VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

vwp

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.09.15 - klo:10:15
Autoverotus perustuu Suomessa testipenkissä ajettuun päästöön, ja siinä tilanteessahan tämä "huijausohjelma" toimi oikein eikä siihen ole tulossa muutosta. Auton virallinen CO2-päästö ja siten autoverotus ei ole muuttumassa mihinkään. Huijausohjelman poiston jälkeen auto toimii tieliikenteessä samoin kuin testipenkissäkin, niin kuin täällä on jo muutamaan kertaan selitetty.

Kyllähän virallinen CO2-arvo muuttuu, jos polttoaineensyöttöä joudutaan lisäämään NOxien hallitsemiseksi. Kun se tehdään virallisesti, niin myös CO2-arvo muuttuu.

Minua fiksummat ovat kertoneet, että toinen vaihtoehto olisi tehojen laskeminen, jolloin poltetun polttoaineen määrä säilyisi varmaankin samana kun jäisi pelivaraa kasvattaa polttoaineen määrää tuotettuun tehoon nähden.

En jaksa millään uskoa, että enää menee läpi huijauskoodit, joissa Volkkarin insinöörit eivät suostu kertomaan miten ongelma on teknisesti ratkaistu. Liikesalaisuuksiin sekä vetoaminen johonkin uuteen niks ja naks -menetelmään ei taida mennä enää läpi. Nyt tarvitaan faktaa mitä tehdään ja miten.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:10:36
Kyllähän virallinen CO2-arvo muuttuu, jos polttoaineensyöttöä joudutaan lisäämään NOxien hallitsemiseksi. Kun se tehdään virallisesti, niin myös CO2-arvo muuttuu.

Autothan ovat läpäisseet päästötestit testipenkissä, miksi ihmeessä polttoaineensyöttöä tulisi lisätä testipenkissä?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vwgolf7

Tässä skandaalissa on toistaiseksi keskitytty dieselmoottoreihin - niistähän tuo huijaussofta paljastui.

Mutta, mitä mieltä olette: kuinka todennäköistä on että firma joka on näin systemaattisesti huijannut dieselmoottoreidensa päästöihin liittyen ei olisi harrastanut mitään vilunkipeliä bensakoneissaan? Olisiko myös TSI-koneet ohjelmistoineen syytä tutkia samalla kun dieselmyllyjä syynätään tarkemmin?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.09.15 - klo:10:59
Autothan ovat läpäisseet päästötestit testipenkissä, miksi ihmeessä polttoaineensyöttöä tulisi lisätä testipenkissä?

Niin ovat läpäisseet, kun autossa on ollut huijaussofta.

Ilman sitä ei mene testipenkissäkään läpi vaatimuksista. Kaikki moottoritekniikan asiantuntijat ovat mediassa kertoneet yhtälailla mahdollisista korjauskeinoista, ja niissä lähtökohtaisesti kaksi eri vaihtoehtoa. Joko lisää polttoainetta tai vähemmän tehoa. Jos polttoaineen syöttöä lisätään, niin myös CO2-arvo muuttuu. Tehon alentamisesta taasen ei asiakkaat tykkää.

Voihan toki olla, että Volkkarin insinöörit saavat asian hallintaan koodaamalla, mutta miksi sitten ylipäätään on tarvinnut lähteä petoksen tielle?

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:11:13
Niin ovat läpäisseet, kun autossa on ollut huijaussofta.

Ilman sitä ei mene testipenkissäkään läpi vaatimuksista. Kaikki moottoritekniikan asiantuntijat ovat mediassa kertoneet yhtälailla mahdollisista korjauskeinoista, ja niissä lähtökohtaisesti kaksi eri vaihtoehtoa. Joko lisää polttoainetta tai vähemmän tehoa. Jos polttoaineen syöttöä lisätään, niin myös CO2-arvo muuttuu. Tehon alentamisesta taasen ei asiakkaat tykkää.

Voihan toki olla, että Volkkarin insinöörit saavat asian hallintaan koodaamalla, mutta miksi sitten ylipäätään on tarvinnut lähteä petoksen tielle?

Teho / kulutus ?
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

tet

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:11:13
Niin ovat läpäisseet, kun autossa on ollut huijaussofta.

Tämä nyt on jo moneen kertaa todettu, mutta kerrataan vielä: testipenkissä ohjelma ohjaa NOx-kattia normaalisti, eli "saasteensyöjä" on toiminnassa. Normaaliajossa sitten ohjelma kytkee NOx-katin pois pelistä. Miten ihmeessä sen kytkeminen päälle normaaliajossa voisi nostaa CO2-päästöä testipenkissä, jossa se on tähänkin asti ollut päällä?

Lainaus käyttäjältä: Poni - 29.09.15 - klo:09:29
Mistähän tuon voisi selvittää, onko omassa tuo noksu?

Ryömimällä auton alle ja katsomalla. Jos autossa on tuo järjestelmä, siellä putkessa on kolme pönttöä peräjälkeen. Kahden viimeisen välissä on sähkötoiminen kuristusventtiili. Kahden ekan pöntön välistä lähtee oksa EGR-jäähdyttimelle.

Tuollainen: visit link.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.09.15 - klo:11:26

Tämä nyt on jo moneen kertaa todettu, mutta kerrataan vielä: testipenkissä ohjelma ohjaa NOx-kattia normaalisti, eli "saasteensyöjä" on toiminnassa. Normaaliajossa sitten ohjelma kytkee NOx-katin pois pelistä. Miten ihmeessä sen kytkeminen päälle normaaliajossa voisi nostaa CO2-päästöä testipenkissä, jossa se on tähänkin asti ollut päällä?


Siksi että NOx katti vaatii toimiakseen kerran minuutissa syötettävän lisänaftan jolla "saasteet" poltetaan. Nyt näitä polttoja ei normiajossa tehdä (testipenkissä tehtiin) eli kulutus pysyy huijaussoftallahallinnassa. Jos softa poistetaan ja polttoja aletaan tekemään, kulutus pompsahtaa ..... siis normiajossa.  Testipenkissä ja virallisilla papereilla tilanne pysyy samana mitä se on nyt. Ainoa vaikutus on se, että auto kuluttaa todellisuudessa nykyistä enemmän.

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:11:36
Siksi että NOx katti vaatii toimiakseen kerran minuutissa syötettävän lisänaftan jolla "saasteet" poltetaan. Nyt näitä polttoja ei normiajossa tehdä (testipenkissä tehtiin) eli kulutus pysyy huijaussoftallahallinnassa. Jos softa poistetaan ja polttoja aletaan tekemään, kulutus pompsahtaa ..... siis normiajossa.  Testipenkissä ja virallisilla papereilla tilanne pysyy samana mitä se on nyt. Ainoa vaikutus on se, että auto kuluttaa todellisuudessa nykyistä enemmän.

Tässä keskusteltiin nyt virallisesta CO2-päästöarvosta, eli siitä jonka mukaan Suomessa verotetaan ja joka mitataan päästökokeessa. Käytännön kulutus toki voi nousta, mutta ei virallinen CO2-päästöarvo koska se on mitattu "huijausautoissakin" ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, NOx-katti käytössä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)


Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.09.15 - klo:11:38
Tässä keskusteltiin nyt virallisesta CO2-päästöarvosta, eli siitä jonka mukaan Suomessa verotetaan ja joka mitataan päästökokeessa. Käytännön kulutus toki voi nousta, mutta ei virallinen CO2-päästöarvo koska se on mitattu "huijausautoissakin" ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, NOx-katti käytössä.

Juu, ymmärsin ja ymmärtääkseni olin samaa mieltä kanssasi siitä virallisesta osuudesta? Itse maksan vaan omasta perstaskusta sen todellisen kulutuksen mukaan eli sekin kiinnostaa  ;D

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 29.09.15 - klo:11:25
Teho / kulutus ?

http://yle.fi/uutiset/autoliitto_vw_joutuu_korvaamaan_jos_korjattujen_autojen_teho_laskee_tai_kulutus_lisaantyy/8339423

"Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että Volkswagen-konserni on vahingonkorvausvelvollinen asiakkailleen, mikäli manipulointiepäilyjen vuoksi korjattavien autojen ominaisuudet muuttuvat korjauksen jälkeen. Asia on Niemisen mukaan selvä, sillä VW on itse myöntänyt manipulointinsa."

:o
Yritetään pärjätä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 29.09.15 - klo:12:18
http://yle.fi/uutiset/autoliitto_vw_joutuu_korvaamaan_jos_korjattujen_autojen_teho_laskee_tai_kulutus_lisaantyy/8339423

"Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että Volkswagen-konserni on vahingonkorvausvelvollinen asiakkailleen, mikäli manipulointiepäilyjen vuoksi korjattavien autojen ominaisuudet muuttuvat korjauksen jälkeen. Asia on Niemisen mukaan selvä, sillä VW on itse myöntänyt manipulointinsa."

:o

Haa, tässä saa vielä korvauksia kun tuli ostettua -13 mallin 2.0TDI. Eiköhän 10000â,¬ ole sopiva kertakorvaussumma jolla unohdetaan menneet ja jatketaan eteenpäin  ;D

Epes

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:08:01
Paitsi, että Trafi valvoo takaisinkutsun suorittamista. Sitten aikanaan tulee hylky katsastuksesta..

Ei taida Trafilta onnistua edes kutsujen lähettäminen asianosaisille saati jälkivalvonta  :)

http://yle.fi/uutiset/mahdoton_laskutoimitus__trafi_ei_kerrokaan_vw-konsernin_skandaalimoottoreiden_maaria_suomessa/8339327

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:12:36
Ei taida Trafilta onnistua edes kutsujen lähettäminen asianosaisille saati jälkivalvonta  :)

http://yle.fi/uutiset/mahdoton_laskutoimitus__trafi_ei_kerrokaan_vw-konsernin_skandaalimoottoreiden_maaria_suomessa/8339327

Kyllä tästä maasta löytyy (kateellisia) ihmisiä ja etenkin byrokraatteja, jotka pitävät huolen siitä, että takaisinkutsut tulee, eikä näistä kukaan autoa korjaamatta selviä.

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:12:26
Haa, tässä saa vielä korvauksia kun tuli ostettua -13 mallin 2.0TDI. Eiköhän 10000â,¬ ole sopiva kertakorvaussumma jolla unohdetaan menneet ja jatketaan eteenpäin  ;D


Kulutus ja tehot ovat vain kaksi auton ostopäätökseen vaikuttavaa asiaa, vaikkakin niitä tärkeimpiä.........varsinkin tehot.
Muita auton ostamiseen vaikuttavia asioita on kuitenkin lukuisia, joten tuhansista euroista tuskin kenenkään tarvitsee unelmoida.

Autot säädetään asianmukaisiksi ilman korvausta koska se valmistajan on pakko tehdä, mutta vahingonkorvauksien osalta tässä tulee satavarmasti samanlaiset "vastaantulot" kuin TSI ketjutapauksissa, joissa auton käyttöhistoria tullaan ottamaan huomioon. Tärkeä asia tulee varmasti olemaan jo autosta tähän mennessä saatu "käyttöhyöty", jolloin enemmän ajetut ja vanhemmat kapistukset saavat tietenkin pienemmät korvaukset.

Missään tapauksessa eivät kuitenkaan lähde automaattisesti kauhalla antamaan jos lusikalla voi koittaa ensin....

Epes

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 29.09.15 - klo:12:59

Kulutus ja tehot ovat vain kaksi auton ostopäätökseen vaikuttavaa asiaa, vaikkakin niitä tärkeimpiä.........varsinkin tehot.
Muita auton ostamiseen vaikuttavia asioita on kuitenkin lukuisia, joten tuhansista euroista tuskin kenenkään tarvitsee unelmoida.


Toinen vaihtoehto on, että VAG asentaa huijausmoottoriin AdBlue -järjestelmän, jolloin teho ja kulutus eivät muutu. Lisäksi VAG sitoutuu ylläpitämään kyseisen järjestelmän toimintakunnossa kustannuksellaan auton eliniän ajan.

Kolmas vaihtoehto on, että VAG lunastaa takaisin myymänsä viallisen tuotteen päivän hinnalla.

Muuhun en suostu  >:(

Eiköhän se ensimmäisen vaihtoehdon 10000â,¬ ole ihan kohtuullinen?

emjr

Itseäni kyrsii tässä suoranainen valehtelu ja petos. En keksi muita kauniimpia sanoja kuvaamaan tätä tapausta.

Omalta osaltani odotan hetken tietääkseni mikä on oman kulkupelini kohtalo ja jos selviää että tämä tapaus koskee sitä, otan lähtökohdakseni kaupan purun. Silloin arvonvähennyksessä puhutaan vain ja ainoastaan mahdollisesta käyttöhyödystä, ei auton normaalista arvonalennuksesta sillä VW on myynyt minulle tietoisesti petoksella määräysten vastaisen tuotteen (oletan että EURO5 rajat rikkoontuvat) jota yksinkertaisesti ei olisi saanut edes myydä. Ja he ovat petoksensa myöntäneet.
AUDI A6 Avant Business 2,0 TDI 130 kW multitronic  2013

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:13:16
Toinen vaihtoehto on, että VAG asentaa huijausmoottoriin AdBlue -järjestelmän, jolloin teho ja kulutus eivät muutu. Lisäksi VAG sitoutuu ylläpitämään kyseisen järjestelmän toimintakunnossa kustannuksellaan auton eliniän ajan.

Kolmas vaihtoehto on, että VAG lunastaa takaisin myymänsä viallisen tuotteen päivän hinnalla.

Muuhun en suostu  >:(

Eiköhän se ensimmäisen vaihtoehdon 10000â,¬ ole ihan kohtuullinen?

Ymmärrän ihan täysin mielipiteesi. Yleensä tuppaa vaan menemään niin, että vaikka on valmistajan selvä virhe, niin oma kohtuulliseksi nähty vaade ei useimmiten toteudu kuin puoliksi ja se on jo hyvin. Vahingonkorvausvaateissa puolueettoman osapuolen (kuluttajariitalautakunta, tuomari tms.) on aina otettava huomioon se sama kohtuullisuus myös myyjän tai valmistajan kannalta. Kuluttaja on näissä kuitenkin aina se joka kärsii, koska hänelle jää se epäkurantti-tavara ja myyjä/valmistaja menettää korkeintaan tuotteesta saamansa myyntikatteen. Tämä Amerikan tyylisen ryhmäkanteen mahdollisuuden puuttuminen antaa valmistajalle vielä tilaa kikkailla jokaisen kuluttajan kanssa erikseen niin kauan kuin lystää.

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:13:16
Muuhun en suostu  >:(

Oletko jo ryöminyt siellä auton alla katsomassa, että sieltä putkesta tosiaan löytyy se NOx-katti? ;) Varmaan turha odotella korvauksia, jos koko "huijausvempelettä" ei putkessa ole. ;D

Mutulla heitän, että loppujen lopuksi noita ei Euroopasta ihan hirveän paljon löydy. Ihan siitä syystä, että meikäläisiin löysiin normeihin päästäkseen ei noita ole tyyppitestissäkään tarvittu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.09.15 - klo:13:16
Muuhun en suostu  >:(

Eiköhän se ensimmäisen vaihtoehdon 10000â,¬ ole ihan kohtuullinen?

Taitaa 100 euroa olla lähempänä todellisuutta kuin 10.000 euroa. Siis Suomessa. Jenkit ym. ovat sitten aivan eri asia.

Vahingon suuruus tietysti riippuu myös siitä, miten Volkkari saa autonsa korjattua normin mukaiseen kuosiin.

Suurempien tai ainakin helpommin saatavien vahingonkorvausten puolesta toki puhuu se fakta, että kyse on täysin tarkoituksellisesta, suorastaan rikollisesta, touhusta. Silloin suhtautudutaan tiukemmin vahinkojen korvaamiseen, eikä korvaussumman sovittelu tule läheskään normaalin vahingonkorvauksen mukaisesti kyseeseen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.09.15 - klo:13:48
Oletko jo ryöminyt siellä auton alla katsomassa, että sieltä putkesta tosiaan löytyy se NOx-katti? ;) Varmaan turha odotella korvauksia, jos koko "huijausvempelettä" ei putkessa ole. ;D

Mutulla heitän, että loppujen lopuksi noita ei Euroopasta ihan hirveän paljon löydy. Ihan siitä syystä, että meikäläisiin löysiin normeihin päästäkseen ei noita ole tyyppitestissäkään tarvittu.

Mutulla jatketaan, mutta miksi Volkkari sitten olisi tiedottanut 11 miljoonasta huijausautosta, jos niissä ei mitään probleemaa olisi?

Epes

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:13:50
Mutulla jatketaan, mutta miksi Volkkari sitten olisi tiedottanut 11 miljoonasta huijausautosta, jos niissä ei mitään probleemaa olisi?

.... ja miksi Yhdysvalloissa paikallisia testejä varten asennettu huijaussofta olisi asennettu Skodaan ja Seatiin joita ei edes siellä myydä? Veikkaan että noiden autojen softilla huijataan Euroopassa jotain muuta kuin NOx päästöjä?

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:13:49
Taitaa 100 euroa olla lähempänä todellisuutta kuin 10.000 euroa. Siis Suomessa. Jenkit ym. ovat sitten aivan eri asia.

Vahingon suuruus tietysti riippuu myös siitä, miten Volkkari saa autonsa korjattua normin mukaiseen kuosiin.

Suurempien tai ainakin helpommin saatavien vahingonkorvausten puolesta toki puhuu se fakta, että kyse on täysin tarkoituksellisesta, suorastaan rikollisesta, touhusta. Silloin suhtautudutaan tiukemmin vahinkojen korvaamiseen, eikä korvaussumman sovittelu tule läheskään normaalin vahingonkorvauksen mukaisesti kyseeseen.

Tässä voi hyvinkin käydä niin, että korjauksena "huijauskoodi" poistetaan. Tällöin testipenkissä auto toimii kuten ennenkin, mutta normikäytössä polttoaineen kulutus hieman kasvaa (kun typen oksideja poltellaan minuutin välein ylimääräisellä polttoaineen ruiskutuksella kuten testipenkissäkin). Ero testipenkissä mitatun ja todellisen kulutuksen välillä kasvaa siis hieman suuremmaksi kuin aiemmin. Mutta mitään korvausta tästä tuskin saa, kun eihän muutenkaan testikulutuksen ylittävästä todellisesta kulutuksesta mitään korvausta autonvalmistajalta ole tähän mennessäkään saanut.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Jus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:13:50
Mutulla jatketaan, mutta miksi Volkkari sitten olisi tiedottanut 11 miljoonasta huijausautosta, jos niissä ei mitään probleemaa olisi?
Tuossa vielä tuo Volkkarin linkki. Tarkalleen sanottuna siinä ei kovin mitään tunnusteta, muutakuin että tuota moottorimallia, mihin epäily kohdistuu, on se 11 miljoonaa ja että Euroopassa nämä samat EU 6 -päästönormin moottorit täyttävät lait ja ympäristöstandardit. Tämä on tietysti vain Volkkarin kertomaa tarinaa ja kun kaikilla alkaa pikku hiljaa olla ymmärrys siitä, että kaikissa moottoreissa harrastetaan jotain optimointia (eli perus ruuhka-ajelun ja testisyklin päästöt eivät yllätys yllätys vastaa toisiaan), niin volkkari nyt rajasi tiedotteessaan asian vain näihin 11miljoonaan... Lisää on tulossa.

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.09.15 - klo:13:50
Mutulla jatketaan, mutta miksi Volkkari sitten olisi tiedottanut 11 miljoonasta huijausautosta, jos niissä ei mitään probleemaa olisi?

Jos amerikoissa on kerrottu olleen alle 500.000, niin muulle maailmalle jää jaettavaa 10.500.000 kpl. Noista on ylivoimaisesti suurin osa euroopassa ja kun asia huijaus myös euron osalta on myönnetty, niin ei tässä ole mitään spekuloitavaa enää. VW tietää varmasti tasan tarkkaan kyseisten autojen määrän myös maakohtaisesti ja olisi varmasti tullut ulos isolla tiedonannolla jos tuo 11 milj. olisi väärä ja jos vain osa tuosta olisi tätä kuraa. On todella sinisilmäistä kuvitella, että maailman suurin autonvalmistaja ei pitäisi asioista ihan tietokoneella asti lukuja.

Jossain vaiheessa laskin ihan omaksi huvikseni, että Suomessa on myyty (ensirekisteröity) pelkästään Volkswageneita (mukaanlukien pakut) ajalla 2008-2013 reilu 100.000 kpl.
Dieseleitä noista on hyvinkin puolet jos ei enemmänkin eli karkeasti 50.000 kpl. Kun nyt Trafista on kerrottu lehdille, että Suomessa on korjattavia autoja kymmeniä tuhansia, niin kyllä niitä vilunkivehkeitä silloin voi olettaa täällä olevan aika tarpeeksi.

Jus

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 29.09.15 - klo:14:25
kun asia huijaus myös euron osalta on myönnetty
Niin mitä olikaan myönnetty ja kenenkä toimesta? Lehdet kyllä kirjottelevat innokkaasti aiheesta, toistaiseksi vaan vähän liikaa tähän tyyliin  :D http://www.hs.fi/fingerpori/s1349775624678

MMV

Tässä on mielenkiintoinen kysymys. Kuka on teidän mielestä oikeudellinen henkilö saamaan mahdollisen vahingonkorvauksen, auton ensimmäinen omistaja (uuden auton ostaja), vai nykyinen omistaja (auton käytettynä ostanut)? Tässähän voisi alkaa postuumisti tinkiä korvauksia, kun minulla on ollut kolme 103kW dieseliä, joissa ilmeisesti ko. ongelma (Passat -12, Alltrack -13 ja Tiguan -14).  ;)

foxnen

Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: Jus - 29.09.15 - klo:14:47
Niin mitä olikaan myönnetty ja kenenkä toimesta? Lehdet kyllä kirjottelevat innokkaasti aiheesta, toistaiseksi vaan vähän liikaa tähän tyyliin  :D http://www.hs.fi/fingerpori/s1349775624678

Tuossahan tuo on aika yksiselitteisesti sanottu....
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_news.nsf/html/volkswagenagnviestiasiakkaillemme?open&db=VW5.nsf

...ja kun Trafi on laskenut EA189 autoja olevan Suomen liikenteessä kymmeniä tuhansia niin 1+1 = 2.

Trafilla meinasi vaan mopo lähteä keulimaan tuon "julistuksensa" kanssa. Iso riita siitä olisi tullut VW:n lakiosaston kanssa ja siksi tyytyvät odottelemaan kiltisti valmistajan lukuja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy