VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Polouni

Niin, epäselvä tapaus jo alkuaan tuo uutinen. Juuri tätä "tet" tarkoitin kun sanoin, että alkaa kertautumaan nuo haitat. Pienikin uutinen volkkareista saa paljon tilaa ja klikkauksia. Kynnys mataloituu ja nämä menee uutiset toisiin täydestä ennen kuin edes selviää mistä oikeasti kyse, koska volkkari.....


vwmies

Nyt kuuluu kummia Saksanmaalta.....  Oikeus määräsi Volkswagenin palauttamaan täyden hinnan 6-vuotiaasta autosta " syynä päästöhuijaus
/ Taloussanomat

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005909406.html     

Tuomioistuin on määrännyt Volkswagenin maksamaan täyden hinnan vanhasta autosta päästöhuijauksen takia.
Saksalaistuomioistuin on määrännyt autonvalmistaja Volkswagenin maksamaan takaisin takaisin täyden hinnan kuusi vuotta vanhasta autosta. Päätös on seurausta vuonna 2015 paljastuneesta päästöhuijausskandaalista.

Tuomio voi käydä VW:lle kalliiksi. Bulevardilehti Bildin haastattelema autonostajan asianajaja Markus Klamert luonnehtii päätöstä käänteeksi.   :( :(

" Ensimmäistä kertaa Saksassa tuomioistuin on määrännyt Volkswagenin vahingonkorvauksiin ja ottamaan kiistan kohteena olevan auton takaisin ilman sen käytöstä koituvia vähennyksiä. Tämä on oikeudellinen läpimurto, Klamert sanoo Bildille.

Päätös koskee vuoden 2012 vuosimallin VW Golf Plusia, joka tuomioistuimen mukaan palaa valmistajalleen ilman ajetuista kilometreistä taikka käytöstä tehtäviä vähennyksiä. Palautettava kauppasumma tuomioistuimen määräämine korkoineen on noin 30 000 euroa.

Päätöksen mukaan VW on toiminut moraalittomasti asentaessaan autoon manipuloidun ohjelmiston. Tuomioistuimen mukaan yhtiö yritti johtaa asiakkaitaan harhaan myynnin edistämiseksi.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Volkswagen pitää päätöstä perusteettomana ja aikoo valittaa siitä.

Yhdysvalloissa VW pääsi vuonna 2016 viranomaisten kanssa sopuun päästöskandaalista. Yhtiö maksaa erilaisia korvauksia 15,3 miljardin dollarin verran, josta kymmenen miljardia dollaria menee noin puolelle miljoonalle autonostajille.  :o

Euroopassa vastaavaa ratkaisua ei vielä ole tehty.
Yritetään pärjätä.

DSL

No jopas on niinku auton käyttäjä ei olisi mitään hyötynyt auton käytöstä. :o

multsi


vwmies

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.11.18 - klo:17:12
Kuulostaa siltä, että tää tulee kalliiksi.

Jos oikeuden päätös jää voimaan, niin ainakin Saksassa kaikki vastaavan omaavat voivat vaatia samaa.... kuinkas monta niitä oikein olikaan myyty...
muutama miljuuna kait.   :(
Konserni on myynyt omaisuuttaan, jättänyt jonkin tehtaan perustamatta ja karsinut automalleja (tähän ed. voi olla muukin syy). Lisäksi tuotekehitysrahat ovat kait olleet hieman kortilla....  :-[
Yritetään pärjätä.

padawan

Jos et ole osakkeenomistaja tai muuten vain VW-uskovainen niin aika turhaa hapatusta. Kuluttaja tästä vain hyötyy firmojen petratessa toimintojaan

Daatta

Ei siitä kukaan hyödy jos euroopan suurin autonvalmistaja ajetaan kohti konkurssia. Näyttää ettei päästöhuijaus-korvauksilla ole mitään ylärajaa. Suomalaisia tämä ei kuitenkaan hyödytä, koska Suomi. Tässä vaan pedataan markkinat Aasialaisille valmistajille, millä ajat jatkossa?  :o
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vwmies

Lainaus käyttäjältä: padawan - 23.11.18 - klo:19:23
Jos et ole osakkeenomistaja tai muuten vain VW-uskovainen niin aika turhaa hapatusta. Kuluttaja tästä vain hyötyy firmojen petratessa toimintojaan

Ei ole mitään kytköstä kuin Klonkswagen, joka nyt sattuu olemaan sellainen johon on varaa Seatien ja yhden Skeidan jälkeen sekä 5 mahtuu kyytiin.  :-*

Mistä rahat sitten otetaan ?
Helpointa on säästää mm. mallivalikoimassa ja tuotekehityksessä - mikä johtaa valinnanvaran supistumiseen ja uusien mallien "säästöihin".
Toki konserni on ainakin ollut aika varakas, ja omaisuutta on jo realisoitukin sakkojen ym. maksuun.  :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 26.11.18 - klo:13:40
Ei siitä kukaan hyödy jos euroopan suurin autonvalmistaja ajetaan kohti konkurssia. Näyttää ettei päästöhuijaus-korvauksilla ole mitään ylärajaa. Suomalaisia tämä ei kuitenkaan hyödytä, koska Suomi. Tässä vaan pedataan markkinat Aasialaisille valmistajille, millä ajat jatkossa?  :o

Olisiko kannattanut miettiä ennen, kuin lähti tuolle huijaustielle?

Suomalainen kuluttaviranomainen on saanut tasan NOLLA ryhmäkannetta aikaan. Ei edes tässä selvässä tapauksessa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/11/13/ryhmakanne-jai-suutariksi
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tmr97

Korvaukset menevät ihan väärin. Kun päästöjä on ollut iikaa, niin kärsijöinä ovat olleet kaikki ne ihmiset, jotka ovat päästöjen likaamaa ilmaa hengittäneet. Auton omistajan osuus tuossa on häviävän pieni. Siten korvaus ei kuulu auton omistajalle kuin pieneltä osin, lähes koko korvaus kuuluisi kunnalle/valtiolle, tms, joka edustaa kaikkia niitä ihmisiä, jotka asiasta ovat kärsineet.

Iero

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 27.11.18 - klo:07:50
Korvaukset menevät ihan väärin. Kun päästöjä on ollut iikaa, niin kärsijöinä ovat olleet kaikki ne ihmiset, jotka ovat päästöjen likaamaa ilmaa hengittäneet. Auton omistajan osuus tuossa on häviävän pieni. Siten korvaus ei kuulu auton omistajalle kuin pieneltä osin, lähes koko korvaus kuuluisi kunnalle/valtiolle, tms, joka edustaa kaikkia niitä ihmisiä, jotka asiasta ovat kärsineet.

Eli kunnon sakot sääntöjä rikkovalle autonvalmistajalle valtion toimesta - rohkeneeko Suomi?

Tähän malliin: "Saksalainen autojätti Volkswagen on myöntänyt amerikkalaisessa tuomioistuimessa syyllistyneensä dieselautojen päästöjen manipulointiin. Konserni oli jo aiemmin luvannut tunnustaa syyllisyytensä ja sitoutunut maksamaan 4,3 miljardin dollarin (4 miljardin euron) sakot.Volkswagen on myös sitoutunut palkkaamaan ulkopuolisen valvojan kolmeksi vuodeksi. Sakkojen lisäksi autojätti maksaa Yhdysvalloissa yhteensä 17,5 miljardin dollarin vahingonkorvaukset." Kirjoitti Aamulehti
10.3.2017  20.21
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

sambolo

Missäs muiden valmistajien sakot ja korvaukset? Enivei eiköhän nää kaikki kulut heijastu vag autojen laatuun tulevina vuosina, varmaa pitäny entistä enemmä säästää erilaisissa asioissa kuten alihankinnoissa ym, ja jos laatu on tätä ennenkin ollut mitä on, niin mitähän se on tulevaisuudessa :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

Samaan aikaan VAG investoi miljardeja sähköautoihin, tuotekehitykseen ja tehdaiden muokkaamiseen niille sopiviksi. Jostain on tingittävä tai on jo tingittykin, marginaalimalleja jää pois ja tuotanto painottuu ah niin ihaniin katumaastureihin.  ??? Mitä tämä sitten tarkoittaa polttomoottoriautoille (ja laadulle), tuskin mitään hyvää ainakaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.11.18 - klo:12:05
Samaan aikaan VAG investoi miljardeja sähköautoihin, tuotekehitykseen ja tehdaiden muokkaamiseen niille sopiviksi. Jostain on tingittävä tai on jo tingittykin, marginaalimalleja jää pois ja tuotanto painottuu ah niin ihaniin katumaastureihin.  ??? Mitä tämä sitten tarkoittaa polttomoottoriautoille (ja laadulle), tuskin mitään hyvää ainakaan.

Tuulilasi tietää:  Volkswagen karsimassa rajusti automalliensa variaatioita

https://www.apu.fi/artikkelit/volkswagen-karsimassa-rajusti-automalliensa-variaatioita?utm_source=tl-uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=vko-49-18


Volkswagen uskoo pystyvänsä nostamaan tuottomarginaaliaan aiemmin arvioitua nopeammin, vaikka investoinnit sähköautoihin syövätkin koko ajan enemmän rahaa.

VW:n tavoite on nyt nostaa tuottomarginaaliaan ainakin kuuteen prosenttiin vuoteen 2022 mennessä eli kolme vuotta aikaisemmin, mitä alun perin visioitiin. Alun perin tavoitteena oli saavuttaa 6 % voittomarginaali vuonna 2025 ja vuonna 2022 neljän prosentin
voittomarginaali.

Volkswagenin mukaan yksi keinoista on karsia rajusti malliportfoliota. Euroopassa tarkoituksena on karsia 25 % eri mallien variantteja alhaisen kysynnän vuoksi. VW:llä uskotaan, että tällä tulee olemaan positiivinen vaikutus nykyiseen melko kompleksiseen tuotantoprosessiin ja myös tuotantoketjuun.

Tulevaisuudessa eri mallien perusversiot ovat saatavilla vain manuaalivaihteistolla. Niihin ei myöskään tule tarjolle nelivetoa
. Suunnitelmiin kuuluu myös valmistaa jatkossa 80 % kaikista autoista joustavalle MQB-alustalle, kun nyt lukema on 60 %.

VW aikoo investoida sähköistymiseen, autonomiaan ja digitalisaatioon kaikkiaan 11 miljardia euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Niistä yhdeksän miljardia menee sähköautoihin, joita Volkswagenilla pitäisi olla vuonna 2025 jo 20, kun nyt niitä on kaksi.

Pystyäkseen investoimaan näin paljon, Volkswagen aikoo karsia muita kulujaan enemmän kuin se oli aikaisemmin suunnitellut. Tarkoituksena on nostaa tehtaiden tuottavuutta 30 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Kulukuurilla pyritään säästämään seuraavan viiden vuoden aikana noin kolme miljardia euroa.   :o

VW ei Reutersin mukaan ole kertonut, joutuuko se vähentämään työntekijöitään, mutta ainakaan pakkolomautuksiin ei ryhdytä.

”Meidän on pystyttävä kiihdyttämään muutosvauhtiamme, lisäksi meidän on oltava entistä kustannustehokkaampi ja ketterämpi liikkeissämme. Se, mitä olemme tähän mennessä saavuttaneet, ei ole vielä tarpeeksi”, VW:n operatiivinen johtaja Ralf Brandstätter sanoo.

Yritetään pärjätä.

jabajee

Toivottavasti VW:n sähkömoottorit on suoravetoisia eikä hihnalla ;D

vwmies

Ei liity suoraan otsikkoon, mutta kertoo jotain tämän T:n ajatusmaailmasta -  viimeinen lause.

Autojen verotusperusteet vaihtelevat eri puolilla maailmaa - kauppalehti.fi

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autojen-verotusperusteet-vaihtelevat-eri-puolilla-maailmaa/0ea16592-e566-4eb8-983f-72f0d40bb7d4

Emil Elo, New York: Yhdysvalloissa ei ole liitto­valtiokohtaista auto­veroa, vaan maksut ­vaihtelevat osavaltion mukaan. On ­monia osavaltioita, ­joissa täytyy maksaa pelkästään julkisten teiden käyttöveroa, kun taas osassa osavaltioita autoilijan täytyy maksaa vuosittainen maksu.

Yhdysvalloissa ei ole liitto­valtiokohtaista auto­veroa, vaan maksut ­vaihtelevat osavaltion mukaan. On ­monia osavaltioita, ­joissa täytyy maksaa pelkästään julkisten teiden käyttöveroa, kun taas osassa osavaltioita autoilijan täytyy maksaa vuosittainen maksu. Esimerkiksi New ­Yorkissa auton vuosimaksu määräytyy auton painon eikä vuosimallin mukaan.

Yhdysvalloissa sähköautojen hankintaa on tuettu 2 500"7 500 dollarin veroeduilla, mutta presidentti Donald Trumpin hallinto ilmoitti maanantaina poistavansa edut.



Yritetään pärjätä.

TDiih

Volkkarilla on tässä kohtaa pelisilmää uudistaessaan mallistoa. Kun markkinoille tulee uutta teknologiaa, niin vanhan kysyntä laskee kuin lehmän häntä. Tästä syystä uusi tekniikka aiheuttaa tilapäisen markkinahäiriön, koska ihmiset eivät ole kiinnostuneita maksamaan vanhasta yhtä paljon. Auton nopea arvonalenema on suuri riski, jota kukaan tervejärkinen tuskin haluaa kokea. Eiköhän Volkkari silti onnistu jotenkin ryssimään vielä tämänkin  ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Uti

Tuolla Netflixissä törmäsin uuteen (2018) dokumenttisarjaan Dirty Money - Likainen Raha, jonka ensimmäisessä 60 minuutin jaksossa käsitellään VW:n päästöskandaali alusta alkaen. Sarjassa on mukana päästöhuijauksen käynnistäneen tutkimusorganisaation jäseniä, VW-johdon kuulusteluja USA:n senaatissa yms. Mielenkiintoinen juttu. Jakson lopulla näytetyt VW:n tilaamat eläinkokeet VW Green Dieselin puhtauden todistamiseksi menivät jo järkytyksen puolelle. Tuli Adofin ajat mieleen!
Uti

sambolo

Omasta mielestä oli aika naurettava ja tekopyhä jeesustelupätkä. Perus jenkkimeininkiä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Zego

Ei siinä mitään tekopyhää ollut, edelleenkin sama paska kulttuuri yrityksessä jyllää mutta katsotaan parinkymmenen vuoden kuluttua jospa suunta on silloin jo kääyntynyt. Ei kulttuuria muuteta yön yli missään käskemällä tai muutenkaan.

sambolo

Onse aika tekopyhää että otetaa volkkari jenkeissä silmätikuksi sielä pickuppien luvatussa maassa ja vouhkataan vaa volsujen päästöistä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.01.19 - klo:00:45
Onse aika tekopyhää että otetaa volkkari jenkeissä silmätikuksi sielä pickuppien luvatussa maassa ja vouhkataan vaa volsujen päästöistä.

Jossain kohtaa noita koneita pienentivät Jenkeissä, nyt taas isompaaja kulutuksella ei ole väliä, Kanadassa tehtaat ilman suodattimia puhalsi saasteet taivaalle.
Täällä my diesel ym hömppää ja tunnepohjaihmiset maksaa extraa kun kuvittelee pelastavansa maapallon, sama näkyy olevan Finskin lennoilla, vapaaehtoinen saastemaksu ::), jotkut tyhmät maksaa sitäkin, maksaahan lentoyhtiöt noita haittamaksuja, ne on lippujen hinnassa jo. Tuon kotimaan yhtiön muistaa vielä rehellisyydeestä, palkkoja ei ollut varaa nostaa duunareilla, se mitä säästettiin jaettiin herroille optioina, kovin oli selittelyä kun jäivät kiinni.

jarkko_h

#2362
TDI Golf:n selitykset eivät poista sitä faktaa että VW on systemaattisesti kusettanut sekä kuluttajia.että viranomaisia. Jotkut ihmiset ilmeisesti haluavat toistuvasti olla kontillaan.

Mydiesel ei ole huuhaata, Finnairin vapaaehtoismaksit kyllä. Kannattaa käydä tutustumassa Nesteen laitoksella dieselin tekoon ja koko tuotteen logistiikka/elinkaarisysteemiin ennen kuin alkaa huuhtelemaan huuhaasta. Tuosta toiminnasta on viherpiiperrys ja huuhaa kaukana.

sambolo

Joo kyllä volkkari kusetti, mutta volkkarin ei ois tarvinnu kusettaa viranomaisia ja kuluttajia jos jenkit ei ois luonnu niin tiukkoja rajoja ihan vaan rajoittaakseen tuontiautoja... Kusetuskaan tuskin olis ketään kiinnostanu siellä jos volkkari ei olisi menestynyt markkinoilla. Kaiken tekopyhyyden kruunaa koko jenkkien ilmastopolitiikka.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.01.19 - klo:12:03
Kaiken tekopyhyyden kruunaa koko jenkkien ilmastopolitiikka.

Kannattaa muistaa, että "koko jenkkien" ilmastopolitiikan ohella on myös osavaltiokohtaiset ilmastopolikiikat, ainakin osassa osavaltioita. Ja sieltä löytyy onneksi aika paljon kunnianhimoisempia tavoitteita kuin Trumpilta. Eri asia tietysti, onko niillä koko liittovaltion tasolla kuinka paljon vaikutusta, jos osa osavaltioista alkaa syytää hiilidioksidia entistä enemmän.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TDiih

https://yle.fi/uutiset/3-10725342

EU: Saksalaiset autoyhtiöt sopivat päästöjä vähentävän teknologian estämisestä " miljardisakot uhkaavat
Laittomaan toimintaan osallistunut Daimler on paljastanut tietoja tutkijoille.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwmies

Nyt kuuluu kummia Euroopasta:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tsekkilaiset-skodan-ja-vwn-omistajat-saamassa-isot-korvaukset-volkswagenin-paastohuijauksesta-paatos-on-lapimurto-euroopassa/0853bd95-dd8d-4339-9da5-0c371290ab04

Tšekkiläiset Škodan ja VW:n omistajat saamassa isot korvaukset Volkswagenin päästöhuijauksesta " ”Päätös on läpimurto Euroopassa”  / KL 20.6. -19

Oikeusistuin määräsi maksettavaksi lähes 21 miljoonaa euroa 2455 henkilölle.

Prahalainen oikeusistuin on määrännyt, että tšekkiläisille Škodan ja Volkswagenin omistajille on maksettava korvauksia Volkswagenin päästöhuijauksesta, kertoo uutistoimisto Reuters.

Tuomion mukaan maksettava summa on noin 21 miljoonaa euroa. Kanteen nosti Safe Diesel -niminen järjestö 2455 yksityishenkilön puolesta.
Mikäli summa jakaantuu tasan kantajien kesken, korvaussumma yhtä auton omistajaa kohti on noin 8500 euroa.

"Päätös on läpimurto Euroopassa. Me onnistuimme saamaan saman korvauksen, mitä Yhdysvalloissa on maksettu”, sanoo Safe Dieselin asianajaja Frantisek Honsa.

Päätös ei ole lopullinen, sillä siitä voi valittaa ylempiin oikeusasteisiin. Volkswagen on jo ilmoittanut valittavansa päätöksestä.

Safe Dieselin mukaan Volkswagenin päästöhuijaus koski Tšekin tasavallassa yhteensä 165 000:ta autoa. Tšekkiläinen Škoda on Volkswagen-konsernin omistama autonvalmistaja.

Volkswagen myönsi syyskuussa 2015, että se on huijannut Yhdysvalloissa tehdyissä dieselautojen päästötesteissä. Reuters laskee, että yhtiö on maksanut jo yli 27 miljardia euroa korvauksia laittomien ohjelmistojen käytöstä.  :-X

Yritetään pärjätä.

-karppa-

Ja Suomalainen kuluttajaviranomainen löi hanskat tiskiin selvässäkin tapauksessa eikä ruvennut joukkokanteeseen, johon yksityiset eivät voi ryhtyä! Hyvä sääntösuomi!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Itse en ole missään vaiheessa uskonut dieseleiden kuolemaan, mutta kuvittelin kyllä, ettei dieseleillä ja etenkään Volkswagenilla ole vuosikymmeniin mitään asiaa jenkkien markkinoille. Mielipiteet näköjään muuttuu sielläkin nopeasti  :D

TM: Volkswagenin ”huijaus-dieseleistä” on tullut yllätyshitti USA:ssa
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Nyt taas ymmärretään asia niinkuin itse halutaan.  ;D Lisävarusteiden lisähinta ei juuri näy vaihtohyvityksessä. Ostappa vaikka joku uusi "premium" sadalla tonnilla ja ihmettele rahamäärää kolmen vuoden päästä. Taannoin Teslan myyntihinta rojahti jonkun kympin ja se näkyy saadussa hyvityksessä suoraan ja heti. Seatin hinnam alennus ei kovin paljon ainakaan johdu esittämästäsi asiasta.

Ps. Olisko sun aika keskittyä johonkin sellaiseen aiheeseen, joka ei saisi negatiivisia tuntemuksiasi pahemmaksi? Vaikka joku toinen foorumi vois sopia paremmin? Anteeksi kun näin henkilökohtaiseksi aloin, mutta tuo negatiivisuus elämää kohtaan heijastuu melko paljon näihin teksteihin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy