VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Eiköhän vwn johdossa alkane yt-neuvottelut ja se on bye bye Ceo Mertin W. Kahvia ja tupakkia tulee kulumaan tavanomaista enemmän volkkarin johtoportaassa, tämä keissi sai oikean mittasuhteen. Kyseessä kun on varsin härski huijaus

TTO

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 22.09.15 - klo:14:35
Kun alkaa sisäistämään mitä tämä skandaali tarkoittaa niin ei voi kun ihmetellä. He ovat systemaattisesti kusettaneet valtioita, EU:ta, ympäristöjärjestöjä sekä kuluttajia vuosikaudet jotta ihmiset ostaisivat vaggineen. Montako miljoonaa autoa he ovat myyneet kulutuslukemilla jotka ovat kusetettuja? 50mil? 100mil? En yhtään ihmettelisi jos VW kaatuisi muutaman vuoden kuluessa.

Tässä ei edelleenkään ole kysymys kulutuslukemista tai kulutusmittauksista.

Mutta kaikkiin dieseleihin ei ole laitettu "urea-systeemeitä" mukaan ja silti päästörajat on alitettu. Olisiko tässä keino, jolla tuo on mahdollistettu? Ja säästöähän tuosta tulee, kun fyysinen komponentti korvataan koodilla ja lisäksi auto tulee houkuttelevammaksi, kun ei urean kanssa tarvitse läträtä.

BobSmith

Kuten arvata saattoi, farssi laajenee:

"Yhdysvalloista alkanut Volskwagen-skandaali laajenee. Volkswagen on ilmoittanut tiistaina, että maailmanlaajuisesti on myyty jopa noin 11 miljoonaa autoa, joihin on asennettu päästömittauksissa tietoja vääristävät laitteet.

Volkswagen on keskeyttänyt autojensa myynnin ainakin Yhdysvalloissa. Muun muassa Ranskan, Etelä-Korean ja Yhdysvaltain viranomaiset uhkaavat Volkswagenia skandaalin vuoksi oikeustoimilla. Yhtiö kertoi tekevänsä sen vuoksi kolmannen vuosineljänneksen tulokseensa 6,5 miljardin euron varauksen.

Volkswagenia uhkaavat nyt jopa 18 miljardin dollarin sakot. Volkswagen osakkeet romahtivat tiistaina peräti 20 prosenttia."

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194999053333/artikkeli/jopa+11+miljoonassa+volkswagenissa+on+vaaristelty+paastomittauksia.html

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:11:11
Miksi vertaat 1,9 ja 1,6 koneita maantienopeuksissa*?  ???

Koska 1.6 TDI:ä ei tehty 90-luvulla ja tuo vanhempi 1.9TDI vie edelleen vähemmän dieseliä, kuin 2010-luvun viimeiset 1.9TDI:t.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tärpätti

Polttoaineen kulutus ja päästöt ovat nyt kuitenkin eri asia vaikka joku nyt luuleekin että asia on näin. Tässähän ei mitään co2 juttuja olla käsittelemässä.
Octavia BKD

repomies

Co2 jutut tulevat hyvinkin ajankohtaisiksi kun valmistaja laittaa softan sisään, joka läpäisee testit. Mikä on CO2 lukema siinä kohtaa, ja millainen tehokäyrä?

Kiinnostanee Suomalaista verottajaakin, ainakin jos kulutuslukemat nousevat, koska sehän vaikuttaa autoveroon ja ajoneuvoveroon, menetettyihin polttoaineveroihin jne jne. Suomen valtiolla on tässä oma lehmä ojassa, on hyvin mahdollista että verottajaa on koijattu.

Geoman

No maksajia ovat lopulta Volkswagen autojen ostajat - ehkä osakkeiden omistajat menettävät aikaisemmin saamansa osinkovoiton?

repomies

Taitaa olla hankalaa lähteä perimään osinkoja takaisin. Mutta sen haluaisin nähdä, että Suomen valtio lähtee verottamaan volkkaria menetettyjen tulojen verran. Keskikulutuksen erotus ennen ja jälkeen softamuutosten ja ajettu matka, lasku menetetyistä verotuloista volkkarin suuntaan.. Menetetyt auto-ja ajoneuvoverot.. Hahah. Kunnon soppa.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.09.15 - klo:17:21
Menetetyt auto-ja ajoneuvoverot.. Hahah. Kunnon soppa.

Ei mikään mahdottomuus tässä maassa, eikä tältä hallitukselta periä sille kuuluvat verot jälkikäteen 10:ltä viime vuodelta?

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: multsi - 22.09.15 - klo:08:07
Bensamoottoreissa kulutus on pysynyt hyvin samana viimeiset 20-30v, kunhan autot ovat vertailukelpoisia. Saman 6-7l bensaa seka-ajossa Golf-/corolla-luokan autot ovat aina vieneet.

Kasarimuotoilua edustava kaksilitrainen kaasarimoottorinen Renault 21Gtx kulutti Tm-mittauksen mukaan 120Km/t 7,5l (Tm 12/86). Luku on täsmälleen sama kuin 27v myöhemmin uudella A3 1.4 tfsi:llä (TM 19/13). Yhtä meluisiakin näkyvät olevan.
En tiedä miten ovat kulutusta mitanneet, mutta oma A3 samalla moottorilla ei vie noin paljoa edes moottoritiellä. Keskikulutus kahdelta vuodelta 6,2l.

Edellisten autojen kulutus on myös tasaisesti laskenut: -86 Kadett 8,5l, -96 Vectra 8l, -06 Golf 7,5l ja -10 Golf 7l.

Hiljaisin auto oli muuten Vectra ja meluisin edellinen Golf  ;)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 22.09.15 - klo:18:07
En tiedä miten ovat kulutusta mitanneet, mutta oma A3 samalla moottorilla ei vie noin paljoa edes moottoritiellä. Keskikulutus kahdelta vuodelta 6,2l.

Edellisten autojen kulutus on myös tasaisesti laskenut: -86 Kadett 8,5l, -96 Vectra 8l, -06 Golf 7,5l ja -10 Golf 7l.

Hiljaisin auto oli muuten Vectra ja meluisin edellinen Golf  ;)

Tankkauksista mitattuna?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

arsik

Tuleviin takuukorjauksiin ei ole rahaa luvassa??
Meneekö auto vaihtoon?

Epes

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.09.15 - klo:15:16
Tässä ei edelleenkään ole kysymys kulutuslukemista tai kulutusmittauksista.

Mutta kaikkiin dieseleihin ei ole laitettu "urea-systeemeitä" mukaan ja silti päästörajat on alitettu. Olisiko tässä keino, jolla tuo on mahdollistettu? Ja säästöähän tuosta tulee, kun fyysinen komponentti korvataan koodilla ja lisäksi auto tulee houkuttelevammaksi, kun ei urean kanssa tarvitse läträtä.

Kiva mennä tulevana perjantaina hakemaan kaupasta uusi 184hv 2.0 dieselkoneella varustettu auto, kun voi arvata että jotain pulauksia on melko varmasti tuossakin. Pitäisiköhän kaukoviisaasti laittaa myyjä allekirjoittamaan paperi jossa vastaavat kaikista mahdollisista sanktioista ja kuluista koskien auton päästöjä ja niiden peukaloinnista mahdollisesti aiheutuvia menetyksiä ostajalle  ;D.
Vaikka kyseessä ei olekaan suoranaisesti CO2 huijaus, voi auton ohjelmistojen saattaminen laillisiksi nostaa kulutusta, CO2:a ja laskea tehoja.....ihan mitä vaan ja kuinka paljon tahansa.

JFabiaK

Kannattaisiko ratsata kaikki dieselit tienpäällä ja verotuttaa kaikki lastutetut ja boxatut autot ?  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Herr K

#104
Jos jotain positiivista pitää hakemalla hakea, niin odotettavissa lienee jonkinlaisia tarjouskampanjoita konsernin tuotteista, kun yrittävät tämän jälkeen saada takaisin menetettyjä markkinaosuuksia ;)

Mutta vakavammin sanottuna käsittämätöntä typeryyttä noin suurelta autonvalmistajalta. Sääntöjä kiertämällä saadut säästöt ovat varmaankin kymmeniä tai satoja miljoonia, kun liikevoittoa yksistään taisi viime vuona tulla reilut kymmenen miljardia. Riski kiinnijäämisestä oli kuitenkin aika suuri ja sen seuraukset todella vakavat. Kustannussäästö verrattuna koko firman tuottoon ja riskiin oli melkoisen pieni. Tietty taistelumarkkinaosuuksista on kovaa ja tavoitteena on ollut päästä Toyotan ohi maailman suurimmaksi valmistajaksi, joten kaikki keinot näköjään kelpasivat...
VW Passat Variant GTE

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.09.15 - klo:17:16
Co2 jutut tulevat hyvinkin ajankohtaisiksi kun valmistaja laittaa softan sisään, joka läpäisee testit. Mikä on CO2 lukema siinä kohtaa, ja millainen tehokäyrä?

Kiinnostanee Suomalaista verottajaakin, ainakin jos kulutuslukemat nousevat, koska sehän vaikuttaa autoveroon ja ajoneuvoveroon, menetettyihin polttoaineveroihin jne jne. Suomen valtiolla on tässä oma lehmä ojassa, on hyvin mahdollista että verottajaa on koijattu.

Edelleenkin.... Polttoainetta voi mennä enemmän ja nuo kiistellyt "pienhiukkas" päästöt meneevät läpi. Vw on jääny aiemmin kiinni tästä CO2 kikkailusta ohjelmallisesti, ja tämä nyt on vain lisä siihen.
Octavia BKD

Epes

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 22.09.15 - klo:19:29
Jos jotain positiivista pitää hakemalla hakea, niin odotettavissa lienee jonkinlaisia tarjouskampanjoita konsernin tuotteista, kun yrittävät tämän jälkeen saada takaisin menetettyjä markkinaosuuksia ;)


Eikun päinvastoin. Korjaavat softat laillisiksi ja ajattavat uudet viralliset päästö- ja kulutusmittaukset joiden jälkeen CO2 pompsahtaa ja samoin auton hinta Suomessa! Toiseksi, jonkunhan on maksettava tulevat sanktiot ja autojen hintoihin ne upotetaan. Nyt niitä saa vielä halvalla.........  :D

Subastar

Aluksi hieman saivartelua, kun luetun ymmärtäminentuntuu olevan vaikea laji. VW ei ole jäänyt kiinni autojen kulutustietojen vääristelystä vaan diesel-moottoreiden päästöjen vääristelystä. NOx-päästöt ovat kuitenkin eri asia kuin auton kulutus. Typenoksidien muodostuminen riippuu siitä miten palotapahtuman olosuhteista, eikä korreloi suoraan kulutuksen kanssa.

VW ei ole yksin päästöjen manipuloinnin kanssa, diesel-moottoreille asetetut päästövaatimukset ovat tiukentuneet kovaa tahtia, eikä kehitys ole pysynyt optimistisesti määritellyn aikataulun tahdissa. Arvaan, että moni muukin moottorivalmistaja kiertää USA:n päästömittauksia. Seula tiukentuu ja uusia paljastuksia lienee luvassa.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

MMV

Diesel synnyttää ominaisesti suuret NOx-päästöt korkealämpöisen palotapahtuman takia. Jenkithän eivät erottele NOx-rajoja käytettävän polttoaineen mukaan ja ilman NOx-päästöjä vähentävää järjestelmää (tai huijausta) ei diesel täytä USA:n vaatimia NOx-arvoja. Katsotaan mitä tästä tulee, kun saadaan muiltakin merkeiltä dieselit testaukseen.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: MMV - 22.09.15 - klo:20:19
Diesel synnyttää ominaisesti suuret NOx-päästöt korkealämpöisen palotapahtuman takia. Jenkithän eivät erottele NOx-rajoja käytettävän polttoaineen mukaan ja ilman NOx-päästöjä vähentävää järjestelmää (tai huijausta) ei diesel täytä USA:n vaatimia NOx-arvoja. Katsotaan mitä tästä tulee, kun saadaan muiltakin merkeiltä dieselit testaukseen.

Eipä taida olla monella valmisrajalla Yhdysvalloissa hlö auto dieseliä. Kaikki varmaan saksalaisia.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Hannes

Eikö maailma ole muutenkin mennyt sellaiseksi että pettää saa kun vaan ei jää kiinni, monessa muussakin asiassa kuin autojen päästöissä??

tärpätti

Tosiaan auto voi kuluttaa esim 8 litraa sadalle ja nuo päästöt nox päästöt olla pienemmät kuin autossa joka kuluttaa 5 litraa. Aiemmin vw on manipuloinut CO2 tuloksia. Nyt tämä nox.
Octavia BKD

MMV


Nipponisti

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.09.15 - klo:14:55
Kyllä jälleen VW/Audi/Skoda joutuu laatua heikentämään,että saavat maksettua laskunsa. (alihankkijoiden kilpailutus) Alkaa todellakin olla härskiä kusetusta.
Sitten ollaan muka niin tarkkoja Volkkarin suhteen ettei voida takavaloja koodata toimimaan ettei syyllistyttäisi "verorikokseen" kuten marmorilla sanotaan. Jos koodataan taakse päivävaloilla LED:it päälle niin se on pajan poikien mielestä päästörikos.   (autonvalmistaja kieltänyt ehdottomasti)  On kyllä harvinaisen "rehellinen" ;D autonvalmistaja. Mitä joku LED nostaa päästöjä? Naurettavaa tuollaisen töppingin rinnalla.
Aika raakaa pissimistä omaan lahkeeseen. ;D ;D ;D

Olen tässä kyllä aikalailla samaa mieltä. Itsekin kyselin "takavaloasiaa" ja selitys oli tuo. Enemmän tässä mietityttää kuitenkin se, että jos yhtiö on valmis, sanotaan nyt suoraan, tarkoituksellisesti huijaamaan asiakkaita ja testilaitoksia, niin mikä on sitten moraali muissakaan asioissa? Aivan yhtä hyvin voidaan k...taa asiakkaita vaihdelaatikoiden tai minkä tahansa asian kanssa. Ja aivan kuten keskusteluissa todettiin, niin tämän jupakan kustannukset revitään alihankkijoiden nahasta, josta seuraa väistämätön laadun lasku. Ja auton omistajat sitten loppukädessä maksavat oman laskunsa autojen arvon laskuna. Tulipa hypättyä VAG veneeseen silloin kun joku varasti tapin pohjasta ja rantaan on matkaa ...  ???
Toyota Camry 2019 Hybrid
==============================
2015 Passat 1.4 TSI 110 ACT Highline DSG,
(Toyota Auris Hybrid 2013-, Toyota Avensis 2.0d, Toyota Avensis 2.2d, Toyota Avensis 2.0 *2, Toyota Avensis 1.6, Toyota Corolla

europe

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 22.09.15 - klo:20:35
Eipä taida olla monella valmisrajalla Yhdysvalloissa hlö auto dieseliä. Kaikki varmaan saksalaisia.

Juu, lisäksi vain Chevy Cruze ja Jeep Grand Cherokee.

ITbites

Onkohan autojen "korjaaminen" ilman puuttumista tehoihin edes mahdollista? Pari kymmentä heppaa katoaa korjauksessa, sitten se show alkaa... Ei kieltämättä naurata, tuliko hassattua 45ke paskaan... Eihän noita VAG dieseleitä kukaan huoli (järkihintaan) kun tästä paska osuu tuulettimeen huolella.  >:(
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

yaska

Lainaus käyttäjältä: MMV - 22.09.15 - klo:20:47
Minulta on tuo co2-manipulointi mennyt ohi.

Onhan näistä ollut juttuja jo pitkään.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testi-co2-paastoarvot-eivat-vastaa-totuutta

Kas kummaa, että TM:n väki kiinnitti huomiota Typen oksidi päästöihin. Eli tämähän todistaa ilmitulleen huijauksen todeksi.

"Huolestuttavaa oli myös se, että muiden pakokaasupäästöjen osalta TM:n mittauksessa neljä viidestä dieselautosta ylitti typen oksidien (NOx) päästöille asetetut raja-arvot."

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/05/07/autosi-voi-kuluttaa-bensaa-40-enemman-kuin-luulet/20146424/304

Silmiin pistävää on myös uuden Gold Variant R:n lukemat. Autossa neliveto, DSG vaihteisto ja 300hv. 0-100km/h 5,1 sek.
Kuka noihin kulutuslukemiin uskoo?

Polttoaineen kulutus, l/100km
kaupunki   8,6
maantie 6,0
yhdistetty 7,0
   
CO2-päästöt, g/km   162

Huijaaminenhan ei ole mitään uutta autojättien keskuudessa. Kuinkahan luotettavia nuo "testivoitot"on...

http://www.se-makinen.fi/node/index/details/node/saksan-autoliitto-adac-vaaristeli-vuoden-auto-aanestyksen-tuloksia/format/html/language/fi/page/etusivu



MMV

Lainaus käyttäjältä: yaska - 22.09.15 - klo:21:36
Onhan näistä ollut juttuja jo pitkään.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testi-co2-paastoarvot-eivat-vastaa-totuutta


No tuohan tiedetään kaikista automerkeistä, eikä kyse ole vain Volkkarin harjoittamasta toiminnasta. Jo tuossa jutussakin tämä asia kerrotaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 22.09.15 - klo:17:18
No maksajia ovat lopulta Volkswagen autojen ostajat - ehkä osakkeiden omistajat menettävät aikaisemmin saamansa osinkovoiton?
Varmaa on, että osakkeiden omistajien tuotot kärsivät ja Volkkarin ylimmässä johdossa tuuli vie perskarvatkin mukanaan, mutta millä ihmeen mekanismilla autojen ostajat joutuisivat maksamaan jotain? On hyvinkin mahdollista, että Volkkari pikemminkin joutuu ehkä kilpailemaan hinnoilla, jos kohu syö markkina-asemaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: MMV - 22.09.15 - klo:21:45
No tuohan tiedetään kaikista automerkeistä, eikä kyse ole vain Volkkarin harjoittamasta toiminnasta. Jo tuossa jutussakin tämä asia kerrotaan.
Ja tuo kyseinen homma n ihan normin mukaista toimintaa eli ei liity tähän aiheeseen. Nykyinen normi on paska ja siksi EU nyt kuumeisesti uutta normia sorvaakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy