Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

puistokemisti

Laitan omat muroni tähän keskusteluun.

Ajoin eilen ekaa kertaa DSG 6:sta ja pidin kovasti. Kyse oli 12 vuotta vanhasta golf 5:sta 2.0TDI:llä. Laatikko oli lyhyellä koeajolla todella omaan ajoon sopiva. Tuollaisessa 270tkm ajetussa autossa toimi mäestäkin lähtiessä kytkin hienosti.

Edelliset viisi autoa on ollut automaatteja (4 mehumaijaa ja multitronic). Niistä Neonin 4-vaihteinen, Mesen 5-vaihteinen ja multi olivat kaikki viimisen päälle. Bemarin ZF oli jostain syystä herkkä arpomaan. Neon siis 2.0 bensa 2001, MB 200 cdi 2006, BMW e46 320 bensa 2005, Audi A4 2.0TDI 2010. Nyt Golf 7 1.2 TSI 6v 2014 man ollut 3 vuotta ja tuntuu siltä et seuraava olis taas automaatti...

Kokemuksia on robottilaatikoista kuorma-autoista usean sadan tkm:n verran ja voin niistä sanoa, että vaikka joskus arpovatkin nii jo vaihteiden lukumäärän ja useiden pysähdysten takia matka manuaaliin takas on piiitkä..

Oma ajatusmaailma on sellainen laatikoissa et tiettyihin autoihin on oltava saatavilla manuaali ja toiset taas manuaali pilaa.

Esim. A8 tai S-mese manuaalina??? Ei helv...

Suurin syy laitteiden monimutkaisuuteen on päästöjen vähennystarve. Tämä aiheuttaa kustannuspaineita useiden komponenttien laatuun ja se näkyy tietysti kestävyydessä. Pitäisi voida valita mikä tahansa tekniikka autoon ja sen tulisi kestää sen n.300tkm kohtuu pienellä remontilla. Tämä siis jos päästöjä OIKEASTI HALUTAAN VÃ,,HENTÃ,,Ã,,!!!



VCDS Ross-Tech

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: puistokemisti - 13.05.20 - klo:12:09
Esim. A8 tai S-mese manuaalina??? Ei helv...
Samaa mieltä. Ja moni muukin vähän vastaava...
Mutta esim. monen sporttisemman auton kaveriksi itsevaihdettava on ihan must. Kaverilla on kesäautona Z3 bemari automaatilla... Minusta sekin on vähintään ??? ::) :-X :-\
Omaa harrasteautoa taas ei edes ole saanut manuaalilla, ja hyvä niin.

-karppa-

Sanoin eräälle tutulle, että älä osta vaggilaista ja varsinkaan automaattina. Kiva ominaisuus alle 200tkm ajetussa autossa, kun vähän väliä tulee gearbox malfunction  ;D.

Olisin itse ostanut manuaalina, jos olisi ollut pakko vaggilainen saada.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx

Mulla on vaggi mt5 lootalla. Tyytyväinen olen ollut autoon.

TOURAN HIGHLINE

Tänään sattui sijaisautoksi uudenkarhea kolmemukinen Octavia DSG:llä. Melkoinen väristin. Koko ajan sellainen tunnelma, että väärä vaihde päällä, ajoi sitten normi- tai S-asetuksella. Normiasetuksella ihan liian iso vaihde päällä melkein koko ajan, S:llä välillä liian pieni, välillä liian iso, harvoin luontevan tuntuisesti sopiva välitys. Normi-DSG muutoinkin potkimisine ja viipyilemisineen. Aika luontaantyöntävä laite.

jaston

Litrasta en ole DSG:llä ajanut, mutta itsellä on manuaali versio ja aika usein haikailen automaatin perään. Ilmeisesti ei ainakaan tähän litrasen yhteyteen kannata haikailla.
Edellinen auto oli Octavia 1.4 TSI manuaalilla ja appiukolla sama auto DSG:llä. Arpominen liikkeelle lähtiessä yms. pienet ärsyttävyydet ei aiheuttaneet kateutta automaattia kohtaan. Manuaalilla tuntui tuo 1.4 kaiken lisäksi paljon pirteämmältä.

Yhteenvetona silti...seuraava auto on tähän kaupunkivoittoiseen ajoon automaatti  ;D
Mutta ei ehkä VAG.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

ksuuk

Omistan 1,4 TSI ja 1,0 TSI Leon -t DSG7 laatikoilla.1,0 on vähän herkempi verrattuna 1,4 -n, mutta kaikki on kuitenkin kuskista kiinni. Tuntuu, että dominoiva uros tykkää manuaalivaihteistosta, koska luule, että pystyy sillä vaikuttamaan ajotyylin, mutta itse en enää halua koskaan manuaalivaihteistoa, kaupungissa/ruuhkissa on muutakin tekemistä kuin vatkaa sitä vaihdetangoa. :).

b1mpo

Ei siihen mitään ihmisanalyysiä tarvi tehdä, että tykkääkö ajaa manuaalilla vai automaatilla. Siihen on ihan muita järkiperäisempiä syitä, mm. asuinpaikka.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jaston

Onhan esim. somettaminen auton ratissa pirusti hankalempaa manuaalilla ajellessa... ;)
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.05.20 - klo:07:07
Ei siihen mitään ihmisanalyysiä tarvi tehdä, että tykkääkö ajaa manuaalilla vai automaatilla. Siihen on ihan muita järkiperäisempiä syitä, mm. asuinpaikka.
:)
Juurikin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy