VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

pomo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.16 - klo:20:32
Oliskohan näin. Penkkilappua tulemaan ennen ja jälkeen.

Se että jossain autossa on hieman enemmän ei tarkoita, että kaikissa on.

Mulla kun ei kaikkien maailman ahdettujen vag-koneiden tuloksia ole, mutta ainakin tuolta voit niitä tuloksia lukea:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15472.msg467235#msg467235


Väänänen

Oliko se lopullinen huijauksen tekninen toteutustapa se, että auton tietokoneohjelma tunnisti, että auto oli virallisessa normimittauksessa - ja sääti Nox päästöt moottorinohjausparametreja sopivasti muuttamalla tilapäisesti normaalia ajotilannetta matalemmiksi?

Vai kytkeytyikö tähän jonkun fyysisen puhdistuslaitteen toiminnan manipulointia myös?


Tos®

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.16 - klo:20:32
Oliskohan näin. Penkkilappua tulemaan ennen ja jälkeen.

Se että jossain autossa on hieman enemmän ei tarkoita, että kaikissa on.
Ex.golffissa oli myös hieman lisätehoa vakiona
http://tos.pp.fi/images/image/golf/BKD.jpg
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.01.16 - klo:08:44

Ongelmana on se, että jenkeissä laki sanoo ettei mitään puhdistuslaitteita jotka ovat päällä päästötestissä, saa kytkeä pois päältä ajon aikana. VW on ainoa joka on toistaiseksi jäänyt kiinni tämän säännön rikkomisesta.


Varmasti näin. Samaan aikaan tosin Kaliforniassa: http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/840171/Maakaasuvuoto+aiheutti+hatatilan+Los+Angelesissa

Mitenköhän tuo firma pystyy koskaan maksamaan sakkonsa?

pomo

Lainaus käyttäjältä: Väänänen - 10.01.16 - klo:10:45
Oliko se lopullinen huijauksen tekninen toteutustapa se, että auton tietokoneohjelma tunnisti, että auto oli virallisessa normimittauksessa - ja sääti Nox päästöt moottorinohjausparametreja sopivasti muuttamalla tilapäisesti normaalia ajotilannetta matalemmiksi?

Vai kytkeytyikö tähän jonkun fyysisen puhdistuslaitteen toiminnan manipulointia myös?

Se ensimmäinen kai se vaan oli?

tet

Lainaus käyttäjältä: Väänänen - 10.01.16 - klo:10:45
Oliko se lopullinen huijauksen tekninen toteutustapa se, että auton tietokoneohjelma tunnisti, että auto oli virallisessa normimittauksessa - ja sääti Nox päästöt moottorinohjausparametreja sopivasti muuttamalla tilapäisesti normaalia ajotilannetta matalemmiksi?

Vai kytkeytyikö tähän jonkun fyysisen puhdistuslaitteen toiminnan manipulointia myös?

Todella vähän on teknistä tietoa ollut tarjolla huijauksen luonteesta meillä Suomessa ja Euroopassa ylipäänsä. Jenkeissä onneksi jotain kirjoituksia aiheesta oli silloin syksyllä heti kohun alkuvaiheessa. Se mistä VW jäi kiinni, oli se että LNT:n (Lean NOx Trap) regenerointiväli oli riittävä päästötestissä, mutta normaaliajossa regenerointiväliä pidennettiin selkeästi, melkeinpä jätettiin regeneroimatta kokonaan.

Nyttemminhän on selvinnyt, että myös SCR-järjestelmällä (Selective Catalytic Reduction) varustetuissa autoissa on tehty samaa, eli vähennetty "kusiruiskutusta" normaaliajossa verrattuna päästötestissä ruiskutettavaan määrään.

Nämä molemmat siis jenkeissä. Euroopan tilanteesta en ole nähnyt mitään teknistä tietoa, vain mainintoja että huijausohjelma on myös täällä ECU:issa. Tuon ikäisissä koneissa vain ei täällä juuri ole sen enempää LNT- kuin SCR-laitteistoakaan, joten kysymys kuuluu että mitähän se huijausohjelma täällä sitten ohjaa, vai ohjaako mitään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.16 - klo:20:32
Oliskohan näin. Penkkilappua tulemaan ennen ja jälkeen.

Se että jossain autossa on hieman enemmän ei tarkoita, että kaikissa on.

Ja tässä vielä lisää, vaikka pitäisihän sinun nämä tietää kun itsekin kertomasi mukaan tuota ohjelointia kannatat ja harrastat...

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7216799-MK7-Golf-1-8-TSi-Dyno-Results

http://rototest-research.eu/index.php?DN=29

Ja lisää löytyy sieltä internetistä kooklesta hakusanalla "tsi dyno test result"

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.01.16 - klo:21:10
Ja tässä vielä lisää, vaikka pitäisihän sinun nämä tietää kun itsekin kertomasi mukaan tuota ohjelointia kannatat ja harrastat...

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7216799-MK7-Golf-1-8-TSi-Dyno-Results

http://rototest-research.eu/index.php?DN=29

Ja lisää löytyy sieltä internetistä kooklesta hakusanalla "tsi dyno test result"

Löysit yhden. Ei tullut mieleen, että autot on yksilöitä.

Puhuu kaveri, joka ei edes tiedä mitä käyttöohjeissa lukee ja väittää muuta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

hece

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.01.16 - klo:13:35
Todella vähän on teknistä tietoa ollut tarjolla huijauksen luonteesta meillä Suomessa ja Euroopassa ylipäänsä. Jenkeissä onneksi jotain kirjoituksia aiheesta oli silloin syksyllä heti kohun alkuvaiheessa. Se mistä VW jäi kiinni, oli se että LNT:n (Lean NOx Trap) regenerointiväli oli riittävä päästötestissä, mutta normaaliajossa regenerointiväliä pidennettiin selkeästi, melkeinpä jätettiin regeneroimatta kokonaan.

Nyttemminhän on selvinnyt, että myös SCR-järjestelmällä (Selective Catalytic Reduction) varustetuissa autoissa on tehty samaa, eli vähennetty "kusiruiskutusta" normaaliajossa verrattuna päästötestissä ruiskutettavaan määrään.

Nämä molemmat siis jenkeissä. Euroopan tilanteesta en ole nähnyt mitään teknistä tietoa, vain mainintoja että huijausohjelma on myös täällä ECU:issa. Tuon ikäisissä koneissa vain ei täällä juuri ole sen enempää LNT- kuin SCR-laitteistoakaan, joten kysymys kuuluu että mitähän se huijausohjelma täällä sitten ohjaa, vai ohjaako mitään.
Pari sivua aiemmin oli yhden eurooppalaisen SCR-dieselin sielunelämää tutkittu ( https://media.ccc.de/v/32c3-7331-the_exhaust_emissions_scandal_dieselgate#video ). Siinä nimenomaan testitilanteessa ruiskutettiin adblueta normaalisti, testin ulkopuolella vähemmän. Tiedä sit mikä moottorimalli kyseessä, vähemmistössä noi EU5 SCR-dieselit euroopassa. 3.0TDI?

tet

Lainaus käyttäjältä: hece - 11.01.16 - klo:11:24
Pari sivua aiemmin oli yhden eurooppalaisen SCR-dieselin sielunelämää tutkittu ( https://media.ccc.de/v/32c3-7331-the_exhaust_emissions_scandal_dieselgate#video ). Siinä nimenomaan testitilanteessa ruiskutettiin adblueta normaalisti, testin ulkopuolella vähemmän. Tiedä sit mikä moottorimalli kyseessä, vähemmistössä noi EU5 SCR-dieselit euroopassa. 3.0TDI?

Tosiaan, tuohan olikin Eurooppalainen tapaus, sotkin sen jenkkeihin. Mutta tosiaan tuollaisia kusiruiskuja ei varmaan paljon EA189-perheen EU5-normin koneissa edes ole, eikä LNT-katteja myöskään. Omassani ei ole kumpaakaan, silti huijausohjelma maahantuojan mukaan on. Sen takia uskon, että ohjelma löytyy monesta sellaisesta autosta, jossa ei ole mitään laitteistoa jolla ohjelma pystyisi "huijaamaan".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.01.16 - klo:11:29
Tosiaan, tuohan olikin Eurooppalainen tapaus, sotkin sen jenkkeihin. Mutta tosiaan tuollaisia kusiruiskuja ei varmaan paljon EA189-perheen EU5-normin koneissa edes ole, eikä LNT-katteja myöskään. Omassani ei ole kumpaakaan, silti huijausohjelma maahantuojan mukaan on. Sen takia uskon, että ohjelma löytyy monesta sellaisesta autosta, jossa ei ole mitään laitteistoa jolla ohjelma pystyisi "huijaamaan".

VW:n insinööreillä on tainnut lähteä lapasesta pahemman kerran ;D.

- Laittavat huijauskoodin autoon jossa ei ole mitään huijattavaa
- Tekevät myöhemmin laillisen koodin joka ei vaikuta mitään moottorin suorituskyvyn arvoihin verrattuna huijauskoodilliseen moottoriin.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Epes - 11.01.16 - klo:12:11
VW:n insinööreillä on tainnut lähteä lapasesta pahemman kerran ;D.

- Laittavat huijauskoodin autoon jossa ei ole mitään huijattavaa
- Tekevät myöhemmin laillisen koodin joka ei vaikuta mitään moottorin suorituskyvyn arvoihin verrattuna huijauskoodilliseen moottoriin.
Kaipa siellä on vedetty vaan sama koodi ECUun riippumatta mitä se auto on syönyt. Löytyyhän noista volkkareista VAG-COMilla katseltaessa kaikenlaisia softanpätkiä, vaikka rauta sen toiminnallisuuden toteuttamiseksi puuttuukin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

ViimeinenVAG

#1902
Lainaus käyttäjältä: Epes - 11.01.16 - klo:12:11
VW:n insinööreillä on tainnut lähteä lapasesta pahemman kerran ;D.

- Laittavat huijauskoodin autoon jossa ei ole mitään huijattavaa
- Tekevät myöhemmin laillisen koodin joka ei vaikuta mitään moottorin suorituskyvyn arvoihin verrattuna huijauskoodilliseen moottoriin.

Itse sain tänään tuon kirjeen. Siinä ei tosiaan enää luvata, että ei vaikuttaisi tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen. Se on vaan tavoite. :o Eiköhän tuollakin  tehtaalla ole insinöörejä jotka olisivat heittäneet tämän päivityssoftan jo alun alkaen jos ei vaikuttaisi. Toivottavasti tästä nyt saadaan se ensimmäinen ryhmäkanne. Itse en ainakaan ole ekana autoa tuohon päivitykseen kiikuttamassa.

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.01.16 - klo:13:49
http://www.iltalehti.fi/autot/2016011420959374_au.shtml

Et silviisiin. Kohta alkaa tulemaan nimimerkkejä "ViimeinenRanskis"

Ja relluun jollain tavalla kytköksissä olevia muita merkkejä kuten Dacia, Nissan, MB (Citan....), jne

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Epes - 14.01.16 - klo:14:11
Ja relluun jollain tavalla kytköksissä olevia muita merkkejä kuten Dacia, Nissan, MB (Citan....), jne
Ilmeisesti nämä päästöhuijauksesta mielensäpahoittaneet suuntaavat seuraavaksi fillarikaupan suuntaan...

Jaksaa vaan naurattaa tämä moraalisen närkästyksen määrä, mitä täälläkin on tuotu julki. "Kyllä minä sinä aamuna niin mieleni pahoitin, kun sain volkkarilta kirjeen". Jos olisi kyse jostain tukivarren vaihtamisesta, niin kaikki olisivat kaksinkerroin kiitollisia, että laitetaan kuntoon. Mutta nyt ääni väristen tuohdutaan, kun uutta softaa pitää laittaa. Ja kaikeksi harmiksi jää kiinni auton laittomasta muuttamisestakin...  8)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

repomies


Epes

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.01.16 - klo:14:17

..................... Mutta nyt ääni väristen tuohdutaan, kun uutta softaa pitää laittaa. ..........................


Sitä minäkin ihmettelen. Uutta upeaa softaa jaetaan vieläpä ilmaiseksi. Luulisi että oven taakse alkaisi pian kerääntyä makuupussikansaa jonottamaan ja varmistamaan autolleen tuoreet, viimeisintä versiota olevat softat heti ensimmäisten joukossa. ;D

pomo


vwmies

#1909
Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.01.16 - klo:17:33
Näinpä, mutta se valittaminen on niiiiiin mukavaa ;D

Nyt VW:n myynnissä näkyy pudotus v. 2015:   Volkswagenin painajainen jatkuu " markkinaosuus laskuun Euroopassa

http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/15/volkswagenin-painajainen-jatkuu-markkinaosuus-laskuun-euroopassa/2016508/304

Päästöskandaali käänsi saksalaismerkin markkinaosuuden Euroopassa laskuun monen vuoden nousun jälkeen.

Syyskuussa paljastunut päästöskandaali ehti vaikuttaa Volkswagenin (VW) koko vuoden myyntiin merkittävällä tavalla. Automerkin markkinaosuus Euroopan autokaupassa laski ensimmäisen kerran sitten vuoden 2007.

Euroopan autonvalmistajien järjestön ACEA:n mukaan Volkswagenin markkinaosuus uusien autojen myynnistä oli viime vuonna 24,8 prosenttia, kun vuonna 2014 Volkswagenin markkinaosuus oli 25,5 prosenttia.

Muilla autonvalmistajilla menee paremmin, sillä autokauppa Euroopassa nousi vuonna 2015 kuuden vuoden ennätyslukemiin 14,2 miljoonalla autolla. Nousua oli 9,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

VW:n koko vuoden myynti oli plussalla 6,2 prosenttia, mutta markkinaosuus laski muiden merkkien myynnin kasvettua vielä enemmän.

Markkinaosuuttaan kasvattivat Volkswagenin kustannuksella mm. BMW-, Daimler- ja Fiat Chrysler -konsernit. Volkswagen säilytti edelleen asemansa Euroopan suurimpana automerkkinä.

"Volkswagenin asiakkailla on nyt ”odotellaan ja katsellaan” -asenne kun autonvalmistaja yrittää hoitaa päästöskandaalin kuntoon, autoalaa seuraava analyytikko Carlos da Silva totesi.

Erityisen huolestuttavilta VW:n kannalta näyttävät joulukuun myyntiluvut. ”Volkkareita” myytiin Euroopassa joulukuussa 4,4% enemmän kuin vuotta aikaisemmin:o

Muilla kauppa kävi selkeästi paremmin, sillä koko joulukuun autokauppa Euroopassa kasvoi 16% edellisvuoden joulukuusta 1,16 miljoonaan autoon.  :D

Isoista autonvalmistajista joulukuussa juhlivat Renault 28% myynnin kasvullaan sekä Ford (+24%) ja PSA Peugeot Citroen (+21%).

Koko viime vuoden suurin myynnin kasvattaja oli Daimler-konserni 18% kasvullaan. Daimlerin Smart-autot menivät kun kuumille kiville, sillä niiden myynti kasvoi vuoden aikana peräti 72% verrattuna vuoteen 2014. Mercedes-merkin myyntikin kasvoi 13%.  ;D

Yritetään pärjätä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 15.01.16 - klo:12:40
Nyt VW:n myynnissä näkyy pudotus v. 2015:   Volkswagenin painajainen jatkuu " markkinaosuus laskuun Euroopassa

Päästöskandaali käänsi saksalaismerkin markkinaosuuden Euroopassa laskuun monen vuoden nousun jälkeen.
Totta kai käänsi. Silloin kun tämä päästöongelma pompsahti silmille, volkkarin myynti pysähtyi hetkeksi kuin seinään. Mutta Joulukuun rekisteröintitilasto ei kuitenkaan tue tuota täydellisen romahtamisen teoriaa: http://www.uusisuomi.fi/autot/159715-rekisterointi-toyotan-loppukiri-hiipui-joulukuussa

---
Että nyt oikeastaan en oikein ymmärrä, että mikä tuossa edellisessä postauksessa oli se syvin ajatus. Joillekin on nyt muodostunut oikein elämäntehtäväksi maassa makaavan potkiminen. Eipä tuo volkkari mun pussilla ole käynyt. Päinvastoin jos on saanut CO2-lukuja ja sitä kautta veroja painettua alas, niin kyllä se koko lailla on mulle henk.koht. plussaa tehnyt.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

pomo

Ja jos laskee vw:, skodan, audin ja seatin yhteensä niin ero on aika selvä.

Hesse

Eli koko VW-konsernin viime vuoden myynti Euroopassa nousi 6,1%, VW-merkin 6,3%, Audin 5,7%, Skodan 6,1% ja Seatin 2,8%.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 16.01.16 - klo:11:57
Eli koko VW-konsernin viime vuoden myynti Euroopassa nousi 6,1%, VW-merkin 6,3%, Audin 5,7%, Skodan 6,1% ja Seatin 2,8%.
Tätä palstaa lukeneena kyllä ihmettelee että miksi?  :P

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 16.01.16 - klo:21:34
Tätä palstaa lukeneena kyllä ihmettelee että miksi?  :P
Koska 99,9% eurooppalaisista autonostajista ei lue Vagarenaa.  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 16.01.16 - klo:21:40
Koska 99,9% eurooppalaisista autonostajista ei lue Vagarenaa.  ;D
Ikävä kyllä minäkin luin eka kerran liian myöhään...............  :P

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 16.01.16 - klo:21:42
Ikävä kyllä minäkin luin eka kerran liian myöhään...............  :P
Niinpä! Meillä joillakin taas tämä VAG-tauti on synnynnäistä.  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

Kotkis

http://www.hs.fi/autot/a1452834402730

Siinä mielestäni varsin asiallinen juttu, jossa pohditaan juurikin ainakin minua askarruttaneita asioita. Ja annetaan jopa joitakin mahdollisia vastauksiakin.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

tet

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 18.01.16 - klo:23:14
http://www.hs.fi/autot/a1452834402730

Siinä mielestäni varsin asiallinen juttu, jossa pohditaan juurikin ainakin minua askarruttaneita asioita. Ja annetaan jopa joitakin mahdollisia vastauksiakin.

Kappas. Ihan asiallista pohdintaa. Päivystävä dosentti on päätynyt samaan päätelmään kuin minä. 8)

Lainaa”Voi olla, että päästötestejä huijaavaa ohjelmistoa ei ole käytetty Euroopassa, ainakaan kovin laajasti. Ehkä se on ollut useimmissa autoissa vain ominaisuus, jota ei ole käytetty. Ja nyt se vain poistetaan sieltä”, sanoo Juhani Laurikko.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.01.16 - klo:10:41
Kappas. Ihan asiallista pohdintaa. Päivystävä dosentti on päätynyt samaan päätelmään kuin minä. 8)

Lisäksi dosentti kummastelee samoja asioita kuin minä

LainaaHetkinen.

Jos autoissa on päästöjä vääristelevä ohjelmisto, miten autot on mahdollista korjata niin, ettei autoon tule juuri mitään muutoksia? Luulisi, että päästöjä vääristelevän ohjelmiston poisto vaikuttaisi auton tehoihin tai kulutukseen.

sekä

LainaaJos ajatellaan, että eurooppalaisissa autoissa on ollut ominaisuus (päästötestejä huijaava ohjelmisto), mutta sitä ei ole hyödynnetty, miksi Volkswagen on tunnustanut jotain sellaista, mitä se ei ole tehnyt.




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy