VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: europe - 08.10.15 - klo:18:45
Ja vastaavasti jostain syystä EPA odotti vuoden ennenkuin antoi asian julki ja laittoi autot myyntikieltoon.

Vwlle on selkeästi tarjottu mahdollisuus hoitaa asia kuntoon ilman että suuri yleisö olisi tiennyt tästä asiasta. Tämä on jäänyt varmaan johonkin ison organisaation rattaisiin pyörimään ja viranomaisilta loppuivat hermot odotteluun....
Audi A4 1.8 TFSI

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 08.10.15 - klo:19:04
Vwlle on selkeästi tarjottu mahdollisuus hoitaa asia kuntoon ilman että suuri yleisö olisi tiennyt tästä asiasta. Tämä on jäänyt varmaan johonkin ison organisaation rattaisiin pyörimään ja viranomaisilta loppuivat hermot odotteluun....

Jenkeissä (eikä Euroopassakaan) ole määräysten vastaista se, että todellisessa ajossa tulee vaikka 40-kertainen määrä päästöjä testitulokseen verrattuna. Sen sijaan Jenkeissä on määräysten vastaista asentaa autoon "defeat device" (huijauslaite), jolla päästöjä muutetaan pelkästään testausta varten. Tässä oli varmasti sekä EPAlle että VW:n johdolle epäselvää, oliko autossa tällaista laitetta vai ei, ja siksi prosessi on kestänyt ennen kuin tähän on puolin ja toisin saatu varmuus.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tet

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 08.10.15 - klo:15:40
Yhtiö on sanonut, että huijausohjelmistoja on asennettu noin 11 miljoonaan autoon mutta ne ovat olleet toiminnassa vain osassa niistä.

Luultavasti softa on ollut käytössä niissä autoissa, joissa sille on jotain käyttöä. Eli LNT:n sisältävissä malleissa. Ei välttämättä kaikissa niissä, mutta ei ainakaan missään sellaisessa jossa sen ohjaamaa laitetta ei ole. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 08.10.15 - klo:19:57
Jenkeissä (eikä Euroopassakaan) ole määräysten vastaista se, että todellisessa ajossa tulee vaikka 40-kertainen määrä päästöjä testitulokseen verrattuna. Sen sijaan Jenkeissä on määräysten vastaista asentaa autoon "defeat device" (huijauslaite), jolla päästöjä muutetaan pelkästään testausta varten. Tässä oli varmasti sekä EPAlle että VW:n johdolle epäselvää, oliko autossa tällaista laitetta vai ei, ja siksi prosessi on kestänyt ennen kuin tähän on puolin ja toisin saatu varmuus.

Jaa, no jos asia on noin, niin sehän tulee helposti kuntoon kun päivittää ohjelman. Ameriikassa joutuu varmaan ostamaan lisää jotain päästölupia, euroopassa tuskin tulee muuta kuin ohjelmisto päivitys.

vwmies

VW ei osta takaisin saastuttavia autoja, valtaosa vaatii laitteistomuutoksia

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/vw+ei+osta+takaisin+saastuttavia+autoja+valtaosa+vaatii+laitteistomuutoksia/a1070445

Volkswagen ei osta takaisin Yhdysvalloissa myytyjä diesel-autoja, joiden päästöt ovat ilmoitettua suuremmat, sanoi yhtiön Yhdysvaltain tytäryhtiön toimitusjohtaja Michael Horn kongressin kuulemistilaisuudessa.

Asiasta kirjoittaa Bloomberg.

Sen sijaan yhtiö korjaa autot. Niistä useimpiin tarvitaan ohjelmistopäivityksen lisäksi typpipäästöjä vähentämään aiempaa isompi katalysaattori tai ureasuihkutusjärjestelmä.

Hornin mukaan korjaukset eivät lisää kulutusta ja VW korvaa asiakkaille mahdollisesti heikentyvän suorituskyvyn.

Huijausohjelmisto on asennettu vuosina 2009 - 2015 kaikkiaan 11 miljoonaan autoon. Niistä on myyty Euroopassa kahdeksan miljoonaa ja ohjelmisto on myös käytössä. Yhdysvalloissa ohjelmisto on 430 000 autossa.

USA:aassa korjattavista autoista noin 67 000 on mallivuodelta 2015 ja käyttää kolmannen sukupolven moottoria. Sen päästöt saadaan määräysten mukaiseksi halvimmillaan 20 euron ohjelmistopäivityksellä. Sen jälkeen riittää, että omistaja täyttää auton ureasuihkutusjärjestelmän tankin aiempaa useammin.

Ohjelmistopäivitykset VW voi aloittaa jo tammikuussa.

Autoihin tehtävät fyysiset muutokset ovat kalliimpia kuin ohjelmistomuutokset ja vaihtelevat viranomaisvaatimusten mukaan markkinoittain.

Arvopaperin haastattelema Metzler-pankin analyytikko Jürgen Bieper uskoo, että muutoskustannus voi nousta jopa 2000 euroon autolta, kun otetaan huomioon jäännösarvon lasku.

:o
Yritetään pärjätä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.10.15 - klo:12:49
Luultavasti softa on ollut käytössä niissä autoissa, joissa sille on jotain käyttöä. Eli LNT:n sisältävissä malleissa. Ei välttämättä kaikissa niissä, mutta ei ainakaan missään sellaisessa jossa sen ohjaamaa laitetta ei ole. ::)

Näin minäki asian ymmärrän. Perussoftaan 189-tuoteperheen moottoreille on todennäköisesti rakennettu TUKI huijaukselle. Huijaussoftaa taas käytetään vain niissä autoissa, joissa on NOX-pönttö ILMAN urearuikutusta.

Jenkkiviranomainen (todnäk pedantti saksalainenkin) ilmeisesti vaatii, että MISSÃ,,Ã,,N autossa ei kyseistä softatukea saa olla, käytetään sitä autossa tahi ei.

Kyllä ovat Saksan poijjaat  sopan itselleen keittäneet softapuukotuksellaan  :o

clientti

Jos noita kusipönttöjä asennetaan autoihin, joissa niitä ei ollut, tulee Volkarille kallis pieti kun makselee noita aineita kunkin auton eliniän ajan kuluttajille. Asennuskustannusten lisäksi siis tietysti.

vwmies

Tuoretta tietoa - Näin moneen Volkswageniin pitää vaihtaa osia â€" päivitys ei riitä

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/09/nain-moneen-volkswageniin-pitaa-vaihtaa-osia-paivitys-ei-riita/201513191/304

Saksan liikenneministeriö on kertonut, kuinka moni Volkswagen-konsernin auto tarvitsee uusia osia huijausmoottorien takia.

Liikenneministeriön mukaan osia on vaihdettava noin 3,6 miljoonaan autoon Euroopassa. Huijausohjelmisto on asennettu noin 8 miljoonaan autoon Euroopassa.

Kyseeseen tulevat moottorit, joissa on 1,6 litrainen dieselkone. Ministeriö ei heti kertonut tarkempia tietoja.

:o
Yritetään pärjätä.

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.10.15 - klo:14:30
Tuoretta tietoa - Näin moneen Volkswageniin pitää vaihtaa osia â€" päivitys ei riitä

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/09/nain-moneen-volkswageniin-pitaa-vaihtaa-osia-paivitys-ei-riita/201513191/304

Saksan liikenneministeriö on kertonut, kuinka moni Volkswagen-konsernin auto tarvitsee uusia osia huijausmoottorien takia.

Liikenneministeriön mukaan osia on vaihdettava noin 3,6 miljoonaan autoon Euroopassa. Huijausohjelmisto on asennettu noin 8 miljoonaan autoon Euroopassa.

Kyseeseen tulevat moottorit, joissa on 1,6 litrainen dieselkone. Ministeriö ei heti kertonut tarkempia tietoja.

:o

Kauppalehdessä tai Taloussanomissa oli myös tieto, että USA:ssa ensin korjataan pelkän softan päivitystä vaativat uusimmat autot ja viimeiseksi uusia osia tarvitsevat vanhemmat mobiilit. Varmaan sama järjestys suomessakin.

torsake

No niin, korjaisivat sitten samalla sen remmivian jota eivät tunnusta sekä muuta paskat osat joita on käyttäjän laskuun korjailtu vuosien mittaan :)


clientti

Itsellä löytyy tuo pikkudiisseli, eli kusipönttö olisi tämän hetken tietojen valossa tulossa. Ei hyvä, mihin numeroon pitää soittaa jos haluaa purkaa kaupan?

torsake

taitaa koko konsernin olla yksi iso ureasuihkutusjärjestelmä. Suihkuttaa sitä vaan moottorin sijasta suoraan asiakkaan silmille :)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: clientti - 09.10.15 - klo:14:57
Itsellä löytyy tuo pikkudiisseli, eli kusipönttö olisi tämän hetken tietojen valossa tulossa. Ei hyvä, mihin numeroon pitää soittaa jos haluaa purkaa kaupan?

Uskoisin, että vaihdettava osa on suuttimet eikä lisää asennettava kusipönttö, koska jälkimmäinen on aika suuritöinen jälkiasenntaa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

clientti

Nii meinaat että polttoaineen suihkutukseen liittyvät suuttimet? Ei herranjestas jos tuosta vielä tehot tippuu ni tolla passatilla ei pääse edes kaupunkinopeuksia......

JaniKuula

Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

vwmies

Päästögate (skandaali) saa jatkoa:  Neljä uutta automerkkiä kärähti päästöskandaalissa

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nelja-uutta-automerkkia-karahti-paastoskandaalissa/wUPDCdJJ

The Guardian testautti eri merkkien dieselautoja alan yrityksellä.

Mercedes-Benzin, Hondan, Mazdan ja Mitsubishin autojen on todennettu päästävän enemmän typen oksideita maantiellä kuin laboratorio-olosuhteissa, kertoo The Guardian.

Maantietesteissä jotkut Hondan mallit päästivät typen oksideita kuusinkertaisesti rajaan nähden ja jotkut nelivedot jopa 20-kertaisesti.

"Ongelma on systeeminen", totesi Nick Molden, jonka Emissions Analytics -yhtiö testasi autot.

Viime viikolla Guardian paljasti, että Renaultin, Nissanin, Huyndain, Citroenin, Fiatin, Volvon ja Jeepin dieselautot päästelivät huomattavasti enemmän typen oksideja kuin pitäisi.

Kaikki autot ovat läpäisseet EU:n viralliset laboratoriotestit. Päästöt eivät kuitenkaan ole vähentyneet poliitikkojen tarkoittamalla tavalla, sillä autot on suunniteltu niin, että ne toimivat laboratoriossa paremmin kuin maantiellä.

Volkswagenin kaltaisista huijausohjelmistoista ei siis näiden automerkkien kanssa ole kyse.

:o :o :o :o : :(
Yritetään pärjätä.

naksu76

Kieltämättä mielenkiintoista nähdä mitä kilkkeitä VAG vaihtaa tai jälkiasentaa autoihin joihin ei pelkkä softa riitä.  ::)
Onneksi rouvan VAGine on tarpeeksi vanhaa tekniikkaa joten se ei kuulu "viilattuihin" malleihin  ... ehkä. Pian selvinnee että siinäkin on vain DPF:stä kuoret  ;D

Sinänsä hauskaa että dieseleiden päästöistä nousi kauhea häly. Toki tietoinen vuosia kestänyt kusettaminen varmasti lisäsi hälyä , mutta miksei suorasuihkutus bensiini moottoreiden päästöistä ei hehkuteta yhtä paljoa ?
http://www.reuters.com/article/2013/11/27/us-caremissions-study-idUSBRE9AQ0TN20131127?feedType=RSS&feedName=environmentNews

Jenkeissähän ne Toyotan kaasupolkimet alkoivat hirttää sekä VAGineet alkoivat tupruttaa nokea ... ilmeisesti haluavat että isot omaa tuotantoa olevat pickupit käyvät kaupaksi.
Mitenhän niidenkin päästöt ovat oikeasti ;-)

esko

Lainaus käyttäjältä: naksu76 - 09.10.15 - klo:16:15
Kieltämättä mielenkiintoista nähdä mitä kilkkeitä VAG vaihtaa tai jälkiasentaa autoihin joihin ei pelkkä softa riitä.  ::)
Onneksi rouvan VAGine on tarpeeksi vanhaa tekniikkaa joten se ei kuulu "viilattuihin" malleihin  ... ehkä. Pian selvinnee että siinäkin on vain DPF:stä kuoret  ;D

Sinänsä hauskaa että dieseleiden päästöistä nousi kauhea häly. Toki tietoinen vuosia kestänyt kusettaminen varmasti lisäsi hälyä , mutta miksei suorasuihkutus bensiini moottoreiden päästöistä ei hehkuteta yhtä paljoa ?
http://www.reuters.com/article/2013/11/27/us-caremissions-study-idUSBRE9AQ0TN20131127?feedType=RSS&feedName=environmentNews

Jenkeissähän ne Toyotan kaasupolkimet alkoivat hirttää sekä VAGineet alkoivat tupruttaa nokea ... ilmeisesti haluavat että isot omaa tuotantoa olevat pickupit käyvät kaupaksi.
Mitenhän niidenkin päästöt ovat oikeasti ;-)


Sittemminhän ilmeni, että Toyotan kaasupoljinongelmalla yritettiin rahastaa. Yhdysvaltojen viranomaiset totesivat tutkimuksissaan, että ohjelmistovikaa ei oikeasti löytynytkään, vaan kyse oli yrityksestä saada itse aiheutettuja onnettomuuksia auton valmistajan maksettavaksi..
Lattiamattotarina oli eri juttu.
http://www.tekniikkatalous.fi/arkisto/2010-08-11/Toyotan-kaasupoljinongelmat-olivatkin-kuljettajaongelmia-3296450.html

pomo

Lainaus käyttäjältä: clientti - 09.10.15 - klo:15:26
Nii meinaat että polttoaineen suihkutukseen liittyvät suuttimet? Ei herranjestas jos tuosta vielä tehot tippuu ni tolla passatilla ei pääse edes kaupunkinopeuksia......

Autoihin on saatavilla eri tehoisia moottoreita eri käyttöön!

Eikös se ole muuten selvä miksi bensa-autojen päästöistä ei puhuta jenkeissä, ne tekee niitä ite eniten ;D

Arcca

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.10.15 - klo:16:13

Kaikki autot ovat läpäisseet EU:n viralliset laboratoriotestit. Päästöt eivät kuitenkaan ole vähentyneet poliitikkojen tarkoittamalla tavalla, sillä autot on suunniteltu niin, että ne toimivat laboratoriossa paremmin kuin maantiellä.

Volkswagenin kaltaisista huijausohjelmistoista ei siis näiden automerkkien kanssa ole kyse.

:o :o :o :o : :(

Ööö, minusta "suunniteltu niin että toimivat paremmin labrassa kuin maatiellä" ja VW huijausohjelmisto on ihan sama asia, koska huijausohjelmisto teki juuri tuon "toimi paremmin labrassa kuin maantiellä".
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Jäsen J

4 kpl vw:n moottorilla olevaa autoa ollut nyt peräjälkeen. Kahden viimeisimmän kans on saanut jo tapella tosissaan remmien kans ja nyt tämä räpläysjupakka (pihalla 1.6 TDI). Aivan sama mitä osia siihen vaihtavat, mutta jos asia hoidetaan yhtä nihkeästi kuin tähäniin asti on hoidettu, niin viimeiseksi vag-autoksi jää nykyinen.

Mielenkiinnolla (ja kauhulla) odotan, että mitä kaikkea siihen vaihdetaan ja mitkä niiden vaikutukset on autoon sekä sen jälleenmyyntiarvoon.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.10.15 - klo:17:55
Ööö, minusta "suunniteltu niin että toimivat paremmin labrassa kuin maatiellä" ja VW huijausohjelmisto on ihan sama asia, koska huijausohjelmisto teki juuri tuon "toimi paremmin labrassa kuin maantiellä".

Samaa mieltä. Mutta mainittakoon samaan syssyyn, että jos labrasyklissä on epärealistisen hitaita kiihdyyksiä ynnä muita, niin vanhojen autojen "katutesti" pitäisi ajaa täsmälleen yhtä epärealistisilla kiihdytyksillä ja labraa jokseenkin liki vastaavassa lämpötilassa. Vaikka sitten ovaalirataa, jos se sen vaatii. Mikäli sittenkin tulee isoja eroja labratestiin, niin "on syytä epäillä".

Uudet katutestit ovat toivottavasti realistisella ajosyklillä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 09.10.15 - klo:18:00
mitkä niiden vaikutukset on autoon sekä sen jälleenmyyntiarvoon.

Tässä sitä taitaa olla se paskin paikka itse kullakin VAG:ineen omistajalla, jos investointi mätäneen käsiin kun kukaan ei sitä aikanaan käytettynä halua pois ostaa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

skriko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.10.15 - klo:18:49
Tässä sitä taitaa olla se paskin paikka itse kullakin VAG:ineen omistajalla, jos investointi mätäneen käsiin kun kukaan ei sitä aikanaan käytettynä halua pois ostaa :-\
Juu, vaikka ei ole nyt kyseessä dieseli niin itse aattelin että myyn Volkkarini vaikka ajettu oli alle 50 tkm. Mielestäni ihan hyvä hinta oli 19 000 viisi vuotta vanhasta volsusta jossa kuitenkin viidestä viasta oli vielä 3 jäljellä.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Jäsen J - 09.10.15 - klo:18:00


Mielenkiinnolla (ja kauhulla) odotan, että mitä kaikkea siihen vaihdetaan ja mitkä niiden vaikutukset on autoon sekä sen jälleenmyyntiarvoon.
Uudempien autojen omistajilla varteenotettava näkökanta. Samaa mietiskelin silloin Saabin konkurssin yhteydessä, autojen arvo suli varsin nopeasti. No, toivottavasti tässä ei käy samoin.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

clientti

Itsellä 2013 vm. auto, uutena ostettu. Nyppii sen verran tuo anukseen kairaaminen Volkkarin toimesta, että omalta osaltani tulen lähes varmasti tekemään kuluttajariitalautakuntaan valituksen vähintäänkin auton arvon laskusta. Omat toimet selviää sitten tietysti, kun selviäää lopulliset korjaustoimenpiteet ja niiden vaikutukset selviää.

Hannes

-Tämä tekee dieselien myynnille ison loven mutta ennenkaikkea VAG dieseleille, myynti sakkaa moneksi vuodeksi aivan varmasti.

-Tämä aiheutta  niin diesel kun bensa käyttöisille moottoreille murroskauden ja lisää Suomessakin jonkun katsastuksessa mitattavan päästöarvon  tai veron tai ihan jotain mikä lisää autoilun kustannuksia entisestään.

-Jos volkkari tästä selviää on ks. merkiltä odotettavissa erinomaista asiakaspalvelua, hyvää laatua ja kestävyyttä, mikään kielteinen ei saa mennä pikää pitkään aikaan julkisuuteen, se on ainoa hyvä puoli jos jotain hyvää pitäisi tästä sanoa ;D

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.10.15 - klo:17:55
Ööö, minusta "suunniteltu niin että toimivat paremmin labrassa kuin maatiellä" ja VW huijausohjelmisto on ihan sama asia, koska huijausohjelmisto teki juuri tuon "toimi paremmin labrassa kuin maantiellä".

Se hiuksenhieno raja menee ilmeisesti siinä, että "suunniteltu niin että toimivat paremmin labrassa kuin maatiellä" on sallittua ja "tunnistavat dynotestin ja toimivat tämän takia paremmin labrassa kuin maantiellä" on kiellettyä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Wekotin

Ero on se, että jos pystyt maantiellä vetämään prikulleen labrasykliä vastaavan suoritteen, muut merkit pääsevät rajoihin. Tosin normaalissa ajossa moottoria kuormitetaan ihan eri tavalla --> rajat paukkuvat.

VW:lla puolestaan labrasyklin ajaminen maantiellä tuottaa huikeat päästöt, koska kusetusohjelma ei aktivoidu. Ihan selvä ero.

Jäsen J

Lainaus käyttäjältä: clientti - 09.10.15 - klo:19:17
Itsellä 2013 vm. auto, uutena ostettu. Nyppii sen verran tuo anukseen kairaaminen Volkkarin toimesta, että omalta osaltani tulen lähes varmasti tekemään kuluttajariitalautakuntaan valituksen vähintäänkin auton arvon laskusta. Omat toimet selviää sitten tietysti, kun selviäää lopulliset korjaustoimenpiteet ja niiden vaikutukset selviää.

Ja yhtä varmasti minäkin olen tuon saman tekemäsä... En jaksa uskoa, että olisin lopputulokseen tyytyväinen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy