VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

repomies

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.09.15 - klo:11:52
Tästä Hesarin artikkelista löytyy VTT:n Juhani Laurikon kertomana rajat:

Vanha euronormi = 180 mg/km
Nykyinen EU6 = 80 mg/km
Jenkkinormi = 43,5 mg/km

Mielenkiintoisia lukuja!

Jos joku moottori on tosiaan tuprutellut 38 kertaiset tulokset liikenteessä labraan verrattuna, tietää se sitä että vanhaan euronormiin yltääkseen on tuossa koneessa saanut olla labrassa 4,7mg/km päästöt. Kuka uskoo oikeasti, että autoihin olisi laitettu huijaussofta, joka pudottaa päästöt labramittauksissa noin kymmenesosaan jenkkien raja-arvosta? Kuulostaa aika tarpeettoman rajulta huijaukselta. Noin raju huijaus edesauttaisi kiinnijäämistä paljon. Vähänkin ajatteleva insinööri huijaisi niin vähän kuin on pakko, jotta se ei olisi aivan ilmeistä.

Minä uskon nuo luvut nähtyäni, että nämä koneet eivät tule pääsemään euronormeihin, kun mittaus tehdään realistisissa oloissa.


Ishvan

#212
Lainaus käyttäjältä: pomo - 24.09.15 - klo:13:42
On tämä toisaslta surkuhupaisaa, pdf:n paikalla oloa ei valvota ja samaan aikaan aletaan sitten tämmöiseen :D

Noh, aikamoinen sirkus tästä alkaa, kun aletaan tutkimaan autojen päästöt uudelleen! Itse veikkaan, että eniten kusettaa volvo ja bmw!

Tämä on sama kuin kolaritestit, japanialaiset pärjää niissä hyvin ja jenkkilässä tekivät sitten testit pikkuisen kovemmalla nopeudella. Yllätys, yllätys japsit oli viimeisenä...  oliko se sitten tojota ja subaru jotka nosti kauhean äläkän kun ei oo kuulemma reilua tehdä eri nopeudella testiä ;D

NO HÖPÖ HÖPÖ!!

Mm. IIHS:n small overelap testin jälkeen kaikki Saksalaismerkit olivat suuripiirtein sitä mieltä että väärin testattu. Toyota yksi harvoista, joka ilmoitti että turvallisuutta pitää parantaa puutteiden tultua ilmi. Suurin osa Eurooppalaisistakin merkeistä oli täysin luokatonta p....a jenkkien testissä.


+ hauskaa oli se, että samassa testissä missä Volkkari narahti niin rinnalla testattu BMW X5:n pääsi ilmotettuihin normeihin ja läpi kokeesta ;)
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

europe

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 24.09.15 - klo:14:34



+ hauskaa oli se, että samassa testissä missä Volkkari narahti niin rinnalla testattu BMW X5:n pääsi ilmotettuihin normeihin ja läpi kokeesta ;)

Kohta ei naurata...

http://www.autobild.de/artikel/bmw-diesel-ueberschreitet-abgaswerte-6920195.html

Ishvan

MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Patomursu

Miten esim keskikulutusmittaus laboratoriossa tehdään? Millaisilla nopeuksilla ajo tapahtuu?
Sen tiedän että valmistaja ilmoittaa vastuskertoimen dynoon, mutta en enempää. Mietin että voidaanko labrassa esim huijata vaihteiston käyttöä toisenlaiseksi jotta kulutus olisi pienempää?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

esko

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 24.09.15 - klo:12:47
Kerropa sinä korkeatasoisen keskustelun lähettiläänä yksikin relevantti peruste päästöihin liittyen miksi auton omistajien pitäisi Jenkeissä saada VW:ltä korvauksia?

Jos päästöhuijaus on totta Suomi-VW:issäkin, niin tulevatko täällä kaikki 2,0 TDI:llä ajavat saamaan maahantuojalta tuhansien tai kymmenien tuhansien korvaukset?

Vaikka minulta ei kysyttykään vastaan silti.

Jos ja kun VW:n moottoria säädetään / korjataan / ohjelmoidaan viranomaispakon edessä siten, että typen oksidipäästöt alenevat määräysrajan alle tulevat moottorin muutkin ominaisuudet hyvin todennäköisesti muuttumaan.
Eli teho ja vääntö alaspäin ja kulutus mahdollisesti ylöspäin. En ole asiantuntija, mutta ADblueta ei ehkä ole mahdollista rakentaa näihin moottoreihin jälkeen päin?
Eli asiakas on autoa ostaessaan saanut tietyt luvatut teho / vääntö / pa-kulutusominaisuudet ja jos nämä oleellisesti huononevat lienee mahdollista vaatia kompensaatiota.
USA:ssa on työtä vailla paljon rahanhimoisia lakimiehiä, jotka kyllä mielellään ryntäävät apajille auttamaan poloista volkkarin omistajaa...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 24.09.15 - klo:14:57
Miten esim keskikulutusmittaus laboratoriossa tehdään? Millaisilla nopeuksilla ajo tapahtuu?
Sen tiedän että valmistaja ilmoittaa vastuskertoimen dynoon, mutta en enempää. Mietin että voidaanko labrassa esim huijata vaihteiston käyttöä toisenlaiseksi jotta kulutus olisi pienempää?

Linkki ao. sivuille:

http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/henkiloautojen_energiamerkinta/eu-kulutussyklit

http://www.motiva.fi/files/2948/textsize/EU-yhdistetty_ajosykli.jpg

Ja miten kulutusmittauksia parannellaan (lämpimällä moottorilla ja muutenkin kuin ilman roiskeläppiä)...

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/24/nain-autonvalmistajat-huijaavat-testeissa-voiteita-teippeja-irrotettuja-penkkeja/201512410/304
Yritetään pärjätä.

europe

#218
Pari päällikköä lisää sai monoa. Audilta  Ulrich Hackenberg ja Porschelta Wolfgang Hatz. Kumpikin tuotekehityspuolelta.

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/volkswagen/weitere-top-manager-muessen-im-abgas-skandal-gehen-42702106.bild.html

jaspasA4

Lainattua Kauppalehdestä:

Panna on reaktio Volkswagenin yritysvastuun epäonnistumiseen.

Nordea Asset Management on kieltänyt salkunhoitajiltaan lisäsijoitukset Volkswageniin.

Financial Timesin uutisen mukaan kielto koskee sekä osakkeita että yhtiön joukkolainoja kuuden kuukauden ajan.

Nordean corporate governancesta vastaava johtaja Sasja Beslik perustelee päätöstä päästöhuijauksen vaikeasti ennakoitavilla taloudellisilla vaikutuksilla sekä vakavalla ympäristösääntöjen rikkomuksella.

”Tämä on esimerkki siitä, miten yritysvastuun epäonnistuminen voi tuhota liiketoiminnan moniksi vuosiksi eteenpäin. Luottamuksen palauttaminen kestää kauan ja yhtiö menettää enemmän rahaa, kuin mitä se päästöjen manipuloinnilla tienasi, Beslik sanoi FT:lle.

Neanderthaler

Saksan liikenneministerin mukaan vääristelyä on ollut myös euroopassa ja 1.6 ja 2.0 litraisissa. Pahalta näyttää vanhan mantereenkin kannalta, koska tuskin ministeri tuollaista lämpimikseen laukoisi.
Ainakin Audeja näyttää tulleen listalla lisää. Tarkkoja vuosimalleja tai lukumääriä ei kuulemma pysty vielä sanomaan.

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/volkswagen/modelle-von-vw-tochter-audi-werden-ueberprueft-42701666.bild.html


JFabiaK

No teippaamiset ja kevennykset, jne. eivät vaikuta laboratorio-olosuhteissa rullatestillä ajettavassa testissä. Ja lämpimällä moottorilla todellisuudessakin liikutaan, kuten testissä. Kaikkea ymmärtämättömyyttä pyritään laittamaan "kuormaan" kuten nykyään on tapana, jotta asiasta saataisiin mahdollisimman suuri kohu.

Euro 6-normin typpioksidien (NOx) rajana on 0,08 g/km.

EPA sai 38 kertaisen ylityksen ilmeisesti 2,0 l:n VW dieselille. Nyt ollaan tarkistelemassa muidenkin dieselvalmistajien päästöarvoja. Ja kappas vaan BMW:n osakkeet ovatkin tänään pudonneet yli 10%, kun X3:n moottoritestauksessa saatiin melkein 12 kertainen ylitys tähän Euro 6:een. Sama testaaja (ICCT) testasi VW Jetan 2,0 TDI:lle 22 kertaisen, VW Passatin 2,0 TDI:lle yli 11 kertaisen ja Audi A8 3,0 TDI:lle 22 kertaisen rajanormin ylityksen.

Taitaapa olla vain jäävuoren huippua.

Mielenkiintoista, mitä tullaan saamaan tulokseksi kun tutkitaan ranskalaisten ja korealaisten dieselit. PSA:n dieselvalmistus on Euroopan mittakaavassa maanosan suurinta tarkasteltaessa henkilöautoihin ja kevyeen kalustoon tarkoitettuja voimalaitteita.

Mitähän "aavisteluja" ennusti Toyotan siirtyminen omasta HiAce'staan ranskalaiseen ProAceen? Ja miksiköhän jenkit eivät ole tuottaneet omia dieseleitään juuri muuta kuin todella raskaisiin työkoneisiin?

Miksiköhän - julkisena salaisuutena - tulee usean Eurooppalaisen suurkaupungin julistaminen (ja valvominen) dieselajoneuvottomiksi keskeisillä liikkuma-alueilla.

Nämä ovat kun kuolevan loppukorahteluja ennen lopullista raakaöljyn(maa-) ehtymistä - aivan kuten nämä arabimaiden (=öljy-) sodat, terrorit, levottomuudet ja nykyiset kansainvaellukset (pakolaiset).

Maailma on melkoisen murroksen kynnyksellä. Huominen ei ole enää samanlainen, eivätkä autotkaan enää kauaa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

pomo

Jännä nähd, mihin tämä kääntyy ;D Taitaa jonoksi liittyä pikapuoliin lisää autovalmistajia. Edelleen veikkaan,että volvo menee vielä kärkeen! Reilussa vuodesta eko-hirviöstä mallioppilaaksi ei oikein tunnut uskottavalta ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 24.09.15 - klo:15:51
No teippaamiset ja kevennykset, jne. eivät vaikuta laboratorio-olosuhteissa rullatestillä ajettavassa testissä. Ja lämpimällä moottorilla todellisuudessakin liikutaan, kuten testissä. Kaikkea ymmärtämättömyyttä pyritään laittamaan "kuormaan" kuten nykyään on tapana, jotta asiasta saataisiin mahdollisimman suuri kohu.

Mitähän "aavisteluja" ennusti Toyotan siirtyminen omasta HiAce'staan ranskalaiseen ProAceen? Ja miksiköhän jenkit eivät ole tuottaneet omia dieseleitään juuri muuta kuin todella raskaisiin työkoneisiin?
Hommaa nyt ne uudet lasit nopeasti. Ennen kuin rullilla päästään ajamaan testejä, niin ajovastukset pitää määrittää. Vastuksarvoja voidaan manipuloida EU-syklissä juurikin tuolla korisaumojen teippaamisella ja kivikoviksi täytetyillä renkailla. Unohtamatta tietenkään epärealistisia lämpötiloja ja ilmanpaineita. Normi sallii ihan hemmetin laajan harmaan alueen, jolla liikkumisen voi perustellusti mieltää kusettamiseksi. On pelkästään hölmöä yrittää kieltää tuota - vaikka kuinka esittäisi ammattilaista.

Jenkeille ja Japseille dieselit ovat olleet aina marginaalinen tekijä. Siellä kannattaa miettiä useammankin kerran, ennen kuin lähtee esittelemään uusia dieselmoottoreira.

europe

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.09.15 - klo:16:09
Hommaa nyt ne uudet lasit nopeasti. Ennen kuin rullilla päästään ajamaan testejä, niin ajovastukset pitää määrittää. Vastuksarvoja voidaan manipuloida EU-syklissä juurikin tuolla korisaumojen teippaamisella ja kivikoviksi täytetyillä renkailla. Unohtamatta tietenkään epärealistisia lämpötiloja ja ilmanpaineita. Normi sallii ihan hemmetin laajan harmaan alueen, jolla liikkumisen voi perustellusti mieltää kusettamiseksi. On pelkästään hölmöä yrittää kieltää tuota - vaikka kuinka esittäisi ammattilaista.

Jenkeille ja Japseille dieselit ovat olleet aina marginaalinen tekijä. Siellä kannattaa miettiä useammankin kerran, ennen kuin lähtee esittelemään uusia dieselmoottoreira.

Kusettamista ja kusettamista. No minua saavat autonvalmistajat kusettaa niin paljon kuin haluavat niin kauan kun se tarkoittaa vähemmän autoveroja ja käyttömaksuja Suomessa.

Jokaisen oma valinta tietysti.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: europe - 24.09.15 - klo:16:19
Kusettamista ja kusettamista. No minua saavat autonvalmistajat kusettaa niin paljon kuin haluavat niin kauan kun se tarkoittaa vähemmän autoveroja ja käyttömaksuja Suomessa.

Jokaisen oma valinta tietysti.
Verotuksen taso on poliittinen valinta. Päästögramman hinnaksi valitaan mitä milloinkin. Kusettamalla alhaisiksi vedätetyt lukemat tarkoittavat ainoataan kalliimpaa hintaa päästögrammalle. Onhan tätä nykyistäkin veron tasoa muuteltu moneen kertaan ja muutokset jatkuvat. Uusi päästönormi tulee pian muuttamaan kaikki kertoimet uusiksi.

vasara

Lainaus käyttäjältä: europe - 24.09.15 - klo:16:19
Kusettamista ja kusettamista. No minua saavat autonvalmistajat kusettaa niin paljon kuin haluavat niin kauan kun se tarkoittaa vähemmän autoveroja ja käyttömaksuja Suomessa.

Jokaisen oma valinta tietysti.
Verotaulukotkin voi laittaa uusiksi. Nykyisten määritysten mukaan 'isopäästöisillä' on liian isot verot suhteessa 'pienipäästöisiin', jotka ei oikeasti olekkaan pienipäästöisiä. 'pienipäästöiset' saaneet myydessä kilpailuetua suhteessa rehellisiin autonvalmistajiin ja 'isopäästöisten' autojen omistajia rangaistu aiheettomasti ajoneuvoveroissa.

multsi

Lainaus käyttäjältä: pomo - 24.09.15 - klo:13:42


Tämä on sama kuin kolaritestit, japanialaiset pärjää niissä hyvin ja jenkkilässä tekivät sitten testit pikkuisen kovemmalla nopeudella. Yllätys, yllätys japsit oli viimeisenä...  oliko se sitten tojota ja subaru jotka nosti kauhean äläkän kun ei oo kuulemma reilua tehdä eri nopeudella testiä ;D

Siinä testissä muutettiin osumakohtaa siten, että vain neljännes keulasta ottaa koko iskun vastaan. Testin ilmestyessä lähes kaikki pärjäsivät surkeasti. Tämä juuri poistuva A4 lysähti kasaan kuin 90-luvun nissani ja CC:sta tippui vielä ovi kokonaan irti. Kaikki olivat pärjänneet aiemmassa 40/60 offset-testissä hyvin, joten testi osoitti, että autonvalmistajien tavoitteena on läpäistä lähinnä viralliset testit, jotka tiedetään. Yllätyksiin ei olla valmistauduttu. Sama pätee tähän päästöhommaan.

Toyota oli ainoa, joka puuttui asiaan parantamalla Camryn turvallisuutta välittömästi. Ei jääty odottamaan uutta mallia, vaan vielä nykyisinkin myytävää mallia muutettin heti nöyränä. CC:ta tai A4:ää ei ainakaan ole ilmoitettu muutetun mitenkään.

ttiikeri

#228
Lainaus käyttäjältä: multsi - 24.09.15 - klo:16:59
Siinä testissä muutettiin osumakohtaa siten, että vain neljännes keulasta ottaa koko iskun vastaan. Testin ilmestyessä lähes kaikki pärjäsivät surkeasti. Tämä juuri poistuva A4 lysähti kasaan kuin 90-luvun nissani ja CC:sta tippui vielä ovi kokonaan irti. Kaikki olivat pärjänneet aiemmassa 40/60 offset-testissä hyvin, joten testi osoitti, että autonvalmistajien tavoitteena on läpäistä lähinnä viralliset testit, jotka tiedetään. Yllätyksiin ei olla valmistauduttu. Sama pätee tähän päästöhommaan.

Toyota oli ainoa, joka puuttui asiaan parantamalla Camryn turvallisuutta välittömästi. Ei jääty odottamaan uutta mallia, vaan vielä nykyisinkin myytävää mallia muutettin heti nöyränä. CC:ta tai A4:ää ei ainakaan ole ilmoitettu muutetun mitenkään.

Tuossa testissä tuli esille hyvin että a4 rakennesuunnittelu on tehty joskus 2005 ja kyseistä testiä ei ole tuolloin ollut tiedossa kun korin mallinnusta ja simulointeja on tehty. Mutta testi on testi ja kiinnittäisin huomiota myös todellisista kolareista saatuihin tietoihin ruotsissa ja usassa joissa a4 on taas ollut kärkiryhmässä turvallisuuden osalta kts alla linkki.... Eli a4 on varsin hyvä tosi elämässä vaikka tuossa yhdessä usa testissä ei niin hyvä ollutkaan....

http://www.uusisuomi.fi/autot/112566-volvo-hallitsee-turvallisimpien-autojen-listaa

Ja tuossa todellisista kolareista dataa usassa jossa a4 oli paras....

http://www.autoblog.com/2015/01/29/safest-most-dangerous-cars-on-the-road-2011-study/


Audi A4 1.8 TFSI

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pomo - 24.09.15 - klo:15:55
Jännä nähd, mihin tämä kääntyy ;D Taitaa jonoksi liittyä pikapuoliin lisää autovalmistajia. Edelleen veikkaan,että volvo menee vielä kärkeen! Reilussa vuodesta eko-hirviöstä mallioppilaaksi ei oikein tunnut uskottavalta ;D

Jäikö huomaamatta, että Volvo dumppasi samalla vanhat 5-sylinteriset moottorinsa.

Jos samat päästöleikkaukset olisi saatu aikaan vanhoilla vitosilla, niin sitten voisi olla epäilyttävää.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 24.09.15 - klo:19:12
Jäikö huomaamatta, että Volvo dumppasi samalla vanhat 5-sylinteriset moottorinsa.

Jos samat päästöleikkaukset olisi saatu aikaan vanhoilla vitosilla, niin sitten voisi olla epäilyttävää.

Totta, vai onko pomolta jäänyt otsikot huomaamatta, että Volvo on laittanut 11 miljardia tuotetkehitykseen, johon myös uudet moottorit kuuluivat. Voisin taas väittää, että Volvo voi olla hyvinkin yksi voittajista tässä jupakassa, koska käytössä on tällä hetkellä varsin edistyksellista tekniikkaa verrattuna moneen muuhun merkkiin. Aika näyttää, voihan se tosin olla mustapekkakin vielä kädessä kuten VAGgineellakin ;D
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

tet

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 24.09.15 - klo:12:36
Suurin osa näistä muualle myydyistä ja edelleen myytävistä autoista täyttää tällä hetkellä USA:n ulkopuolella olevat normit, vaikkakin sama harhautus näissä antaa tämän todellisuutta paremman kuvan pakokaasujen puhtaudesta.

Ei anna, ainakaan minun Skodassa. Siinä ei ole keräävää NOX-katalysaattoria, jota ohjaavasta ohjelmasta tässä on kyse. Jenkkiversioissa keräävän katin regenerointi toimi testissä (=pienet päästöt) mutta ei normaaliajossa (=isot päästöt). Octavia antaisi tuolla "huijausohjelmalla" ne isot päästöt myös testissä, koska mitään regeneroitavaa pönttöä ei ole koko autossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

repomies

Eiköhän siitä tetinkin superskodasta löydy noxien vähentämiseen pyrkivää softaa kuten egr-ohjaus ja ihan pa-syötön ohjaus. Varmasti niillä voi vaikuttaa päästöihin, enkä taas yllättyisi, jos labraoloissa ajettaisiin vähän normaalia ympäristöystävällisemmällä kartalla..

Ei muuta kuin autot ajamaan tietä pitkin sitä samaa sykliä mittari persauksessa. Jos tulokset pysyy hyvinä niin hienoa! Mää vähän eppäilen ettei euronormeihin ylletä..

tet

Lainaus käyttäjältä: repomies - 24.09.15 - klo:19:39
Eiköhän siitä tetinkin superskodasta löydy noxien vähentämiseen pyrkivää softaa kuten egr-ohjaus ja ihan pa-syötön ohjaus. Varmasti niillä voi vaikuttaa päästöihin, enkä taas yllättyisi, jos labraoloissa ajettaisiin vähän normaalia ympäristöystävällisemmällä kartalla..

Löytyy toki, mutta mitä tekemistä sillä on jenkeissä paljastuneen huijauksen kanssa, joka koski nimenomaan sikäläisillä markkinoilla käytettävää keräävää NOx-kattia ja sen regeneroinnin kytkemistä pois päältä normaaliajossa? En väitä etteikö noilla voisi huijata, kommentoin väittämää että sama jenkeissä paljastunut "huijaussofta" näyttäisi todellisuutta parempia lukuja myös minun autossani.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Olisko nyt kuitenkin niin, että meksikolaisten syytä on tämä koko soppa.  Siellä tehtaassa on kohta 100 vuotta tehty volkkareita uuden mantereen asiakkaille. Joten odotelkaapa vaan, meksikolainen insinööri on vahingossa unohtanut sinne testikoodinsa ja koodi on vahingossa monistunut noihin autoihin. 8) Se tulee olemaan selitys....
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

repomies

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.09.15 - klo:19:47
Löytyy toki, mutta mitä tekemistä sillä on jenkeissä paljastuneen huijauksen kanssa, joka koski nimenomaan sikäläisillä markkinoilla käytettävää keräävää NOx-kattia ja sen regeneroinnin kytkemistä pois päältä normaaliajossa? En väitä etteikö noilla voisi huijata, kommentoin väittämää että sama jenkeissä paljastunut "huijaussofta" näyttäisi todellisuutta parempia lukuja myös minun autossani.

Tokkopa täällä on monikaan päässyt näkemään ohjelmiston lähdekoodia. Hyvinkin voisi olla samoja labratilanteen tunnistuspätkiä sinunkin autosi ohjelmistossa. Se, että millä konstein loppuosa softasta hoitaa päästöjen vähentämisen, varmasti eroaa sen mukaan, millaisia saastelaitteita autossa on.

,,kkiä ajatellen olisi naurettavan helppoa havaita labratilanne. Autossa on niin pirusti antureita, ettei tarvitse tyytyä mihinkään sellaiseen, että konepelti on auki. Aivan yhtä hyvin voisi tutkia abs:n kiihtyvyysantureita vs. renkaiden pyörimisnopeus.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 24.09.15 - klo:19:19
Totta, vai onko pomolta jäänyt otsikot huomaamatta, että Volvo on laittanut 11 miljardia tuotetkehitykseen, johon myös uudet moottorit kuuluivat. Voisin taas väittää, että Volvo voi olla hyvinkin yksi voittajista tässä jupakassa, koska käytössä on tällä hetkellä varsin edistyksellista tekniikkaa verrattuna moneen muuhun merkkiin. Aika näyttää, voihan se tosin olla mustapekkakin vielä kädessä kuten VAGgineellakin ;D

Icct on testannut muitakin merkkejä ja volvo osoittautui myös kovin saastuttavaksi merkiksi.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rajut-tulokset-vain-yksi-merkki-selvitti-uudet-paastotestit/GdcUysB6

Ishvan

MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: multsi - 24.09.15 - klo:16:59
Siinä testissä muutettiin osumakohtaa siten, että vain neljännes keulasta ottaa koko iskun vastaan. Testin ilmestyessä lähes kaikki pärjäsivät surkeasti. Tämä juuri poistuva A4 lysähti kasaan kuin 90-luvun nissani ja CC:sta tippui vielä ovi kokonaan irti. Kaikki olivat pärjänneet aiemmassa 40/60 offset-testissä hyvin, joten testi osoitti, että autonvalmistajien tavoitteena on läpäistä lähinnä viralliset testit, jotka tiedetään. Yllätyksiin ei olla valmistauduttu. Sama pätee tähän päästöhommaan.

Toyota oli ainoa, joka puuttui asiaan parantamalla Camryn turvallisuutta välittömästi. Ei jääty odottamaan uutta mallia, vaan vielä nykyisinkin myytävää mallia muutettin heti nöyränä. CC:ta tai A4:ää ei ainakaan ole ilmoitettu muutetun mitenkään.
Uudet mallit, kuten A3 ja A6 saavat kyseisestä testistä täydet pisteet: http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/audi/a3-4-door-sedan

Vanha auto vanhat standardit.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy