirenkaan ja löysän skandipaskan ero märkäpidossa, tällä kertaa Continental ContiVikingcontact 7 saa täydet 1 pistettä ja harakirileiman märän kelin käytöksestä. Muut skandikumit eivät tule kaukana perässä. Vesiliirtotestissä tuttuun tyyliin Nokian R3 saa edeltäjänsä tavoin umpisurkeat ja itsemurhaan verrattavissa olevat 1/10 pistettä (kuten myös em. ContiVikingcontact 7)

https://tveassetsprod.blob.core.windows.net/editorial/2019/09/1920-vinterdacktest-2019-test-av-18-olika-vinterdack.pdf

Ei riemulla rajaa, kun hyvillä talvikumeilla ajaa, vai mitenkä se meni?  8) 8) 8)

Sä voit siellä Puolassa ajaa millä renkaalla parhaaksi näet  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.12.19 - klo:22:35
Sä voit siellä Puolassa ajaa millä renkaalla parhaaksi näet  ;D.

En voi, sillä poliisi tulee ja pamputtaa jos käyttäisin täällä nastoja sen vuoksi että kerran vuodessa tulee käytyä Zakopanessa.

Jäi muuten mehukkain osa vielä referoimatta tuosta Teknikens Världin testistä:

LainaaMen jag då som kör till fjällen en gång om året och då är jag orolig för sista kilometern in till stugan. Där är det alltid snöigt och isigt och uppför. Ska inte jag ha dubbat? Svar: Nej, du behöver bra framkomlighet sista biten och då är faktiskt snökedjor det bästa alternativet. Det finns bra snökedjor som är lätta att montera till de flesta bilar.

Vapaasti käännettynä: MUTQ MIN,, AJAN KERRAN VUODESSA TUNTUREILLE JA VIIMEINEN KILSA ON LUMEN JA J,,,,N PEITT,,M,,,, KINTTUPOLKUA NIIN KYLL,,H,,N KAI MIN,, TARVITSEN NE NASTAKUMIT AUTOONI???? vastaus: Ei, et tarvi, tarvitset lumiketjut viimeiselle kilometrille.   8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.12.19 - klo:21:23
Sivuhuomiona mainittakoon että kilpakumppani Conti (ja sen EU-kitka) jatkaa kiipeämistään naapurimaan rengasvertailuissa kohti kärkikolmikkoa, räikeän eriarvoisesta pisteytystavasta huolimatta.
Vilkaise toki toinen ruotsalainen testi, Vi Bilägaren kitkarenkaiden testi. ContiWinterContact TS860 EU-kitka oli testin toiseksi viimeinen, vain karvan verran parempi loppupisteissä kuin kiinalainen halppiskitka. Kärjessä Contin nordickitka ja Nokian R3.

Huomaa että Teknisk Värld ei näytä yksittäisiä absoluuttisia tuloksia, vain arvosanan, kun taas Vi Bilägare näyttää myös absoluuttiset mittaustulokset. Jääpidossa EU-kitka jää lähes puolet kärjestä, mutta saa silti 6 pojoa Teknisk Världin testissä. Teknisk Värdlin arvostelu on suorastaan suosiollinen.

Toki jos haetaan talvirengasta, jolla ei ajeta talviolosuhteissa, niin EU-kitka on silloin osuvampi valinta. Onneksi ei ollut moiset alla muutama viikko sitten kun tiet oli mustassa jäässä..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.12.19 - klo:19:09
Toki jos haetaan talvirengasta, jolla ei ajeta talviolosuhteissa, niin EU-kitka on silloin osuvampi valinta. Onneksi ei ollut moiset alla muutama viikko sitten kun tiet oli mustassa jäässä..

Kyllä se minua pelottaisi enemmän olla sellaisessa ajoneuvossa jossa on renkaat jotka lähtevät uutena vesiliirtoon jo 50km/h nopeudessa, puhumattakaan sitten siitä kun kahden vuoden kuluttua kulutuspintaa on vain 4-5mm jäljellä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Viikonpäivät on saanut nauttia talvisista keleistä ja todeta kuinka jäätävä pito on näissä kiwikautisissa nastallisissa Nokioissa.
Juuri tänään kotiin tullessa ajoin tuota kevyesti lumi/jääpolaantunutta maalaisraittia (rajoitus 80) kuten aina. Viimeiseen mutkaan tulin ehkä tavannomaista kovempaa vauhtia, p3rsdynolla mitattuna en olisi selvinnyt viimetalvena alla olleilla Conti 2:lla ja silloisella Scoutilla. Mutta wanha vajaa- ja ketjuvetoinen bensavoimallalla varustettu Ocustin yllätti, kurvi meni kuin kuivalla kestopäällysteellä olisi pyyhkinyt. Piti oikein topata ja tarkistaa tilanne, juu ei meinannut kaupunkilipokkailla pystyssä pysyä.
Muutenkin työreissu oli antoisa, ajelin koko päivän ihan vain huvikseni nautiskellen periferiassa aina mahdollisuuden tullen mutkasia santeitä.
Ikävä, että teknologia ajaa huonompaan suuntaan kyllä tällä tienpidolla saisi nastapainoa ja ulkonemaa lisätä, ei vähentää. Noihin testeihin tarvisi ottaa referenssiksi joitain wanhoja gummeja, luokkaa 5, 10 15 ja 20 vuotta, asianmukaisesti säilytettynä ja vähän/sisäänajettuna. Tulokset voisi olla ehkä yllättäviä?

b1mpo

#4805
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.12.19 - klo:19:23
Kyllä se minua pelottaisi enemmän olla sellaisessa ajoneuvossa jossa on renkaat jotka lähtevät uutena vesiliirtoon jo 50km/h nopeudessa, puhumattakaan sitten siitä kun kahden vuoden kuluttua kulutuspintaa on vain 4-5mm jäljellä.
Kuka ajaa vesiliirtoon huomaamatta? En kyllä ite saanu noita nokian r3 kitkoja liirtoon, kun oli sellaista keliä, enkä yksilläkään kitkoilla ole liirtoon joutunut. Ymmärrän jos musta jää jonkun yllättää, mutta vesipotit kyllä huomaa viimeistään rengasäänistä tai ratista. Yhtäkkiä autot ei mihinkään sujahda. Loskaliirto se kaikista pahin.

Ps. Vesiliirtoon en ole koskaan joutunut, mutta kerran n. 15v sitten ajoin vauhdikkaasti uusia renkaita laittamaan alle sadekelillä kesällä. Ohitustilanteessa kulunut kesäpyörä alkoi sutimaan, vaikka tehoa oli vain se 114hv tjsp.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Vesiliirto voi yllättää, jos ajaa urpona märkään mutkaan liian kovaa (reilua ylinopeutta, koska Suomen rajoituksilla ei oikein onnistu. Siitä pitää huolen SF-yksilöstähuolenpito).
Ne Alpin 4:set (KE-kitka) kun oli Scoutissa edellis suven oli kyllä minusta (p3rsdynolla) erityisesti vesikelissä ilmiömäiset pidoltaan, vaikka 225 leveät. Mutka ja santteillä pito oli aivan jäätävä.
Loskalsta selviää ihan perus ajotaidoilla, vetoa reippaasti päälle ja ohjaavat pyörät menosuuntaan. Loskaliirto kyllä harvemmin yllättää, jos loskapatjaa tiellä ei näe, kannattaa ottaa aika optikolle.

sakal83

Ihan mielenkiinnosta kysyn: onko kukaan saanut autoa vesiliirtoon 50kmh vauhdissa?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Suberb 2012

Kuka on saanut autonsa ylipäätään tähän mystiseen vesiliirtoon, mulla ei ole sellaisesta kokemusta. Toki vasta parimiljoonaa kilomeetriä ja vajaa 40 vuotta ollut liikenteesä :D

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 03.12.19 - klo:19:59
Vesiliirto voi yllättää, jos ajaa urpona märkään mutkaan liian kovaa (reilua ylinopeutta, koska Suomen rajoituksilla ei oikein onnistu. Siitä pitää huolen SF-yksilöstähuolenpito).
Ne Alpin 4:set (KE-kitka) kun oli Scoutissa edellis suven oli kyllä minusta (p3rsdynolla) erityisesti vesikelissä ilmiömäiset pidoltaan, vaikka 225 leveät. Mutka ja santteillä pito oli aivan jäätävä.
Loskalsta selviää ihan perus ajotaidoilla, vetoa reippaasti päälle ja ohjaavat pyörät menosuuntaan. Loskaliirto kyllä harvemmin yllättää, jos loskapatjaa tiellä ei näe, kannattaa ottaa aika optikolle.
Vertasin loskakeliä lähinnä pidon kannalta. Mutta saattaa se pienessäkin vauhdissa jo yllättää, kun auto ei tottele. Ei siinä nykyautoissa kaasun painaminen loskan päällä auta, kun vauhti lähinnä ryytyy, eikä ohjauskaan tottele. Maltilla kun antaa vauhdin hidastua ja liikkeet rauhallisia, niin saattaa pitoa alkaa löytymään.

En ymmärrä myöskään vesiliirtoon joutumista. Ehkä päässä jotain kohdillaan ja vermeet kunnossa, niin on välttynyt. En siis aja renkaita aivan loppuun ja autosta pidän huolta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.12.19 - klo:20:17
Vertasin loskakeliä lähinnä pidon kannalta. Mutta saattaa se pienessäkin vauhdissa jo yllättää, kun auto ei tottele. Ei siinä nykyautoissa kaasun painaminen loskan päällä auta, kun vauhti lähinnä ryytyy, eikä ohjauskaan tottele. Maltilla kun antaa vauhdin hidastua ja liikkeet rauhallisia, niin saattaa pitoa alkaa löytymään.

En ymmärrä myöskään vesiliirtoon joutumista. Ehkä päässä jotain kohdillaan ja vermeet kunnossa, niin on välttynyt. En siis aja renkaita aivan loppuun ja autosta pidän huolta.

Loskasta pääsee läpi kun on riittävästi(sopivasti)vauhtia ja pitää vetoa, jos himmaa niin jatketaan varmasti tangentin suuntaan ja kuski vaihtuu matkustajaksi ja lopuksi luisto korjataan peltikorjaamolla.
Vajaavetoisissa (ainakin halvemmissa) on toki se (hyvin)huono puoli, että ne pätkii sytkää, nelikossa yleensä absit jarruttaa sutivaa/via pyörää/iä -> vetoa on aina jossain vaikka valot vilkkuu kun joulukuusessa.

Vajaavetoisella loskakelissä on hyvä napsauttaa ainakin vetoluistonesto pois päältä (Jos vaan saa). Tai sitten tekee kuten kirjoitit, antaa vauhdin pysähtyä ja koittaa jos vielä pääsee liikkeelle tai oottelee apua paikalle. Täällä periferiassa voi sitä loskap@skaa olla kilometri tolkulla, siinä ei auta muuta kun hapettaa ja pitää molemmat kädet ohjauspyörässä, kuten jo Ensio Itkonen aikanaan opetti :D

b1mpo

Loska on siitä huono, että siinä ei oikeasti auta ajaa kovin kovaa, jos sitä on tiellä 5cm tai enemmän. Siinä ei ole mitään merkitystä kaasun kytöllä, kun renkaan urat täynnä, eikä renkaan pinta kosketa tietä. Pahempi loskakeli on mielestäni kuin jääkeli. Loskasta ei pääse läpi, kun sitä on riittävästi, eli auto on loskapatjalla. Jotenkin tuntuu että puhutaan eri asioista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

https://youtu.be/xrPLTB2sPzM

Jokatapauksessa huono keli yllättää varsinkin tyhmimmät kuskit. Jännä ettei jenkkilässä tai venäjällä toimi kaikissa autoissa edes abs jarrut saatikka ajonvakautus.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Joo, totta ja kyllä samoilla linjoilla ollaan.

Nuo ämeriikan viteot on kyllä aika hupaisia, mä en saa edes mun korotettua Jeeppiä tuolasiin luistoihin vaikka siinä on 33” mutagummit alla, niissä kun ei ole edes minkään sortin saippauksia, vain kovat nappulat. Mitään avustimia (jarru- ja ohjaustehostinta lukuunottamatta) siinä ei ole...
Ei ole Suomessa moista liukkautta koskaan tavattu :D

V60

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.12.19 - klo:19:23
Kyllä se minua pelottaisi enemmän olla sellaisessa ajoneuvossa jossa on renkaat jotka lähtevät uutena vesiliirtoon jo 50km/h nopeudessa, puhumattakaan sitten siitä kun kahden vuoden kuluttua kulutuspintaa on vain 4-5mm jäljellä.
Mistähän johtuu, että 30 vuoden aikana ei ole ollut ongelmia vesiliirron kanssa pohjolaan suunnitelluilla talvirenkailla? Mutta entä liukkauden kanssa, jos olisin ajanut saman ajan ke-kitkoilla? Voin vastata itse:huonosti!
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.12.19 - klo:19:23
Kyllä se minua pelottaisi enemmän olla sellaisessa ajoneuvossa jossa on renkaat jotka lähtevät uutena vesiliirtoon jo 50km/h nopeudessa, puhumattakaan sitten siitä kun kahden vuoden kuluttua kulutuspintaa on vain 4-5mm jäljellä.
Vi bilägaren testissä "huonoin" rengas (Contin kitka) rajanopeus oli 57km/h kun 9mm vesipatjassa ajetaan kiihdyttäen .

Koska en ajele kiihdytyskilpailuja joenpohjassa, niin pohjoismainen talvirengas on itselleni ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Ehkä niille jotka taaseen näitä kiihdytyksiä ajavat "joenpohjassa" (täysin paksun vesipatjan peittämällä tiellä), suosittelen sitten sitä KE-kitkaa.. Tai sitten Saksan autobahnalla 200km/h vesisateessa, jolloin edessä ajavan heittämä vesi peittää näkyvyyden niin että näkyvyyttä on alle reaktioajan verran.

Olen ajanut Nokian kitkoilla moottoritietä 110km/h vesisateella ilman ongelmia. Jos kerran pohjoismaisten talvirenkaiden vesiominaisuudet olisivat aito ongelma, silloinhan pitäisi olla myös paljon tieltäsuistumia tms onnettomuuksia. Jostain syystä ne onnettomuudet, ketjukolarit tms, tulevat nimenomaan liukkaalla kelillä, ei vesisateella, silloin lämpötila on usein plussalla ja tie sula - pito jää/lumikeliin verrattuna sulalla mutta märällä tiellä on täysin eri luokkaa, siis parempi.

Loskasta sen verran että loska != sula vesi. Renkaan käyttäytyminen loskan alla poikkeaa sulasta vedestä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.12.19 - klo:22:06
Vi bilägaren testissä "huonoin" rengas (Contin kitka) rajanopeus oli 57km/h kun 9mm vesipatjassa ajetaan kiihdyttäen .

Koska en ajele kiihdytyskilpailuja joenpohjassa, niin pohjoismainen talvirengas on itselleni ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Ehkä niille jotka taaseen näitä kiihdytyksiä ajavat "joenpohjassa" (täysin paksun vesipatjan peittämällä tiellä), suosittelen sitten sitä KE-kitkaa..

Itsellänikään ei ole tapana ajella lähimpään automarkettiin aina Nokian peilijääksi ylläpidetyn radan kautta, siksi KE-kitka on itselleni ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Ehkä niille jotka taasen harrastavat huvikseen näitä luonnottoman täydellisen peilijääksi jäädytettyjä "testiratoja"ja siellä kurvailuja, suosittelen niitä nastakumeja tai skandikitkoja...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.12.19 - klo:22:17
Itsellänikään ei ole tapana ajella lähimpään automarkettiin aina Nokian peilijääksi ylläpidetyn radan kautta, siksi KE-kitka on itselleni ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Ehkä niille jotka taasen harrastavat huvikseen näitä luonnottoman täydellisen peilijääksi jäädytettyjä "testiratoja"ja siellä kurvailuja, suosittelen niitä nastakumeja tai skandikitkoja...
En kyllä minäkään aja peilijäällä olevilla testiradoilla, mutta kun sataa vettä ihan tuollaiselle tavalliselle maantielle ja se jäätyy, niin siitä tulee yllättävän liukas ellei ole kunnon renkaita alla. Sitten ku se suolataan ja tie muuttuu märäksi, pito on aivan eri luokkaa, siis parempi. Ei ole märällä tiellä renkaat sutineet, mutta jäisellä tai lumisella pinnalla sen saa kyllä aikaan - jopa parhailla pohjoismaisilla renkailla. Kumpaan siis tarvitsee lisää pitoa? Kas se on jokaisen itse päätettävä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Myhky

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 07.11.19 - klo:13:12
Siinähän sitä olisi kelpo tarjous kyllä, mutta matkaa on 140km suuntaansa. Helsingissä asun. Ehkäpä täytyy vaan poimia alennussetti jostain epäilyttävästä nettikaupasta kuten 1001renkaat, ja vaihdattaa sitten kun aikanaan saapuvat. Eiköhän se kivetys kuukauden päivät vielä kestä.

Vaikka tuollainen kolmivuotias alennusmisukka 412 eurolla:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/michelin/x-ice-xi3/205-50-r17-89h-912158

Luulisi että tuossa iässä on vielä käyttövuosia ihan asiallisesti jäljellä kunhan on edes jotenkuten asiallisesti säilytetty.

Tuli nyt päädyttyä tähän misukkasarjaan. 24.11. tilasin ja eilen toimitettiin valitsemalleni autopajalle. Sen suhteen ei valittamista.

Sarja on valmistettu 6/2016 kuten mainostettu. Renkaita alle heittävä kaveri ihmetteli renkaiden kylkien kovuutta ja toden totta, olihan ne aivan eri jäykkyyttä kuin alta otettujen kumien. Lisäksi ihmetystä aiheutti renkaiden kyljissä seisova "made in thailand" teksti, kun yleensä meikäläisten talvirenkaat on eurotuotantoa.

Oletan että laatuvaihtelua ei voi michelinin kumeissa kauheasti olla valmistuspaikan mukaan, mutta internetistä löysin sellaisen totuuden missä väitetään että thaivalmisteiset ovat tarkoituksella jäykempiä. Tiedä sitten. Lamellit sentään eivät olleet kylkien kovuiset.

Ihan erilaiset ajaa kuin kuin alta otetut x-ice north 4:t. Sulalla asfaltilla voisi luonnehtia jopa sporttisiksi kun vertaa edellisiin. Sen verran on jäykät kyljet ettei tarvitse alustaakaan laittaa sportsäätöön. Melko äänekkäätkin ovat.

Vähän tässä nyt jännät housussa odottaa talvikelejä, että onko meikäläistä hoonattu jollain asteella hanuriin, vai onko alla ihan kuranttia tavaraa.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 04.12.19 - klo:17:22
Tuli nyt päädyttyä tähän misukkasarjaan. 24.11. tilasin ja eilen toimitettiin valitsemalleni autopajalle. Sen suhteen ei valittamista.

Sarja on valmistettu 6/2016 kuten mainostettu. Renkaita alle heittävä kaveri ihmetteli renkaiden kylkien kovuutta ja toden totta, olihan ne aivan eri jäykkyyttä kuin alta otettujen kumien. Lisäksi ihmetystä aiheutti renkaiden kyljissä seisova "made in thailand" teksti, kun yleensä meikäläisten talvirenkaat on eurotuotantoa.

Oletan että laatuvaihtelua ei voi michelinin kumeissa kauheasti olla valmistuspaikan mukaan, mutta internetistä löysin sellaisen totuuden missä väitetään että thaivalmisteiset ovat tarkoituksella jäykempiä. Tiedä sitten. Lamellit sentään eivät olleet kylkien kovuiset.

Ihan erilaiset ajaa kuin kuin alta otetut x-ice north 4:t. Sulalla asfaltilla voisi luonnehtia jopa sporttisiksi kun vertaa edellisiin. Sen verran on jäykät kyljet ettei tarvitse alustaakaan laittaa sportsäätöön. Melko äänekkäätkin ovat.

Vähän tässä nyt jännät housussa odottaa talvikelejä, että onko meikäläistä hoonattu jollain asteella hanuriin, vai onko alla ihan kuranttia tavaraa.

Ostit sitten 4 (neljä) vuotta vanhat talvirenkaat Suomen vaativiin oloihin, ei hyvää päivää  ::) Toivotaan lauhaa tai sitten kovia pakkasia ja kuivia kelejä.

sakal83

Itsellä sama rengas eri koossa ja lähes sama paistoerä. 2 täyttä ja 1 puolikas talvi veivattu.
Renkaissa pintaa 7,0 - 7,5mm ja hyvin pelittää.
Oman laskun mukaan ovat 3 vuotta vanhat ja oikein säilytettynä toimivat siinä kuin tänä vuonna paistetut.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Myhky

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 04.12.19 - klo:19:32
Ostit sitten 4 (neljä) vuotta vanhat talvirenkaat Suomen vaativiin oloihin, ei hyvää päivää  ::) Toivotaan lauhaa tai sitten kovia pakkasia ja kuivia kelejä.
Ööh. . 1,2,3... No, itse saan laskettua vain kolmeen mutta samapa tuo.

Ennen kuin ostin näin iäkkäät renkaat perehdyin testiin jossa todettiin että kitkarengas ei menetä juuri lainkaan ominaisuuksia usean vuoden säilytyksessä vaan toimii siinä missä uusikin. Käsittääkseni jotkut ajavat jopa kolme vuotta K,,YTETYILL,, kitkarenkaillakin, ja jotkut vieläpä ostavat käytettyjä kitkarenkaita.

https://moottori.fi/liikenne/jutut/kitkarengastesti-kylla-noilla-viela-yhden-talven-ajaa-vai-ajaako/
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 04.12.19 - klo:20:16
Ööh. . 1,2,3... No, itse saan laskettua vain kolmeen mutta samapa tuo.

Ennen kuin ostin näin iäkkäät renkaat perehdyin testiin jossa todettiin että kitkarengas ei menetä juuri lainkaan ominaisuuksia usean vuoden säilytyksessä vaan toimii siinä missä uusikin. Käsittääkseni jotkut ajavat jopa kolme vuotta K,,YTETYILL,, kitkarenkaillakin, ja jotkut vieläpä ostavat käytettyjä kitkarenkaita.

https://moottori.fi/liikenne/jutut/kitkarengastesti-kylla-noilla-viela-yhden-talven-ajaa-vai-ajaako/

Osa oli sarkasmia, osa ihan pyöristystä. Kuukauden päästä on -20 ja kohta ollaan jo kesäkuussa. Täällä Vag-arena-ihmemaassa ei kukaan aja Wanhoilla gummeilla (paitsi minä, -11 paistetuilla kusta-nameilla :D :D ) Kovimmilla jätkillä on jopa kolme settiä kuluvan vuoden PIN-koodilla ja vaihtaa amusella kelin mukaan soveltuvimmat ja laittaa paksiin vaihtogumekset sitten työmaalla kotiinlähdettäessä kelin muuttuessa vaihdettavaksi. Jotkut kai pysähtyy matkalla ja vaihtaa vielä mennessä, suuntaan-toiseen ;)

Ifa

"Kovimmilla jätkillä on jopa kolme settiä kuluvan vuoden PIN-koodilla ja vaihtaa amusella kelin mukaan soveltuvimmat ja laittaa paksiin vaihtogumekset sitten työmaalla kotiinlähdettäessä kelin muuttuessa vaihdettavaksi. Jotkut kai pysähtyy matkalla ja vaihtaa vielä mennessä, suuntaan-toiseen"
;D Ja sigussa räyhäkkäitä pelejä...
A5 Cab

teräksenharmaa

https://youtu.be/bKtnczk8Mxk

Ihan mielenkiintoinen vertailu lämpötilan vaikutuksesta erityyppisten renkaiden pitoon. Kesärenkaan märkäpito romahtaa aika rajusti mentäessä kymmenen asteen alle.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.12.19 - klo:20:08
Ihan mielenkiinnosta kysyn: onko kukaan saanut autoa vesiliirtoon 50kmh vauhdissa?

Juu  kuulostaa kyllä hankalalta toteuttaa. Monenlaisilla ja -kuntoisilla renkailla on tullut ajettua, mutta tuo on kokematta.

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 03.12.19 - klo:20:14
Kuka on saanut autonsa ylipäätään tähän mystiseen vesiliirtoon, mulla ei ole sellaisesta kokemusta. Toki vasta parimiljoonaa kilomeetriä ja vajaa 40 vuotta ollut liikenteesä :D

Kaikkea kannattaa kokeilla. Muutamia kertoja olen mielenkiinnosta kiihdyttänyt vesiliirtonopeuteen. Vahongossa vesiliirtoon ei kyllä mielestäni voi joutua, jos nyt vähänkään tajuaa ajamisesta mitään, enkä siksi oikein ymmärrä erään palstalaisen pelonsekaisia avautumisia vesiliirron vaaroista, mutta meitä on moneksi. Muutenkin pidän vesiliirtoa aika vaarattomana ilmiönä, vaikka sellaiseen jotenkin yllättäen onnistuisi pääsemäänkin.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.12.19 - klo:23:49..enkä siksi oikein ymmärrä erään palstalaisen pelonsekaisia avautumisia vesiliirron vaaroista, mutta meitä on moneksi. Muutenkin pidän vesiliirtoa aika vaarattomana ilmiönä, vaikka sellaiseen jotenkin yllättäen onnistuisi pääsemäänkin.

Samoin ihmettelen myös niitä ihmisiä jotka onnistuvat eksymään valtateillä ajaessaan sinne kuuluisalle Nokian peilijääksi jäädytetylle testiradalle, ja ostavat renkaansa juuri noita harvinaisia tilanteita silmälläpitäen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.12.19 - klo:00:29
Samoin ihmettelen myös niitä ihmisiä jotka onnistuvat eksymään valtateillä ajaessaan sinne kuuluisalle Nokian peilijääksi jäädytetylle testiradalle, ja ostavat renkaansa juuri noita harvinaisia tilanteita silmälläpitäen.

Viikon sisään olen ajanut 10 vuotta vanhoilla nastarenkailla kaatosateessa motarinopeuksia joutumatta vesiliirtoon (tuollaiseen olen törmännyt joskus Suomen kesässä. En talvella).

Tuollaiseen kiillotettuun peilijäähän voit vaikka nyt tulla tutustumaan Oulussa. Ja kyllä parhaat nastarenkaat tehokkaan auton alla on ollut paras vakuutus. Ja ei ne ei ole nuo 10 vuotta vanhat, jotka oli sijaisauton alla.

Mutta turha sieltä Puolasta on huudella Suomeen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ExOctavisti

Itsellä 5 talvea Octavian alla olleet Continental nastarenkaat 205/55/16 vaihtui täksi "talveksi" Hankookin ipike RS2:iin. Vanhoissa oli pintaa varmaan 5-6mm ja käytännössä kaikki nastat tallella mutta pito oli kadonnut jonnekin. Uudet renkaat ylittäneet kaikilla tavoilla odotukset niin melun kuin pidon suhteen. Talouden toisessa autossa alla Hakkapelitta 9:t ja nää Hankookit ovat vähintään yhtä hyvät  :o Kun hintaakin jäi etelänaapurista haettuna n.280, ja Suomi riistäjän vanteelle laittamana 50, lisää niin ei voi olla kuin tyytyväinen.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 08.12.19 - klo:09:09
Eikö ne onnettomuudet monesti tapahdu harvinaisissa tilanteissa nk. yllättäen?

Kyllä, ja foorumilaisten juttujen perusteella vesisade + märkä tienpinta on juuri sitä harvinaista keliä, kun kaikki ajelevat siellä lumituiskeessa peilijäällä heti lokakuusta alkaen kun kumit auton alle vaihdetaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy