VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 08.10.15 - klo:07:20
Ja tämmöstä http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015100820486039_uu.shtml

Kuluttaja-asiamies tietää, että jos jokainen jonka autoa tässä kampanjassa rassataan alkaa yksittäin vaatimaan korvauksia, niin siinä menee heiltä 10 vuotta ennekuin pöytä pn puhdas. Se vaan tosiaan mietityttää kuten jo aiemmin sanoin, että millä tavalla kanne asetetaan ja mitä lähdetään vaatimaan, kun on 4 eri automerkkiä, eri malleja on kymmeniä, vuosimalleja useita ja eri sitten vielä ne mittarilukemat. Tämä varmaan tulee ottamaan aikaa erityisesti tuon mahdollisen jälleenmyyntiarvon heikkenemisen arvioinnin osalta, ennen kuin saadaan tarpeeksi kattavaa tilastoa.

Scout2016

Kauheaa kouhotusta tästä typenpäästöasiasta, eihän nuo koneet ole hajonneet tai hajoamassa tämän vuoksi. Mullakin sattuu olemaan v. 2010 Yeti jossa on näköjään tämä ko. moottorityyppi jossa huijausohjelma on. En ole huomannut eroa auton toiminnassa ennen ja jälkeen paljastuksen! :P
Ehkäpä Yetin arvo olisi pudonnut markkinoilla muihin merkkeihin mutta satuinpa juuri tekemään kaupat Scoutista ensi vuoden alkuun ja hyvityshinta oli selvästi paras siihen. Hinnat oli tarjottu jo ENNEN skandaalia!
Mitähän nuo typen oksidit ja pienhiukkaset mahtaakaan olla tuolta takan savupiipusta ulos tullessaan? Tuli vaan mieleen kun takkaa lämmittelen!  ::)
Nyt Scout TDI 4x4 DSG 184 hv (MY16)
ed. Yeti TDI 4x4 140 hv 6 vaiht. vm.2010
ed. MB Vito CDI115 4x4

vwmies

Uusimman tiedon mukaan  VW ei hae USA:ssa hyväksyntää vuoden 2016 diesel-mallien päästöille

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/vw+ei+hae+usassa+hyvaksyntaa+vuoden+2016+dieselmallien+paastoille/a1070381

Volkswagen ei voi myydä diesel-käyttöisiä henkilöautoja Yhdysvalloissa pitkään aikaan.
Yhtiö on päättänyt, että se ei yritä saada viranomaishyväksyntää ensi vuoden diesel-mallien päästöille.

Asiasta kirjottaa Wall Street Journal.

VW:n mallivuoden 2016 diesel-autoissa on päästöjä seuraava ohjelmisto, jonka käyttäminen Yhdysvalloissa edellyttää hyväksyntää. Asia selviää ennalta valmistellusta esityksestä, jonka yhtiön Yhdysvaltain toimitusjohtaja Michael Horn pitää tänään kongressin kuulemistilaisuudessa.

Esityksestä ei selviä, voiko ohjelmisto vääristellä päästöjä kuten vielä viime vuoden malleihin asennettu ohjelmisto teki.

Kuulemisessa Horn joutunee muun muassa kertomaan, milloin hän sai ensimmäisen kerran tietää Volkswagenin päästöhuijauksesta.

Volkswagen on jo aiemmin kertonut, että se ilmoitti huijauksesta Yhdysvaltain viranomaisille 3. syyskuuta.
Asiaa tunteva henkilö on aiemmin kertonut yhtiön kertoneen asiasta Kalifornian ympäristöviranomaisille jo elokuun lopussa.

Hornin lausunnon mukaan hän sai keväällä 2014 tietää "mahdollisista päästöylityksistä, jotka voidaan korjata" ja että Yhdysvaltain ympäristöviraston EPA:n ja Kalifornian osavaltion viranomaiset pystyivät testeissä kiertämään päästöjä pienentävän ohjelmiston. Hornille kerrottiin myös, että yhtiön insinöörit ratkoivat ongelmaa yhdessä viranomaisten kanssa ja että heillä oli loppuvuodelle 2014 suunnitelma siitä, miten autot saadaan säännösten mukaisiksi.

Diesel-mallit vastaavat noin kolmanneksesta VW:n Tennesseen tehtaan tuotantoa.

:o
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 08.10.15 - klo:09:13
Mitähän nuo typen oksidit ja pienhiukkaset mahtaakaan olla tuolta takan savupiipusta ulos tullessaan? Tuli vaan mieleen kun takkaa lämmittelen!  ::)

Hys! Kohta joku aivopieraisee jotta sitä tarvitaan kalliit savukaasupesurit jo pienpolttoonkin >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mremonen

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 08.10.15 - klo:09:22
Hys! Kohta joku aivopieraisee jotta sitä tarvitaan kalliit savukaasupesurit jo pienpolttoonkin >:(
Ei hätää, jos ei sillä aja ameriikkaan...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 08.10.15 - klo:09:13
Kauheaa kouhotusta tästä typenpäästöasiasta, eihän nuo koneet ole hajonneet tai hajoamassa tämän vuoksi. Mullakin sattuu olemaan v. 2010 Yeti jossa on näköjään tämä ko. moottorityyppi jossa huijausohjelma on. En ole huomannut eroa auton toiminnassa ennen ja jälkeen paljastuksen! :P
Näin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Subio

Aamulehdessä tänään aiheesta.
Alustuksena:
Huijarimoottoreita on Suomessa jopa 64 000.
Autoista Volkswageneita on 26 215, Skodia 17 142 ja Audeja 13 896

Sitten alkaa itse juttu:
Tuhannet kalliiden Audien ja Volkswageneiden omistajat pelkäävät autojensa jälleenmyyntiarvon alentuneen. Reuters raportoi jo syyskuun lopulla, että saksalaismerkin käytettyjen dieselautojen hinnat olivat laskeneet Britannian markkinoilla.. Jne..

Skodat taitaa olla vaan köyhille :'( ;D ;D
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 08.10.15 - klo:09:13
Mitähän nuo typen oksidit ja pienhiukkaset mahtaakaan olla tuolta takan savupiipusta ulos tullessaan? Tuli vaan mieleen kun takkaa lämmittelen!  ::)

Takasta tai saunan kiukaasta voi kyllä tulla tulla paljonkin pienhiukkasia  :-X  (OT: saas nähdä milloin EU alkaa rajoittamaan tai kieltämään noitakin),
mutta typen NOx eli oksidit ovat ainakin tähän saakka vaatineet kovaa painetta paloprosessissa.  :o

E: 500 viestiä.
Yritetään pärjätä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.10.15 - klo:20:26

Mielenkiintoinen kohta tuossa linkin artikkelissa oli myös tämä:

Eli vaikka kukaan muu ei ole jäänyt kiinni vastaavasta huijauksesta, niin kuitenkin viidestätoista testatusta autosta yhtä lukuunottamatta kaikki reputtivat päästörajat todellisessa ajotilanteessa. Se vähän suhteuttaa VW:n huijauksen todellista merkitystä ympäristön kannalta. Kaikki saastuttavat, mutta VW sai nyt ainoana saastuttajan maineen koska saastuttaa huijaamalla. Muut saastuttavat yhtä lailla, mutta huijaamatta. Tai eivät ainakaan ole jääneet siitä kiinni, vielä. :P

Tässä tuo testi mihin linkissäsi viitataan. Postasin tämän varmaan jo aieminkin.
Kyseessä oli 15 autoa kuudelta valmistajalta. 12 näistä oli EURO 6 -luokiteltuja ja 3 Tier 2-Bin5. Tietoa ei ole oliko useampikin konserimerkki. 10 oli SCR-katilla. Loput viisi sis. 4 x EGR ja yhden LNT. Merkittävää oli, että ryhmän parhain ja huonoin tulos tuli SCR-katilla.

Tuon tutkimuksen mukaan vain yksi auto alitti EURO 6-rajat. 5 autoa tuprutti yli 0,5g/km mikä on EURO 3 -raja. Loput olivat siellä välimaastossa.

http://www.theicct.org/real-world-exhaust-emissions-modern-diesel-cars

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.10.15 - klo:00:20
Näkyy olevan kahdenlaista informaatiota liikkeellä. Kaikki näkemäni Volkkarin julkaisemat jutut puhuvat erillisestä pakosarjasta. Vaihtoehdot ovat siinä, että on kahdenlaista rakennetta käytössä tai arvon journalistit sekoilevat. Itse pidän jälkimmäistä vaihtoehtoa todennäköisempänä. Tässä yksi esimerkki Volkkarin antamista tiedoista sivulla 2:
http://pics3.tdiclub.com/data/517/820433_EA288.pdf
Oikeassa olet. Kun kerran se SSP:ssä seisoo, niin pakko on todeta että nuo väittämät bensakoneen kaltaisesta integroidusta pakosarjasta ovat väistämättä toimittelijoiden sekoilua.

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 08.10.15 - klo:04:41
Tuli selattua tuo aika tarkkaan läpi. Ymmärrykseni näistä asioista on aika vajavainen, mutta eikö tuo "Exhaust Purification Module", joka siis ymmärtääkseni pitää sisällään sekä "hiukkasloukun" että "NOx-loukun", sijaitse jossain konetilassa, ei niinkään auton alla, niinkuin täällä on useampi antanut ymmärtää? Vai meneekö ihan metsään? Tässä tosin puhutaan nyt tästä uudemmasta, "ei-huijaus"-koneesta.

Uusissa EA288-koneissa juuri noin, eli kaikki pöntöt on kerätty yhteen ryppääseen koneen kupeeseen. Vanhemmissa ne on ripoteltu putken varrelle pidemmälle matkalle. "Huijauskoneen" (ihan sen itsensä, siis jenkkiversion) SSP löytyy täältä:

http://www.natef.org/NATEF/media/NATEFMedia/VW%20Files/2-0-TDI-SSP.pdf

Pakoputkiston kuva esiintyy aika monella sivulla, esim. sivulla 68 on hyvä kuva selitetekstien kera. Omassa Ocussani tuo alkupää näyttää samalta tuohon kiinnitysrautahässäkkään asti, sen jälkeen näkyy vain suoraa putkea. Eli kaksi viimeistä pönttöä ja niiden välinen venttiili puuttuvat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Neanderthaler

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1444268702525.html

Müller lupaa henkilöstölle massairtisanomisia ja tuotannon ja infran investoinnit laitetaan lisäksi jäihin. Tarkoittaa tuotekehitykseenkin isoja aukkoja kun ei voida investoida uuteen tekniikkaan. Ei hyvältä näytä. Tuntuu että koko ajan tulee vaan entistä huonompia uutisia, joten voiko oikeasti käydä myös niin, että jossain vaiheessa VW laittaa lopullisesti lapun luukulle tai joku toinen autovalmistaja ostaa/sulauttaa itseensä sen mitä jää jäljelle. Autoalalla pärjääminen tarkoittaa kuitenkin sitä, että pystyy kehittämään uusia innovatiivisia ratkaisuja ja pysymään ylipäänsä yleisessä kehityksessä mukana. Jos valmistaja ei ole vahva ja tarjoa kiinnostavia kilpailukykyisiä tuotteita, niin se näkyy kyllä aika äkkiä kuluttajien arvostuksessa. Täytynee alkaa hamstraamaan varaosia yms. jos vaikka joutuukin ajelemaan auton ns. loppuun... :(

tet

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 08.10.15 - klo:12:36
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1444268702525.html
Tuntuu että koko ajan tulee vaan entistä huonompia uutisia, joten voiko oikeasti käydä myös niin, että jossain vaiheessa VW laittaa lopullisesti lapun luukulle tai joku toinen autovalmistaja ostaa/sulauttaa itseensä sen mitä jää jäljelle.

Ei voi. Firman on uutisoitu varanneen korjauksiin 6,5 miljardia euroa, kun taas firman käteisvarat ovat noin 21 miljardia euroa. Eli vähän päällimmäisiä pöyhitään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.10.15 - klo:12:41
Ei voi. Firman on uutisoitu varanneen korjauksiin 6,5 miljardia euroa, kun taas firman käteisvarat ovat noin 21 miljardia euroa. Eli vähän päällimmäisiä pöyhitään.

Kysymykseni oli oikeastaan retorinen, koska itse ainakin uskon että tässä voi käydä vielä ihan mitä vaan. Perustelen sen sillä, että on täysin auki kuinka moni valtio lähtee vaatimaan korvauksia ja sitten on vielä kuluttajat, eli ne oikeat kärsijät. Korjauslaskun yhtiö varmasti tietää, mutta korvausten määrä voi olla mitä tahansa....joistakin miljardeista tähtitieteelliseen summaan.

Missään vaiheessa ei ole tullut mitään pienintäkään positiivista käännettä ja esimerkiksi eilenkin VW:n henkilöstöpäällikkö puhui siihen sävyyn ettei lyhyellä aikavälillä tule koskemaan henkilöstöä, mutta nyt toimitusjohtaja sanoon ihan suoraan että tulee massiiviset henkilöstöleikkaukset.

Poni

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.10.15 - klo:12:41
Ei voi. Firman on uutisoitu varanneen korjauksiin 6,5 miljardia euroa, kun taas firman käteisvarat ovat noin 21 miljardia euroa. Eli vähän päällimmäisiä pöyhitään.

Tähän kun lisätään ameriikan sakot, pyöristäen parikymmentä miljardia, ollaan jo miinuksella.
Sitten kun pitää varautua ryhmäkanteisiin, oikeudenkäynteihin ym.
Kaikki tuo maksaa, eikä vähän.
Kyllä tämä katastrofilta vaikuttaa, mutta jostain syystä uskon Volkkarin nousevan suosta.
Työtä se vaatii ja aikaa, mutta kun kohina lehdistössä laantuu, unohtavat ihmiset äkkiä tuon asian,
kunhan auto edelleen on hyvä.
Mutta samaan vakavaraiseen tilaan pääseminen vie vuosia. Osakekurssin nouseminen samoin.
Ja kaikki tämä on kuitenkin otettava kuluttajilta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 08.10.15 - klo:12:54
Kysymykseni oli oikeastaan retorinen, koska itse ainakin uskon että tässä voi käydä vielä ihan mitä vaan. Perustelen sen sillä, että on täysin auki kuinka moni valtio lähtee vaatimaan korvauksia ja sitten on vielä kuluttajat, eli ne oikeat kärsijät. Korjauslaskun yhtiö varmasti tietää, mutta korvausten määrä voi olla mitä tahansa....joistakin miljardeista tähtitieteelliseen summaan.

Nythän ei oikeastaan tiedetä, monessako autossa on päästöissä oikeasti huijattu. Softa on asennettu 9,5 miljoonaan autoon, joista puoli miljoonaa on myyty jenkeissä. Epäilen vahvasti että jenkkimarkkinoiden ulkopuolelta paljoa löytyy niitä, joissa softalla on ollut jotain vaikutusta.

Jenkeissä liittovaltion kanne päästörajojen tietoisesta rikkomisesta huijauksella varmaankin johtaa korvauksiin, joiden suurin mahdollinen määrä on julkisuuteen jo annettukin: noin 17 miljardia euroa. Todellinen tuomittava korvausmäärä jää nähtäväksi, onko se tuo vai joku pienempi summa.

Mitä tulee asiakkaiden nostamiin lukuisiin kanteisiin, niin vähän ihmetyttää mikä olisi peruste tuomita niistä korvauksia, vielä tuon virallisen tuomion lisäksi. Jos autojen markkinointimateriaalissa mainostettaisiin jotain NOx-päästötasoa, voisi kai sen ylittämisen todeta kuluttajan huijaamiseksi. Mutta ei kai noita autoja jenkeissäkään NOx-päästölukemilla myydä. Jos kuluttaja ei ostopäätöstä tehnyt NOx-rajan takia (ja tuskin on tehnnyt, koska kaikki myytävät automerkit ja mallit ne samat rajat alittavat virallisten lukujen mukaan), miten sen rajan rikkominen voisi olla asiakkaan harhaanjohtamista? Kaikkihan on mahdollista, mutta itse veikkaan että vuosien oikeusrumban jälkeen noista kanteista tuskin juuri maksettavaa vagille jää. Mitään äkillistä käteiskriisiä noista kanteista ei tule, koska niiden käsittely kestää vuosia. Nyt firma varautuu siihen, että pahimmat skenaariot toteutuvat, varaamalla nykyisten 20 miljardin lisäksi uutta rahaa "sukanvarteen" rönsyjä (esim. tappiollinen Bugatti) karsimalla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.10.15 - klo:13:11
Mitä tulee asiakkaiden nostamiin lukuisiin kanteisiin, niin vähän ihmetyttää mikä olisi peruste tuomita niistä korvauksia, vielä tuon virallisen tuomion lisäksi. Jos autojen markkinointimateriaalissa mainostettaisiin jotain NOx-päästötasoa, voisi kai sen ylittämisen todeta kuluttajan huijaamiseksi. Mutta ei kai noita autoja jenkeissäkään NOx-päästölukemilla myydä. Jos kuluttaja ei ostopäätöstä tehnyt NOx-rajan takia (ja tuskin on tehnnyt, koska kaikki myytävät automerkit ja mallit ne samat rajat alittavat virallisten lukujen mukaan), miten sen rajan rikkominen voisi olla asiakkaan harhaanjohtamista? Kaikkihan on mahdollista, mutta itse veikkaan että vuosien oikeusrumban jälkeen noista kanteista tuskin juuri maksettavaa vagille jää. Mitään äkillistä käteiskriisiä noista kanteista ei tule, koska niiden käsittely kestää vuosia. Nyt firma varautuu siihen, että pahimmat skenaariot toteutuvat, varaamalla nykyisten 20 miljardin lisäksi uutta rahaa "sukanvarteen" rönsyjä (esim. tappiollinen Bugatti) karsimalla.

En tiedä mistä "virallisesta tuomiosta" puhut? Jokaisella maalla ja kuluttajalla on oikeushenkilönä oikeus ajaa omaa asiaansa huolimatta siitä, mitä joku toinen samaan aikaan asian suhteen tekee.

Ei tietenkään kuluttaja mistään päästölukemasta korvausta hae, vaan nimenomaan valtiot ja eri valtioiden viranomaiset. Kuluttajat sitten niistä mahdollisista tehon alenemisista ja kulutuksesta. En tiedä vielä yhtään valtiota tai kuluttajien ryhmäkannetta joka olisi vahvistettu, mutta jos näitä tulee jokaisesta tai edes puolesta niistä maista, joissa autoja on ollut käytössä, niin pahoin pelkään, että se on bankrotti koko firmalle. Oikeustaisteluja voi olla odotettavissa useissa maissa, kun VW vetoaa liian suuriin korvausvaatimuksiin pelastaakseen yhtiön konkurssilta.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 08.10.15 - klo:13:24
En tiedä mistä "virallisesta tuomiosta" puhut? Jokaisella maalla ja kuluttajalla on oikeushenkilönä oikeus ajaa omaa asiaansa huolimatta siitä, mitä joku toinen samaan aikaan asian suhteen tekee.

Ei tietenkään kuluttaja mistään päästölukemasta korvausta hae, vaan nimenomaan valtiot ja eri valtioiden viranomaiset. Kuluttajat sitten niistä mahdollisista tehon alenemisista ja kulutuksesta. En tiedä vielä yhtään valtiota tai kuluttajien ryhmäkannetta joka olisi vahvistettu, mutta jos näitä tulee jokaisesta tai edes puolesta niistä maista, joissa autoja on ollut käytössä, niin pahoin pelkään, että se on bankrotti koko firmalle. Oikeustaisteluja voi olla odotettavissa useissa maissa, kun VW vetoaa liian suuriin korvausvaatimuksiin pelastaakseen yhtiön konkurssilta.

Kuluttajalla on tietysti aina mahdollisuus viritellä korvausvaatimuksia milloin mistäkin, mutta toinen juttu sitten se, onko niihin aihetta jenkkilän ulkopuolella :P

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vtt-n-johtava-tutkija-talouselamalle-volkswagenin-paastoskandaalia-liioiteltu-euroopassa/5348174

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: PTG - 08.10.15 - klo:13:41
Kuluttajalla on tietysti aina mahdollisuus viritellä korvausvaatimuksia milloin mistäkin, mutta toinen juttu sitten se, onko niihin aihetta jenkkilän ulkopuolella :P

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vtt-n-johtava-tutkija-talouselamalle-volkswagenin-paastoskandaalia-liioiteltu-euroopassa/5348174

Niin joo....ihan vaan omaksi ilokseen vetävät 60.000 autoa takaisin halliin ja ihan vaan huvikseen saksassa maalailevat toimitusjohtajaa myöten piruja seinille.

Ei tämän kokoluokan yrityksissä helpolla kerrota isoista tulevaisuuden taloudellisista vaikeuksista, jos ne eivät olisi todellisuutta ja uhkaisi yrityksen sietokykyä...

mixout

Jäitä hattuun, eiköhän se tässä ajan kanssa selviä. Kyllä minuakin kiinnostaa jos mahdollisella korjauksella on vaikutusta auton kulutukseen tai kulkuun. Minä en koe tulleeni huijatuksi päästöjen osalta, minulle paras ratkaisu  olisi, että autolle ei tehtäisi  mitään.

Tuossa VTT:n lausunnossa on pointtinsa, että ongelma ei ehkä ole euroopassa niin suuri. Mutta eikös ne päästöt paukkuneet siinä alkuperäisessä jenkkitestissä jopa 40-kertaisesti yli? Ni siinä ei kyllä auta vaikka euroopassa rajat ovat hieman löysemmät kuin jenkeissä.

Tuskin volkkari nurin on menossa, mutta varmasti tällä on vaikutuksia. Parhaimmat eli pahimmat arviot tän selkkauksen hinnasta lähentelee yhtiön tämänhetkistä pörssiarvoa niin siitä voi nopeasti laskea 1+1.

Neanderthaler

Nimenomaan kuten mixout kirjoittaa, ei tuo EU:n raja ole kovin paljon USA:ta höllempi ja jos päästöt on jo USA:n rajoistakin ylitetty pahimmillaan 40 kertaisesti, niin soromnoo.

VTT:n tutkija voisi miettiä sitä, että jos kaikki pelkästään suomessa takaisin kutsuttavat autot laitetaan yhteen jonoon, niin se vastaa matkaa Helsingistä Jyväskylään ja menee vielä 20 km ylikin. Voisiko tällaisen automäärän takaisin kutsulla olla oikeitakin perusteita? (<-- kysymys oli taas retorinen)

Jokaiselle merkkiliikkeelle riittää tuosta useamman kilometrin jono autoja.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 08.10.15 - klo:13:53
Niin joo....ihan vaan omaksi ilokseen vetävät 60.000 autoa takaisin halliin ja ihan vaan huvikseen saksassa maalailevat toimitusjohtajaa myöten piruja seinille.

Ei tämän kokoluokan yrityksissä helpolla kerrota isoista tulevaisuuden taloudellisista vaikeuksista, jos ne eivät olisi todellisuutta ja uhkaisi yrityksen sietokykyä...

Se on selvää, että paska osui pahemman kerran tuulettimeen. Sillä, että jenkeissä joutuu maksamaan sakkoja ja todennäköisesti mittavia korvauksiakin on kuitenkin varsin vähän tekemistä sen kanssa, mitä kohusta Suomessa seuraa tai ei seuraa iltapäivälehtien myynnin kasvun lisäksi 8)

Kansantaloudellisesti voisi toisaalta olla ihan hyväkin, että kaikki volkkarin omistajat nostaisivat kanteen vaikkapa "todellisen" kulutuksen noususta. Lakimiehet ainakin tykkäisivät. Useimmissa talouksissa kanteita voisi nostaa useammankin, kun kulutus jo muutoinkin vaihtelee sen mukaan, kuka ajaa ;) Lisäksi helppoja juttuja tuomioistuimille, kun oikeudellisessa mielessä mitään "todellista kulutusta" ei ole olemassakaan :-*

Jos ja vain jos korjaustoimenpide vastoin todennäköisyyksiä olisi sellainen, että se vaikuttaisi normikulutuksiin ja sitä kautta veroihin, homma muodostuisi ihan oikeastikin kiinnostavaksi...

japa

VW on ryvettänyt maineensa maailmanlajuisesti, niin nyt olisi paras paikka alkaa niinsanotusti puhtaalta pöydältä kun tämä sotku on joskus ohi. Eli kaikki voimavarat uuteen teknologiaan ja kehittämään sähköautoista oikeesti toimivia autoja. Suuntaus tulee joka tapauksessa olemaan sähköinen. Dieseleihin ja bensaan ei tulevaisuudessa mielestäni kannata käyttää voimavaroja. Sähköauto on tulevaisuutta.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

JFabiaK

Malttakaahan nyt. Asiat selkenevät ilman "asiantuntevuuttanne" ja spekulointianne, joilla ei todellakaan ole vaikutusta näihinkään ratkaisuihin. Ja nämä trollaukset eivät ainakaan ole parantaneet tilannetta.

Media on temmannut otteeseensa niin politiikassa (mm. tämän hetkisetkin puolueiden kannatusluvut!) kuin näissäkin autoteollisuutta (VAG, sähköautot, ...) koskevissa uutisoinneissa. Aika huonolla asiantuntevuudella ollaan liikkeellä ja professoreita ja tutkijoita (tietyllä poliittisella aspektilla) käytetään selkänojina.

Todellakaan tällä ei ole meidän mittakaavassamme juurikaan merkitystä. Suuremmat merkitykset tulevat kun todelliset ongelmat poimitaan (poistetaan); ja vuoden vaihteen jälkeen saattaa käydä kylmät erityisesti manipuloiduille dieseleille. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: japa - 08.10.15 - klo:14:26
VW on ryvettänyt maineensa maailmanlajuisesti, niin nyt olisi paras paikka alkaa niinsanotusti puhtaalta pöydältä kun tämä sotku on joskus ohi. Eli kaikki voimavarat uuteen teknologiaan ja kehittämään sähköautoista oikeesti toimivia autoja. Suuntaus tulee joka tapauksessa olemaan sähköinen. Dieseleihin ja bensaan ei tulevaisuudessa mielestäni kannata käyttää voimavaroja. Sähköauto on tulevaisuutta.

Siinäpä se ongelma piilekin, kun investoinnin on nyt jäädytetty uusien tuotantovälineiden ja infran uudistamisen suhteen, niin ei varmasti helpolla päästä mukaan tähän sähköjunaan".

Mulle on oikeastaan jo ihan yksi lysti miten koko puljun käy, kunhan saan jostain varaosia niin kauan kun perheessä on VW autot (Passat + Polo). Seuraava auto (-t) on jokatapauksessa ihan jotain muuta...

PTG

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 08.10.15 - klo:14:51
Mulle on oikeastaan jo ihan yksi lysti miten koko puljun käy, kunhan saan jostain varaosia niin kauan kun perheessä on VW autot (Passat + Polo). Seuraava auto (-t) on jokatapauksessa ihan jotain muuta...

Toivottavasti eivät kuitenkaan öljyä pahasti syö ::)

vwmies

Volkkarin jenkkipomo tiesi ongelmista jo 1,5 vuotta sitten (eli aika riskillä on menty....)  :o

Michael Horn kertoo saaneensa tiedon mahdollisista sääntörikkeistä keväällä 2014, eli huomattavasti ennen kuin yhtiö myönsi asian viranomaisille.

http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2015/10/08/volkkarin-jenkkipomo-tiesi-ongelmista-jo-15-vuotta-sitten/201513131/12

Volkswagen Group of American toimitusjohtaja Michael Horn kertoo tänään yhdysvaltalaisista poliitikoista koostuvalle paneelille saaneensa tietää jo keväällä 2014, että yhtiö saattaa rikkoa sääntöjä USA:ssa tehdyissä dieselpäästötesteissä.

â€" Minulle kerrottiin, että päästöihin liittyviä määräyksiä ei välttämättä noudatettu. Sain myös tiedon, jonka mukaan yhtiömme insinöörit työskentelevät asianomaisten viranomaisten kanssa ratkaistakseen asian, Horn sanoo paneelille eilen lähettämässään kirjallisessa lausunnossa.

Horn ei kertonut, keneltä hän oli tiedot saanut.

Volkswagen myönsi syyskuun alussa USA:n säätelyviranomaisille asentaneensa autojensa moottoreihin "huijausohjelmistoja" saadakseen niiden aiheuttamat päästöt näyttämään pienemmiltä.

Yhtiö on sanonut, että huijausohjelmistoja on asennettu noin 11 miljoonaan autoon mutta ne ovat olleet toiminnassa vain osassa niistä.

Saksalainen Sueddeutsche Zeitung -sanomalehti uutisoi torstaina, että ainakin Euroopassa ohjelmistot olisivat olleet toiminnassa.

Pakokaasugate taitaa saada vielä monta jatko-osaa...

:o





Yritetään pärjätä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 07.10.15 - klo:21:30
Ja sitä adblue nestettä menee huomattavan paljon.

Paljonko 1000km kohden?

MB 180 d näyttää polttelevan AD:tä jonkun verran puolen litran päälle /1000km nyt ilmojen viilennettyä - alle litra/1000km joka tapauksessa jos auton mittari pitää kutinsa - näyttää siis paljonko lopulla AD:lla pääsee.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

JaniKuula

Lainaus käyttäjältä: Taky - 08.10.15 - klo:17:49
Paljonko 1000km kohden?

MB 180 d näyttää polttelevan AD:tä jonkun verran puolen litran päälle /1000km nyt ilmojen viilennettyä - alle litra/1000km joka tapauksessa jos auton mittari pitää kutinsa - näyttää siis paljonko lopulla AD:lla pääsee.

Suurinpiirtein Litra/1000km sitä on tähän asti mennyt. Talvella luultavasti enemmän.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 08.10.15 - klo:15:40
Volkkarin jenkkipomo tiesi ongelmista jo 1,5 vuotta sitten (eli aika riskillä on menty....)  :o

Michael Horn kertoo saaneensa tiedon mahdollisista sääntörikkeistä keväällä 2014, eli huomattavasti ennen kuin yhtiö myönsi asian viranomaisille.

http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2015/10/08/volkkarin-jenkkipomo-tiesi-ongelmista-jo-15-vuotta-sitten/201513131/12






Volkswagen Group of American toimitusjohtaja Michael Horn kertoo tänään yhdysvaltalaisista poliitikoista koostuvalle paneelille saaneensa tietää jo keväällä 2014, että yhtiö saattaa rikkoa sääntöjä USA:ssa tehdyissä dieselpäästötesteissä.

â€" Minulle kerrottiin, että päästöihin liittyviä määräyksiä ei välttämättä noudatettu. Sain myös tiedon, jonka mukaan yhtiömme insinöörit työskentelevät asianomaisten viranomaisten kanssa ratkaistakseen asian, Horn sanoo paneelille eilen lähettämässään kirjallisessa lausunnossa.

Horn ei kertonut, keneltä hän oli tiedot saanut.

Volkswagen myönsi syyskuun alussa USA:n säätelyviranomaisille asentaneensa autojensa moottoreihin "huijausohjelmistoja" saadakseen niiden aiheuttamat päästöt näyttämään pienemmiltä.

Yhtiö on sanonut, että huijausohjelmistoja on asennettu noin 11 miljoonaan autoon mutta ne ovat olleet toiminnassa vain osassa niistä.

Saksalainen Sueddeutsche Zeitung -sanomalehti uutisoi torstaina, että ainakin Euroopassa ohjelmistot olisivat olleet toiminnassa.

Pakokaasugate taitaa saada vielä monta jatko-osaa...


Luin itsekin tämän jutun ja ihmettelin miksi asiaa ei hoidettu vuosi sitten kutsumalla jenkkilässä autot korjaukseen ja hoidettu asia kaikessa hiljaisuudessa kuntoon? Sama tietty Euroopassakin. Menetykset olisivat olleet pieni osa siitä miten nyt kävi....

Jostain ulkomaisesta artikkelista luin että asiaa olisi tutkittukin yhdessä mutta vw oli sitten heittäytynyt haluttomaksi jatkaa asian setvimistä kulisseissa....
Audi A4 1.8 TFSI

europe

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 08.10.15 - klo:18:32

Luin itsekin tämän jutun ja ihmettelin miksi asiaa ei hoidettu vuosi sitten kutsumalla jenkkilässä autot korjaukseen ja hoidettu asia kaikessa hiljaisuudessa kuntoon? Sama tietty Euroopassakin. Menetykset olisivat olleet pieni osa siitä miten nyt kävi....

Jostain ulkomaisesta artikkelista luin että asiaa olisi tutkittukin yhdessä mutta vw oli sitten heittäytynyt haluttomaksi jatkaa asian setvimistä kulisseissa....

Ja vastaavasti jostain syystä EPA odotti vuoden ennenkuin antoi asian julki ja laittoi autot myyntikieltoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy