VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

rami

Kyllä ottaa"viudeen" tuo VAGin pelleily. Eikö piru ole loppua tulle hommalle?
Itsekkin 20 VAGia ostaneena kyllä tuntuu melko sikoilulta ko konsernin homma.
Kannattaako tuollaisen konsernin kehitellä paskapesiä joita sitten aletaan kaiveleen?
Miten käy autojen jälleenmyyntiarvon??? Voi kele sentään. >:( >:( >:(

TTO

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 04.11.15 - klo:08:17
Luulisi, CO2-päästöissä huijaaminen on siinä mielessä hankalaa, että polttoainelitran palamisesta tulee vakiomäärä CO2:sta. Ja eron voi laskea joka kerta itsekin kun tankilla käy.
Tietty voihan ajokin koodata käymään testipenkissä laihemmalla jolloin kulutus on pienempi ja CO2-päästöihin perustuva veron osuus on matalampi.
Ja näkeehän tuon itsekin, ei ainakaan meikäläisen octavia millään 4 litran keskikulutuksella mene.

Tai sitten tuo lepuutus voi olla käytössä testipenkkitilanteessa enemmän kuin normaalisti.

Uutisissa on listattu koskevan myös Octavia, Ibizaa ja Leonia. Onko noissa kaikissa myös lepuutusmoottori tarjolla vai onko tuolta osin epätarkkaa uutisointia?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: rami - 04.11.15 - klo:09:16
Kyllä ottaa"viudeen" tuo VAGin pelleily. Eikö piru ole loppua tulle hommalle?
Itsekkin 20 VAGia ostaneena kyllä tuntuu melko sikoilulta ko konsernin homma.
Kannattaako tuollaisen konsernin kehitellä paskapesiä joita sitten aletaan kaiveleen?
Miten käy autojen jälleenmyyntiarvon??? Voi kele sentään. >:( >:( >:(

Eikö olisi aika vaihtaa toiseen konserniin? Vai saako nykyisestä vagista hyvitystä muuhun merkkiin?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Geoman

Minusta olisi selkeintä, että tuo VW antaisi tuon korjauksiin käytettävän rahan "vahinkoa kärsineille" valtioille, jotta ne voisivat seurata tarkemmin myytävien autojen päästöjä ja saisivat korvauksen ilmastotuhosta, terveyshaitoista yms.. Annetaan näiden autojen päästöhuijariautojen olla ennallaan.

Nämä "rikolliset" autot katoavat kyllä pääosin 15 vuoden kuluessa liikenteestä ja 1,4 bensakoneet 10 vuodessa.

tet

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.11.15 - klo:09:39
Tai sitten tuo lepuutus voi olla käytössä testipenkkitilanteessa enemmän kuin normaalisti.

Uutisissa on listattu koskevan myös Octavia, Ibizaa ja Leonia. Onko noissa kaikissa myös lepuutusmoottori tarjolla vai onko tuolta osin epätarkkaa uutisointia?

Normaalia toimittajien touhua, tietämättömyyttään niputtavat yhteen asioita jotka eivät yhteen kuulu. Tarpeeksi kun googlaa niin löytyy asiallisempia uutisia joissa kerrotaan, että "CO2-ongelma" koskee sekä diesel- että bensakoneita ja bensakone on nimenomaan ACT-kone. Octaviat, Leonit ja muut ovat listassa siis sen takia, että myös dieseleissä on havaittu jonkinlaista "huijaamista" CO2-päästöjen suhteen, ei sen takia että niissä olisi ACT-koneita.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JaniKuula

Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

rami

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.11.15 - klo:09:39
Tai sitten tuo lepuutus voi olla käytössä testipenkkitilanteessa enemmän kuin normaalisti.

Uutisissa on listattu koskevan myös Octavia, Ibizaa ja Leonia. Onko noissa kaikissa myös lepuutusmoottori tarjolla vai onko tuolta osin epätarkkaa uutisointia?
Lepuutus on ihan höpö homma. Taatusti tulee jäämään pois. Se systeemi ei oikeastaan puolusta itseään miltään kantilta. Tekee vaan moottorin vika-alttiimmaksi.


Jäsen J


JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: clientti - 04.11.15 - klo:12:38
joko rupee oleen Vagin tarun loppu?
Tokkopa vaan. Ja tarusta ei ole kysymys.
Tätä kybersotaahan media on käynyt kaikkia julkisesti tai peitellysti vastustamiaan tahoja kohtaan. Poliitikot, teollisuusjohtajat, sotilaat, isänmaalliset ihmiset, uskonto, rikkaat, teknologia,  ... Listaa voisi kirjoittaa kuinka paljon vaan lisää, mutta selvinnee tästäkin - ja kun kerran ilmastonmuutos on päätetty juntata todeksi, niin auto on nyt hyvä ottaa pääsyylliseksi; ja kappas vaan nyt aloitetaan maailman suurimmasta valmistajasta, mikä sen tehokkaampaa. Tätä kun jankutetaan joka päivä, niin johan tällä saadaan tuloksia kuin demarien nousulle ja persujen syöksylle - suomaiset ovat kaikkein helpoimmin uunotettavissa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

TAG

Tuli mieleen kun on puhuttu että "korjaus" voisi tehdä koneen tehottomammaksi, että voihan sen asian kai niinkin tehdä, että itseasiassa VW virittää moottoritehon ensin vähän ylöspäin ja sitten säätää siitä päästöjä ja tehoja alaspäin. Näin pysytään alkuperäisessä teholukemassa pienemmillä päästöillä vähän suuremmalla ahtopaineella.

Ehkä tämä logiikka ei toimi, mutta tulipahan mieleen :)

katteja

Jakoketju, TSI, DSG, CO2, jne.. kieltämättä vetää hiljaiseksi. Puhumattakaan jos sattuu "täyskäden" eli tuotteen jossa kaikki "ominaisuudet". Monelle kumminkin auto on väline joka pitäisi helpottaa päivittäistä toimintaa niin työssä kuin vapaalla. Viranomaisilla jne. varmasti miettimistä mitä ostavat kun uusivat työkalujaan.

Kärpäsenä katossa kun olisi insinöörien toimistossa, niin voisi varmaan nähdä kuinka tukat harmaantuu stressin voimasta suunnittelijoilla.  Osakkeen omistajista puhumattakaan.
Luottamus asiakkaisiin on asia jota ei ns. rahallakaan saa ostettua. Kuten aikoinaan kävi Opel merkille, kun tuotteet osottautui epäluotettaviksi niin asiakkaat ostivat muita tuotteita.

Onhan sitä aiemminkin isoja autoyrityksiä kaatunut ja sen tiimoilta Detroit painii vakavien talous ongelmien parissa.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: TAG - 04.11.15 - klo:13:04
Tuli mieleen kun on puhuttu että "korjaus" voisi tehdä koneen tehottomammaksi, että voihan sen asian kai niinkin tehdä, että itseasiassa VW virittää moottoritehon ensin vähän ylöspäin ja sitten säätää siitä päästöjä ja tehoja alaspäin. Näin pysytään alkuperäisessä teholukemassa pienemmillä päästöillä vähän suuremmalla ahtopaineella.

Ehkä tämä logiikka ei toimi, mutta tulipahan mieleen :)

Tokkopa tuo on tarpeen, sillä lähes aina VAG:n ahdetuista moottoreista on löytynyt potkua yli ilmoitetun. Kun hiukan kuristetaan, niin oltaneen edelleen ilmoitetuissa lukemissa. Eri asia on, jos ei NOx-päästöjä saada kuriin pelkästään ohjelmallisin keinoin.

maileri

Tässä ei ole kyse yksittäisistä malleista, co2 tai nox-päästöistä, virheistä tai epäjohdonmukaisuuksista.

Tässä on kyse vinoon kasvaneesta yrityskulttuurista. Yrityksen arvoista ja tavasta toimia.

Luisu väärälle puolelle on voinut käydä askel kerrallaan, mutta se ei olisi ollut mahdollista mikäli yrityksen arvot ovat kunnossa ja niitä kunnioitetaan ja noudatetaan. Johto toki kantaa vastuun, kun on hyväksynyt joko selvästi tai hiljaisesti nämä nyt havaitut kyseenalaiset toimintatavat.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: maileri - 04.11.15 - klo:14:38
Tässä ei ole kyse yksittäisistä malleista, co2 tai nox-päästöistä, virheistä tai epäjohdonmukaisuuksista.

Tässä on kyse vinoon kasvaneesta yrityskulttuurista. Yrityksen arvoista ja tavasta toimia.

Luisu väärälle puolelle on voinut käydä askel kerrallaan, mutta se ei olisi ollut mahdollista mikäli yrityksen arvot ovat kunnossa ja niitä kunnioitetaan ja noudatetaan. Johto toki kantaa vastuun, kun on hyväksynyt joko selvästi tai hiljaisesti nämä nyt havaitut kyseenalaiset toimintatavat.

Minimi panos ja maksimi tulos?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jäsen J

Mietitäämpä asiaa hieman eri näkökulmasta...

Ostat talon, jonka energialuokka on A ja arvioitu sähkökulutus (sähkölämmitys) olisi esim 20 000 KWh.

Muutaman vuoden asut talossa ja sähkönkulutus huiteleen 30 000 KWh. Arvelet ensin, että kulutuksen suuruus, johtuu sinun tyylistä asustaa, mutta vuosien perästä huomaataankin, että eihän se energialuokka olekkaan A vaan C. Energialuokka oli sen vuoksi arvioitu A:ksi, koska sama tarkastaja tarkastaa talot aina samalla tavalla ja sitä on voitu huijata.

Huijauksesta kiinni jäänyt talon rakentaja, sopii tarkastusviranomaisten kanssa, että energialuokka saadaan A:ksi lisäämällä eristeitä, mutta asuinpinta-ala pienenee 10 m2.

Olisitko tyytyväinen ratkaisuun, kun korjaukset on ilmaiseksi tehty (toki olet omakustanteisesti remontin ajan asunut moottorimajassa perheineen)... minä ainakaan en olisi.

Huijaus on huijaus, vaikka voissa paistais!

europe

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 04.11.15 - klo:19:59
Mietitäämpä asiaa hieman eri näkökulmasta...

Ostat talon, jonka energialuokka on A ja arvioitu sähkökulutus (sähkölämmitys) olisi esim 20 000 KWh.

Muutaman vuoden asut talossa ja sähkönkulutus huiteleen 30 000 KWh. Arvelet ensin, että kulutuksen suuruus, johtuu sinun tyylistä asustaa, mutta vuosien perästä huomaataankin, että eihän se energialuokka olekkaan A vaan C. Energialuokka oli sen vuoksi arvioitu A:ksi, koska sama tarkastaja tarkastaa talot aina samalla tavalla ja sitä on voitu huijata.

Huijauksesta kiinni jäänyt talon rakentaja, sopii tarkastusviranomaisten kanssa, että energialuokka saadaan A:ksi lisäämällä eristeitä, mutta asuinpinta-ala pienenee 10 m2.

Olisitko tyytyväinen ratkaisuun, kun korjaukset on ilmaiseksi tehty (toki olet omakustanteisesti remontin ajan asunut moottorimajassa perheineen)... minä ainakaan en olisi.

Huijaus on huijaus, vaikka voissa paistais!

No onneksi konserni ei ole yksin huijaamassa.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015042819595832_au.shtml

TAG

Lainaus käyttäjältä: maileri - 04.11.15 - klo:14:38
Tässä ei ole kyse yksittäisistä malleista, co2 tai nox-päästöistä, virheistä tai epäjohdonmukaisuuksista.

Tässä on kyse vinoon kasvaneesta yrityskulttuurista. Yrityksen arvoista ja tavasta toimia.

Luisu väärälle puolelle on voinut käydä askel kerrallaan, mutta se ei olisi ollut mahdollista mikäli yrityksen arvot ovat kunnossa ja niitä kunnioitetaan ja noudatetaan. Johto toki kantaa vastuun, kun on hyväksynyt joko selvästi tai hiljaisesti nämä nyt havaitut kyseenalaiset toimintatavat.

Tismalleen samaa mieltä. "The force of the dark side is strong".

Olen aikoinaan työskennellyt yhdessä maailman suurimmista IT-firmoista ja siellä on joka vuosi jokaiselle työntekijälle pakollinen koulutus yrityksen arvoista ja siitä miten pitää toimia jos mitään tämän suuntaista tulee vastaan. Suuryrityksillä on oikeasti todella vaikeaa pitää homma kasassa, kun porukkaa, joiden kohdalla homma voi pettää, voi olla satoja tuhansia.

Nokian kännykkätarinan loppukin oli samalla tavalla kulttuurin näivettymisen seurausta kunnes homma luisuu hallinnasta. Eri syy, mutta samantapainen seuraus nyt VW:llä

Epes

Aika kattava paletti isoja Audeja on asetettu myyntikieltoon Yhdysvalloissa. Myös Touareg:n dieselit ovat myyntikiellossa ja kielto koskee myös käytettyjä vm 2013 ja uudempia. On vain ajan kysymys koska myyntikielto tulee Europassa myytäviin vastaaviin autoihin.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/11/04/volkswagen-laittoi-isompia-diesel-audeja-myyntikieltoon-usassa/201514498/304

Tätä menoa kun huijausohjemia paljastuu ja myyntikieltoja napsahtelee ei VW:llä ole hetken kuluttua mitään myytävää lasipalatseissaan.

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Epes - 04.11.15 - klo:21:31
Aika kattava paletti isoja Audeja on asetettu myyntikieltoon Yhdysvalloissa. Myös Touareg:n dieselit ovat myyntikiellossa ja kielto koskee myös käytettyjä vm 2013 ja uudempia. On vain ajan kysymys koska myyntikielto tulee Europassa myytäviin vastaaviin autoihin.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/11/04/volkswagen-laittoi-isompia-diesel-audeja-myyntikieltoon-usassa/201514498/304

Tätä menoa kun huijausohjemia paljastuu ja myyntikieltoja napsahtelee ei VW:llä ole hetken kuluttua mitään myytävää lasipalatseissaan.

Saksassa myydään jo -30% alella, suomalaiset ostavat vaikka myytäisiin normaalilla hinnalla. Ainiin, olihan tänään hesarissa kampanjaetu -1000â,¬ romutuspalkkion päälle. Ilman noita palkkioita ja romutusseteliä auton hinta olisi vaihdettaessa täsmälleen sama. *VW kauppias taputtaa suuria karvaisia käsiään*
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

teemur

Kun kaikki VW:t, Audit, Skodat ja Seatit on kohta tässä piirissä mukana polttoaineesta huolimatta, suurin pelko ei olekaan enää oman kulkineen arvon lasku tai lisäverot, vaan se että joku aamu kun olet lähdössä töihin niin joku Greenpeace Saarela on hitsannut itsensä kiinni alatukivarteen kun sattuu olemaan "saastevolkkari" pihassa.

Vaikka vakavasta asiakkaan silmään kusemisesta on kyse, ei voi olla ajattelematta mikä voima tätä myllytystä nyt ajaa eteenpäin. Kaikenlaiset salaliittoteoriat kypsynevät monissa hatuissa. USA - sähköautot - Tesla .... ei tarvinne täsmentää.

Henkilökohtainen mielipide:
- kukaan huijauksen piirissä oleva suomalainen ei joudu jälkiveroja maksamaan
- 97% ei huomaa ohjelmallista muutosta jos se korjaukseksi riittää, VAGarena voi silti kuohua ja joukkoon mahtuu monia ylilyöntejä
- konsernin auton omistava asiakas on kohun laannuttua tärkeämpi kuin koskaan - win
- ajoneuvoja liikuttava tekniikka ottaa isoja askeleita, asiakas hyötyy - win
- anna kohun laantua ja osta vag osakkeita - win
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

teemur

Ja jos päästöt kaikkinensa kiinnostaa ihmisiä, miksemme katso koko auton tuotantoketjua malmin louhinnasta ja lehmän teurastuksesta aina romutukseen kun määrätään jollekin autolle päästöperustainen vero? Case Prius vs Golf
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

jarkko_h

#1132
Lainaus käyttäjältä: maileri - 04.11.15 - klo:14:38
Tässä ei ole kyse yksittäisistä malleista, co2 tai nox-päästöistä, virheistä tai epäjohdonmukaisuuksista.

Tässä on kyse vinoon kasvaneesta yrityskulttuurista. Yrityksen arvoista ja tavasta toimia.

Luisu väärälle puolelle on voinut käydä askel kerrallaan, mutta se ei olisi ollut mahdollista mikäli yrityksen arvot ovat kunnossa ja niitä kunnioitetaan ja noudatetaan. Johto toki kantaa vastuun, kun on hyväksynyt joko selvästi tai hiljaisesti nämä nyt havaitut kyseenalaiset toimintatavat.

Juuri tästä on kyse. Suuressa osassa isoja firmoja on arvoihin perustuvaa kattavaa koulutusta (lahjonnnan   vastainen , koulutus, asiakaskunnioitus,  codec of conduct ...) ja säännöllistä arvopohjan tarkastusta. VW on selvästi luisunut arvotyhjiöön.

On hyvin todennäköistä että tästä arvotyhjiöstä paljastuu lisää paljastuksia. Ei olisi yllätys vaikka jokin työntekijä tulisi julkisuuteen ja paljastaisi karun tarinan asiakkaiden ylimielisestä kohtelusta ja suunnitteluvirheiden valkopesusta tiukkojen takuudirektiivien ja ns goodwillien muodossa.


Wekotin

Lainaus käyttäjältä: TAG - 04.11.15 - klo:20:42
Tismalleen samaa mieltä. "The force of the dark side is strong".

Olen aikoinaan työskennellyt yhdessä maailman suurimmista IT-firmoista ja siellä on joka vuosi jokaiselle työntekijälle pakollinen koulutus yrityksen arvoista ja siitä miten pitää toimia jos mitään tämän suuntaista tulee vastaan. Suuryrityksillä on oikeasti todella vaikeaa pitää homma kasassa, kun porukkaa, joiden kohdalla homma voi pettää, voi olla satoja tuhansia.

Nokian kännykkätarinan loppukin oli samalla tavalla kulttuurin näivettymisen seurausta kunnes homma luisuu hallinnasta. Eri syy, mutta samantapainen seuraus nyt VW:llä

Kuullostaa ihan jenkkifirmalta. ;)
Nimimerkillä eilen taas täytin sellaisen lomakkkeen, jossa vakuutin, että liiketapaperiaattet sis. juuri lahjukset, häirintä, eturistiriidat yhtiön kanssa, muiden firmojen hallituspaikat jne, jne on luettu ja ymmärretty. Sekä onko jotain ilmoitettavaa ylläolevista.

SuperB

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 04.11.15 - klo:12:41
Väistämättä hiipii tuon kaltaisia ajatuksia minunki mieleen.
Eiköhän ne hae itsensä konkurssiin ja sen jälkeen herättävät vanhan saksalaisen merkin eloon esim. Wartburgin ja aloittavat ns. Puhtaalta pöydältä
Taunus -17

clientti

Saas nähdä missä vaiheessa VW-auto yms jälleenmyyjät rupee irtisanomaan myyntitykkejään...

nackerton

Taas vaihteeksi kuiskitaan, että VW harkitsee huijaus-dieseleiden korvaamista uusilla. Miten ihmeessä siihen riittäisi rahat, eipä taida onnistua..

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 04.11.15 - klo:12:08
Lepuutus on ihan höpö homma. Taatusti tulee jäämään pois. Se systeemi ei oikeastaan puolusta itseään miltään kantilta. Tekee vaan moottorin vika-alttiimmaksi.
Sylinterien lepuutus on yksi moottorin hyötysuhdetta parantava ja päästöjä vähentävä teknologia, joka ei edes ole kovin monimutkainen tai vika-altis. Taatusti se ei tule katoamaan. Joskus lueskelin tutkimusraporttia kolmisylinterisen moottorin lepuutustoiminnosta. Sellaisen jos joku vielä tuo markkinoille, niin taitaisi olla aika persoonalliset äänet siinä moottorissa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: teemur - 04.11.15 - klo:22:10
Ja jos päästöt kaikkinensa kiinnostaa ihmisiä, miksemme katso koko auton tuotantoketjua malmin louhinnasta ja lehmän teurastuksesta aina romutukseen kun määrätään jollekin autolle päästöperustainen vero? Case Prius vs Golf
Tuohan olisi varmasti toivottava tapa, mutta lienee lähes mahdoton toteutta millään järkevällä tarkkuudella. Jo pelkästään tuo auton polttoaineen kulutuskin näyttää olevan hyvin hankala määritellä kohtuullisella tarkkuudella.

SimoMarink

Lainaus käyttäjältä: nackerton - 05.11.15 - klo:13:45
Taas vaihteeksi kuiskitaan, että VW harkitsee huijaus-dieseleiden korvaamista uusilla. Miten ihmeessä siihen riittäisi rahat, eipä taida onnistua..
missä kuiskitaan? lähde?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy